Te bol voor je knol?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:21

Oh dan excuses, dacht dat ik de enige met zo'n 'afwijkende' mening was :)

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:35

Volgens de 'regel' die sommige hier hanteren word dat wel degelijk gezegd. Dus dat je het grappig vind dat dingen verdraaid worden is niet helemaal terecht.
Collie2008 schreef:
Grappig dat dingen verdraaid worden.

Ik ben degene die heeft gezegd dat ze 70kg al vrij veel vind aangezien ik van mening ben dat eigenlijk iedere kilo schade toebrengt aan een paard. Dus eigenlijk ben ik ook te zwaar voor mijn paard in mijn beleving.

Er heeft verder (volgens mij) niemand gezegd dat je met 65 niet op een paard zou moeten stappen :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:36

Ik heb op de vorige pagina al excuus gezegd hoor :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:50

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:53

Marc houtzager 87 kilo
Jur vrieling 80 kilo

Om maar wat te noemen....

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:44

Als een ruiter met 80kg (oke zeg 85kg met kleren/zadel) op een paard van 650kg gaat zitten dan zit hij op 13%, dus nog ruim onder de 15%. Als je daarbij bedenkt dat zowel paard als ruiter in topvorm zijn als je spreekt over een Zenith en Jeroen bv dan lijkt het me gewoon echt geen probleem.

Ik denk wel dat Marc een uitzondering is. Ik heb even wat rond zitten neuzen en de meeste zitten toch tussen de 70 en 80kg wat ik kon terugvinden. Veel lichter kan Marc trouwens niet worden denk ik met zijn lengte ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:12

bruintje123 schreef:
Geen idee wie er daar op die foto staan.
Maar die linker valt voor mij niet onder slank kontje.
Die gaat al snel over de 20%

Denk je? Ze zal toch niet over de 100 kilo wegen? Een beetje paard is al gauw 500 geloof ik.

Ik ben trouwens totaal niet van mening dat elke kilo schade toe doet aan het paard. Vind het ook een beeje raar dat als je daarvan overtuigd bent, je erop gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:12

Wat me trouwens opvalt, is dat alles wat gezegd is hier over lengte en gewicht als in vet gaat, en de bespriering van de ruiter dan? ;) "Te zwaar" door spieren, dan hobbelt er dus niks na zoals vet wel doet (die extra klap dus) (sorry voor de beetje banketstaaf omschrijving, maar weet even niet hoe ik het anders moet zeggen)
Ik heb wel is een man (sportleraar, zijn dochtertje kwam een keertje rijden) geweigerd op mijn paard te stappen omdat ik hem te zwaar qua spieren vond.
Hoe kijken jullie daar tegenaan? Dan vond ik best lastig namelijk. Hij begreep het uiteraard, maar was nog nooit "te zwaar door je spieren" genoemd :')
Ik zeg 'gewicht is gewicht', of dat nou spieren of vet zijn, maar hier heb ik nog niemand over gehoord :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:55

te zwaar is in mijn ogen te zwaar hoor. Een echte sportman (althans een fitness bink) weegt al gauw flink meer dan 80kg

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:55

Gillbo schreef:
En een super gespierde man van 95kg, die heeft geen vetrol die meebeweegt mag dat dan wel?

Ik vind dit topic meer een topic geworden om mensen met overgewicht te beledigen ipv dat er duidelijke antwoorden komen.

Feit is dat overgewicht, en zeker als er sprake is van obesitas, iemand op allerlei manieren in het nadeel is. Als het om sport gaat, omdat de gewrichten onderheviger zijn aan slijtage, als het om gezondheid gaat, en ook als het gaat om ergens aangenomen te worden op het werk. Dat laatste is omdat uiterlijk in deze maatschappij helaas - te - belangrijk gevonden wordt, maar ook omdat obesitas vaak gezien wordt als een blijk van gebrek aan discipline of zelfbeheersing. In dat laatste heeft men ook wel een punt.
Obesitas gaat namelijk verder dan alleen wat overgewicht hebben.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:27

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:31

Anoniem schreef:
Wat me trouwens opvalt, is dat alles wat gezegd is hier over lengte en gewicht als in vet gaat, en de bespriering van de ruiter dan? ;) "Te zwaar" door spieren, dan hobbelt er dus niks na zoals vet wel doet (die extra klap dus) (sorry voor de beetje banketstaaf omschrijving, maar weet even niet hoe ik het anders moet zeggen)
Ik heb wel is een man (sportleraar, zijn dochtertje kwam een keertje rijden) geweigerd op mijn paard te stappen omdat ik hem te zwaar qua spieren vond.
Hoe kijken jullie daar tegenaan? Dan vond ik best lastig namelijk. Hij begreep het uiteraard, maar was nog nooit "te zwaar door je spieren" genoemd :')
Ik zeg 'gewicht is gewicht', of dat nou spieren of vet zijn, maar hier heb ik nog niemand over gehoord :j

voor het paard maakt het inderdaad geen moer uit of hij nu een vette ruiter of een gespierde ruiter op zijn rug heeft.Zwaar blijft zwaar.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:33

Collie2008 schreef:
Grappig dat dingen verdraaid worden.

