Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:05

Altijd heb ik ruitergevoel gehad. Maar zonder overdracht vd juiste kennis gaat het hem toch niet echt worden. De juiste kennisoverdracht is heel erg belangrijk.
Zo dankbaar dat ik die heb gehad.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 19-12-20 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:12

lichtheid schreef:
996981 schreef:
Ik ken niemand die bewust verkeerd rijd? Wel veel mensen die te weinig kennis en kunde hebben om het goed te kunnen doen.

Dat vind ik mooi aan het “instructeurschap” dat je mensen handvatten kan geven het beter te doen, door ze theoretisch beter te onderleggen en te helpen met het ontwikkelen van ruitergevoel.

Dat bedoel ik niet, ik wilde zeggen: "Wel veel mensen die te weinig kennis en kunde hebben om het goed te kunnen doen. " :)

Ah, dat klopt :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:16

pien_2010 schreef:
Altijd heb ik ruitergevoel gehad. Maar zonder overdracht vd juiste kennis gaat het hem toch niet echt worden. De juiste kennisoverdracht is heel erg belangrijk.

De een wordt geboren met meer ruitergevoel dan de ander, maar voor pak hem beet 95% van de ruiters is het echt een kwestie van heel veel herhalen, waarbij het in het begin moeilijk is en er dus fouten worden gemaakt. Dat veel mensen terugkijken in hun ruitercarriere en denken ‘oei dat zou ik nu niet meer zo doen’ komt voornamelijk omdat ze nu beter kunnen en weten :) je kunt het je “oude ik” niet kwalijk nemen dat je die kennis en kunde toen niet had. Je kunt er alleen voor proberen te zorgen dat je de beste ruiter wordt die je kunt zijn voor je paard.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:20

Dat is wel de spijker op zijn kop 996!

Je ontwikkelt jezelf en verbetert jezelf met iedere ervaring en iedere fout. Je mening verandert mee met je kennis en kunde.

Net zoals het verketteren van maneges.
Die hebben je wel mooi leren lichtrijden en sturen voordat je ging nadenken over verfijnen van de hulpen. 80% van Bokt is begonnen op de manege. Daar doe je ook kennis op die je later verafschuwd. Daar maak je tig fouten, voordat je snapt wat eigenlijk de bedoeling is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:24

996981 schreef:
pien_2010 schreef:

De een wordt geboren met meer ruitergevoel dan de ander, maar voor pak hem beet 95% van de ruiters is het echt een kwestie van heel veel herhalen, waarbij het in het begin moeilijk is en er dus fouten worden gemaakt. Dat veel mensen terugkijken in hun ruitercarriere en denken ‘oei dat zou ik nu niet meer zo doen’ komt voornamelijk omdat ze nu beter kunnen en weten :) je kunt het je “oude ik” niet kwalijk nemen dat je die kennis en kunde toen niet had. Je kunt er alleen voor proberen te zorgen dat je de beste ruiter wordt die je kunt zijn voor je paard.

Altijd met ongelooflijk veel plezier gereden. OP mijn 50 ste klassiek instructrice en ik zag groene sneeuw. Van te voren "modern " les gehad zich uitend in niet correct leren rijden.
Na 1 jaar veranderde het. Ik heb zoveel van die vrouw geleerd dat zelfs toen vanwege emigratie de les stopte ik hier met de paarden vooruitging.
Terugkijkend blijf ik het jammer vinden dat het zo laat gebeurde. Maar wel dankbaar dat ik heb mogen ervaren hoe paarden gaan. En zelfs nu ik nog maar af en toe kan rijden (paarden zijn overleden en 1 paardje id kudde) helpen die inzichten me om fijn paarden buiten te rijden.
Het gaat echt vele male verder als ruitergevoel.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:34

Ik snap je wel Pien, natuurlijk wens je dat je eerder 'beter' les had gehad.
Maar soms moet je gewoon een proces door voordat bepaalde kwartjes vallen. Fouten maken hoort erbij, en de perfecte ruiteropleiding is een utopie die ze misschien in Wenen nog nét halen?

