Praten tegen je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Strondvlieg

Re: Praten tegen je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:43

Ik praat ook tegen mijn paard(en). Idd ook belonen en geruststellen.
maar ook als me iets heel erg dwars zit Bloos

JennxMano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 19:34

Ik beloon mijn paard met mijn stem en ik heb hem ingereden met stem. Omdat hij voor de koets gaat is hij stem comando's gewend en zo heb ik hem hulpen een beetje geleerd. Natuurlijk fluister ik wel.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:31

Met longeren praat ik ook tegen me paard om de gangen enzo aan te geven. En als ik aan het rijden ben dan beloon ik der ook weleens met me stem en dan merk ik aan der dat ze dat prettig vind Haha! En als ze iets stouts heeft gedaan waarschuw ik der ook wel met me stem en dat snapt ze maar al te goed! Dus ik vind mensen die tegen hun paard praten helemaal niet gek.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:46

Ik praat enorm veel tegen Falco. Als hij door de toon van mijn stem merkt dat het allemaal wel ok is en dat hij het prima doet, reageert hij daar ook echt op. Als hij soms eens schrik heeft van iets en ik praat gewoon met een diepe stem tegen hem, dan kalmeert hij echt.

Ik heb er dus niets op tegen als men tegen het paard praat of roept, zolang het uit de juiste motieven gebeurt.
Maar ik ken een meisje die soms echt begint te schreeuwen tegen haar paard, maar niet om kordaat/streng te zijn, maar wel uit onmacht en frustratie. Dan heb ik zoiets van: helpt dat nu echt als je je alleen maar opjaagt Verward

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:48

Ik praat heel veel tegen mijn paard, maar niet om te schreeuwen nee...
Vooral tijdens het longeren om tempo en gangen aan te geven, maar ook tijdens het rijden of ernaast lopen om gerust te stellen of te belonen. En als ze iets doet wat niet mag zeg ik vaak wat harder 'uh!' das meestal wel genoeg Lachen
Heb nog nooit tegen haar geschreeuwd, denk ook niet dat ik daar iets mee zou bereiken...

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:56

Ik praat wel tegen mijn paard. Nagelbijten / Gniffelen Bijna doorlopend eigenlijk. Tong uitsteken

Cookiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:27

Ik praat wel tegen me paard ,,
Ik heb wel het gevoel dat hij luistert naar de toon van mijn stem !

ConAmoreX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:30

Ik praat ook tegen mijn paard. Longeren doe ik op mijn stem. draf, stap galop ( hier reageerd ze goed op) het zal meer liggen aan de toon denk ik zo. Maar vel praten tegen mijn paard helpt goed. Ga ik schreeuwen dan word ze erg gespannen en onrustig!

Kimberbieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 23:32

Ik praat ook tegen mijn paard:)
Nuja , ik maak eerder 'geluidjes' .
En hij weet goed het verschil tussen een belonend geluid en een afstraffend geluid:)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 23:33

hihi, ik vertel elke dag hele verhalen aan mijn paarden Nagelbijten / Gniffelen Clown

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 23:39

Tijdens het rijden praat ik ook met d'r, om d'r gerust te stellen of te belonen.
Ook tijdens het longeren geef ik haar de gangen aan met m'n stem.

gatsby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 00:57

__Robijn__ schreef:
ik weet niet of het hier goed staat, anders sorry Bloos

Ik word zo moe van mensen die onder het rijden maar tegen hun paard aan het praten zijn, maar het irritante is, ze hebben het zelf niet door en hun paard verstaat ze niet. Hoor je weer iemand zeggen " als je nu niet ophoud!!!!" ja dat paard begrijpt dat niet ? mensen die maar lopen te schreeuwen tegen hun paard, niet normaal soms. Het praten is dan niet zozeer verkeerd, als je het zachtjes doet. Maar dat schreeuwen is zo vervelend. De paarden begrijpen het toch niet. keihard schreeuwen dat iedereen het kan horen! mijn paard word er helemaal opgefokt van Ach gut

wat vinden jullie daarvan ?

edit; even tekst aangepast

ik praat soms wel tegen mijn paard. ik heb een hekel aan mensen die constant aan het klikken zijn.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 02:54

Constant, ik voer hele gesprekken met mijn paard, waarbij ik soms zelfs voor haar (met een gek stemmetje ook nog Bloos!) antwoord. Erg he... Maar ook om haar rustig te krijgen, of juist aan te geven dat ze het niet goed doet. Als ik echt met haar aan het werk ben, of even buiten aan de wandel ben, eigenlijk bijna nooit, alleen om te corrigeren of te belonen, of een commando te geven natuurlijk. Schreeuwen nooit, hoewel ik wel af en toe verwensingen gooi (om het maar netjes te houden zeg ik het in het dialect) Godnondemiljaarse voel takkefeeks desse bist. Maar daar blijft het dan ook bij

emmyfloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 19:47

tuurlijk praat ik met mijn paard , ik wist niet dat dat zo irri was .... ik vind het alleen fijn om tegen hem te zeggen dat hij het goed doet maar als hij vervelend word word ik boos en ja dan vliegt er wel eens iets uit :S maar daar let ik eigenlijk niet eens echt op

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:06

Jaa zeker!!!
En het gaat steeds beter!, meneer went er steeds beter aan! =)

