Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 22:30

Wanneer een paard angstig/gespannen is dan heft het zijn hoofd hoog en spant de voorrug aan, er komt dan adrenaline in het bloed waardoor de spanning nog verder toeneemt.
Het paard is klaar voor de vlucht.
Zonder angst als aanleiding gebeurt er merkwaardig genoeg hetzelfde, hoofd hoog, rug aangespannen>adrenaline.

Men heeft ontdekt dat wanneer we het paard ertoe kunnen brengen zijn hals tot ten minste onder de horizontale lijn te laten vallen de adrenaline toevoer vertraagt en hoe lager de hals hoe minder adrenaline.
Het paard wordt nu "lui".
In werkelijkheid gaat het om de voorrug en de schoft, wanneer de voorrug ontspant, de schoft uitwaaiert ontspant het paard zich.
Niet meteen maar wel vrij snel, het gaat zich los laten.
Het is een soort van triggermechanisme.
Hier zit het belang van dat plakbandje dus...

Wanneer een paard onzeker is of ongenoegen beleeft dan spant het de kaak en onderhals aan.
Het geeft niet na.
Hier komt ons bit in beeld, met behulp van het bit kunnen we het paard er op subtiele manier toe brengen/vragen de onderkaak los te laten, daarmee zal het ook de onderhals ontspannen en wonderlijk genoeg wordt het nu rustiger en aanvaard de hem omringende onzekerheden gemakkelijker.
Ook dit is een triggermechanisme.
Om de onderkaak los te kunnen laten moet een paard daar de vrijheid voor hebben, hij moet zijn mond kunnen openen, hij moet op het bit kunnen knabbelen.
Die vrijheid wordt hem ontnomen door de sperriem en in mindere mate door de neusriem.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 14-06-15 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 22:32

@Sodeletuut,
Daarmee bedoel ik dat hij zich zo min mogelijk druk maakt.
Dat is op zich geen enkel probleem, hij heeft gelijk, maar wanneer je je bezig houdt met dressuur dan willen we iets anders dan dat bereiken.
Zie Fei Art 401 ;)

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:53

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:00

horseware, ik vind je paard erg fijn lopen. Hij laat lekker los, stretcht mooi naar beneden. Tempo vind ik goed. En inderdaad, de afdruk achter kan wat meer... rijd je hem ook al af en toe in een werkhouding?

Ik ben ook heel benieuwd naar het commentaar van Will. Ik verwacht inderdaad wel een opmerking op je houding (schouders naar achter/schouderbladen naar elkaar toe). Ik herken het wel. Ik zat in het begin ook helemaal voorover gekukeld. Je bent dan zoveel bezig met je paard dat je niet meer op je eigen houding let. Wat mij erg heeft geholpen is steeds maar in mijn hoofd herhalen, knieën naar binnen draaien, schouderbladen naar elkaar toe. En inderdaad, zitles...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 10:19

Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die met het plakbandje/lintje/elastiekje hebben geexperimenteerd en zo ja, wat ze daar over te zeggen hebben.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:24

Simpelman schreef:
Wanneer hij door de knieën zakt, soms fors, dan is dat goed, dat verast hemzelf, meer is dat niet, hij moet nu iets doen achter.

Heb een heerlijke Fries die regelmatig even door zijn knie lijkt te zakken.
Hij maakt dan als het ware een "misstap".
Is dit hetzelfde of toch een stuk kracht wat hij mist...?[/quote]
Gebrek aan kracht en controle, gewoon doorgaan.l

Pfoei , dat moest ik even horen ... Sinds we fanatieker trainen heeft ze het vaker , met name met stappen
Iedere keer dat het voorkomt is het een complimentje voor je, je gaat in de goede richting.[/quote]

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:26

Simpelman schreef:
Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die met het plakbandje/lintje/elastiekje hebben geexperimenteerd en zo ja, wat ze daar over te zeggen hebben.

Ik ga het zometeen testen , het was de bedoeling dat het elastiekje zo ver mogelijk van je vandaan kwam ? En dat de hals uit schuift met contact aan de teugel ? Of begrijp ik het nu verkeerd ?

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 10:28

Voelen wat er gebeurt wanneer het elastiekje naar je toe komt en wanneer het van je af gaat.

Kijken of het je lukt het van je af te houden en toch contact te bewaren.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:43

Simpelman schreef:
Voelen wat er gebeurt wanneer het elastiekje naar je toe komt en wanneer het van je af gaat.

Kijken of het je lukt het van je af te houden en toch contact te bewaren.

Dankuwel voor de tip ! Ga het zo even proberen , ben echt heel benieuwd !

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:52

KoudbloedKim schreef:
Ik wil best een paar foto's laten zien en er wat informatie bij zetten. :)

Dit is Lana, een Norikerkruising met Arabieren,- en Kwpn'er-bloed.
Ze is in Maart 4 jaar geworden en in Februari heeft er voor het eerst iemand opgezeten.
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dit is Elske, een volle Friese merrie die in Maart 6 jaar is geworden.
Ze is op haar derde ingereden en sinds 1 jaar van ons.
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

En dit is Kim, een 11-jarig Nederlands Trekpaard en 8 jaar bij ons.
Op deze foto's had ze nog flink overgewicht, dat is nu verholpen. :)

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Lana: vind ik er goed uit zien voor een paard dat nog niet zo lang onder het zadel is , vooral balans is het gene wat ze naar mijn idee nog zoekt . Maar keep up the good work ! Ga je d'r zelf ook nog rijden ?

