Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_EsmeeSilf_

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:49

Ik zou zeggen : Je kunt als je pony nog een veulen is de pony gaan borstelen en mee gaan wandelen dan went die aan jou en aan het verkeer. Dan schrikt je pony minder. En met de 3 zou ik pas beginnen met inrijden dan is zijn of haar rug wel sterk genoeg. Met longeren kun je met de 1 al beginnen. OK dan! Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:01

_EsmeeSilf_ schreef:
Ik zou zeggen : Je kunt als je pony nog een veulen is de pony gaan borstelen en mee gaan wandelen dan went die aan jou en aan het verkeer. Dan schrikt je pony minder. En met de 3 zou ik pas beginnen met inrijden dan is zijn of haar rug wel sterk genoeg. Met longeren kun je met de 1 al beginnen. OK dan! Knipoog

Oh nee, longeren is heel erg belastend voor de benen. Nooit met 1 jaar al beginnen met longeren!!!
Mijn paard is nu 3,5 en die longeer ik nog helemaal niet. Ik werk los sinds 2 maanden voor zijn 3de jaar (longeren zonder lijn) en alleen in stap en draf en niet langer dan een kwartier 2x per week. Galop vind ik persoonlijk te heftig voor zo'n jonkie op zo'n cirkel. Dat komt wel, als we wat verder zijn.........

Ik ben trouwens sowieso niet zo'n longeerfanaat. Clown

Netty18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 10:06

Ik werk op een training / handel stal maar we beginnen de paarden te longeren als ze 2 en half zijn. Als ze dat een beetje goed oppakken kun je er langzaam aan wel op gaan rijden. Nog nooit een paard meegemaakt die rug problemen heeft gehad doordat hij op 2,5 jarige leeftijd beleerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:46

Ik hou dit topic een beetje in de gaten en heb al 2x gereageert. Maar meestal (zit ik net te denken) dat het verschilt met paard en wat je ermee wilt doen. Als je er echt mee de sport in wilt (wedstrijden enzo dus) moet je met z'n 2.5 wennen aan het longeren (inc hoofdstel) en als ze klaar zijn voor het zadel (en even later voor een ruiter erop) dan zou je dat doen. Maar dit verschilt gewoon per paard.
Maar als je er recreatief mee wilt gaan rijden zou ik gewoon lekker relexen. Wandelen aan het hoofdstel, naar het bos wandelen, zodat ze daar allemaal aan wennen. Maakt niets uit ookal zijn ze 5 als de amazone er voor het eerst op zit, je hebt dan tijd zat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:12

_EsmeeSilf_ schreef:

Meid je bent 10 jaar en daarmee vergeef ik je deze domme uitspraken. Je hebt er géén verstand van, hopelijk komt dat later nog maar. Lees de penny voortaan een stukje beter door, daar staat ook in dat je niet met 1 jaar kunt gaan longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:35

Sammie schreef:
_EsmeeSilf_ schreef:

Meid je bent 10 jaar en daarmee vergeef ik je deze domme uitspraken. Je hebt er géén verstand van, hopelijk komt dat later nog maar. Lees de penny voortaan een stukje beter door, daar staat ook in dat je niet met 1 jaar kunt gaan longeren.

Dat kan ook wel iets zachter worden gezegt maar ik ben het wel met je eens!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:13

Marloes, waarom moet een paard dan wennen aan b.v. longeren op 2,5 jarige leeftijd als je wedstrijden wilt rijden? Dat kan toch ook gewoon later?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:16

Kinke schreef:
Marloes, waarom moet een paard dan wennen aan b.v. longeren op 2,5 jarige leeftijd als je wedstrijden wilt rijden? Dat kan toch ook gewoon later?

Hoe jonger ze zijn, hoe sneller ze leren Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:22

Hoe verrotter ze zijn.

Wat leert in paard nou hemelsnaam aan een half jaar rondjes lopen, terwijl dat fysiek en mentaal een stuk zwaarder is dan een drie kwartjaar langerwachten en dan gewoon inrijden. Longeren voegt helemaal niks toe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:33

Sammie schreef:
Hoe verrotter ze zijn.

Wat leert in paard nou hemelsnaam aan een half jaar rondjes lopen, terwijl dat fysiek en mentaal een stuk zwaarder is dan een drie kwartjaar langerwachten en dan gewoon inrijden. Longeren voegt helemaal niks toe!

Je kan beter 1x in de week wat stappen en een 5 minuten en zo "opbouwen" (af en toe kleine stukjes draven dus en voor zijn 3 zonder bijzet en na zijn 3 zie je wel) dan met zijn 3 al gelijk aan de longeerlijn te laten draven en alles met bijzet. Dan kan je met z'n 3 wel zien hoe je verder ga. Zolang ze dan maar weten hoe het ongeveer werkt en dat is makkelijker als hij/zij 3 is Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:49

hmzz je kan beter met een sportpaard later beginnen en met een recreatie paard vroeger Lachen

Zeker een getalenteerd sportpaard, de oefeningen die het moet doen zijn belastend... de meeste 5 jarige die in het Z lopen zijn met 4 jaar beleerd, en lopen slechts 3 a 4 keer per week een half uur onder het zadel.........

