Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bar

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:43

Correct me if I'm wrong.... Knipoog
Maar ik ben in de veronderstelling dat in de "proeven" in de academische dressuur slechts de ruiter beoordeeld wordt en niet de combinatie zoals in de "moderne" dressuur. M.a.w in de "moderne" dressuurproeven gaat het vooral om de graad van africhting van het paard en in de akademische dressuurproeven gaat het vooral om de capaciteiten van de ruiter/trainer.

Om een voorbeeld te geven. Mijn instructrice gaat dit jaar de Squire-test afleggen. Zij heeft 2 paarden waarvan 1 nogal beperkt is in zijn mogelijkheden o.a. door een voor de dressuur nogal ongeschikte lichaamsbouw. Toch moet zij van Bent de test met dit paard doen en niet met haar andere paard dat geschikter is voor de dressuur. Door de test te doen met het beperktere paard kan zij haar kwaliteiten als trainer beter naar voren laten komen.

Voor de rest ben ik het eens met CharleyT. Knipoog

In beide stromingen heb je begaafde en minder begaafde ruiters en paarden, goede en foute voorbeelden, etc, etc.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 21:50

pol schreef:
Trouwens onbewust zullen Moderne dressuurruiters vaak klassieker zijn dan ze denken. Galopswissels om de pas zijn te danken aan (de klassieker) Baucher. Het Hand zonder been en been zonder hand principe indem. etc etc.

Bewust ook hoor, een eindje terug zei ik: ik vrees dat de huidige GP dichter bij klassiek ligt dan een aantal klassiekers zal (willen) inzien.

Vertel, die eners (turbotaal voor galopwissels om de pas).

Zal ik vertellen hoe ik ze spring: paard in volledige balans (dus niet aan binnenbeen of buitenteugel, alles recht). Dan spring ik een wissel met alleen mijn binnenbeen (dus van rechts naar links gaat alleen mijn rechterbeen iets terug). Voor de eners dus links, rechts, links, rechts enz. En heeeel stil recht zitten en terugblijven in mn bovenlichaam.

Bij het aanleren van de wissels geef ik overigens ook een ophoudinkje met mijn binnenteugel (van rechts naar links dus rechterteugel). Dat is later niet meer nodig en geeft in de eners alleen maar onbalans.

NB been iets terug voor een wissel heb ik zo geleerd, volgens mijn huidige instructeur Leunus van Lieren is dat helemaal niet nodig...maaar ja, leer dat maar weer eens af...

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 23:51

Bar schreef:
Correct me if I'm wrong.... Knipoog
Maar ik ben in de veronderstelling dat in de "proeven" in de academische dressuur slechts de ruiter beoordeeld wordt en niet de combinatie zoals in de "moderne" dressuur. M.a.w in de "moderne" dressuurproeven gaat het vooral om de graad van africhting van het paard en in de akademische dressuurproeven gaat het vooral om de capaciteiten van de ruiter/trainer.

Om een voorbeeld te geven. Mijn instructrice gaat dit jaar de Squire-test afleggen. Zij heeft 2 paarden waarvan 1 nogal beperkt is in zijn mogelijkheden o.a. door een voor de dressuur nogal ongeschikte lichaamsbouw. Toch moet zij van Bent de test met dit paard doen en niet met haar andere paard dat geschikter is voor de dressuur. Door de test te doen met het beperktere paard kan zij haar kwaliteiten als trainer beter naar voren laten komen.

Voor de rest ben ik het eens met CharleyT. Knipoog

In beide stromingen heb je begaafde en minder begaafde ruiters en paarden, goede en foute voorbeelden, etc, etc.

nee hoor dat is correct Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:00

Bar schreef:
Maar ik ben in de veronderstelling dat in de "proeven" in de academische dressuur slechts de ruiter beoordeeld wordt en niet de combinatie zoals in de "moderne" dressuur.

Maar je kan de kwaliteiten van de ruiter toch alleen beoordelen als die het paard (correct) laat uitvoeren wat er gevraagd wordt? Hoe weet je dat of een ruiter het kan als een paard het gevraagde niet toont?

