Achter de verticale lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:21

Dus misschien is waar wij een strakke rug (denken te ) zien, ook een gewenning van het oog. Moeten we opnieuw leren zien wat een ontspannen soepele rug precies voor plaatje geeft?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 10:30

Professor, doctor, dierenarts en gepassioneerd dressuurruiter Rob van Wessum heeft eind jaren 90 een wetenschappelijk onderzoek gedaan (ook gepubliceerd in de Hoefslag en terzijde gelegd) naar de gewichtsverplaatsing in de verzameling getoond in de GP.
Paarden dus die met een enorm soepele rug bewegen.
Hij heeft vastgesteld dat er nagenoeg geen sprake is van gewichtsverplaatsing, oftewel, de getoonde verzameling is geen verzameling.....

Nu is die verzameling helemaal niet zo belangrijk voor de basisrijderij, maar binnen de kaders van het Scala werken we er wel voortdurend naar toe, het is het fundament onder het principe van de KD.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 10:50

Ik snap het punt van je post niet Simpelman, ook niet in relatie met de post ervoor?

Bedoel je dat een soepele rug niks uit maakt of dat een strakke rug juist goed is? Ik begrijp het even niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 13:11

Ik bedoel, dat alles relatief is aan het moment, het paard, de ruiter, de omstandigheden, de stress, ect..

Dat wat in de GP vertoont wordt als zijnde een schijnbaar optimaal losse rug (=de hoogste punten) samengaat met het onvermogen tot echte verzameling te komen.
Dat wat doorgaans in de GP vertoont wordt dus niet maatgevend kan zijn voor een goed gaand paard in de KD.
Dat wat in de GP getoond wordt een opeenstapeling van acrobatie, trucs en conditionering is, uitsluitend toepasbaar op paarden die dit verdragen, dat dit niet leidt tot beter of fijner rijden.

We moeten dit beeld, voor de basisrijderij, los laten, het leidt tot ellende.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:55

Da's een mooi streven, maar wel erg idealistisch... dan mogen de dames en heren juryleden ook wel eens een andere bril aanschaffen, want die "belonen" dan dus wel de verkeerde voorbeelden als exponenten van "hoe 't zou moeten". Zo lang dat zo blijft, verandert er toch nooit iets, omdat wedstrijdruiters nou eenmaal voor de punten gaan, van lager tot top niveau.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 14:01

Het doel van de dressuur is: de harmonische ontwikkeling van de natuurlijke eigenschappen van het paard.
Een prachtige levenstaak, die niets met wedstrijd rijden te maken heeft, het is de weg en niet het einddoel.
Het einddoel is per definitie niet haalbaar.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:09

Dat snap ik ook wel, maar dat bedoel ik niet.
Ik bedoel dat wanneer de sport vol zit met voorbeelden (die hoog gepunt door de jury's en bejubeld worden door de toeschouwers) men vanzelf gaat denken dat DAT de manier is waarop er gereden dient te worden (dus strakke ruggen, achter de loodlijn etc.).
Op hoog niveau verandert daar in de (wedstrijd)sport toch niks meer aan.
Daarom ben ik met eerdere posters wel eens dat het meer zin heeft om op basis-niveau te proberen verandering te brengen, en dat het daarom niet erg zinvol is om steeds met plaatjes of voorbeelden van pi/pa etc. te komen.
De meesten die geinteresseerd zijn in hoe wat waar en terug naar een correcte basis vind je niet in de topsport, maar JUIST onderweg (niet noodzakelijkerwijze naar wedstrijdrijderij).

Wat de topsporters doen moeten ze maar lekker blijven doen.
De winst en veranderingsbereidheid zit juist ver daaronder. Bij de opleiding van een paard (wat voor paard dan ook) tot een correct gaand paard.

