Kant en klare paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karmandi

Re: Kant en klare paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:05

DebbieY schreef:
Ik rij wel is op een oud GP paard. Toevallig heb ik gister voor de grap een M1 proef geoefend! Nou denk maar niet dat dat een wp waard was!
De oefeningen gingen wel, maar met contragalop wilde hij alleen maar wissels om de pas doen. Maar omdat hij niet meer zo voorwaarts is moet ik er veel aan drijven en doordat ik drijf verspringt ie. Dat is echt nog niet zo makkelijk hoor!
Ik rij ook nog op een ander paard die de basis alleen nog maar kent, geloof mij die vind ik fijner dan die GP heeft gelopen! Mensen verkijken zich er vaak op!
Ik heb dus liever ook gewoon een groenere.

Dat is denk ik ook een kwestie van wennen. Als jij helemaal aan dat paard gewend zou zijn, weet je precies waar de knopjes zitten en zou het waarschijnlijk makkelijker gaan. Dat duurt altijd een tijdje. Maar als het zover is, heb je wel alle knopjes op je paard zitten, hij kan alles al. Bovendien gaat het met een ervaren paard niet altijd alleen daarom, maar ook om het idee dat hij gewend is aan wedstrijden, en al die andere kleine dingetjes eromheen. Dat rijdt makkelijker.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:06

Als ik wedstrijd rijd, rijd ik echt niet alleen voor een winstpuntje hoor! Ik ga toch zeker om hoog te eindigen en zo hoog mogleijke punten te hebben. Wat heb ik aan winstpuntjes?

Squawk

Zo'n 7 jaar geleden kreeg ik mijn 2e pony, hij kwam net van de wei en was alleen zadelmak gemaakt. Daarna heb ik hem verder gereden en uiteindelijk was hij klaar voor het Z2. Ik heb heel wat meegemaakt met um, heb vaak het zand van dichtbij gezien e.d. maar ik vond het een super ervaring.

Hij is sinds een paar maanden verkocht en nu rijdt een jong meisje hem, maar zij heeft het ook niet gemakkelijk met hem. Hij heeft echt een eigen willetje en is nogal onvoorspelbaar.

Tuurlijk, het is niet leuk als iemand een Z-beest koopt en dan lekker alle prijzen wegkaapt maar niet alle paarden zijn zo fijn te rijden. Toen die pony van mij nog jong was heb ik ook geregeld meiskes voorbij gereden terwijl zij een Z-pony hadden.

En weet je..als je zelf een paard opleid, dan leer je echt rijden. Zo'n Z-dier is fijn om het gevoel alvast door te hebben maar zo'n automaatje..nee dank je, doe mij maar zo'n jong dier

kiss_lotte

mij lijkt het dubbel zo,leuk niet om een paard te hebben/krijgen die al z is geweest!
waarrom dan niet een beesje die bij B begint?zou ik uiteindelijk leuker vinden,je krijgt denk ik een hectere band met het paard zelf,dan dat je een paard koopt die al heel veel kan!
t is misschien wel moeilijker!
maar elke uitdaging kun je aan gaan tog?! Vork
*mijn mening!*

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:08

ben veel te koppig en eigewijs om zo'n paard te kopen of me paard door een ander in te laten rijden ofz.
achja, ik weet het tenminste van mezelf.

ghehe owja, antwoord op de vraag dus, nee ik ga liever voor de groenelingen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:09

cle0o_o0 schreef:
Als ik wedstrijd rijd, rijd ik echt niet alleen voor een winstpuntje hoor! Ik ga toch zeker om hoog te eindigen en zo hoog mogleijke punten te hebben. Wat heb ik aan winstpuntjes?

winstpunten kunnen soms best wel handig zijn Knipoog

Joanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:11

Ik denk niet dat je perse een betere band krijgt als je je paard zelf naar de Z rijdt, en dat je met je kant en klare Z paard ook een hele goede band kunt krijgen. Knipoog

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:13

Joanne_spiri schreef:
Ik denk niet dat je perse een betere band krijgt als je je paard zelf naar de Z rijdt, en dat je met je kant en klare Z paard ook een hele goede band kunt krijgen. Knipoog

hoeft idd niet...alleen je gevoel is misschien beter Haha! meer het idee van trots op wat je het beest allemaal zelf hebt bijgespijkert!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:15

Maar als je voor het beste gaat, heb je waarschijnlijk eerder je punten binnen, en hoef je niet te gaan voor je puntjes. Ik ben nu Z2 met mijn pony geweest (die al Z2 was) en toen hoefde ik niet voor mijn punten en ging voor de prijzen. Nu met mijn paard ga ik ook voor de prijzen, ik start er gelijk Z2 mee (heeft Lichte tour gelopen).