Ik kan mij voorstellen dat er rekening wordt gehouden met de capaciteiten van een paard in die zin dat als een paard bijvoorbeeld overbouwd is, dat deze nooit zo kan gaan zitten in een piaffe als een paard dat bergop gebouwd is. Maar het lijkt mij dat zo'n paard dan wel gewoon takt, aanleuning, ontspanning, impuls etc.etc. moet laten zien. (iets wat we bijvoorbeeld niet zien in het voorbeeldfilmpje van Florien)

En voor andere onderdelen zal dat minder opgaan. Een wissel kan maar op 1 manier correct gesprongen worden... Dan zouden de capaciteiten van een paard dus in veel mindere mate moeten meespelen.

Bar schreef:
In beide stromingen heb je begaafde en minder begaafde ruiters en paarden, goede en foute voorbeelden,

Dat is 1 ding wat zeker is! Waar het mij een paar pagina's geleden om ging is dat ik het gevoel kreeg dat foute voorbeelden van klassiek door de aanhangers een beetje werden gebagetaliseerd... Zo van; ja het paard heeft osteoporose daarom doet hij zijn mond open of het instituut is nog jong etc. En als het dan om fouten van 'moderne ruiters' gaat dan gaat het ineens alleen maar om geld, roem etc. Dan wordt alles meteen in het negatieve getrokken. Dat vind ik jammer. Ik vind het helemaal niet erg om te zien dat ruiters (welk niveau of met welk etiketje) fouten maken... Maar ik vind het gewoon niet helemaal eerlijk dat je fouten van een ruiter gaat aanwijzen als 'bewijs' dat de richting/training niet deugt. Zeker niet gezien het feit dat ik echt van mening ben dat er meer overeenkomsten zijn tussen modern en klassiek, dan verschillen.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:46

@jasmijn, Bloos ik kan het niet zo goed uitleggen maar het doel van de "proeven"in de akademische rijkunst is m.i. wezenlijk anders dan het doel van de dressuurproeven in de wedstrijdsport. De academische rijkunst heeft in tegenstelling tot de wedstrijddressuur ook geen competitie-element.

Ter verduidelijking van het doel quote ik een stukje van http://www.paardenbegrijpen.nl
Citaat:
RIDDER

De Ridder illustreert de ideale ‘’Working Rider’’, welke de basis vakmanschap vormt voor de Academische Rijkunst. De Ridder laat door het afleggen van het basisexamen zien dat hij/zij het basis vakmanschap heeft geleerd en wenst om naar een artistiek niveau te ontwikkelen.

Het paard

Het paard dat bereden wordt tijdens het examen moet zelfgetraind zijn. Als het paard gedeeltelijk is getraind door de ruiter, moet hij/zij dat de jury laten weten. De aspirant kan dan geaccepteerd worden als de jury overtuigd is dat de aspirant op het niveau kan rijden dat getoond wordt en dat hij/zij op dat moment in staat zou kunnen zijn om eigenhandig een paard compleet op te leiden. De training van het paard is belangrijker dat de kwaliteit van de uitvoering tijdens het examen. Daarom wordt de inspanning die gestopt is in de training van een moeilijk paard net zo gewaardeerd als een perfect examen afgelegd op een goed paard.

In het vetgedrukte stukje zit m.i. het grote verschil tussen de beide proeven (wedstrijd en akademisch)

Voor wat beteft de laatste alinea in je post kan ik het alleen maar met je eens zijn.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:53

ik had een vraag, tijdens het losrijden op de LDR manier, waar is dan de harmonie met je paard?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:05

in de reactie Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:18

Siria schreef:
ik had een vraag, tijdens het losrijden op de LDR manier, waar is dan de harmonie met je paard?

Als je wil discussieren over/of af wil geven op LDR kun je in heel veel andere topics terecht. Deze discussie is gelukkig inmiddels wat breder getrokken. Lees anders even de laatste pagina's door, daan weet je waar we het over hebben.

Misschien is het leuk een samenvatting te maken met de overeenkomsten en de verschillen?
Zal ik een voorzetje doen?

Overeenkomsten GP versus academisch/klassiek:
In beide richtingen worden proeven (of shows) verreden.
Voor beide geldt dat er in een korte tijdsperiode een aantal oefeningen getoond moeten worden om aan te tonen dat men het niveau beheerst en om te bezien of men klaar is voor een hoger niveau.
Voor beide geldt dat de verrichtingen worden beoordeeld en dus de beoordelaar en/of eventueel publiek geimponeerd moet worden, wat in beide gevallen een verhoogde druk oplevert. Er moet immers een prestatie worden neergezet.

Verschil: in de moderne dressuur is het competitie-element toegevoegd.

