Kies jij voor een zweep of spoor?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Re: Kies jij voor een zweep of spoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:15

Ik rijd mijn paarden het liefst zonder spoor en zonder zweep.
Ik vind dat een paard zonder hulpmiddelen op je moet reageren.
''Natuurlijk kan het soms niet anders als het paard een spoortje zo gewend is en gewoon niet reageert zonder spoor of zweep.''
Mijn nieuwe paard was ook een spoortje gewend, heb er de eerste keer zonder op gereden en reageerde idd slecht.
Nu 2 keer verder heb ik geen spoor meer nodig. En reageert hij super op mijn benen.
Natuurlijk kan je als je paard een keer een terugval heeft ze er weer eens bij pakken om het weer te verduidelijken maar dan de volgende keer weer lekker zonder. Haha!
En ja idd soms kan je op een gegeven moment niet zonder, als het paard in hoger niveau gaat
bijv.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:22

Ik rijd nu met spoor. Ik weet vn mijzelf dat ik mijn tenen niet naar buiten draai, en mijn hakken niet asociaal optrek. En als ik dat wel doe, dan krijg ik het meteen op mijn dak van het paard dat ik rijd Haha! De spoor is er bij mij puur voor bedoeld dat hij beter reageert. Want hij is snel genoeg! Met dressuur er af en toe een zweep bij. Om hem soms net iets beter de hoek in te krijgen oid.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:25

ik rij met een dressuurzweep, gewoon omdat ik dan de dazen kan wegkrijgen van op haar rug Haha! . verder gebruik ik hem ver nooit. Wat wel zo is dat ze het "weet" als ik een zweep vast heb..
Voor te springen heb ik ook die zweep vast. Maar ze wordt nooit aangedreven ofzo, want bij haar heeft een zweep nt zo veel effect omdat het een "heet" type is.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:26

Ik rij met stem en zit.

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:28

ik heb nu een jong paard waarmee ik bezig ben met inrijden en heb een mini zweepje erbij omdat ze niet bepaald reageert op het been.voor de rest rij ik op stem
als ik ga starten denk ik wel dat ik voor sporen ga het is makkelijker en mijn benen liggen redelijk stil dus heb ik er ook geen moeite mee
sommige kunnen beter een zweep gebruiken anders loop je zo in je paard te hakken i.v.m.overmatig gebruik (bijv. wiebelvoeten)
zweep vind ik iritant en het zit alleen maar in de weg maar om nou een jong dier met sporen in te rijden vin ik ook niks vandaar de zweep.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 13:35

ik reed eerst altijd met zweep en toen ik mijn eigen paard kreeg ben ik overgestapt op sporen omdat hij zooo bang is voor de zweep bovendien krijg ik ook van iedereen te horen dat ik met sporen moet rijden ''wat moet je nou op een Z paard met een zweep'' dat soort dingen bovendien is hij nu goed an het been en de sporen hoef ik al niet meer te gebruiken voor de zekerheid heb ik ze aan maar ik spoor er niet mee aan.

Ik ga ook starten en dan moet je uiteindelijk ook de zweep wegdoen want dan mag je niet met zweep rijden dan kan je beter van het begin af aan zonder doen

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 15:50

Liefst met niks, maar liever sporen dan zweep. Zweep daar ga ik mijn handen van draaien anders kan ik niks. Wil ik bijtikken en dan draait mijn hand zo dat paardlief meteen vet schrikt, van de zweep maar 10 keer zo veel van mijn hand :mrgreen:

Maar sporen is ook niet echt wat. Hakken te hoog, etc.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 15:54

Liefst met een heel ini mini knopspoortje. Als ik die niet bij de hand heb, een kort springzweepje.

SopjevanSab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 09:25

Het liefst zonder, maar helaas met een mini knopspoortje .
Een zweep mag ook tijdens wedstrijden op een gegeven moment niet meer. Liever wennen we er niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 22:48

ik rijdt zonder allebeide op de manege.
ik wil eerst het met mn benen doen en dan mischien een kleine zweep

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 08:55

ik rij het lieft met Allebij .. lichteraan hoe het paard die dag is ho die zich gedraag enzo..

