Laag Diep Rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:41

shan schreef:
er is nog nooit naar de mening van een paard gevraagd, ook niet een paard dat op de klassieke manier gereden wordt.

Die mening is veel gevraagd, echter nooit gegeven! (Die beleefde paarden antwoordde niet, omdat ze altijd net de mond vol hadden )
shan schreef:
Ik laat kinderen in de les ook wel eens een paar rondjes met hun ogen dicht rijden, op dat moment zijn zij overgeleverd aan het paard, ik heb nog nooit een kind meegemaakt dat daar een trauma aan over gehouden heeft.

Die kinderen kunnen, als ze het niet meer vertrouwen, altijd weer de ogen openen. Doe ze eens een kwartier een blinddoek om, de volgende les?
shan schreef:
Maar dat is denk ik juist het grote misverstand: die paarden lopen (als het systeem imo juist wordt toegepast) niet urenlang in die houding, het is een kwestie van maar enkele seconden tot mischien enkele minuten, de houding wordt nl. als het goed is, in een uur wel 100 x afgewisseld. dit is juist het gymnastiseren

Die extreme houding wordt zeker wel 5 min en langer volgehouden! Probeer eens dagelijks, bijv 15 min, een extreme houding vol te houden. Geheid dat je daar op den duur last van gaat krijgen .
shan schreef:
Wanneer is er ooit een wetenschappelijk onderzoek geweest naar paarden die op de 'klassieke manier'gereden zijn??
Nu moet er opeens allerlei onderzoek gepleegd worden naar de schadelijke effecten van het gymnastiseren van een paard. alleen om steeds maar voor het oog van de wereld (en pers, want die maken ons zo gek, met hun foto's van momentopnamen) te bewijzen dat er niets mis is met die paarden die na hun sportcarriere nog gezond mogen genieten van hun pensioen.
Die foto's zoals van de TS zijn géén momentopnamen, dat kan je zelf zien op het inrijdterrein. Da's mede de rede ervoor dat er zovéél van die "momentopnamen" zijn gemaakt .
De klassieke rijkunst is over eeuwen heen geëvolueerd, en heeft zich bewezen als een methode die het mogelijk maakt om elk paard, ongeacht ras, optimaal te trainen en voor een zeer lange tijd geschikt te maken voor zijn dienst als rijpaard.
LDR is relatief nieuw en plaatst een paard in een houding die zeer onnatuurlijk is, waardoor men er veel vraagtekens bij zet. In onze tijd wordt daar wat scherper op gelet dan in vroeger tijden (waarbij ook veel vreemds is gebeurt, maar waar men weer vanaf is gestapt, zonder onderzoek). Nu wil men die paarden niet onbeperkt blootstellen aan dit soort experimenten. Vandaar dat men graag gerichte onderzoeken wil zien, alvorens dit te accepteren.

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:43

dramatische beelden zijn overal voorhanden, op iedere manege, pensionstalling en alles wat verder nog paarden herbergt, daar hoef je niet voor naar een Nk

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:43

EvaSuzanne schreef:
Hoe dan? Als je laag en rond rijdt ipv LDR loopt je paard gewoon uit elkaar, dat zal ook de bedoeling niet zijn. En hoog en rond lijkt me ook geen goede combi. Als je af wilt wisselen kom je al gauw bij dieprijden terecht volgens mij, of bedoel jij gewoon de teugels losgooien als afwisseling?

Diepe ingestelde paarden kunnen nog een zeer actieve en dragende achterhand hebben, maar dat ligt er maar net aan wat voor ruiter je erop hebt. Maar een paard hoeft absoluut niet uit elkaar te vallen....

Maar wou jij zeggen dat je nooit eens even de teugels lekker los laat tijdens het rijden om even dat halsje te strekken?