Beide richtingen hebben valkuilen:
GP/modern: er wordt met wat meer impuls/power gereden wat kan leiden tot spanning en taktverlies
klassiek/academisch: er wordt meer vanuit de verzameling gereden, wat kan leiden tot impuls- en tactverlies

Voor beide geldt: Voor een correcte uitvoering van de oefeningen moeten tact, aanleuning, ontspanning, verzameling, impuls etc. bewaard blijven.

Voor beide geldt: er zijn goede en slechte voorbeelden.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:20

Siria schreef:

Dat is nogal een suggestieve vraag...blijkbaar vind jij het niks. Waarom zou je niet harmonieus je paard laag diep en rond kunnen instellen? In de eerste plaats vind ik dat je je paard daar moet kunnen instellen, waar jij dat wil. Dat heet controle. Ook bijv. met zijn neus aan de grond of helemaal naar voren (uitgestrekte stap...).

Ik gebruik het soms: er zijn situaties waarin het fijn werkt je paard even extra laag, diep en rond in te stellen. In de zeer verzamelde oefeningen krijg je weleens te maken met teveel oprichting, waarbij het paard zich iets te strak bovenin drukt.
Nadat ik dan voorwaarts-neerwaarts heb losgereden, rij ik even laag, diep en rond. Ik rijd overgangen halt-piaffe-arbeids- en middendraf. Je merkt dan snel dat het paard heel fijn van achter naar voren aansluit en van de grond te rijden is. Zodra je daarna in de hand stelt heb je een mooie aansluiting over de rug. Daarna schakel ik in wat grotere overgangen me de neus eruit: passage en uitstrekken-piaffe (dat is nog eens een schakeling!).

Voor de duidelijkheid: ik gebruik verschillende inzichten in situaties zoals die zich op een moment voordoen. Zolang wij er beter van worden (Vido en ik) en het niet tegen mijn gevoel van eerlijkheid t.o.v. mijn paard indruist.

Inmiddels (met alles wat ik in dit topic heb gelezen en geleerd) kan ik me heel goed voorstellen dat voor klassiek LDR niet handig is: doordat er minder voorwaarts wordt gereden en minder aanleuning is zal een paard zich kunnen gaan oprollen. Hoe denken klassiekers hierover? Blijf ff technisch he, wat mij betreft hoeven we niet te verzanden in voor en tegenstanders, ook niet wat betreft LDR.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:04

jasmijn78 schreef:
Siria schreef:

Als je wil discussieren over/of af wil geven op LDR kun je in heel veel andere topics terecht. Deze discussie is gelukkig inmiddels wat breder getrokken. Lees anders even de laatste pagina's door,

daan weet je waar we het over hebben.

Misschien is het leuk een samenvatting te maken met de overeenkomsten en de verschillen?

*leuk doe ik wat mijn indruk ervan is

Voor beide geldt dat er in een korte tijdsperiode een aantal oefeningen getoond moeten worden om aan te tonen dat men het niveau beheerst en om te bezien of men klaar is voor een hoger niveau.

*klassiek gaat van een lange periode van opleidingstijd uit , maarre de menselijke ambities of arrogantie of hoe je het ook maar noemen wil zorgen er wel voor dat de klassieke hetook in een korte tijd wil maar eingelijk mag er geen er geen tijdsdruk op staan
*als ik zo vrij mag zijn om even mijn gedachten op te schrijven denk ik dat door de competitie drang bij de moderne er meer druk staat op het snellere klaarstomen van het paard.

Voor beide geldt dat de verrichtingen worden beoordeeld en dus de beoordelaar en/of eventueel publiek geimponeerd moet worden, wat in beide gevallen een verhoogde druk oplevert. Er moet immers een prestatie worden neergezet.
*bij klassiekers word er meer naar de ruiter gekregen en die zijn talent kunde enzo.
*ik denk dat moderne ruiters het hier moeilijker hebben omdat ze competitie moeten voeren met elkaar en dat daar meer nadruk op ligt.Als gp ruiter fout maakt zeggen ze niet van netjes snel opgelost ofzo: maar punten eraf Lachen ik DENK dat er daarom veel sneller spanning en misschien iets meer dwang in het spel komt.Omdat je word afgemaakt kort door de bocht gezegd door je kleine foutje en klassiekers meer kijken van goh netjes opgelost.

