Paard inrijden zonder cap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard inrijden zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:02

Die zijn er idd veel
Maar daar hoor je niemand over
Want ze hebben een cap en zijn nu ontsterfelijk...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:31

cap op is verstandiger, mits je 'm inderdaad goed op je kop hebt zitten en (ook niet geheel onbelangrijk), als je elke paar jaar een nieuwe aanschaft, want ook al val je er niet mee, de pasvorm verandert toch dus daar moet je ook rekening mee houden.

Ik heb zelf eigenlijk nooit zo stilgestaan bij het dragen van een bp en nu je het zo stelt is het inderdaad best een goed idee om die ook standaard te dragen, maar ik denk niet dat ik dat prettig zou vinden (niet comfi). Maar het is wel een goed idee.

Ik heb zelf altijd zoiets van dat lichaam kan wel een stootje hebben (weet ik uit ervaring) dus daarom draag ik eigenlijk geen bp. Maar die cap gaat zeker op, een half jaar geleden was ik er iets lakser mee geworden merkte ik (vergat 'm wel een op te doen in de bak). Met een buitenrit had ik 'm goddank wel op en toen ging het paard ervandoor, resultaat:
Lalala vliegles voor ondergetekende, met niet al te zachte landing op het asfalt.....van een hoogte van 1.75 en met een vaartje van een flinke en niet geplande (ren)galop...

Wat ben je dan blij met zo'n cap zeg!!!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 11:43

Persoonlijk vind ik dat de politie net als de scooterrijders men een boete moet geven bij geen cap (helm) dragen, dit vind ik dan in iedergeval als je naar buiten gaat. Het is gewoon gevaarlijk om zonder cap te rijden. Een paard gaat net zo hard als een scooter , misschien sommige wel harder (mits ongevoerd) dus voor mij lijkt mij dit een goede oplossing. Je ziet zo vaak dat mensen gevallen zijn en geen cap dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:05

maar er staat niets over in de wet dat het verpicht is.
Dus een boete mag niet Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:16

Een boete geven kan dus niet, omdat het niet verplicht is. Tong uitsteken

Ik vind ook dat je een cap moet dragen, hoor, zeker als je buiten rijdt. Maar er zijn zoveel andere zware verwondingen die je op kunt lopen, dus eigenlijk zou iedereen dan ook een body protector buiten moeten dragen.
Maar ja, dat willen de meesten ook niet (ik trouwens ook niet, want ze passen me nooit, ze zijn altijd te groot), dus ook met cap kan er nog van alles met je gebeuren. Is misschien wel handig om dat even niet te vergeten. Clown

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:56

Mijn vriend maakt ook paarden zadelmak, hij zet ook nooit een cap op.
Hij zegt dat hij weet hoe hij moet vallen...
Luisterd niet naar wat ik of anderen zeggen.
Ze moeten het zelf maar weten! Eigen keus, eigen verantwoording...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:20

Wat dat betrefd mogen ze het van mij betrefd verplicht stellen als je naar buiten gaat. De bak vind ik dan niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:21

Toch heb ik ergens gelezen dat er meer ongelukken gebeuren in de bak dan op de weg
Waarom dan wel op de weg verplicht stellen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:26

Ik ben ook wel voor een verplichting buiten op de weg, hoor. In de bak of in het weiland, tja..... Ik moet eerlijk zeggen dat ik vaak in het weiland (als ik mijn verzorgpaarden haalde vroeger) ik echt niet met een cap op reed. Ik reed gewoon met halster en halstertouw als teugels en reed dan naar het erf. So what?
En in de bak rij ik op een wat oudere merrie nooit met cap, maar buiten met haar liever wel. Omdat ik de bak en omgeving goed kan inschatten en buiten niet (verkeer, mensen, situaties). Ik denk dat ik daarom buiten een stuk voorzichtiger ben.
Maar als ik mijn paardje in ga rijden, doe ik absoluut een cap op. Ik weet ook prima hoe ik moet vallen, hoor (ben tig keer gevallen in mijn leven, heb er nog nooit iets aan overgehouden), maar waarom een risico nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:37

