Identiteitscrisis: Rijstijlen? Klassieke dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:57

Kahawa schreef:
Grondwerk doe je altijd al.. tenzij je er in de wei naar toe rent en er gelijk bovenop springt.
Vraag me juist af hoe je dat niet kan doen.

Ik gebruik er alleen geen carrotsticks en dvd's bij :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:32

Ik vraag me wel af of dat nodeloos ingewikkeld doe komt door alle mensen met paarden of door de algemene verdisneysering van dieren. Veel mensen hebben imo een veel te menselijk beeld bij de leefwereld van dieren, daardoor gaan ze dieren ook veel te ingewikkelde gedachten en gevoelens toedichten waardoor het trainen ervan weer ingewikkelder word :Y) . Ik ben op latere leeftijd begonnen met paarden en ik had daarvoor alleen maar honden getraind maar ik heb soms nog steeds meer aan de simpele uitleg van mijn hondentrainer dan aan de uitleg van sommige paardenmensen ook bij de paarden.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:02

Ik heb alleen maar getracht om er wat meer inhoud bij te geven en verbanden te leggen. Omdat ik altijd nieuwsgierig ben in het hoe en waarom. Zeker als het gaat om paarden die snel in de stress schieten, of sowieso erg nerveus zijn. Wat daarbij kan helpen (eigenlijk dus heel simpele dingen waar je je als eigenaar van bewust moet zijn in de omgang) om ze wat meer rust te geven en je vertrouwensband te verbeteren. Ik vind het bijvoorbeeld te simpel om te stellen dat je over zo'n paard (dominant) leider moet spelen, daarmee kap je in mijn ogen nog meer af en onderdruk je angst. (ik zeg niet dat iedereen dat hier doet en dat het nooit zo kan werken). In dat opzicht denk ik meer de andere kant op, laat zo'n paard maar nieuwsgierig zijn en onderzoeken in de alledaagse omgang (ipv angst onderdrukken) dan heb je er wellicht profijt van in je trainingswerk en gaat hij je meer vertrouwen (en dus volgen). Ik weet niet of iedereen dat verband legt of dat men het als vanzelfsprekend beschouwd. Ik wil graag wat verdieping in hoe dat dan werkt, maar dat is persoonlijk.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:13

Jeetje Ansie wat ben jij hardnekkig, volg jij een of andere vage cursus of zo? Als leider zijn hoef je niet perse te domineren, je bent geen sm-meesteres. Gewoon assertief zijn is voldoende. Maar juist heel belangrijk dat jij leider bent anders wordt het onduidelijk voor het paard en dan ga je juist situaties creëren die onwenselijk kunnen zijn.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:23

In een echte leider heeft een paard sws al vertrouwen, omdat het de leider is. Leider spelen werkt idd niet, leider zijn wel.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 11:30

liedje89 schreef:
verdisneysering

_/-\o_ Dit mag woord van het jaar 2013 worden, fantastisch :D

Verder heb ik een beetje het gevoel dat hier enorm langs elkaar heen gepraat wordt maar dat de verschillen niet zo enorm groot zijn. Ik denk dat een en ander ook afhankelijk is van hoe je zelf met dingen in de rest van je leven omgaat. Zoals ik niet alle paarden op dezelfde manier benader, ga ik ook met het ene mens anders om dan met de ander. Gewoon, omdat de één gevoeliger is of juist teruggetrokken of nieuwsgierig of....Maar daar maak ik ook geen theoretische studie van en dat ben ik met mijn paarden dus ook niet van plan. Gezond verstand en logica kan ik meer mee dan met theoretische onderbouwing, inhoud en verbanden. Als iemand daar zelf wel behoeft aan heeft is dat uiteraard prima, maar ik denk dat het handig is om dit dan niet als norm te gaan zien en/of het idee te hebben dat anderen die behoefte ook hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:36

liedje89 schreef:
Ik vraag me wel af of dat nodeloos ingewikkeld doe komt door alle mensen met paarden of door de algemene verdisneysering van dieren. Veel mensen hebben imo een veel te menselijk beeld bij de leefwereld van dieren, daardoor gaan ze dieren ook veel te ingewikkelde gedachten en gevoelens toedichten waardoor het trainen ervan weer ingewikkelder word :Y) . Ik ben op latere leeftijd begonnen met paarden en ik had daarvoor alleen maar honden getraind maar ik heb soms nog steeds meer aan de simpele uitleg van mijn hondentrainer dan aan de uitleg van sommige paardenmensen ook bij de paarden.