GP/modern: er wordt met wat meer impuls/power gereden wat kan leiden tot spanning en taktverlies
klassiek/academisch: er wordt meer vanuit de verzameling gereden, wat kan leiden tot impuls- en tactverlies

Voor beide geldt: Voor een correcte uitvoering van de oefeningen moeten tact, aanleuning, ontspanning, verzameling, impuls etc. bewaard blijven.
*helemaal mee eens

Voor beide geldt: er zijn goede en slechte voorbeelden.

* helemaal eens we hebben in beidde richtingen met mensen te maken he.

en ikzelf vind de opbouw van de basis nogal anders (kan ook alleen aan mijn ervaring of gebrek eraan liggen.)

Als naar de volgorde van de proefjes die gereden moeten worden op de wedstrijdjes kijk vind ik het vreemd dat schouderbinnenwaarts en travers later aan bod komen en het wijken vind ik te lang in de proefjes voorkomen.
ik ga er van uit dat buigende arbeid het paard rechtricht vandaar deze gedachtengang van mij.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:19

en wat ik vind over het ldl gebeuren:
ik vind dat vido gelijk heeft met het controle hebben over je paard.
Maar maar wij richten de voorhand altijd ten aanzien van de achterhand bijv bij heel verzameld meer oprichting bijv arbeidsdraf minder oprichting .
Wij houden er meer aan vast dat het paard absoluut altijd de hand moet volgen naar het voorwaarts neerwaarts maar dit moet ook altijd het gevolg zijn van de ontspanning en niet door bijv met de handen naar beneden te vragen maar door ruimte te geven moet het paard al voorwaarts neerwaarts gaan.
LDR past niet in ons plaatje omdat klassiekers vinden dat het ten koste gaat van je paard omdat het een onnatuurlijke houding is, bijv: omdat het hem zijn zicht gedeeltelijk ontneemd (paard kan doormiddel van zijn receptoren niet goed naar voren kijken , denk aan paard dat zijn hoofd omhoog doet als hij over hindernis springt enzo enzo)Omdat het veel druk geeft op de werfels en banden en dan vooral achter de oren. en omdat wij vinden dat het paard dan niet meer goed over de rug kan gaan doordat de werfels niet meer netjes op elkaar staan.

begrijp ik dat in de moderne sport dit dan juist gebruikt word omdat
het de losgelatenheid van het paard bevorderd
dat het de luisterberreidheid van het paard vergroot?
hebben jullie nog meer redenen om dit uit te voeren???
gewoon nieuwsgierig omdat dit bij klassiek echt not-done is.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:38

jasmijn78 schreef:
Maar past het uberhaupt dan binnen de klassieke zienswijze dat zij 1. een proef rijdt en 2. een proef rijdt en daarin fouten maakt?

Jij als klassieke liefhebber zou daarover toch een uitgesproken mening moeten hebben?
Dat hele ridderorde gedoe vind ik wat overdreven.
Als je een proef rijdt, mag je fouten maken, al mogen bepaalde fouten bij een bepaald niveau niet meer voorkomen (en desondanks moet er ook dan nog op gelet worden!). Dat is de taak van de jury, dat ze dan de juiste foute en goede punten kunnen herkennen, constateren en ernaar punten.
Zodra je het competatief en subjectief gaat laten worden, is het risico groot dat je je de verkeerde kant op laat sturen.
jasmijn78 schreef:
Maar je kan de kwaliteiten van de ruiter toch alleen beoordelen als die het paard (correct) laat uitvoeren wat er gevraagd wordt? Hoe weet je dat of een ruiter het kan als een paard het gevraagde niet toont?
Denk dat het een groot verschil is, dat de jury de combinatie al langer kent en dus weet wat ie kan verwachten.
(of is hierbij niet alleen Bent de jury?)
Bar schreef:
@jasmijn, Bloos ik kan het niet zo goed uitleggen maar het doel van de "proeven"in de akademische rijkunst is m.i. wezenlijk anders dan het doel van de dressuurproeven in de wedstrijdsport. De academische rijkunst heeft in tegenstelling tot de wedstrijddressuur ook geen competitie-element.
Nou, zodra je er "niveau's" aan gaat verbinden, heb je natuurlijk altijd kans dat er toch wat onderlinge competitie gaat ontstaan Knipoog

