Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:08

In 1e instantie waren er aparte rubrieken voir bitloos starten. Als toen massaal gestart was, had dit een goed signaal geweest.
Nu is er geen onderscheid in B en L, maar ik hoor en zie geen bitloos gereden bij de selecties, laat staan hoog eindigen. Bij de paarden zeker niet.
Er is gewoon te weinig animo voor. En om regels te veranderen heb je draagvlak nodig. Dat is er op deze manier dus niet.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:15

dat er weinig animo voor is is toch geen excuus? een hackemore mag toch ook? als je bitloos gewoon hetzelfde beoordeeld wordt als met bit zie ik het probleem niet hoor. net als verplicht met sporen moeten rijden. waarom? als je het zonder goed kunt dan is dat toch prima... of zonder paard :P

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:20

Hackamore mag je alleen mee springen, is in dressuur niet toe gestaan dacht ik..

En als je er mee wil springen , mag dat pas in de klasse z ...iig bij de paarden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:27

suuzepuus schreef:
dat er weinig animo voor is is toch geen excuus? een hackemore mag toch ook? als je bitloos gewoon hetzelfde beoordeeld wordt als met bit zie ik het probleem niet hoor. net als verplicht met sporen moeten rijden. waarom? als je het zonder goed kunt dan is dat toch prima... of zonder paard :P

Sporen zijn niet verplicht in geen enkele klasse.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 11:30

Suuzepuus ..... misschien toch eens goed de reglementen doornemen? Zeker als je deze wilt veranderen/aanpassen :D ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:31

Electra63 schreef:
Het gaat niet om het nadeel of voordeel; als je een sport beoefend, houdt je dan aan de regels, ga niet stiekem de regels omzeilen. Als je dat niet begrijpt, dan houdt de discussie op.

Voorlopig zijn er nog niet veel dressuurruiters die bitloos starten. Wij hebben de aparte rubrieken er uit gegooid, amper animo voor. Soms hadden we 1 start bitloos; tegenover 60-100 starts (in- of outdoor) met bit. Ik hoor en zie dat dit over het algemeen bij veel verenigingen zo gaat. Zolang de ruiters niet massaal bitloos starten in de lage rubrieken en niet met velen hoge punten rijden, zal er niet veel veranderen. Wil je regels veranderen, dan moet je draagvlak creeeren.

De eerste tijd waren het dan ook aparte proeven, niet met de rest mee, dan ook alleen nog de lagere klasse's. Dat maakt dat het voor veel mensen helemaal niet zo handig was bitloos te gaan. Ook nu nogsteeds hoor ik dit nog best veel, wat voor zin heeft het als het zo snel ophoud?
Die aparte rubrieken vond ik echt baarlijke onzin, natuurlijk is daar niet zoveel animo, men wil gewoon met de rest mee kunnen en niet in een zeer beperkt hoekje gepropt worden waar je wat jostie dressuur mag doen en verder niets.

Naar mijn mening hebben ze het, zeker in het begin, ook echt zo opgezet dat het bijna alleen maar kon falen.
Dit is een beetje een oneindige cirkel, mensen willen graag bitloos starten en vooral verder, maar dat wordt niet toegestaan. Daardoor kiezen veel mensen die serieus verder willen dan toch maar voor bit, want daarmee kan en mag je verder en daardoor zijn er minder bitloze ruiters.

Als bitloos nu gewoon door de hele linie heen mag ga je zien dat de ruiters die serieus verder willen ook daarvoor gaan kiezen(niet iedereen natuurlijk, maar de groep wordt groter). Omdat er dan betere bitloze ruiters zijn stimuleert dat de lagere klasse's om die stap ook te maken.
Nu hangt de mening nog rond het kan gewoon niet, degene die daar al wel voorbij zijn komen tegen het mag niet aangelopen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:34

Electra63 schreef:
Precies Oji... de bitloze ruiters moeten fanatiek gaan starten en als er een paar duizend de L2 hebben uitgereden, dan lobbyen.

Ik heb Charlotte een paar x gezien live en ik kijk altijd even bij de losrij-bak, Valegro had die keren gewoon S&T in.

Maar waarom zou je dat doen als je al weet dat je niet verder kan?
Dat is juist de ellende van deze manier, iedereen die serieus bezig wil en verder wil gaat tegen die muur aanlopen waarbij ze niet verder mogen.