En dat terwijl honden nog een stuk slimmer zijn dan paarden :)* Dat geeft te denken...
"verdisneysering" mooi woord :D :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:50

_Esther_87_ schreef:
Maar daar maak ik ook geen theoretische studie van en dat ben ik met mijn paarden dus ook niet van plan. Gezond verstand en logica kan ik meer mee dan met theoretische onderbouwing, inhoud en verbanden. Als iemand daar zelf wel behoeft aan heeft is dat uiteraard prima, maar ik denk dat het handig is om dit dan niet als norm te gaan zien en/of het idee te hebben dat anderen die behoefte ook hebben.

Ligt er maar aan in welke omgeving je zit. Voor mij is dat wel de norm. Gezond verstand en logica is voor iedereen anders, dus dat heeft weinig onderbouwing.

thembi schreef:
Jeetje Ansie wat ben jij hardnekkig, volg jij een of andere vage cursus of zo? Als leider zijn hoef je niet perse te domineren, je bent geen sm-meesteres. Gewoon assertief zijn is voldoende. Maar juist heel belangrijk dat jij leider bent anders wordt het onduidelijk voor het paard en dan ga je juist situaties creëren die onwenselijk kunnen zijn.

Ansie blijft verder netjes uitleggen wat ze bedoeld. Als je niet geïnteresseerd bent in verdere verdieping, kan je ook gewoon niet reageren :)* In plaats van iemand constant belachelijk te maken, dat komt niet zo intelligent over ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:52

Ansie schreef:
Ik vind het bijvoorbeeld te simpel om te stellen dat je over zo'n paard (dominant) leider moet spelen, daarmee kap je in mijn ogen nog meer af en onderdruk je angst.

Het ontbreken van leiderschap werkt juist angst in de hand. En ongewenst gedrag als gevolg van onzekerheid. Werkt bij honden ook zo (en in zekere mate ook bij de opvoeding van kinderen :D ) En daar hoort soms enige vorm van (zachte) dwang bij. Je hoeft er ook weer niet op los te slaan Wat daar ook bij hoort is consequent zijn, het ontbreken daarvan geeft ook onzekerheid en dus angst.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:07

Ik ben het volledig met je eens Babootje, maar wat Ansie beschrijft is een deel daarin/aanvulling daarop, niet een ontbreken van hetgeen jij beschrijft.
Sommige paarden zijn bang door een gebrek aan leiding en duidelijkheid en sommige paarden zijn van nature meer angstig en zijn dat nog steeds ondanks duidelijkheid en leiding van de ruiter.

Voor mij is het beide belangrijk. Het zijn verschillende puzzelstukjes om hetzelfde einddoel te bereiken: een ontspannen, dapper paard die de ruiter vertrouwt.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:17

Babootje schreef:
Het ontbreken van leiderschap werkt juist angst in de hand. En ongewenst gedrag als gevolg van onzekerheid. Werkt bij honden ook zo (en in zekere mate ook bij de opvoeding van kinderen :D ) En daar hoort soms enige vorm van (zachte) dwang bij. Je hoeft er ook weer niet op los te slaan Wat daar ook bij hoort is consequent zijn, het ontbreken daarvan geeft ook onzekerheid en dus angst.

Helemaal mee eens!
Vorig jaar kochten wij een wat oudere pony(10jaar) waarvan de toemalige eigenaar zei dat de pony vreselijk dominant was. Toen wij de pony gingen bekijken zag ik heel iets anders, een onzekere eigenaar en de pony leek mijn nog onzekerder. Eenmaal bij ons op stal moest de pony mee in het zog met de anderen. Wij waren duidelijk in wat wel en wat niet de pony werd steeds rustiger en relaxter. Ze wist nu precies waar ze aan toe was en dat gaf haar zekerheid. In het begin ging ze bijvoorbeeld steigeren als we de neusriem vast wilden maken, door gewoon consequent door te zetten en ook weer niet teveel aandacht aan het gedrag te besteden konden we uiteidelijk de neusriem gewoon vastmaken. En idd er niet op los geslagen(totaal nutteloos natuurlijk)maar het gebeurde wel punt uit. Wat we bv ook deden (wat je mss onder de noemer schriktraining kan schuiven?)als de neusriem vast zat er wat aan trekken en wat heen en weer schuiven.
Maar ik noem al dit soort dagelijkse dingen gewoon her/opvoeden.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:32

sanne83 schreef:
Ik ben het volledig met je eens Babootje, maar wat Ansie beschrijft is een deel daarin/aanvulling daarop, niet een ontbreken van hetgeen jij beschrijft.
Sommige paarden zijn bang door een gebrek aan leiding en duidelijkheid en sommige paarden zijn van nature meer angstig en zijn dat nog steeds ondanks duidelijkheid en leiding van de ruiter.

