[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:21

Paardengek0 schreef:
Hoe werkt lange teugelen dan eigenlijk? ik weet eigenlijk niet wat het is :o
Maar heb je er een menhoofdstel voor nodig? want anders zou ik het wel eens willen proberen, maar een menhoofdstel hebben wij niet (menleidsels ook niet)

Nee hoor, kan desnoods op een halster.
Les is, zoals met alles, wel alleen een echte aanrader :)

Je hebt lange teugelen, dan sta je schuin achter het paard, maar je hebt ook werk aan de hand (loopt een topic over: [TVG] Meer mensen die met hun paard aan de hand werken? ), waarbij je naast de schouder staat je de gewone teugels kunt gebruiken :)

Babootje: werk aan de hand/lange teugelen heeft niks met NH noch vrijheidsdressuur te maken, hoort bij trainen vanaf de grond, netzoals longeren :)
Bovenstaand topic is denk ik wel een handige :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:31

Sorry ik was even eten! :P

Maar wat betreft Shetlanders en dressuur, ik las het eerst inderdaad als zijnde met Shetlanders kun je niet dressuren, wat in mijn ogen gewoon onzin is want ook Shetlanders kun je goed gymnatiseren. Het probleem zit hem er alleen vaak in dat de ruiters die weten hoe ze dat moeten doen en het ook kunnen vaak al te groot / te zwaar zijn voor een Shetlander en ze voor het grootste gedeelte gereden worden door de kleine, vaak jonge, onervaren ruiters die zelf nog heel veel te leren hebben, nog geen onafhankelijke zit hebben ontwikkeld en noem maar op. Die zijn nooit in staat om een Shetlander goed te gymnatiseren (dressuren).

Dat is dus al nadeel 1, ze zijn klein. Daarbij hebben ze de verhoudingen van een 'koudbloed', zijn het eigenlijk mini Fjorden, Haflingers, Tinkers etc. kort in het lichaam en relatief zwaar gebouwd. Dat is nadeel 2, met die sobere (grotere) rassen is het al moeilijk genoeg om ze correct te rijden doordat ze gewoon wat nadelen hebben in hun bouw.. Dat geeft helemaal niks omdat je die paarden ook wel goed dressuurmatig kunt gaan trainen, ze gymnatiseren dus. Maar je loopt soms gewoon tegen wat lastigere dingen aan....

Edit, en zoals Babootje het hier al mooi uitlegd:
Babootje schreef:
{...} Een paard goed gymnastiseren is niet voorbehouden aan paarden met een goede dressuurbouw. Juist niet. Paarden die kwalitatief minder goed gebouwd zijn hebben juist nodig goed te worden gegymnastiseerd.
Wat wel zo is, is dat paarden die minder goed gebouwd zijn meer moeite hebben met het goed uitvoeren van bepaalde oefeningen. En dat je soms meer / harder zal moeten werken om ze een bepaalde oefening goed te laten uitvoeren. Het kost ze gewoon meer moeite. En dat brengt dan ook met zich mee dat je als ruiter goed moet weten waar je mee bezig bent.

De Lippizanner bijvoorbeeld is een paard wat enorm goed kan verzamelen en komt naar mijn mening heel dicht bij een echt dressuurpaard (overigens bestaat het echte dressuurpaard imo niet omdat elk paard wel IETS heeft in de bouw waardoor het met het een of het ander meer moeite heeft).

En ik denk dat we het daar wel over eens zijn? :)

Alleen Jolien bedoelt denk ik dat wanneer je echt wilt dressuren en zo dicht mogelijk bij het ideale plaatje wil komen je dat niet moet doen/willen met een Shetlander (of een ander groter sober ras). Omdat je gewoon net even wat meer dingen tegen hebt zitten dan wanneer je een paard neemt die er op gefokt is en waarbij de bouw al een stuk minder beperkingen geeft. Dat is gewoon net even wat makkelijker, een paard goed gymnatiseren is al moeilijk genoeg. :P

--------

Mcjv, bedankt voor je reactie! :) Altijd leuk om te lezen dat anderen de moeite die je neemt om iets uit te leggen op prijs stellen! :D

Om even op je vraag terug te komen, je snapt het helemaal goed!! :P
Ik een heel stuk uitleg weer getypt, zie ik dat Babootje het al perfect verwoord heeft! Ga daar helemaal in mee... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:42

Dit is bijv zeer ver :+ achter de loodlijn maar niet achter de teugel, want ik heb wel verbinding!