Leuk dat er dan gezegd wordt dat als er genoeg mensen op ten duur zijn ze heel misschien daar wel wat mee willen doen, maar we weten allemaal dat het een logge organisatie is die niet snel beweegt. Daar gaan dus jaren overheen.
Wat moet je dan als serieuze ruiter, gewoon maar stoppen, in hetzelfde niveau blijven, 80 paarden hebben om zo steeds opnieuw te kunnen? Dat slaat toch nergens op?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:37

oji schreef:
In de M mag je ook niet meer met zweep starten. Is dat net zo belachelijk? Dat je niet mag doorstromen als het jou niet lukt om je paard fatsoenlijk aan het been te krijgen voor de M? M worden meer/andere eisen gesteld. 1 ervan is dat je met bit dient te rijden. KNHS kan nou eenmaal niet achter elke eenling (en uit de startcijfers blijkt gewoon dat het eenlingen zijn in de wedstrijden) aan de regels veranderen.

Vergelijk je nu echt je paard niet goed voor elkaar hebben met bitloos?

De zweep is omdat je de kwaliteit moet hebben, je paard netjes aan het been moet zijn.
Bit/bitloos maakt geen prutje verschil, sterker nog, bitloos is misschien zelfs lastiger dan met bit, beter gezegd, een niet zo'n nette aanleuning valt veel meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 15:39

De knhs ziet geen enkele reden om het aan te passen want zij en de meeste andere wedstrijdruiters hebben er geen belang bij. Wil je dit wel? Dan zal je hoe vervelend ook moeten bewijzen waarom.. En met 10x 180 punten halen ben je er dan niet. Zorgen dat je goed presteert op de hippiade wel, dat ze letterlijk en figuurlijk niet meer om je heen kunnen.

Dat bitloos lastiger is ben ik het niet mee eens want bitloos kan ook een methode zijn om te verdoezelen dat de ruiter het paard niet fatsoenlijk aan de gang krijgt met een bit, net als wanneer je met een scherper bit zou gaan rijden.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:02

Dat kun je ook omdraaien yvank, hoeveel ruiters krijgen een paard niet fatsoenlijk door de baan bitloos!?
Waarom zou met bit beter zijn dan zonder bit?! Waarom niet allemaal met een open blik ergens naar kijken zonder te roepen dat het een beter is dan het andere?!
Ik ben helemaal niet tegen rijden met een bit. Mijn andere paard loopt wel op een bit, geen probleem. Echter mijn witte vriend loopt beter bitloos, daar kan ik niets aan veranderen, hoe graag ik het ook zou willen. En aangezien ik de geestelijke en lichamelijke gezondheid van mijn paarden belangrijker vind dan de ijzeren regeltjes van een organisatie moeten we, als we verder willen, maar HC gaan starten in de M en verder.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:06

Yvank_ schreef:
De knhs ziet geen enkele reden om het aan te passen want zij en de meeste andere wedstrijdruiters hebben er geen belang bij. Wil je dit wel? Dan zal je hoe vervelend ook moeten bewijzen waarom.. En met 10x 180 punten halen ben je er dan niet. Zorgen dat je goed presteert op de hippiade wel, dat ze letterlijk en figuurlijk niet meer om je heen kunnen.

Dat bitloos lastiger is ben ik het niet mee eens want bitloos kan ook een methode zijn om te verdoezelen dat de ruiter het paard niet fatsoenlijk aan de gang krijgt met een bit, net als wanneer je met een scherper bit zou gaan rijden.

Maar waarom moeten bitloze ruiters zich tot in de puntjes bewijzen? Dat is voor de bitruiters toch ook niet zo?
Ze zijn er, ze doen mee, er zijn er inmiddels zat die tegen de muur van tot hier en niet verder aangelopen zijn. De kwaliteit dus hebben om verder te mogen.
Maar nee, dat is niet goed genoeg, ze moeten meer scoren dan anderen.

Bitloos is geen methode om wat dan ook maar te verdoezelen, niets van wat bij dressuur beoordeeld wordt iig.
Wat vooral mijn probleem hiermee is is dat het voor de beoordeling gewoon niets uitmaakt, er veranderd helemaal niets behalve dat er combi's zonder bit tussen rijden.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 05-04-15 16:08, in het totaal 2 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:07

Bowen schreef:

De zweep is omdat je de kwaliteit moet hebben, je paard netjes aan het been moet zijn.
Bit/bitloos maakt geen prutje verschil, sterker nog, bitloos is misschien zelfs lastiger dan met bit, beter gezegd, een niet zo'n nette aanleuning valt veel meer op.

Ik zeg, dat je in een bepaalde klasse bepaalde vaardigheden moet kunnen tonen en een onderdeel van die vaardigheden zijn beperkingen in het harnachement tov de lagere klassen. Kun je dat niet, nee dan heb je je zaken niet goed voor elkaar voor die klasse.
Kun je gaan klagen en mokken en niets bereiken.
Kun je kijken of er genoeg mensen zijn die jouw gelijk kunnen bewijzen dat de regels veranderd moeten worden, maar maak je je afhankelijk van anderen en heb je veel geduld nodig om een stap verder te komen.
Of je kunt gaan oefenen tot je erbij neervalt om die vaardigheid wel onder de knie te krijgen. Ben je onafhankelijk van anderen.

