heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ogrop

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:18

Mss is het een idee om in de ts haar profiel te gaan kijken. Daar zie je foto's Clown

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:29

Rianneke schreef:
rennskuh schreef:
Alane:met haar ben ik het eens je moet gewoon doen wat jij leuk vind en wat het best is voor je paard !!!!1 en banages zijn ook bescherming ooit van gehoord hahahaha

wat beschermen ze dan zo volgens jou? Clown als er een hoef of balk iets te hard tegen aan komt zijn je bandages kapot en je paard heeft er dan echt geen steun/bescheming aan... wat beschermen ze dan? ze zijn echt alleen maar voor de sier hoor met rijden!

Dan moet je helemaal geen paard berijden.... als ze vallen kunnen ze hun nek breken.
Iets beschermt altijd meer dan Niets.... Bandages geven een beperkte mate van bescherming..
ongeveer gelijk aan de transportbeschermers hetzij dat de bandages dan niet zover doorlopen.
Een paard wat 'naakt' in de wei loopt te bokken en idioot doen kan zich ook zelf beschadigen, echter weet een paard heeeeel goed waar die z'n benen laat TOT de mens ingrijpt, hetzij rijtechnisch hetzij tijdens transport of op stal.... incl. onderbandages geeft het een soort van bescherming als het paard een beetje in knoop komt te zitten met z'n coördinatie en bijv. aantikt, de kans op heftig aantikken is met springen ondervangen door de peesbeschermers die een grotere klap kunnnen absorberen, ook het (per ongeluk) strijken wordt door bandages ondervangen...
Echter kan een paard ook gaan strijken door de beschermers ...... gaaf he beschermers en paarden

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 13:09

idd in haar profiel zie je haar gewoon zonder poes pas en zonder wat je allemaal opnoemde aan bodyprotectors, extra bitten etc etc... dus in een zekeer opzicht houd ze zichzelf daar wel aan.. en het ziet er zo gewoon goed en ontspannen uit Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:15

NonnyNancy schreef:

Dit is dus het tegenovergestelde van hoe jij altijd rijdt, anders had je er niet zo veel kritiek op.
Nou kijk;
- Setjes vinden mensen leuk, misschien vind jij postzegels verzamelen oid leuk maar dit is net zoiets, alleen dan setjes. Dat mag toch?
Kijk om nou een raspberry sjabrak, met groene bandages, blauwe frontriem en een oranje rijbroek te gaan dragen? Dat vloekt.
- Bandages hoeven niet slecht voor de benen te zijn, zeker niet. Maar hierover moet je maar eens in andere topics kijken die hierover gaan, want volgens mij weet je hier weinig over..
- Over dat buitenrijden en galopperen; Tsjah, dat zal wel in jou omgeving zijn en ja; er zijn mensen die bang zijn. Ook dat is niet zo vreemd.
- Over dat tuig; Men ontwikkeld nieuwe creaties voor het 'verbeteren' van je paard, alhoewel dat denken ze, en ja, er zijn mensen die dit ook proberen.
- Er zijn ook nieuwe manieren van bescherming (bodyprotectors enz.) en mensen willen het risico niet lopen om zichzelf een letsel aan te doen. Ook dit is modernisering..
- Ik rij in met witte bandages omdat mijn paard zonder bescherming zijn benen bezeert. Om het risico te verminderen en dus dmv korter te rijden zonder bescherming rijd ik in met bescherming (bandages). Bovendien vind ik het mooi staan. Ik heb springschoenen bij dressuur omdat mijn paard zijn hoefijzers er redelijk snel af tikt.

Het zou mij leuk lijken om een foto van jou op je paard te zien om eens te kijken hoe jij het vol houd om tegen de onderstaande dingen te zijn;
Jij bent tegen..
.. bodyprotectors
.. grote caps
.. bandages
.. speciale bitten
.. bijpassende setjes (dekje en beenbescherming oid dezelfde kleur, dus ook zwart/zwart)
.. hulpteugels
.. springschoenen bij dressuur
.. lange beugels
.. merkspullen
enz.
[/quote]

Gelukkig zijn er ook mensen die niets verzamelen (geen honderden dekjes of postzegels e.d.). En mensen die gewoon met cap, bitloos en boomloos hele leuke ritjes kunnen maken of dressuur doen. Ja echt, het kan! Ik vind de dingen die je opnoemt echt lachwekkend, eerlijk gezegd. De meeste dingen heb ik niet eens (ook niet nodig). Dus het kan wel, so???

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:22

maar waarom zou het beter zijn om zonder bit, setje, sporen, zweep, cap of wat dan ook te rijden?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:30

Lielle schreef:
maar waarom zou het beter zijn om zonder bit, setje, sporen, zweep, cap of wat dan ook te rijden?