Ben er van overtuigd dat er meer dan genoeg ruiters zijn dat dat als weg zien en daar ook voor openstaan.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-11-14 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 14:35

Helemaal met je eens Terpentijn.
Het probleem op Bokt is dat er nog al wat experts (die zelf waarschijnlijk nog geen deuk in een pakje boter rijden) rondlopen die welk willekeurig plaatje of filmpje ook gaan zitten analyseren aan de hand van de door hen ingeprente beelden van hun vedettes.
En dat dan natuurlijk op pi pa niveau, minder kan niet voor een expert.
Met hun overvloedige reactie en geschreeuw verduisteren ze over het algemeen alle discussies?

Wat mijzelf betreft probeer ik het gebruik van plaatjes te beperken en gebruik ze alleen wanneer met één plaatje duizend woorden vermeden kunnen worden.

Ik heb er op dit topic voorzover ik me herinner 4 gezet
dat wat men heden ten dage meer en meer in de basisrijbaan ziet, het sterk achter de teugel rijden LDR
Klimke in een show pas de deux, KD in zijn mooiste vorm. (voor de xperts, met alle fouten die daarbij horen natuurllijk)
Ph Karl met een door evolueerde methode van de KD, ethisch, fijn, harmonisch, zacht, licht, toepasbaar op alle soorten paarden.
En het fundament onder de AvG leer, zodat men goed kan doorgronden hoe hier gewerkt wordt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:02

Ben ook helemaal niet "tegen" plaatjes (ben zelf erg visueel ingesteld), die kunnen juist heel waardevol zijn ter illustratie van eea., maar waarom dan toch iedere keer (niet specifiek Simpelman hiermee bedoeld) afbeeldingen of filmpjes uit de topsport, positief of negatief als voorbeeld aangevoerd, waar het merendeel van de Bokkers toch nooit belandt? En de andere helft ziet er toch niks bijzonders aan, want heeft de bagage (nog) niet om zoiets te kunnen beoordelen.
Ook daarmee wordt qua voorbeeldfunctie - voor de doelgroep die nog wel openstaat voor veranderingen/verbeteringen - de plank misgeslagen. Die doelgroep haakt dan af.

Wat is die doelgroep?
Ruiters die tijdens de training/opleiding vastlopen of diegenen die (al dan niet als gevolg daarvan) daadwerkelijk op zoek zijn naar een gezondere manier om het paard te kunnen rijden.

In dat licht bezien zou er niet zo gestaard moeten worden naar de huidige idolen, wiens trainingsmethodes we wel kunnen vermoeden, maar doorgaans niet kennen, maar de lijn terug dienen te volgen naar wanneer het eigenlijk verkeerd gaat.
En dat is dus bij de basis-opleiding al.
Je ziet daar op Bokt geregeld het ene na het andere voorbeeld van voorbij komen, alleen gemodelleerd naar de voorbeelden die men in de top ziet.

Juryleden en instructeurs werken daar helaas maar al te vaak aan mee, vanwege het plaatje in de baan of vanwege snel resultaat in de ogen van hun leerling behalen.
Ik heb niet de illusie dat je dat zo makkelijk kunt doorbreken, vandaar dat ik suggereer dat het beginnen bij de doorsnee ruiter (de ene beter dan de andere) haalbaalder zal zijn dan op hogere levels te proberen vastgeroeste gewoontes uit te bannen.

Daar hoort qua plaatjesvoorbeelden dan ook bij dat die ook aansluiten bij de doorsnee ruiter, zodat die ook een echt inzicht krijgt waaraan die zelf kan relateren.

Ik kan zelf ook niks met voorbeelden van heb ik jou daar, pi/pa of wat dan ook, in die klasse, omdat ik daar zelf helemaal niet ben, en hoogstwaarschijnlijk ook nooit kom. Afgezien van het feit dat ik daar ook niet wil zijn.

Velen zitten met vragen die eigenlijk in geen enkel topic anders dan door boekjeswijsheden worden ingevuld. Ja, daar wordt een zoekende natuurlijk ook niet wijzer van.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:02

Ik heb het hele topic doorgelezen.

