Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:32

Yamcha schreef:
In Engeland is dat zo, daar mag je een paard niet starten voor hij 4 jaar is, in de dressuur. Ik vind het een heel goede regel.

Ach dat maakt voor de meeste ruiters toch niet uit, die trainen hun paarden toch thuis door en brengen ze vanaf Z uit op concours.
En daarbij, toen ik begon met mn eerste paard ben ik ook op 4 jarige leeftijd in de B begonnen. Toen hij 5 was liep hij Z1.

Op wedstrijd uitbrengen heeft IMO niks te maken met het thuis doorrijden. Daarom vind ik de leeftijdsverhoging bij de klasses ook zo stom, tis bescherming van de paarden zeggen ze... nou daar komt niks van terecht want de paarden zijn toch al wel klaar dan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:44

Suzanne F. schreef:
En dan zijn ze ook 6 maanden sterker, meer spiertjes erop, meer zelfvertrouwen, meer balans... als gevolg dat ze dan wel gaan bokken als je erop gaat. Veel meer verzet.

Ach, dan hebben die correctie/africhtingsstallen ook weer wat te doen Haha!

Desiree schreef:
Wat gek, zoveel mensen die tegen het zadelmak maken van een 2,5 jarige zijn, maar ze hebben geen benul van dat ze hun paard op een andere manier veel erger belasten.
.

Ja

Je moet het zo zien in dit soort discussies: mensen spreken uit hun eigen ervaring. De kneuer die in zijn achtertuin wel eens een keertje zijn 6-jarige pony heeft zadelmakgemaakt en waarbij het toevallig goed uitgepakt heeft denkt deze beperkte ervaring te kunnen vergelijken met die van proffesionals voor wie het zadelmakmaken dagelijkse kost is. Die vergelijking gaat gewoon niet op.

Zet bij die kneuer in zijn achtertuin maar eens 20 2,5 jarige temperamentvolle sportpaarden (waaronder hele brutale, hele angstige en hele hete) en laat hem die maar eens op zijn manier zadelmak maken met zo'n knuffelaanpak van wandelen, poetsen, het aankleden van het paard met allerlei polulaire setjes, met 4 jaar er eens op proberen te zitten en met 5 jaar gaan we misschien voor het eerst eens draven. Als je twee paarden dan op 6 jarige leeftijd terugkrijgt waar je mee uit de voeten kan zonder ernstig te hoeven corrigeren, is het veel denk ik. Grote kans dat de overige 18 van al dat geteut strontvervelend of hondsbrutaal zijn geworden.

Vaak zijn paarden met een opstaptrauma ook afkomstig van een kneuer: te klunzig, niet behendig om snel op te stappen en gebrek aan een ervaren helper. Durven het paard niet direct goed voorwaarts te laten gaan na het opstappen, want ja, het paard moet eerst stappen. Draf of galop, dat durft de kneuer nog niet (onder het mom van: daar is het paard nog niet aan toe) Gevolg: paard krijgt de kans om tijdens of vlak na het opstappen op de plaats eens flink uit zijn dak te gaan, ruiter valt eraf, paard schrikt of denkt 'he, dat is handig'.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:45

Miss_Maya schreef:
Wat ik al heel veel keren heb gezien is het volgende :
1. Pony beleerd op 2,5 jarige leeftijd .
Pony is nu 17 jaar en mank (wss voor altijd)
Als je wou opstappen (toen ze nog niet mank was) lagen die oren plat in de nek
2. Pony beleerd op 3,5 jarige leeftijd
Pony is nu 22 jaar en lest nog altijd vrolijk mee .
Laat je vrolijk opstappen

Ik denk dat jou ervaring echt representatief is voor de hele paardenstapel in Nederland Koe Rolleyes

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:12

jasmijn78 schreef:
Suzanne F. schreef:
En dan zijn ze ook 6 maanden sterker, meer spiertjes erop, meer zelfvertrouwen, meer balans... als gevolg dat ze dan wel gaan bokken als je erop gaat. Veel meer verzet.

Ach, dan hebben die correctie/africhtingsstallen ook weer wat te doen Haha!

Desiree schreef:
Wat gek, zoveel mensen die tegen het zadelmak maken van een 2,5 jarige zijn, maar ze hebben geen benul van dat ze hun paard op een andere manier veel erger belasten.
.

