Kahawa schreef:Grondwerk doe je altijd al.. tenzij je er in de wei naar toe rent en er gelijk bovenop springt.
Vraag me juist af hoe je dat niet kan doen.
Ik gebruik er alleen geen carrotsticks en dvd's bij
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Ik ben op latere leeftijd begonnen met paarden en ik had daarvoor alleen maar honden getraind maar ik heb soms nog steeds meer aan de simpele uitleg van mijn hondentrainer dan aan de uitleg van sommige paardenmensen ook bij de paarden. liedje89 schreef:verdisneysering
Dit mag woord van het jaar 2013 worden, fantastisch
liedje89 schreef:Ik vraag me wel af of dat nodeloos ingewikkeld doe komt door alle mensen met paarden of door de algemene verdisneysering van dieren. Veel mensen hebben imo een veel te menselijk beeld bij de leefwereld van dieren, daardoor gaan ze dieren ook veel te ingewikkelde gedachten en gevoelens toedichten waardoor het trainen ervan weer ingewikkelder word. Ik ben op latere leeftijd begonnen met paarden en ik had daarvoor alleen maar honden getraind maar ik heb soms nog steeds meer aan de simpele uitleg van mijn hondentrainer dan aan de uitleg van sommige paardenmensen ook bij de paarden.
Dat geeft te denken...
_Esther_87_ schreef:Maar daar maak ik ook geen theoretische studie van en dat ben ik met mijn paarden dus ook niet van plan. Gezond verstand en logica kan ik meer mee dan met theoretische onderbouwing, inhoud en verbanden. Als iemand daar zelf wel behoeft aan heeft is dat uiteraard prima, maar ik denk dat het handig is om dit dan niet als norm te gaan zien en/of het idee te hebben dat anderen die behoefte ook hebben.
thembi schreef:Jeetje Ansie wat ben jij hardnekkig, volg jij een of andere vage cursus of zo? Als leider zijn hoef je niet perse te domineren, je bent geen sm-meesteres. Gewoon assertief zijn is voldoende. Maar juist heel belangrijk dat jij leider bent anders wordt het onduidelijk voor het paard en dan ga je juist situaties creëren die onwenselijk kunnen zijn.
In plaats van iemand constant belachelijk te maken, dat komt niet zo intelligent over
Ansie schreef:Ik vind het bijvoorbeeld te simpel om te stellen dat je over zo'n paard (dominant) leider moet spelen, daarmee kap je in mijn ogen nog meer af en onderdruk je angst.
) En daar hoort soms enige vorm van (zachte) dwang bij. Je hoeft er ook weer niet op los te slaan Wat daar ook bij hoort is consequent zijn, het ontbreken daarvan geeft ook onzekerheid en dus angst. Babootje schreef:Het ontbreken van leiderschap werkt juist angst in de hand. En ongewenst gedrag als gevolg van onzekerheid. Werkt bij honden ook zo (en in zekere mate ook bij de opvoeding van kinderen) En daar hoort soms enige vorm van (zachte) dwang bij. Je hoeft er ook weer niet op los te slaan Wat daar ook bij hoort is consequent zijn, het ontbreken daarvan geeft ook onzekerheid en dus angst.
sanne83 schreef:Ik ben het volledig met je eens Babootje, maar wat Ansie beschrijft is een deel daarin/aanvulling daarop, niet een ontbreken van hetgeen jij beschrijft.
Sommige paarden zijn bang door een gebrek aan leiding en duidelijkheid en sommige paarden zijn van nature meer angstig en zijn dat nog steeds ondanks duidelijkheid en leiding van de ruiter.
Voor mij is het beide belangrijk. Het zijn verschillende puzzelstukjes om hetzelfde einddoel te bereiken: een ontspannen, dapper paard die de ruiter vertrouwt.
pizza64 schreef:@ansie wat versta jij dan onder 'angst onderdrukken' Wanneer doe je dat? Ik zie het zo, door consequent de leider te zijn laat jij je paard weten dat hij niet bang hoeft te zijn, dus word er ook geen angst onderdrukt?