100 jaar geleden werd je gewoon op de knol van de buurman geplempt. De instructeurs van nu doen echt wel hun best iets goeds mee te geven aan hun klanten. Weinig mensen zullen bewust zeggen "als de kop maar naar beneden is is het goed".
Iedereen wil graag (horen) dat ze met zoveel harmonie en ruiter gevoel rijden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:56

996981 schreef:
pien_2010 schreef:

Amen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:54

Kelly_ann schreef:
fransje23 schreef:
Dan is paardensport geen Olympische discipline meer :Y)

Serieus, paardensport zoals we dat voorheen kende is sterk aan het veranderen. Lees ook hier reacties dat mensen er nu anders naar zijn gaan kijken.
Er is al veel veranderd in de afgelopen 10 a 20 jaar en de verandering zet door ten gunste van dierwelzijn.

Hier in het westen wel. Maar wist je dat in de opkomende landen de business booming is?
Taiwan, Japan, China, Oekraïne, de oliestaten, Mexico. Die zijn echt niet bezig met bitloos of paddock paradises. Die willen wedstrijden rijden en winnen.

I know...
Maar bedenk dat al die landen kennis,en paarden, kopen in het westen.
Helaas gaat de verandering hier vanuit de basis naar boven en wordt de kennis nu net boven ingekocht.
Maar toch, goed voorbeeld doet goed volgen.

FEI lijkt ook wat minder de fluwelen handschoenen om te ruilen. In ieder geval op het gebied van endurance waar ik mij vooral op richt,

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:02

Citaat:
De een wordt geboren met meer ruitergevoel dan de ander, maar voor pak hem beet 95% van de ruiters is het echt een kwestie van heel veel herhalen, waarbij het in het begin moeilijk is en er dus fouten worden gemaakt. Dat veel mensen terugkijken in hun ruitercarriere en denken ‘oei dat zou ik nu niet meer zo doen’ komt voornamelijk omdat ze nu beter kunnen en weten :) je kunt het je “oude ik” niet kwalijk nemen dat je die kennis en kunde toen niet had.

Mbt kunde: de oude methode van vele uren aan de longe om onafhankelijk te leren zitten is wat saai.
En behalve dat je spieren moet kweken : zo vreselijk veel herhalen is niet nodig.
(Voltige doet ook veel zonder saai te zijn.)
Jaren op maneges gezeur gehoord over 'sta zit sta zit' en 'op het goede been!!' - wat weinig te maken heeft met goed lichtrijden.
Als je niet je eerste vier, vijf lessen ECHT goed leert lichtrijden, ben je de rest van je ruiter carrière bezig met de fouten er weer uit te halen.
(= Zo werkt ons spiergeheugen: je kunt het maar 1x goed leren. Lukt het niet in vijf lessen "dan wordt het jaren ploeteren". Op zich niet nodig, maar beginners les geven is het moeilijkste wat er is en Deurne en Orun doen hier niet aan - beginners krijgen les van mensen die 'niets weten'.)

Lief meiske op mijn huidige stal zag ik van de week rijden. Ze heeft tien kilo in de hand, 'gaat staan' en heeft nooit geleerd hoe ze haar romp kan stabiliseren en ze probeert zacht te landen maar dat lukt begrijpelijkerwijs niet echt.
(En ze heeft les, maar juf zegt er niets over.)

En kennis: tegen de tijd dat je goed kunt zitten en dus iets van je paard kunt gaan vragen, zou het leuk zijn als je weet wat de bedoeling is.
Dat aanleuning bijvoorbeeld iets is wat je krijgt.
Dat 'een paard net een mens is' : met 1 gewricht 'op slot' wordt het hele lichaam stijver.
Dat het dier van zichzelf al een zwaartepunt heeft dat relatief dicht bij het voorbeen van voorkeur ligt, wij- in - het - zadel het zwaartepunt nog verder naar voor trekken - en om het dier te helpen is het onze taak het zwaartepunt in het midden en iets naar achter te brengen.
Etc.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:09

Janneke2 schreef:
Citaat:
De een wordt geboren met meer ruitergevoel dan de ander, maar voor pak hem beet 95% van de ruiters is het echt een kwestie van heel veel herhalen, waarbij het in het begin moeilijk is en er dus fouten worden gemaakt. Dat veel mensen terugkijken in hun ruitercarriere en denken ‘oei dat zou ik nu niet meer zo doen’ komt voornamelijk omdat ze nu beter kunnen en weten :) je kunt het je “oude ik” niet kwalijk nemen dat je die kennis en kunde toen niet had.

