Slof en sporen bij jong paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: Slof en sporen bij jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:54

Wat doe jij als je paard niet voldoende reageert op been en stem? Daar gaat het eigenlijk even om. Je moet vanaf het begin gewoon vriendelijk, maar duidelijk zijn. Hoe kan je dat zijn als je geen spoortje gebruikt?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:19

Ik ga hem zeker niet harder schoppen of net zolang mn been aandrukken totdat ik een reactie krijg.

Ik zal het een beetje uit proberen te leggen en dat dit voor mij anders is als vele anderen snap ik.

Omdat ik reuma heb en daar regelmatig veel last van heb kan ik allleen maar hele lichte hulpen geven, ik kan lichaamelijk niet eens een paard vooruit schoppen.
Zelf heb ik daar min of meer een 'oplossing' voor bedacht, mijn paard en pony worden puur op stemhulp gereden (daar zit een hele training aan vooraf), als het om de basisgangen gaat, want dressmatige oefingen gaat met alleen je stem niet lukken.
Als mij paard niet reageert op mn stem, vraag ik het nog eens wat duidelijker en krijg ik dan geen of een minimale reactie druk ik mn been aan, het effect van de beenhulp is op dat moment gelijk aan de hulp die jij misschien geeft met je spoor op het moment dat je merkt onvoldoende respons te krijgen van je paard.

De eerste aanleg van het been bij de doorsnee ruiter zit hem bij mij in mn stem, nog een beenhulp bij de doorsnee ruiter is bij mij een hardere stemhulp, nog geen reactie dan beenhulp, wat bij de doorsnee ruiter een spoortje of tikje met de zweep kan zijn.

Dit is heel eenvoudig begonnen, puur om het mezelf makkelijk te maken en mn benen te ontlasten maar ik merkte dat mijn paarden hier erg goed op reageerden.
Niet alleen bij mn eigen paarden werkt dit handig ook bij die van andere, dat wil niet zeggen dat dit beter zou zijn dan dit of dat, dat kan ik niet zeggen want iedereen rijd anders, maar wat begon als een trukje voor mezelf blijkt ook een uitkomst voor mn paarden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:26

Heel mooi dat het zo werkt voor jouw, maar mijn puberpaarden zijn niet onder de indruk van één kuitdrukje hoor, een stemverheffing gebruik ik inderdaad ook wel. Het verschilt natuurlijk wel per paard, er zijn inderdaad ook paarden die wel als vanzelf gaan lopen voor een lichte beenhulp. Dat merk je dan ook wel als je wel een spoortje om hebt; je hoeft het spoor namelijk niet te gebruiken, het kàn. Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:40

Ik heb echt nog nooit een zweep of een spoor gebruikt en om een paard beenhulpen te leren, zie het nut er dus absoluut neit van in

Armani2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 10:02

Ketaki schreef:
Katja schreef:
Als het goed gebruikt wordt geen enkel probleem mee. Als het verkeerd gebruikt wordt zeer kwalijk maar dat heeft niets met de leeftijd van het paard te maken.

Juist bij een jong paard is het belangrijk dat ze snel leren wat een been betekend en dat ze er altijd naar moeten luisteren.

Zolang de slof niet gebruikt wordt om de neus naar beneden te trekken maar om te voorkomen dat het paard naar boven toe uitbreekt heb ik er geen moeite mee.
Het is in ieder geval een stuk vriendelijk dan een paard dat met zijn neus helemaal naar boven loopt naar beneden te trekken en hem met zijn hoofd recht omhoog laten lopen is niet veilig voor jezelf en niet gezond voor je paard.

