Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:19

vur schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=YVIU-oW8FpE
http://www.youtube.com/watch?v=odWgHCfrWPI
http://www.youtube.com/watch?v=z71p5cnKqFk

Weet je wat ik vreemd vind? Dat ik op deze links helemaal geen reactie heb gekregen. Je kunt er nog zoveel over schrijven/praten, maar naar kundige mensen kijken en luisteren dat hoort er niet bij? Als je luistert en kijkt, kun je ontzettend veel opsteken en zal je ook zien dat op een goede manier volgens het skala werken, heel mooi kan zijn.
Wat dat betreft ben ik het eens met degene die zei dat het probleem zit in de mensen met te weinig kennis en kunde les staan te geven en dingen verkeer uitleggen/aanleren en dat ook nog op een krampachtige manier.

Ik heb geen geluidskaart in mijn computer, sorry. ;)

Lusitana

Re: Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:51

@Jasmijn ivm je uitspraak over het "epistel" van Simpelman... Ik hoop dat je begrijpt dat er een enorm verschil zit in iets duidelijk willen maken voor een heleboel lezers, sommige met oprechte interesse, in een discussie op een forum en lesgeven, waarbij je te maken hebt met dingen die gebeuren en je accuut moet ingrijpen/begeleiden.
Ik vind het absurd dat je die twee met elkaar in verband brengt....

Net zo als het idee dat theorie iets is dat je moet kunnen opdreunen...Theorie is wat je feitelijk eerst leert voordat je het toepast en iets dat je kan helpen met doorgeven van kennis en dat is wat er gebeurt tussen trainer/instructeur en ruiter, bv.
Ja, je kunt zonder, maar het is handig voor de mensen die liever wel meer willen weten voordat je maar wat doen. Het is een keuze om je te verdiepen, het wordt niemand opgelegd.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:52

Jasmijn houdt niet zo van Simpelman....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:26

Eerlijk gezegd, denk ik dat het gros van de jonge ruiters niet op de epistels van Simpelman zit te wachten. Dat is niet meer van deze tijd. Je mist de aansluiting met de (jonge) nieuwe doelgroep.
Je moet de theorie niet veranderen, maar wel hoe je de theorie aanbiedt en in welke vorm je deze theorie aanbiedt.

De filmjes van Vur heb ik bekeken en waren voor mij herkenbaar. ;) Maar in Nederland is er een gebrek aan goede kennis van het Duits, dus een deel van de lezers/kijkers zal daardoor al direct afhaken. Dan nog het "wollige" taalgebruik, dat zal de meeste jonge ruiters niet aanspreken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:52

Mensen nemen mee uit discussies wat ze willen. Wie je bereikt weet je toch nooit exact op een forum.
Er zal altijd wel een groep zijn die zich niet aangesproken voelt of geen interesse heeft bij bepaalde dingen, maar dat wil niet zeggen dat je dan maar een andere taal aan moet meten om een bepaalde groep te bereiken die normale taal niet meer leuk vindt. Ze begrijpen het toch nog steeds of is nederlands geen gangbare taal meer?
Als je een lezing geeft ga je ook niet hip zitten doen ofzo omdat er misschien wat jongeren in de zaal zitten.

In de praktijk, bij lesgeven is het weer wel belangrijk dat je aansluiting hebt met je leerlingen, maar nogmaals, dat zijn verschillende dingen.

Als mensen niet eens meer geduld op kunnen brengen om te lezen als het langer is dan vijf zinnen, zegt dat trouwens meer over zo´n lezer dan de schrijver.

We dwalen zo wel af...

Waar waren we? :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:55

Het zal je dan waarschijnlijk verassen dat Simpelman honderen! pb tjes ontvangt, voor een flink deel van de jonge nieuwe doelgroep.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:08

Tja, ik hoor niet meer bij de jongelui en inderdaad, mijn dochter zou dit topic ook niet lezen maar eerlijk gezegd vind ik wat Simpelman schrijft makkelijker te volgen als sommige stukken van anderen.
Dat staat vol wazige aannames en onduidelijke verwijten en nog minder duidelijk hoe zij het dan leren.
Het gaat er bij mij niet in dat iemand te paard via de instructeur even leert hoe spiergroepen werken, waar ze aangehecht zijn en hoe het paard én de ruiter deze bij welke beweging gebruikt.
Heb je die info nodig?
Volgens mij dus wel, maarja, ik rij met" huistuinenkeukenpaarden" zonder aanleg voor iets speciaals.