Mbt kunde: de oude methode van vele uren aan de longe om onafhankelijk te leren zitten is wat saai.
En behalve dat je spieren moet kweken : zo vreselijk veel herhalen is niet nodig.
(Voltige doet ook veel zonder saai te zijn.)
Jaren op maneges gezeur gehoord over 'sta zit sta zit' en 'op het goede been!!' - wat weinig te maken heeft met goed lichtrijden.
Als je niet je eerste vier, vijf lessen ECHT goed leert lichtrijden, ben je de rest van je ruiter carrière bezig met de fouten er weer uit te halen.
(= Zo werkt ons spiergeheugen: je kunt het maar 1x goed leren. Lukt het niet in vijf lessen "dan wordt het jaren ploeteren". Op zich niet nodig, maar beginners les geven is het moeilijkste wat er is en Deurne en Orun doen hier niet aan - beginners krijgen les van mensen die 'niets weten'.)

Lief meiske op mijn huidige stal zag ik van de week rijden. Ze heeft tien kilo in de hand, 'gaat staan' en heeft nooit geleerd hoe ze haar romp kan stabiliseren en ze probeert zacht te landen maar dat lukt begrijpelijkerwijs niet echt.
(En ze heeft les, maar juf zegt er niets over.)

En kennis: tegen de tijd dat je goed kunt zitten en dus iets van je paard kunt gaan vragen, zou het leuk zijn als je weet wat de bedoeling is.
Dat aanleuning bijvoorbeeld iets is wat je krijgt.
Dat 'een paard net een mens is' : met 1 gewricht 'op slot' wordt het hele lichaam stijver.
Dat het dier van zichzelf al een zwaartepunt heeft dat relatief dicht bij het voorbeen van voorkeur ligt, wij- in - het - zadel het zwaartepunt nog verder naar voor trekken - en om het dier te helpen is het onze taak het zwaartepunt in het midden en iets naar achter te brengen.
Etc.

Bij iedere nieuwe oefening zul je weer moeten herhalen. Eerst moet je leren hoe de oefening eruit ziet, dan zul je moeten leren welke hulpen je moet geven, dan moet je er een gevoel aan leren koppelen en tenslotte moet je leren wat je, wanneer en waarom moet doen als het even mis gaat. Goed leren paardrijden is dus wel degelijk een kwestie van veel oefenen.

Dat er te weinig tijd wordt besteed aan correct leren zitten ben ik met je eens. Of er op maneges veelal door onkundige instructeurs wordt lesgegeven kan ik niet over oordelen, wel kan ik er me iets bij voorstellen. Het is in mijn ogen niet de meest uitdagende instructeursrol die er bestaat.

De uitspraak “een mensenleven is te kort om goed te leren paardrijden” is er niet voor niets :)
Laatst bijgewerkt door 996981 op 19-12-20 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:13

En een hele moeilijke. Niet alleen dankzij de ouders die Marietje zo snel mogelijk los door de baan zien galopperen. Veel kinderen zijn na een 20 minuten de aandacht kwijt en komen ook nog eens 1x per week lessen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:39

Citaat:
Bij iedere nieuwe oefening zul je weer moeten herhalen. Eerst moet je leren hoe de oefening eruit ziet, dan zul je moeten leren welke hulpen je moet geven, dan moet je er een gevoel aan leren koppelen en tenslotte moet je leren wat je, wanneer en waarom moet doen als het even mis gaat. Goed leren paardrijden is dus wel degelijk een kwestie van veel oefenen.

Op zich is dat wel zo, maar graag met gezond verstand.
Beginnen met 'hoe ziet het er uit' is prima, maar dat kan het beste NIET in het zadel.
Weten welke hulpen (waarom, als welk been van de grond gaat etc.) ook liever niet in het zadel.
Daarna opstijgen en als alles goed gaat de nieuwe oefening rijden, met deskundig commentaar van de instructie.
... dan is het gevoel er redelijk snel.
Uiteraard graag verfijnen en bijschaven,
- om goed te kunnen paardrijden heb je twee levens nodig - maar als iemand de basis beheerst (onafhankelijk zit, evenwicht, een benul van hoe je dier onder je beweegt - dat soort dingen) gaat het vrij snel al aardig.
Citaat:
Dat er te weinig tijd wordt besteed aan correct leren zitten ben ik met je eens. Of er op maneges veelal door onkundige instructeurs wordt lesgegeven kan ik niet over oordelen, wel kan ik er me iets bij voorstellen.

