trainingstips aan de hand van exterieur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julie_x

Re: trainingstips aan de hand van exterieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:39

Een tijdje geleden plaatste ik hier een foto van m'n kleine oude pony, vooral van Malenka heb ik veel nuttige tips gekregen en daarom plaats ik nu ook mijn D-pony waar ik dus op rijd. Meer ga ik er nog even niet over vertellen, als jullie later meer info willen zeggen jullie het maar. Hier de foto's.
Telkens 1 groot en de rest in link.

Stand:
Afbeelding
http://i180.photobucket.com/albums/x61/ ... 30-800.jpg
http://i180.photobucket.com/albums/x61/ ... 47-800.jpg

Beweging:
Afbeelding
http://i180.photobucket.com/albums/x61/ ... 51-800.jpg

Sorry als ze niet bruikbaar zijn, dan zeggen jullie het maar.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 13:31

Haar benen staan er niet helemaal op.
Ik weet niet of dat een probleem is?
En ik heb helaas geen draffoto.

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 23:36

Oke, weer eens verder.
Pagina 6:

gaucho,

ten eerst: een appie, leuk!
wat op valt is het in verhouding iele halsje van jouw paard. Dat is erg jammer aangezien de bespiering op de rest van het lijf wel redelijk is. Ik kan op deze foto de stand van de benen niet geweldig beoordelen aangezien het een open stand is. Maar de dikte van de benen is wel mooi te beoordelen en daar ben ik bij jouw paardje echt wel over te spreken. Mooie benen met mooie stevige gewrichten. Wel vrij lange hielen... pas daar me eop hoor want dat kan echt belastend zijn voor de pezen. de hele hoef (vooral voor) maakt een wat lange indruk. Ik vraag me dan ook af of jouw paardje goed op de voeten land. De schouder is wat zwaar waardoor vrij makkelijk op de voorhand gelopen kan worden. De (voor een amerikaan redelijk normale) hoge achterhand versterkt dit. Dit is echt een punt o in je training veel aandacht aan te besteden. Vooral in de galop kan dit tot uiting komen. Overgangen van en naar en in de galop kunnen mee helpen de achterhand meer te laten dragen. Ook een balkje en wendingen (mits goed uit gevoerd) kunnen helpen.
Pas als jouw paardje goed op 4 benen loopt kun je echt aandacht aan de hals gaan besteden. probeer die diep en rond te rijden. Niet opgetrokken, maar echt omlaag (zo min mogelijk naar voren en steeds iets uit bouwen naar de uiteindelijk geweste stand)... richting de derde foto en dan af en toe even daar uit rijden zodat je wel zeker blijft van een ontspannen onderhals.
Het achterbeen is vrij stijl, maar ook dit is redelijk normaal bij de amerikaanse rassen. Toch zeg ik je nogmaals zou ik wel trainen aan het dragen op de achterhand. Al zou het maar zijn om later de buikspieren te kunnen trainen en de rug los te laten (draagvermogen). Ik weet dat er in de western geen verzameling wordt gevraagt zoals bij de dressuuur (spaans en engels), maar een zekere mate van verzameling is naar mijn idee de basis voor elk rijpaard.
Draf kan nog wel eens een probleem geven. Probeer ook hierin de ontspanning te vinden ook al wil je paardje waarschijnlijk graag een andere gang. Ontspanning direct gevolgt door de lievelingsgang van het paard zou al snel resultaat op moeten leveren.
De rug van jouw paard dient goed soepel gehouden te worden. Ik denk dat dit nog wel eens problemen op kan leveren. Vraag af en toe even overdreven stelling (paar passen) en richt dan weer recht gevolgt door de andere kant. Als dit goed gaat ga je dit uitbreiden door cirkels te maken en daarbij iets meer buigingte vragen dan noodzakelijk. Cirkels groter en kleiner rijden zijn goede oefeningen voor jouw paardje. Om het verzamelen en de buiging te testen zou je zijwaarts een bocht kunnen gaan nemen. Evt met gebruik van balkjes of ander materiaal.

Zeabiscuit ,
Prachtpaard, maar heb je inmiddels misschien wel een standfoto? dan kan ik hem ook beoordelen.