Voor mij is het beide belangrijk. Het zijn verschillende puzzelstukjes om hetzelfde einddoel te bereiken: een ontspannen, dapper paard die de ruiter vertrouwt.

Psies! En bij die tweede categorie kan je prima consequent zijn en leiding geven, maar ook aandacht besteden aan een stuk (noem het) begeleiding zodat je niet op het punt komt dat je alleen maar de angst van het paard onderdrukt (geen ruimte geeft voor ontwikkeling) en het paard nog 'onzekerder' wordt. Dat is dat stukje aanvulling zoals sanne83 schrijft.
Maar misschien vinden de meesten dat heel gewoon om te doen. Net zoals het heel gewoon is om leider te zijn en het paard je dus gewoon vertrouwt. En als je dan ook nog gewoon goed rijdt dan is er niks aan de hand :D

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:49

@ansie wat versta jij dan onder 'angst onderdrukken' Wanneer doe je dat? Ik zie het zo, door consequent de leider te zijn laat jij je paard weten dat hij niet bang hoeft te zijn, dus word er ook geen angst onderdrukt?
Zoals je zelf schrijft: Maar misschien vinden de meesten dat heel gewoon om te doen. Net zoals het heel gewoon is om leider te zijn en het paard je dus gewoon vertrouwt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:35

pizza64 schreef:
@ansie wat versta jij dan onder 'angst onderdrukken' Wanneer doe je dat? Ik zie het zo, door consequent de leider te zijn laat jij je paard weten dat hij niet bang hoeft te zijn, dus word er ook geen angst onderdrukt?
Zoals je zelf schrijft: Maar misschien vinden de meesten dat heel gewoon om te doen. Net zoals het heel gewoon is om leider te zijn en het paard je dus gewoon vertrouwt

Pizza64. Jouw voorbeeld is nu een klassiek voorbeeld van hoe het mis kan gaan bij een "onzekere" leider. Hoe angstiger het paard, hoe meer leiderschap en consequentie het nodig heeft. Dat soort paarden moet je het juist niet zelf uit laten zoeken, maar dat is mijn mening

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:43

Babootje schreef:
pizza64 schreef:

Pizza64. Jouw voorbeeld is nu een klassiek voorbeeld van hoe het mis kan gaan bij een "onzekere" leider. Hoe angstiger het paard, hoe meer leiderschap en consequentie het nodig heeft. Dat soort paarden moet je het juist niet zelf uit laten zoeken, maar dat is mijn mening

Zelf uit laten zoeken :') Wat snap je niet aan het woord begeleiding?

Pizza64 het antwoord op de vraag die je mij stelt staat in de post van sanne83.

Sorry maar ik heb geen trek meer in dit topic als er 1. zo slecht gelezen wordt en 2. woorden/zinnen verdraaid en uit z'n verband getrokken worden.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:12

sanne83 schreef:

Je bedoelt dit antwoord Ansie? En wat moeten we hier dan verder meedoen buiten gewoon consequent en duidelijk een leider zijn in situaties waarin zo'n paard angstig is?
Sorry dat ik slecht lees maar misschien ben je zelf ook niet aldoor even duidelijk?

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:23

sanne83 schreef:
Ansie blijft verder netjes uitleggen wat ze bedoeld. Als je niet geïnteresseerd bent in verdere verdieping, kan je ook gewoon niet reageren :)* In plaats van iemand constant belachelijk te maken, dat komt niet zo intelligent over ;)

De suggestie wekken dat mijn intelligentie in gebreke blijft vind ik dan weer niet netjes <<)
Inderdaad ik werd een beetje sarcastisch omdat ik vind dat Ansie maar continu in herhaling blijft vallen steeds maar weer dezelfde theorieën die niet alleen ik, maar ook andere hier onduidelijk vinden. Toen ze iets duidelijker werd in haar uitleg over waarom je een paard z'n nieuwsgierigheid niet moet afkappen en ik met een tegenargument kwam wat ik mee had gemaakt met een 4-jarig paard die ik voor iemand trainde, werd ze boos en was ze er helemaal klaar mee.

