3 jarig paard teveel beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 3 jarig paard teveel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:18

Een schoolvoorbeeld...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:25

Ik ben het er mee eens dat je bij een 3-jarige (laat staan een 2-jarige) nog niet kunt spreken van "hij is eigenwijs" of "hij wil niet luisteren" o.i.d.. Het zijn dan echt nog maar kleuters, ze zijn nog niet toe aan het serieuze werk.

Heb zelf dus ook een (ruim) 3-jarige, maar ik kan met haar duidelijk merken dat altijd-netjes-in-de-pas-lopen gewoon nog teveel gevraagd is. Laat staan dat je gaat longeren met een pessoa o.i.d., dan leer je je paard JUIST dat hij aan een teugel gaat hangen, hij leert dan niet om gewoon zelf z'n lichaam goed te gebruiken. Ze moeten eerst zelf leren bewegen!!! DAN pas gewoon leren bewegen met een ruiter erop en pas na een hele tijd werken aan de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:27

Wijs gesproken!!!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:39

ik rij nu een 6jarige bij, die heeft lekker weinig gedaan als 3,4 en 5 jarige. beetje af en toe een ritje, vooral buiten, niets vragen en al helemaal niet te lang. wat een heerlijk paard is dat. hij is nu lekker aan het puberen en ik begin hem nu pas op te pakken!
heb je er later nog veel meer aan omdat hij lol in z'n werk heeft, hij wil graag dingen leren en hij is niet "versleten!"

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:52

Ik doe mijn paard van 3 max. 3 keer per week. Waarvan max. 2 keer rijden en 1 keer longeren. Tijdsduur is ongeveer 15 à 20 min.
1 keer in de 2 weken heb ik privéles om te checken of we op de goede weg zitten en alles goed aangeleerd word. Hierbij doen we echt niks anders dan thuis en de les duurt hooguit 30 min. Ik doe ook gerust eens een week niks met m'n paard qua werken.

Ik ben er van overtuigd dat door het rustig aan te doen mijn paard plezier houd in het werk en ik op latere leeftijd minder problemen ondervind.

Als ze niet "luisterd", dan snapt ze het gewoon niet en proberen we het nog een keer zonder te straffen.

Wat doen jullie met je paard qua figuren rijden ? Veel rechtuit of juist veel figuren ?
Ik rijd behoorlijk veel figuren, ze kan enorm heet zijn en door veel figuren te rijden
koelt ze sneller af en is ze beter te rijden waarna ik ook vaker een hoefslag rechtuit kan rijden.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 11:20

Ik wil mijn paard regelmaat geven, en niet aan zn lot over laten door hem steeds stil te zetten, ik ben ervan overtuigd dat als ik hem regelmaat geef hij er alleen maar beter van wordt, en als ik hem te lang stil zet hij dat niet ervaart als prettig.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 13:14

Over het algemeen is regelmaat goed, maar met regelmaat overbelasten is niet goed. stil staan is niet goed nee, op de wei is het wel goed, omdat ze toch bewegen en zelf beslissen wanneer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:34

Karoliefje_ schreef:
Ik wil mijn paard regelmaat geven, en niet aan zn lot over laten door hem steeds stil te zetten, ik ben ervan overtuigd dat als ik hem regelmaat geef hij er alleen maar beter van wordt, en als ik hem te lang stil zet hij dat niet ervaart als prettig.

1x per week of 2x per week is net zo goed regelmaat als 4x per week of 5x per week

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 14:35

Idd Lachen

Verder is de hoog nodig regelmaat dagelijks in de weide Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:20

Helemaal mee eens. Lekker in de wei en 2x per week eens wat 'werken' is regelmatig genoeg. Een paard is niet achterlijk, hoor, die vergeet echt niets als je zo te werk gaat.
4 a 5x per week vind ik echt veel te veel.....

ambertJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 20:50

Ben ik met je eens!!

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 19:36

Nadya schreef:
Helemaal mee eens. Lekker in de wei en 2x per week eens wat 'werken' is regelmatig genoeg. Een paard is niet achterlijk, hoor, die vergeet echt niets als je zo te werk gaat.
4 a 5x per week vind ik echt veel te veel.....

Ben ik het mee eens. Mijn paarden komen elke dag op de wei of in de paddock. En dat hoort ook zo vind ik.
Paard op stal de hele dag vind ik ongelovelijk ongezond, al helemaal voor opgroeiend spul.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 09:28

Je kan het paard best 5x per week beweging geven, maar ik denk dan niet langer dan 15 minuten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:18

Wanted2003 schreef:
Je kan het paard best 5x per week beweging geven, maar ik denk dan niet langer dan 15 minuten

mag ik vragen op welke wetenschappelijke onderzoeken en gegevens je dit advies baseert?

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 21:50

merrieveulen schreef:
Wanted2003 schreef:

mag ik vragen op welke wetenschappelijke onderzoeken en gegevens je dit advies baseert?

duidelijk voorbeeld van het niet doorlezen van dit topic, anders zal dat vast nie thier gepost worden:+

Milouhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 22:45

ik heb weleens pony´s ingereden. je moet dat eigenlijk een week elke dag doen dan zijn ze wel erg aan jou gewend en dan moet je eerst gewoon rustig conditie van je paard of pony opbouwen. en niet meteen alles willen. het belangrijkste is goed belonen als ze het goed doen. Afstraffen als ze het fout doen. je moet heel consequent zijn