Het gaat er niet om in wedstrijdsport of een andere methode lastiger is of niet, het gaat erom of je het doet zoals de reglementen aangeven. Dat zijn de kaders die gesteld zijn aan de prestatie. Zijn ook mensen die waarschijnlijk een hele nette proef kunnen neerzetten zonder zadel, misschien veel fijner zitten zonder zadel. In de wedstrijdsport moet je het nou eenmaal laten zien MET zadel.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:10

oji schreef:
Bowen schreef:

Ik zeg, dat je in een bepaalde klasse bepaalde vaardigheden moet kunnen tonen en een onderdeel van die vaardigheden zijn beperkingen in het harnachement tov de lagere klassen. Kun je dat niet, nee dan heb je je zaken niet goed voor elkaar voor die klasse.
Kun je gaan klagen en mokken en niets bereiken.
Kun je kijken of er genoeg mensen zijn die jouw gelijk kunnen bewijzen dat de regels veranderd moeten worden, maar maak je je afhankelijk van anderen en heb je veel geduld nodig om een stap verder te komen.
Of je kunt gaan oefenen tot je erbij neervalt om die vaardigheid wel onder de knie te krijgen. Ben je onafhankelijk van anderen.

Het gaat er niet om in wedstrijdsport of een andere methode lastiger is of niet, het gaat erom of je het doet zoals de reglementen aangeven. Dat zijn de kaders die gesteld zijn aan de prestatie. Zijn ook mensen die waarschijnlijk een hele nette proef kunnen neerzetten zonder zadel, misschien veel fijner zitten zonder zadel. In de wedstrijdsport moet je het nou eenmaal laten zien MET zadel.

Maar dit gaat niet om een vaardigheid, dat is nu juist het punt. Je hebt voor bit of bitloos dezelfde vaardigheid nodig.
Als je een zweep nodig hebt omdat je been niet voldoende werkt is dat een vaardigheidsprobleem, dat maakt dat dit vergelijk ontzettend mank gaat. Als je bitloos rijdt zal je gewoon vaardig moeten zijn, ellende valt alleen maar sneller op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:11

Waarom moesten vrouwen destijds bewijzen dat ze net goed zijn als mannen voordat het geaccepteerd was? Dat is net zo iets, het zijn nou eenmaal keiharde regels en wil je dat veranderen terwijl een organisatie er geen énkel belang bij heeft, dan zal je van goede huize moeten komen en ja dan moet je dit bewijzen. De bitruiters voldoen aan de eis voor M1 en hoger dus nee die hoeven zich niet meer te bewijzen want die hanteren de regels al.

Ik heb niks tegen bitloos, maar wel tegen de manier waarop bitloze ruiters zich verzetten tegen een organisatie. Met schoppen en schreeuwen kom je nergens. Verenig je en dan niet met 10 maar met een paar 100 , laat zien wat je kan (bijv hippiade) en ga dan naar de KNHS. Die zullen eerst er iets in moeten zien waar ze belang bij hebben voordat ze het aanpassen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:27

Bowen schreef:
Maar dit gaat niet om een vaardigheid, dat is nu juist het punt. Je hebt voor bit of bitloos dezelfde vaardigheid nodig.
Als je een zweep nodig hebt omdat je been niet voldoende werkt is dat een vaardigheidsprobleem, dat maakt dat dit vergelijk ontzettend mank gaat. Als je bitloos rijdt zal je gewoon vaardig moeten zijn, ellende valt alleen maar sneller op.

Ja, dit gaat wel om een vaardigheid. De vaardigheid om jouw paard binnen de gestelde kaders een fatsoenlijke proef te laten lopen.
Wedstrijdsport is niet hetzelfde als lekker recreatief rijden. In wedstrijdsport moet je kunnen laten zien dat je iets kan, met de daarvoor toegestane materialen.

Ik zou mijn paard geen groter plezier doen dan met een optoming te gaan rijden zonder neusriem. Mijn paard heeft een gruwelijke hekel aan alles wat maar aan zijn neus zit, of dat nou een neusriem is, een vlieg of een vriendelijk hand die een aaitje geeft. Alles is reden om enorm met de kop te gaan maaien. Kan ik altijd zonder neusriem gaan rijden, was het echt een stuk makkelijker geweest om de aanleuning stil te krijgen. Maar dan zou ik op wedstrijden dus altijd een onrustige aanleuning hebben vanwege de neusriem. Kan ik steen en been klagen dat het toch niet uitmaakt voor de prestatie of ik een neusriem om heb of niet, het is nou eenmaal een harnachementseis. Dus ik train altijd met neusriem. Ding zit zo los als maar kan, maar niet niet los genoeg om weer irritant te gaan flapperen. Heeft mij veel langer gekost (lees zeker een jaar) om de aanleuning net zo prettig en stil te krijgen als zonder neusriem. Maar is de vaardigheid die ik nou eenmaal in de ring moet tonen, een paard in optoming MET een neusriem. Zo zie ik het het zelfde voor bitloos, met dat verschil dat jullie het voordeel hebben al de laagste klassen te MOGEN rijden zoals jullie dat het beste schikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:29

