DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:37

KiWiKo schreef:
inderdaad heeft Mireille HET punt te pakken.

Één toevoeging: ik denk dat het óók de kunst van de ruiter is om te zoeken wat het beste bij zichzelf past..... het kan zomaar zijn dat de ene ruiter met de ene aanpak tot rijden met meer gevoel komt en de andere ruiter pakt juist makkelijker gevoel op met een andere methode.

Karl66

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:40

HNS, alleen al vanwege het feit dat jij jouw standpunt bepaalt vanuit het "echte" rijden, betekent dat jij niet objectief naar een andere manier van rijden kan kijken. Daarnaast vind ik het ook bijzonder pretentieus dat iemand denkt de "echte" manier van rijden in pacht te hebben.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 00:02

Karl66 schreef:
HNS, alleen al vanwege het feit dat jij jouw standpunt bepaalt vanuit het "echte" rijden, betekent dat jij niet objectief naar een andere manier van rijden kan kijken. Daarnaast vind ik het ook bijzonder pretentieus dat iemand denkt de "echte" manier van rijden in pacht te hebben.

'echt' rijden.
haakje haakje.
Iedereen ziet iets anders onder het 'echte' rijden (haakje haakje).
'echt' heeft niks met echt of goed te maken
Ik maak ook fouten mijn manier is niet perfect en mijn rijvaardigheid ook niet.
Maar dat is menselijk wat horseyfries net heeft gezegt.
Net als 'natural' het is een naam de methode telt.
Maar als 'echt' rijden verwarring opbrengt dan noem ik het vanaf nu 'rijden vanuit gevoel' of 'rijden mét gevoel'.
Hebben we dat ook weer opgelost

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 00:15

Als je het over rijden met gevoel hebt, daar staat Anky nou juist om bekend en is juist het punt wat Tineke Bartels het belangrijkste in de opleiding en training van een ruiter (en dus ook bij haar dochter) vindt en daar naar verhouding heel veel aandacht aan besteedt.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 00:41

Karl66 schreef:
Als je het over rijden met gevoel hebt, daar staat Anky nou juist om bekend en is juist het punt wat Tineke Bartels het belangrijkste in de opleiding en training van een ruiter (en dus ook bij haar dochter) vindt en daar naar verhouding heel veel aandacht aan besteedt.

moeilijk moeilijk om dé naam te vinden.
zou dit kunnen?
'HNS methode' Ah nee daar komt NH in voor.
'soulriding' of 'rijden vanuit je hart' man ik ben melig aan het worden (misschien zo naar bed gaan )
Iemand tips hoe ik het kan noemen?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:38

maar HNS, das normaal en niks bijzonders ........ Dat doen alle betere ruiters Dat heet paardrijden net boven B niveau.

Of denk jij dat je zonder enig gevoel kan paardrijden? En zeker als je bijvoorbeeld op africhtingsstallen of handelsstallen werkt, dan moet je verdomd veel gevoel hebben om op constant wisselende paarden met wisselende karakters en wisselende verledens te springen........... dus JOUW HNS is niet uniek........ Sorrie

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:49

Iedereen is uniek want ook al gebruik je dezelfde methode en dezelfde instructeur, toch rijdt iedereen weer net even anders door zijn eigen karakter, zijn eigen lichaam en zijn eigen historie.
Hns mag dus best uniek zijn, niets mis mee.

Om dan te denken dat alle andere mensen het dus zo ook moeten doen is weer iets heel anders.....

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:48

klopt, alleen het rijden met gevoel vanuit je hart is niet uniek

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:05

LDR is geen methode, geen systeem het is hooguit een techniek die door een trainer, naast de vele andere mogelijkheden die de trainer heeft, gebruikt kan worden.

vraag1:
waarom worden tijdens het losmaken al die paarden drijfnat van het zweet. Opwarmen en losmaken doe je ergens voor, waar dient dit natte voor, wat toont dat aan ?

vraag2:
waarom zoveel schuim uit de mond en op het lijf? er wordt beweerd dat dat een teken van ultime ontspanning zou zijn. Is dat wel zo?

Als je zo een verhaal 3x keer hoort, dan moet het - in deze tijd - wel goed zijn.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:31

1... omdat het heel warm is? omdat het binnen is? omdat hij al een uur aan het werk is?
2... schuimen doet de éen wel en de ander niet

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:54

KiWiKo schreef:
maar HNS, das normaal en niks bijzonders ........ Dat doen alle betere ruiters Dat heet paardrijden net boven B niveau.

Of denk jij dat je zonder enig gevoel kan paardrijden? En zeker als je bijvoorbeeld op africhtingsstallen of handelsstallen werkt, dan moet je verdomd veel gevoel hebben om op constant wisselende paarden met wisselende karakters en wisselende verledens te springen........... dus JOUW HNS is niet uniek........ Sorrie