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:45

shan schreef:
dramatische beelden zijn overal voorhanden, op iedere manege, pensionstalling en alles wat verder nog paarden herbergt, daar hoef je niet voor naar een Nk

Helaas maar al te waar

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:47

Het klopt als je zegt dat het onderzoek van Weiler alleen aangeeft dat bij een aantal paarden er schade aan de nekwervels ontstaat doordat ze "aan de teugel" gereden worden. Maar dan maar gelijk roepen dat het wellicht door LDR komt en dat je dat dus voor de zekerheid maar niet moet gebruiken is echt te krom voor woorden.

Je kan met meer geldigheid zeggen dat het door klassieke dressuur (al dan niet goed uitgevoerd) komt, aangezien het om een onderzoek naar duitse paarden ging, waar veel meer klassiek dan LDR gereden wordt.

Voor alle duidelijkheid (voordat ik een hele hoop mensen over mij heen krijg), ik denk zelf dat de reden voor die vergroeiingen niet in de klassieke dressuur ligt maar ook niet in LDR. Maar dat het een gevolg is van een paard in de dressuurhouding trekken. Dit is namelijk een van de meest voorkomende fouten bij dressuurruiters (en komt in Duitsland veel meer voor dan LDR) en tenzij er verdere onderzoeken zijn die dit uitsluiten, daarmee de meest waarschijnlijke oorzaak.

Ik neem aan dat je met het onderzoek betreffende de psyche het verhaal van Ulrike bedoelt. Dit onderzoek heeft in mijn ogen geen enkele waarde. Wil zo'n onderzoek wel waarde hebben, dan moet het uitgevoerd worden door iemand die objectief tegenover LDR staat aangezien de vraagstelling in dit soort onderzoeken heel bepalend voor de uitkomst is. Daarnaast moeten de proefdierdeskundigen de paarden niet kennen en dus niet weten of ze LDR of klassiek getraind worden om ook bij de scoring een objectieve uitkomst te krijgen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:56

Karl66 schreef:
Voor alle duidelijkheid (voordat ik een hele hoop mensen over mij heen krijg), ik denk zelf dat de reden voor die vergroeiingen niet in de klassieke dressuur ligt maar ook niet in LDR. Maar dat het een gevolg is van een paard in de dressuurhouding trekken. Dit is namelijk een van de meest voorkomende fouten bij dressuurruiters (en komt in Duitsland veel meer voor dan LDR) en tenzij er verdere onderzoeken zijn die dit uitsluiten, daarmee de meest waarschijnlijke oorzaak.

Mijn voormalig trainer toen ik pony's reed: "Klassiek en Duits gaan niet samen, de Duitse stijl is een stijl op zich en als jullie zo willen gaan rijden dan donder ik jullie de les uit" (hij was overigens naar mijn mening echt goed)

IK ben half Duits en kom regelmatig bij de zu van mijn (Duitse) tante om naar de paarden te kijken en er wat te rijden en lessen te bekijken. Wat jij hierboven omschrijft klopt als een bus (hoewel het weer niet voor elke Duitse ruiter op zal gaan, ik vind Ludger Beerbaum ook enorm sterk verzameld rijden maar hij en zijn paarden kunnen dat blijkbaar aan...?).

Ook interessant in die lessen was het feit dat van de 6 combinaties er 4 hulpteugels gebruikten (slof of elastiek). Bij ons in de lessen was dit niet toegestaan, mijn tranier(s) vonden altijd dat je in de lessen kwam om juist te leren zonder die dingen te kunnen rijden....

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:01

QQQQ schreef:
Die kinderen kunnen, als ze het niet meer vertrouwen, altijd weer de ogen openen. Doe ze eens een kwartier een blinddoek om, de volgende les?

Ik weet zeker dat dit geen enkel probleem op zal leveren, de kinderen vertrouwen het paard waar ze op zitten en hun instructrice.
en laten we nu niet net doen alsof het paard geblinddoekt loopt want hij kan met z'n ogen open nog steeds alle kanten opkijken.

shan schreef:
Die extreme houding wordt zeker wel 5 min en langer volgehouden! Probeer eens dagelijks, bijv 15 min, een extreme houding vol te houden. Geheid dat je daar op den duur last van gaat krijgen .

Niet als mijn lichaam daar netjes naar toe getraind word.