Ik ben geen perfecte ruiter, het verre van zelfs, daarom wil ik graag leren. Maar goed paarden vind ik (en is het denk ik ook ) gewoon heel lastig. Maar toch krijg ik in dit topic het idee dat de beste stuurlui aan wal staan.

Ik raak, zoals meerdere hier volgens mij, ook verward van alle termen die hier voorbij komen. Dat achter de ll niet goed is, oke duidelijk. Maar ik lees allerlei theoretische verhalen, wat dan weer totaal niet match met wat ik zie in de KD filmpjes die voorbij komen. En waar ik ook helemaal niet blij van word trouwens -O-

En TS/Simpelman, stiekem ben ik wel heel benieuwd wat u niveau is qua rijden? Ik ken u verder niet, ook niet uit andere topics, maar zoals u hier doet voorkomen moet dit een vrij hoog niveau zijn of zijn geweest?

Ook vraag ik me af waarom u wel de FEI regels nastreeft en deze steeds als argument gebruikt, terwijl u niet geïnteresseerd ben in de wedstrijdsport. Als u rijdt volgens de regels van FEI moeten u of uw leerlingen toch topscores rijden op het hoogste niveau? Want dan rijden u en uw leerling toch precies zoals de FEI juryleden het willen zien?

Of heb ik het nou helemaal mis?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 19:44

Ja, helemaal mis.

Het FEI art 401 dat ik regelmatig aanhaal komt uit de KD, ik vind het mooi.
Het is naar mijn mening een perfecte omschrijving van het doel de KD, ieder woord is zorgvuldig gekozen, geen woord te weinig en geen woord te veel.
Oude stoffige mannetjes hebben hier heel erg hun best op gedaan.
Het belang van het paard staat voorop, de ruiter is dienstbaar, deze begeleidt het paard naar zijn optimum, de bedoeling is nobel.
Het FEI art 401 is, ik schat omstreeks 2000, aangepast aan de behoeften van de professionele wedstrijdruiters, het laat nu vrijwel alles toe mits het geen zichtbare dierenmishandeling is.

Voor mij gaat het "gereden zijn" van het paard boven alles.
Dat wil zeggen dat het paard op ieder moment gereden dient te worden zoals in het "oude" FEI art 401 omschreven is, relatief aan het niveau van ruiter en paard.
Dat gereden zijn wil dan zeggen dat het paard op een harmonieuze wijze gebracht moet worden tot losgelatenheid en edelmoedige overgave.
Ik vind dit zo belangrijk omdat ik geleerd heb dat het ons geluk brengt en gezonde evenwichtige paarden ontwikkeld.
Hier zit het allergrootste probleem voor heel veel ruiters en zeker ook instructeurs in onze tijd, dit duurt lang (jaren), vraagt van de ruiter afzien en overgave aan zijn paard.

KD is geen wedstrijdsport, dat is niet het doel, het is het africhten van een paard op zodanige wijze dat er na verloop van tijd eenwording in respect ontstaat tussen ruiter en paard.

Wanneer men rijdt volgens de regels van de KD gaat het paard voor de punten.
Wanneer men wil winnen dan gaan de punten voor het paard, kan niet anders.

Iemand die de eenwording heeft beleefd geeft deze nooit meer weg aan de punten.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:15

Simpelman schreef:
Wanneer men wil winnen dan gaan de punten voor het paard, kan niet anders

Dit vind ik wel erg kort door de bocht.

Toch krijg ik uit uw verhaal geen antwoord op mijn vraag over uw niveau. En dan bedoel ik niet wedstrijd gericht, want uit uw verhaal begrijp ik dat het u daar niet om gaat, maar uw niveau in het algemeen.