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:25

Milouhorses schreef:
ik heb weleens pony´s ingereden. je moet dat eigenlijk een week elke dag doen dan zijn ze wel erg aan jou gewend en dan moet je eerst gewoon rustig conditie van je paard of pony opbouwen. en niet meteen alles willen. het belangrijkste is goed belonen als ze het goed doen. Afstraffen als ze het fout doen. je moet heel consequent zijn

ieder jong paard maakt fouten, waarom afstraffen? ik twijfel sterk aan jouw kunde en kennis... ik moet ook zeggen, op mijn dertiende had ik ook al zo'n vijf ponies ingereden, van een shet tot een New Forest. het is maar net wat je verstaat onder inrijden...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:33

merrieveulen schreef:
Milouhorses schreef:

ieder jong paard maakt fouten, waarom afstraffen? ik twijfel sterk aan jouw kunde en kennis... ik moet ook zeggen, op mijn dertiende had ik ook al zo'n vijf ponies ingereden, van een shet tot een New Forest. het is maar net wat je verstaat onder inrijden...

ja,je hebt inrijden en inrijden..
maar met afstraffen is dat precies zo!

Als een paard iets doet wat ik niet wil, laat ik dat wel merken.. (en nou heb ik het niet over dat ie een keertje opzij springt of zo iets dergelijks.
Maar ik ben wel conseqent met mijn hulpen.
Bijvoorbeeld:
1 x been en geen reactie is een keer een hardere been (die hardere been is het corrigeermiddel zeg maar) en gaat het paard dan naar voren, kan mij niet zo heel veel schelen hoe die dat doet, maar krijg ik een voorwaardse reactie? volgt daarop de beloning..

En als je zo conseqent aan het werk gaat hebben ze het vaak ook zo door!
Dan hoef je dat maar een paar keer te doen en het is klaar.
Ben je niet meteen vanaf het begin conseqent zit je later met problemen.

Je hebt afstraffen en afstraffen! Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 23:53

onder afstraffen versta ik 'been geven' niet. overigens, als een groen paard niet reageert op het been, dan is dat toch niet meer dan normaal? een paard wordt niet geboren met de gave de beenhulpen te kennen, die moet je hem leren. daarom is het ook zaak dat je het óf niet alleen doet, óf de stemcommando's er goed genoeg in hebt zitten om deze op het rijden te kunnen projecteren. harder been geven bij een 'groen' paard omdat het niet gelijk reageert, is onterecht afstraffen. het dier kán het niet begrijpen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 00:02

merrieveulen schreef:
onder afstraffen versta ik 'been geven' niet. overigens, als een groen paard niet reageert op het been, dan is dat toch niet meer dan normaal? een paard wordt niet geboren met de gave de beenhulpen te kennen, die moet je hem leren. daarom is het ook zaak dat je het óf niet alleen doet, óf de stemcommando's er goed genoeg in hebt zitten om deze op het rijden te kunnen projecteren. harder been geven bij een 'groen' paard omdat het niet gelijk reageert, is onterecht afstraffen. het dier kán het niet begrijpen.

Dat is echt niet zo verkeerd.
Ik schop m niet fijn Haha!

Ik laat mijn hulp iets duidelijker merken, natuurlijk gebruik ik daar in het begin mijn stem commando bij!
en als hij/zij luisterd naar mijn hulp, ongetwijfeld of het nou de eerste hulp is die ik gebruik of de 2de,, ik beloon altijd als het goed gaat! met stem en een halsklopje.
Binnen luttele keren hebben ze het vaak door, de een iets sneller dan de ander, maar over het algemeen hebben ze zo door dat als ik been geef en ze gaan voorwaards dat daarop weer een beloning volgt.
Ik beloon altijd heeeel duidelijk,.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 00:08

en ik neem aan dat je niet je hakken in de flanken ramt als hij niet loopt. goed, dat versta ik dus niet onder afstraffen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 00:13

merrieveulen schreef:
en ik neem aan dat je niet je hakken in de flanken ramt als hij niet loopt. goed, dat versta ik dus niet onder afstraffen.

Nee die ram ik niet in zijn flanken, kom op zeg ik wil niet in het zand eindigen met een jong beest Knipoog
Haha, nee... dat is niet de reden dat ik dat niet doe hoor.
Dat is gewoon niet nodig, totale onzin..
Als je zo hard in de flanken moet rammen is er wel iets anders mis... en dan zou ik toch eens goed kijken naar het vorbereidings-werk!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 00:26

nou, ik heb het vaak genoeg gezien. 'ja hij doet het best, maar wil niet goed luisteren naar het been, dus ik heb er nu een zweepje bij. wat denk jij, zal ik eens sporen proberen?'. dit is letterlijk uit iemands mond gekomen hier. in mijn omgeving hoor ik het zowiezo veel, 'inrijden zonder begrip' noem ik dat altijd, hihi!

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:10

VIPPIEKIPPIE schreef:
Ik zou een 3jarig paard wat zo kort onder het zadel is nooit meer dan 3/4x in ed week rijden, en dan niet langer dan 20/25minuten. En daarna kun je dit langzaam opbouwen

Helemaal mee eens. Als je paard het goed oppakt moet je niet snel te veel gaan rijden, want dan kun je daar later problemen mee krijgen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:21

Ik rijd 2 dagen wel, dan 1 dag niet dan 2 dagen wel, dan weer niet. 1 van die 2 dagen rijd ik in de bak, en die andere dag rijd ik buiten (mits het er een beetje weer voor is). En ik heb les 1maal per week (donderdag en andere keer weer op zaterdag)
En de dagen tussen het rijden door doe ik de ene keer longeren en de andere keer aan de hand een wandelingetje of een appel in de wei en dan weer weg gaan
Hij komt wel aan zijn beweging hoor. En hoe, hij leert super snel en komt aan zn trekken, maakt amper zelf fouten en zijn dan ook met een half uurtje klaar met rijden