Ruiters met sporen zijn slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Re: Ruiters met sporen zijn slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:17

nou jij kunt niet weten hoe irritant mijn paard is zonder sporen dus ik vind mijn mening helemaal geen onzin

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:17

KiWiKo schreef:
kan je je ook in normaal nederlands uitdrukken????

ik schreef een woord dood normaal iets van dat kun jij niet weten ofzo en toen kwam er opeens poedersuiker Tong uitsteken

L_niie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:21

Cinnepin schreef:
als je ze gebruikt waar ze voor nodig zijn op hoger niveau voor de verfijnde hulpen omdat ze dan zoveel oefeningen kunnen vind ik het goed. Op b.v B of L niveau heb je ze niet nodig! Dan moet je je paard gewoon zonder kunnen rijden!

daar been ik lekker neit mee eens,
misschien heb je wel een klein B ponytje met een klein meisje van 6 ofzo, en die geeft been alsikweetnietwat, dan mag ze tog best spoortjes gebruiken Ziek

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:22

poedersuiker is boktsensuur............ dus heb je iets geschreven wat minder normaal is dan je denkt dat het is

maar je laatste post is heel, heel veel beter Haha! Haha! Haha!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:23

hmm ja misschien iets vaags getypt ofzoo njaa erg vaag:P

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:31

ik rij op mijn kuiten (voor zover ik weet, ik vraag regelmatig aan mensen of ik mijn been goed stil hou ter controle. ik heb geen spiegel) maar ik zet mijn sporen er wel eens in hoor. als rambo loopt te hannessen, kan ik goed uit de hoek komen. misschien wel hard, maar dan kunnen we wel weer gewoon verder.
dat vind ik beter dan een ruk in de mond, wat je vaak voorbij ziet komen.
en uiteindelijk willen we onze paarden voorwaarts rijden, dus slaat trekken in de mond nergens op.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:33

ik ga met je mee milo, ik vind ook luisteren ze niet prik maar rustig keertje met je sporen heb ik echt helemaal niks mee

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 07:04

het is zonde als je paard zonder sporen niet te rijden is,toch?ik zou er dan aan proberen te werken.

verder niks hoor.........

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:31

mickydo schreef:
Ik vind ruiters met sporen niet slecht, mits ze weten hoe ze sporen moeten gebruiken en ook daadwerkelijk alleen de sporen gebruiken als verfijning van de hulpen. En of dat nou met een buitenrit, springen of dressuur is , dat maakt mij niet uit.
Als ze maar juist gebruikt worden !

helemaal mee eens, ik rijd zelf ook met sporen en ik heb niet het idee dat ik een slechte ruiter ben (of het kan aan mij liggen). Sporen zijn ook niet bedoeld om je paard sterkere hulpen mee te geven zoals sommigen misschien denken, maar slechts voor verfijning van de hulpen. En als je les krijgt van een bepaalde instructeur of instructrice en je rijd ook met sporen dan wordt het je ook wel op de goede manier geleerd, mag ik hopen. Weet je niet hoe je met sporen om moet gaan? Gebruik ze dan niet!

@Snoevie: Zoals al gezegd zijn sporen niet bedoeld om je hulpen kracht bij te zetten maar alleen voor het verfijnen ervan. Zodat het wat minder opvalt zeg maar. Als jij altijd stevige beenhulpen geeft bij je paard zou je kunnen overwegen sporen te gebruiken. Met sporen hoef je minder stevige beenhulpen te geven. Dit heeft niets te maken met dat je paard zonder sporen niet te rijden zou zijn.

danie_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:34

ik vind het niet slegt als je maar weet hoe je ze moet gebruiken.. en niet gaat misbruiken

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:37

af en toe zijn sporen wel beter, ken een meisje, die van haar ouders geen sporen mocht,
heeft het paard gekneuste ribben opgelopen, (deze was voor geen meter vooruittebranden)
maar sporen zijn wel slecht als de ruiter/amazone elke keer het paard trapt.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:00

er zijn veel mensen die ook zeggen dat je veel beter een zweep kan pakken, maar als ik ook maar een zweep in me hand heb gehad al is het maar 1 minuut geweest onder het rijden.. is Kordaat helemaal over de zijk.. Ik rijd dus zeker wel met sporen ik rijd thuis om l2 niveau en heb ze zeker nodig, ik rijd veel op me kuit maar heb ze wel nodig bij het wijken, halthouden rechtsomkeert e.d. Knipoog

ik vind dus ook geen enkel hulpmiddel slecht, zolang ze maar gebruikt worden zoals ze horen gebruik te worden en niet misbruikt

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 19:09

ik rij die van mij zelf met een grof wieltje die niet langer is dan een normale knopspor... Dan zal ik nu wel commentaar krijgen van wiel... dat is zielig en scherp... Maar goed.. Als ik die van mij op een stompe spoor rij heb ik hem heel snel open liggen... en dan schop ik echt niet de hele tijd.. nee meneer is extreem gevoelig.. zo ligt hij van een te harden neus riem ook snel open.. Nu zullen jullie wel denken waarom dan een wiel...? Ik vind het voordeel van een wiel dat dat altijd door draait, een spoor zonder wiel kan je nog wel eens "vast" zetten tussen de ribben en zo sneller open prikken, met een wiel gaat dit nooit en heb hiermee dus ook geen problemen met open rijden..

