Foto's analyseren volgens de biomechanica

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 17:46

Ik had het over Carl Hester. Kijk het hele filmpje maar, super knap, echt :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 17:54

Avalanche81 schreef:

Oooh, over Carl :D
Ik vind het rond 5:14 een heel fijn beeld, al laat de hengst hier net nog niet los maar krijgt hier wel de ruimte voor. Je ziet dat het dan al heel anders gaat bewegen. Het laaste stukje stap ziet er ook vrij ontspannen uit al gaat het paard daar nog weinig over de rug. Wel respect dat Carl de hengst op het laatst een stuk meer ontspannen had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 17:59

https://www.youtube.com/watch?v=hJ1hhl89XZ8
(kopie vorig blad)

als je dit filmpje bekijkt zie pas hoe goed Carl dit paard rijdt, let wel even op een simpel trensje

als je dan de filmpje op bepaalde moment stil zet zie je de hals uit de schouder komen door een losse schouder en als je dan dit paard daar zo kunt voorstellen, chapeau

dan hoeft het voor mij niet perfect te zijn, hengst laat zich goed controleren en laat hier bij het losrijden duidelijk zijn kwaliteiten zien
paard krijgt ruimte om spanning af te voeren heel knap hoe Carl dat doet en de concentratie weer terug krijgt, met behoud van voorwaarts en expressie
nogmaals chapeau

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:00

manubres schreef:
Avalanche81 schreef:

Oooh, over Carl :D
Ik vind het rond 5:14 een heel fijn beeld, al laat de hengst hier net nog niet los maar krijgt hier wel de ruimte voor. Je ziet dat het dan al heel anders gaat bewegen. Het laaste stukje stap ziet er ook vrij ontspannen uit al gaat het paard daar nog weinig over de rug. Wel respect dat Carl de hengst op het laatst een stuk meer ontspannen had.

Ja, vind het echt een gaaf filmpje, en dat is gewoon knap rijden.
Mensen vergeten ook weleens dat niet ieder paard super relaxed is, en je hebt niet altijd het ideale beeld, maar hij haalt er het maximale uit zo, en dat vind ik echt echt heel knap :j

MCE: ja gaaf he :D hij kan zo fijn rijden die man <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:04

Heel gaaf en hoe hij de kwaliteiten van deze hengst naar boven rijdt, los en naar voren, laat het paard paard zijn, brengt hij super in beeld

alles wat hij voorstaat is in dit filmpje te zien,

dat is biodynamische - van beide - geheel verantwoord
chapeau

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:19

En van Charlotte is het niet knap? :+ die rijdt met dit overduidelijk lastige paard geen vrijblijvende rondjes in de bak met meerdere paarden, maar 80% in de grand prix.

Zoals ik al zei l, op die standfoto kun je al zien dat die hengst afwijkende halsbespiering heeft rond de 4e halswervel. Dat had hij als driejarige al. Daardoor lijkt het in aanspanning al gauw of hij heel rond in de hals wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:21

996981 schreef:
En van Charlotte is het niet knap? :+ die rijdt met dit overduidelijk lastige paard geen vrijblijvende rondjes in de bak met meerdere paarden, maar 80% in de grand prix.

Zoals ik al zei l, op die standfoto kun je al zien dat die hengst afwijkende halsbespiering heeft rond de 4e halswervel. Dat had hij als driejarige al. Daardoor lijkt het in aanspanning al gauw of hij heel rond in de hals wordt.

Het is immens knap van Charlotte,

maar het ging over dit filmpje waar de hengst door Carl gereden werd

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:23

996981 schreef:

Filmpje van Charlotte niet gezien, maar ze is een uitstekende ruiter :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 18:30

996981 schreef:

Tuurlijk is het knap wat Charlotte doet...ik doe het haar in geen 100 jaar na...Maar ik vind het geen fijn beeld. En dat vind ik dus discussie waardig, hoe het mogelijk is dat dit paard 80% krijgt terwijl het niet volgens de Skala wordt gereden. Maar dat komt in een ander topic aan de orde :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:40

Manubres, over dat filmpje kan ik niets zeggen heb het niet gezien, maar als hengst blijft hij extrovert door dat scheutje Amorbloed via zijn moeder!!

en kun je denk ik niet dichter bij het skala komen dan wat zij laten zien en dat is - in mijn herinnering-
heel veel
dan is het skala de richtlijn waaraan de jury het toets

en thuis tijdens de training zullen ze best werken aan het skala om er dichter bij te komen, en dat zie je ook terug in de hectiek van een wedstrijd, denk ik

het vertrouwen wat die twee in elkaar hebben is knap voor elkaar en dan komt de rest met de tijd ook wel op orden, denk ik
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-22 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 22:19

sanne83 schreef:
Elisa2 schreef:
Nou het valt gewoon zo op dat het ergelijk wordt..zeker ook met zo'n standfoto niet in de juiste context kunnen plaatsen en dan ook nog de woorden uit het verband trekken.

Dat is uiteraard geheel wederzijds. Naar mijn mening onderbouwt de standfoto letterlijk het tegenovergestelde van het punt wat je probeert te maken.
Als iemand jouw woorden uit het verband trekt, dan kan je het ook nog een keer uitleggen hoe je het dan wel bedoelt.

