Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:51

Karmie Stroeve (www.stalkarmie) geeft ook ieder jaar een (jaar)opleiding Klassieke dressuur / technisch trainen / rechtrichten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:39

xxdomiixx schreef:
Mijn doel is inderdaad ook niet een zo atletisch mogelijk paard. Mijn doel is een paard dat emotioneel, mentaal en fysiek in balans is. Een paard wat aan kan wat ik van hem vraag, dat leuk vind wat ik vraag en het ook graag doet. Het gaat mij niet om het zo goed mogelijk uit voeren van de oefeningen, daar zou mijn paard pisnijdig van worden als ik ga muggenziften dat zijn achterbeen net niet ver genoeg onder de massa is of net niet genoeg buigt. Belangrijkste is: we hebben samen plezier

Tja, alles leuk en aardig, maar wat doe je in een topic waarbij verschillenden methoden van de dressuur worden besproken, als je niets hebt met het verbeteren, sterker, soepeler en fitter, dus atletischer, maken van je paard. Ongeacht de trainings methode, is dit het doel van de dressuur, een happy athlete. Is dat niet je doel, moet je vooral geen dressuur gaan rijden en lekker alleen het bos in gaan. Helemaal prima hoor, maar dit topic is bedoeld om dressuur te bespreken, niet blij dat ik rij. Als je het onder de massa plaatsen van het achterbeen al muggenzifterij vind ipv van ziet dat dat elementair is om je paard fijn over de rug te laten gaan, dan heb je inderdaad helemaal niets met de basis van de dressuur en zeg ik, vooral niet mee verder gaan.

Daarnaast denk ik dat serieus met de opleiding en verbetering van je paard bezig zijn helemaal niet dwars staat op plezier met je paard. Integendeel, ik denk dat naar mate een paard rechter, losser en sterker wordt, het steeds meer lol in het rijden krijgt en dat zich niet alleen uitbetaald in de dressuur, maar ook in alle andere vormen van rijden. Maar dat is mijn bescheiden mening.

Dat er veel mis gaat, eens, maar mijn punt is dat ik er van uit gaat dat iedereen die zich dus WEL met dressuur en die doelen bezig houdt, dat die in ieder geval dat probeert naar beste kunnen te doen en dat we allemaal van ons paard houden en daar het beste voor willen. Dat de meningen verdeeld zijn over wat het beste is, dat lijkt mij duidelijk.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:10

Amen oji,
Karmie is toch een antoine de bodt instructrice fcsa?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:34

oji schreef:
xxdomiixx schreef:
Mijn doel is inderdaad ook niet een zo atletisch mogelijk paard. Mijn doel is een paard dat emotioneel, mentaal en fysiek in balans is. Een paard wat aan kan wat ik van hem vraag, dat leuk vind wat ik vraag en het ook graag doet. Het gaat mij niet om het zo goed mogelijk uit voeren van de oefeningen, daar zou mijn paard pisnijdig van worden als ik ga muggenziften dat zijn achterbeen net niet ver genoeg onder de massa is of net niet genoeg buigt. Belangrijkste is: we hebben samen plezier

Tja, alles leuk en aardig, maar wat doe je in een topic waarbij verschillenden methoden van de dressuur worden besproken, als je niets hebt met het verbeteren, sterker, soepeler en fitter, dus atletischer, maken van je paard. Ongeacht de trainings methode, is dit het doel van de dressuur, een happy athlete. Is dat niet je doel, moet je vooral geen dressuur gaan rijden en lekker alleen het bos in gaan. Helemaal prima hoor, maar dit topic is bedoeld om dressuur te bespreken, niet blij dat ik rij. Als je het onder de massa plaatsen van het achterbeen al muggenzifterij vind ipv van ziet dat dat elementair is om je paard fijn over de rug te laten gaan, dan heb je inderdaad helemaal niets met de basis van de dressuur en zeg ik, vooral niet mee verder gaan.

Daarnaast denk ik dat serieus met de opleiding en verbetering van je paard bezig zijn helemaal niet dwars staat op plezier met je paard. Integendeel, ik denk dat naar mate een paard rechter, losser en sterker wordt, het steeds meer lol in het rijden krijgt en dat zich niet alleen uitbetaald in de dressuur, maar ook in alle andere vormen van rijden. Maar dat is mijn bescheiden mening.