Ja

Je moet het zo zien in dit soort discussies: mensen spreken uit hun eigen ervaring. De kneuer die in zijn achtertuin wel eens een keertje zijn 6-jarige pony heeft zadelmakgemaakt en waarbij het toevallig goed uitgepakt heeft denkt deze beperkte ervaring te kunnen vergelijken met die van proffesionals voor wie het zadelmakmaken dagelijkse kost is. Die vergelijking gaat gewoon niet op.

Zet bij die kneuer in zijn achtertuin maar eens 20 2,5 jarige temperamentvolle sportpaarden (waaronder hele brutale, hele angstige en hele hete) en laat hem die maar eens op zijn manier zadelmak maken met zo'n knuffelaanpak van wandelen, poetsen, het aankleden van het paard met allerlei polulaire setjes, met 4 jaar er eens op proberen te zitten en met 5 jaar gaan we misschien voor het eerst eens draven. Als je twee paarden dan op 6 jarige leeftijd terugkrijgt waar je mee uit de voeten kan zonder ernstig te hoeven corrigeren, is het veel denk ik. Grote kans dat de overige 18 van al dat geteut strontvervelend of hondsbrutaal zijn geworden.

Vaak zijn paarden met een opstaptrauma ook afkomstig van een kneuer: te klunzig, niet behendig om snel op te stappen en gebrek aan een ervaren helper. Durven het paard niet direct goed voorwaarts te laten gaan na het opstappen, want ja, het paard moet eerst stappen. Draf of galop, dat durft de kneuer nog niet (onder het mom van: daar is het paard nog niet aan toe) Gevolg: paard krijgt de kans om tijdens of vlak na het opstappen op de plaats eens flink uit zijn dak te gaan, ruiter valt eraf, paard schrikt of denkt 'he, dat is handig'.

Ik zou het misschien iets minder pittig hebben geformuleerd maar dit vat samen hoe ik er over denk.
Ik zou mijn eigen paard ook niet op 2,5jaar zadelmak maken maar tegenwoordig hoor ik veel te veel mensen die té voorzichtig zijn met hun paard. Op hun 5dejaar voor het eerst gaan draven, is daar een goed voorbeeld van. En zoals Jasmijn al duidelijk aangaf, is dit voor bloedpaarden al niet haalbaar.
De ideale leeftijd om zadelmak te maken vind ik 3,5 - 4jaar en dan rustig aan doorrijden met veel afwisseling.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:49

jasmijn78 schreef:
Miss_Maya schreef:

Ik denk dat jou ervaring echt representatief is voor de hele paardenstapel in Nederland Koe Rolleyes

Hahahahahahaha ik moet echt om jou lachen Lachen

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:19

Precious20 schreef:
Desiree schreef:
.

Ja

Ik zou het misschien iets minder pittig hebben geformuleerd maar dit vat samen hoe ik er over denk.
Ik zou mijn eigen paard ook niet op 2,5jaar zadelmak maken maar tegenwoordig hoor ik veel te veel mensen die té voorzichtig zijn met hun paard. Op hun 5dejaar voor het eerst gaan draven, is daar een goed voorbeeld van. En zoals Jasmijn al duidelijk aangaf, is dit voor bloedpaarden al niet haalbaar.
De ideale leeftijd om zadelmak te maken vind ik 3,5 - 4jaar en dan rustig aan doorrijden met veel afwisseling.
[/quote]

mee eens, idd bij min 3-3,5 erop. dan rustig aan opbouwen (en tuurlijk mag aan t begin voorwaarts.... neerwaarts gevraagt worden, maar nog geen "kunstjes"). maar overal waar te voor staat is niet goed... te snel niet, maar te voorzichtig zeker ook niet, dan krijg je idd ook onhandelbare paarden terug die boven de ruiter staan ipv andersom

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:22

Mireille, dus jij vindt een paard wat 2.5 jaar oud is lichamelijk al zo volgroeid dat ie rustig een paar keer per week met een mens op z'n rug rond kan rijden en de beginselen kan leren?
Ik blijf het een raar fenomeen vinden, hoe rustig dat ook gedaan wordt...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 17:48

Suzanne F. schreef:
Suelza schreef:
Wat ik ga doen die 6 maanden? Het longeren uitbouwen.