Over de LDR heb ik me al vaak genoeg zeer uitgebreid uitgesproken, vanuit verschillende invalshoeken (anatomisch, rijtechnisch, biomechanisch, etc.), dus daar ga ik hier even niet mee beginnen. Is ook vast niet de bedoeling dat dit weer een puur LDR topic gaat worden.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:03

liberty22 schreef:
en wat ik vind over het ldl gebeuren:
ik vind dat vido gelijk heeft met het controle hebben over je paard.
Maar maar wij richten de voorhand altijd ten aanzien van de achterhand bijv bij heel verzameld meer oprichting bijv arbeidsdraf minder oprichting .
Wij houden er meer aan vast dat het paard absoluut altijd de hand moet volgen naar het voorwaarts neerwaarts maar dit moet ook altijd het gevolg zijn van de ontspanning en niet door bijv met de handen naar beneden te vragen maar door ruimte te geven moet het paard al voorwaarts neerwaarts gaan.
LDR past niet in ons plaatje omdat klassiekers vinden dat het ten koste gaat van je paard omdat het een onnatuurlijke houding is, bijv: omdat het hem zijn zicht gedeeltelijk ontneemd (paard kan doormiddel van zijn receptoren niet goed naar voren kijken , denk aan paard dat zijn hoofd omhoog doet als hij over hindernis springt enzo enzo)Omdat het veel druk geeft op de werfels en banden en dan vooral achter de oren. en omdat wij vinden dat het paard dan niet meer goed over de rug kan gaan doordat de werfels niet meer netjes op elkaar staan.

begrijp ik dat in de moderne sport dit dan juist gebruikt word omdat
het de losgelatenheid van het paard bevorderd
dat het de luisterberreidheid van het paard vergroot?
hebben jullie nog meer redenen om dit uit te voeren???

Nou, nee, ik noemde controle omdat ik vind dat je je paard overal moet kunnen instellen waar je wil, DUS ook LDR. Maar de REDEN dat je dat doet heb ik alsvolgt omschreven:
Vido schreef:
Ik gebruik het soms: er zijn situaties waarin het fijn werkt je paard even extra laag, diep en rond in te stellen. In de zeer verzamelde oefeningen krijg je weleens te maken met teveel oprichting, waarbij het paard zich iets te strak bovenin drukt...enz...

Maar voor de duidelijkheid: dat neemt absoluut niet weg dat ik altijd in iedere situatie wil dat mijn paard mijn hand volgt! Dat kan ook LDR hoor! Overeenkomst dus.

Tja, natuurlijke houding. Ik zie een paard boven een hindernis zich ook niet oprichten, dat worden ongelukken. Oke, onze sport is gebaseerd op 'natuurlijke bewegingen', maar vergeet niet dat wij die accentueren en perfectioneren in de sport.
Mijn paard beweegt zich nu heel anders als hij 'zn dolle kwartiertje' heeft, dan 6 jaar geleden. Daar is toch iets ontwikkeld in dat lijf. En wel zo, zoals ik dat opgebouwd heb: daarom ben ik nou zo idolaat van dressuur...ze worden er zooo mooi van...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:43

QQQQ schreef:
Als je een proef rijdt, mag je fouten maken, al mogen bepaalde fouten bij een bepaald niveau niet meer voorkomen (en desondanks moet er ook dan nog op gelet worden!).

Dat geldt voor de reguliere wedstrijdsport toch ook? En dit is wel wat anders dan wat je eerder zei...

QQQQ schreef:
Zodra je het competatief en subjectief gaat laten worden, is het risico groot dat je je de verkeerde kant op laat sturen.

Ik denk dat dat wel meevalt (al denk ik wel eens bij sommige jury's Nors opkijken ) Maar goed, mijn ervaring is dat hoe hoger je komt, de kwaliteit en het beoordelingsvermogen van juryleden ook beter wordt.

QQQQ schreef:
Denk dat het een groot verschil is, dat de jury de combinatie al langer kent en dus weet wat ie kan verwachten.