Recreatie, beetje rechtuit de berm doorcrossen is helemaal niet belastend voor het paard, dat zou je bij wijze van met een 2 jarige zonder dat dit gevolgen heeft kunnen doen (mits het dier niet aan alle kanten overbouwd is en verder goed genoeg af)

jarenova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:19

met de term lekker nog even "paard zijn" bedoel ik alleen te zeggen dat ze nog een paar maanden in de kudde 24/7 de wei op gaan en lekker met de andere socializeren,zonder de mens erbij,zonder zadels,hoofdstellen,trainingen,regeltjes etc...klinkt inderdaad wat apart de term,maar als je mn post goed lees snap je denk ik wel dat ik dat op een goeie manier bedoel.of ze nou 3 of 15 zijn..bij ons mogen ze paard blijven zijn..verdere uitleg?of heb ik t zo goed verwoord..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 08:40

Ik zie ook het nut niet van zo vroeg met je paard dingen gaan doen als longeren, inrijden en laten wennen aan zadel/hoofdstel, omdat ze op 2-jarige leeftijd sneller zouden leren. Ik zal dan wel een heel intelligent paard hebben Haha! , want die is nu 3,5 en leert ook nog erg snel, hoor. Hoe snel wil je het dan eigenlijk hebben?

Ik heb vanaf ruim 2,5 wel grondwerk gedaan en veel gewandeld langs de weg om hem wat relaxter te maken (hij was nogal een hittepetitje), maar daarbij heb ik in elk geval niet zijn benen en rug belast.
En 'paard zijn' mag een paard altijd, vind ik. Het is alleen jammer dat veel mensen dat hun paard niet meer gunnen, als 'ie eenmaal ingereden is. Verward

jarenova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:59

dat paard zijn is echt een issue geloof ik he..lees ff wat ik schrijf.is toch d-u-i-d-e-l-i-j-k-?????

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:01

KiWiKo schreef:
hmzz je kan beter met een sportpaard later beginnen en met een recreatie paard vroeger Lachen

Zeker een getalenteerd sportpaard, de oefeningen die het moet doen zijn belastend... de meeste 5 jarige die in het Z lopen zijn met 4 jaar beleerd, en lopen slechts 3 a 4 keer per week een half uur onder het zadel.........

Recreatie, beetje rechtuit de berm doorcrossen is helemaal niet belastend voor het paard, dat zou je bij wijze van met een 2 jarige zonder dat dit gevolgen heeft kunnen doen (mits het dier niet aan alle kanten overbouwd is en verder goed genoeg af)

even offtopic.. ik was in een andere topic en daar zeiden ze dat ze pas op 6 jarige leeftijd in de Z mogen..
Wat ik niet snap, mijn vriendin springt Z met een 5 jarige..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:07

Ilona: ze mogen pas gaan springen in het jaar dat ze 5 worden (volgens mij)

De "top" oftewel, het niveau van anky en dan 150 springen, maken zo een paard zadelmak:
Die laten een paard als ze van hun moeder weg gaan in een kudde in groningen lopen en dan halen ze ze terug met hun 3 jaar en dan zetten ze hem op stal, zonder licht enzo dus in het donker, geven ze hem 3 dagen geen eten en dan gooien ze het zadel erop en dan gaan ze ermee rijden.

Ja, dit doen ze. Ik ken een ex(sub)top ruiter en hij doet dat niet omdat hij dat gewoon te erg vind. Hij heeft het zelf gezegt, als hij het liegt lieg ik het ook.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:09

__Marloes schreef:
Ilona: ze mogen pas gaan springen in het jaar dat ze 5 worden (volgens mij)

De "top" oftewel, het niveau van anky en dan 150 springen, maken zo een paard zadelmak:
Die laten een paard als ze van hun moeder weg gaan in een kudde in groningen lopen en dan halen ze ze terug met hun 3 jaar en dan zetten ze hem op stal, zonder licht enzo dus in het donker, geven ze hem 3 dagen geen eten en dan gooien ze het zadel erop en dan gaan ze ermee rijden.

Ja, dit doen ze. Ik ken een ex(sub)top ruiter en hij doet dat niet omdat hij dat gewoon te erg vind. Hij heeft het zelf gezegt, als hij het liegt lieg ik het ook.

woow, te erg.. vind het niet kunnen eerlijk gezegt.
Maar dat meisje springt echt in de Z met haar 5 jarige!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:11

jarenova schreef:
dat paard zijn is echt een issue geloof ik he..lees ff wat ik schrijf.is toch d-u-i-d-e-l-i-j-k-?????

Ik viel je niet aan, hoor!! Viel je alleen maar bij zelfs. Verward

jarenova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:12

wowwwww

dat geloof ik niet..dan zou hier allang een stokje voor gestoken zijn..

toch?

jarenova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:13

ow nadya ,sorry dan heb ik je verkeerd begrepen.
ik dacht dat jij nog steeds dacht dat onze paarden na t inrijden klaar waren met paard zijn..
mijn excuus meis!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:14

jarenova schreef:
ow nadya ,sorry dan heb ik je verkeerd begrepen.
ik dacht dat jij nog steeds dacht dat onze paarden na t inrijden klaar waren met paard zijn..
mijn excuus meis!!

Tis al goed. Lachen
Internet, he.....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:17

trouwens...mijn paard is nu 12 en we leren allebei nu eens fatsoenlijk rijden Lachen Ze leert echt supersnel. Volgens mij is het onzin dat een paard met 2 jaar snel leert en met 3,5 een stuk minder snel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:18

Kinke schreef:
trouwens...mijn paard is nu 12 en we leren allebei nu eens fatsoenlijk rijden Lachen Ze leert echt supersnel. Volgens mij is het onzin dat een paard met 2 jaar snel leert en met 3,5 een stuk minder snel.

Dat weet ik wel zeker, maar ja, sommigen zijn zo overtuigd van hun gelijk. Haha!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:19

_EsmeeSilf_ schreef:
Met longeren kun je met de 1 al beginnen. OK dan! Knipoog

dit vind ik wel zo raar er is juist niks goeds aan hoor.

een veulen heeft niet de correcte sterke bouw. Dus hem teveel te belasten met longeren zou ik nooit doen. Vind ik nog zielig ook

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 16:20

Kind is 10 jaar, Dancie. Die leest de penny niet goed Knipoog