Als iemand gelijk een oordeel klaar heeft. Zonder alle posts goed te lezen, zonder te beseffen dat standfoto,s van hengsten bewerkt worden. Zonder dezelfde amazone met andere paarden te hebben bekeken maar wel gelijk zo afgeven op deze amazone met zelf een leeg profiel. Dan erger ik me daar aan, nodigt mij niet uit om beter uit te leggen wat ik bedoel.
Ik denk dan: oké laat maar eens zien dan.

Ik snap het nut niet van beoordelen op biomechanica als de bouw van het paard daar in niet mee genomen wordt. Ik denk dat de meeste mensen die verschillende paarden getraind hebben wel weten dat dit een grote invloed heeft op de training en ook op het beeld die het geeft. Het is zo makkelijk om altijd maar de ruiter af te zeiken. Juist daarom ontzettend leerzaam om zo,n zelfde paard onder verschillende ruiters te zien met dezelfde problematiek want zijn bouw verandert niet.

En oja Charlotte is opgeleid door Carl Hester.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 22:22

manubres schreef:
@ Elise2 Ik zie bij Carl ook dat hij letterlijk en figuurlijk zijn handen vol heeft aan Everdale. Het is blijkbaar erg moeilijk om dit paard met ontspanning, lossigheid, takt en een ondertredend achterbeen te rijden.
Toch vind ik het paard hier minder in twee delen lopen dan bij Charlotte. Maar echt een fijn beeld is het niet natuurlijk ;)

Nee het is ook niet mijn type paard. Ik vind zijn broer Glamourdale in alles net een stuk beter en daar ziet de aanleuning er ook anders uit met dezelfde amazone. Deze kan ook net wat beter zitten.

Ik vind hem vooral beter worden in het galopgedeelte onder Carl. Het is bekend ook dat hij nogal veel hengst is.

En inderdaad, doe het maar na die hengsten rijden. Dat geeft nog wel een extra moeilijkheidsgraad.

Overigens hoor je bij het commentaar bij de proeven van Charlotte en Everdale ook weleens dat hij er achter kruipt en ze hem meer naar de hand toe probeert te rijden. Let ook op de stangteugel die er ontspannen bij hangt.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 23:23

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 23:39

manubres schreef:
Nou, inderdaad...hier word ik wel blij van! *\o/*

https://youtu.be/9r4t3ZgSbTE

Ik niet persé, ik vind de achterhand van Glamourdale wat achter blijven. Is die wel helemaal goed?
Ik vind wel dat Charlotte Fry een heel fijne rijstijl heeft, je ziet haar echt communiceren met het paard. Daar wordt ik wel heel blij van :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 23:59

irmaz schreef:
manubres schreef:

Ik niet persé, ik vind de achterhand van Glamourdale wat achter blijven. Is die wel helemaal goed?
Ik vind wel dat Charlotte Fry een heel fijne rijstijl heeft, je ziet haar echt communiceren met het paard. Daar wordt ik wel heel blij van :)

Ik zie een fijnere hoofd/hals houding, beter over de rug en een beter ondertredend achterbeen dan bij Everdale, al is de stap wat minder. Maar bedoel jij dat aparte wegzakken/onregelmatigheid in de wendingen? Dat ziet er wel apart uit. Moet eerlijk zeggen dat ik niet de hele proef heb gekeken :o

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 00:13

manubres schreef:
Ik zie een fijnere hoofd/hals houding, beter over de rug en een beter ondertredend achterbeen dan bij Everdale, al is de stap wat minder. Maar bedoel jij dat aparte wegzakken/onregelmatigheid in de wendingen? Dat ziet er wel apart uit. Moet eerlijk zeggen dat ik niet de hele proef heb gekeken :o

Ja dat, maar ook dat hij gewoon minder ondertreedt (is zijn bouw, wat korte strakke lendenen) en een beetje kort-lang lijkt te lopen. Hij valt bij mij beetje in de categorie dweil (sorry). Kwa hoofd-hals houding zie ik eigenlijk niet zo veel verschil met Everdale, behalve dat zijn halsvorm wat anders is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:06

irmaz schreef:
manubres schreef:

Het wegzakken in de achterhand is mij ook opgevallen, zag je ooit ook heel erg bij Westpoint. Verder staat volgens mij zijn achterbeen ook meer achter de massa wat je terug ziet in beweging. Ik zie hem met stukjes heel goed (het zitten in de piaffe bijv.) maar hij lijkt er wat moeite mee te hebben die gedragenheid door de gehele proef te behouden. Nu loopt hij ook echt net pas op dit niveau.