Afbeelding

Marinke, zo bedoelde ik m idd ;)

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:44

_Marinke_ schreef:
Mcjv, bedankt voor je reactie! :) Altijd leuk om te lezen dat anderen de moeite die je neemt om iets uit te leggen op prijs stellen! :D

Om even op je vraag terug te komen, je snapt het helemaal goed!! :P
Ik een heel stuk uitleg weer getypt, zie ik dat Babootje het al perfect verwoord heeft! Ga daar helemaal in mee... ;)

Top, super bedankt! :D

Joolien schreef:
Dit is bijv zeer ver :+ achter de loodlijn maar niet achter de teugel, want ik heb wel verbinding!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MLZ6ZWE7.jpg

Aha! Aan de hand van dit voorbeeld denk ik dat ik hem wel snap.. Jij ook bedankt. :j

Anoniem

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:48

En nog een mooi voorbeeld, hier is t paard optisch netjes op de loodlijn maar achter de teugel want ik heb geen verbinding :)

Afbeelding

Dit paard was overigens superflexibel in het lijf, te los eigenlijk waardoor hij moeite had met balans. Daardoor dook hij heel snel. Ook liep hij snel met de achterhand wat scheef vanwege zijn grote beweging.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:50

Joolien schreef:
En nog een mooi voorbeeld, hier is t paard optisch netjes op de loodlijn maar achter de teugel want ik heb geen verbinding :)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XCCHETOE.jpg

Dit paard was overigens superflexibel in het lijf, te los eigenlijk waardoor hij moeite had met balans. Daardoor dook hij heel snel. Ook liep hij snel met de achterhand wat scheef vanwege zijn grote beweging.

Ik zie het verschil ja, dus als de ruiter op de andere foto ook geen verbinding zou hebben dan zou het paard dus ook achter de teugel zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:52

Het ligt natuurlijk een beetje aan het moment, maar als een paard zich onttrekt aan het bit door geen contact te zoeken kun je spreken van achter het bit. Dan hoeft een paard namelijk niet je hand te volgen en zo zijn rug los te laten. Hij onttrekt zich aan buiging van het lijf.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:59

Joolien schreef:
Het ligt natuurlijk een beetje aan het moment, maar als een paard zich onttrekt aan het bit door geen contact te zoeken kun je spreken van achter het bit. Dan hoeft een paard namelijk niet je hand te volgen en zo zijn rug los te laten. Hij onttrekt zich aan buiging van het lijf.

Ah super! Dank je :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:00

mcjv schreef:
Joolien schreef:

Ah super! Dank je :j

En een paard kan natuurlijk ook tegen het bit ingaan, door het bit vast te pakken, of te gaan hangen bijv. Achter het bit is vaak lastiger omdat je dat minder snel voelt.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:02

Joolien schreef:
En een paard kan natuurlijk ook tegen het bit ingaan, door het bit vast te pakken, of te gaan hangen bijv. Achter het bit is vaak lastiger omdat je dat minder snel voelt.

Ja dat is mij wel eens verteld. :j Ik vind het zelf ook nog lastig om dat te kunnen zien, maar toch ben ik al een heel stuk verder dan waar ik eerst was. :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:29

Dus, achter de teugel kan op elke positie van het hoofd, als er geen verbinding word aangenomenis dat achter de teugel? word dat dan ook zo genoemd als een paard sterren kijkt met een boogje in de teugel? en teugel verbinding daarbij is dan tegen de teugel?

Dit is overigens een vraag, geen opmerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:36

Snackie schreef:
Dus, achter de teugel kan op elke positie van het hoofd, als er geen verbinding word aangenomenis dat achter de teugel? word dat dan ook zo genoemd als een paard sterren kijkt met een boogje in de teugel? en teugel verbinding daarbij is dan tegen de teugel?

Dit is overigens een vraag, geen opmerking.

Het gaat erom of jij streeft naar contact. Als jij contact aanneemt kan het paard je hand volgen, sterk worden en tegen je hand in komen of je hand volgen maar dan het hoofd zo terug doen zodat hij het contact verbreekt.
Als je paard dit doet is het zaak om weer naar de hand toe te rijden. Zelf iets de hand sluiten en drijven zodat hij lengte aan gaat nemen en zo de hand opzoeken. Je kunt ook een andere manier van contact zoeken door bijv stelling te vragen, dan kan het paard minder makkelijk onder het contact uitkomen en zo hoef je niet terug te werken met je hand.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:01

Ik probeer me binnenkort weer in het topic te mengen <3 heb het erg druk en privé even Een hoop extra stress gehad waardoor ik even afstand heb genomen.

Ben er snel weer bij.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:14

Waarom worden de discussie die ik mee kan discussiëren, gevoerd en afgesloten wanneer ik er niet ben -O-

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:33

S_en_Z schreef:
Ik probeer me binnenkort weer in het topic te mengen <3 heb het erg druk en privé even Een hoop extra stress gehad waardoor ik even afstand heb genomen.

Ben er snel weer bij.

Hier ook een die het druk heeft, jullie vliegen er echt door.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:49

SheeNegro schreef:
Waarom worden de discussie die ik mee kan discussiëren, gevoerd en afgesloten wanneer ik er niet ben -O-

Of geen tijd heb om bij te lezen en te reageren.... :+
Ach SheeNegro, we grijpen onze kans wel weer een keer....

