Siria schreef:ik had een vraag, tijdens het losrijden op de LDR manier, waar is dan de harmonie met je paard?
Als je wil discussieren over/of af wil geven op LDR kun je in heel veel andere topics terecht. Deze discussie is gelukkig inmiddels wat breder getrokken. Lees anders even de laatste pagina's door,
daan weet je waar we het over hebben.
Misschien is het leuk een samenvatting te maken met de overeenkomsten en de verschillen?
Zal ik een voorzetje doen?
*leuk doe ik wat mijn indruk ervan is
Overeenkomsten GP versus academisch/klassiek:
In beide richtingen worden proeven (of shows) verreden.
Voor beide geldt dat er in een korte tijdsperiode een aantal oefeningen getoond moeten worden om aan te tonen dat men het niveau beheerst en om te bezien of men klaar is voor een hoger niveau.
*klassiek gaat van een lange periode van opleidingstijd uit , maarre de menselijke ambities of arrogantie of hoe je het ook maar noemen wil zorgen er wel voor dat de klassieke hetook in een korte tijd wil maar eingelijk mag er geen er geen tijdsdruk op staan
*als ik zo vrij mag zijn om even mijn gedachten op te schrijven denk ik dat door de competitie drang bij de moderne er meer druk staat op het snellere klaarstomen van het paard.
Voor beide geldt dat de verrichtingen worden beoordeeld en dus de beoordelaar en/of eventueel publiek geimponeerd moet worden, wat in beide gevallen een verhoogde druk oplevert. Er moet immers een prestatie worden neergezet.
*bij klassiekers word er meer naar de ruiter gekregen en die zijn talent kunde enzo.
*ik denk dat moderne ruiters het hier moeilijker hebben omdat ze competitie moeten voeren met elkaar en dat daar meer nadruk op ligt.Als gp ruiter fout maakt zeggen ze niet van netjes snel opgelost ofzo: maar punten eraf

ik DENK dat er daarom veel sneller spanning en misschien iets meer dwang in het spel komt.Omdat je word afgemaakt kort door de bocht gezegd door je kleine foutje en klassiekers meer kijken van goh netjes opgelost.
Verschil: in de moderne dressuur is het competitie-element toegevoegd.
Beide richtingen hebben valkuilen:
GP/modern: er wordt met wat meer impuls/power gereden wat kan leiden tot spanning en taktverlies
klassiek/academisch: er wordt meer vanuit de verzameling gereden, wat kan leiden tot impuls- en tactverlies
Voor beide geldt: Voor een correcte uitvoering van de oefeningen moeten tact, aanleuning, ontspanning, verzameling, impuls etc. bewaard blijven.
*helemaal mee eens
Voor beide geldt: er zijn goede en slechte voorbeelden.