Citaat:
• manege 48%
• eigen terrein 30%
• openbare weg 12%
• natuurgebied 10%

Had ik eens ergens gelezen Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:43

Zou best kunnen dat er buiten statistisch minder ongelukken gebeuren. Nu is het wel zo dat niet iedere ruiter ook de weg opgaat dus het zo best kunnen zijn dat het meerdendeel een ongeluk heeft gehad maar onder de ruiters het totaalbeeld best wel meevalt. Manege 48%, tja daar zijn de meeste mensen aan het leren rijden. daarbij vind ik het op de weg erg onverantwoord staan als je zonder cap rijd en een slecht voorbeeld geeft aan de rest. En de niet ongelukken??? Zoals takken is ook niet fijn als je die in je pan krijgt (ervaring) og je hoofd stoot aan een laag hangende tak.

Maar ga er even vandoor heb les (met cap hihi)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:46

Ik vind het ook wel logisch hoor, maar daarom wel een vraagteken bij als mensen zeggen, wel op straat elders niet Lachen

Aan voorbeeld functies doe ik niet, vind ik kul.
Ieders eigen verantwoordlijkheid en keuze.

Ik stoot overigens mijn kop eerder met cap aan een tak als zonder.
Om de een of andere reden zie ik ze dan niet door dat klepje

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:15

runningkawa schreef:
Andere moeten je naar het ziekenhuis brengen als je rug gebroken is, terwijl dat misschien voorkomen had kunnen worden met een bP

Andere moeten je wegbrengen als je in de beugels bent blijven hangen omdat je toch ff met gympies ging rijden

Andere moeten je wegbrengen omdat je in de beugels bleef hangen, terwijl dat voorkomen had kunnen worden met veiligheidsbeugels

Andere worden ermee geconfronteerd dat je denkt goed te rijden, maar er toch afdonderd omdat je jezelf te hoog inschatte

waarom is alleen die cap toch zo heilig???

Als je het dan voor andere doet..doe het dan goed

Een cap is niet als enige beveiligingsmiddel heilig, maar in dit topic gaat het nu eenmaal over het wel of niet dragen van een cap! En dat er meer zaken zijn waardoor je het paardrijden veiliger kunt maken, doet toch niets af aan het feit dat een cap dragen nu eenmaal een hoop leed aan jezelf en aan anderen kan besparen?
(Overigens geldt het verhaal dat ik had geschreven over de verantwoordelijkheid naar anderen toe inderdaad net zo goed voor mensen die bv. met gymschoenen rijden!)

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:19

Ik rijd altijd met cap, behalve op wedstrijd dan... Het is bij ons verplicht vanuuit stal, omdat de verzekering de ongelukken anders niet vergoed. En al was het niet verplicht, dan droeg ik hem nog. Ik heb geen last van dat ding, terwijl ik hem toch de hele dag op moet... Geen reden om het niet te doen. Een bodyprotector voor tijdens het zadelmak maken zou ik idd. ook wel aandoen, als ze lekker zitten. Maarja, die zijn zo stug...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:11

[quote="VeerenAshley"
Een cap is niet als enige beveiligingsmiddel heilig, maar in dit topic gaat het nu eenmaal over het wel of niet dragen van een cap! En dat er meer zaken zijn waardoor je het paardrijden veiliger kunt maken, doet toch niets af aan het feit dat een cap dragen nu eenmaal een hoop leed aan jezelf en aan anderen kan besparen?
(Overigens geldt het verhaal dat ik had geschreven over de verantwoordelijkheid naar anderen toe inderdaad net zo goed voor mensen die bv. met gymschoenen rijden!)[/quote]

Maar in dit topic zijn ook een hoop reacties met 'eigen schuld, dikke bult, als je valt en iets hebt'. Dan is het toch niet zo raar dat RK en anderen (waaronder ikzelf) het hebben over body protectors, goede rijschoenen e.d.????? Dit topic gaat ook over het inrijden van jonge paarden zonder cap, maar toch heeft iedereen het over het rijden zonder cap in het algemeen. En inrijden doe je ook niet op de hei, althans, ikke niet! Knipoog