Nee, dat ben ik totaal niet met je eens. Ik heb zelf veel ervaring met het (in)rijden van jonge paarden en heb daar nog nooit problemen mee gehad.

Bovendien vraag ik me af of je wel jonge paarden moet inrijden, als dit alleen maar kan op het moment dat ze jong en onbespierd zijn en je ze nog lekker kan afbluffen. Zowel fysiek als mentaal is het paard er dan gewoon nog niet aan toe.

Daar komt bij dat als het paard vertrouwen heeft en balans, het dier totaal geen baat heeft bij het in verzet komen. Verzet tegen een ruiter gericht heeft ALTIJD een reden...

Een goede, zekere ruiter kan met de juiste voorbereiding zo'n dier prima met 3,5 inrijden, zonder al te veel problemen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:03

Ga jij een jong paard 6 maanden lang longeren? Verward
Nee.... echt geweldige manier om de pezen uit te laten harden Clown

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:09

Dan heb je mijn posts niet goed gelezen Knipoog

Die van mij loopt af en toe aan de longe, verder ga ik haar aan de lange lijnen beleren. Dus nee, ze wordt niet 6 maanden gelongeerd, wel ga ik in 6 maanden het longeren uitbouwen. Daarmee bedoel ik van nu aan een hoofdstelletje af en toe wat rondlaten huppelen, naar bijgezet (gogue) en uiteindelijk naar een zadeltje op de rug.

De rest van de tijd mag mijn 2 jarige nog lekker paard blijven...

Nergens dus dat ze 6 maanden lang, 7 dagen per week, een uur per dag aan de longe gezet wordt. Dat is een aanname die gedaan wordt.

Nogmaals, ik werk vanuit alle rust en geduld...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:16

Ahaaa....

Tja... dan doe ik liever niets met zo'n jong beest. Hij mag wel sterker worden nádat ie zadelmak is gemaakt, het gas, de rem en het stuur erop zitten Haha!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:20

Als die van mij nog een jaar in de opfok had kunnen blijven, was ik er ook zeker zo mee omgegaan. Alleen had ik die luxe helaas niet, 2,5/3-jarigen zijn bij ons niet toegestaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:20

@Desiree; de paarden die ik tot nu toe (na 3, 5 jaar, he, eerder stap ik er niet op!) ingereden heb, hebben nog nooit gebokt bij het inrijden. Ik verwacht bij mijn pony ook geen problemen, omdat ik hem inderdaad heel paardvriendelijk beleer en hij het prima oppakt. Ik longeer hem bijvoorbeeld niet (ben ik ook absoluut geen voorstander van), maar ga eerdaags wel met hem aan de dubbele lange lijnen werken. Hij kan al prima cirkels lopen aan de leadrope, maar voorlopig longeer ik niet. Moet je eens kijken hoe raar mensen dat vinden bij een 'jong' paard ('moet je hem niet eens gaan longeren????') Tja, ieder zijn manier, he......

Helaas zie ik bij veel jonge paarden om me heen, die op vele andere manieren beleerd worden, wel het nodige verzet, als er iemand opstapt. En ik kan me daar, vanuit het paard gezien, heel goed iets bij voorstellen als je ziet hoe die mensen vaak te werk gaan. Veel mensen overvragen een paard te snel. Gelukkig zie ik ook wel mensen die wel het geduld hebben en een paardvriendelijke methode gebruiken. En gelukkig maar.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:27

Suelza schreef:
Als die van mij nog een jaar in de opfok had kunnen blijven, was ik er ook zeker zo mee omgegaan. Alleen had ik die luxe helaas niet, 2,5/3-jarigen zijn bij ons niet toegestaan.

En er is verder geen land in Nederland waar hij had kunnen lopen Haha! ?

Wij beleren onze paarden ook vroeg, maar ik vind het geen excuus om te zeggen dat er geen opfok meer was Lachen .