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:15

Ik ben 1 van de jongeren die dit WEL leest.
Ik vind het erg interessand wat simpelman verteld en sluit me er ook volledig bij aan ook begrijp ik hem ik herken heel veel (zowel alles) wat hij verteld ik rij zelf op die manier. Het scala rijden is niet zo moeilijk maar je moet er voor open staan dan is alles ook veel makkelijker!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:22

Ik vind ieders verhaal en mening interessant. Daar pik ik dingen uit waar ik iets mee kan. Jezelf openstellen om te leren van anderen is altijd goed denk ik.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:33

Ook ik volg de posts van Simpelman met aandacht.
Het Skala boeit me enorm als opleidingsvorm. Alleen ben ik zelf geen goede ruiter, de theorie ten volle begrijpen en omzetten naar handelingen bij het rijden valt me moeilijk. Dan raak je niet verder.
Ik heb nu een instructeur die me dingen laat voelen. Dán kan ik weer wat met de theorie.
Maar voelen en zien is zo belangrijk. Ik wist prima hoe een paard een volte dient te lopen, hulpen en lichaamshouding, maar ik kon het niet merken tijdens het rijden. Tot een vriendin me liet zien dat wat mij goed léék eigenlijk een foute houding was (naar buiten vallen).

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:24

Ook hier een aandachtige (ik denk nog wel redelijk jonge) meelezer die de posts van Simpelman vol interesse meeleest en er veel van probeert op te steken. Overigens geld dat ook wel voor meerdere posts van andere bokkers. Ikzelf ben nu sinds enkele maanden mezelf flink in het verdiepen in de klassieke dressuur/het skala. Ik behoorde tot de groep die totaal niet wist wat echt paardrijden, anatomie en biomechanica precies inhoud, laat staan dat ik me bewust was van het skala.. Triest na 18 jaar in de paarden te zitten.. Er gaat een wereld voor me open! soms is het even moeilijk om dingen echt te begrijpen maar met veel lezen en bestuderen gaat het kwartje steeds meer vallen. Les van een fijne instructie helpt me ook enorm en het voelt als een enorme opluchting.

Duitse en engelse taal gaat mij helaas nog niet helemaal goed af, maar aangezien mijn belangstelling en interesse enorm groot is gaat dat wel goed komen. Geef het tijd en we komen er wel :)

Bij deze in ieder geval bedankt aan o.a. Simpelman, Lante, vur en nog een aantal (ook uit het klassieke/academische topic) die mij met hun posts echt een stuk verder helpen in de zoektocht naar dat ene waar we graag allemaal naar streven..

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:02

Maar simpelman legt nog steeds niet uit hoe je een taktmatig losgelassen in aanleuning gaand paard verkrijgt zonder te werken aan tempo controle, stuur en balans.

Dat is wat Jasmijn zegt met: if you can't convince them, confuse them. Hoe langer je het verhaal maakt, hoe minder het opvalt dat je de vraag niet beantwoordt.

Maar goed, ik heb genoeg op kunnen maken uit z'n posts om zijn antwoord te weten.

Overigens gebruik ik losgelassen ipv ontspannen om de reden die murphy aangeeft, ik vind de vertaling tekortschieten.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 07:36

Ik heb gisteren een proefles gegeven aan iemand die skala gedrild wil werken (en daar dan ook nog eens slechte instructie in heeft gehad) met haar nog hele groene paard, waar ze na de nodige problemen nu na een jaar nog alleen maar aan de lijn op durft te stappen.

Ben een uur met haar bezig geweest maar het skala he, het skala zo moet het.

Ik heb bedankt voor de eer, ze zoekt maar een ander om het paard over de zeik te helpen. DAT is het gevaar van vasthouden aan een strak regime.

Er wordt veel te ingewikkeld gereden voor dat jonge paard, hou het simpel. Eerst gas en rem erop, tempo controle. Ik kreeg het er niet in dat groene jonge paarden soms de steun van je hand nodig hebben en dat je die ook moet geven.

Kijk, zij is degene met het probleem met haar paard, ik zie waar het probleem vandaan komt, maar zij weet het beter. Dan ben ik er snel klaar mee.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 07:57

kamsel schreef:
Maar simpelman legt nog steeds niet uit hoe je een taktmatig losgelassen in aanleuning gaand paard verkrijgt zonder te werken aan tempo controle, stuur en balans.
Dat is wat Jasmijn zegt met: if you can't convince them, confuse them.
Hoe langer je het verhaal maakt, hoe minder het opvalt dat je de vraag niet beantwoordt.
Maar goed, ik heb genoeg op kunnen maken uit z'n posts om zijn antwoord te weten.
Overigens gebruik ik losgelassen ipv ontspannen om de reden die murphy aangeeft, ik vind de vertaling tekortschieten.