Ik ben degene die heeft gezegd dat ze 70kg al vrij veel vind aangezien ik van mening ben dat eigenlijk iedere kilo schade toebrengt aan een paard. Dus eigenlijk ben ik ook te zwaar voor mijn paard in mijn beleving.

Er heeft verder (volgens mij) niemand gezegd dat je met 65 niet op een paard zou moeten stappen :+

Dan komen we in de categorie: waarom wil je dan uberhaupt op een paard zitten...?? Heeft niks meer met gewicht te maken maar met ethiek.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:34

geerke schreef:
voor het paard maakt het inderdaad geen moer uit of hij nu een vette ruiter of een gespierde ruiter op zijn rug heeft.Zwaar blijft zwaar.

Ik denk echt van wel.

Twee mensen die beide 90 kilo wegen. De een is 1.60 en de ander is 1.80.
Die van 1.60 heeft overgewicht en overgewicht is dood gewicht. De bovenbenen zullen niet zo gemakkelijk aansluiten in het zadel waardoor goed meebewegen ook moelijker wordt. Ook zal souplesse ontbreken.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:38

Ikzelf ben ook absoluut niet de magerste, maar een vriendin van mij weegt ook 100+ kg's en die rijdt op een zware appaloosa merrie, wat op zich geen lelijk zicht is, maar ze rijdt ook op de dochter, heel mager paardje, fijn gebouwd, en dat vind ik heel pijnlijk om te zien. Paardje ziet er ook van af, maar als we haar erop aanspreken wordt ze kwaad.

Ze zegt telkens te willen vermageren om op haar paardje te kunnen rijden, maar ze is zo food-minded. Echt ongelooflijk. :-(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:43

Desiree schreef:
geerke schreef:

Ik denk echt van wel.

Twee mensen die beide 90 kilo wegen. De een is 1.60 en de ander is 1.80.
Die van 1.60 heeft overgewicht en overgewicht is dood gewicht. De bovenbenen zullen niet zo gemakkelijk aansluiten in het zadel waardoor goed meebewegen ook moelijker wordt. Ook zal souplesse ontbreken.

Dat bedoelde ik inderdaad. Ik denk dat er zeker wel verschil zit in 80 kg en vet en 80 kg en spieren mbt het belemmeren van het paard. Maar of het voor die rug en de kracht die ze nodig hebben om een ruiter de dragen uit maakt? Nee, dat denk ik niet, met betrekking daarop lijkt het me dat gewicht gewicht is, en het in dat geval niet uit maakt waar dat gewicht vandaan komt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:45

Evelien__ schreef:
Ikzelf ben ook absoluut niet de magerste, maar een vriendin van mij weegt ook 100+ kg's en die rijdt op een zware appaloosa merrie, wat op zich geen lelijk zicht is, maar ze rijdt ook op de dochter, heel mager paardje, fijn gebouwd, en dat vind ik heel pijnlijk om te zien. Paardje ziet er ook van af, maar als we haar erop aanspreken wordt ze kwaad.

Ze zegt telkens te willen vermageren om op haar paardje te kunnen rijden, maar ze is zo food-minded. Echt ongelooflijk. :-(

Ik ken een soortgelijk geval. Goeie meid hoor. Maar gevalletje obesitas. Ze zégt dat ze zelf kan afvallen, maar dat zegt ze nu al maanden en maanden.....
Ik heb haar aangeraden dat ze naar een diëtist moet want ze heeft geen inzicht in het voedsel dat ze neemt. Ze zei dat ze daar geen geld voor had, maar ik zei dat het vergoed zou worden door ziektekosten verzekering in haar geval. Maar ze doet het niet.
Maar ze wil wél graag paardrijden.....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:46

Anoniem schreef:
Dat bedoelde ik inderdaad. Ik denk dat er zeker wel verschil zit in 80 kg en vet en 80 kg en spieren mbt het belemmeren van het paard. Maar of het voor die rug en de kracht die ze nodig hebben om een ruiter de dragen uit maakt? Nee, dat denk ik niet, met betrekking daarop lijkt het me dat gewicht gewicht is, en het in dat geval niet uit maakt waar dat gewicht vandaan komt.

