Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PERENBOOMPIE

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:25

Miss_Malfoy schreef:
z'n paard een ouderwets pak rammel te geven?
Dus, als het paard zich duidelijk en expres misdraagt, geef je dan nog een tik?
Of ben je bang dat je dan een hele horde penny's en naturals op je dak krijgt omdat die zoiets niet kunnen vinden? Of dat je van stal gestuurd word omdat je een dierenbeul bent? En dat als je het op bokt zet, je meteen commentaar krijgt dat je paard een dominantie probleem heeft, dat je het helemaal verkeerd doet en je direct aan vrijheidsdressuur moet gaan doen om jou positie als leider te bevestigen? Ik kan soms zo moe worden van al dat gedoe. Een paard in de kudde krijgt ook regelmatig klappen, dus van 1 corrigerende tik (uiteraard NOOIT op het hoofd) van ons zullen ze heus niet dood gaan.
Dus... Wie durft?

P.s. Ik ben absoluut niet tegen vd of naturals, en penny's mogen er ook wezen. Maar mensen slaan soms een beetje door in iets.

Nou wanneer die merrie van mij weer even last heeft van aanstellerietus zoals ergens niet langs "durven"waar ze al 100x langs geweest is dan krijg ze toch ook even een rammeltje met de zweep en been erin,of wanneer mevrouw ongedurig is en niet stil wil staan een schop onder dr kont dat help echt wel,daarintegen beloon ik haar met stem of halsklop en wat lekkers na het rijden wanneer ze braaf is geweest zodat ze goed gaat leren wat wel en niet kan en respect blijft houden voor het vrouwtje.

Zo mag ze me absoluut niet omver lopen,niet bijten met aansingelen en niet drammen om dr zin te krijgen!

joyce_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:45

Ik denk dat je met een paardvriendelijke manier veel verder komt.
Dan met een paardonvriendelijke manier. Als ik mij paard een tik geeft vertrouwt ze me niet meer veel mensen vinden der dan klieren maar het is dan angst. Terwel als ik gedult heb en geen tik geeft doet ze alles voor me. daarom kies ik er voor om geen klap of schop tegeven.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:45

Een pak slaag helpt heus wel. Je paard denkt wel 2 keer na de volgende keer. Maar het enige dat je daarmee bereikt hebt is dat je paard bang is om door je geslagen te worden. Tja... Als dat is wat je wil... Clown

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:50

Als je op het juiste moment een tik geeft wordt je paard niet bang hoor. Hij wordt dan gewoon correct gecorrigeerd. Is imo niks mis mee. Te pas en ontepas slaan wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:56

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-06-23 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:58

Als correctie doe ik dat wel hoor, maar het moet wel rechtvaardig zijn uiteraard.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:04

WinBinChes schreef:
Als ze mij bijten, bijt ik heel hard terug. Ja ik ga niet wachten tot ik blauw ben gebeten oid. Paarden bijten niet zonder reden. Gebrek aan een goede opvoeding.

Op de juiste momenten een tik geven is niks mee. Alleen dat eerste is een cruciaal punt waar de meeste tikken niet aan voldoen.

Verder zou ik beter het topic lezen. Ik lees namelijk nergens dat hier mensen hun paarden slaan...

Heb de eerste paar blz gelezen en daarna doorgescrolld. Zag behoorlijk wat antwoorden staan dat mensen hun paard slaan als ze iets verkeerd doen.

WinBinChes schreef:
Als je op het juiste moment een tik geeft wordt je paard niet bang hoor. Hij wordt dan gewoon correct gecorrigeerd. Is imo niks mis mee. Te pas en ontepas slaan wel.

Dat verschilt natuurlijk per paard. Mijn paard zou doodsbang voor me worden.
En correct corrigeren hoeft niet dmv een tik, kan ook op andere manieren.