pizza64 schreef:

Pizza stelt een hele normale vraag, een vraag waar ik ook graag antwoord op zou willen hebben. Weer reageert Ansie geïrriteerd dat Sanne dat al gezegd heeft en dat men beter moet lezen. Sorry hoor, maar dat zijn geen duidelijke, concrete antwoorden. Kom dan met iets uit de praktijk met iets wat je mee hebt gemaakt zodat het meteen duidelijk is voor iedereen. Maar een paar pagina's terug heeft iemand gevraagd naar Ansie's ervaring en eventueel niveau en die persoon wordt dan weer afgebekt.
Zolang Ansie in onduidelijke theorieën blijft praten vind ik haar steeds ongeloofwaardiger worden

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:54

Misschien kan je een geïnteresseerde vraag stellen, dan komt het misschien meer over alsof je daadwerkelijk iets wilt weten, ipv iemand afbranden. Het komt op mij niet over alsof je oprecht geïnteresseerd bent :)

Ik vind het verhaal van Ansie niet onduidelijk :)
Ik vind het niet alleen belangrijk dat het paard mij vertrouwd (of eigenlijk: naar mijn hulpen luistert), maar ook dat het paard meer zelfvertrouwen krijgt. Op sommige momenten zal ik zeggen: we gaan rechtdoor (of in schoudervoor) erlangs en niet naar "het enge", soms zal ik aanmoedigen om het "enge" uitgebreid te gaan onderzoeken. Welke strategie wanneer, hangt af van de situatie.

Ik neem het zelf dan nog verder, door voorheen enge voorwerpen te plaatsen (of gewoon op buitenrit mee te nemen) en daar iets mee te doen en dat te conditioneren. Enge dingen leuk maken, zeg maar. Hoe makkelijker dat allemaal gaat, hoe dapperder je paard wordt.
Je kan je paard leren en helpen om te blijven nadenken in een enge situatie, zodat hij over het algemeen minder reactief zal worden.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:35

@Sanne83
Hoe maak je iets wat eng is leuk?(voorbeelden)
En de laatste zin, ik heb hem echt meerdere malen gelezen omdat ik dacht huh, ik lees dat fout, ze bedoelt dat je zelf moet blijven nadenken hoe je paard te helpen.
Maar na meerdere malen lees ik toch dat jij schrijft dat je je paard kunt helpen om te blijven nadenken, hoe doe je dat ook hier graag een voorbeeld.
Kan een paard uberhaupt nadenken?

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:16

sanne83 schreef:
Ik vind het niet alleen belangrijk dat het paard mij vertrouwd (of eigenlijk: naar mijn hulpen luistert), maar ook dat het paard meer zelfvertrouwen krijgt. Op sommige momenten zal ik zeggen: we gaan rechtdoor (of in schoudervoor) erlangs en niet naar "het enge", soms zal ik aanmoedigen om het "enge" uitgebreid te gaan onderzoeken. Welke strategie wanneer, hangt af van de situatie.

Je legt het een duidelijk uit, maar zie het toch wat anders.
Aangezien ik af en toe even op een paard van iemand stap om het over te nemen (omdat de eigen ruiter dan op dat moment vastloopt}, ken ik het paard niet, dus is er geen sprake van een vertrouwensband maar het paard luistert wel naar mijn hulpen. Dus "vertrouwen" is niet per definitie hetzelfde "als aan de hulpen staan"
Wat je verder beschrijft is imo dat je op dat moment een duidelijke leider bent waardoor het paard jou vertrouwt daardoor zelfvertrouwen krijgt en dingen minder eng vind.
sanne83 schreef:
Ik neem het zelf dan nog verder, door voorheen enge voorwerpen te plaatsen (of gewoon op buitenrit mee te nemen) en daar iets mee te doen en dat te conditioneren. Enge dingen leuk maken, zeg maar. Hoe makkelijker dat allemaal gaat, hoe dapperder je paard wordt.
Je kan je paard leren en helpen om te blijven nadenken in een enge situatie, zodat hij over het algemeen minder reactief zal worden.
]

Daar hebben we een paar pagina's geleden al een hele discussie over gehad "paarden die kunnen nadenken"
Het cognitief vermogen van paarden is zeer beperkt, daardoor kunnen zij niet nadenken en verder wil ik er niet meer op ingaan

Waar dus nog steeds geen duidelijk antwoord op is geweest is "hoe je angst onderdrukt" ja, ik begrijp dat het dus niet wenselijk is maar onderbouw het eens.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:38

@pizza64: Even heel simpel: met voer kun je enge dingen heel leuk maken, of bijv. met een oefening die het dier leuk vind.