OK @kamsel.
Je begrijpt dat alle teksten op een topic losse flodders zijn, reacties.
Het is onmogelijk om een volledig beeld te geven daar is het veel te complex voor, alles heeft namelijk verband met alles.
Het vraagt een boek, en dan nog....
Ik ga er wel een beetje van uit dat degenen die geïnteresseerd zijn de verschillende stukjes combineren en er zelfstandig over nadenken.
Het vraagt dus inspanning, inzet en intelligentie er zijn geen sleuteltjes, het is niet simpel.

Het eerste en allerbelangrijkste om te onderkennen is dat taktmatig, losgelassen, "in aanleuning gaan" met stuur en balans volstrekt natuurlijke eigenschappen van een paard zijn die slechts door ons verstoord worden.
We verstoren ze met onze dominantie en ons gewicht, we werken dus op twee vlakken, fysiek en emotioneel (instincten).
We moeten een paard voor alles de gelegenheid geven daar mee om te leren gaan, bovengenoemde komt dan van zelf weer in orde!
Hoe we een paard moeten leren daar mee om te gaan is onze eerste uitdaging, het is aan ons dat uit te gaan zoeken, dat doe je niet even door 5 regels te lezen op een topic.

Doen, experimenteren, lezen, kijken naar anderen, kijken naar je paard, nadenken.
Maar in ieder geval stoppen met er zomaar op te klimmen, de hals in een krul te trekken en dan gaan "sturen" om ze te "leren hun balans opnieuw te vinden" en ze "soepel" te maken.
De eerste fase van het werken met een paard is de gewenningsfase, hier rijdt men een paard aan een contactteugel, zie je ze wel eens?
Deze fase slaat vrijwel iedereen over, domweg omdat je het nagenoeg nergens meer ziet gebeuren, erger, mensen die het netjes zo doen worden uitgelachen.
In die gewenningsfase is de ruiter dienaar van zijn paard, ego loos, alles is er voor het paard.

Ik ben verder graag bereid concrete vragen te beantwoorden.

Als vriendelijk algemeen advies zou ik willen zeggen:
Neem afstand van alles dat je om je heen ziet, ga je eigen weg, zoek zo nodig een goede instructeur, die zijn er weinig.
Kijk om je heen en zien de mensen etteren, dat is fout, zo moet en hoeft het niet te zijn.
Kijk om je heen en zie af en toe iemand die blij is met een paard dat blij is, zo is het goed.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 07:58

Ceriadwen schreef:
Ik heb gisteren een proefles gegeven aan iemand die skala gedrild wil werken (en daar dan ook nog eens slechte instructie in heeft gehad) met haar nog hele groene paard, waar ze na de nodige problemen nu na een jaar nog alleen maar aan de lijn op durft te stappen.

Ben een uur met haar bezig geweest maar het skala he, het skala zo moet het.

Ik heb bedankt voor de eer, ze zoekt maar een ander om het paard over de zeik te helpen. DAT is het gevaar van vasthouden aan een strak regime.

Er wordt veel te ingewikkeld gereden voor dat jonge paard, hou het simpel. Eerst gas en rem erop, tempo controle. Ik kreeg het er niet in dat groene jonge paarden soms de steun van je hand nodig hebben en dat je die ook moet geven.

Kijk, zij is degene met het probleem met haar paard, ik zie waar het probleem vandaan komt, maar zij weet het beter. Dan ben ik er snel klaar mee.

Zo te lezen ben jij het nog die een probleem heeft.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:06

Juist Simpelman! je hebt gelijkt. My bad!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:19

Dat vind ik dus niet, als ruiter vertrouw ik op degene in het midden, die weet en kan het beter dan ik. Anders hoef ik geen les van die persoon. Gewoon doen wat er gevraagd wordt, en niet steeds in discussie gaan over het waarom. Als je het denkt beter te weten, doen stel je jezelf dus niet open en zul je het nooit leren. Nooit.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:53

Maar starbreeze, als je gewoon doet wat er gevraagd wordt sla je dus in je rijden een signaal over. Nog voor je instructeur jou een aanwijzing geeft had jij al een gevoel kunnen krijgen van je paard. Tegen de tijd dat de instructeur iets ziet gebeuren en jou opdracht heeft gegeven, ben je veel te laat met reageren. Ik ben van mening dat een instructeur je moet leren voelen en daarop in te leren spelen. Imo juist door in gesprek te gaan met je instructie leer je je gevoel te plaatsen en daarop op en correcte manier te reageren.