Wat mij betreft gaat het over ondeskundigheid van de opleidingen.
Waardoor lesgeven aan beginners vaak 'volgens theezakjes model' gaat: de lekkerste thee is het echte werk' en beginners krijgen ongeveer hetzelfde maar verdund.
Gevolg: een nare spiraal : voor de lesgevers is het niet leuk want ze zijn voor andere dingen opgeleid. De leerlingen krijgen slecht les en vorderen erg langzaam. (Veel langzamer dan nodig.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 22:49

Janneke2 schreef:
Citaat:

Op zich is dat wel zo, maar graag met gezond verstand.
Beginnen met 'hoe ziet het er uit' is prima, maar dat kan het beste NIET in het zadel.
Weten welke hulpen (waarom, als welk been van de grond gaat etc.) ook liever niet in het zadel.
Daarna opstijgen en als alles goed gaat de nieuwe oefening rijden, met deskundig commentaar van de instructie.
... dan is het gevoel er redelijk snel.
Uiteraard graag verfijnen en bijschaven,
- om goed te kunnen paardrijden heb je twee levens nodig - maar als iemand de basis beheerst (onafhankelijk zit, evenwicht, een benul van hoe je dier onder je beweegt - dat soort dingen) gaat het vrij snel al aardig.
Citaat:
Dat er te weinig tijd wordt besteed aan correct leren zitten ben ik met je eens. Of er op maneges veelal door onkundige instructeurs wordt lesgegeven kan ik niet over oordelen, wel kan ik er me iets bij voorstellen.

Wat mij betreft gaat het over ondeskundigheid van de opleidingen.
Waardoor lesgeven aan beginners vaak 'volgens theezakjes model' gaat: de lekkerste thee is het echte werk' en beginners krijgen ongeveer hetzelfde maar verdund.
Gevolg: een nare spiraal : voor de lesgevers is het niet leuk want ze zijn voor andere dingen opgeleid. De leerlingen krijgen slecht les en vorderen erg langzaam. (Veel langzamer dan nodig.)

Als ruiter heb je in mijn ogen ook zelf een stukje verantwoordelijk om de theorie achter het rijden te leren. Maar iedereen heeft een andere manier leerstijl. Sommige mensen leren nu eenmaal niets van lezen of luisteren. Zij kunnen zich er dan niets bij voorstellen.

Als instructeur heb je voordeel als je leert van lezen en kijken, om dat vervolgens geleerd te hebben in de praktijk te brengen. Wat je immers doet tijdens lesgeven is dat wat je geleerd hebt overbrengen. Mensen met heel veel talent kunnen vaak niet uitleggen wat ze doen. Ze doen van nature vaak het goede zonder er over na te denken.

Afbeelding

Het gevoel kan redelijk snel ontwikkeld worden. Echter hebben de meeste mensen niet de luxe van een schoolmaster. Dit betekent dat er samen geleerd zal moeten worden en dat maakt het vaak een langduriger proces. Immers kun je als ruiter precies weten hoe de theorie in elkaar zit en de goede hulpen geven, als je dit bij een paard doet dat de oefening nog niet beheerst zullen de hulpen niet het juiste effect hebben. Dit gaat stap voor stap en iedere stap kost tijd :)

Als beginnend ruiter kun je ook meer aandacht besteden aan je eigen ontwikkeling dan een keer per week op de manege rijden door bijvoorbeeld privé les te nemen. Dan moet je echter wel al de insteek hebben goed te willen leren paardrijden, terwijl het voor veel mensen ook gewoon een gezellige vrijetijdsbesteding is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 23:16

Citaat:
Als ruiter heb je in mijn ogen ook zelf een stukje verantwoordelijk om de theorie achter het rijden te leren. Maar iedereen heeft een andere manier leerstijl.

Op zich is dit waar.

Citaat:
Wat je immers doet tijdens lesgeven is dat wat je geleerd hebt overbrengen. Mensen met heel veel talent kunnen vaak niet uitleggen wat ze doen. Ze doen van nature vaak het goede zonder er over na te denken.