Ik snap gewoon echt niet dat je een paard gaat slaan.
Als je het met kinderen vergelijkt, als die iets stouts doen, helpt het dan als je die kinderen gaat slaan? Een verlegen/timide kind wordt er alleen maar banger door. Een opstandig kind wordt er alleen maar opstandiger door.
Mijn broertje van 15 is een echte klier, doet wat hij zelf wil. Helpt echt niet als mijn moeder hem zou slaan hoor (heeft ze nog nooit gedaan) , hij zou dan zoiets hebben van; Rot op, ik heb dan misschien wel wat fouts gedaan maar denk maar niet dat ik nu wel naar je ga luisteren.

Met paarden toch hetzelfde idee lijkt me..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:11

Ik vindt slaan en een tik geven 2 verschillende dingen, daarbij kan je kinderen niet met paarden vergelijken. Dat zijn appels en peren.

Wino heeft wel eens een tik van mij gehad. Die is daar echt niet bang van geworden. Hij weet waar hij aan toe is. Ik ben duidelijk tegen hem, en soms komt daar een tik bij kijken.

Zo stormde hij eerder de stal aan, nou daar bungel je dan met 80 kilo aan een paard van 600 kilo. Daar stop je niks aan... Dus 1 keer een tik op zijn neus. Beter hij een tik, dan ik klem tussen paard en de boxdeur. Hij weet dat dat niet mag en de volgende keer als hij het weer probeert, hoef ik alleen maar mijn hand voor zijn neus te houden.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:13

Ik heb heb twee hengsten en een merrie gehad. De merrie verkocht ik eigenlijk nooit een tik, dat was een zeer gevoelig, sensibel paard. Maar die heb ik wel een goeie tik verkocht toen ze gericht aan het trappen was (toen was ze er net, niet hengstig, niet ziek, geen last ergens van, gewoon even proberen). Ze heeft dit nooit meer gedaan! Verder (bij kleine "vergrijpjes") werkte deze manier van corrigeren niet bij haar want dan was ze helemaal overstuur. Clown

Mijn laatste hengst daarentegen heb ik gehad vanaf dat hij 9 maanden was en hem heb ik zo daar de jaren heen toch regelmatig een tik verkocht. Gewoon puur om hem op z'n plek te zetten.. 1 keer in de zoveel maanden kwam zijn hengst-zijn weer even naar boven, en na 1 goeie correctie was het weer maanden over. Ik sloeg niet onterecht, ik corrigeerde hem alleen. En ik heb hem ook wel eens een flinke tik tegen zn snoet verkocht hoor, liever één keer goed begrijpen dan een hengst die naar gezichten hapt. Vork

Met als resultaat: een zeer fijne hengst die gewoon tussen merries op stal kon staan, netjes aan de hand en onder het zadel langs merries kon lopen, die geen hap-neigingen had en die gewoon super in de omgang was.
Ik heb nog nooit zo'n fijn paard gehad! Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:17

paardefreak schreef:
Ik denk dat je met een paardvriendelijke manier veel verder komt.
Dan met een paardonvriendelijke manier. Als ik mij paard een tik geeft vertrouwt ze me niet meer veel mensen vinden der dan klieren maar het is dan angst.

Nou, de meeste paarden zijn niet van die tere zieltjes die bij 1 corrigerende tik gelijk een trauma oplopen hoor.

Ik vind ook dat er soms nogal doorgeslagen wordt. Ik zie heel veel slecht opgevoedde paarden (ook vaak bij naturals). Gewoon het gevolg van inconsequent gedrag van hun baasje en een verkeerde interpretatie van het gedrag van een paard. Dominant gedrag wordt vaak geinterpreteerd als angst, andersom gebeurd dit minder vaak. Niet-consequent tegen je paard zijn; DAT is pas onvriendelijk. Dan worden ze brutaal en dan moet je ze dubbel zo hard aanpakken om ze weer een beetje op te voeden.