Needje,
Het eerste dat bij me in mijn hoofd schiet: Zo, dat is me nogal een kolos!
Erg korte diepe rug. Zowel schoft als kruis zijn hoog. Zware wat stijle schouder en enigzins onderstandig voorbeen. Mooie hals en hoofd-halsverbinding. Erg ronde achterhand met vrij lage staartaanzet. Weinig gehoekt achterbeen. Al met al een zeer merkwaardig paard.
Hoofd en hals zijn absoluut prachtig en hebben ook niet echt werk nodig. dat zit wel goed. Maar de rest van het paard zorgen bij mij voor een hoop twijfel. Ik vraag mij af of dit paard wel geschikt is om op te rijden. Nogmaals; Het verloop van de rug vind ik bijna eng. Maar als ik het wat nader bekijk denk ik dat het bij dit paard een kwestie is van zakken in de achterhand. Het beeld zal er dan heel erg anders uit zien. Echter voor dat zakken is soepelheid in de rug een vereiste. Dit zal dan ook zeker getraind moeten worden. balkjes en slalom zijn ook voor dit paard geschikt. Bij het werken met de balkjes actief laten lopen en voor iets laten zakken. Bij de slalom in rustig tempo en vrij ruime afstand. Maak de bochten niet te krap want dan heb je grote kans dat het paard op de voorhand valt. Als dit paard goed gaat dragen zal het een prachtig gezicht zijn. Dit is zo'n paard dat echt indruk kan maken.
Laatst bijgewerkt door Malenka op 15-02-08 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:48

mooi topic, ik heb geen recente fotos (sinds hij geschoren is) waarop hij stilstaat en los draaft
zal die morgen eens maken en dan plaatsen, ben uiterst benieuwd

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 00:01

pagina 8:
Julez ,
Iel paardje. Maar dat is dan ook overduidelijk het foktype.
Toch mis ik ook een hoop bespiering.
Dunne lange hals die waarschijnlijk goed te bewerken is. Vrij stijle schouder waardoor losheid voor lastig is. Door de achterhand actief te laten dragen is er voor meer ruimte te creeren.
De stand van de benen is op deze foo's niet te beoordelen en dit laat ik dan ook zitten. de rug is vrij kort en strak. Voor naar beneden rijden, actief houden en werken aan de lengtebuiging kunnen dit deel van je paard verbeteren. Ik zou met dit paard vooral rustig werk doen en af en toe uitbouwen in de draf. Vooral niet veel spanning veroorzaken want dit werkt alleen de lossigheid maar tegen. Ik denk dan ook dat werken aan de dubbele longe als basis voor dit paard heel geschikt is. Zet het dan niet op 'rare manieren' bij, maar gewoon lijnen vanaf jouw hand door een ring ter hoogte van de beugels naar de mond. de buitenlijn hierbij achter de achterhand langs. Dit kan ook als extra hulpje werken voor jouw paard om de achterhand er goed bij te houden. Als de ontspanning op deze manier lukt kun je ook balkjes gaan gebruiken. Doe dit wederom in laag tempo (maar wel actief!).

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:18

Hoi!
Wat een interessant topic is dit!
Ik zal de mijne ook eens plaatsen : ( trainingstips zijn altijd méér dan welkom!) :

Afbeelding
Op Stand

Afbeelding
Drafje

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:32

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 16:12

Malenka, bijzonder om te lezen wat jij allemaal kunt aflezen aan de hand van foto's Lachen
Erg interessant om te lezen Lachen Ben ook benieuwd of de eigenaren dit er ook in herkennen Lachen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:15

Daarom is het ook zo leuk als er gereageerd wordt.
Als ik dan weer reacties krijg van de eigenaren dan leer ik daar van.
Helemaal als mensen ook wat gaan doen met de tips en ze laten weten of ze er iets aan hadden.
Ik heb al hele positieve reacties gehad en ben daar erg blij mee.
Ik vind het leuk om te zien dat het idee dat ik had dus ook echt uitgevoerd kan worden.
Wat ik wel moeilijk vind is dat mensen er een beeld door krijgen van mij al amazone.
En dat terwijl mijn kwaliteiten als amazone niets te maken hebben met het inzicht dat ik heb in paarden. Ik rijd geen wedstrijden en heb die ambitie ook niet. Ik train mijn paarden op de manier die bij hen past en ben absoluut niet zo goed in het rijden als ik graag zou willen.
Ik vind het leuk om mens en paard te helpen om op een zo gezond mogelijke manier samen aan het werk te gaan en plezier te maken.
Ik zou ook heel graag weer lessen willen gaan geven. Maar aangezien ik zelf geen wedstrijden rijd en daar ook niet naar toe train met mijn paarden heeft er bijna niemand interesse in lessen.
Instructeurs moeten tegenwoordig mensen zijn die presteren op wedstrijden... of ze nou les kunnen geven of niet.

