Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:32

nickyu schreef:
op de harde weg of stevige berm is het een kwestie van rustig opbouwen maar als ik terafwisseling ergens in een bak ga rijden een zware bak bescherm ik erg graag ..daar dat toch echt een zware belasting voor de pezen is de kans op peesklap zonder bescherming daar toch groter is als met
heb zelf ook zwakkere pezen en met een drukverband of neopreen steun heb ik naderhand minder last

Je kan alleen gewrichten een beetje steunen. Bescherming alleen om het onderbeen ondersteunt helemaal niets. Van die 3 in 1 beschermers kunnen wel wat steun geven aan de kogel, dat is dan ook een gewricht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:59

Wil je echt ondersteunen met bandages dan moet je toch wel een beetje oefenen. Het kan wel, maar dan moet je wel een een visgraat bandage aanleggen (met goede onderlappen) die onder de achterkant van de kogel langs gaat. Bij het oppakken na een peesblessure en plotselinge zware bodems doe ik dat wel eens. Het is absoluut slecht om dat vaak te doen. Dat verzwakt alleen maar op den duur.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:50

en op welke manier doe je dat dan op deze manier heb ik er nog nooit van gehoord, maar hoe moet het dan steun geven?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:52

Goed opletten bij de dierenarts als hij een steunverband zet. Eigenlijk vergelijkbaar aan de manier waarop je een pols bij mensen fixeert als hij gekneusd is. Ik kan niet gaan uitleggen over internet hoe dat precies moet, daar moet je toch echt irl naar kijken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:30

hmmm, nog nooit meegemaakt

FinalForster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:00

Het staat ook wel erugg leuk als je een setje hebt met peesjes bijvoorbeeld, maar zodra het niet nodig is moet je het ook niet doen vind ik. Knipoog

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:43

FinalForster schreef:
Het staat ook wel erugg leuk als je een setje hebt met peesjes bijvoorbeeld, maar zodra het niet nodig is moet je het ook niet doen vind ik. Knipoog

Vind ik ook maar als het eerder slecht dan goed is voor je paard. Voor een foto, oké maar de rest Sigaar

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:16

ik heb een pony in het Z1 lopen, die ik eigelijk altijd wel peesbeschermers en strijklappen en springschoenen om doe, of met bandage's omdat hij nou wel eens aan tikt. Mijn jonge pony rij ik altijd zonder beschermers puur omdat hij zelf sterke pezen moet ontwikkelen. en in het land stan ze toch ook niet met beschermers om? waarom zou je dat dan met rijden wel doen ?

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:20

Katja schreef:
Beschermers ondersteunen niet maar beschermen zoals het woord al zegt. Veel jonge paarden zijn nog niet geweldig goed in hun coordinatie en daarom kan bescherming een duidelijke toegevoegde waarde hebben.

Inderdaad!

Ik heb mijn 3 jarige paard ook altijd met peesbeschermers gereden, want zijn coordinatie was echt slecht, nu is gelukkig al wat verbeterd, maar hij is nog steeds onhandig. Zelf heb ik het lieft helemaal geen bescherming, kost me weer minder tijd. Clown Maarja ik doe het wel, want het is echt nodig bij hem. Knipoog

ElSalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:23

Mijn shettie van twee krijgt met losgooien ook peesjes om omdat hij nogal gek springt en stuitert waardoor zijn achterbeentjes tegen zijn voorbeentjes komen. Bij hem vind ik het wel een veilig idee als hij dan een gekke bui krijgt. voor de rest heeft hij ze nooit om.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:14

Ik heb bij jonge paarden ALTIJD beenbescherming om, vanaf de dag dat ik ga longeren. Jonge paarden zijn ontzettend onberekenbaar, vinden alles nog erg spannend en willen nog weleens erg gekke sprongen maken. Dus vandaar dat ik peesbeschermers omdoe, geen bandages, want als die losschieten of wat dan ook, en bandageren bij een groen jong paard zie ik toch al niet zitten..

Ook als er voor het eerst een zadel opgaat, je hebt altijd paarden die als rodeoknollen de longeercirkel doorgaan, dan ben ik toch altijd maar blij als ze peesjes omhebben, voor het geval ze zich flink hard aantikken. Scheelt veel, zeker als ze al wel op ijzers staan,dan halen ze iig de benen al niet open..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:18

je doet zelf toch ook geen braches en drukverbanden enzo om voor het plaatje??? daar worden je spieren ed echt niet beter van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:20

zucht... hoevaak zal er al staan in dit (en al die gelijke topics) topic dat er geen siperen in het onderbeen zitten?