Om een goede band met je paard te hebben moet je paard vertrouwen in je hebben, maar ook ontzag voor je hebben. Hij moet weten dat als hij gaat bepalen wat er moet gebeuren, dat er dan iets naars volgt. En hij moet weten dat als hij jou volgt, dat hij dan veilig is en dat hij dan beloond wordt. Het baasje moet ten alle tijde BAAS zijn. Van een gelijkwaardige relatie tussen paard en baas kan nooit sprake zijn. Dat is niet natuurlijk, paarden in de natuur leven ook in een duidelijke hierarchie. En paarden onder elkaar delen ook beten en klappen uit.

Verder moet je je aanpak afstemmen op het paard. De een is nu eenmaal hardleerser/dominanter dan de ander. Niet paardvriendelijk/onvriendelijk, maar paardgericht dus. Als ik mijn paard alleen maar heel vriendelijk over zijn bol blijf aaien en hem worteltjes geef, zal ik waarschijnlijk weinig van hem gedaan krijgen. Belangrijk is wel dat je alles bewust doet, weet waar je mee bezig bent en nooit je zelfbeheersing verliest.

annetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:23

Mijn paard geef ik nooit een echt harde klap, gewoon omdat ie nooit zo stout is. Hij heeft nog nooit gebeten, getrapt of wat dan ook. Een flinke tik (én been natuurlijk) als ie écht niet wil lopen onder het zadel, dat geef ik wel! Hij kan ook heel lomp mij meesleuren als we wandelen, dan is ie erg ongevoelig en is het ook weleens nodig om hem een stevige klap te geven. Een tegen zn hoofd geef ik nooit! Wil liever geen kopschuw paard Clown
Op de manege waar ik eerst reed waren de paarden niet bepaald lieverdjes met rijden. Veel bokken enz, daar was het dan ook heel normaal om meteen een klap met de zweep te geven. Dus dat ging van bok, tik, bok, tik... Dat zou ik nu nooit meer zo doen, ik zou dat nu oplossen door overgangen en figuren te rijden (bezig houden dus) Op die manier paarden 'corrigeren' (klappen geven tot ze stoppen) vind ik maar niks! Wat dat betreft kreeg ik slechte les op die manege Rolleyes En zo is het bij heel veel maneges...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:25

Inge_ schreef:
Ik snap gewoon echt niet dat je een paard gaat slaan.

Dan heb je misschien weinig vergelijkingsmateriaal. Dat jij nu een paard hebt die (of waarvan jij denkt dat) doodsbang wordt van een tik en waarbij je het misschien wel met een stemverheffing afkan, wil niet zeggen dat alle paarden zo zijn. Ik heb ook een merrie gehad die zo was en dan pas je je wijze aan, maar ik heb ook andere paarden gehad die wel gebaat waren bij een hele flinke tik.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Liever 1 keer goed hard en duidelijk, zodat ze precies weten wat wel en niet kan, dan steeds maar aanmodderen.

Inge_ schreef:
Als je het met kinderen vergelijkt, als die iets stouts doen, helpt het dan als je die kinderen gaat slaan?

In vind dat in sommige gevallen kinderen best geslagen mogen worden, daar wordt tegenwoordig ook al zo zoetsappig over gedaan. Ik kreeg van mijn ouders ook wel eens een flinke draai om mijn oren, en meestal had ik dat ook echt verdiend (en bedacht ik mij wel twee keer om weer zo iets uit te halen)

Inge_ schreef:
Mijn broertje van 15 is een echte klier, doet wat hij zelf wil. Helpt echt niet als mijn moeder hem zou slaan hoor (heeft ze nog nooit gedaan) , hij zou dan zoiets hebben van; Rot op, ik heb dan misschien wel wat fouts gedaan maar denk maar niet dat ik nu wel naar je ga luisteren.