Is dan de kans op een subjectieve beoordeling juist niet groter? Dat er fouten door de vingers gezien gaan worden omdat men weet hoe lang iemand daar al mee aan het modderen is? Of omdat iemand een positief beeld heeft van een combinatie doordat die eerder een goede proef neer heeft gezet, en daardoor ook fouten door de vingers ziet?
Een van de redenen waarom juryleden in de reguliere wedstrijdsport die ook bijvoorbeeld instructeur zijn niet hun eigen leerlingen mogen jureren...

liberty22 schreef:

Bij LDR is het ook niet de bedoeling dat dit met geweld geforceerd wordt. Hoe kom je daarbij?

liberty22 schreef:

In de reguliere sport is het not done om een paard aan het bit tussen twee palen te binden en deze dan oefeningen als piaffe, levade etc. te doen. Kan jij misschien wat uitleg geven over deze (trainings)methode? Dit lijkt mij nu niet echt een paardvriendelijke methode...

liberty22 schreef:
*klassiek gaat van een lange periode van opleidingstijd uit , maarre de menselijke ambities of arrogantie of hoe je het ook maar noemen wil zorgen er wel voor dat de klassieke hetook in een korte tijd wil maar eingelijk mag er geen er geen tijdsdruk op staan

Maar heeft dit niet meer een relatie met goede/slechte voorbeelden die er in beide richtingen zijn? Het gemiddelde GP paard is zelden jonger dan10 a 12 jaar wanneer deze voor het eerst in de GP ring verschijnt.

liberty22 schreef:
bij klassiekers word er meer naar de ruiter gekregen en die zijn talent kunde enzo.

Daarover stelde ik eerder:

jasmijn78 schreef:

Ik kan mij voorstellen dat er rekening wordt gehouden met de capaciteiten van een paard in die zin dat als een paard bijvoorbeeld overbouwd is, dat deze nooit zo kan gaan zitten in een piaffe als een paard dat bergop gebouwd is. Maar het lijkt mij dat zo'n paard dan wel gewoon takt, aanleuning, ontspanning, impuls etc.etc. moet laten zien. (iets wat we bijvoorbeeld niet zien in het voorbeeldfilmpje van Florien)

En voor andere onderdelen zal dat minder opgaan. Een wissel kan maar op 1 manier correct gesprongen worden... Dan zouden de capaciteiten van een paard dus in veel mindere mate moeten meespelen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:53

liberty22 schreef:

Bij LDR is het ook niet de bedoeling dat dit met geweld geforceerd wordt. Hoe kom je daarbij?

@yasmijn hoe kun je er nu weer deze draai aangeven ?????
er staat toch vragen bij?????

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:22

jasmijn78 schreef:
QQQQ schreef:
Als je een proef rijdt, mag je fouten maken, al mogen bepaalde fouten bij een bepaald niveau niet meer voorkomen (en desondanks moet er ook dan nog op gelet worden!).
Dat geldt voor de reguliere wedstrijdsport toch ook? En dit is wel wat anders dan wat je eerder zei...
Niet echt. Jij interpreteert het misschien anders?
Op hoger niveau moeten BASIS fouten worden afgestraft. Zoals ontaktmatigheden, grote aanleuningsfouten, op de voorhand of uit elkaar lopen.
OOK als deze fouten in de moeilijkere oefeningen worden gemaakt, want die zijn nou eenmaal niets waard voor de gymnastisering van het paard, zonder dat er aan de basisvoorwaarden wordt voldaan. Die WAARDE voor het PAARD is het belang in klassieke dressuur, maar wordt in de wedstrijdsport nogal eens "overruled" door spectakel of "maar da's toch wel heel moeilijk".
Een goede, taktmatige arbeidsstap, is velen malen meer waard dan een hektische piaffe, of op de voorhand lopend uitstrekkend paard.
jasmijn78 schreef:
QQQQ schreef:
Ik denk dat dat wel meevalt (al denk ik wel eens bij sommige jury's Nors opkijken ) Maar goed, mijn ervaring is dat hoe hoger je komt, de kwaliteit en het beoordelingsvermogen van juryleden ook beter wordt.
Dat mag ik hopen, zou wel erg triest zijn anders...
jasmijn78 schreef:
QQQQ schreef:
Is dan de kans op een subjectieve beoordeling juist niet groter? Dat er fouten door de vingers gezien gaan worden omdat men weet hoe lang iemand daar al mee aan het modderen is? Of omdat iemand een positief beeld heeft van een combinatie doordat die eerder een goede proef neer heeft gezet, en daardoor ook fouten door de vingers ziet?
Ik denk dat het hier niet om subjectieve beoordeling gaat (aangezien het niet om competitie gaat), maar om correcte beoordeling van wat er door de ruiter gepresteerd wordt.
Waarom dat zo "officieel" moet, en niet gewoon tijdens de les kan worden meegenomen, dat is mij ook een raadsel Knipoog .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:26

Q, even een vraagje....... puur uit nieuwsgierigheid. Maar wat is het hoogste niveau wat jij gestart hebt, en wat waren toen de aantekeningen op je protocollen........ was je het daar mee eens of niet?