Ik zie om me heen een hoop ruiters die hun paard alleen met hulp van instructie kunnen rijden. Los van het feit of dat correct rijden is, klopt dat natuutlijk van geen kanten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 08:57

First_Unique schreef:
Ook hier een aandachtige (ik denk nog wel redelijk jonge) meelezer die de posts van Simpelman vol interesse meeleest en er veel van probeert op te steken. Overigens geld dat ook wel voor meerdere posts van andere bokkers. Ikzelf ben nu sinds enkele maanden mezelf flink in het verdiepen in de klassieke dressuur/het skala. Ik behoorde tot de groep die totaal niet wist wat echt paardrijden, anatomie en biomechanica precies inhoud, laat staan dat ik me bewust was van het skala.. Triest na 18 jaar in de paarden te zitten.. Er gaat een wereld voor me open! soms is het even moeilijk om dingen echt te begrijpen maar met veel lezen en bestuderen gaat het kwartje steeds meer vallen. Les van een fijne instructie helpt me ook enorm en het voelt als een enorme opluchting.

Duitse en engelse taal gaat mij helaas nog niet helemaal goed af, maar aangezien mijn belangstelling en interesse enorm groot is gaat dat wel goed komen. Geef het tijd en we komen er wel :)

Bij deze in ieder geval bedankt aan o.a. Simpelman, Lante, vur en nog een aantal (ook uit het klassieke/academische topic) die mij met hun posts echt een stuk verder helpen in de zoektocht naar dat ene waar we graag allemaal naar streven..

Een heel fijn boek vind ik zelf "Klassieke dressuur" van Stefan M. Radke. Van basis tot en met de hogeschool beschrijft hij zaken vanuit de Duitse Klassieke Dressuur. Het boek is ook voor jongeren gemakkelijk om aan te schaffen want het kost maar rond de € 5,-- . Ik gebruik het veel, de taal is helder en duidelijk, het Skala wordt goed uitgelegd en met foto's illustreert hij wat hij verteld.
Ik heb het al vaker in topics op geschreven maar voor eventuele (jonge) nieuwe lezers nog een keer. Veel leesplezier.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:10

Electra63 schreef:
Eerlijk gezegd, denk ik dat het gros van de jonge ruiters niet op de epistels van Simpelman zit te wachten. Dat is niet meer van deze tijd. Je mist de aansluiting met de (jonge) nieuwe doelgroep.
Je moet de theorie niet veranderen, maar wel hoe je de theorie aanbiedt en in welke vorm je deze theorie aanbiedt.

De filmjes van Vur heb ik bekeken en waren voor mij herkenbaar. ;) Maar in Nederland is er een gebrek aan goede kennis van het Duits, dus een deel van de lezers/kijkers zal daardoor al direct afhaken. Dan nog het "wollige" taalgebruik, dat zal de meeste jonge ruiters niet aanspreken.

Zie vorige post voor titel boek. Het is vertaald vanuit het Duits en niet moeilijk en goedkoop.

Je eerste stelling dat jongeren niet op epistels van Simpelman zitten te wachten klopt niet. In verschillende andere topics zijn jongeren die met elkaar uitwisselen hoe je een happy athlete kunt krijgen met paardrijden. Ze zijn zeer kritisch aan het zoeken naar een manier van rijden waar hun paard ook gelukkig van wordt en zijn bereid daar tijd voor uit te trekken, te lezen en vaak zijn ze op zoek naar instructie vanuit klassieke hoek. Hele lappen tekst en vaak echt niet de gemakkelijkste kost wordt daar vrij eenvoudig zo lijkt opgenomen door hen. Ze discussiëren daar met elkaar over, stellen goede vragen enfin, ze zijn met de dressuur goed bezig. Ik ben blij met die ontwikkeling want daarmee lijkt het dat de jongeren kritisch zijn en niet zomaar van alles aan nemen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:32

Japeloup schreef:
Maar starbreeze, als je gewoon doet wat er gevraagd wordt sla je dus in je rijden een signaal over. Nog voor je instructeur jou een aanwijzing geeft had jij al een gevoel kunnen krijgen van je paard. Tegen de tijd dat de instructeur iets ziet gebeuren en jou opdracht heeft gegeven, ben je veel te laat met reageren. Ik ben van mening dat een instructeur je moet leren voelen en daarop in te leren spelen. Imo juist door in gesprek te gaan met je instructie leer je je gevoel te plaatsen en daarop op en correcte manier te reageren.