Waarschijnlijk is jou moeder dan een zachte heelmeester en is jouw broertje een stinkende wond geworden. Waarschijnlijk maakt de wijze waarop jouw moeder corrigeert zo weinig indruk op jouw broertje, dat hij geen reden ziet om zijn klieren te stoppen. Of weet hij dat je moeder het toch niet serieus meent.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:29

Nadya schreef:
miisshOrse schreef:
Mijn hengstveulen steigerde expres naar iedereen en probeerde daarbij met zijn voorbenen iedereen te slaan( keer op keer), waardoor hij niet meer op zijn stal kon blijven staan, niemand durfde er nog mee te lopen.
Nouja, wie niet luisteren wil moet maar voelen, zo gaat het ook in een kudde.
Na een paar , 'corrigeerende tikken' is hij ermee gestopt. paarden die opzettelijk vals doen krijgen van mij een ouderwets pak rammel!

Waarschijnlijk heeft jouw hengstveulen last van zijn hormonen. Kun je het dier niet kwalijk nemen, hoe vervelend ook.
Die van mij was ook zo als hengstveulen. Wil niet zeggen dat je dat niet mag corrigeren, maar dit gedrag 'valsheid' noemen is in mijn ogen niet ok. Bovendien vind ik dat een veulen niet op stal hoort, maar goed.
Zet zo'n dier toch lekker in een hengstenkudde buiten. Kunnen ze elkaar opvoeden.

Natuurlijk heeft hij last van zijn hormonen, maar dan nog zie ik het als een soort valsheid van hengstenstreken, ze proberen je opzettelijk pijn te doen/ weg te jagen. Ook wil dat niet zeggen dat hij afgemat wordt, maar als hij fratsen uithaalt krijgt ie een goede klap, sinds hij hier is hebben we eigenlijk nogmaar weinig problemen gehad.
Dat ie ergens van een 'stal' afkomt wil niet zeggen dat hij het slecht heeft o.i.d iedereen doet het op zijn eigen manier en als je de mijne niet kent kun je er niet over oordelen!
Hij stond samen met nog een veulen, maar die werd zo ernstig door hem aangevallen dat het gewoon niet meer ging, het was niet dominant genoeg. Nu staat hij met een oudere merrie die hem laat zien waar de grenzen liggen.Als dat in orde is, kan hij met de hele groep

Nogal offtopic maar ik vind dat hengsten elkaar niet opvoeden. Maar daar zijn de meningen over verdeeld. Hengsten kunnen prima samen, maar heb je ze ooit weleens in het wild gezien, een kudde hengsten samen zonder merries?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:42

Ja, dat ben ik met je eens! Maarjah.. Waar mag je in godesnaam je hengst bij 3/4 merries zetten?!

Verder kijk ik er van op hoeveel mensen hun paarden slaan en dat er gezegd word dat het geen 'tere zieltjes' zijn. Heb je enig idee wat die beesten allemaal doorstaan hier in Nederland? Maar ze dóen het allemaal maar mooi wel voor ons! Paarden zijn eigenlijk maar dom en véél te meegaand.. Het hele feit al dat ze ons op hun rug laten en dat ze zich laten opstallen! En dan gaan we ze nog slaan ook..!! Verdrietig

Ik word echt dagelijks misselijk van alle ellende die ik om me heen zie. Bv veulens die zich verzetten tegen hun baas omdat het arme arme ding gewoonweg niet snapt wat dat mens nou van ze moet.. En dan krijgen ze een schop onder hun hol als ze niet netjes aan het touwtje lopen.. Clown

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:47

Nou daar ben ik overigens wel erg tegen, je mag zo'n veulen niet in elkaar schoppen, zeker niet! Zo'n dier moet alles nog leren, maar op zijn tijd een tik om hem de weg te wijzen moet kunnen. Maar natuurlijk niet alleen maar met klappen Knipoog

Even offtopic;
Ja, dat ben ik met je eens! Maarjah.. Waar mag je in godesnaam je hengst bij 3/4 merries zetten?!

