Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ketaki schreef:Katja schreef:Als het goed gebruikt wordt geen enkel probleem mee. Als het verkeerd gebruikt wordt zeer kwalijk maar dat heeft niets met de leeftijd van het paard te maken.
Juist bij een jong paard is het belangrijk dat ze snel leren wat een been betekend en dat ze er altijd naar moeten luisteren.
Zolang de slof niet gebruikt wordt om de neus naar beneden te trekken maar om te voorkomen dat het paard naar boven toe uitbreekt heb ik er geen moeite mee.
Het is in ieder geval een stuk vriendelijk dan een paard dat met zijn neus helemaal naar boven loopt naar beneden te trekken en hem met zijn hoofd recht omhoog laten lopen is niet veilig voor jezelf en niet gezond voor je paard.
Carly22: als je de sporen goed gebruikt wordt het paard juist scherper aan het been ipv slechter.
goed gezegd katja.
niks meer aan toe te voegen
Yvonnelind schreef:Heel mooi dat het zo werkt voor jouw, maar mijn puberpaarden zijn niet onder de indruk van één kuitdrukje hoor, een stemverheffing gebruik ik inderdaad ook wel. Het verschilt natuurlijk wel per paard, er zijn inderdaad ook paarden die wel als vanzelf gaan lopen voor een lichte beenhulp. Dat merk je dan ook wel als je wel een spoortje om hebt; je hoeft het spoor namelijk niet te gebruiken, het kàn.
Yvonnelind schreef:Dat paard was niet verprutst door de sporen, maar door de ruiter, dàt moet je niet vergeten. Een spoor op zich doet niks, het is de ruiter die het goed of juist verkeerd gebruikt.
Ook met jonge paarden heb je verfijning van de hulpen nodig; wil je liever je paard elke keer een flinke schop of tik geven wanneer het niet doorloopt en je been negeert of geef je hem een prikje en houd je je been weer stil. Dit is ook verfijnen van een hulp hoor!
imke schreef:Ik word hier zo ontzettend moe van!! Wat is er mis met het gebruik van sporen en slof? Als je niet met "hulpmiddelen" wilt rijden, doe dan ook geen hoofdstel en zadel op.
kijk je kan hem ook gewoon allen op een slof rijden.. dan hoef je ook geen teugels aan je bit te hangen want die gebruik je toch niet..

imke schreef:Ik word hier zo ontzettend moe van!! Wat is er mis met het gebruik van sporen en slof? Als je niet met "hulpmiddelen" wilt rijden, doe dan ook geen hoofdstel en zadel op.
Armani2002 schreef:Katja schreef:Als het goed gebruikt wordt geen enkel probleem mee. Als het verkeerd gebruikt wordt zeer kwalijk maar dat heeft niets met de leeftijd van het paard te maken.
Juist bij een jong paard is het belangrijk dat ze snel leren wat een been betekend en dat ze er altijd naar moeten luisteren.
Zolang de slof niet gebruikt wordt om de neus naar beneden te trekken maar om te voorkomen dat het paard naar boven toe uitbreekt heb ik er geen moeite mee.
Het is in ieder geval een stuk vriendelijk dan een paard dat met zijn neus helemaal naar boven loopt naar beneden te trekken en hem met zijn hoofd recht omhoog laten lopen is niet veilig voor jezelf en niet gezond voor je paard.
Carly22: als je de sporen goed gebruikt wordt het paard juist scherper aan het been ipv slechter.