Begrijp me niet verkeerd, hoor, ik rijd meestal met cap, maar niet altijd omdat de omstandigheden wel eens zo zijn, dat je het even niet nodig vindt (zoals als ik bv. op een oud paardje bij ons wat rondstap zo nu en dan of als ik in het weiland ben en even een rustig paardje ophaal en erop ga zitten, omdat ik anders weer 1 km terug moet lopen door het land). Als mensen dat erg vinden, tja, niet mijn probleem verder. Tong uitsteken Haha!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 06-02-07 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

geartsjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:14

ik rij altijd met cap, maar nou moet ik zeggen dat ik mn verzorg shetlander wel zonder cap reed, waar dan ook.Op mijn vorige verzorgpony na een halfjaar ook niet meer, in de bak.Tja stom, vind ik zelf ook wel maar heb nog geen ongeluk gehad.niet dat ik daar op ga zitten wachten hoor!op het paard waar ik nu op rijd heb ik altijd een cap op, ze heeft namelijk nog wel eens kuren Knipoog.of ik dat op mijn eigen paard zal doen?eerst zeker weten wel.ik denk wel dat ik um later vast nog wel eens niet op doe, maar ik probeer um zo vaak ogelijk op te hebben.nou vind ik het heel overdreven als ik mensen op een manege zie komen, dat die dan al de cap op hebben en m ook niet meer voor het rijden af doen.ik doe m pas op als ik er op wil stappen.buiten draag ik wel altijd ene cap, maar ik heb nooit met bp gereden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:17

quote="VeerenAshley"
(Overigens geldt het verhaal dat ik had geschreven over de verantwoordelijkheid naar anderen toe inderdaad net zo goed voor mensen die bv. met gymschoenen rijden!)[/quote]

Maar in dit topic zijn ook een hoop reacties met 'eigen schuld, dikke bult, als je valt en iets hebt'. Dan is het toch niet zo raar dat RK en anderen (waaronder ikzelf) het hebben over body protectors, goede rijschoenen e.d.????? Dit topic gaat ook over het inrijden van jonge paarden zonder cap, maar toch heeft iedereen het over het rijden zonder cap in het algemeen. En inrijden doe je ook niet op de hei, althans, ikke niet! Knipoog

Begrijp me niet verkeerd, hoor, ik rijd meestal met cap, maar niet altijd omdat de omstandigheden wel eens zo zijn, dat je het even niet nodig vindt (zoals als ik bv. op een oud paardje bij ons wat rondstap zo nu en dan of als ik in het weiland ben en even een rustig paardje ophaal en erop ga zitten, omdat ik anders weer 1 km terug moet lopen door het land). Als mensen dat erg vinden, tja, niet mijn probleem verder. Tong uitsteken Haha![/quote]

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:11

Nadya schreef:
quote="VeerenAshley"
(Overigens geldt het verhaal dat ik had geschreven over de verantwoordelijkheid naar anderen toe inderdaad net zo goed voor mensen die bv. met gymschoenen rijden!)

Begrijp me niet verkeerd, hoor, ik rijd meestal met cap, maar niet altijd omdat de omstandigheden wel eens zo zijn, dat je het even niet nodig vindt (zoals als ik bv. op een oud paardje bij ons wat rondstap zo nu en dan of als ik in het weiland ben en even een rustig paardje ophaal en erop ga zitten, omdat ik anders weer 1 km terug moet lopen door het land). Als mensen dat erg vinden, tja, niet mijn probleem verder. Tong uitsteken Haha![/quote][/quote]

Als je geen bak hebt, moet je soms wel snel met je jonge paard het bos in...Ik zeg niet dat ik dat veilig vind hoor!
En verder: ik geloof nooit dat er omstandigheden zijn (op een paard dan he) waar je geen cap nodig hebt. Dit is ook al meermalen gezegd, maar een dier blijft een dier en kan altijd schrikken en gekke sprongen maken. En ik vind het dan ook getuigen van of kortzichtigheid of overmoed of zelfovertschatting om dan geen cap op te doen. Geen enkele ruiter rijdt zo goed dat hij of zij nooit van een paard valt!