Ja dat kan ook niet meer, nu ze gedomesticeerd zijn. Zijn maar weinig mensen die op zulke kruisingen etc. zitten te wachten. Daarom kan zo'n hengstengroep een goed alternatief zijn, maar als je hengst laagst in de rang staat kun je vaak toch wel zeggen dat hij het minder heeft. ( Genoeg op stage's gezien dat zo'n laagste rang slecht aan eten toe komt en je hem echt apart eten moet geven en dat hij er bij de kudde bijna niet bij komt)
Laatst bijgewerkt door miisshOrse op 20-01-08 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:48

Jasmijn en ik liggen helemaal op een lijn wat kiinderen en paarden aangaan blijkt....

en weet je wat nou het gekke is, ik hoef nooit boos te worden op mijn kind, heb slechts lol met haar...... en moet ik haar tot de orde roepen omdat ze zich niet aangenaam gedraagd, dan is slechts "de blik" in combinatie met haar naam genoeg om haar weer "in het gareel" te krijgen...

Trek je dit door naar paarden, tja...... pak er een eind hout bij als het moet, maar paarden voelen dat feilloos aan.... en eigenlijk hoef ik heel weinig in te komen..

Vorig jaar heb ik in de les een stuk of 30 verschillende paarden gehad, onder het zadel evenzoveel....... en denk ik een stuk of 15 zadelmak gemaakt, en ik heb er slechts een moeten corrigeren fysiek.....

toch een aardig gemiddelde Lachen Lachen Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:19

KiWiKo schreef:
Jasmijn en ik liggen helemaal op een lijn wat kiinderen en paarden aangaan blijkt....
Haha!

KiWiKo schreef:
Trek je dit door naar paarden, tja...... pak er een eind hout bij als het moet, maar paarden voelen dat feilloos aan.... en eigenlijk hoef ik heel weinig in te komen..

Ik sla mijn paarden ook zelden. Is ook niet nodig.

Ik heb 1 keer een merrie met een musketonhaak van een halstertouw voor de kop geslagen toen zij met open mond en klauwende voorbenen op mij afkwam. Touw was het enige wat ik in mijn handen had. Was een instinctieve reactie van mij, die flink tegen de zijkant van haar hoofd aankwam. Het deed haar flink pijn, maar ik wil er niet aan denken hoeveel pijn ik gehad zou hebben als ik het niet had gedaan. De merrie heeft het overigens NOOIT meer gedaan, bij niemand. Ik heb er daarom ook geen spijt van en vond het zeker niet sielugh. Op zo'n moment ga ik echt niet denken: agossie, ze zal wel last van haar hormonen hebben oid.

Mijn pony maakte er wel eens een spelletje van om op de klep van de trailer in de ankers te gaan. (dit was geen angst). Pony heeft 1 keer met de zweep gehad (een paar hele flinke tikken) op de klep op het juiste moment en liep vanaf dat moment altijd probleemloos de trailer in. Als zij zich eens bedacht hoefde mijn vader alleen maar naar de kofferbak van de auto te lopen (of zelfs maar te wijzen Haha! ) en dan wist ze niet hoe snel ze in de trailer moest komen. Overigens ben ik met mijn andere paard weken met veel geduld aan het oefenen geweest met het laden omdat hij na een nare ervaring echt de trailer niet meer in durfde (voor het geval bokkers straks denken dat ik mijn paarden allemaal de trailer inmep Bloos Haha! )

Ik heb verder nooit problemen met mijn paarden. Ze trappen niet, bijten niet, bokken niet, lopen mij niet omver, laden makkelijk etc. Alleen als het echt nodig is ben ik zeker niet bang een tik uit te delen. Dat weten ze (uit ervaring dus Haha! ) en daarom hebben ze ontzag voor mij. Ze vertrouwen mij ook, want ze weten ook dat ze (heel erg) beloond worden als ze het goed doen (en dat weten ze ook uit ervaring).