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:59

liberty22 schreef:
[que="jasmijn78"]
[que="Siria"]

Als je wil discussieren over/of af wil geven op LDR kun je in heel veel andere topics terecht. Deze discussie is gelukkig inmiddels wat breder getrokken. Lees anders even de laatste pagina's door,

daan weet je waar we het over hebben.

*leuk doe ik wat mijn indruk ervan is

*als ik zo vrij mag zijn om even mijn gedachten op te schrijven denk ik dat door de competitie drang bij de moderne er meer druk staat op het snellere klaarstomen van het paard.

*bij klassiekers word er meer naar de ruiter gekregen en die zijn talent kunde enzo.
*ik denk dat moderne ruiters het hier moeilijker hebben omdat ze competitie moeten voeren met elkaar en dat daar meer nadruk op ligt.Als gp ruiter fout maakt zeggen ze niet van netjes snel opgelost ofzo: maar punten eraf Lachen ik DENK dat er daarom veel sneller spanning en misschien iets meer dwang in het spel komt.Omdat je word afgemaakt kort door de bocht gezegd door je kleine foutje en klassiekers meer kijken van goh netjes opgelost.

*helemaal mee eens

Voor beide geldt: er zijn goede en slechte voorbeelden.[/quote]
* helemaal eens we hebben in beidde richtingen met mensen te maken he.

en ikzelf vind de opbouw van de basis nogal anders (kan ook alleen aan mijn ervaring of gebrek eraan liggen.)

Als naar de volgorde van de proefjes die gereden moeten worden op de wedstrijdjes kijk vind ik het vreemd dat schouderbinnenwaarts en travers later aan bod komen en het wijken vind ik te lang in de proefjes voorkomen.
ik ga er van uit dat buigende arbeid het paard rechtricht vandaar deze gedachtengang van mij.[/quote]

ik wil eigenlijk ook niemand afkraken, daar heb je zo weinig aan. voor het eerst dat ik zinnige kritiek hoor over klassiek rijden, dat van impuls en tactverlies, kijk daar heb je wat aan Lachen

over mijn vraag in het begin bedoel ik niet om af te kraken, maar om aan het denken te zetten.
heel vaak zie ik dat dit laag en diep wordt geforceerd. wanneer het paard recht op twee teugels gelijke aanleuning heeft en verticale en horizontale in balans loopt dat een enkele ophouding vaak al genoeg is, waarom zou je hem dan nog diep willen rijden?

vat dit alstublieft niet persoonlijk op, ikzelf ben momenteel bezig met de orun en bekijk de manier van lesgeven zoals antoinne de bodt lesgeeft en heb al informatie gezocht over LDR, maar bij het laatste strandde ik een beetje in het vinden van kritiek

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:17

Siria schreef:
heel vaak zie ik dat dit laag en diep wordt geforceerd.

Geen enkele hoofdhalshouding mag afgedwongen worden, zeker niet geforceerd. Dat geldt ook voor LDR. Maar je kunt een oprichting ook net zo goed forceren.

Siria schreef:
waarom zou je hem dan nog diep willen rijden?

Daar hebben verschillende ruiters zo hun redenen voor. Vido gaf er ook al een aantal een paar posts terug.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:18

jasmijn78 schreef:
QQQQ schreef:

QQQQ schreef:

Een van de redenen waarom juryleden in de reguliere wedstrijdsport die ook bijvoorbeeld instructeur zijn niet hun eigen leerlingen mogen jureren...

Zolang als we een jurysport hebben, zullen we met subjectiviteit te maken houden. Daar kom je niet onderuit. Op hogere niveaus zijn de jury's in ieder geval meer ervaren en hebben meer opleiding. Toch zijn ze 'ook maar mensen' en ontkom je niet aan persoonlijke voorkeuren: wat de ene mooi vind, ziet de ander niet helemaal zitten. Dat hoort erbij. Een tijdje geleden had ik 29 punten verschil tussen 2 jury's. Ja, voor dezelfde proef. Pas op: het verschil in perspectief (jury bij C of bij H) leidt ook tot verschillen natuurlijk. Overigens willen wij ruiters dan graag geloven dat de hoogste jury gelijk had, maar met mij boeren verstand snap ik dat het ook kan zijn dat juist deze mij heeft overgewaardeerd...