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:44

Als ik op wedstrijd ga, dan ga ik meer om te kijken hoe ik er in de training voor sta, dan om me met die andere te vergelijken.
Dat gaat toch niet, iedereen rijdt op zn eigen manier.
En het gaat ook alleen om die paar minuten in de ring. Ik vind het soms zó onwijs jammer dat het losrijden niet mee word genomen in de beoordeling (zou ook wel moeilijk gaan hoor, maar als je soms ziet hoe mensen met hun paard omgaan..) Er was op wedstrijd (toen ik nog met mijn pony wedstrijdreed) zo'n meiske, en die sloeg haar paard voor ze de proef inging, hélemaal lens..
'Daar gaat hij lekker van lopen, hé pappa' (kots)
Maargoed, die ene twee keer, dát ik met mijn paard wedstrijd heb gereden, had ik wel prijs, en winst..
Tuurlijk is dat leuk! Maar als ik dat niet had gereden, was het er voor mij niet veel minder op geworden hoor.
Het ís en blijft een jurysport Lachen (springen vélen malen minder hoor, ik praat hier puur over dressuur)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:19

MissEvil schreef:
Als ik op wedstrijd ga, dan ga ik meer om te kijken hoe ik er in de training voor sta, dan om me met die andere te vergelijken.

Hier ook... krijg je een andere kijk op de 'zaak' en een buitenstaander die je beoordeelt, zeker is het een moment opname, daarom rijden we dan meerdere wedstrijden, als dan de verschillende juryleden hetzelfde oordelen, weet je waar je aan toe bent en wat je er aan kunt doen.

Op zich is het 'gezegde' Groen paard ervaren ruiter, Ervaren paard voor een groene ruiter..
Ik zie het als een 'snelle' makkelijker manier.
Mijn dochter is met een zeer brave zadelmakke begonnen en stijgende in haar rijkunsten... heeft problemen gemeesterd en meesterd ze nu nog, en leert heel veel.
Leert ze beter rijden dan iemand die begint op geschoold paard, mischien niet beter wel anders.

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 08:36

cle0o_o0 schreef:
Maar als je voor het beste gaat, heb je waarschijnlijk eerder je punten binnen, en hoef je niet te gaan voor je puntjes. Ik ben nu Z2 met mijn pony geweest (die al Z2 was) en toen hoefde ik niet voor mijn punten en ging voor de prijzen. Nu met mijn paard ga ik ook voor de prijzen, ik start er gelijk Z2 mee (heeft Lichte tour gelopen).

ben het helemaal met je eens,
je gaat toch op wedstrijd om zo hoog mogelijk te eindigen en elke keer weer een super score neer te zetten, daar train je toch elke week hard voor

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 13:29

Tenzij je niet vaak op wedstrijd gaat..

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:39

Ookal ga ik niet vaak op wedstrijd ga ik áls ik ga voor het beste, niet om bij de zoveelste met een puntje te horen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:13

MissEvil schreef:
Dat gaat toch niet, iedereen rijdt op zn eigen manier.

precies! en ook niet iedereen heeft die winnaarsmentaliteit om altijd maar te willen winnen... ken ook van zulk soort mensen die een big smile op hun gezicht hebben als ze 1ste zijn, maar ow wat als ze een keer laatste zijn? dan staat het hoofd op onweer en bij de volgende training word hun paard flink hard gereden (het idee te strak aan de teugel en overmatig spoor en zweepgebruik Ach gut ) Boos! terwijl daar de wedstrijden helemaal niet voor bedoelt zijn! ik heb altijd voor me lol meegedaan! was ik laatste? nou dan had ik een super leuke dag gehad, stond ik bovenaan dan was mijn dag ook goed!