Verder geld wel .. de spoor is zo scherp als dat de ruiter er mee werkt.. Ieder ze mening is er over verdeeld en dit zal echt nog wel een extreem lange discussie kunnen worden

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:19

luxket schreef:
ik rij die van mij zelf met een grof wieltje die niet langer is dan een normale knopspor... Dan zal ik nu wel commentaar krijgen van wiel... dat is zielig en scherp... Maar goed.. Als ik die van mij op een stompe spoor rij heb ik hem heel snel open liggen... en dan schop ik echt niet de hele tijd.. nee meneer is extreem gevoelig.. zo ligt hij van een te harden neus riem ook snel open.. Nu zullen jullie wel denken waarom dan een wiel...? Ik vind het voordeel van een wiel dat dat altijd door draait, een spoor zonder wiel kan je nog wel eens "vast" zetten tussen de ribben en zo sneller open prikken, met een wiel gaat dit nooit en heb hiermee dus ook geen problemen met open rijden..

Verder geld wel .. de spoor is zo scherp als dat de ruiter er mee werkt.. Ieder ze mening is er over verdeeld en dit zal echt nog wel een extreem lange discussie kunnen worden

K heb me laten vertellen bij een ruiterzaak dat een wieltje de beste spoor is die je kunt hebben (als je hem goed gebruikt)
die prik je er namelijk nie egt in die rolt er meer over heen.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:52

juist idd.. mits je er goed mee om kunt gaan.. Daarom ben ik ook overgestapt op een wieltje

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:48

Rijd zelf niet met een wieltje maar vind het wel ''vriendelijker'' als je met een wieltje rijd.
mits je er mee om kan gaan natuurlijk Knipoog
En idd meningen kunnen verschillen

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:49

Anky van Grunsven slecht,? Jeroen Dubbeldam slecht?

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 12:22

Jessbub schreef:
luxket schreef:

K heb me laten vertellen bij een ruiterzaak dat een wieltje de beste spoor is die je kunt hebben (als je hem goed gebruikt)
die prik je er namelijk nie egt in die rolt er meer over heen.

je hebt wel gelijk ja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:54

KiWiKo schreef:
kan je je ook in normaal nederlands uitdrukken????

ze wilode schrijven "je kunt niet weten" maar liet per ongeluk bij "kunt" de "n"weg Knipoog
ik heb mijn censuur uitstaan dus vandaar dat ik dat zie Haha!

black_velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:48

L_niie schreef:
Cinnepin schreef:
als je ze gebruikt waar ze voor nodig zijn op hoger niveau voor de verfijnde hulpen omdat ze dan zoveel oefeningen kunnen vind ik het goed. Op b.v B of L niveau heb je ze niet nodig! Dan moet je je paard gewoon zonder kunnen rijden!

daar been ik lekker neit mee eens,
misschien heb je wel een klein B ponytje met een klein meisje van 6 ofzo, en die geeft been alsikweetnietwat, dan mag ze tog best spoortjes gebruiken Ziek

daar ben ik het dus niet mee eens een kind van zes weet niet eens hoe ze sporen moet gebruiken kan ze beter leren hoe ze een tikje met de zweep moet geven verder vind ik met sporen rijden geen probleem mits je ze maar goed gebruikt

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:53

Zelf heb ik niks tegen op sporen hoor. Ik ben wél van mening dat je ook zonder sporen moet kunnen rijden.
Ik rijd zelf ook af en toe wel eens met een klein knopspoortje, die ik dan op mijn hak draag, zodat ik hem alleen bewust kan gebruiken.
Ik draag het ook niet bij ieder paard, sommige paarden is het gewoon niet nodig en dan gebruik ik het ook niet.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:39

black_velvet schreef:
L_niie schreef:

daar ben ik het dus niet mee eens een kind van zes weet niet eens hoe ze sporen moet gebruiken kan ze beter leren hoe ze een tikje met de zweep moet geven verder vind ik met sporen rijden geen probleem mits je ze maar goed gebruikt

nou er was bij ons op school zondag wedstrijd ( nhb deurne ) en daar ree ook een 6 jarig hummel met sporen.. kan je wel vertellen die wist er beter mee om te gaan dan sommige volwassen... Niet te gauw bevooroordeeld zijn

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:55

als sporen slecht zijn he, zal je je moeder moeten zeggen, dan zijn al die topruiters/amazones ook super slecht.
die rijden immers ook met sporen.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 00:05

wat een gez**k allemaal over sporen. ik rij mijn paard op rechte sporen van 40 mm en aan t einde een wiel (grof) hij zet geen pas verkeerd, maar ik heb geen zin om hem een deuk in zijn ribben te schoppen....dat vind ik persoonlijk zieliger dan een keer een wieltje over zijn buik... en ja de zweep heb ik ook, en ja die gebruik ik ook.....geef me maar vast aan bij de DB want ik geloof dat het hier niet geaccepteerd wordt als je sporen draagt (en waarschijnlijk al helemaal niet als je ook nog een zweep erbij gebruikt)

*edit:typfout

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 16:48

Precies!!
Ketaki schreef:
als sporen slecht zijn he, zal je je moeder moeten zeggen, dan zijn al die topruiters/amazones ook super slecht.
die rijden immers ook met sporen.

Die MOETE met sporen Frusty
Mja vind het idd wel gezeik!! 17 paginas over wel of niet met sporen rijden goed of slecht.
nou en, iedereen moet het voor zich zelf weten als je paard er beter op gaat lopen (vind wel dat je ze idd goed moet gebruiken)