Zo niet.
Ik heb het over het gevoel omeen te worden met je paard.
Of bedoel je hetzelfde?
Ik weet lezen is moeilijk.
Maar je kan wel degelijk zien wanneer een ruiter een is met een paard of gewoon paard en ruiter.
Of ben ik daar ook weer uniek?
Om het uit te leggen hoe je zoiets ziet is erg moeilijk en kan ook heel snel fout begrepen worden.
Ik zie het gewoon hoe kan ik ook niet precies zeggen.
Maar een ding weet ik zeker als de ruiter kijkt als een zuurpruim en gaat kanrsentanden dan is het sowieso al geen team.
Als ik sommige mensen zie rijden zie je echt dat ze in een andere wereld zijn.
Ze maken geen gezicht ze kijken alleen geconcentreerd (zelfs als die gaat bokken)
Soms ziet het er ook een beetje streng uit moet ik zeggen
Jullie kennen toch zeker dát gevoel dat je niet meer op deze wereld bent maar in een andere als je doet paardrijden?
Sommige mensen hebben dit echt niet maar ik denk dat dat uitzonderingen zijn.
Dat is nou juist zo heerlijk aan paardrijden op dat gevoel ben ik 8jaar geleden echt verliefd op geraakt.
Maar dat gevoel kon ik niet hebben bij de manege waar ik vroeger gereden heb.
Steeds maar weer van dat commentaar en dan ben je net lekker bezig moet je steeds weer ontwijken voor een andere ruiter die ook nog eens voor je blijft staan
De 'magie' ging er vanaf en toen ben ik maar iets gaan zoeken waar mijn manier van rijden wel aanvaardt wordt.
En ik heb het gevonden

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 21:57

Mireille1970 schreef:
1... omdat het heel warm is? omdat het binnen is? omdat hij al een uur aan het werk is?

het hoeft nhiet altijd binnen te zijn.
en als de een doet schuimen en de andere niet dan kunnen ze dit toch niet als ontspanning verklaren?

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:14

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:01

hns schreef:
Mireille1970 schreef:

en als de een doet schuimen en de andere niet dan kunnen ze dit toch niet als ontspanning verklaren?

Mijn ene paard is het andere niet. Ik ken al mijn paarden door en door, de één zweet zich binnen de kortste keren een ongeluk (waar ik heel blij mee ben want daardoor kan hij zijn warmte goed kwijt en heeft hij absoluut geen problemen met dit warme weer) en schuimt een klein beetje, de ander zweet amper maar schuimt als een idioot. Ze worden allebei op dezelfde manier getraind.
Hoe kun je dus in vredesnaam conclusies verbinden aan zoiets als zweten? Of schuimen?
De enige die daar enigszins conclusies aan kan verbinden is de persoon die het paard door en door kent en weet of hij dat in normale omstandigheden altijd doet of niet.

Hoe kunnen jullie dus in vredesnaam denken dat je kunt beoordelen of dat iets te maken heeft met ontspanning of spanning als het een paard is wat je totaal niet kent??

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 01:42

horseyfries schreef:

Mijn ene paard is het andere niet. Ik ken al mijn paarden door en door, de één zweet zich binnen de kortste keren een ongeluk (waar ik heel blij mee ben want daardoor kan hij zijn warmte goed kwijt en heeft hij absoluut geen problemen met dit warme weer) en schuimt een klein beetje, de ander zweet amper maar schuimt als een idioot. Ze worden allebei op dezelfde manier getraind.
Hoe kun je dus in vredesnaam conclusies verbinden aan zoiets als zweten? Of schuimen?
De enige die daar enigszins conclusies aan kan verbinden is de persoon die het paard door en door kent en weet of hij dat in normale omstandigheden altijd doet of niet.

Hoe kunnen jullie dus in vredesnaam denken dat je kunt beoordelen of dat iets te maken heeft met ontspanning of spanning als het een paard is wat je totaal niet kent??

Dat is nou juist mijn punt.
''en als de een doet schuimen en de andere niet dan kunnen ze dit toch niet als ontspanning verklaren''

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 01:44

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 07:59

Ik zit nu echt vol spanning te wachten op die foto's en video van jouw rijden want als jij dit al zagen vind dan moet jij wel ongelooooooflijk stille handjes hebben tijdens je appuyementen.
Ik zie namelijk niets anders dan dat er af en toe wat extra doorgevraagd wordt in stelling en buiging maar van zagen is geen enkel moment sprake.
Misschien moet je toch eens wat meer rijlesjes pakken in plaats van op internet zitten zodat je leert wat zagen is??

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:17

ik snap het ook niet helemaal

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:13

Dames nog even geduld Een video van het rijden van HNS was beloofd... we wachten dus met spanning!

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:12

Ik wou dat ik zoooooooo kon "zagen" hahahahahaha

crabbybitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:20

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:22

horseyfries schreef:
Ik zit nu echt vol spanning te wachten op die foto's en video van jouw rijden want als jij dit al zagen vind dan moet jij wel ongelooooooflijk stille handjes hebben tijdens je appuyementen.
Ik zie namelijk niets anders dan dat er af en toe wat extra doorgevraagd wordt in stelling en buiging maar van zagen is geen enkel moment sprake.
Misschien moet je toch eens wat meer rijlesjes pakken in plaats van op internet zitten zodat je leert wat zagen is??

Ze zijn in de maak dalijk nog alleen maar effe op cd plaatsen en op internet zetten.

Ps: op het moment is het een beetje moeilijk met rijden als je van de doc niet mag sporten 4 weken lang
Nouja eigenlijk nog maar 2

crabbybitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:26

hns schreef:
horseyfries schreef:

Ze zijn in de maak dalijk nog alleen maar effe op cd plaatsen en op internet zetten.

Ik kan niet wachten!!

Tact

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:38

Ik zou maar oppassen, er lopen er "hier" een paar met een jachtgeweer rond.
Laatst bijgewerkt door Tact op 16-06-06 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:41

DAT zijn dan geen LDR-voorstanders... die zijn namelijk niet uit op geweld, maar juist op rust en ontspanning.