Alane schreef:
Op zich is het 'gezegde' Groen paard ervaren ruiter, Ervaren paard voor een groene ruiter..
Ik zie het als een 'snelle' makkelijker manier.
Mijn dochter is met een zeer brave zadelmakke begonnen en stijgende in haar rijkunsten... heeft problemen gemeesterd en meesterd ze nu nog, en leert heel veel.
Leert ze beter rijden dan iemand die begint op geschoold paard, mischien niet beter wel anders.

maar ik denk dat jou dochter ook goede begeleiding krijgt vanaf de grond Knipoog en dat scheelt al een hele hoop! en beter rijden op een geschoold of ongeschoold paard? iedereen ontwikkelt in de jaren toch een soort van eigen rijstijl en houding en wat is dan uiteindelijk beter...? maar ik weet wel dat ik nooit op een groen beestje had kunnen beginnen! ik maakte eerst echt teveel fouten die voor een jong beest niet goed zijn Ach gut

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:16

Natuurlijk ga je voor de prijzen, het liefst heb ik mijn kamer vol met rood wit blauw Bloos Maar je hebt 2 soorten wedstrijd ruiters, de 1 gaat voor prijzen en lintjes en de ander gaat voor de lol. En ik zeg je.....lol moet je ook hebben hoor XD
Verder Cle0o_o0 heb jij aardig makkelijk praten met een heel mooi paard onder je kont en lessen bij DVB. Sorry, we zijn niet allemaal zo goed als jij en dat moet je maar accepteren, dus mss snap je dat er een hoop zijn die NIET voor prijzen gaan?

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:20

Norway_girl schreef:
Natuurlijk ga je voor de prijzen, het liefst heb ik mijn kamer vol met rood wit blauw Bloos Maar je hebt 2 soorten wedstrijd ruiters, de 1 gaat voor prijzen en lintjes en de ander gaat voor de lol. En ik zeg je.....lol moet je ook hebben hoor XD
Verder Cle0o_o0 heb jij aardig makkelijk praten met een heel mooi paard onder je kont en lessen bij DVB. Sorry, we zijn niet allemaal zo goed als jij en dat moet je maar accepteren, dus mss snap je dat er een hoop zijn die NIET voor prijzen gaan?

nou ik ga ook op wedstrijd voor de prijzen en als ik niet in de prijzen zit word dat echt niet op mijn paard afgerekent maar eerder op mezelf dat houdt in dat ik moet verbeteren want ik geef de hulpen aan het paard.
En als ik niet in de prijzen zit wil dat nog niet zeggen dat je geen lol heb gehad.
Maar als je bijna elke dag zoveel tijd besteed aan je trainingen dan verwacht je ook dat je op wedstrijden goed presteert en of je nou bij DVB lest of ergens anders en ligt aan je eigen wedstrijd mentaliteit.
En natuurlijk heb je verschil in wedstrijd ruiters dat weet iedereen de ene gaat om te winnen en de ander voor een puntje, nou ik heb liever een goede proef met hoge score dan een matige proef met een krap puntje.
Ik vindt wel dat iedereen elkaar moet respecteren met wat voor paarden je ook rijdt ik hoop alleen dat iedereen die deze sport beoefend goed is voor de beesten. Tong uitsteken

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 13:33

Ik accepteer best dat mensen niet voor het beste gaan, alleen zou ik dat nóóit doen. En dan kan ik lessen waar ik wil, ik zal zelf toch mijn trainingen en proeven moeten rijden. Tuurlijk heb ik geluk met een goed paard, maar daar zal ik toch ook nog het een en ander aan moeten doen hoor. Dat is echt niet proef in en winnen.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:34

cle0o_o0 schreef:
Ik accepteer best dat mensen niet voor het beste gaan, alleen zou ik dat nóóit doen. En dan kan ik lessen waar ik wil, ik zal zelf toch mijn trainingen en proeven moeten rijden. Tuurlijk heb ik geluk met een goed paard, maar daar zal ik toch ook nog het een en ander aan moeten doen hoor. Dat is echt niet proef in en winnen.