Carly22: als je de sporen goed gebruikt wordt het paard juist scherper aan het been ipv slechter.

goed gezegd katja.
niks meer aan toe te voegen Cool

Het klopt niet helemaal wat hier gezegd wordt.
Een slof wordt niet gebruikt om zijn neus naar beneden te trekken maar om te voorkomen dat het paard naar boven toe uitbreekt. Jij probeert dus zijn hoofd laag te houden door middel van een slof, dat is wat je zegt.
Misschien moet men eerst is een paard zadelmak maken, dat het dier went aan de nieuwe dingen.
Zodra hij dat begrijpt ga je hem oefeningen leren. Mocht je een paard hebben die alle kanten op springt is het misschien eerst handig om hem te longeren. En om gelijk met sporen te rijden als ze 3 zijn slaat helemaal nergens op. Misschien heb je wel een paard die fantasctisch goed op je benen reageerd en doet het paard het niet dan leer je hem dat. Sporen zijn er niet voor om een paard door te laten lopen. Een spoor is ervoor om je hulpen tijdens een oefeningen te verfijnen. Als je een jong paard hebt is het misschien handig om hem eerst de oefeningen te leren. Misschien moet iedereen iets meer vanuit het paard gaan denken. Een jong paard heeft nog niet de condititie en de bespiering om de druk van een slof aan te kunnen. En iedereen zegt wel wat ze weten hoe een sloft werkt maar uiteindelijk gebruikt iedereen hem om het paard gemakkelijk naar benenden te rijden. Helemaal niet erg maar niet bij 3 of 4 jarige paarden. Als ze 5 zijn oke dan kun je ze met meer druk rijden en klaar maken voor de M.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:17

Yvonnelind schreef:
Heel mooi dat het zo werkt voor jouw, maar mijn puberpaarden zijn niet onder de indruk van één kuitdrukje hoor, een stemverheffing gebruik ik inderdaad ook wel. Het verschilt natuurlijk wel per paard, er zijn inderdaad ook paarden die wel als vanzelf gaan lopen voor een lichte beenhulp. Dat merk je dan ook wel als je wel een spoortje om hebt; je hoeft het spoor namelijk niet te gebruiken, het kàn. Lachen

Dat er paarden zijn die wat meer nodig hebben aan hulpen is zeker waar, de 1 reageert heel vlot de ander kijkt bij wijze van spreke nog niet op of om. (maar ook de laatste categorie is bij te slijpen)
Mijn haflinger was er zo 1 die was echt nergens van onder de indruk, spoor/ zweep, weet ik veel allemaal het was bij de vorige eigenaren al allemaal uitgeprobeerd en naar mijn mening niet echt eerlijk toegepast, met als gevolg dat ik er wbt het rijden niet veel mee kon.
Ik heb maanden met dr op de grond getraind, puur om die stemhulp erin te krijgen, wel had ik de longeerzweep erbij om bij geen reactie aan te geven dat ik het wel degelijk meende. (want met je stem houd het ook een keer op).

Nu rijd ik haar hoofdzakelijk op mn stem en om deze ook als goedwerkende te houden blijf ik ook met haar op de grond oefenen, zodat ze niet verstompt op mn stem en missschien na een jaar denkt, de groeten... als ik iets anders doe gebeurt er toch niks.
Om haar onder het zadel te laten luisteren laat ik het zo maar zeggen zijn de grondoefeningen wel van belang.

Ik kan me goed indenken dat dit hele traject niet handig en haalbaar is bv paarden die de handel in moeten of in korte tijd op wedtr. uitgebracht worden, maar voor een particulier die lang plezier van zn paard wilt hebben, kan het een leuke uitdaging zijn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:39

Dat paard was niet verprutst door de sporen, maar door de ruiter, dàt moet je niet vergeten. Een spoor op zich doet niks, het is de ruiter die het goed of juist verkeerd gebruikt.

Ook met jonge paarden heb je verfijning van de hulpen nodig; wil je liever je paard elke keer een flinke schop of tik geven wanneer het niet doorloopt en je been negeert of geef je hem een prikje en houd je je been weer stil. Dit is ook verfijnen van een hulp hoor! Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:47

Yvonnelind schreef:
Dat paard was niet verprutst door de sporen, maar door de ruiter, dàt moet je niet vergeten. Een spoor op zich doet niks, het is de ruiter die het goed of juist verkeerd gebruikt.

Ook met jonge paarden heb je verfijning van de hulpen nodig; wil je liever je paard elke keer een flinke schop of tik geven wanneer het niet doorloopt en je been negeert of geef je hem een prikje en houd je je been weer stil. Dit is ook verfijnen van een hulp hoor! Knipoog

Dat eerste is altijd het geval, lijkt mij!