Zo, nu schrik ik zelf wel even van wat ik heb getypt eigenlijk. Sorry als ik iemand hier pijn mee doe. dat is niet mijn bedoeling. Maar blijkbaar moest ik het even kwijt. Ik ben gewoon gek op helpen. Bloos

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:32

Daar hoef je je toch niet voor te verontschuldigen? Lachen
Je geeft gewoon aan wat je ziet en daar hebben je rijkunsten niets mee te maken Lachen

Mijn vriend bijvoorbeeld kan niet eens rijden, wil dat ook niet maar ziet na een aantal jaar echt heel erg veel vanaf de grond, hij is zo echt "mijn ogen vanaf de grond" geworden met rijden, en wijst me zo op allerlei kleine dingen die beter of anders kunnen.

Zo zijn er ook mensen die op een hoger niveau rijden maar dat "oog voor.." niet ontwikkeld hebben.

Denk echt niet dat men je op basis van je rijkunsten beoordeeld, maar puur interesse hebben in jouw blik op hun paard en jouw aanwijzingen, tips en bevindingen graag willen horen Lachen

En wat betreft de lessen, ik heb ook les gehad van mensen die zelf wel op hoger niveau reden maar star bleven volhouden aan hun eigen trainingsmethoden zonder naar mijn paard te kijken, naar zijn bouw en beweging en daar de training op aan te passen..
Daar ben ik dus ook niet lang geweest Bloos

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:43

IK heb hier mijn paard ook een keer neergezet maar nu heb ik een vraag. Zijn hier ook mensen die tips kunnen geven voor kleine pony's die niet bereden kunnen worden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 22:52

Alina,
dank je voor je vriendelijke reactie.

bontlover,
Ja, dat kan. Alleen is de vraag dan wat jouw doel wel is met die pony. De meeste tips die ik geef zijn er voor dat het paard zo getraind wordt dat hij mensen het makkelijkst kan dragen.
Maar andere doelen kunnen zijn; keuringsklaar maken (uiterlijk zo mooi mogelijk maken), trainen voor het mennen, op een zo verantwoord mogelijke manier het paard bezig houden... en vast nog wel meer waar ik zo even niet op kom.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:00

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:46

Hoop dat jullie hier ook iets aan kunnen zien. Ja

Feline, 5 jaar. Ja

Afbeelding

Afbeelding

chantaldewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:14

@ Lisetje, Wat een ontzettend knap paard is dat zeg!! Welke afstamming heeft hij?? Knipoog
Hihi, nou mijn advies weet je al Tong uitsteken (heb je de envelop al ontvangen)

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:53

Ik heb aan het begin van dit topic actief mee gedaan met tips. Ik had toen zelf geen goede standfoto's. Die heb ik nu wel (hoop ik Tong uitsteken )!
Zou iemand mijn vzpaard kunnen beoordelen? Ik plaats hier alleen stand, in beweging staan in mn profiel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt! Lachen (voor meer foto's zie link onderschrift)

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:02

Ik ben erg benieuwd wat jullie van mijn 4.5jarig paardje zeggen!
Hij is wel wat gegroeid sinds de foto en is nu ongeveer 1.68-1.70m

Ik ben héél erg benieuwd wat je over hem kunt zeggen...Hij is ook nog jong, dus trainingstips zijn éxtra handig!