Nee het is idd niet proef in en winnen, maar het scheelt toch zeker wel dat jouw paard al zijn knoppen heeft, jij moet alleen nog de weg er naartoe vinden (en dat is ook niet niks) maar toch het scheelt een hoop hoor! Zeker voor de doorsnee ruiter (waar ik ook onder val) met wat minder poen in zijn zak, die hebben het geld niet om een op lichte tour niveau gereden paard te kopen, ik heb zeker geen ton op zak. Dan boeid het ook niet dat zijn/haar paard wat minder ervaren is of duurder is of betere afstammelingen heeft, die gaan dan ook voor de lol op wedstrijd. Fijn dat je dat beseft en ik wil je ook zeker niet aanvallen!

Het moet allemaal even snel en dat vind ik jammer....bij mij heeft het 6 jaar geduurd hoor tot ik eindelijk mijn M oefeningen kon. Jemig daar zat wat zweet in en het gaat er zeker nog meer in zitten! Maar dat heb ik er dan voor over, uiteraard! En ik kan ook zeker zeggen dat ik veel leer op mijn groene jongen! Voor mij dan maar geen TOP-paard Knipoog

tegenwoordig gaat het allemaal om: "Ik heb een toppaard en JIJ niet" Het draaid om geld. Paardrijden is nog steeds een sport voor de rijken wat topsport betreft, want als je geen ton op de bank heb staan om een ervaren paard te kopen, kan je lang niet zo snel aan de top komen.
Ik ben nu 16 en rijd pas op M1 niveau, vorig jaar was ik nog niet eens L2. En de meisjes tussen de 10 en 17 jaar die al op Z niveau en hoger rijden hebben vaak (versta mij niet verkeerd er zijn uitzonderingen) toch ouders met meer poen om een paardje voor hun dochter/zoon te kopen die al alles kan, nu alleen nog een goeie trainer die het de ruiter leert et voila, daar is de TOP-combi. Makkelijk toch? Vind ik wel, niet dat ik er wat op tegen heb, het is maar een mening ik respecteer net zo goed dat deze meisjes/jongens al snel zo hoog zijn, maar misschien snappen zij ook dat wij minder bedeelde mensen er wat méér tijd in moeten steken om aan de top te komen? Ik ben af en toe best jalours hoor!
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 11-03-07 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:38

Ik vind het leuker om op een jong paard te gaan rijden en alles te leren.
Als je een z paard koopt betekend het niet altijd dat je ook Z kan rijden je moet het zelf ook kunnen.
En ik vidn dat je met je paard mee moet groeien.

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:39

Geef mij maar een paardje dat L gelopen heeft, dan Kan ik zelf starten in de b, en dan de L,. en dn lijd ik hem wel hoger op Haha!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:00

Ik ben begonnen toen ik 12 of 13 was, met een groene pony (net 3). Ze was zadelmak zeiden ze, maar dat viel flink tegen.
Ik had toen een halfjaartje op de manege rondgehobbeld, en verder ooit een paar keer op het paard van mn tante gezeten..

Mijn ouders hadden wel beide vroeger gereden, en mijn tante hielp me ook. In het begin was het echt een drama.. want alles wat ik verkeerd deed, liet mijn pony me goed merken!
Maar ondertussen kan ik wel allerlei soorten bokken uitzitten, alleen het bos in, best een stukje dressuren, en ook wel springen. Maar ik heb het wel allemaal zelf moeten doen. Er is verder eigenlijk nooit iemand op mijn pony geklommen, omdat ik het zelf niet kon/durfde..