Edit, wel handig om er een link bij te zetten van zijn GP proef:
https://www.youtube.com/watch?v=Tgz-M_pI1Bg

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 11:57

Dat wegzakken zie ik ook wel bij Mowgli (Desperado x Jazz) die nu in de hengstencompetitie loopt. Het is een machtig paard om te zien, maar soms loopt hij achter zo vreemd dat ik denk...is dat paard wel in orde.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:16

Elisa2 schreef:
Als iemand gelijk een oordeel klaar heeft. Zonder alle posts goed te lezen, zonder te beseffen dat standfoto,s van hengsten bewerkt worden. Zonder dezelfde amazone met andere paarden te hebben bekeken maar wel gelijk zo afgeven op deze amazone met zelf een leeg profiel. Dan erger ik me daar aan, nodigt mij niet uit om beter uit te leggen wat ik bedoel.
Ik denk dan: oké laat maar eens zien dan.

Ik snap het nut niet van beoordelen op biomechanica als de bouw van het paard daar in niet mee genomen wordt. Ik denk dat de meeste mensen die verschillende paarden getraind hebben wel weten dat dit een grote invloed heeft op de training en ook op het beeld die het geeft. Het is zo makkelijk om altijd maar de ruiter af te zeiken. Juist daarom ontzettend leerzaam om zo,n zelfde paard onder verschillende ruiters te zien met dezelfde problematiek want zijn bouw verandert niet.

En oja Charlotte is opgeleid door Carl Hester.

Je blijft doorgaan met persoonlijke sneren naar anderen en geen argumenten. Ik geef het op.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 12:50

jannico schreef:
Los wat ik er rij technisch van vind, heb ik wel respect voor het rijden van hengsten in deze situaties. En daar uit volgend een nog groter respect voor wat je kan zien bijvoorbeeld in Golega waarbij ze echt allemaal door elkaar lopen alsof het niks.

Een van mijn laatste clinics heb ik 1 van onze hengsten maar de eerste dag weer terug naar huis gebracht en een ander gehaald. Ondanks dat ie daarvoor al keer of 10 op vreemd terrein was geweest zonder problemen..

Het zijn geen monsters, maar een extra dimensie geeft de testosteron wel 8)7

Helemaal eens. Het blijft daardoor een beetje appels met peren vergelijken. Paarden voor het eerst op cursus, paarden die volledig aan het einde van hun opleiding staan. Paarden in eigen omgeving, paarden in dit soort heftige omstandigheden, allemaal totaal niet vergelijkbaar.

Aan de ene kant zie ik het liefste paarden in hun eigen omgeving, als je echt de rijkunstige opleiding wilt zien. Aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat omgaan met spanning en daarin ontspannen kunnen blijven, deel is van de opleiding. Maar uiteindelijk zie je dan vooral in hoeverre de ruiter die spanning kan managen en is er weinig anders te zien en over te zeggen. Ook bij demonstraties van Philippe Karl zie je trouwens de spanning in dit soort omstandigheden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 12:57

Zelf ben ik er een voorstander van om op wedstrijden punten te geven voor wat je ziet. Dus als een paard niet door het lichaam loopt (durchlassig), in een ontspannen aanspanning met een goed actief en ondertredend achterbeen dan zouden punten niet zo hoog moeten zijn, hoe knap het ook is om zo'n paard door de ring te sturen.

Daarnaast vraag ik me steeds meer af of je dit paarden aan moet doen. Maar dat is weer een andere discussie :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 13:41

manubres schreef:
Zelf ben ik er een voorstander van om op wedstrijden punten te geven voor wat je ziet. Dus als een paard niet door het lichaam loopt (durchlassig), in een ontspannen aanspanning met een goed actief en ondertredend achterbeen dan zouden punten niet zo hoog moeten zijn, hoe knap het ook is om zo'n paard door de ring te sturen.

Daarnaast vraag ik me steeds meer af of je dit paarden aan moet doen. Maar dat is weer een andere discussie :o

dan moeten veel juryleden eerste een andere bril!!! ;)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 13:42

Elisa2 schreef:
Edit, wel handig om er een link bij te zetten van zijn GP proef:
https://www.youtube.com/watch?v=Tgz-M_pI1Bg

Dit ziet er gelukkig een stuk beter uit :) maar ik blijf geen fan van zijn achterhand, zowel het gebrek aan ondertreding (zie ook zijn stap) als het verschil in beweging tussen links en rechts.
Erg leuk om het verschil te zien tussen 2, voor 3 kwart identieke hengsten, onder dezelfde amazone. Ik zou me wel zorgen maken over de nafok van een paard als Glamourdale als zo'n goede amazone al moeite heeft om de achterhand correct te laten bewegen. Glamourdale lijkt wel een stuk gemoedelijker dan zijn half-broer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:09

Ik snap wat je bedoelt, en ik vind het ook leuk om het verschil te zien tussen deze hengsten met redelijk identientieke bloedvoering. Van wat ik weet tot nog toe geeft hij vooral een mooi model en goede galop door. Uiteindelijk is het natuurlijk de combinatie die bepaalt of het past. Zo vind ik Inclusive bijv. ook erg leuk en een enorme krachtpatser. Maar dat is ook geen makkelijke..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 20:11

manubres schreef:

Hier ben ik het mee eens, hogere punten voor ontspanning en durchlassigheid en lager voor strak, mechanisch en niet door het lijf lopende paarden. Wat de reden dan ook is..

En dat tweede ja, ik denk dat het heel erg ligt aan de manier waarop.