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:12

Ik praat ook veel tegen Royal. En ook onder het rijden wel, belonen als ze iets nieuws braaf doet maar ook wanneer ze aan het ouwehoeren is gebruik ik mn stem. Dan weet ze wel hoelaat het is en kan ze zich weer gedragen. Ik gebruik liever mn stem dan dat ik haar een por geef...
Wat hierboven ook genoemd is, ik heb een hekel aan mensen die steeds klikken! Bah, op wedstrijd kom je ze ook tegen! Hou je mond en rij je paard met je been... Clown Want ook al is het niet voor Royal bedoeld, ze reageert er wel op.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:15

een paard kan wel degeleijk begrijpen wat je zegt Knipoog
ik praat altijd hele verhalen tegen dr.. de toon van je stem maakt dat ze het begrijpen Knipoog

ook met rijden praat ik tegen haar :
stap, draf, galop (vooral bij het longeren dan deze 3) , komop je kan het wel, dat is waar ik je wil, komop peb nog even, ja en daar blijven braaf, hehe eindelijk bedankt peb

ook als ik boos op dr ben gebruik ik dr vorge naam .. weet ze ook donders goed Tong uitsteken als ik zeg polly ben ik boos Tong uitsteken als ik ze polly van de molenweg ben ik woest Clown (zie waarneer ze uithaalt naar een ander paard) dan snapt ze t ook wel degenlijk Tong uitsteken als ze los in de bak sta en ik dr roep met polly gooit de dr oren in dr nek en gaat bokken.. als ik pebbels roep komt ze aandraven Clown

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:20

op dit moment heb ik geen paard meer,
maar toen ik mijn oude paardje had, praatte ik altijd tegen haar.
in haar stal, tijdens het poetsen, en ook tijdens het rijden.
vooral als we met zen 2en een buitenritje maakten, vertelde ik hele verhalen tegen haar...
niet dat ze er iets van verstond ofzo, maar ik vond het altijd wel wat hebben Tong uitsteken

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 01:45

Ik praat ook regelmatig met m'n paarden. Als ik met iets bezig ben wat ze niet leuk vinden (b.v oren uitscheren) praat ik gewoon wat maakt niet uit wat t slaat meestal nergens op maar ik merk dat ze dan wel wat afleiding hebben en minder lastig zijn.
Tijdens het rijden gebruik ik veel stem. Mijn paard reageert daar erg goed op. Als ze iets doet dat niet mag dan is stem meestal al wel voldoende.

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:34

ik klets heel wat rond tegen me paard meestal als ik aan het poetsen ben kom ik met hele verhalen Haha!
met rijden al doet ze vervelend zeg ik wel is dinja hou op! maar ze hoort me duidelijk! want daarna gaat het wel altijd weer wat beter! al doet ze iets goed zeg ik ook wel goedzo braaf ext. maar er naar schreeuwen de hele tijd nee.

Leonie_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 10:44

ik praat júist wel tegen me paard, dan lopen ze veel relaxter. Ze kunnen trouwens zeker wel begrijpen wat je bedoeld als je praat hoor. Vind het eigenlyk wel normaal als je met ze praat Tong uitsteken deed het eerst nooit maar me instructrice zei dat het echt nodig is en tja nu is het een gewoonte geworden en is hij dus veel rustiger. De meeste mensen bij ons op stal praten geloof ik wel met hun paard, vind er persoonlijk niks irritants aan Knipoog

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 11:03

Ik praat honderd uit tegen mijn paardjes. Haha! Lekker toch, kletsen tegen ze. Dan niet alleen belonen maar ook onzinnige dingetjes. ROFL Met Heavy ben ik momenteel een hele leuke band aan het ontwikkelen, praat ik ook véél tegen. Haha!

Tormenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:41

Ik praat ook genoeg tegen de paarden die ik rij. Denk ook zeker dat ze 'verstaan' wat je bedoelt. Maakt niet uit wat ik doe, poetsen of rijden, ik heb altijd wel wat te zeggen haha.
En als ik iets korts zeg, zoals 'hey' is t bestraffend bedoelt, en langgerekt en met een lage stem, is t bemoedigend, zoals 'braaaaf' of 'dáár jaaa'.

Ik vind t heel logisch om tegen paarden te praten Lachen

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:51

Ook ik praat met mijn paard en verhef ook wel eens mijn stem, maar nooit echt schreeuwen. Het verheffen van mijn stem doe ik eigenlijk alleen maar als mijn paard echt fout bezig is (brengt mij of iemand anders in gevaar). Als je het te vaak doet reageert je paard er niet meer op. Schreeuwen heb ik ook echt een bloed hekel aan en als je iedere keer op je paard zit te schelden. Is dat zeker vervelend ook voor je buitenstaanders. Mijn eerste pony kon daar absoluut niet tegen. Die werd helemaal angstig als er werd geschreeuwd. Ging achter in zijn stal staan rillen. Ik kan er ook niet tegen als mensen de hele tijd zitten te mopperen op hun paard. Het constant praten tegen een paard vind ik geen probleem en zelfs goed. Doe ik ook. Jonge paardjes worden er rustig van en je krijgt een betere band met ze. Ik praat ook echt wel eens complete onzin tegen mijn paard. Of als ik of zij gespannenen is, ga ik zingen worden we beide ontspannen van. Ehh zingen doe ik wel heeeeel zachtjes je wilt het namelijk ook niet horen!

marlooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 13:57

Ik praat bijna altijd tegen paarden, vooral met poetsen, uit de stal halen, opzadelen enz.
Met rijden niet zo vaak, tenzij hij/zij heel irritant is.
Ik weet dat het geen nut heeft, maar ik doe het gewoon spontaan Tong uitsteken