Hoe rijdt u bijvoorbeeld? Kunt u dat concreet uitleggen met praktijk voorbeelden? En dan niet het hele theoretische riedeltje met van achter voor en aanleuning. Maar concreet en praktisch. Welke oefeningen rijdt u bijvoorbeeld? Hoe lost u het op wanneer een paard tegen de hand komt? Of wanneer het niet aan het been is? Wanneer het paard impuls verliest tijdens een oefening of in een zijgang?

U heeft vast ook wel eens paarden gereden die niet gehoorzamen, hoe gaat u daar mee om?

Dat zijn vragen die ik graag beantwoord zou hebben. In mijn ogen kunnen basisruiters hier meer mee, dan met filmpjes en plaatjes van paarden in pi/pa.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:04

Ik heb spijt van het plaatsen van de vergelijkingsfimpjes van piaffe. Ik zal uberhaupt nooit dit niveau kunnen behalen en het is inderdaad belangrijker dat ik zelf streef naar fijn rijden en een los, happy paard. Mezelf een spiegel voor te houden en me af te vragen; ben ik goed bezig, wat kan ik verbeteren, waardoor mijn paard ook beter gaat lopen. Wat betreft rijfilmpjes en dan bedoel ik geen GP dressuur maar heel breed. Je kunt er dingen uit oppikken die je zelf goed en fijn vindt en nadenken over hoe je zelf iets zou doen. Daar maak ik wel veel gebruik van,. bij gebrek aan (goede) instructie.
@Simpelman; vind Uw bijdragen aan topics altijd zeer waardevol, mede door U ben ik indertijd anders en bewuster gaan rijden!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 02:05

waarom de hele tijd op de persoon van simpelman spelen?
al zou de goede man nog nooit op een paard hebben gezeten (hypothetisch)...wat dan nog?

als ie gelijk heeft heeft ie gelijk, deal with it-

beetje zwaktebod.

en je hoeft al helemaal geen grootmeester te zijn om te bemerken wat er in de regels staat.

en ook al overkomen onvolkomenheden deze en gene... wat dan nog? verandert dat het ideaal?

we hebben allemaal wel eens een pas waar we de impuls tòch verloren zijn en te laat nageven om het paard voldoende ruimte te geven... en dan denk je 'verdorie' en corrigeer je jezelf OMDAT JE WEET DAT JE FOUT ZIT. bij de een gebeurt het wellicht elke dag, bij de ander eens per jaar van mijn part... nog steeds sub-optimaal.

ookal zou iemand nog in staat zijn een fout te maken, dat maakt niet dat je dan niet mag vinden dat at een fout is.

maar goed, hoe veel ik het in grote lijnen ook met simpelman eens ben...

die studie over GP verzameling: ging dat over piaffe of ook over pirouette (bijv)?

ik ken wel de vergelijking van piaffe, en Karl schrijft daar nog het een en ander over, maar kan je een pirouette voor elkaar krijgen zonder gewicht op de achterhand? (let op, ik heb bewust geen 'verzameling' geschreven ;) )

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 06:25

@Ainrt, Ik ben gewoon heel benieuwd hoe hij de theorie toepast in de praktijk, vandaar.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 09:25

@Airnt
De studie gaat over "de verzamelde gangen" getoond in de GP.
Het is wel 25 jaar geleden dat ik het artikel gelezen heb....

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:34

Persoonlijk kijk ik meer of het paard van achter naar voren wordt gereden en er dus niet puur naar de hoofd/hals houding gekeken wordt. Ik zie tegenwoordig vooral mensen die alleen maar aan dat hoofd hangen, want die moet naar beneden of juist opgericht. Eerst van achter naar voren rijden, dat is voor mij de basis. Niet wel/niet achter de loodlijn en dan pas kijken wat de achterhand en rug doen.

Ik kwam gister deze foto tegen op facebook en vind het mooi aangeven wat verkeerd halsgebruik kan worden herkend:

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-NBBHGV6C.jpg
(foto helaas te groot, dus in link gezet)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 09:41

Kirstenx schreef:
Simpelman schreef:
Wanneer men wil winnen dan gaan de punten voor het paard, kan niet anders

Dit vind ik wel erg kort door de bocht.