Zoals je zelf schrijft: Maar misschien vinden de meesten dat heel gewoon om te doen. Net zoals het heel gewoon is om leider te zijn en het paard je dus gewoon vertrouwt
Babootje schreef:pizza64 schreef:@ansie wat versta jij dan onder 'angst onderdrukken' Wanneer doe je dat? Ik zie het zo, door consequent de leider te zijn laat jij je paard weten dat hij niet bang hoeft te zijn, dus word er ook geen angst onderdrukt?
Zoals je zelf schrijft: Maar misschien vinden de meesten dat heel gewoon om te doen. Net zoals het heel gewoon is om leider te zijn en het paard je dus gewoon vertrouwt
Pizza64. Jouw voorbeeld is nu een klassiek voorbeeld van hoe het mis kan gaan bij een "onzekere" leider. Hoe angstiger het paard, hoe meer leiderschap en consequentie het nodig heeft. Dat soort paarden moet je het juist niet zelf uit laten zoeken, maar dat is mijn mening
Wat snap je niet aan het woord begeleiding?sanne83 schreef:Ik ben het volledig met je eens Babootje, maar wat Ansie beschrijft is een deel daarin/aanvulling daarop, niet een ontbreken van hetgeen jij beschrijft.
Sommige paarden zijn bang door een gebrek aan leiding en duidelijkheid en sommige paarden zijn van nature meer angstig en zijn dat nog steeds ondanks duidelijkheid en leiding van de ruiter.
sanne83 schreef:Ansie blijft verder netjes uitleggen wat ze bedoeld. Als je niet geïnteresseerd bent in verdere verdieping, kan je ook gewoon niet reagerenIn plaats van iemand constant belachelijk te maken, dat komt niet zo intelligent over
pizza64 schreef:@ansie wat versta jij dan onder 'angst onderdrukken' Wanneer doe je dat? Ik zie het zo, door consequent de leider te zijn laat jij je paard weten dat hij niet bang hoeft te zijn, dus word er ook geen angst onderdrukt?

sanne83 schreef:Ik vind het niet alleen belangrijk dat het paard mij vertrouwd (of eigenlijk: naar mijn hulpen luistert), maar ook dat het paard meer zelfvertrouwen krijgt. Op sommige momenten zal ik zeggen: we gaan rechtdoor (of in schoudervoor) erlangs en niet naar "het enge", soms zal ik aanmoedigen om het "enge" uitgebreid te gaan onderzoeken. Welke strategie wanneer, hangt af van de situatie.
sanne83 schreef:Ik neem het zelf dan nog verder, door voorheen enge voorwerpen te plaatsen (of gewoon op buitenrit mee te nemen) en daar iets mee te doen en dat te conditioneren. Enge dingen leuk maken, zeg maar. Hoe makkelijker dat allemaal gaat, hoe dapperder je paard wordt.
Je kan je paard leren en helpen om te blijven nadenken in een enge situatie, zodat hij over het algemeen minder reactief zal worden.
]
. Ik zal maar even voor de duidelijkheid erbij zeggen dat het paard dit wrs. niet echt in deze woorden denkt
). Het paard heeft het idee dat het controle op de situatie heeft en wordt minder gestrest. Als je dit een paar keer herhaalt, gaat het paard meestal zelf in de waterstraal staan om "het water uit te zetten". Het paard leert dat het controle heeft over de situatie en dat hij actief kan zoeken naar een oplossing.
Je ziet dat paarden die dit gewend zijn, ontzettend snel naar een oplossing gaan zoeken. Bij paarden die die niet gewend zijn, duurt het de eerste keer ontzettend lang (ook als ze nooit succes hebben gehad met vluchtgedrag). sanne83 schreef:@pizza64: Even heel simpel: met voer kun je enge dingen heel leuk maken, of bijv. met een oefening die het dier leuk vind.
)