Ik zeg ook nergens dat je bij jonge paarden geen spoor zou moeten gebruiken en dat de hulp niet verfijnd zou moeten/kunnen worden, maar dat is ieder z'n keuze.

Mijn manier is het niet, het lijkt nu net alsof er maar twee wegen zijn als een paard niet of onvoldoende reageert op het been, de eerste je geeft hem een hardere schop of tik OF je verfijnd je hulp met een spoortje, als dat ECHT de enige opties waren koos ik voor de laatste, maar naar mijn mening zijn er meer wegen die naar rome leiden ik gaf daar een voorbeeld van.

Meer niet....

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:03

Ik kan een paard ook wel aanrijden zonder hulpmiddelen, maar ik heb ervaren dat het voor mij en de paarden die ik rijd nog prettiger werkt met een hulpmiddeltje. Begrijpen we ellkaar nog beter. Zou ik teveel spoor gebruiken, dan heb ik een probleem, want jonge paarden reageren dan meestal (terecht) erg heftig... Knipoog

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:15

Ik word hier zo ontzettend moe van!! Wat is er mis met het gebruik van sporen en slof? Als je niet met "hulpmiddelen" wilt rijden, doe dan ook geen hoofdstel en zadel op.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:53

Ik ben zelf ook niet voor het gebruik van sproen, omdat veel ruiters deze onbedoeld toch gebruiken. Ze willen het niet en denken dat het niet gebeurd, maar toch iedere keer wel per ongeluk. Dus als het zonder sporen kan, ben ik daar absolutt voor.

Ik probeer mijn jonge paard ook heel veel op stemhulpen te laten lopen. Eerst lichte beendruk, dan eventueel beendruk en stemcommando (die kent ze van het longeren) en dan eventueel alledrie tegelijk met een tik van de zweep.

Slof ben ik alleen maar bang dat paarden verkeerde bespiering krijgen. En onnodig sterk worden. Ik probeer ook met zo min mogelijk teugeldruk te rijden. Slof werkt altijd sterker in dan de bedoeling en het paard gaat zich daartegen beschermen. In de handen van een kundig ruiter kan het wel werken als correctiemiddel.

Imke, dat is ook mijn doel. Maar soms heb je voor je eigen veieligheid toch eerst een zadel en hoofdstel nodig om het paard goed te beleren, zoat deze alles begrijpt wat jij wil. Daarbij probeer ik met zo min mogelijk druk te rijden.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:33

imke schreef:
Ik word hier zo ontzettend moe van!! Wat is er mis met het gebruik van sporen en slof? Als je niet met "hulpmiddelen" wilt rijden, doe dan ook geen hoofdstel en zadel op.

helemaal met imke eens...

Slof ben ik alleen maar bang dat paarden verkeerde bespiering krijgen. En onnodig sterk worden. Ik probeer ook met zo min mogelijk teugeldruk te rijden. Slof werkt altijd sterker in dan de bedoeling en het paard gaat zich daartegen beschermen. In de handen van een kundig ruiter kan het wel werken als correctiemiddel.

kijk ik heb sinds kort ook een jong.. paard en wil graag 'snel en in' een houding lopen..
ik gebruik dus oook een SLOF...
zoals wat imke zij.. moet je er wel mee kunnen rijden.. aangezien ZIJ mij tips geeft.. Knipoog
en heb leren rijden met slof.. en me lesgever er mee instemt.. om hem allen voor "als me paard gaat kneteren" gebruiken.. meer niet.. hij hangt er bij mij allen voor de sier.. en voor een veilig idee

onnodig sterk worden kom je weer op een punt HOE je een slof gebruikt.. Knipoog kijk je kan hem ook gewoon allen op een slof rijden.. dan hoef je ook geen teugels aan je bit te hangen want die gebruik je toch niet..

verkeerde bespiering,
is ook weer een punt.. hoe je hem dus gebruikt.. ik gebruik hem dus ook voor de buiging.. om hem er net even door heen te "rijden" en nee niet trekken!!

dus het licht er echt aan hoe.. je hem gebruikt.. en of je er mee kan rijden..
kan je er niet mee om gaan hang er dan ook geen slof aan Lachen

sporen gebruik ik niet Knipoog

meer.. comentaar heb ik niet.. Haha!