Amen ojl, dat is precies wat ik ook bedoel :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:33

Sorry maar ook ik vind het een hoop gepiep en getrap naar de knhs. Ze hebben destijds aparte bitloze wedstrijden georganiseerd, daar was weinig animo voor en ook het niveau lag erg laag. Ook kenmerkt dit topic zich ontzettend door allemaal ongefundeerde uitspraken, zo veel dingen die hier gezegd worden kloppen al niet. Zorg gewoon dat je weet wat wel en wat niet mag voor er hele handtekeningenacties georganiseerd worden, zo moeilijk is het niet om de regels door te nemen. Ik snap best dat de knhs voor de klasses vanaf de M het bitloos nog niet toelaten. Begrijp me niet verkeerd, ik reed op mijn pony ook vaak bitloos en wil het op mijn zz-z paard ook wel weer eens proberen. Maar het verkrijgen van oprichting en gedragenheid die wel nodig is in de M zie ik bitloos zelden tot nooit voorbij komen. Op de vorige pagina plaatst iemand foto's van een clinic met haar schimmeltje, ontzettend ontspannen en fijne foto's hoor, maar imo echt een B/L dressuur houding. Hiermee zeg ik overigens ook niet dat het niet mogelijk is, het is aan jullie om dat te laten zien. Jullie hebben dus nog mooi een jaartje om te knallen, op naar de Hippiade en dat bitloos. :) ben het dus ook vooral met de uitspraken van Suelza eens.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:16

Dat het destijds georganiseerd is zegt imo niks. Steeds meer combinaties gaan bitloos rijden. Dus dat er toen weinig animo voor was, wilt niet zeggen dat er nog steeds geen animo voor is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:38

Cinnepin schreef:
Dat het destijds georganiseerd is zegt imo niks. Steeds meer combinaties gaan bitloos rijden. Dus dat er toen weinig animo voor was, wilt niet zeggen dat er nog steeds geen animo voor is.

Hier was vorige week zaterdag een hele grote wedstrijd van 9 uur tot 20 uur, morgen ook, maar geen 1 bitloze combinatie.
En ik zie dat op meer wedstrijden hier in de regio.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:41

Blijven zeggen dat het gemeen en oneerlijk van de KNHS is brengt je nergens. Als je iets wil, dan moet je het serieus aanpakken. Geen mailtjes naar de KNHS 'Boehoe, waarom mag ik niet bitloos', maar mensen verzamelen, een afspraak maken bij de KNHS en kijken waar je in overleg kan komen. Organiseer een evenement, weet ik veel, maar met klagen op bokt zal er weinig veranderen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:42

Electra63 schreef:
Cinnepin schreef:

Hier was vorige week zaterdag een hele grote wedstrijd van 9 uur tot 20 uur, morgen ook, maar geen 1 bitloze combinatie.
En ik zie dat op meer wedstrijden hier in de regio.

Misschien omdat ze weten dat ze toch niet ver kunnen komen? Waarom starten als je op een gegeven moment toch niet verder mag?

Ik heb totaal geen wedstrijd ambities, maar ik rijd wel bitloos. Als ik wel wedstrijd ambities had, had ik pech want ik zou dan ook niet starten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:47

Tjaaaa.... de L is van Levenslang ;) , er zijn vele combinaties die de L2 niet uit kunnen rijden. Voorbeelden genoeg, met of zonder bit, ook hier op Bokt.
Ik ben wel beetje klaar met deze discussie. Blijf vooral roepen en klagen op Bokt, helpt vast +:)+

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:50

oh tuurlijk zijn die er. Maar er zijn ook combinaties die het wel halen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:22

Yvank_ schreef:
Dan vind je het vast ook geen.probleem als een.oplettende official je diskwalificeert.

Klopt! Daar zal ik dan ook netjes naar gehoorzamen. Maar ik denk dat er maar weinig officials rondlopen die precies de regeltjes kennen. En al helemaal niet bij de wedstrijden die ik rijd (kleine wedstrijden in de buurt).

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:28

Je gelooft toch niet serieus dat een jury over het hoofd ziet dat je geen bit in hebt?

Als je het al haalt tot in de ring, want op de meeste wedstrijden zal een ringmeester er al wat van gezegd hebben.