QQQQ schreef:
LDR is relatief nieuw en plaatst een paard in een houding die zeer onnatuurlijk is, waardoor men er veel vraagtekens bij zet. In onze tijd wordt daar wat scherper op gelet dan in vroeger tijden

Vroeguhhh, ja want ik ben al niet zo jong meer, werden paarden door diverse duitse springruiters(precies weer de beste!) altijd ldr gereden, dit zal je vast wel eens gelezen hebben, maar door gebrek aan aantal levensjaren niet met eigen ogen gezien hebben.
Ik dus wel want zo oud ben ik al, sterker nog, ik sprong zelf op een behoorlijk hoog niveau, en reed mijn paard ook zo.
Ik heb van die paarden (inclusief mijn eigen paarden) nog nooit gehoord dat zij daar op latere leeftijd hinder van ondervonden hebben.
zo nieuw is het dus niet.
Tot nu toe heb ik van deze 'nieuwe generatie' ook nog nooit gehoord dat een paard er op latere leeftijde hinder van ondervonden heeft. En geloof mij maar: zodra dat een keer gebeurd dan weet de hele wereld het binnen no time. en dan kan iedereen zeggen: zie je nou wel, dat heb je ervan van dat Ldr.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:02

shan schreef:

Klopt, maar eigenlijk zou je verwachten om die op een NK, EK of WK helemaal niet te zien...
Karl66 schreef:
Het klopt als je zegt dat het onderzoek van Weiler alleen aangeeft dat bij een aantal paarden er schade aan de nekwervels ontstaat doordat ze "aan de teugel" gereden worden. Maar dan maar gelijk roepen dat het wellicht door LDR komt en dat je dat dus voor de zekerheid maar niet moet gebruiken is echt te krom voor woorden.

En dat zeg ik dus ook niet.
Karl66 schreef:
Daarnaast moeten de proefdierdeskundigen de paarden niet kennen en dus niet weten of ze LDR of klassiek getraind worden om ook bij de scoring een objectieve uitkomst te krijgen.
Nee, je moet ze de paarden laten scoren TIJDENS het LDR rijden .

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:06

Volgens Ulrike zijn die paarden per definitie meer gestresster en niet alleen tijdens het LDR-rijden. Dus dan kan je ze ook tijdens een proef beoordelen Met als grote voordeel dat je dan wel een objectieve scoring kan krijgen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:09

QQQQ schreef:
Dat zijn dus enkele aanwijzingen die erop duiden dat LDR wel schadelijk zou kunnen zijn, vandaar dat ik zeg: Geef het paard het voordeel van de twijfel, tot er duidelijkheid is!

QQQQ schreef:
Het bekende Weiler onderzoek was de eerste, die aangaf dat afbuiging zoals gevraagd wordt in dressuur al schade in de vorm van vergroeiing kan veroorzaken. In dit onderzoek is geen onderscheid gemaakt tussen wel/geen LDR, alleen tussen wel/niet "aan de teugel" rijden. Daarom is het niet een waterdicht bewijs, dat LDR slecht is. Wel is het volstrekt logisch, om te beredeneren dat een extreme afbuiging, zoals bij LDR (zie foto's van TS) deze schade sterk negatief kan beïnvloeden. LDR zou dan dus beduidend meer schade toe kunnen brengen dan de meer "klassieke" wijzen.

Dit zijn toch echt jouw eigen woorden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:12

shan schreef:
Ik weet zeker dat dit geen enkel probleem op zal leveren, de kinderen vertrouwen het paard waar ze op zitten en hun instructrice.
en laten we nu niet net doen alsof het paard geblinddoekt loopt want hij kan met z'n ogen open nog steeds alle kanten opkijken.

alle kanten, behalve waar ie loopt...
shan schreef:
Niet als mijn lichaam daar netjes naar toe getraind word.

Ook dan. Kijk eens naar de meeste turnsters en balletdansers op oudere leeftijd.
shan schreef:
Vroeguhhh, ja want ik ben al niet zo jong meer, werden paarden door diverse duitse springruiters(precies weer de beste!) altijd ldr gereden, dit zal je vast wel eens gelezen hebben, maar door gebrek aan aantal levensjaren niet met eigen ogen gezien hebben.