Ik vind zelf zonder bit, zweep of sporen rijden veel paardvriendelijker. En voor alle duidelijkheid, ik 'schop' het paard niet, want het paard waar ik op rij wijkt prima voor een beetje druk. En zo ga ik de mijne ook inrijden, als hij er klaar voor is. Iedereen moet zelf weten wat 'ie doet, maar dat je al deze dingen per se nodig hebt, is complete onzin. Het is maar waar je voor kiest. En ik ben erg voor 'vrijheid' in vertrouwen en respect met mijn paard, vandaar dus zo min mogelijk (hulp)middelen. Ik rij wel met cap voor mijn eigen veiligheid. Dat vind ik een heel ander verhaal.

Nogmaals, iedereen rijdt op de manier paard die het beste bij hem of haar past. Mijn manier is freestyle en natuurlijk paardrijden (centered riding). Maar kom niet aan dat je al die opgenoemde 'modieuze' spullen nodig hebt om prima paard te rijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:32

nee, maar zorgen die modieuze spullen ervoor dat je minder goed paard rijdt? En zegt het feit dat je met bit, zweep of sporen rijdt ook meteen dat je minder goed rijdt dan iemand zonder bit/zweep/sporen?

Dat soort vooroordelen ben ik allergisch voor.

ik rijd met goed tuig, soms dure dekjes, soms niet; met zweep, meestal zonder sporen, meestal met cap, soms met bp, oftewel een mengelmoes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:37

Lielle schreef:
nee, maar zorgen die modieuze spullen ervoor dat je minder goed paard rijdt? En zegt het feit dat je met bit, zweep of sporen rijdt ook meteen dat je minder goed rijdt dan iemand zonder bit/zweep/sporen?

Dat soort vooroordelen ben ik allergisch voor.

ik rijd met goed tuig, soms dure dekjes, soms niet; met zweep, meestal zonder sporen, meestal met cap, soms met bp, oftewel een mengelmoes

Dat zeg ik toch helemaal niet? Maar als je totaal niet zonder zadel kan rijden, kun je je wel afvragen hoe goed je onafhankelijke zit is. En ik vind toch wel, dat veel hulpmiddelen iets kunnen zeggen over je rijkunst.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:39

dat wordt wel vaak gesuggereerd door de toon in de berichten, en er wordt ook vaak gesuggereerd dat het zoveel beter is als je zonder al "die modieuze dingen" kunt rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:40

Tja, als je mij over een kam gaat scheren met allerlei berichten van andere mensen.......
Ik geloof zelf wel in 'meer met minder', ja...... Mag toch?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:42

Van mij wel. Heb ik overigens beweerd dat jij dat vindt? Ik heb het bewust zo geformuleerd, jij interpreteert nu net zo hard uit mijn berichten als jij mij verwijt te doen Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:42

Kun je dan aan de prijskaartjes van de spullen zien of de ruiter een onafhankelijke zit heeft of niet?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:45

oftewel "leven en laten leven" Haha! Ik vind het persoonlijk geen gezicht als ik iemand zie rondsloffen met een paard op de voorhand en zijn achterhand in Tokio, maar wel trots roepen dat ze "zonder bit, zweep, sporen" kan rijden. Dan zou ik zelf liever wat moeite in goede les steken. Maar als die persoon er tevrende mee is, vooral zo doorgaan.

/op niemand in dit topic bedoeld

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:54

Lielle schreef:
oftewel "leven en laten leven" Haha! Ik vind het persoonlijk geen gezicht als ik iemand zie rondsloffen met een paard op de voorhand en zijn achterhand in Tokio, maar wel trots roepen dat ze "zonder bit, zweep, sporen" kan rijden. Dan zou ik zelf liever wat moeite in goede les steken. Maar als die persoon er tevrende mee is, vooral zo doorgaan.

/op niemand in dit topic bedoeld

Tja, ik werk juist wel heel erg om mijn paard goed te laten lopen. Kan ook zonder bit, hoor. Ik ken trouwens ook zat mensen met bit, zweep en sporen die hun paard op de voorhand laten lopen. Overigens ik krijg les van iemand die klassieke dressuur, centered riding e.d. doet, dus zo kan het ook. En dat zonder bit. Het is soms wat harder werken, maar je krijgt er een hoop voor terug kan ik je vertellen. Ik word weer heel erg moe dat mensen er zo 'op neer kijken', meteen denken dat je je paard niet goed laat lopen enzo.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:59

opnieuw, wie zegt dat ik jou bedoel? Ik geef een algemeen voorbeeld, en als dat niet voor jou geldt, is het toch prima. Maar net zo goed als ik best wil aan nemen dat jij goed bezig bent zonder zweep, bit, zadel, whatever, geldt dat ook voor mensen die dat wel gebruiken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:04

Ach de meeste rijden op de wedstrijden die ik rijdt toch echt met peesjes of 'naakt' in.

