Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 13:28

oooh, nu ben ik wel mee.
Wat studeer je wel? Anatomie van het paard?

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:33

Yep, ik doe dierenzorg met te veeeel anatomie

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 13:34

Haha
Nja, eiglijk wel handig. Zo kan je de bewegingen van het paard wel logisch beredeneren.

Anjatjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:39

yulan schreef:
Ja, als je het zo ziet. Kan evenwel momentopname zijn, maar ik heb de 2 andere foto's erbij gezet ter vergelijking van de beenzetting en idd, hij kantelde.

Ja, 2 foto's waar je rechtdoor gaat, nogal logisch dat hij daar niet kantelt.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 13:41

Evenwel op een volte gereden hoor

Anjatjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:43

yulan schreef:
Evenwel op een volte gereden hoor

Dan is er allesinds niets van buiging of stelling te zien.

Nuja, ik trek me terug uit de discussie, er wordt eigenlijk toch alleen maar een beetje heen en weer naast elkaar heen gediscussieerd, maar echte antwoorden komen er niet (geen verwijt voor jou, jij bent ook nog maar een beginner, maar had zoals Tyrza zegt door de titel wel gehoopt op wat meer info). Bovendien heb ik morgen examen Wiskunde en is het te goed weer om tijdens mn pauzes achter de computer te zitten.
Laatst bijgewerkt door Anjatjeuh op 11-06-06 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 13:45

Hoeft niet overdreven te zijn bij het inrijden.

Anja, je hebt toch zelf ook nog bij Antoine gereden? Kun je je mening over hem/methode zeggen? (of heb ik daar al over gekeken )

Anjatjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:00

Ok, laatste reactie dan nog: het is alweer 2 jaar geleden dat ik een week daar ben geweest dus het is niet meer al te fris in mn geheugen. Ik had Ushi toen ongeveer een half jaar en we zaten in de eerste erge hoofdschud-periode (eerste zomer dus). Ik kwam eigenlijk ook net "van de manege af", reed toen met Ushi ook gewoon nog steeds in de manegelessen en af en toe een privéles, mijn dressuurniveau was dus ook niet zo bijzonder hoog.
We hebben op de stage dus eigenlijk alleen aan het hoofdschudden gewerkt, en dan voornamelijk aan de dubbele longe omdat het bijna onmogelijk was om haar wat normaal te rijden. Meestal longeerden we haar een half uur tot het hoofdschudden aan de longe minderde, en dan ging ik erop en werkten we verder aan het hoofdschudden onder het zadel. Op het eind van de week was het hoofdschudden dus wel beduidend beter, en ik was er dus ook wel enthousiast over op dat moment. Maar echt aan de "dressuur" hebben we dus eigenlijk bijna niet gewerkt. Daar kan ik kwa gevoel enzo dus erg weinig van meepraten.

Ik was daar echter met 3 mede-bokkers, en heb dus wel redelijk wat lessen gezien enzo. Op het moment zelf had ik er niet zoveel bedenkingen over omdat mijn kennis zelf niet zo uitgebreid was, maar door de jaren heb ik erg veel bijgeleerd over dressuur en sinds ik mn huidige lesgever heb leer ik nog sneller bij en is alles gewoon heel erg logisch, en daardoor is mn visie op sommige theorieën van Adb wel erg veranderd.
Antoine is erg goed in mensen overtuigen en zijn methode erinpraten bij mensen die eigenlijk vrij weinig kennis van zaken hebben, of gewoon HEEL foute lesgevers hebben gehad, maar zijn theorie heeft flink wat gaten en gebreken. En ik heb ondervonden dat hij als je daar vragen over gaat stellen, hij het ook niet tegoei kan uitleggen, of wat rond de pot gaat draaien.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 14:04

Je zeg 'sommige theoriien'.
Zou je dan willen uitleggen wat dan minder was en wat wél goed?

Ik ga eerst eff leren,
doei!