Wat is dat nou weer voor rare sneer
shan schreef:
Ik dus wel want zo oud ben ik al, sterker nog, ik sprong zelf op een behoorlijk hoog niveau, en reed mijn paard ook zo.

Nou, gefeliciteerd dan maar
shan schreef:
Ik heb van die paarden (inclusief mijn eigen paarden) nog nooit gehoord dat zij daar op latere leeftijd hinder van ondervonden hebben.

Klinkt niet alsof je die paarden echt in de gaten hebt gehouden tot in latere leeftijd, dus wat de waarde is van dit niet horen?
shan schreef:
Zo nieuw is het dus niet

In vergelijking met de klassieke dressuur is het behoorlijk nieuw, hoor.
shan schreef:
Tot nu toe heb ik van deze 'nieuwe generatie' ook nog nooit gehoord dat een paard er op latere leeftijde hinder van ondervonden heeft. En geloof mij maar: zodra dat een keer gebeurd dan weet de hele wereld het binnen no time. en dan kan iedereen zeggen: zie je nou wel, dat heb je ervan van dat Ldr.
Dat komt wellicht omdat men alleen in de schijnwerpers treed met die paar uitzonderlijke paarden die er beter tegen bestand zijn. Van die paarden die het niet trokken hoor je uiteraard niets.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:12

shan schreef:
zo nieuw is het dus niet.

Afbeelding

Gewoon een vraagje....zie je dit als LDR of niet?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:14

Karl66 schreef:
QQQQ schreef:
Dat zijn dus enkele aanwijzingen die erop duiden dat LDR wel schadelijk zou kunnen zijn, vandaar dat ik zeg: Geef het paard het voordeel van de twijfel, tot er duidelijkheid is!

QQQQ schreef:
Het bekende Weiler onderzoek was de eerste, die aangaf dat
afbuiging zoals gevraagd wordt in dressuur
al schade in de vorm van vergroeiing kan veroorzaken. In dit onderzoek is geen onderscheid gemaakt tussen wel/geen LDR, alleen tussen wel/niet "aan de teugel" rijden. Daarom is het niet een waterdicht bewijs, dat LDR slecht is. Wel is het volstrekt logisch, om te beredeneren dat een extreme afbuiging, zoals bij LDR (zie foto's van TS) deze schade sterk negatief kan beïnvloeden. LDR zou dan dus beduidend meer schade toe kunnen brengen dan de meer "klassieke" wijzen.

Dit zijn toch echt jouw eigen woorden.

Even wat keywords voor je aangegeven, misschien dat je me dan wel kunt volgen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:15

Adil18 schreef:

Ik niet.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:16

QQQQ schreef:
Adil18 schreef:

Ik niet.

Ik ook niet

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:18

Adil18 schreef:
Ik ook niet
Maar ook niet klassiek, of correct.

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:19

er valt helemaal geen objectief onderzoek te doen naar stress, je hebt te maken met levende individuen die allemaal weer anders zijn en die anders reageren op bepaalde situaties, je kunt alleen maar een karakterschets van het paard maken.

vb: je doet onderzoek en je neemt 10 paarden allemaal in een binnenbak zonder frutsels of franjes, maar van die 10 paarden raken er al zowieso 3 over de rooien door het feit dan ze in die'binnenbak zijn (mijn eigen paard is daar een goed voorbeeld van) Ik kan haar daar nu nog steeds niet alleen laten. ze wil alleen maar rollen en spelen als ik er bij ben, zodra ik naar de deur loop, raakt ze in paniek en 'rent' achter me aan. Andere paarden vinden juist een buitenbak en alles eromheen weer vreselijk eng enz. enz.
wat ik hiermee wil zeggen is dat, zelfs als de omstandigheden waarin de proeven worden genomen, het nog niets zegt over de uitslag ervan.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:25