Ik ben ongeveer de enige met bandages, simpel gezegd omdat hij niet tegen peesjes enzo kan. Lachen

Deze discussies zijn al zo vaak gevoerd, ik snap niet waar mensen zich zo druk over maken.. Iedereen zijn eigen manier toch?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:06

Veel mensen in het paardenwereldje denken dat meteen als je zegt dat je zo rijdt. Ik zit in een dressuuromgeving en doe alles totaal anders met mijn paard. Het is jammer, als men niet iets verder wil kijken dan hun neus lang is. Ik ken zat mensen die na jarenlang dressuur (met bit, sporen, zweep e.d.) over zijn gegaan naar deze manier. Soms alleen tijdens de buitenritten, soms helemaal, soms 2x per jaar om te proberen of wat dan ook.

Nogmaals, ieder zijn ding, maar hier op bokt overheerst duidelijk de mening die jij net suggereerde. En dat is jammer, want zo moet ik elke keer weer opnieuw uitleggen, waar ik mee bezig ben. Voor de gemiddelde ruiter is dit nou eenmaal een hele andere methode. Ze denken meteen dat je paard niet goed kan lopen dan en dat je maar wat doet.
Aan de andere kant, lach ik maar hard om. Het is ook een kwestie van onwetendheid.

Ik heb vroeger gewoon met bit en zweep gereden, hoor, dus ik ken die kant ook prima. Maar dit bevalt me beter, dus voor mij geen weg meer terug. En inderdaad, ieder zijn eigen manier, hoor... Als je maar goed voor je paard bent Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:10

Grappig, want ik kom hier nogal eens de mening tegen dat je alleen maar goed rijdt, als je dat zonder zweep, bit, sporen en zadel kunt Haha! Ook dat vind ik onwetendheid trouwens. Maar het zal wel zijn waar je gevoelig voor bent *LOL*

Overigens rijd ik altijd met een zweep (behalve in de proeven), maar gebruik ik die maar uiterst zelden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 14:28

ja maar of je nu met of zonder bit rijdt dat wil niet zeggen dat je wel of niet goed kan rijden... maar daar gaat het forum geloof ik ook niet over

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:46

Nee, maar er zijn wel mensen die "het andere" veroordelen (dus wat ze zelf niet doen). Dat klopt niet. Er zijn zoveel maieren om met je paard te communiceren. Als je inderdaad maar goed bent voor je paard, maar ook daar is verschil van mening over. Je bent nl in mijn ogen ook niet zo goed voor je paard als je hem verwend en niet consequent bent. Dan breng je hem in verwarring of maak je hem "onpaard", weet niet zo goed uit te leggen, maar ik heb dus zelf altijd medelijden met paarden in een stalletje onder drie dekken, net zo goed als dat ik medelijden heb met een paard dat staat te verpieteren in de wei.
Een paard hoort in de wei, maar hoort niet te verpieteren. Kan in de stal maar je moet het niet te gek maken. Maar als je hem scheert, zul je een dek op moeten leggen.
Een ander kan denken dat je alleen maar goed voor je paard bent als hij alle comfort heeft.
Ik vind mooie manen en staart willen hebben weer belachelijk (in d ezin dat ik daar echt niet mijn best voro ga doen. Ze worden geborsteld en uitgeplozen en op zijn tijd gewassen, that´s it) een ander vindt het belangrijk en koopt allerlei producten om ze vooral maar heel te houden enzo.
Zie je wat ik bedoel, het is allemaal niet zo zwart wit.
Wel is het zo dat alles moet passen en je voorzichtig moet zijn met beenbescherming. Maar hoe duur het is en hoe het er verder uit ziet maakt voor het welzijn van het paard niet zoveel uit. Maar persoonlijk ben ik dus wel wars van pracht en praal en kleurtjes, maar ik heb die periode ook heus wel gehad in mijn leven. Ik denk dat iedereen voor zich zelf op een gegeven moment wel uitmaakt wat nou de essentie is.
Maar ik moet zegegn dat de invloed van de merchandising natuurlijk vroeger niet zo groot was (en hier nu ook niet), dat maakt natuurlijk ook wel wat uit.
Ik denk trouwens dat er ook wel psychisch het een en ander achter zit. "Oorlogskleuren" of "mooi maak kleurtjes" hebben immers altijd bestan onder alle volken (en nog, soms wat bedekter), dus waarom niet onder het paardenvolk? Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 14:23

Wel Lusitana, NODIG* heb je alleen een zadel.
Of spulletjes leuk vindt is persoonlijk inderdaad. Zelf ben ik een mega-penny met als reden dat wanneer ik het weinige dat ik gebruik echt helemaal naar mijn hadn en smaak heb, ik me daar lekker bij voel en daardoor ook beter rij. Rij ik nu beter door die spullen? Welnee! Doordat IK me beter voel en dat is heel wat anders Knipoog

*
- voor distributie van het ruitergewicht
- voor de spirale zit welke niet mogelijk is al pelo omdat de bovenkant van het paard het onderlijf van de mens niet de daartoe gwenste houding toestaat

WAT die spirale zit is wordt helder onderbouwd uitgelegd door de doctoren Schudsziarra in hun boek en met meer verduidelijkende plaatjes door dr. N.Nicholson in haar biomechanical atlas. Vast ook door anderen.