Dat er veel mis gaat, eens, maar mijn punt is dat ik er van uit gaat dat iedereen die zich dus WEL met dressuur en die doelen bezig houdt, dat die in ieder geval dat probeert naar beste kunnen te doen en dat we allemaal van ons paard houden en daar het beste voor willen. Dat de meningen verdeeld zijn over wat het beste is, dat lijkt mij duidelijk.

Dit is ook maar net hoe je dit lezen wil,
En om dan maar te zeggen dat xxdomiixx" het bos in moet gaan is erg kort door de bocht.
Volgens mij zegt ze alleen dat ze het niet nodig vind om tot het gaatje te gaan.
En doet ze dat wel dat pest ze dr zelf en dr paard. Dus doet ze het niet.

Er staat nergens dat ze geen dressuuroefeningen vraagt of zich niet bezighoudt met proberen correct te rijden van dr paard.
Het een sluit het ander toch niet uit
Ze wil het alleen doen op het niveau wat ze beide aankunnen en hebben geen ''hogere doelen''
Who cares, mag je dan geen interesse hebben in een forum over klassieke dressuur of wat?
Een ieder doet het op zijn of haar manier en op hun eigen tempo.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 18:06

Bedankt riegje. Je slaat inderdaad de spijker op zijn kop. Ik werk zeker wel naar een happy "athlete", je ziet mij nergens zeggen dat ik mijn paard niet sterker etc. Wil maken. Integendeel ik zeg in balans: fysiek mentaal en emotioneel. Dat krijg ik niet door te focussen op dressuur oefeningen dan gaat hij zich vervelen. het stukje: blij dat ik rij... slaat echt nergens op, ik kijk juist verder dan alleen het rijden. Maar schijnbaar moet je voor dit topic enorme doelen hebben en een grand prix paard. Nou sorry maar daar pas ik voor dan doe ik wel: lol met je knol en hem spelenderwijs sterker maken. Ik dwing mijn paard nergens toe, als hij er aan toe is dan gaan we verder.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 18:54

Nee, je moet gewoon schrijven wat je bedoeld en als je iets anders bedoeld moet je iets anders schrijven. Jij zegt letterlijk dat je je paard niet zo atletisch mogelijk wilt maken en jij zegt letterlijk dat je één van de belangrijkste grondbeginselen om je paard in balans en sterker te krijgen, nl het onder de massa plaatsen van het achterbeen, muggenzifterij vindt. Ik zeg prima dat je dat vind, maar wat doe je dan in een inhoudelijk topic over dressuurtraining als je de basis muggenzifterij vindt. Heeft helemaal niets met niveau te maken. Grand prix doelen heb ik ook helemaal niet, maar basis dressuur vind ik belangrijk om mijn paard en mijzelf te verbeteren...en ja hoor, ook als je wel ambities hebt kun je gewoon heel veel lol met je knol hebben en juist als je je paard bewust wilt verbeteren en heel wil houden ga je niet verder dan waar hij aan toe is en kijk je verder dan alleen rijden, maar ook naar voeding, huisvesting, beweging buiten het rijden om, pezen sterker maken etc..dat heeft helemaal niets met het lol met je knol of grand prix ambities te maken.
Verder stop ik met deze discussie, ik heb gezegd wat ik er van vind en ga graag weer terug naar de dressuur inhoudelijk kant van dit topic.

@ Knollentuin: Karmie Stroeve is idd Antoine de Bodt, in mijn ogen een beetje gecombineerd met academisch en klassiek. Een beetje een mengelmoesje. Ik ben een aantal keer bij haar lessen wezen kijken, omdat een vriendin van mij bij haar lest.
Het is allemaal heel vriendelijk maar toch niet helemaal mijn ding. Wel leuk om bij te wonen en je pikt er altijd toch weer dingetjes in mee waarvan je denkt..dat kan ik ook in mijn eigen training gebruiken. Maar het is denk ik vooral het tikkeltje academische wat er in terug komt, wat het het dan toch net niet voor mij maakt. Ik houdt van rijden met meer impuls. Haar lessen zijn in ieder geval wel heel enthousiast en motiverend naar ruiter en eerlijk naar paard!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 19:04

We zitten toch steeds erg op een lijn, ik heb idd hetzelfde idee bij het impuls, achterbeen verhaal...