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:24

Ik gerbuik ze omdat mijn paard ze echt nodig heeft (alleen voor). Bandageren doe ik eigenlijk nooit omdat ik ook niet precies weet of ik het goed doe....
Bij jonge paarden zou ik het ZEKER doen, omdat die nogal losse beentjes hebben en het is dan voor hun eigen veiligheid!

Maar ik hoorde een tijdje terug iemand in de winkel zeggen (die kocht een shirtje en wilde bijpassend dekje) dat dekje was er niet. Toen zei de verkoopster dat ze wel peesjes had. Toen antwoorde diegene 'Nee, dat wil ik niet, want het staat niet bij mijn Tinker'. Toen dacht ik, ze zijn toch voor de functie, niet voor mooiheid Clown

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:25

bonzjo schreef:
FinalForster schreef:

Vind ik ook maar als het eerder slecht dan goed is voor je paard. Voor een foto, oké maar de rest Sigaar

Ja, maar je gaat toch niet voor foto's ineens iets om een paard zijn benen hangen.... Clown Sorry, maar dit komt er bij mij echt niet in. Die dingen hebben een functie!! Bloos

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:22

Ze hebben inderdaad een functie maar dit topic (ja wel een beetje uit te hand gelopen) gaat over onnodige beschermers voor het plaatje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:23

En hoe weet jij van te voren dat het onnodig is? Lachen

Gelukkig is mijn cap meestal ook onnodig.
Toch zet ik hem maar op voor het geval ik hem wel nodig heb Lachen

tjerkepaed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:47

Ben ik het niet mee eens, want jonge paarden krijgen hun sterke pezen heus wel. Het is hier ook bescherming tegen het strijken, tegen de benen. Jonge paarden hebben ze vooral om, omdat ze nog erg wankel lopen, en nog niet in balans zijn. Dan gaan ze dus strijken. Het is dus niet alleen voor de show, maar heeft ook wel een beschermingsfunctie. En het staat gewoon leuk Haha!

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:54

Ik vind bescherming bij jonge paarden ook best belangrijk. Ze hebben hun balans nog niet en ze kunnen veel schrikken waardoor ze rare sprongen kunnen maken.

CiiSau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 21:01

ik gebruik het alleen maar als paarden zichzelf vreselijk aantikken dat ze gewoon wondjes krijgen! Pling

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:37

CiiSau schreef:
ik gebruik het alleen maar als paarden zichzelf vreselijk aantikken dat ze gewoon wondjes krijgen! Pling

Dat lijkt mij de enige goede reden - als je weet dat het echt nodig is! Ja . Ook bij springen is het zeker nodig - niet voor de "steun", maar omdat de achterbenen best eens de voorbenen kunnen raken bij een landing.

Voor dressuurmatig werk acht ik het onnodig. Jonge paarden mogen wat onhandig zijn, maar ze hebben als het goed is ook 3-4 jaar in de wei met rare sprongen overleefd, toch? Kleine kinderen doe je toch ook niet standaard kniebeschermers om als ze gaan buitenspelen?

Als aantikken niet of nauwelijks gevoeld wordt, door beenbeschermers, dan corrigeren ze zichzelf ook niet.

Jonge paarden met ijzers, daar zou ik me iets bij voor kunnen stellen, al kunnen die bijna altijd prima nog even zonder ijzers uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:56

jij zet toch ook een cap voor die keer dat er wat mis gaat, niet omdat je die elke dag nodig hebt?
Is bij een dresuurpaard niet anders Lachen
Misschien dat het bij een dooie knol niet nodig is, maar beetje heter paard springt ook zonder hindernis wel eens Lachen

Vergelijk zonder ruiter vind ik niet kloppen.
Dan heeft een paard het natuurlijk evenwicht. Met ruiter toch wat anders.
Zeker als ze onverwacht een huppel maken. Ik zit dan als ruiter niet altijd perfect in balans en stoor daarbij mijn paard. Lachen
Ongeluk zit in een klein hoekje op dat moment Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:24

ben het met Rk eens, die jonkies kunnen zo gruwelijk onhandig zijn onder het zadel met die pootjes..... beter gewoon een beschermertje om Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:45

Mijn jonkie is er zo eentje Clown Elke keer doe ik beschermers om en elke keer zitten er krassen op, lijkt me dan toch dat die benen tegen elkaar komen? En mijn jonkie is er dan nog eentje die bijna geen gekke toeren uithaalt...

Ook moet ik met hem over de weg, dus dan heeft hij toch een minimale bescherming, moest er iets gebeuren.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:57

Ik heb nooit beenbescherming om bij mijn pony. Ik denk dat ze zelf wel goed genoeg weet waar ze haar benen neerzet.. Knipoog