De zwaarte maakt inderdaad geen verschil.
maar de reactie van een te zwaar lichaam en een normaal lichaam heeft wel degelijk zijn weerslag op het bewegen van het paard.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:59

helaas heb ik er vroeger nooit bij stilgestaan dat ik te zwaar was voor mijn haflinger.
destijds woog ik 110 kilo en reed ik best veel.
Ik heb niet het idee gehad dat ze er last van had.
maar als ik nu terug krijg heb ik spijt dat ik er toen op durfde te stappen.

inmiddels ben ik zeer veel afgevallen en als ik ooit nog zo wordt dan stap ik niet meer op een paard.
Ik vind persoonlijk dat je moet kijken naar het paard en de ruiter zelf. die combi zegt genoeg of een paard het aankan of niet

zie hier het verschil, vroeger en nu

Afbeelding

Afbeelding

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:04

magicmist schreef:
helaas heb ik er vroeger nooit bij stilgestaan dat ik te zwaar was voor mijn haflinger.

inmiddels ben ik zeer veel afgevallen en als ik ooit nog zo wordt dan stap ik niet meer op een paard.
Ik vind persoonlijk dat je moet kijken naar het paard en de ruiter zelf. die combi zegt genoeg of een paard het aankan of niet

http://www.bokt.nl/img/avatar/evXU41.jpg
http://www.bokt.nl/img/avatar/8m8qnx.jpg

je lijkt wel gehalveerd in je gewicht!!! Hoe heb je dat gedaan?? Respect!
Ik denk dat de combi inderdaad belangrijk is, dat zei ik al eerder.

Maar hoe dan ook, overgewicht dermate dat je kunt spreken van obesitas heeft hoe dan ook weerslag op het paard. En op de ruiter zelf.
Denk eens aan het afstappen van de ruiter. Die komt omlaag. Het gewicht dat terecht komt op zijn of haar gewrichten, dat is vermenigvuldigd met .... weet iemand dat precies? Ik weet dat het in ieder geval 2x het gewicht is. Je kunt je dan wel iets voorstellen bij slijtage.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:07

Wauwww wat een gave foto ook!!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:08

Ik ken ook mensen die veel te zwaar zijn voor hun paard, maar praten het vaak goed met dat een lichte ruiter die slecht zit ook erg is enzo.
Ook iemand die overgewicht heeft en op een slank of jong paard gaat zitten....

Gelukkig weeg ik nog geen 60 kilo en rijd op een haf. Maar als ik 20 kilo zwaarder zou wegen hield ik het bij grondwerk

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:12

Cinnepin schreef:
Ik ken ook mensen die veel te zwaar zijn voor hun paard, maar praten het vaak goed met dat een lichte ruiter die slecht zit ook erg is enzo.
Ook iemand die overgewicht heeft en op een slank of jong paard gaat zitten....

Gelukkig weeg ik nog geen 60 kilo en rijd op een haf. Maar als ik 20 kilo zwaarder zou wegen hield ik het bij grondwerk

Een lichte ruiter die slecht zit is zeker ook erg ja.
En een ruiter die slecht rijdt is erg.

Een goede ruiter hoort dan ook aan zichzelf te werken om het behoud van het paard. Dus ook een veel te dikke ruiter moet aan zichzelf werken voor het behoud van het paard. En zichzelf.

En als jij 20 kilo zwaarder zou zijn, ben jij voor menig haflinger nog steeds geschikt om op te rijden, want een haflinger heeft misschien niet zozeer maat, maar wél body.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:13

Desiree schreef:
magicmist schreef:

http://www.bokt.nl/img/avatar/evXU41.jpg
http://www.bokt.nl/img/avatar/8m8qnx.jpg

je lijkt wel gehalveerd in je gewicht!!! Hoe heb je dat gedaan?? Respect!
Ik denk dat de combi inderdaad belangrijk is, dat zei ik al eerder.

Maar hoe dan ook, overgewicht dermate dat je kunt spreken van obesitas heeft hoe dan ook weerslag op het paard. En op de ruiter zelf.
Denk eens aan het afstappen van de ruiter. Die komt omlaag. Het gewicht dat terecht komt op zijn of haar gewrichten, dat is vermenigvuldigd met .... weet iemand dat precies? Ik weet dat het in ieder geval 2x het gewicht is. Je kunt je dan wel iets voorstellen bij slijtage.

Oa een gastric bypass en daarbij een zeer streng dieet

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:15

magicmist schreef:
Oa een gastric bypass en daarbij een zeer streng dieet

Ik ken meer mensen die een dergelijke ingreep hebben ondergaan, en hun voedsel hebben aangepast. En met blijvend resultaat. Maar niet met zo´n enorm resultaat als jij!

Dat dieet van jou zal inderdaad wel zeer streng zijn.