Ik zie om me heen een hoop ruiters die hun paard alleen met hulp van instructie kunnen rijden. Los van het feit of dat correct rijden is, klopt dat natuutlijk van geen kanten.

Kun je dit uitleggen Japeloup, ik heb het idee dat jouw les erg anders in elkaar steekt als de mijne.

Mijn instructrice kijkt naar hoe we er voor staan en dan gaan we stappen maken. Kijken hoe de huiswerkoefeningen nu gaan en nieuwe oefeningen oppakken om de stap naar een volgend niveau te maken. Zij is er om te zorgen dat ik doorga op het moment dat het nodig is (ik ben zelf nog wel eens te lief, dan vraagt zij mij meer geduld te hebben in de wachttijd op de reactie van mijn paard) en het goede te bevestigen. Ik kan tenslotte niet zien wat die 4 benen en rug onder mij doen.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:39

Japeloup schreef:

Ik zie om me heen een hoop ruiters die hun paard alleen met hulp van instructie kunnen rijden. Los van het feit of dat correct rijden is, klopt dat natuurlijk van geen kanten.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens... Je moet er zelf echt wel voor open staan om te kunnen en te willen leren van je paard door de fijne feedback en signalen te leren kennen en erop te kunnen reageren.

Maar ik moet wel eerst weten wat goed is en wat ik moet doen. Mijn instructrice zegt heel duidelijk wat ik moet doen, laat mij ook de fout in gaan en zegt ook heel duidelijk wat goed is en hoe het gevoel moet zijn. Dit gevoel moet ik wel eerst een keer gedaan hebben en ervaren hebben. Vanuit daar kan ik zelfstandig oefenen, de fout in gaan (ow-ja momentjes), reflecteren, leren en het de keer erop anders doen.

Echt in gesprek gaan moet je na de les doen, niet tijdens. Tijdens de les moet je voelen, concentreren en de ervaringen samen met de gegeven theorie opzuigen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:46

Princesj schreef:
Japeloup schreef:

Kun je dit uitleggen Japeloup, ik heb het idee dat jouw les erg anders in elkaar steekt als de mijne.

Mijn instructrice kijkt naar hoe we er voor staan en dan gaan we stappen maken. Kijken hoe de huiswerkoefeningen nu gaan en nieuwe oefeningen oppakken om de stap naar een volgend niveau te maken. Zij is er om te zorgen dat ik doorga op het moment dat het nodig is (ik ben zelf nog wel eens te lief, dan vraagt zij mij meer geduld te hebben in de wachttijd op de reactie van mijn paard) en het goede te bevestigen. Ik kan tenslotte niet zien wat die 4 benen en rug onder mij doen.

Er zijn meer wegen die naar Rome gaan en meer manieren van les krijgen. Van de zelfde instructrice heb ik les gekregen op verschillende manieren. Paar keer heeft zij als het ware door mij heen mijn paard gereden. Ik voerde precies uit wat ze zei op het moment dat ze het zei. Daar heb ik zoveel van geleerd want daardoor leer je ook voelen, omdat het zo "to the point is" op het juiste moment.
De laatste tijd was het vaak dat ze zei: "ik wilde je net dit zeggen dat te doen maar je hebt het al gevoeld want je deed het al". En werd dus ook de feedback anders.
Na de les spraken we vaak nog de les na. Ik heb erg veel geluk gehad dat mijn instructrice altijd zoveel tijd en energie in mij stopt want ik heb zoveel van haar geleerd en nog! Maar je instructrice als het ware door je heen laten rijden vind ik een hele goede manier om goed te leren voelen. Niet denken, niet vragen maar doen en wel gelijk en klakkeloos in vol vertrouwen. Daarna voelen en na de les bespreken. Dat vertrouwen dat mijn instructrice echt heel goed was is nooit beschaamd. Je voelde het paard gewoon beter worden en daar word je dan zelf ook beter van.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 09:55

pien_2010, dat snap ik, maar zoals Japeloup het schetst kan ik mij werkelijk niks bij voorstellen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:08

@jappeloup, het is niet zo dat ik stop met zelf denken of rijden. Als ik zelf altijd alles goed deed had ik geen instructie nodig.