je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Munnie

Re: je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:48

ik heb het begin gelezen verder niet maar het paard wat jij zou beschrijven wil werken niet winnen als ik mijn paard een dag niet rij is ze sagerijnig en egt heel vervelend dat neemt ze me echt wel kwalijk en maakt denk ik niet uit of ik wel of niet met haar in de top kom als ze maar loopt en zich kan laten zien alleen al aan mij is het al goed genoeg en mijn paard staat op een hectare land en een schuilstal met een lekkere dikke deken op en ze hebben hun eigen kuddetje gemaakt Haha!
dus ik denk dat het paard wat jij beschrijft zeg maar wil werken voor je en niet in de top wil komen en vast ook wel een keer gek doen op de wei met de rest dan heel de dag in een hokje staan....
hoe ik mijn paard ken is het goed zat als ze werkt en hoeft ze niet elke week een wedstrijd te lopen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:48

Beestje heeft ook ruim 10 jaar nonactief nog op het land gestaan, en maakte toch een supergelukkige indruk hoor Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 20:55

Als in met pensioen Lachen Lachen topman shell gaat ook ergens een keer genieten van zijn rust........ terwijl hij de drive had die nog geen 5% van de bevolking van nederland heeft

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:00

maar prisco kreeg wel nog de aandacht.
het is wel een moeilijk discussie.
maar ik geloof wel dat er zulke paarden zijn.
en nee mijn paard is dat niet, hij wil niet winnen, hij gaat niet voor me door het vuur, maar hij houdt zeker wel van het werk.
maar ik weet ook dat er paarden zijn die absoluut niet graag werken en wel veel liever de hele dag op het land staan en zich daar veel happyer bij voelen.
paarden hebben ook verschillende karakters en ik denk ook zeker dat er zo'n winner bij zit.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:00

Ik denk dat de TS het boek "De waarheid over paarden" maar eens moet gaan lezen..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:04

De combinatie moet passen - een amateur op een topper, daar wordt niemand gelukkig van. De amateur heeft een vervelend paard en de topper krijgt regelmatig een afstaffing omdat ie niet braaf is. Ik denk dat dat waar is; en dus zijn er waarschijnlijk regelmatig toppers die echt niet als zodanig (h)erkend worden.

Maar het geldt niet alleen voor toppers, paarden zijn verschillend en ook sommige mindere goden vinden het toch erg leuk om een sportbestaan te leiden. Ik heb een merrie die pas sinds vorig jaar (toen was ze 14), uitgebracht wordt bij het springen. En ze vindt het leuk! Gaat opgewonden de kar op, ik krijg het bit er bijna niet in ....geen tijd, geen tijd, snel, snel...he, he, queenie is in de baan! En fanatiek dat ze is!! Ook verder hoeft ze geen recreatief bestaan. Ze wil graag iedere dag werken (houdt wel van afwisseling), maar vindt bij slecht weer 2 uurtjes in de wei wel genoeg.
Eigenlijk vind ik dat ze de hele dag in de wei moet en springen hoeft ze ook niet zo nodig van mij. Maar zij vindt dit het leukste, dat is duidelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 21:05

e_horse schreef:
Ik denk dat de TS het boek "De waarheid over paarden" maar eens moet gaan lezen..

ik denk het ook Lachen Lachen Lachen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:08

nou kiwiko lees eens Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 21:14

De waarheid over paarden heb ik in mijn 28 jaar werken met paarden wel geleerd Lachen Lachen ...... en geloof me paarden kunnen me veel meer leren dan een boekje ergens Lachen Lachen Lachen

Ik heb veel boeken gelezen, en er is er nog niet een in de buurt gekomen van de werkelijkheid Lachen Lachen

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:18

Je neemt jezelf niet erg serieus blijkbaar, aan de hoeveelheid smilies te zien...

Dit boek komt aardig in de buurt, aldus mijn bescheiden mening.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 21:20

weet je, ik heb met zoveel verschillende paarden gewerkt in zoveel verschillende situaties, met zoveel verschillende verwachtingen, en zoveel verschillende eisen, op zoveel verschillende leeftijden, in zoveel verschillende omstandigheden, met zoveel verschillende eigenaren , met zoveel verschilende wensen........

dat ik nergens mee van opkijk

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:22

Ja, maar soms hoeft er maar één ding te zijn wat je de ogen kan openen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 21:36

geloof me dat ene ding komt niet uit een boekje Lachen Lachen een boek gaat altijd over het doorsnee Lachen

Ik ben me ervan bewust dat ik nog heel veel moet leren, maar dat wat ik moet leren, zal ik in de praktijk moeten leren van een paard of van een mens........