Bambino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:20

Yulan : ik Heb dit hele topic niet gelezen allen de eerste 4 bladzijdes en ik qwou even kwijt ana je dat je Echt een Super pony Heb of nnouja had indiedergeval toen je net begon met rijden en die springfoto's geplaats had vond ik het egt een top pony maar als ik heel eerlijk ben vind ik het er nu erg slecht uit zien om het maar netjes te zeggen Jammer.. Maar je had egt een goede pony onder je kont waar veel jaloers op mochten zijn..

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 14:46

Jeuj ,wat zijn we weer vriendelijk en ontopic
Nuja, ik vond de foto's van vroeger verschrikkelijk ten opzichte van nu, maar goed, als jij dat vind
Edit: Winnetou is mijn pony niet.

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:06

Anjatjeuh schreef:
We hebben op de stage dus eigenlijk alleen aan het hoofdschudden gewerkt, en dan voornamelijk aan de dubbele longe omdat het bijna onmogelijk was om haar wat normaal te rijden. Meestal longeerden we haar een half uur tot het hoofdschudden aan de longe minderde, en dan ging ik erop en werkten we verder aan het hoofdschudden onder het zadel. Op het eind van de week was het hoofdschudden dus wel beduidend beter, en ik was er dus ook wel enthousiast over op dat moment. Maar echt aan de "dressuur" hebben we dus eigenlijk bijna niet gewerkt. Daar kan ik kwa gevoel enzo dus erg weinig van meepraten.

Maar het schudden werd dus wel minder tijdens de stage? Waarom ben je er dan toch niet mee doorgegaan? Uiteindelijk kom je wel verder in de dressuur ermee. Je moet alleen in het begin tijd investeren om je paard recht te maken, voor je kan werken aan verzameling en oprichting.

Anjatjeuh schreef:
Ik was daar echter met 3 mede-bokkers, en heb dus wel redelijk wat lessen gezien enzo. Op het moment zelf had ik er niet zoveel bedenkingen over omdat mijn kennis zelf niet zo uitgebreid was, maar door de jaren heb ik erg veel bijgeleerd over dressuur en sinds ik mn huidige lesgever heb leer ik nog sneller bij en is alles gewoon heel erg logisch, en daardoor is mn visie op sommige theorieën van Adb wel erg veranderd.
Antoine is erg goed in mensen overtuigen en zijn methode erinpraten bij mensen die eigenlijk vrij weinig kennis van zaken hebben, of gewoon HEEL foute lesgevers hebben gehad, maar zijn theorie heeft flink wat gaten en gebreken. En ik heb ondervonden dat hij als je daar vragen over gaat stellen, hij het ook niet tegoei kan uitleggen, of wat rond de pot gaat draaien.

Ging je paard bij je andere instructrice ook minder schudden? Bereikte je er hetzelfde resultaat mee? Het is niet aanvallend bedoeld, maar ben nieuwsgierig. Als ik merk dat AdB het paard wat ik rij kan helpen om het schudden te doen verminderen, dan zal ik blijven lessen volgens zijn methode. Gewoon omdat ik dan die 'gebrekkige' methode ervoor over heb om dat paard lekker in z'n vel te laten zitten. Tot nu toe heb ik niets gebrekkig gemerkt. Maar ben benieuwd wat jij ziet als gaten en gebreken. (juist daarvoor is dit topic)

Cowgirl

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:16

Om nog even terug te komen op het nivo wat sommige willen zien.

Ik denk dat de methode in nederland en denk ook in belgie nog te weinig aan de man wordt gebracht om al een nivo te kunnen zien.

In de tijd dat ik nog wel eens een les nam kwam antoine om de maand in Nh lesgeven.

In mijn ogen te weinig om lekker op door te kunnen rijden.
Ook zijn er maar een handje vol andere die op deze manier lesgeven.

De lessen zijn goed om weer de goede kant op te gaan. daarna is het een kunst om iemand te vinden die je wekelijks kan trainen zonder je bank rekening te plunderen.

lesje antoine was destijds 50 euro.!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:19

Maar die prijzen heb je ook bij sommige gewone instructeurs (zelf heb ik dat nooit betaald, maar is wel eens voor me betaald)

Ondertussen bestaat bokt 5 jaar.
En al 5 jaar hoor je over AdB
Maar nooit heb ik in die 5 jaar iemand echt door zien trainen op bokt.