shan schreef:
er valt helemaal geen objectief onderzoek te doen naar stress, je hebt te maken met levende individuen die allemaal weer anders zijn en die anders reageren op bepaalde situaties, je kunt alleen maar een karakterschets van het paard maken.
Jouw definitie van stress is wat te weinig subtiel
De dierverzorgers die hiervoor zijn opgeleid letten op hele specifieke, kleine uiterlijke aanwijzingen voor stress en "turven" deze voor een bepaalde tijd (1 tot enkele minuten). Bepaalde aanwijzingen betekenen een beetje stress, andere veel stress. Dit geeft een objectieve score, zeker als je het door verschillende onderzoekers tegelijkertijd laat uitvoeren, zodat je ook iets kunt zeggen over de betrouwbaarheid van de observaties.

Je kunt hier elk paard in z'n eigen omgeving bekijken, turven als hetzelfde paard LDR wordt gereden of niet-LDR wordt ingesteld, en verschillende paarden vergelijken.
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 16-04-06 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:25

QQQQ schreef:
QQQQ schreef:
Dat zijn dus enkele aanwijzingen die erop duiden dat LDR wel schadelijk
zou kunnen zijn
, vandaar dat ik zeg: Geef het paard het voordeel van de twijfel, tot er duidelijkheid is!

QQQQ schreef:
Het bekende Weiler onderzoek was de eerste, die aangaf dat
afbuiging zoals gevraagd wordt in dressuur

al schade in de vorm van vergroeiing kan veroorzaken. In dit onderzoek is
geen onderscheid gemaakt
tussen wel/geen LDR, alleen tussen wel/niet "aan de teugel" rijden. Daarom is het niet een waterdicht bewijs, dat LDR slecht is. Wel is het volstrekt logisch, om te beredeneren dat een extreme afbuiging, zoals bij LDR (zie foto's van TS) deze schade sterk negatief kan beïnvloeden. LDR zou dan dus beduidend meer schade toe kunnen brengen dan de meer "klassieke" wijzen.

Even wat keywords voor je aangegeven, misschien dat je me dan wel kunt volgen.

Het is niet volstrekt logisch om te redeneren dat LDR deze schade sterk negatief kan beïnvloeden. Ik zou met evenveel gezag kunnen zeggen dat de enige paarden uit dat onderzoek die roze bandages droegen dressuurpaarden waren en dat die afwijkingen dus een gevolg van die roze bandages zijn.

Het blijft opvallend dat het enige onderzoek wat elke keer weer door de tegenstanders uit de kast getrokken wordt die van Weiler is. Blijkbaar is zijn onderzoek het enige wat maar enigzins in de buurt komt van een mogelijk negatieve uitkomst van LDR. Vragen jullie je nou niet af waarom dat is?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:27

QQQQ schreef:
Adil18 schreef:
Ik ook niet

Maar ook niet klassiek, of correct.

Dat heb ik ook niet gezegd....ik vind het er nogal dwangmatig uitzien....

Heb het volgende trouwens nog even gevonden, misschien wel een leuke toevoeging op de discussie:

Afbeelding

Note, that the mechanical power of the lever bit (curb bit) is drastically reduced due to the angling between the reins and the horse's jaw. Good place for the horse to get away from it.

In simple words, this is not only abusive to the horse, but also dangerous to both, the rider and the horse. You do not have to be a genius to simply see it, but again the experience is unforgettable.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:30

Citaat:

Adil: als je niet weet waarover je praat kan je beter je mond houden.
Anky rijdt ook niet ldr in de ring,

qqqq dit is geen sneer maar ik wil alleen maar aantonen dat duiters 25 jaar geleden hun paarden al zo reden.

En wat betreft m'n paarden: zo'n domme opmerking , daar ga ik niet eens op in.
(het begint er op te lijken dat met uitgeluld begint te raken want we gaan nu hatelijk worden, en dit is wel een sneer. )

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:34

Karl66 schreef:
Het is niet volstrekt logisch om te redeneren dat LDR deze schade sterk negatief kan beïnvloeden. Ik zou met evenveel gezag kunnen zeggen dat de enige paarden uit dat onderzoek die roze bandages droegen dressuurpaarden waren en dat die afwijkingen dus een gevolg van die roze bandages zijn.