Mijn voorbeeld is hier Rien van der Schaft anno 1978.
Mijn verzorgpaard werd deels door hem gereden (= zo begon hij de les) ik langs de kant, en later dat lesuur de mevrouw zelf er op.
Ik heb veel te danken aan de dingen die hij zei, maar echt uitleggen hoe hij zo griezelig snel een dier in ontspanning kreeg - nee. ('Zo gaat dat bij een natuurtalent...')

Citaat:
Het gevoel kan redelijk snel ontwikkeld worden. Echter hebben de meeste mensen niet de luxe van een schoolmaster.

Citaat van Van der Schaft : 'het leuke van dressuur is dat ieder paard het kan leren'. (Toevoeging van mij: als de mensen een idee van de weg hebben.)
Natuurlijk kan een schoolmeester zoden aan de dijk zetten, maar het is niet per se noodzakelijk om gevoel te ontwikkelen.

Citaat:
Immers kun je als ruiter precies weten hoe de theorie in elkaar zit en de goede hulpen geven

... dat kan uitstekend zonder schoolmeester.
Citaat:
als je dit bij een paard doet dat de oefening nog niet beheerst zullen de hulpen niet het juiste effect hebben.

Kolder.

... een dier dat de oefening nog niet beheerst is,
- mits de basis er in zit en de oefeningen in een juiste / logische volgorde worden gevraagd -
uitstekend in staat om 'een of twee juiste stappen' te doen, belonen en volgende les als het zo uitkomt weer.
(Het zal ook wel eens mis gaan en dan komt het aan op goed lesgeven en inschatten.)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 23:28

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 23:37

Janneke2 schreef:
Citaat:
Als ruiter heb je in mijn ogen ook zelf een stukje verantwoordelijk om de theorie achter het rijden te leren. Maar iedereen heeft een andere manier leerstijl.

Op zich is dit waar.

Citaat:
Wat je immers doet tijdens lesgeven is dat wat je geleerd hebt overbrengen. Mensen met heel veel talent kunnen vaak niet uitleggen wat ze doen. Ze doen van nature vaak het goede zonder er over na te denken.

Mijn voorbeeld is hier Rien van der Schaft anno 1978.
Mijn verzorgpaard werd deels door hem gereden (= zo begon hij de les) ik langs de kant, en later dat lesuur de mevrouw zelf er op.
Ik heb veel te danken aan de dingen die hij zei, maar echt uitleggen hoe hij zo griezelig snel een dier in ontspanning kreeg - nee. ('Zo gaat dat bij een natuurtalent...')

Citaat:
Het gevoel kan redelijk snel ontwikkeld worden. Echter hebben de meeste mensen niet de luxe van een schoolmaster.

Citaat van Van der Schaft : 'het leuke van dressuur is dat ieder paard het kan leren'. (Toevoeging van mij: als de mensen een idee van de weg hebben.)
Natuurlijk kan een schoolmeester zoden aan de dijk zetten, maar het is niet per se noodzakelijk om gevoel te ontwikkelen.

Citaat:
Immers kun je als ruiter precies weten hoe de theorie in elkaar zit en de goede hulpen geven

... dat kan uitstekend zonder schoolmeester.
Citaat:
als je dit bij een paard doet dat de oefening nog niet beheerst zullen de hulpen niet het juiste effect hebben.

Kolder.

... een dier dat de oefening nog niet beheerst is,
- mits de basis er in zit en de oefeningen in een juiste / logische volgorde worden gevraagd -
uitstekend in staat om 'een of twee juiste stappen' te doen, belonen en volgende les als het zo uitkomt weer.
(Het zal ook wel eens mis gaan en dan komt het aan op goed lesgeven en inschatten.)

Wat ik bedoelde te zeggen is dat de meeste beginnende ruiters niet over een paard beschikken dat de Z oefeningen waarbij lengtebuiging komt kijken, beheerst. Dat bedoel ik met een schoolmaster. Het paard hoeft niets eens op concours te zijn uitgebracht, maar als beginner is het fijn dat een paard ongeveer weet wat er van hem verwacht wordt bij en bepaalde hulp.

Ik heb nog nooit een combinatie gehad waarbij beide partijen geheel onervaren waren in een oefening die een of twee goede passen kregen bij de eerste poging, laat staan een geheel correct uitgevoerde oefening. Bij schouderbinnenwaarts bijvoorbeeld wordt het vaak een wijken langs de kant. Wat helemaal niet erg is, maar geen schouderbinnenwaarts.