Armani2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:28

imke schreef:

Sorry dat ik het zeg maar als je er moe van wordt waarom lees je het dan.
Het is alleen maar leerzaam elkaars meningen aan te horen en ook hun reden van iets.
Iedereen verteld zijn eigen ervaringen van slof en sporen bij jonge paarden. het is niet zo dat iedereen het nou moet gaan doen wat andere zeggen. Iedereen moet zijn paard rijden op de manier hoe hij of zij wilt maar dat andere mensen daar een andere menig over hebben dat is doodnormaal!!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:32

Armani2002 schreef:
Katja schreef:
Als het goed gebruikt wordt geen enkel probleem mee. Als het verkeerd gebruikt wordt zeer kwalijk maar dat heeft niets met de leeftijd van het paard te maken.

Juist bij een jong paard is het belangrijk dat ze snel leren wat een been betekend en dat ze er altijd naar moeten luisteren.

Zolang de slof niet gebruikt wordt om de neus naar beneden te trekken maar om te voorkomen dat het paard naar boven toe uitbreekt heb ik er geen moeite mee.
Het is in ieder geval een stuk vriendelijk dan een paard dat met zijn neus helemaal naar boven loopt naar beneden te trekken en hem met zijn hoofd recht omhoog laten lopen is niet veilig voor jezelf en niet gezond voor je paard.

Carly22: als je de sporen goed gebruikt wordt het paard juist scherper aan het been ipv slechter.

Het klopt niet helemaal wat hier gezegd wordt.
Een slof wordt niet gebruikt om zijn neus naar beneden te trekken maar om te voorkomen dat het paard naar boven toe uitbreekt. Jij probeert dus zijn hoofd laag te houden door middel van een slof, dat is wat je zegt.
[/quote]
Ik probeer niet zijn hoofd laag te houden ik zorg ervoor dat het hoofd niet buitensporig hoog kan komen. Dat vind ik nogal een verschil tussen in de krul trekken oid.

Armani2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:39

waarom voelen sommige mensen zich zo aangevallen als ze wel of niet met slof rijden en iemand anders heeft daar een menig over. Je hoeft je niet te verdedigen, jij rijdt je paard op jouw manier en hoe jij het goed vindt. Ik leer hier alleen maar van, ik ben iemand die mijn jonge paard nog nooit met slof gereden heeft maar wel eens met sporen maar daar ben ik vanaf gestapt omdat ik hem wil leren luisteren naar mijn hulpen en dat hij daar goed op reageeerd en mij vooral begrijpt. En straks zal ik zeker wel een weer een spoortje om doen maar op dit moment is het niet nodig. En misschien bij andere mensen wel. Ik heb wel een bepaalde mening over met sporen en slof rijden maar ik respecteer ook de mensen die een andere mening hebben dan mij. En ik ben blij dat iedereen een andere menig heeft want zo kunnen we weer van elkaar leren.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:43

Bedoel je mij hiermee? Ik voel me namelijk beslist niet aangevallen wordt alleen een beetje moe van het feit dat veel mensen lezen wat ze willen lezen ipv wat er staat.

Armani2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:50

Ik had het niet over jou. Ik wilde juist net zeggen dat ik je verkeerd had begrepen maar blijkbaar vindt jij het ook vervelend als ik iets zeg waar jij het niet mee eens bent maar ik ga deze discussie niet aan. Ik heb jou verkeerd begrepen en je moet je paard rijden om op jou manier hoe jij vindt dat het goed gaat, dat doe ik ook. Maar ik luister wel altijd naar mensen als ze iets anders vertellen of zeggen dat iets anders moet en iedereen schiet dan in de verdediging en dat zou helemaal niet hoeven.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:01

Ik ben het helemaal met je eens dat het jammer is dat mensen in de verdediging schieten en dat ze daardoor niet meer (willen) horen wat anderen te zeggen hebben.
Maar ook nu ben ik weer verbaasd over jouw reactie want ik heb nergens gezegd dat ik het vervelend vind als mensen iets zeggen waar ik het niet mee eens ben.
Vind het alleen vervelend als mensen mijn teksten bewust verkeerd interperteren. Ergens overheen lezen kan iedereen gebeuren daar heb ik het ook niet over.