Oh, en ik schrijf NIET dat je niet kunt rijden zonder zadel, alleen dat je niet paardgericht kunt rijden zonder zadel en DAAR kun je weer meer over lezen op.... inderdaad Haha!

HC

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 16:22

HC sorry hoor maar je gaat hier naar allerlei boeken ed. verwijzen. Mijn idee is dat ongeveer 90% van de mensen die hier reageren die NIET gelezen hebben en het dus ook geen zin heeft om daar naar te verwijzen. Verder heb je het over distributie vh ruitergewicht en spirale zit... nadere uitleg is voor de meeste misschien wel handig anders heeft het ook geen zin om te reageren?!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 16:55

vincent_1984 schreef:
HC sorry hoor maar je gaat hier naar allerlei boeken ed. verwijzen. Mijn idee is dat ongeveer 90% van de mensen die hier reageren die NIET gelezen hebben en het dus ook geen zin heeft om daar naar te verwijzen. Verder heb je het over distributie vh ruitergewicht en spirale zit... nadere uitleg is voor de meeste misschien wel handig anders heeft het ook geen zin om te reageren?!

Dus als iemand niet vat waar het om gaat is dat het probleem van degene die het wel snapt.
Net zoals je alleen maar woorden mag gebruiken die een analfabeet in de actieve woordenschat heeft zitten.
Posten op Bokt verplicht je te schijven in Jip-en-Janneke taal en je te beperken tot verwijzen naar de Penny want dat is de modale groep lezers.
Ok, dat is een visie. Dat kan je vinden ja.

Persoonlijk zie ik dat anders. Ik vertik het om pion te zeggen als ik pilon bedoel omdat vrijwel iedereen foutief pion zegt.
Ik werk niet mee aan de verregaande erosie van het modale kennisniveau.
Ik verontschuldig me daar ook niet voor.
Pak een woordenboek, lees een boek. Het is je goed recht dat niet te doen, niet de plicht van een ander zich daarbij aan te passen.

Ik krijg regelmatig vragen of ik hoofdstukken of onderwerpen toe wil voegen aan mijn site en mijn antwoord daarop is ook nu van toepassing. Met name de vetgedrukte regel.

HC schreef:
Alex schreef:
Please think about adding a page on your website about this most interesting topic HC.

I have Alex and about several issues more and I cannot see the point of it. It is not what the site is about nor do I want it to be. The lead already IS on the site for any interested reader to find.

What I do hope is that riders will ask themselves fundamental ethical questions. Whatever they then decide to do is up to them.
I may finish changing the chapter on the weakest link, explaining better about Will, Possiblities and Knowledge but I much rather invest my quality time in develloping my own weakest points :idea:

I am a bit disappointed that most readers seem to miss the fundamental importance of the info on the introductory page. That is however as it is. One cannot MAKE man understand any better than one can a horse.
Having fun with horses is my hobby, instructing man is not.
Just like the links to several great sources, the Ritter site on Zen p.e. If people cannot be bothered with that, than that is ok with me, but why then should I on their behalf?!
Also, who is to say I am right?
The more I learn, the more I am aware that I know little.

As for where any individual person is, that is like a riding train with unknown destination.
There is no fault in not knowing or in making mistakes, only in not trying. After all, there is always more. Always.

Meanwhile Alex, have fun trying. I do :wink:

HC

Zoals ik het zie is onwetendheid wel een reden, doch geen excuus en niet willen weten simpelweg verwijtbare domheid.

HC

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 17:02

het valt mij ook steeds meer op dat het paardrijden gaat om de prijzen en niet om de lol.
Net wat de TSer ook al aangeeft..
'merk'dekjes en setjes en alleen inde bak.
Bij ons komt er trouwens geen slof of andere bijzet gebeuren in huis..
Dit vinden sommige mensen ook raar mja..
Een pony hoort gewoon te doen waar hij zelf ook lol in heeft en buitenrijden enzo voort

ik kan het niet goed uitleggen maar hoop dat jullie MIJN MENING snappen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 18:16

ja natuurlijk! Haha!