Niet zo een goede standfoto maar heb niet zoveel beter:
Afbeelding

Draffoto's:
Afbeelding
Afbeelding

Stapfoto: http://www.mijnalbum.nl/Foto-6UM7LRJO.jpg

Hopelijk ben je er iets mee!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:22

Afbeelding
Afbeelding
Wat vinden jullie hier van?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:43

Romy18 schreef:
xFioon:
Foto is weer niet ideaal, paard lijkt erg overbouwd, hoofdhals verbinding is niet beoordelen hals lengte lijk goed te zijn richting is ook normaal, verder een lang gelijnd paard, weke rug en zeer strakke lendenen kruis is voldoende van lengte en zeer hellend. Paard is zwaar bespierd op de achterhand maar mist bespiering van de bovenlijn. Voorbeen is voor zo ver te zien correct gebouwd, achterbeen is wat sabelbenig.
Het lijkt er erg op dat dit paard zonder rug loopt in de training omdat er daar te weinig bespiering is, het paard zou dus meer over de rug gereden moeten worden, lang en laag waarbij de achterhand actief gebruikt wordt.

Citaat:
xFioon: (zwarte pony)
langgelijnd paard, week in de rug, strak in de lendenen, erg lang hellende kruis, hals lengt is goed, richting verticaal met onderhals, hoofdhalsverbinding is zwaar, schouder is vrij steil, achterbeen iets sabelbenig, voorbeen correct iets onderstandig.
Ik denk dat deze pony moeite heeft om na te geven, de rug goed te gebruiken en de achterhand onder de masse te zetten, ook hier weer een geval van veel voorwaarts neewaarts rijden waarbij je de achterhand actief houdt. Het zelf als hierboven wilt het onder het zadel niet lukken probeer het dan eens aan de longe met een hulpteugel. (en begeleiding als je nog niet veel ervaring hebt met longeren en het gebruik van een hulptfeugel.)

Bedankt voor het beoordelen van mijn pony! je heb hem alleen wel 2x gedaan hihi Bloos
het klopt heel goed, wat je zegt over moeilijk de achterhand eronderzetten.
even een vraagje, ik hoop dat iemand die kan beantwoorden, hierboven is gezegd dat mijn pony een zwaar bespierde achterhand heeft, maar hem niet goed meeneemt, maar als hij zwaar bespierd is, zou hij hem dan niet makkelijk wél mee kunnen nemen? Clown
nageven heeft hij niet heel veel moeite mee, behalve dathij snel gaat hangen als hij nageeft.
ik ga proberen je tips mee te nemen ! (we mogen sinds een tijdje weer rijden Haha!)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 18:59

na blessure tijd, gescheurde tricep. Arm zielig nekje Vork
Afbeelding

Afbeelding
En een half jaar terug ongeveer Lachen in de B

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 14:07

@ malenka: mijn instructrice heeft ook geen diploma, rijdt ook geen wedstrijden maar kan wel goed les geven. Ze baalt er wel van dat ze geen diploma heeft maar mist gewoon het geld en het paard ervoor, wel heeft ze meerdere lesklanten. Ik heb liever een instructrice die zelf minder rijdt maar wel een oog ervoor heeft dan een instructrice die goed rijdt maar slecht les geeft Haha!

Nou ik ben ook wel benieuwd wat jullie over mijn vzpaardje zeggen:

Stand:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-D73W7IIE
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KK3T4AF3

In beweging:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WWGGVW6E
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RYMPIP7T

Bij voorbaat dank Ja

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:43

Wat een interessant topic!
Welke foto's zijn er nodig om goede tips te kunnen krijgen?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 19:57

orion_ schreef:

Een standfoto recht van de zijkant op ooghoogte waarbij de benen te zien zijn en het liefst ook een foto van de zijkant in beweging (beste draf of evt. galop).

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:59

Malenka schreef:
orion_ schreef:

Een standfoto recht van de zijkant op ooghoogte waarbij de benen te zien zijn en het liefst ook een foto van de zijkant in beweging (beste draf of evt. galop).

Zijn de foto's van mijn paardje goed? (zie hierboven?) Anders maak ik wel even nieuwe...
Maar zou écht graag eens wat tips krijgen. Wil mijn paard ook niet 'overvragen' indien hij het ergens moeilijk mee heeft omwille van zijn bouw...
Bedankt!

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:06

Malenka schreef:
orion_ schreef:

Bedankt Lachen
Ik ga even zoeken en anders even maken..