Verder denk ik persoonlijk dat het niet veel uitmaakt of je je paard 1 keer per week longeert of er 1 keer per week een kwartier op gaat zitten. Misschien is longeren op de kleine volte nog wel slechter voor je paard?
Laatst bijgewerkt door ruitje op 25-10-06 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:29

Suelza schreef:

Gaat het om een merrie of hengst/ruin? Heb namelijk nog een prima adres in de aanbieding Ja
(niet vervelend bedoelt hoor, zijn mensen die mijn paard gewoon super verzorgen en nog plekje vrij hebben Bloos )

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:30

ruitje schreef:
Verder denk ik persoonlijk dat het niet veel uitmaakt of je je paard 1 keer per week longeert of er 1 keer per week een kwartier op gaat zitten. Misschien is op de kleine volte nog wel slechter voor je paard?

De volte is toch kleiner als je longeert Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:30

Suzanne F. schreef:

En meer verzet gaat veelal gepaard met meer stress. En stress moet je juist vermijden. Een paard beleeft geen plezier aan stress. Daarnaast staat een gestresst dier zich niet open voor het leerproces. Je kunt er niets mee.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:31

Pling NU WEET IK HET!!!

Dit is DE manier om onze maatschappij te redden...

Laten we allemaal onze kleuters naar het voortgezet onderwijs sturen Nerd, dan kunnen ze naar de universiteit Slim voordat ze gaan puberen en een grote mond krijgen.

Wellicht kunnen we op die manier voorkomen dat ze op latere leeftijd ontsporen en schoolverlaters worden ...

*** Gaat nu een brief aan Balkenende schrijven ***

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:31

Aimee schreef:
ruitje schreef:
Verder denk ik persoonlijk dat het niet veel uitmaakt of je je paard 1 keer per week longeert of er 1 keer per week een kwartier op gaat zitten. Misschien is op de kleine volte nog wel slechter voor je paard?

De volte is toch kleiner als je longeert Knipoog

Dat bedoel ik ook, ik verwoord het verkeerd Clown

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:33

Yamcha schreef:
In Engeland is dat zo, daar mag je een paard niet starten voor hij 4 jaar is, in de dressuur. Ik vind het een heel goede regel.

Idd , was dat hier ook maar zo

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:33

Desiree schreef:
Suzanne F. schreef:

En meer verzet gaat veelal gepaard met meer stress. En stress moet je juist vermijden. Een paard beleeft geen plezier aan stress. Daarnaast staat een gestresst dier zich niet open voor het leerproces. Je kunt er niets mee.

Wie zegt dat een paard, dat niet direct bereden wordt (wat ook stress geeft, als je dat niet met beleid doet), gestresster raakt als je het eerst rustig aan een half jaartje opbouwt ipv er na een maand op te stappen?

Waar komt die wijsheid vandaan? Dat heb ik persoonlijk in ieder geval nog nooit meegemaakt, maar waarschijnlijk heb ik nog nooit lastige paarden gehad Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:34

ruitje schreef:
Dat bedoel ik ook, ik verwoord het verkeerd Clown

Haha!

@ Suelza: gas geven, remmen en sturen valt bij mij toch echt onder basisschool Knipoog

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:34

Aimee schreef:
Suelza schreef:

Gaat het om een merrie of hengst/ruin? Heb namelijk nog een prima adres in de aanbieding Ja
(niet vervelend bedoelt hoor, zijn mensen die mijn paard gewoon super verzorgen en nog plekje vrij hebben Bloos )

Een levensgevaarlijke, bloedlinke Jazz merrie Clown

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:36

jasmijn78 schreef:
Miss_Maya schreef:

Ik woon in Belgie Knipoog
Wat wil je eigenlijk nou zeggen ?
Erg duidelijk praten kan jij ook niet zeg ...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:36

Suelza schreef:
Wie zegt dat een paard, dat niet direct bereden wordt (wat ook stress geeft, als je dat niet met beleid doet), gestresster raakt als je het eerst rustig aan een half jaartje opbouwt ipv er na een maand op te stappen?

Waar komt die wijsheid vandaan? Dat heb ik persoonlijk in ieder geval nog nooit meegemaakt, maar waarschijnlijk heb ik nog nooit lastige paarden gehad Haha!

Deze wijsheid heb ik van zeer ervaren paardenmensen die ik weet niet hoeveel paarden hebben ingereden en betuigd. Ik reken jou niet tot die mensen.

Aimee schreef:
Ahaaa....

Tja... dan doe ik liever niets met zo'n jong beest. Hij mag wel sterker worden nádat ie zadelmak is gemaakt, het gas, de rem en het stuur erop zitten Haha!

Juist!