In hoeverre paarden kunnen nadenken in vergelijking met ons is natuurlijk de vraag, maar ik denk dat iedereen hier toch wel eens een paard iets bewust heeft zien doen en iedereen heeft wel eens een paard iets reactief zien doen.
Je kan het paard eerst leren om kalm te blijven als iets eng is en daarna kan je het leren om als er iets engs is, dat hij het dan zelf kan oplossen. Dieren die controle hebben over de situatie hebben minder stress. (het is bijv. aangetoond dat ratjes die in een kooitje zitten en elke keer een schok krijgen veel minder stress krijgen als ze zelf op een schakeltje kunnen drukken om de stroom uit te zetten, dan als ze het gewoon moeten ondergaan.)

Stel je paard is bang van een spuit met water:
Je kan dan puur herhalen elke keer je paard weer bij die waterslang. Meeste paarden zullen dan door herhaling leren dat het water niet bijt en dat gek doen niet gewenst is en ondergaan het gewoon. Bij sommige paarden kost dit veel tijd en sommige paarden zullen er nooit echt ok mee zijn. Natuurlijk kan je ze gewoon op die plek zetten en ze het gewoon laten ondergaan.
Je kan ook elke stap die het paard (per ongeluk) richting slang zet, het water uit doen. Het paard leert dan dat het iets moet doen om iets te bereiken (he, ik kan zelf het water uitzetten :D. Ik zal maar even voor de duidelijkheid erbij zeggen dat het paard dit wrs. niet echt in deze woorden denkt :+ ;) ). Het paard heeft het idee dat het controle op de situatie heeft en wordt minder gestrest. Als je dit een paar keer herhaalt, gaat het paard meestal zelf in de waterstraal staan om "het water uit te zetten". Het paard leert dat het controle heeft over de situatie en dat hij actief kan zoeken naar een oplossing.

Doe je dit vaker (in verschillende situaties, verschillende plekken), dan heeft het paard in een stresssituatie de neiging om een oplossing te zoeken en niet om ervandoor te gaan :) Je ziet dat paarden die dit gewend zijn, ontzettend snel naar een oplossing gaan zoeken. Bij paarden die die niet gewend zijn, duurt het de eerste keer ontzettend lang (ook als ze nooit succes hebben gehad met vluchtgedrag).

Eigenlijk is dit alweer een beetje buiten de context van het verhaal van Ansie, dat ging er gewoon om dat hoe meer een paard iets zelf kan ontdekken, aanraken, ruiken, hoe meer indrukken het opdoet, hoe meer normaal hij allerlei dingen gaat vinden en hoe minder stress hij zal hebben bij onverwachtse dingen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:07

sanne83 schreef:
@pizza64: Even heel simpel: met voer kun je enge dingen heel leuk maken, of bijv. met een oefening die het dier leuk vind.

Door het paard te tonen dat ik de leider ben en ik het niet eng vindt leert een paard ook langs iets engs te gaan.

Dat je een paard probeert te geruststellen in een stressvolle situatie : Eens
De herhaling met de waterslang: Eens

De dingen hieronder heb ik gekopieerd uit jou tekst, hier geloof ik niet in.
daarna kan je het leren om als er iets engs is, dat hij het dan zelf kan oplossen. Dieren die controle hebben over de situatie hebben minder stress.
Het paard leert dat het controle heeft over de situatie en dat hij actief kan zoeken naar een oplossing.
dan heeft het paard in een stresssituatie de neiging om een oplossing te zoeken en niet om ervandoor te gaan Je ziet dat paarden die dit gewend zijn, ontzettend snel naar een oplossing gaan zoeken

En ik weet niet of je ratten met paarden kunt vergelijken, zou een paard dat wat een rat in dat stroomvoorbeeld doet ook kan??

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:36

Inderdaad sanne83. Jij past wat meer hiervan toe in training, ik houd het vooral bij de dagelijkse omgang, hoewel ik er af en toe ook wat meer tijd aan besteed. Ok, ik klim toch in de pen om wat meer praktijk toe te brengen aan mijn eerdere teksten, in de hoop dat men respecteert wat ik schrijf. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen het hier mee eens is maar houd het netjes aub.