Daarbij zie ik ook heel vaak, dat paarden/pony's die groen zijn, en een ervaren ruiter op hun rug hebben, toch wat sneller overvraagd worden.
Bij mij duurde het twee jaar, voordat mijn pony ontspannen naar beneden liep, ik wist niet eens wat 'aan de teugel' was..
Wss hebben we daarom zo lang gedaan om de B uit te komen, maar mij maakte het niks uit als we laatste werden.. Als mijn pony braaf was geweest, en ik had lol gehad, was het voor mij meer dan genoeg. Mijn eerste proefje (oude proefjes) had ik 130 punten. Superweinig dus, maar ik wist niks van de puntentelling af, dus liep heel trots tegen iedereen te vertellen dat ik wel 130 punten had Knipoog
Nu ga ik ook wel om iets te bereiken, maar mijn dag is niet verknald als dat niet het geval is.. Lachen
Ik vind dat altijd zó zonde, als mensen zo hun dag laten verknallen door de resultaten van een jury. Iedere jury wil toch iets anders zien (als het erop aan komt dan hé..)

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:52

cle0o_o0 schreef:

cleo, ik ben het helemaal met je eens

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:04

Norway_girl schreef:
cle0o_o0 schreef:

Nee het is idd niet proef in en winnen, maar het scheelt toch zeker wel dat jouw paard al zijn knoppen heeft, jij moet alleen nog de weg er naartoe vinden (en dat is ook niet niks) maar toch het scheelt een hoop hoor! Zeker voor de doorsnee ruiter (waar ik ook onder val) met wat minder poen in zijn zak, die hebben het geld niet om een op lichte tour niveau gereden paard te kopen, ik heb zeker geen ton op zak. Dan boeid het ook niet dat zijn/haar paard wat minder ervaren is of duurder is of betere afstammelingen heeft, die gaan dan ook voor de lol op wedstrijd. Fijn dat je dat beseft en ik wil je ook zeker niet aanvallen!

Het moet allemaal even snel en dat vind ik jammer....bij mij heeft het 6 jaar geduurd hoor tot ik eindelijk mijn M oefeningen kon. Jemig daar zat wat zweet in en het gaat er zeker nog meer in zitten! Maar dat heb ik er dan voor over, uiteraard! En ik kan ook zeker zeggen dat ik veel leer op mijn groene jongen! Voor mij dan maar geen TOP-paard Knipoog

tegenwoordig gaat het allemaal om: "Ik heb een toppaard en JIJ niet" Het draaid om geld. Paardrijden is nog steeds een sport voor de rijken wat topsport betreft, want als je geen ton op de bank heb staan om een ervaren paard te kopen, kan je lang niet zo snel aan de top komen.
Ik ben nu 16 en rijd pas op M1 niveau, vorig jaar was ik nog niet eens L2. En de meisjes tussen de 10 en 17 jaar die al op Z niveau en hoger rijden hebben vaak (versta mij niet verkeerd er zijn uitzonderingen) toch ouders met meer poen om een paardje voor hun dochter/zoon te kopen die al alles kan, nu alleen nog een goeie trainer die het de ruiter leert et voila, daar is de TOP-combi. Makkelijk toch? Vind ik wel, niet dat ik er wat op tegen heb, het is maar een mening ik respecteer net zo goed dat deze meisjes/jongens al snel zo hoog zijn, maar misschien snappen zij ook dat wij minder bedeelde mensen er wat méér tijd in moeten steken om aan de top te komen? Ik ben af en toe best jalours hoor!

Ik ben net in december 13 geworden en rij bij de paarden in het Z2 ben twee jaar geleden begonnen met landelijk te rijden op een pony die al een keer z had gelopen binnen 1 jaar was ik met haar in de Z, een half jaar geleden heb ik van mijn ouders een paard gekregen die ook al z had gelopen en zeker nog meer potentie heeft om hoger op te komen en mijn ouders hebben echt geen tonnen op hun rekening staan ze hebben het gewoon voor over om samen met mij en mijn paard te trainen en dat gebeurt echt dagelijks hoor want anders kom je er niet.
het spreekwoord luidt een goed paard is een investering in jezelf en dat wil echt niet zeggen dat je op zo'n paard gaat zitten en dat jezelf niks hoeft te doen. En tuurlijk weet ik dat er juist in de top met tonnen gesmeten word en dat een normaal mens daar niet aan kan tippen dat maakt het juist leuk dat je probeert als een normaal mens er tussen kan komen.
En daarom ben ik het met cleo eens

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:06

Yesss ik krijg gelijk Tong uitsteken haha