Betteke

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:42

Omdat volgens zijn methode er niet te snel "kunstjes" aangeleerd worden. Paarden moeten eerst recht, recht en nog eens recht zijn en de ruiter moet dit heel snel voor elkaar kunnen krijgen voordat je een stap verder kan.
Bovendien moet je niet vergeten dat er meestal volslagen kapot gereden paarden bij hem komen en die heb je niet in een paar maanden weer in het gareel.

Anjatjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:55

Ik ben er niet mee verder gegaan omdat ik die mogelijkheid gewoon niet had. Door via bokt met die 3 mensen een stage te regelen, had ik vervoer (1 van die mensen had een 5-paards vrachtwagen), maar daarna dus niet meer. En Adb is niet iemand die voor 1 iemand naar een locatie komt om les te geven (of toch allesinds toen nog niet).

Achteraf ben ik wel blij dat ik er niet mee ben kunnen verdergaan, want met mn nieuwe lesgever was het hoofdschudden na 1 les al verdwenen. Bij Adb bleef ze altijd een beetje schudden, en moest ik altijd longeren voor ik er wat schudloos op kon rijden (wat ik ook niet echt een oplossing van het probleem vind). Bovendien werd het hoofdschudden door mn nieuwe lesgever als een "bijverschijnsel" gezien, we werkten gewoon aan onze dressuur en vanzelf verdween het schudden, Adb behandelde het schudden veel meer als een probleem dat specifiek moest aangepakt worden, waardoor we dressuurmatig niet vooruitging (op dat moment dan, misschien zou dat zoals jij zegt later wel gekomen zijn).
Zoals jullie zelf zeggen: een methode en lesgever past bij sommige mensen wel en sommige mensen niet. Ik voel me gewoon veel beter bij mijn nieuwe lesgever dan ik me bij Adb voelde, dit is naar mijn gevoel allemaal veel logischer en vriendelijker.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:00

Kunstjes leer ik een paard ook niet aan
En met kapot gereden paarden ook resultaat geboekt.
Maar dan ook bewijsbaar resultaat.
Jammer dat je dat hier niet krijgt.
Jammer dat de methode nooit helemaal uitgelegd kan worden.
Wat wel kan bij een degelijke gewone instructeur.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:14

Hier idem dito! Vijf jaar vind ik toch een periode waarop je als instructeur iets bereikt zou moeten hebben met een leerling, anders is het paard versleten voor je iets bereikt hebt.

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:25

runningkawa schreef:
Kunstjes leer ik een paard ook niet aan
En met kapot gereden paarden ook resultaat geboekt.
Maar dan ook bewijsbaar resultaat.
Jammer dat je dat hier niet krijgt.
Jammer dat de methode nooit helemaal uitgelegd kan worden.
Wat wel kan bij een degelijke gewone instructeur.

Had net een hele reactie getikt, trekt er iemand de stekker uit het stopcontact, dus probeer het nu nog maar eens.

De methode kan hier niet uitgelegd worden. Dit komt doordat de TS en de meeste andere voorstanders van deze methode nu eenmaal geen instructeurs en instructrices zijn. Ze zijn allemaal nog niet zo vergevorderd in deze methode om goed onderlegd uitleg te geven over de vragen die hier gesteld worden. Er zijn wel mensen die helder en goed een uitleg kunnen geven over de methode en het hoe en waarom, alleen die zullen misschien wel niet bokt zitten.

Daarnaast is dit topic ook niet geopend om bokt te overtuigen van deze methode, maar meer om zowel de positieve als negatieve ervaringen te horen die bij deze methode horen. Dit is dus eigenlijk ook niet de plaats en gelegenheid om deze vragen te stellen. Natuurlijk mogen er wel vragen gesteld worden, maar dan is het de tegenvraag of deze wel beantwoord kunnen worden.

@Anjatjeuh: maar als het schudden verdween, waarom moest je hem dan wegdoen? Of reed je dan niet meer bij die instructrice?