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:55

Als ik met een 'vreemd' paard rij heb ik altijd mijn cap op. Ik weet nog niet hoe die reageren als er iets gebeurd waar ze van schrikken.
Met mijn paarden bijna nooit, alleen met les en op de weg.
Áls mijn paard schrikt, gaat ze op de rem ipv er vandoor te schieten, en dat is echt zo sporadisch dat het te verwaarlozen is.
Natuurlijk weet ik dat de mogelijkheid bestaat dat ik er alsnog af val, en dan is het mijn eigen keuze om geen cap te dragen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 17:03

VeerenAshley schreef:
Nadya schreef:
Als je geen bak hebt, moet je soms wel snel met je jonge paard het bos in...Ik zeg niet dat ik dat veilig vind hoor!
En verder: ik geloof nooit dat er omstandigheden zijn (op een paard dan he) waar je geen cap nodig hebt. Dit is ook al meermalen gezegd, maar een dier blijft een dier en kan altijd schrikken en gekke sprongen maken. En ik vind het dan ook getuigen van of kortzichtigheid of overmoed of zelfovertschatting om dan geen cap op te doen. Geen enkele ruiter rijdt zo goed dat hij of zij nooit van een paard valt!

Tja, ik vind dat als je een jong paard hebt, die je in gaat rijden, je maar moet zorgen dat je een omheinde ruimte hebt. Dat ga je toch niet in het bos doen? Lekker gevaarlijk ook voor andere mensen. Toch?
Ik moet er niet aan denken om straks op mijn jonge paardje meteen al het bos in te gaan bij ons, dat is pas vragen om ongelukken. Ik ben met je eens dat een dier, zoals een paard, altijd kan schrikken en gekke sprongen maken en ik ben de allerlaatste die zal beweren dat ik geweldig rij. Wij hebben een paar paarden staan die zo relaxt zijn, dat ik bij hen makkelijker mijn cap aflaat, als we nog op ons eigen terrein rijden. Maar over het algemeen doe ik altijd een cap op, hoor. Ik heb thuis een gezin, dus ik neem niet zo snel een risico ofzo, neem dat maar van me aan.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:37

Het dragen van een cap op een manege is verplicht ivm aansprakelijk van de manege en dergelijke. Wanneer jij blijvend letsel oploopt op je manege, en je draagt een cap, kun je via de verzekering van de manege een eventuele schadevergoeding krijgen. Wanneer jij zonder cap van je paard afdonderd op manegeterrein, kun je niemand aansprakelijk stellen.

Ik meen dat het voor jou als persoon niks uitmaakt met de verzekering of je met of zonder cap rijdt. Je hebt immers je ziektenkostenverzekering!

beckertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:33

Ik vindt het vragen om moeilijkheden om een paard in te gaan rijden zonder cap maar ja als je zo zeker van je zaak bent ..

Het is je eigen keuze ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:45

ik heb mijn fjord ook zonder cap ingereden. Als ik trouwens het bos in ha heb ik op haar wel altijd een cap op, op mijn appie niet.
ik vind het gewoon eigen keuze van iedereen ik lig er niet wakker van als iemand anders geen cap draagt hoor. Al zou ik zelf de 2e keer als ik een paar inrijd denk ik wel een cap opzetten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:20

paardje schreef:
Ik rijd altijd met cap, behalve op wedstrijd dan... Het is bij ons verplicht vanuuit stal, omdat de verzekering de ongelukken anders niet vergoed. En al was het niet verplicht, dan droeg ik hem nog. Ik heb geen last van dat ding, terwijl ik hem toch de hele dag op moet... Geen reden om het niet te doen. Een bodyprotector voor tijdens het zadelmak maken zou ik idd. ook wel aandoen, als ze lekker zitten. Maarja, die zijn zo stug...

rijd je dan op wedstrijd zonder cap? of begrijp ik je verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:22

Misschien rijd ze Z, met een hoedje Lachen