Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
suuzepuus schreef:dat er weinig animo voor is is toch geen excuus? een hackemore mag toch ook? als je bitloos gewoon hetzelfde beoordeeld wordt als met bit zie ik het probleem niet hoor. net als verplicht met sporen moeten rijden. waarom? als je het zonder goed kunt dan is dat toch prima... of zonder paard
Electra63 schreef:Het gaat niet om het nadeel of voordeel; als je een sport beoefend, houdt je dan aan de regels, ga niet stiekem de regels omzeilen. Als je dat niet begrijpt, dan houdt de discussie op.
Voorlopig zijn er nog niet veel dressuurruiters die bitloos starten. Wij hebben de aparte rubrieken er uit gegooid, amper animo voor. Soms hadden we 1 start bitloos; tegenover 60-100 starts (in- of outdoor) met bit. Ik hoor en zie dat dit over het algemeen bij veel verenigingen zo gaat. Zolang de ruiters niet massaal bitloos starten in de lage rubrieken en niet met velen hoge punten rijden, zal er niet veel veranderen. Wil je regels veranderen, dan moet je draagvlak creeeren.
Electra63 schreef:Precies Oji... de bitloze ruiters moeten fanatiek gaan starten en als er een paar duizend de L2 hebben uitgereden, dan lobbyen.
Ik heb Charlotte een paar x gezien live en ik kijk altijd even bij de losrij-bak, Valegro had die keren gewoon S&T in.
oji schreef:In de M mag je ook niet meer met zweep starten. Is dat net zo belachelijk? Dat je niet mag doorstromen als het jou niet lukt om je paard fatsoenlijk aan het been te krijgen voor de M? M worden meer/andere eisen gesteld. 1 ervan is dat je met bit dient te rijden. KNHS kan nou eenmaal niet achter elke eenling (en uit de startcijfers blijkt gewoon dat het eenlingen zijn in de wedstrijden) aan de regels veranderen.
Yvank_ schreef:De knhs ziet geen enkele reden om het aan te passen want zij en de meeste andere wedstrijdruiters hebben er geen belang bij. Wil je dit wel? Dan zal je hoe vervelend ook moeten bewijzen waarom.. En met 10x 180 punten halen ben je er dan niet. Zorgen dat je goed presteert op de hippiade wel, dat ze letterlijk en figuurlijk niet meer om je heen kunnen.
Dat bitloos lastiger is ben ik het niet mee eens want bitloos kan ook een methode zijn om te verdoezelen dat de ruiter het paard niet fatsoenlijk aan de gang krijgt met een bit, net als wanneer je met een scherper bit zou gaan rijden.
Bowen schreef:Vergelijk je nu echt je paard niet goed voor elkaar hebben met bitloos?
De zweep is omdat je de kwaliteit moet hebben, je paard netjes aan het been moet zijn.
Bit/bitloos maakt geen prutje verschil, sterker nog, bitloos is misschien zelfs lastiger dan met bit, beter gezegd, een niet zo'n nette aanleuning valt veel meer op.
oji schreef:Bowen schreef:Vergelijk je nu echt je paard niet goed voor elkaar hebben met bitloos?
De zweep is omdat je de kwaliteit moet hebben, je paard netjes aan het been moet zijn.
Bit/bitloos maakt geen prutje verschil, sterker nog, bitloos is misschien zelfs lastiger dan met bit, beter gezegd, een niet zo'n nette aanleuning valt veel meer op.
Ik zeg, dat je in een bepaalde klasse bepaalde vaardigheden moet kunnen tonen en een onderdeel van die vaardigheden zijn beperkingen in het harnachement tov de lagere klassen. Kun je dat niet, nee dan heb je je zaken niet goed voor elkaar voor die klasse.
Kun je gaan klagen en mokken en niets bereiken.
Kun je kijken of er genoeg mensen zijn die jouw gelijk kunnen bewijzen dat de regels veranderd moeten worden, maar maak je je afhankelijk van anderen en heb je veel geduld nodig om een stap verder te komen.
Of je kunt gaan oefenen tot je erbij neervalt om die vaardigheid wel onder de knie te krijgen. Ben je onafhankelijk van anderen.
Het gaat er niet om in wedstrijdsport of een andere methode lastiger is of niet, het gaat erom of je het doet zoals de reglementen aangeven. Dat zijn de kaders die gesteld zijn aan de prestatie. Zijn ook mensen die waarschijnlijk een hele nette proef kunnen neerzetten zonder zadel, misschien veel fijner zitten zonder zadel. In de wedstrijdsport moet je het nou eenmaal laten zien MET zadel.
Bowen schreef:Maar dit gaat niet om een vaardigheid, dat is nu juist het punt. Je hebt voor bit of bitloos dezelfde vaardigheid nodig.
Als je een zweep nodig hebt omdat je been niet voldoende werkt is dat een vaardigheidsprobleem, dat maakt dat dit vergelijk ontzettend mank gaat. Als je bitloos rijdt zal je gewoon vaardig moeten zijn, ellende valt alleen maar sneller op.
Cinnepin schreef:Dat het destijds georganiseerd is zegt imo niks. Steeds meer combinaties gaan bitloos rijden. Dus dat er toen weinig animo voor was, wilt niet zeggen dat er nog steeds geen animo voor is.
Electra63 schreef:Cinnepin schreef:Dat het destijds georganiseerd is zegt imo niks. Steeds meer combinaties gaan bitloos rijden. Dus dat er toen weinig animo voor was, wilt niet zeggen dat er nog steeds geen animo voor is.
Hier was vorige week zaterdag een hele grote wedstrijd van 9 uur tot 20 uur, morgen ook, maar geen 1 bitloze combinatie.
En ik zie dat op meer wedstrijden hier in de regio.
Yvank_ schreef:Dan vind je het vast ook geen.probleem als een.oplettende official je diskwalificeert.