TKTG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:25

Ik vind het allemaal zo'n onzin dat het zooo verschrikkelijk zielig is om je paard een tik te geven.
Je moet wel blijven bedenken dat je met beesten van 600 a 700 kilo te maken hebt. En het zijn ook niet kleine snoezige konijntjes die een gebroken ruggetje hebben na een tikje. Ze kunnen heus wel ergens tegen. Als ik een paard straf is dat voor mijn veiligheid maar ook voor de veiligheid van het paard.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:29

Ik gebruik alleen "geweld" als zich een gevaarlijke situatie voordoet. Dus als het echt niet anders kan. Als ik bijvoorbeeld in de wei inloop en een schop krijg van een paard, dan kan deze zeker op een schop terug rekenen. Zoals ze in de kudde elkaar dus ook corrigeren.

Verder sla of mep ik nooit. Ook niet met de zweep. Met de stem en soms een rukje aan het halster kom je al een heel eind.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:48

_Sigrid_ schreef:
Als ik bijvoorbeeld in de wei inloop en een schop krijg van een paard, dan kan deze zeker op een schop terug rekenen.

Ik probeer altijd een schop/tik te geven nog voor hij mij een schop heeft gegeven. Dus als een paard alleen al dreigt. Als een paard je een keer vol met de achterbenen raakt (of voorbenen, soms nog erger!) ben je niet echt meer in staat terug te schoppen.

Als je alleen al dreigen niet flink de kop indrukt (met name bij dominante paarden) dan is de kans groot dat het de volgende keer niet alleen bij dreigen blijft en een stemverheffing dan ook weinig effect meer heeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:52

ik ben de schop ook graag voor, de dreiging is inderdaad genoeg Lachen

Als ik dit doortrek naar mensen...........

stel je loopt in de stad, en er komt een griet naar je toe die tegen je zegt " weet je wat ik ga doen, ik ga jou eens boven op je muil slaan" ga je dan een afwachtende houding aannemen en proberen het kind om te kopen met koekjes??

Ik kan je vertellen dat ze de zin nog niet uit heeft gesproken en mijn rechtse directe al op de kin heeft Lachen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:13

Ach, ik vind dat hier weer enorm overdreven wordt...
Als je je paard een keer een lel geeft, kan die gelijk in therapie, want dan wordt hij ernstig mishandeld...
Geloof me nou, van een goed getimede knal zijn ze echt niet gelijk weken van slag hoor Haha!
Als het goed is weteen ze wel in een keer waar de grenzen zijn. Ja
Maar goed, als er eens een fluisteraar een dagje met mijn paard wil fluisteren hoor ik het wel...denk dat het een lastig dagje voor je wordt als je niet op je strepen gaat staan Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:15

kweetut bij Bill wel zeker Lachen Lachen das er een zeg!!!

laat men maar eens beginnen met het dier gewoon van stal halen Lachen Lachen Lachen

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:16

garny95 schreef:
waarom zou je het trouwens doen ? Dat is toch niet leuk voor die pony en dan heb je ook nog kans dat hij gaat bokken... ik zou het maar nooit meer doen.

Hoe maak jij je pony/paard dan duidelijk dat hij zich echt verschrikkelijk misdraagt? Negeren of iets anders van 'm gaan vragen helpt toch niet, dan doet 'ie het daarna toch weer.
Ik heb altijd geleerd om de pony een tik(soms een flinke, ja) te geven als 'ie iets doet wat niet kan.
Laatst bijgewerkt door _Evanne op 20-01-08 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:18

Billy schreef:
Ach, ik vind dat hier weer enorm overdreven wordt...
Als je je paard een keer een lel geeft, kan die gelijk in therapie, want dan wordt hij ernstig mishandeld...
Geloof me nou, van een goed getimede knal zijn ze echt niet gelijk weken van slag hoor Haha!
Als het goed is weteen ze wel in een keer waar de grenzen zijn. Ja
Maar goed, als er eens een fluisteraar een dagje met mijn paard wil fluisteren hoor ik het wel...denk dat het een lastig dagje voor je wordt als je niet op je strepen gaat staan Haha!

Je haalt me de woorden uit de mond *LOL*
(dat eerste stuk dan, over jouw paard weet ik niks Clown )