Udenz__LoveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 23:58

ik reed altijd alleen met zweepje, sporen moet je alleen gebruiken als je er weet mee om te gaan. zelf heb ik niet veel ervaring en heb die dingen ook niet nodig Tong uitsteken

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 00:02

Wij rijden met een klein spoortje

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:45

zweep. Omdat m'n handen stiller zitten dan m'n voeten Haha! en m'n paarden al voorwaarts genoeg zijn Knipoog

zweep gebruik ik dan ook enkel en alleen maar ter eventuele correctie.

_max_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:53

chipieke schreef:
zweep. Omdat m'n handen stiller zitten dan m'n voeten Haha! en m'n paarden al voorwaarts genoeg zijn Knipoog

zweep gebruik ik dan ook enkel en alleen maar ter eventuele correctie.

ik gebruik beide bij mn verzorgpaard, omdat ze erg langzaam is en met buitenritten vaak stil gaat staan en alleen nog maar achteruit gaat :s, en op manege paarden alleen zweep, maar die gebruik ik haast niet Tong uitsteken

monikasweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 19:23

geen van beide Haha!
rij zelf meestal wel met een zweepje,
he niks op tegen als je er maar goed eme omgaat en je je paard niet verrot slaat

zelfde met sporen
heb niks tegen sporen,
als je ze maar goed gebruikt,
en niet je paard vooruit gaat trappen (want daar zijn ze niet voor)

Luce86Hera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 09:12

Alleen met een zweep om eventueel te kunnen corrigeren, spoortjes heb ik eigenlijk niet nodig (rij ook geen wedstrijden of iets dergelijks dus).

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:51

zweep, gewoon voor als me paardje iritant is om hem terecht te wijzen Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:59

monikasweety schreef:
en niet je paard vooruit gaat trappen (want daar zijn ze niet voor)

Dat lees ik hier al een paar keer, maar waar baseer je dit op?
In De Grote Klassieke Dressuurbijbel van Steinbrecht staat klare taal. Lees die alinea maar eens Pling

Persoonlijk zou ik wel met sporen (groot wiel) willen rijden doch doe dit om twee redenen niet
1. het educatieve aspect van het níet gebruiken
2. het risico van onbedoeld dus verwarrend gebruik is me in het terren toch te groot

hc

nalapepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:09

sorry hoor! leren we tegenwoordig nog dat sporen pas erbij komen wanneer je paard echt goed op je been is?
het is dus GEEN middels om je paard voorwaarts te laten lopen.
een zweep is ook alleen maar ter correctie.
ik vind trouwens dat B L ers helemaal geen sporen moeten dragen. Tijdens mijn jureren keur ik dat ook af, ookal is het niet verboden.
je paard op je been krijgen is hard werken, dit los je niet ff op met een paar sporen..

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:10

sporen..als ik dr ga oppakken zweepje erbij mar sla er nooit mee..af en toe kleine tikjes met traver

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 22:13

Beide. Soms rij ik met alleen zweep, maar meestal sporen erbij. Bij mijn pony reed ik zonder sporen, al kon hij ze wel af en toe gebruiken. Maar ik begrijp niet zo goed waarom je als jury sporen zou afkeuren, vooral omdat het niet verboden is. Sommige paarden heb het echt nodig, en het moet later toch

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 12:08

Nodig? Ik mag hopen dat elk paard wel in staat is een B-proef te rijden zonder sporen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:07

gucci_girl schreef:
Ik vind dat hoe langer je het rijden met sporen uitstelt, hoe beter hij op je been reageerd.
Dit is mijn gevoel, weet niet of dat ook echt zo is.

Het gaat er in mijn geval trouwens om dat hij net even iets beter op je been moet reageren. Voorwaarts en werkwillig is hij zeker wel.

Daar kan ik me totaal niet in vinden. Als je de sporen goed gebruikt dan hoef je veel minder met je benen te doen.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:09

mijn pony rij ik zo ie zo met sporen, puur omdat hij dan beter loopt en ik minder hoef te doen en rustiger ben in me hele lichaam

mijn welsh rij ik met niks, daar rij ik meestal buiten mee maar in de bak rij ik er ook op met niks

mijn paard is nog jong dus rij ik alleen met dressuurzweep, maar die heb ik niet nodig maar eht is meer dat ik hem gewoon heb