Ik zal een voorbeeld geven hoe ik dat in de dagelijkse omgang doe met een paard dat vrij snel nerveus is en daarbij ook nog eens erg hangt aan andere paarden/de kudde. Zij zal in eerste instantie vooral veiligheid zoeken bij de kudde, haar eerste reactie bij spanning is dus snel terug naar de andere paarden, daar is ze veilig. Hoewel ze heel lief, braaf en niet lomp is in de omgang en op zich wel graag bij mensen is zoekt ze bij spanning haar veiligheid toch vooral bij de kudde. Dit gedrag is niet goed te controleren voor mij, ik moet vertrouwen winnen, als ik het wel wil controleren hebben we gegarandeerd een vervelende strijd waarbij de spanning hoog oploopt. Dat heb ik ook geprobeerd omdat ik niet beter wist en dat is niet leuk. Hoe meer je haar probeert te domineren/beheersen hoe meer ze zich tegen je af zet. En niet gek ook. Waarom zou ze bij mij blijven als ik haar op dat moment niet kan geven waar ze naar zoekt --> rust. Op die momenten rustig blijven werkt beter maar lost het probleem niet op. Je blijft die situaties houden of je wil op een gegeven moment verder en zal je toch dwang uit moeten oefenen waardoor je meteen weer strijd hebt, kortom vrij weinig samenwerking.

Wat doe ik dan wel om te werken aan meer samenwerking, betere vertrouwensband, (bege)leiding geven en nervositeit verminderen. Als ik met haar over het terrein loop, gewoon aan halster met touw, en ik merk op dat ze iets ziet, dan maak ik daar gebruik van. Zie je iets? Ok, dan gaan we dat eens samen bekijken. We lopen er naartoe, en dit is belangrijk: zonder spanning op de lijn. Lijn hangt in een boogje!
Ik leid haar alleen ergens naar toe. Ja, het gebeurt wel eens dat ze dan door de spanning steeds harder gaat lopen, tot het tempo wat ik prettig vind en nodig acht, gaat ze me voorbij en blijft ze harder gaan dan ga ik langzamer tot ik stil sta. Moet je eens opletten wat er dan gebeurt, dan word je niet met je buik over het asfalt getrokken. Nee, het paard heeft al lang opgemerkt dat jij langzamer gaat (ondanks dat de lijn niet strak staat) en zodra je stil staat buigt het paard af en komt in een halve ronde naar je toe, en sluit zich weer bij je aan (achter je of naast je) en dan loop je weer rustig door, neem je weer het voortouw. Zo bouw je in ieder geval geen extra spanning op door de lijn strak te houden en het paard te beheersen en koste wat kost achter je te houden omdat jij de leiderspositie probeert te behouden (zie ik overigens erg vaak gebeuren). Ben je eenmaal op de 'enge' plek dan ga je eens wat dingen aanraken, ergens tegen aan duwen enz. En kijk je of het paard dat ook wil doen. Soms is die interesse er totaal niet, in het begin sluiten ze zich vaak af, maak je ze toch nieuwsgierig, doordat jij zelf ook meedoet en daarin begeleid, dan durven ze steeds meer. Zo creëer je vertrouwen, samenwerking en kan je het paard wat meer laten ontwikkelen in zijn omgeving. Daarmee bereik je echt dat ze meer rust krijgen en minder snel reactief reageren, zelfs naar oplossingen zoeken bijv. als ze onhandig ergens tussen staan, hoe ze daar in alle rust weer tussenuit kunnen lopen zonder er in paniek uit te sprinten en alles te vertrappen. Of bij een onverwachte situatie eerst de situatie bekijken ipv meteen al briesend weg te rennen met staart op de rug. Dit laatste kan je bijvoorbeeld checken op de wei (dus zonder jouw invloed).

Dit paard voelt zich steeds veiliger bij mij ipv dat ze per se terug wil naar de kudde. Niet doordat ik continue een leider ben voor haar die bepaalt wat ze wel en niet mag zien/ruiken/aanraken maar doordat ik haar ruimte (letterlijk ruimte: door bijv. de lijn niet strak te houden en figuurlijk: ruimte voor ontwikkeling) en rust geef en daarmee dus ook vertrouwen. Vanuit die basis kan ik dan ook aan het werk met haar en heb ik meteen meer samenwerking.
Bij een ander paard zal je dat sneller bereiken, gewoon door duidelijk te zijn en grenzen te stellen. Neemt niet weg dat ik met haar ook consequent ben en mijn grenzen heb in hetgeen ik met haar doe.