Voorkeuren dus. Maar ook verwachtingen beinvloeden het oordeel: Een combinatie die vorige week een wereldbekerwedstrijd won, kan zich een foutje permitteren. Heb je nog nooit een prestatie van enige betekenis neergezet, dan zal je des te meer moeten bewijzen dat ze niet om je heen kunnen. Deze 'voortrekkerij' kan iedereen verdienen, de combinaties met dit voordeel hebben daar ook hard voor gewerkt.

Voor 'het publiek', of wij, als critici, geldt hetzelfde. Je voorkeur en je verwachting beinvloedt je beoordeling (zowel van personen als van methoden!), of je nou wil of niet.

Nog even aansluiten bij juryleden vs. instructeurs: een jury die als commentaar zet: 'hand openen bij voorwaarts rijden', heeft in mijn ogen zijn taak niet begrepen. Hij is instructie aan het geven, ipv zich bezig te houden met jurering. Een jury moet kijken en constateren. Hooguit zeggen waar het aan ontbreekt (meer bergop, te weinig impuls).

Om dezelfde reden worden beperkingen van een paard NIET meegenomen in de beoordeling. Wel een idee voor iedereen die graag wil dat zijn Fries, Fjord of Shire wordt beoordeeld naar 'kunnen': klassiek biedt daar veel meer ruimte voor.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 10:32

jasmijn78 schreef:
liberty22 schreef:

Maar heeft dit niet meer een relatie met goede/slechte voorbeelden die er in beide richtingen zijn? Het gemiddelde GP paard is zelden jonger dan10 a 12 jaar wanneer deze voor het eerst in de GP ring verschijnt.

Hoe oud was Salinero ook al weer toen hij zijn debuut in de GP maakte? En Blue Horse Matiné?
Zomaar even een vraagje hoor, weet het nl niet zeker meer, maar volgens mij waren die toch vrij jong?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:12

Er staat toch ook ZELDEN??? Uitzonderingen zijn er altijd.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 14:18

Ik vraag toch ook niet om zó'n antwoord, ik vraag of dat jij toevallig die leeftijden weet? (Vast wel, je komt hier nogal eens over alsof jij alles weet en een ander niks) Omdat ik eraan twijfelde Lachen
Je hoeft niet zo te reageren hoor, ik vond het een vrij normale vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:33

Paarden als Rembrandt, Bonfire, Salinero en Matine lopen rond hun 8/9e jaar in de GP, maar beginnen dan pas eigenlijk aan hun werkelijke opleiding. Als je in het verleden gezien hebt hoe Bonfire groeide in de 10 jaar dat hij in de GP werd uitgebracht, en nu ook weer met Salinero, dan zou het toch wel heel duidelijk moeten zijn dat de GP geen eindstation is.

Het is net als met getalenteerde paarden die makkelijk naar het Z gaan. Paarden van het kaliber van Salinero of Matine leren relatief makkelijk de oefeningen van de GP aan. Daardoor hebben ze ook jarenlang om op dat niveau te groeien en te vervolmaken.

Het is een normaal trainingsverschijnsel dat de "eerste stappen" heel snel gaan, en de laatste procenten de meeste trainingsinspanning vergen. Het zijn echter wel die laatste procenten die de toppers van de massa scheiden. Als je zoekt op "principee van verminderde meeropbrengst" zul je meer info kunnen vinden, het is een universeel gegeven voor sporttraining. Een minder getalenteerde combinatie loopt in het stadium waar een Salinero nog met grote sprongen doorheen vliegt al tegen zijn top aan.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:58

wat misschien ook leuk verschil is is het scheren , opscheren .
Ik ga nu rustig naar dekenloos toe terwijl ik eerder direct het scheerapperaat in de aanslag had.
ik heb nu van die lekkere wollebollen met modder overal .
daar moest ik toen ik wedstrijden reed niet aan denken.moet zeggen dat ik dit veel makkelijker vind niet meer met die dekens slepen altijd, nu hebben ze gewoon een lekkere dikke dos haar en beschermen ze zichzelf.(ik was erg bang dat ze een koudje vatten)
Ik denk ook omdat het klassiek minder explosief en voorwaarts gereden word zoals het verschil dat al eerder genoemd is de paarden minder snel zweten (tenminste dat is bij mij het geval.)