Maar misschien geef ik alleen heel ongetalenteerde ruiters en paarden les of kan ik zelf gewoon niet lesgeven :D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 23:48

Waarom zou een beginnende ruiter een correcte schouderbinnenwaarts moeten rijden om de basis te leren?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 23:50

irmaz schreef:
Waarom zou een beginnende ruiter een correcte schouderbinnenwaarts moeten rijden om de basis te leren?

Omdat je als beginner steeds verder groeit? Alles tot en met de z is basis.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 23:54

996981 schreef:
Ik heb nog nooit een combinatie gehad waarbij beide partijen geheel onervaren waren in een oefening die een of twee goede passen kregen bij de eerste poging, laat staan een geheel correct uitgevoerde oefening. Bij schouderbinnenwaarts bijvoorbeeld wordt het vaak een wijken langs de kant. Wat helemaal niet erg is, maar geen schouderbinnenwaarts.

Maar misschien geef ik alleen heel ongetalenteerde ruiters en paarden les of kan ik zelf gewoon niet lesgeven :D

Waarom moet dat bij de eerste poging? Een combinatie kan ook samen leren en groeien. Ik ben ooit onervaren begonnen met een 3 jarig paard. Is toch goed gekomen. We hebben samen alles geleerd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 23:58

Suzanne F. schreef:
996981 schreef:

Waarom moet dat bij de eerste poging? Een combinatie kan ook samen leren en groeien. Ik ben ooit onervaren begonnen met een 3 jarig paard. Is toch goed gekomen. We hebben samen alles geleerd.

Ik zeg nergens dat dat moet... juist niet, maar Janneke beweerde dat dit prima kan bij een onervaren combi

Citaat:
een dier dat de oefening nog niet beheerst is,

Daar heb ik dus op geantwoord. Dat het goed uitvoeren van een oefening door een compleet groene combi niet lukt is voor mij logisch. Daar hangt bij mij ook absoluut geen waardeoordeel aanvast. Het was gewoon een constatering.

Als je de rest van mijn berichten hier leest ben ik er juist van overtuigd dat paardrijden een kwestie is van veel oefenen en dat dan alles goed kan komen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 00:01

Citaat:
Wat ik bedoelde te zeggen is dat de meeste beginnende ruiters niet over een paard beschikken dat de Z oefeningen waarbij lengtebuiging komt kijken, beheerst. Dat bedoel ik met een schoolmaster.

Ik gebruik het Nederlandse woord, maar idd: beginnende ruiters rijden manegepaarden die braaf de hoek door lopen maar zelden correcte lengtebuiging laten zien.

Citaat:
Het paard hoeft niets eens op concours te zijn uitgebracht, maar als beginner is het fijn dat een paard ongeveer weet wat er van hem verwacht wordt bij en bepaalde hulp.

Ja klopt.
Vandaar dat het zo jammer is dat manegeruiters al aan de teugels moeten trekken voor ze onafhankelijk kunnen zitten (want ze moeten 'sturen').
Citaat:
Ik heb nog nooit een combinatie gehad waarbij beide partijen geheel onervaren waren in een oefening die een of twee goede passen kregen bij de eerste poging, laat staan een geheel correct uitgevoerde oefening.

Ook jammer!
... maar wel begrijpelijk.

Citaat:
Bij schouderbinnenwaarts bijvoorbeeld wordt het vaak een wijken langs de kant. Wat helemaal niet erg is, maar geen schouderbinnenwaarts.

... je doet het dier er geen kwaad mee - maar er zijn dan wel dingen misgegaan.
Zolang je dat nuchter blijft benoemen, onderzoeken en oorzaken aanpakken komt het doorgaans wel goed.
(Paard geen verticale balans, ruiter trekt aan binnenteugel, enzovoorts...)
Citaat:

Twee opties uit duizenden mogelijkheden - paardrijden is als gezegd erg moeilijk en de manier waarop velen het proberen te leren laat te wensen over....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 09:32