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:35

double schreef:
Volgens mij bedoeld kiwiko het als volgt (correct me if i'm wrong Knipoog ):
Als een paard jaren in de sport (op hoog niveau, of niet) loopt (neem Bonfire) en je die zomaar ineens op een landje zet en niks laat doen. Dit is absoluut niet goed voor zo'n beest. Zoals ze zeggen: rust roest.

je vergeet het grijze gebied. een paard dat altijd veel aandacht heeft gehad en lekker aan het werk geweest is, is er imo ook niet bij gebaat om op de weide gepleurd te worden. echter, trainen kan ook zonder concoursen, en aandacht staat of valt niet met het wel of niet rijden van wedstrijden.

er is een heel groot gebied aan mogelijkheden tussen het wedstrijden rijden op topsportniveau en alleen maar op de wei staan. zo zwart wit is het nl niet.

score

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 02:19

op elk potje past een deksel, dus ook bij elke ruiter past een paard.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:41

score schreef:
op elk potje past een deksel, dus ook bij elke ruiter past een paard.

dat betwijfel ik. andersom is het wel zo, maar er zijn ook ruiters die wat mij betreft geen paard zouden mogen hebben.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:26

dat ben ik met je eens merrieveulen, maar dat is niet waar het in dit toppic over gaat, maar wel heel interesant voor in een andere toppic Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 11:53

KiWiKo schreef:
weet je, ik heb met zoveel verschillende paarden gewerkt in zoveel verschillende situaties, met zoveel verschillende verwachtingen, en zoveel verschillende eisen, op zoveel verschillende leeftijden, in zoveel verschillende omstandigheden, met zoveel verschillende eigenaren , met zoveel verschilende wensen........

dat ik nergens mee van opkijk

Ik snap niet dat jij er zo trots op bent dat je alleen maar praktijkervaring hebt en bij voorkeur geen boeken aanraakt.

Als ik me niet over mijn vooroordelen had heengezet, had ik mijn paarden bijvoorbeeld nog steeds op stal gehad, onder dekens en vierkant op ijzers, had ik met bit gereden etc. Totdat ik gedwongen werd om mijn ogen op te doen. Knipoog Toen zag ik dat het ook anders kan

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:02

Arabesk schreef:
Als ik me niet over mijn vooroordelen had heengezet, had ik mijn paarden bijvoorbeeld nog steeds op stal gehad, onder dekens en vierkant op ijzers, had ik met bit gereden etc. Totdat ik gedwongen werd om mijn ogen op te doen. Toen zag ik dat het ook anders kan

Maar volgens mij heb jij je niet over AL je vooroordelen heen gezet, want dan zou je zien dat er ook een middenweg is. Dat het ook prima kan met bit, met dekens, met ijzers, met stal. Dat dit per situatie afhankelijk is. Dat deze middelen niet per definitie mishandeling inhouden, maar dat het er om gaat hoe, wanneer en in welke mate ze worden toegepast.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:05

Volgens mij ruilen veel 'naturals' hun vooroordelen in voor een setje radicaal andere. Tong uitsteken

Gelukkig is ook in eigenaren een groot grijs middengebied.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:13

Tja, ben nog nooit zo'n paard tegen gekomen.
Toch denk ik wel dat ze er zijn, paarden die echt willen presteren

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:14

Ik denk dat paarden vooral als paard geboren worden, met voornamelijk interesse voor eten Haha!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:16

ik vind dat altijd een beetje tegenstrijdig, mensen proberen op een zo natuurlijk mogelijke manier een paard te houden, maar ze rijden wel paard.
je rijd op een paard om je paard er beter door te laten worden om hem te gymnastiseren. in welke takt van sport dan ook.
echter zijn er heel veel mensen die zo heel natuurlijk hun paard houden maar hem dan wel rijden en als ze rijden gewoon maar wat rondhobbelen en geen waarde aan het gymnastiseren toevoegen, waardoor het paard waarschijnlijk alleen maar op een verkeerde manier gereden wordt.
arabesk ik bedoel hier niet mee dat jij op deze manier bezig zou zijn, maar je ziet het wel veel (overigens ook bij mensen die hun paard zeg maar op een "moderne manier rijden)
en een paard niet op ijzers is niet altijd per definitie beter, is mijn mening. mijn paard loopt aanzienelijk beter met ijzers dan zonder, veel minder voorzichtig en beter van de grond. helaas omdat hij niet zo heel erg lief is bij de smid (lees extreem geval) kan ik hem eigenlijk niet op ijzers zetten en staat hij dus ook eigenlijk altijd blootvoets, maar ik merk echt heel erg veel verschil.

sorry misschien is dit een beetje te offtopic

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:19

Arabesk schreef:
Ik denk dat paarden vooral als paard geboren worden, met voornamelijk interesse voor eten Haha!

Vergeet interesse in andere paarden (voortplanting) en een lekker modderbad ook vooral niet. Haha!

Ik geloof ook dat een paard echt geen boodschap heeft aan training.

Als dat beest eenmaal in die stal staat vol met haver, is het wel een uitweg.

Mijn merrie is ook een goede energieke beweger, en ze loopt iedere dag in het land met af en toe een buitenritje.

Zou ze wat missen?
Volgens mij is het vermogen je ongelukkig te voelen vanwegen een of andere ambitie typisch menselijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:21

randalinpony schreef:
Volgens mij is het vermogen je ongelukkig te voelen vanwegen een of andere ambitie typisch menselijk.

Dat denk ik ook. En het projecteren van zo'n 'behoefte' op paarden, is ook weer typisch menselijk, antropomorfisme Knipoog