Toch krijg ik uit uw verhaal geen antwoord op mijn vraag over uw niveau. En dan bedoel ik niet wedstrijd gericht, want uit uw verhaal begrijp ik dat het u daar niet om gaat, maar uw niveau in het algemeen.

Hoe rijdt u bijvoorbeeld? Kunt u dat concreet uitleggen met praktijk voorbeelden? En dan niet het hele theoretische riedeltje met van achter voor en aanleuning. Maar concreet en praktisch. Welke oefeningen rijdt u bijvoorbeeld? Hoe lost u het op wanneer een paard tegen de hand komt? Of wanneer het niet aan het been is? Wanneer het paard impuls verliest tijdens een oefening of in een zijgang?

U heeft vast ook wel eens paarden gereden die niet gehoorzamen, hoe gaat u daar mee om?

Dat zijn vragen die ik graag beantwoord zou hebben. In mijn ogen kunnen basisruiters hier meer mee, dan met filmpjes en plaatjes van paarden in pi/pa.

@Kirstenx,
Mijn niveau is dat van iemand die 50 jaar paard rijdt met als passie de KD.
Ik rijd alle oefeningen op de grond.
Ik rijd met zachtheid, nodig mijn paard uit met me te dansen. Dat vinden ze leuk.
Straf uitsluitend en met grote terughoudendheid bij bewuste sabotage, minder dan één keer per jaar.
Sabotage is overigens een rangorde probleem.

Wanneer men stopt met afdwingen en de tijd neemt dan komt een paard niet meer tegen de hand.
Wanneer een paard geleerd heeft aan de longe om gehoorzaam op stemhulpen te reageren is het ook aan het been.
Impuls verlies in een op dat moment moeilijke oefening voor het paard betekent dat de aanloop naar die oefening niet voldoende was, dan ga ik een stapje terug.
Iedere oefening volgt zonder drempel geestelijk en lichamelijk op de voorgaande.

Ik heb een jaar of 10 deels mijn brood verdiend met het corrigeren van paarden.
Paarden gehoorzamen niet wanneer ze de rangorde van de ruiter niet aanvaard hebben, ze overvraagd worden, niet begrijpen, pijn of angst hebben.
De oplossing is dan uiteraard afhankelijk van het onderliggende probleem, dat moet eerst geanalyseerd worden.

Ik heb geleerd stil te worden, te "luisteren" naar het paard, te stoppen met scoren en de communicatie in twee richtingen te openen.
"Samen te overleggen", het paard is een levend wezen, dat beslissingen neemt.
De rest komt dan van zelf goed.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:48

Praktisch voorbeeld dan:

Wanneer mijn paard op de volte juist inbuigt, de buikspieren aanspant en de rug loslaat, daarbij fijn in aanleuning blijft, komt hij vaak terug in tempo. Ik (en instructrice) merk aan hem dat dat komt omdat hij het erg moeilijk vind, hij doet het wel maar hij vind het zwaar. Gaan we dan volgens jouw beleving toch te ver?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 09:52

Nee, dan ga je rustig door, het wordt van zelf beter.
Maar, voor we gaan "dressuren" moet een paard moet dit eerst een basis training achter de rug hebben.
Simpel gesteld 1000km buitenritten, heuvels, dijkjes, greppels, trappen, water, een sprongetje, een vrije galop, 10km vrije draf, enz..
De Campagneschool, geen geklooi met buiging en aanleuning en "recht richten" enz., gewoon lopen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:55

Dat zit bij bij ons wel goed, al zijn we samen lerende.