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:11

knollentuin schreef:
Amen oji,
Karmie is toch een antoine de bodt instructrice fcsa?

Ooit zo begonnen, maar inmiddels meer gewoon klassiek (ze lest zelf bij Rien vd Schaft).

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:28

Ook een tijdje bij karmie geest..Het ging mij allemaal net wat te ver..En kreeg bij haar niet ikhebvleugelsgevoel.. eentonig qua les..Erg op t rijden gericht..Ik werk ook graag aan de hand of aan de longe.. Voor mij blijft M. De Rijk nr 1!!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:29

Voor mij neigt MdR teveel naar academisch. Ik ben juist heel blij met Karmie :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 22:35

FCSA schreef:
Voor mij neigt MdR teveel naar academisch. Ik ben juist heel blij met Karmie :)

Gelukkig dat je blij bent met haar!!
Ik vind dat mdr juist vooral naar haar eigen methode neigt ( van alles wat mij betreft het beste).. uiteindelijk hebben alle instructeurs een beetje van dit en van dat gepikt..Voor mij heeft mdr daar het meest haar eigen touch aan gegeven..Vind mdr ook als persoon nog eens een geweldig mens..Maar ieder z'n ding toch..De lessen die bij mij het meest zijn bijgebleven zijn van mdr..Vind ook nog eens dat zij het van A tot Z kan uitleggen..Voor mij zeer belangrijk waarom ik iets doe.. m is altijd bereid ten allen tijden om je uitleg te geven..Iers wat ik bij Karmie echt miste..kon haar helaas in Veel dingen ook niet volgen (kan ook zeker aan mij liggen hoor )..Ben igg blij dat ik bij beide gelest heb zo kun je ook uitvinden wat t best bij je past..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 15:29

Dat is sowieso erg belangrijk pol, dat er wederzijds een klik is, er moet samengewerkt worden dus dan is een connectie van belang.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 16:54

Bedankt voor de reacties! :)
Ik ben opzoek naar een opleiding die ik als goede basis kan gebruiken, na deze afgerond te hebben wil ik dan nog stukjes mee pakken van andere stromingen, maar ik denk dat het goed is om de basis bij een opleiding te houden.
Wat vinden jullie van Marijke de Jong?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 17:06

Ik heb het helemaal niet met al die
"opleidingen" het lijkt wel of iedereen z'n eigen opleiding kan geven tegenwoordig. Waar ik voorheen veel waarde aan hechtte was bastiaan de regt, maar toen waren er serieuse toelatingseisen en nu zie ik mensen gediplomeerd rondlopen en lesgeven waarvan ik denk hun? ( das dan gebaseerd op was diegenen zelf gereden hebben of rijden en hoe ik ze zie rijden en lesgeven.
Hoe zien jullie dat?
Ik vond het zelf met de orun al wonderlijk dat je na 20 cursusavond al les zou moeten kunnen geven- en daar zit dan wel al een toelatingseis qua Nivo aan vast.
Van aMarijke de Jong haar stem val ik al in slaap als ik haar hoor,zooooo saaaaiiiii :') :')

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 17:56

Het is dat je een van de opleidingen nodig hebt om instructrice te worden en het orun vind ik persoonlijk niets.
Bastiaan de recht was ook een optie, alleen is het dus verplicht om met hulpteugels te werken en ik het viel me op dat veel van zijn hoog opgeleide paarden alsnog achter de loodlijn lopen. Toch vind ik dat er wel veel waardevolle punten in zijn opleiding zitten, zeker ook omdat je veel van de anatomie leert e.d.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 18:41

Is dat zo? Heb je een opleiding nodig om instructrice te worden? Waaraan zijn die opleidingen dan verbonden, vanuit welk instituut?
Wat zijn de eisen voor een opleiding en van wie gaat dat uit?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:00

Ik heb ooit mijn Orun diploma gehaald en daar stond op dat het van het Ministerie was. Ik geloof dat het toen iets van het Ministerie van Landbouw en nog wat was.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:04

Ja orun en bv Deurne zijn 'officiele' opleidingen
Maar al die tegenwoordige opleidingen, zijn die officieel? Hebben die een waarde? Voor wie? Van wie?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:23

Tja, voor mij niet. :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:28

Nee, en ik denk voor een heleboel niet...
Mooie manier om een hoop geld te verdienen voor de cursusaanbieders.
Maar denk nou niet dat je met zo een opleiding een geloofwaardige instructeur bent....