Armani2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:34

En dat laatste heb ik inderdaad gedaan ik heb iets verkeerds gelezen en daar heb ik sorry voor gezegd en jou ook in het gelijk gesteld. Het maakt allemaal niet meer uit laten we geen disscussie meer voeren is zonde van onze tijd. We kunnen het beter nuttig besteden.

ikuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:48

Ik heb een vrij jonge fries en hij vliegt heel snel de lucht in en best wel hoog dus daarom gebruik ik een slof maar ik gebruik hem zeker niet om in de krul te trekken! Aan de teugel lopen komt later wel. Dat vindt ik wel wat dom als mensen dat doen maar ja iedereen heeft zijn eigen mening en dat hebben we te respecteren toch?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:23

Zeg even een vraag,
Bij HAW zie ik vaak mensen staan met een jong paard die er dan een slof aan hebben hangen.
Dan zeggen ze: "ja die heb ik er aanhangen voor stel dat er iets gebeurd!"
Maar dan denk ik juist weer, denk is na hallo het is toch niet voor niets een jong paard, die zijn niet gelijk super braaf, mogen ze nog even jong zijn?
En dan vraag ik me nog af, als er wat gebeurt, wat ga je dan doen met de slof?
Trek je die strak, of neem je hem iets meer op maat?
gewoon een geïntresseerde vraag Lachen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 20:38

Ze mogen nog wel even jong zijn, maar juist bij een jong paard is het superbelangrijk dat je wel meteen grenzen aangeeft. Maar dat hoeft niet perse met een slof natuurlijk, ligt aan de situatie!!

Na het inrij-proces gebruiken wij hier meestal een elastische halsverlenger, op een lange stand, zodat ze wel een beetje een idee krijgen welke richting het uit moet. Zodra ze het een beetje door beginnen te krijgen gaat dat er ook af.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 00:31

Een elastische halsverlenger is een heel fijn hulpmiddel bij een jong paard.
Ik heb mijn eerste paard zadelmak gemaakt en zelf doorgereden. Ik gebruikte daarbij het elastiek als extra ondersteuning. Ik was zelf immers ook nog jong (12) en het elastiek bood mij een mooie steun zodat ik kon werken aan een stille hand, zonder mij zorgen te hoeven maken over dat hoofd wat in de lucht rond zou bengelen zonder elastiek. Elastiek kan juist erg fijn zijn voor een jong dier, omdat er nog rek in zit en je je paard daarmee dus niet vast zit. Ik zou het niet aanraden voor een al ouder paard, aangezien die het kunstje van rekbaarheid al snel door hebben.

De twee andere paarden die ik op dit moment rij (4 en 5 jr) zijn als 3 jarige door iemand anders zadelmak gemaakt. De persoon in kwestie heeft de dieren met een hele vriendelijke hand gereden, waar ik nu nog steeds profijt van heb. Nadat ik ze heb doorgereden, heb ik nooit een hulpmiddel nodig gehad. Een goed begin is dus ontzettend belangrijk. Maar ik kan best begrijpen wanneer een paard niet zo'n goed begin heeft gehad (bijv. vast gereden of inconsequent), nu ook veel profijt kan hebben bij een hulpteugel die op een juiste wijze gehanteerd wordt.

Over sporen; ik ben echt zo verschrikkelijk blij dat deze dingen bestaan! De twee jonge paarden waren als 3jarigen ontzettend lui voor mijn been. Dankzij het spoortje heb ik ze nu toch al aardig aan mijn been staan -iets wat mij nooit gelukt zou zijn zonder. Ook ben ik voorstander van een zweep(je) tijdens het inrijden. In eerste instantie is het een goede ondersteuning voor je been, en als tweede leren de paarden gelijk aan de zweep te wennen en zullen ze niet in paniek raken wanneer je op latere leeftijd probeert de zweep te introduceren.

revanche_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:35

vind het beiden not done
mee eens meid

_spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:39

het maak echt niet uit of er iets mis is hoor met het rijden..je wil je paard ok beter..! en sorrry hoor als je het heel gemeen vind .. zou je oko bij stal hexagon (vader van laurens van lieren)der iets over moet zeggen want die rijd ok al hun jongen paarden met slof en sporenn.. ik vind het helemaal niet erg..:S