Dat zou je kunnen zeggen, maar dat zou nergens op slaan .
Weiler geeft aan dat de type vergroeiing die hij heeft gevonden, veroorzaakt wordt door overbelasting. De vergroeide band kan worden balast door het afbuigen van het hoofd. Verder afbuigen geeft dus méér belasting. Daarom is het logisch te redeneren dat LDR méér belasting zal geven en dus ook méér schade effect kan verzorgen.

Karl66 schreef:
Het blijft opvallend dat het enige onderzoek wat elke keer weer door de tegenstanders uit de kast getrokken wordt die van Weiler is. Blijkbaar is zijn onderzoek het enige wat maar enigzins in de buurt komt van een mogelijk negatieve uitkomst van LDR. Vragen jullie je nou niet af waarom dat is?
Heel simpel: Er zijn niet veel echte wetenschappers die zich met dit vraagstuk bezig houden + het is een onderzoek van vele jaren geweest + de paarden moeten dood (zijn) voor dit onderzoek. Om dit onderzoek "beter" te herhalen zouden velen paarden moeten worden opgeofferd (proefdieren klassiek vs LDR gereden gedurende enige jaren, dan gedood & onderzocht).
Krijg daar maar eens toestemming voor...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:37

shan schreef:
Citaat:

Adil: als je niet weet waarover je praat kan je beter je mond houden.
Anky rijdt ook niet ldr in de ring,

Shan, ik wilde alleen even weten of je deze positie ook ziet als LDR, als ik een foto had van Beerbaum tijdens een 'doodnormale' training had ik die wel geplaatst...als je er geen fatsoenlijk antwoord op kunt geven moet je dat zeggen i.p.v. mij kunnen en weten in twijfel te trekken (niet dat ik nu wil suggereren dat ik heel veel kan en/of weet...!!!)

Anky rijdt inderdaad geen LDR in de ring, leg jij mij nu eens uit waarom ze het wel buiten de ring doet....en niet alleen zeggen dat ze er 'oh zo los' van worden, want er zijn ook andere manieren om paarden 'los' te maken....

Ik kan niet echt zeggen dat ik jouw opmerking waardeer, ik boor jou ook niet de grond in. Ik vind dat dit getuigd van enige mate van disrespect....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:37

shan schreef:
qqqq dit is geen sneer maar ik wil alleen maar aantonen dat duiters 25 jaar geleden hun paarden al zo reden.

Ah, mooi, dan heb jij dus geen idee van mijn leeftijd

shan schreef:
En wat betreft m'n paarden: zo'n domme opmerking , daar ga ik niet eens op in.
Niet zo lu-llig bedoelt hoor, ik wordt alleen altijd wat kritisch als mensen zaken erg voorzichtig gaan opschrijven, dus vroeg ik even door: Heb je vernomen dat ze nergens last van hebben, of heb je niet gehoord dat ze ergens last van hebben? Dat vind ik een wezenlijk verschil.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 00:40

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:

Dat zou je kunnen zeggen, maar dat zou nergens op slaan .
Weiler geeft aan dat de type vergroeiing die hij heeft gevonden, veroorzaakt wordt door overbelasting. De vergroeide band kan worden balast door het afbuigen van het hoofd. Verder afbuigen geeft dus méér belasting. Daarom is het logisch te redeneren dat LDR méér belasting zal geven en dus ook méér schade effect kan verzorgen.

Karl66 schreef:

Heel simpel: Er zijn niet veel echte wetenschappers die zich met dit vraagstuk bezig houden + het is een onderzoek van vele jaren geweest + de paarden moeten dood (zijn) voor dit onderzoek. Om dit onderzoek "beter" te herhalen zouden velen paarden moeten worden opgeofferd (proefdieren klassiek vs LDR gereden gedurende enige jaren, dan gedood & onderzocht).
Krijg daar maar eens toestemming voor...

Foto's maken over een langere periode?