Elske : ze zijn samen echt met sprogen voor uit gegaan , neusje mag er nog wat meer uit maar dat is best heel lastig bij een fries om voor elkaar te krijgen. Verder mis ik soms het contact aan de binnen teugel naar mijn mening. Ook wil ik als tip mee geven ( gebruik het zelf ook ) veel laag en diep te rijden , met name met instappen /in draven . Hierdoor wordt het uiteindelijk ook makkelijker voor het neusje om er uit te komen
Edit: bij Elske zullen schijn overgangen en tempowisselingen ook heel goed zijn :j

En Kimmie : ten eerste complimenten hoe gespierd ze is geworden en dat afgevallen is ! Blijer paard en nu is ze nog mooier ( volg je topics ook) . Op de eerste foto heb ik het idee dat Kim een beetje door dramt , kan dit ? Bij kim is het belangrijk denk ik om veel schijn overgangen te maken en veel tempo wisselingen .
Ben echt onder de indruk van d'r <3 heb je zelf ook rij foto's met haar ? En reageert ze dan ook anders ?

Ik vind echt dat jullie heel goed werk doen ! Dit was even een poging van mij om te beoordelen :evaw:

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:56

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:25

Mooie bijdrage @jannico.
Veel verwarring is gelegen in vertalingen, het is vooral een kwestie van ervaring en inzicht om te kunnen begrijpen wat er bedoeld werd in bepaalde teksten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:15

Simpelman schreef:

Meld zich :) Plakband naar voren uitgeschoven geeft mij een heerlijk verende, ietwat opbollende rug. Heeft mij jaren gekost om dit te krijgen bij de spanjaard.
Bij mijn andere merrie is dit a piece of cake om het zo maar even te noemen...dat beestje is een geschenk uit de hemel in dat opzicht <3

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:18

Ik ga er morgen mee aan de slag! :D Ben benieuwd wat mijn stalgenoten gaan vinden van mijn stoere vent met een strik in zijn manen...

edit: oh leuk om te lezen dat het al gelukt is! Heb je een foto van de uitvoering? Ik ben nogal een kluns met zo'n dingen..

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:47

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. :j Ik wil het graag eens proberen, maar vind het lastig voor te stellen wat precies de bedoeling is.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:51

jannico schreef:
nog een goed stuk over contact en aanleuning:

http://eclectic-horseman.com/the-defini ... n-the-bit/

wat mij betreft 1 van de beste, maar dat is puur persoonlijk natuurlijk

Als ik dit artikel lees en de plaatjes bekijk, dan loopt 9 van de 10 paarden niet correct "on the bit". Ik moest in het begin ook erg wennen aan het niet hebben van een ronde hals (lees: in een krul) en mooi voorbeeld waarbij duidelijk het verschil is te zien is phillip karl met high noon. Kijk eens om je heen, maar bij hoeveel paarden is het stukje direct achter de oren het hoogste punt?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 19:11

SinneJ schreef:
Ik ga er morgen mee aan de slag! :D Ben benieuwd wat mijn stalgenoten gaan vinden van mijn stoere vent met een strik in zijn manen...

edit: oh leuk om te lezen dat het al gelukt is! Heb je een foto van de uitvoering? Ik ben nogal een kluns met zo'n dingen..

Het is simpeler dan je misschien denkt.
Je zadelt je paard op.
10cm voor de zadelboom, bovenop het begin van de manenkam maak je een merkteken vast, bijvoorbeeld een klein stukje lint, een elastiekje, een gekleurd plakbandje, aan jouw creativiteit.....

Dan ga je rijden, eerst in stap later in draf.
Kijk of je met je rijkunstige inwerkingen het elastiekje/lintje/plakbandje naar voren kunt laten bewegen en weer naar achteren.
In het begin hoe meer naar voren hoe beter.
Voel wat er gebeurt in je paard als het naar voren is en wanneer het naar achteren is.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:15

Ok heel erg bedankt. Ik ben benieuwd! Is waarschijnlijk een mooie manier om te zien of ik het vw nw nu echt begrepen heb.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:24

Ik neem morgen ook plakband mee. Of een krijtje, waarmee ik een streepje zet :)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:25

Op die manier klinkt het inderdaad niet heel ingewikkeld. Ik ga het zeker eens proberen deze week en zal mijn bevindingen hier delen. :j

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:47

Ik lees mee en heb het idee van simpelman geprobeerd. Resultaat: een rustig paard met een ruimere pas, meer zweefmoment (hij is een pre ) dat veel gemakkelijker beweegt en dus fijner zit en daardoor weer aan lichtere hulpen voldoende heeft. Leuk, morgen weer

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:08

damian23 schreef:
jannico schreef:
nog een goed stuk over contact en aanleuning:

http://eclectic-horseman.com/the-defini ... n-the-bit/

wat mij betreft 1 van de beste, maar dat is puur persoonlijk natuurlijk

Als ik dit artikel lees en de plaatjes bekijk, dan loopt 9 van de 10 paarden niet correct "on the bit". Ik moest in het begin ook erg wennen aan het niet hebben van een ronde hals (lees: in een krul) en mooi voorbeeld waarbij duidelijk het verschil is te zien is phillip karl met high noon. Kijk eens om je heen, maar bij hoeveel paarden is het stukje direct achter de oren het hoogste punt?

ja :). Het vervelende is, is dat scholing en training "van het oog" daardoor al in de kern verpest wordt.

Observe, remember and compare.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:19

Ik wilde dit graag met jullie delen. Dit vind ik zo'n eye opener, het verschil tussen uitgestrekte draf!

Afbeelding

Afbeelding

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:21

Wat een vreselijke foto, die 2e

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:22

En nog een...

Afbeelding