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 19:34

(ik lees ook nog steeds mee hier hoor :) )
Ik heb 16 jaar geleden mijn ORUN-diploma gehaald. Dat was destijds, naast Deurne, DE opleiding. Ik heb er wel het een en ander geleerd en natuurlijk was het ook belangrijk in verband met de verzekering, maar het meeste haal ik uit de praktijk. Ik ben ook heel bewust gestopt met lesgeven toen ik mijn visie heb verlegd en eigenlijk "opnieuw" ben begonnen met rijden. Uiteindelijk hoop ik wel weer mensen op de goede weg te kunnen helpen, maar pas dan, wanneer ik zelf er weer helemaal van overtuigd ben dat ik ook echt weet waar ik naartoe wil en hoe ik iemand dit bij kan brengen. Dit zal heel anders zijn dan hoe ik het vroeger deed namelijk.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:12

ik heb een tien jaar geleden orun gedaan 1e fase, Maar ik was er toen niet over te spreken.
Ben daarom ook niet verder gegaan. Ik had een papiertje en vond het wel prima.
En nu jaren later vind ik het helemaal een aanfluiting.

Maar zo beperkt aan informatie en vooral aan achtergrond info. het hoe en waarom.
Hoe een ruiter en paard bewegen zoals ze doen komt helemaal niet aan de orde.
Nou snap ik best dat de tijd (20 weken) kort is om daar alles in te verwerken. maar een stuk
biomechanica, didactiek lijkt me toch wel erg handig. Maar nee hoor dat soort dingen kwamen niet aan de orde.

Een cursusleidster die niet open stond voor een gesprek en alles afkapte omdat ze zelf te weinig wist.
Ik snap ook best dat een hoop instructeurs elkaar napraten, want ze weten ook gewoon niet waar ze het over hebben, dus roep je wat je een ander hebt horen zeggen.
Beter goed gejat dan slecht bedacht.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:23

Hier dezelfde reden om na de eerste fase niet verder te gaan. Maar didactiek heb ik wel gehad en met de instructie had ik het wel getroffen, maar de eerste fase had voor mij verder te weinig diepgang, eigenlijk moest je al veel weten en kunnen om het te halen, want gek veel geleerd heb ik er niet.
Maar goed. Het meeste heb ik geleerd van jaren lang elke twee weken een les van een topinstructeur en dan de rest van de tijd heel hard oefenen, veel lezen en veel naar anderen kijken. Goede en slechte ruiters en dan niet alleen in de ring, maar vooal op het voorterrein.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:25

ow ik bedenk me nu net dat ik ook altijd braaf in de hoek moest blijven staan met m'n rijlaarzen aan en met m'n cap op.
Terwijl ik zelf juist heel fijn vind om mensen iets uit te leggen als ik er dichter bij sta.
Scheelt al heel veel in stemgebruik(toen werd er nog niet veel gebruik gemaakt van een headset)
Maar het allerbelangrijkste vind ik. Doordat je zo vaak mensen probeert een gevoel duidelijk probeert te maken, en inzicht probeert te geven in hun eigen kunnen en wat ze juist niet kunnen of beter of anders ''moet'' en dat kan houding van mens of ruiter zijn. wat doet teugeldruk.
Ik leg een arm,hand, been, voet, op zn plek. of laat ze voelen wat het bekken doet. en wanneer alleen het bovenlichaam wordt gedraaid etc. kortom ik zit heel vaak aan de mens en aan het paard als ik lesgeef.
Dat was tijdens de cursus niet echt de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 20:38

Hoi!

Ik heb sinds gisteren een heel leuk beestje te rijden gekregen. Hij is 11 jaar. Natuurlijk hebben we nu alleen nog even kennis gemaakt en zijn we nog niet echt aan het werk gegaan, maar dat komt wel.

Wat vinden jullie er tot nu toe van? Wat kan er beter?

Afbeelding
Afbeelding

Draf:

Galop: