Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Collie2008 schreef:Grappig dat dingen verdraaid worden.
Ik ben degene die heeft gezegd dat ze 70kg al vrij veel vind aangezien ik van mening ben dat eigenlijk iedere kilo schade toebrengt aan een paard. Dus eigenlijk ben ik ook te zwaar voor mijn paard in mijn beleving.
Er heeft verder (volgens mij) niemand gezegd dat je met 65 niet op een paard zou moeten stappen
bruintje123 schreef:http://www.stegen.net/wp-content/upload ... a-site.jpg
En Albert Zoer wat zou die wegen?
En die paarden moeten over 160.
bruintje123 schreef:Geen idee wie er daar op die foto staan.
Maar die linker valt voor mij niet onder slank kontje.
Die gaat al snel over de 20%
Gillbo schreef:En een super gespierde man van 95kg, die heeft geen vetrol die meebeweegt mag dat dan wel?
Ik vind dit topic meer een topic geworden om mensen met overgewicht te beledigen ipv dat er duidelijke antwoorden komen.
Anoniem schreef:Wat me trouwens opvalt, is dat alles wat gezegd is hier over lengte en gewicht als in vet gaat, en de bespriering van de ruiter dan?"Te zwaar" door spieren, dan hobbelt er dus niks na zoals vet wel doet (die extra klap dus) (sorry voor de beetje banketstaaf omschrijving, maar weet even niet hoe ik het anders moet zeggen)
Ik heb wel is een man (sportleraar, zijn dochtertje kwam een keertje rijden) geweigerd op mijn paard te stappen omdat ik hem te zwaar qua spieren vond.
Hoe kijken jullie daar tegenaan? Dan vond ik best lastig namelijk. Hij begreep het uiteraard, maar was nog nooit "te zwaar door je spieren" genoemd![]()
Ik zeg 'gewicht is gewicht', of dat nou spieren of vet zijn, maar hier heb ik nog niemand over gehoord
Collie2008 schreef:Grappig dat dingen verdraaid worden.
Ik ben degene die heeft gezegd dat ze 70kg al vrij veel vind aangezien ik van mening ben dat eigenlijk iedere kilo schade toebrengt aan een paard. Dus eigenlijk ben ik ook te zwaar voor mijn paard in mijn beleving.
Er heeft verder (volgens mij) niemand gezegd dat je met 65 niet op een paard zou moeten stappen
geerke schreef:voor het paard maakt het inderdaad geen moer uit of hij nu een vette ruiter of een gespierde ruiter op zijn rug heeft.Zwaar blijft zwaar.
Desiree schreef:geerke schreef:voor het paard maakt het inderdaad geen moer uit of hij nu een vette ruiter of een gespierde ruiter op zijn rug heeft.Zwaar blijft zwaar.
Ik denk echt van wel.
Twee mensen die beide 90 kilo wegen. De een is 1.60 en de ander is 1.80.
Die van 1.60 heeft overgewicht en overgewicht is dood gewicht. De bovenbenen zullen niet zo gemakkelijk aansluiten in het zadel waardoor goed meebewegen ook moelijker wordt. Ook zal souplesse ontbreken.
Evelien__ schreef:Ikzelf ben ook absoluut niet de magerste, maar een vriendin van mij weegt ook 100+ kg's en die rijdt op een zware appaloosa merrie, wat op zich geen lelijk zicht is, maar ze rijdt ook op de dochter, heel mager paardje, fijn gebouwd, en dat vind ik heel pijnlijk om te zien. Paardje ziet er ook van af, maar als we haar erop aanspreken wordt ze kwaad.
Ze zegt telkens te willen vermageren om op haar paardje te kunnen rijden, maar ze is zo food-minded. Echt ongelooflijk. :-(
Anoniem schreef:Dat bedoelde ik inderdaad. Ik denk dat er zeker wel verschil zit in 80 kg en vet en 80 kg en spieren mbt het belemmeren van het paard. Maar of het voor die rug en de kracht die ze nodig hebben om een ruiter de dragen uit maakt? Nee, dat denk ik niet, met betrekking daarop lijkt het me dat gewicht gewicht is, en het in dat geval niet uit maakt waar dat gewicht vandaan komt.
magicmist schreef:helaas heb ik er vroeger nooit bij stilgestaan dat ik te zwaar was voor mijn haflinger.
destijds woog ik 110 kilo en reed ik best veel.
Ik heb niet het idee gehad dat ze er last van had.
maar als ik nu terug krijg heb ik spijt dat ik er toen op durfde te stappen.
inmiddels ben ik zeer veel afgevallen en als ik ooit nog zo wordt dan stap ik niet meer op een paard.
Ik vind persoonlijk dat je moet kijken naar het paard en de ruiter zelf. die combi zegt genoeg of een paard het aankan of niet
zie hier het verschil, vroeger en nu
http://www.bokt.nl/img/avatar/evXU41.jpg
http://www.bokt.nl/img/avatar/8m8qnx.jpg
Cinnepin schreef:Ik ken ook mensen die veel te zwaar zijn voor hun paard, maar praten het vaak goed met dat een lichte ruiter die slecht zit ook erg is enzo.
Ook iemand die overgewicht heeft en op een slank of jong paard gaat zitten....
Gelukkig weeg ik nog geen 60 kilo en rijd op een haf. Maar als ik 20 kilo zwaarder zou wegen hield ik het bij grondwerk
Desiree schreef:magicmist schreef:helaas heb ik er vroeger nooit bij stilgestaan dat ik te zwaar was voor mijn haflinger.
destijds woog ik 110 kilo en reed ik best veel.
Ik heb niet het idee gehad dat ze er last van had.
maar als ik nu terug krijg heb ik spijt dat ik er toen op durfde te stappen.
inmiddels ben ik zeer veel afgevallen en als ik ooit nog zo wordt dan stap ik niet meer op een paard.
Ik vind persoonlijk dat je moet kijken naar het paard en de ruiter zelf. die combi zegt genoeg of een paard het aankan of niet
zie hier het verschil, vroeger en nu
http://www.bokt.nl/img/avatar/evXU41.jpg
http://www.bokt.nl/img/avatar/8m8qnx.jpg
je lijkt wel gehalveerd in je gewicht!!! Hoe heb je dat gedaan?? Respect!
Ik denk dat de combi inderdaad belangrijk is, dat zei ik al eerder.
Maar hoe dan ook, overgewicht dermate dat je kunt spreken van obesitas heeft hoe dan ook weerslag op het paard. En op de ruiter zelf.
Denk eens aan het afstappen van de ruiter. Die komt omlaag. Het gewicht dat terecht komt op zijn of haar gewrichten, dat is vermenigvuldigd met .... weet iemand dat precies? Ik weet dat het in ieder geval 2x het gewicht is. Je kunt je dan wel iets voorstellen bij slijtage.