Twee opties uit duizende mogelijkheden (quote Janneke)

er zijn vele wegen die naar rome gaan, alleen als je in rome bent is het wel de bedoeling dat je ervan kunt genieten, vele bereiken rome niet eens door steeds maar weer fff iets anders te proberen als het niet lukt,

paard leert van herhalen maar de kunst is om steeds hetzelfde te herhalen met de steeds juiste hulpen, dan gaat het paard linken leggen en kun je het steeds meer verfijnen

een paard - elke atleet - heeft nu eenmaal tijd nodig om te leren en het is aan de instructie/trainer/coach om dat goed te begeleiden

maar als je zelf als instructie alleen manege ervaring hebt is dat best lastig - want op de meeste maneges is snel succes beter dan de theorie en de biomechanica (veel instructeurs zijn daar ook niet mee bezig, kennen het zelf ook niet) niet boos worden maar de hand in eigenboezem steken is moeilijk

paarden die voor de verkoop in een bepaald tempo/houding hebben leren lopen, lopen al in een andere houding/kadans dan de meeste manegepaarden

paarden die net zadelmak of nog helemaal groen zijn lopen nu eenmaal niet zo braaf hun rondjes als het paard in de manege

waar en hoe begin je dan als instructie??

wat is de aanpak bij een iets onbekwame ruiter, hoe hoog steek je in of ga je echt aan de basis
beginnen en leg je aan de ruiters uit dat dat de basis van succes is, theorie en je ruitergevoel ontwikkelen

pas je het tempo van het paard aan de ruiter aan of leer je de ruiter het tempo te volgen en door veel overgangen oefenen een goed basis tempo te krijgen waarbij het voorwaartse behouden blijft, voor waarde voor een goed lopende atleet

een leer paard, wat kan een leerpaard een iets onbekwame ruiter leren als ik niet weet wat de hulpen zijn die nodig zijn om het paard dat te laten doen waarvoor het als leerpaard aangekocht is,
want van meeliften leer ik niets

komen dan de problemen zoals hier vaak op bokt te lezen is??

gewoon maar vragen die voor mij belangrijker zijn dan kritiek hebben op goed of niet goed rijden, van de topruiters die het in onze ogen fout doen

topruiters die het goed doen: charlotte, Carl, Helen, Christine, Ingrid, William, Michael, om er maar even een paar te nomen zijn veel prettiger om naar te kijken en ik leer er meer van HOE HET OOK KAN om de top te bereiken

maar dat zit in mij persoonlijk, heb niet de behoefte om te kopiëren of nadoen, kijken hoe ze trainer en de paarden fysiek en mentaal goed in balans te hebben zodat ik in goede harmonie met het paard een prestatie kan leveren, dat zijn voor mij veel betere voorbeelden/leermomenten,

dat kan ik beter uitdragen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:32

MCE volgens mij mag je in NL niet meer lesgeven zonder ORUN papiertje en is bicomechanica een onderdeel van de opleiding. Al moet ik toegeven dat veel instructeurs met dat papiertje niet veel verder komen dan "druk het paard maar met je binnenbeen naar de buitenteugel".

Voor mij zit er niet zoveel verschil tussen modern en klassiek, zeker niet in de basis. Academisch natuurlijk wel.Degenen die zeggen dat pas bij een klassieke instructeur de schellen van de ogen vielen, hebben daarvoor gewoon niet een goede instructeur/-trice gehad.

Elisa2

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:38

Er zit veel verschil tussen instructeurs, dat weet ik van mijn instructeursopleiding. Imo de achtergrond is belangrijk, iemand met veel praktijkervaring in het africhten van paarden is een pre. Niet de mensen die maar de theorie roepen die ze geleerd hebben uit de boekjes.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:42

Elisa2 schreef:
Er zit veel verschil tussen instructeurs, dat weet ik van mijn instructeursopleiding. Imo de achtergrond is belangrijk, iemand met veel praktijkervaring in het africhten van paarden is een pre. Niet de mensen die maar de theorie roepen die ze geleerd hebben uit de boekjes.

Klopt helemaal :) je wil uiteindelijk ook een gevoel overbrengen. Dat is gewoon enorm lastig als je dingen zelf nog nooit gevoeld hebt. Daarnaast is het handig als je zelf al meerdere keren tegen “problemen” aan bent gelopen in de opleiding van een paard. Die oplossingen stop je in je rugzakje en kun je weer tevoorschijn halen als een ander problemen heeft.