Mijn instructrice heeft gezegd dat het schudden van het paard wat ik rij komt door het niet willen loslaten in de rug. Ze pakt hem als ze hem loslaat ook weer net zo makkelijk vast. Dit wordt opgelost door het rechtrichten, maar dit duurt alleen een tijd. Ze pakt dus niet specifiek het probleem schudden aan, maar meer het onderliggende probleem waardoor het schudden ontstaat.

Maar je hebt gelijk een methode moet de ruiter en paard liggen. En je gevoel wat betreft een methode moet je volgen.

@Horseyfries: er heeft al iemand zich gemeld die een paard via deze methode naar het Z heeft gereden, of was het nou hoger. Zo zullen er nog veel meer zijn. Het is alleen de vraag of deze zich hier melden of dat ze uberhaupt op bokt zitten.

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:26

Vijf jaar? Je spreekt jezelf tegen, Yulan(en ik) rijden nog maar enkele maanden op deze methode, je kan niet verwachten dat alles foutloos verloopt..

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:28

missblue schreef:
Vijf jaar? Je spreekt jezelf tegen, Yulan(en ik) rijden nog maar enkele maanden op deze methode, je kan niet verwachten dat alles foutloos verloopt..

Ze bedoelen dat AdB al 5 jaar les geeft en dat hij dus onderhand al aardig wat concrete resultaten moet hebben in de wedstrijdsport. Niet dat jullie al 5 jaar bij AdB rijden.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:28

runningkawa schreef:
Maar die prijzen heb je ook bij sommige gewone instructeurs (zelf heb ik dat nooit betaald, maar is wel eens voor me betaald)

Ondertussen bestaat
bokt 5 jaar.
En al 5 jaar hoor je over AdB
Maar nooit heb ik in die 5 jaar
iemand echt door zien trainen op bokt.

Dit stond er.....

Ik heb ook al zeker vijf jaar geleden lessen van De Bodt gezien hier in de buurt. Ondertussen lest er niemand van die mensen meer bij hem en staan een aantal paarden stil omdat ze niet meer te rijden zijn....

Anjatjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:31

menollyke schreef:
@Anjatjeuh: maar als het schudden verdween, waarom moest je hem dan wegdoen? Of reed je dan niet meer bij die instructrice?

Het bleek niet gewoon een rijtechnisch probleem te zijn. We zijn er nog niet achter wat het wel juist was, maar waarschijnlijk een combinatie van pollen of hormonen (was alleen in de zomer), rijtechnisch en dominantieprobleem. Het werd allesinds gewoon ineens van de ene op de andere dag (na 6 maand super te zijn gegaan) terug enorm erg, er was dus niet van methode ofzo verandert, dus daar lag het zoizo niet aan.

Wat ik me dan afvraag: schud jouw paard ook in de zomer?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:32

Dat verwacht ook niemand

Maar onderbouwing als je dergelijk topic opent wel
Maar als er specifieke vragen komen, blijft een onderbouwd antwoord weg.
En als je dan zo zeker weet dat wat je doet beter is dan voorheen, dan weet je toch theoretisch wel wat je aan het doen bent?
Dat de uitvoer nog niet lukt, lijkt me logisch als er nog niet lang mee bezig bent.
Maar theoretisch moet je wel weten waar je naartoe wilt.
En de instructeur hoort je ook uit te leggen waar hij met je naartoe wil.

En idd, ik bedoel niet dat jullie 5 jaar rijden.
Maar dat in de tijd dat bokt bestaat er mensen over heel nederland, hier op bokt enthousiaste berichte plaatste over AdB
Maar geen 1 van hen is verder gekomen dan recratief rijden.
En het lijkt mij sterk, dat voor elk van deze ruiters, dat ook het doel was.

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:37

menollyke schreef:
missblue schreef:

Ze bedoelen dat AdB al 5 jaar les geeft en dat hij dus onderhand al aardig wat concrete resultaten moet hebben in de wedstrijdsport. Niet dat jullie al 5 jaar bij AdB rijden.

Ik dacht dat ze het over andere instructeurs had, mijn fout..