Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Avalanche81 schreef:Ik had het over Carl Hester. Kijk het hele filmpje maar, super knap, echt
manubres schreef:Avalanche81 schreef:Ik had het over Carl Hester. Kijk het hele filmpje maar, super knap, echt
Oooh, over Carl![]()
Ik vind het rond 5:14 een heel fijn beeld, al laat de hengst hier net nog niet los maar krijgt hier wel de ruimte voor. Je ziet dat het dan al heel anders gaat bewegen. Het laaste stukje stap ziet er ook vrij ontspannen uit al gaat het paard daar nog weinig over de rug. Wel respect dat Carl de hengst op het laatst een stuk meer ontspannen had.
996981 schreef:En van Charlotte is het niet knap?die rijdt met dit overduidelijk lastige paard geen vrijblijvende rondjes in de bak met meerdere paarden, maar 80% in de grand prix.
Zoals ik al zei l, op die standfoto kun je al zien dat die hengst afwijkende halsbespiering heeft rond de 4e halswervel. Dat had hij als driejarige al. Daardoor lijkt het in aanspanning al gauw of hij heel rond in de hals wordt.
996981 schreef:En van Charlotte is het niet knap?die rijdt met dit overduidelijk lastige paard geen vrijblijvende rondjes in de bak met meerdere paarden, maar 80% in de grand prix.
Zoals ik al zei l, op die standfoto kun je al zien dat die hengst afwijkende halsbespiering heeft rond de 4e halswervel. Dat had hij als driejarige al. Daardoor lijkt het in aanspanning al gauw of hij heel rond in de hals wordt.
sanne83 schreef:Elisa2 schreef:Nou het valt gewoon zo op dat het ergelijk wordt..zeker ook met zo'n standfoto niet in de juiste context kunnen plaatsen en dan ook nog de woorden uit het verband trekken.
Dat is uiteraard geheel wederzijds. Naar mijn mening onderbouwt de standfoto letterlijk het tegenovergestelde van het punt wat je probeert te maken.
Als iemand jouw woorden uit het verband trekt, dan kan je het ook nog een keer uitleggen hoe je het dan wel bedoelt.
manubres schreef:@ Elise2 Ik zie bij Carl ook dat hij letterlijk en figuurlijk zijn handen vol heeft aan Everdale. Het is blijkbaar erg moeilijk om dit paard met ontspanning, lossigheid, takt en een ondertredend achterbeen te rijden.
Toch vind ik het paard hier minder in twee delen lopen dan bij Charlotte. Maar echt een fijn beeld is het niet natuurlijk
irmaz schreef:manubres schreef:
Ik niet persé, ik vind de achterhand van Glamourdale wat achter blijven. Is die wel helemaal goed?
Ik vind wel dat Charlotte Fry een heel fijne rijstijl heeft, je ziet haar echt communiceren met het paard. Daar wordt ik wel heel blij van
manubres schreef:Ik zie een fijnere hoofd/hals houding, beter over de rug en een beter ondertredend achterbeen dan bij Everdale, al is de stap wat minder. Maar bedoel jij dat aparte wegzakken/onregelmatigheid in de wendingen? Dat ziet er wel apart uit. Moet eerlijk zeggen dat ik niet de hele proef heb gekeken
irmaz schreef:manubres schreef:
Ik niet persé, ik vind de achterhand van Glamourdale wat achter blijven. Is die wel helemaal goed?
Ik vind wel dat Charlotte Fry een heel fijne rijstijl heeft, je ziet haar echt communiceren met het paard. Daar wordt ik wel heel blij van
Elisa2 schreef:Als iemand gelijk een oordeel klaar heeft. Zonder alle posts goed te lezen, zonder te beseffen dat standfoto,s van hengsten bewerkt worden. Zonder dezelfde amazone met andere paarden te hebben bekeken maar wel gelijk zo afgeven op deze amazone met zelf een leeg profiel. Dan erger ik me daar aan, nodigt mij niet uit om beter uit te leggen wat ik bedoel.
Ik denk dan: oké laat maar eens zien dan.
Ik snap het nut niet van beoordelen op biomechanica als de bouw van het paard daar in niet mee genomen wordt. Ik denk dat de meeste mensen die verschillende paarden getraind hebben wel weten dat dit een grote invloed heeft op de training en ook op het beeld die het geeft. Het is zo makkelijk om altijd maar de ruiter af te zeiken. Juist daarom ontzettend leerzaam om zo,n zelfde paard onder verschillende ruiters te zien met dezelfde problematiek want zijn bouw verandert niet.
En oja Charlotte is opgeleid door Carl Hester.
jannico schreef:Los wat ik er rij technisch van vind, heb ik wel respect voor het rijden van hengsten in deze situaties. En daar uit volgend een nog groter respect voor wat je kan zien bijvoorbeeld in Golega waarbij ze echt allemaal door elkaar lopen alsof het niks.
Een van mijn laatste clinics heb ik 1 van onze hengsten maar de eerste dag weer terug naar huis gebracht en een ander gehaald. Ondanks dat ie daarvoor al keer of 10 op vreemd terrein was geweest zonder problemen..
Het zijn geen monsters, maar een extra dimensie geeft de testosteron wel
manubres schreef:Zelf ben ik er een voorstander van om op wedstrijden punten te geven voor wat je ziet. Dus als een paard niet door het lichaam loopt (durchlassig), in een ontspannen aanspanning met een goed actief en ondertredend achterbeen dan zouden punten niet zo hoog moeten zijn, hoe knap het ook is om zo'n paard door de ring te sturen.
Daarnaast vraag ik me steeds meer af of je dit paarden aan moet doen. Maar dat is weer een andere discussie
Elisa2 schreef:Edit, wel handig om er een link bij te zetten van zijn GP proef:
https://www.youtube.com/watch?v=Tgz-M_pI1Bg
manubres schreef:Zelf ben ik er een voorstander van om op wedstrijden punten te geven voor wat je ziet. Dus als een paard niet door het lichaam loopt (durchlassig), in een ontspannen aanspanning met een goed actief en ondertredend achterbeen dan zouden punten niet zo hoog moeten zijn, hoe knap het ook is om zo'n paard door de ring te sturen.
Daarnaast vraag ik me steeds meer af of je dit paarden aan moet doen. Maar dat is weer een andere discussie