Bedankt voor je toelichting, zo dachten wij er ook over. Gewoon rustig ondersteunen en verder werken. :j

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 10:06

Dat terug komen in tempo is overigens een goed teken, het laat zien dat je je paard in ontspanning vanuit de achterhand rijdt.
Deze wordt nu zwaarder belast en kan dat nog niet helemaal aan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:43

Pantykous schreef:
Ik snap het punt van je post niet Simpelman, ook niet in relatie met de post ervoor?

Bedoel je dat een soepele rug niks uit maakt of dat een strakke rug juist goed is? Ik begrijp het even niet.

Die laatste vraag stel ik me ook. Anja Beran zei dat je geen paard moet willen met een swingende rug, maar dat de rugspieren aangespannen moeten zijn om de ruiter te kunnen dragen (als ik het goed begrepen heb, is ook weeral tijdje geleden).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:59

Simpelman schreef:
Dat terug komen in tempo is overigens een goed teken, het laat zien dat je je paard in ontspanning vanuit de achterhand rijdt.
Deze wordt nu zwaarder belast en kan dat nog niet helemaal aan.

Dat is dan een geruststelling want dat gebeurd hier ook nog al eens en daar ben ik nu heel erg alert op.

Citaat:
Maar, voor we gaan "dressuren" moet een paard moet dit eerst een basis training achter de rug hebben.
Simpel gesteld 1000km buitenritten, heuvels, dijkjes, greppels, trappen, water, een sprongetje, een vrije galop, 10km vrije draf, enz..
De Campagneschool, geen geklooi met buiging en aanleuning en "recht richten" enz., gewoon lopen.

Hier heb ik toch wel vragen over. Namelijk ik heb vaak het idee dat mensen vele uren maken en vraag me af of dat nodig is? Ooit in een interview met de Weense rijschool gelezen dat vaak 20 minuten echt werken al zat is.
Als ik hier kijk wordt er eigenlijk ook niet zolang per keer gereden. En 10 KM vrije draf gebeurd hier gewoon helemaal niet. We rijden hier 5 tot 6 keer per week. Dressuur altijd rond de 30 minuten (lopen heen en terug naar huis niet inbegrepen) op de wei, buiten ritjes ook niet zo spectaculair (75 minuten vaak en relaxed en veel in stap), af en toe als ik alleen ga rijd ik echt twee uur en wordt er heel veel gegaloppeerd.

Paardje doet het fantastisch, gaat rustig stapje bij beetje vooruit, is super relaxed en ijverig vanaf de eerste minuut. Als ik haar 30 minuten rijdt is het ook echt rijden en niet zoals je vaak ziet maar rondjes op de hoefslag draven. Pas iemand filmpje laten zien, die zich verbaasde over de intensiviteit van de oefeningen. Maar paardje en ik beleven dat echt niet zo.

Maar goed is goed en daarom stop ik ook meestal op tijd want we rijden dus niet lang maar wel iedere stap geconcentreerd en doen veel oefeningen in alle rust en genieten ervan.

Dus ben eigenlijk wel benieuwd naar wat is juist om paardje vooruit te rijden.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:12

het is heel 'klassiek' om technische dressuur kort te houden. daar moet het paard zich concentreren op de kleine details.

campagnerijden is latijd langduriger geweest. daar gaat het deels ook om uithoudingsvermogen, moed, bruikbaarheid, etc.
het woord 'campagne' is natuurlijk van militaire oorsprong, waar de cavalerie lange marsen moest kunnen uithouden.

en de paarden hebben er lol aan. heel belangrijk.

ikzelf heb ook dat onderscheid: dressuursessie 13-29 minuten (volgens de filmpjes op mijn telefoon die ik regelmatig als zelfcontrole (confrontatie ;) ) film.
buitenrijden beduidend langer. beetje afhankelijk van de route, 1-4 uur.

ik ben ook erg fan van hellingen rijden, echt klauteren.

wallhausen heeft een mooie afbeelding van een hele berg oefeningen met een paard... inclusief oefenen te zwemmen terwijl je je pistolen droog houdt...