Ik hoop dat dit wat meer inzicht heeft gegeven in wat ik bedoel. Inmiddels ben ik er best huiverig voor om meer uitleg te geven na een aantal reacties in dit topic, dus ik hoop dat het gerespecteerd wordt en meelezers er wat aan hebben.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 06:54

Ik zal mij er ook nog eens mee bemoeien.

Allereerst is het niet zo dat paarden nooit oplossingen zoeken. Het is oa bij wetenschappers en clickertrainers bekend dat een paard dat tot op zekere hoogte kan leren. Door stimulatie van dat deel van het brein, leert een paard oplossingen zoeken.

Omdat ik nu eenmaal mijn interesse in positieve bekrachtiging heb, even daaruit een voorbeeld. Een paard dat hier komt, zeker vanuit de traditionele wereld (en ja, heb ik zelf ook een half leven in gezeten) zal veelal geen eigen initiatief tonen in het begin stadium van het trainen met clicker, waarbij dat eigen initiatief erg belangrijk is. Allengs leert het echter niet alleen dat initiatief niet wordt afgestraft, maar dat het er tevens iets mee kan verdienen. Je ziet een paard actiever gaan zoeken naar de oplossing van de 'raadsels' die je aanbied en daar steeds beter in wordt. Het leert tot op bepaalde hoogte oplossingen te zoeken. Dit is ook zichtbaar in de hersenen. Ook bij andere dieren.
Dat vermogen tot het zoeken van het juiste antwoord valt dus te ontwikkelen
Je kunt hier dus spreken over een toegenomen leervermogen. (individuele verschillen blijven wel bestaan)

Over angst... ik denk niet dat het nodig is om een band met een paard te hebben, om het over angst te helpen.
Er wordt echter gepraat over dominantie etc... maar dominantie is niet hetzelfde als het geven van leiderschap.
Het eerste (domineren dus) zal niet zo gemakkelijk het gewenste resultaat geven. Het bieden van leiderschap wel, in die zin dat het paard zich vanzelf zal aansluiten/volgen bij de persoon die vol zelfvertrouwen is. Daar is verder niets bij nodig.
Paarden zijn zelden graag zelf leiders en sluiten zich in stresssituaties graag aan bij de mens, mits deze de rust kan bieden die ze nodig hebben.
En dat is iets dat je als mens niet kunt faken. Een paard heeft een extreem scherp opmerkingsvermogen.
Er bestaat bij een paard niet het 'doen alsof' en daar gaan velen de fout mee in.

(Dat is ook de reden waarom ik erg tegen de veel gegeven adviezen op bokt ben, waarbij iemand die bang is voor zijn/haar paard wordt verteld dat ze even de wei in moet gaan en gewoon moet laten zien wie de baas is. Als dat niet van binnen goed ziet, prikt het paard feilloos door het doen alsof heen en is het vragen om problemen)

Ik had ergens een goed fimpje daarvan maar kan het niet meer vinden. Dan dit maar. Prik even door de muziekjes , zweverige prietpraat etc heen (zet het geluid maar eens uit) en kijk wat er echt gebeurt. De merrie is nerveus, maar kalmeert puur vanwege het zelfvertrouwen van KFH die ze verder niet kent, maar die niet aan zichzelf twijfeld (zacht uitgedrukt :+ )

http://www.youtube.com/watch?v=BC2ohb7nIfU
Dan even een goed onderzoek over cognitie en denken
(er zijn meer recente onderzoeken, maar dit is uitgebreid en goed leesbaar)
http://www.equineresearch.org/support-f ... ghorse.pdf

Ook hier info over cognitief vermogen/denkend vermogen.
Filmpje kost echter 0,99 cent. Voor de liefhebber :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 07:32

*Komt uit meeleesstand*

Liljebo, dank voor je heldere en mooie uitleg. Eindelijk even geen over en weer "getrut" over wie er gelijk heeft, maar een duidelijke post. Met name het stukje over 'dominantie versus leiderschap' zou voor veel mensen een reden moeten zijn om zich daar eens iets meer in te verdiepen.

*Kruipt weer terug*