Lengte buiging, proest... heb dat wel eens op mijn protocol zien staan ja.
Echter... teken eens een circel.
teken daar een dikke zwarte lijn op van een kwart circel.
En teken diezelfde circel met daarop een dikke zwarte lijn die korter is dan die 1/4 circel.
Optisch lijkt het dan minder gebogen, echter het is dezelfde boog. ;)
Kortom met een korter paard, moet je om er optisch dezelfde bocht in te hebben er in real life meer bocht in wringen.
Langer paard (niet te lang) is dus handiger.
Heb dus ook langwerpiger paard gekocht :D ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 23:56

Lieeeeve meiden!
Bedankt voor jullie feedback! :j
Ik ben blij dat jullie MIJ aan de oren trekken. Ik weet dat jullie het niet slecht bedoelen, en twijfel altijd wel of ik wel het goede antwoord geef op een vraag. Tot deze vraag toe, heb ik me eigenlijk altijd stilgehouden met deze vragen, en dit keer dacht ik, ik doe het gewoon..
Ik hou het voorlopig bij beoordelen! :D

@Joolien, mn advertentie! Ja, getwijfeld, heel erg. Moet ik het wel doen? Toen ik me bedacht dat ik er wel een aantal mensen al mee geholpen heb (helaas geen bokkers :() dacht ik: waarom niet? Inmiddels kan ik er heel wat over vertellen (verschil zit m in vertellen en typen :+), maar ik zou altijd vragen wat het probleem is, en als ik er geen oplossing voor zou weten, dan begin ik er niet aan. Zou ook oneerlijk zijn tegenover de ander. Niet geschoten is altijd mis toch? Ik blijf wat dat betreft in iedergeval wel eerlijk tegenover mijzelf, maar ook tegenover een ander.

@Babootje, Ik ben me er inmiddels van bewust dat ik het verkeerd heb uitgelegd :+ (dit dan weer niet aanvallend naar jou!) Je stukje uitleg is naar mij ook heel duidelijk, en samen met de foto's van Joolien (simpel eigenlijk) snap ik nu wel wat het verschil is! :j Ik heb dit voorheen gewoon verkeerd begrepen en opgepikt.. _-:(

Verder: Zonet HEERLIJK gereden! Heel wat anders dan ik 'gewend' ben. Namelijk een haffie :D Met een heerlijk eigenwijs karakter. De les voor mij was ze lekker bezig :+ omdraaien, op de volte van richting veranderen, bit beet pakken... En nog veel meer, dus ik dacht al: oohhhhh.. Heb ik dat weer :+ zo dra ik erop zat moest ik dan ook meteen goed wakker maken voor het been. Kuit = reactie, zo niet, tikje erbij. Kleine schakelingetjes naar draf, en terug naar stap gedaan. Kuit = aandraven, zitten terug rijden = direct reactie, overgang naar stap. Koste wat moeite, maar ze werd actiever! *\o/* vervolgens in draf, tempowisselingen, heeeeeel veel tempowisselingen. Af en toe weer de overgang draf - stap - draf mee gepakt om haar ook daar wakker te houden. Voltes, binnen achterbeen mee nemen, buiten teugel eraan, niet uitzwaaien, niet over de schouder weg lopen! :D Vervolgens doorzitten, schakelen, pasje harder, pasje terug. Ook wijken kwam deze les aan bod! Heeeeel moeilijk voor paardlief, te veel stelling, te veel over de schouder weg lopen. Rechtstellen, opnieuw oppakken, belonen bij een paar goede stapjes. Meteen weer afwenden om te wijken, zelfde verhaal. Na een paar rondjes weer afwenden, en stukje bij beetje ging ze langere stukken netjes scharen! *\o/*. En daar komt het, GALOP. Madame houd er van om lekker onder je vandaan te rennen, wil je been er af hebben. Gevolg: been eraanhouden, voorwaards rijden. Gas erop, en weer terug nemen, weer gas erop, weer rustiger. Vervolgens zei mijn instructrice: versnel nog eens een pasje, dan ga je de kracht in haar achterbenen voelen. Ja hoor, ze had gelijk ook, WAUW! Voorkant opgevangen, en daar ging ze dan ook in galop! Aan de teugel!! Zelfs de overgang galop- draf ging nageeflijk! :D Daarna nog veel schakelen in draf, en nog een paar keer pasje wijken, om vervolgens eerst netjes door te zitten, en een heerlijke overgang naar stap te maken! Paardje uitgebreid beloond, en lekker uitgestapt! En dan te bedenken dat ik 3mnd geleden, toen ik net op deze stal was, op dit paard moest rijden, en ze er echt met me vandoor ging :=. Heb in tijden niet zo lekker gereden, en in tijden niet zoveel complimentjes gehad :=
Geeft je toch een heerlijk goed gevoel! :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 23:59

Zijn er nog mensen onder ons die iets voor de site willen schrijven..? -O-
Helaas van niemand (behalve anatomie stukje van iDj) iets gehad :( Niemand die wil helpen..?
Wil geen foute info op de site zetten :+ Die fout heb ik vanmiddag al in dit topic gemaakt!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 00:21

Ik zou anders wel wat willen proberen, maar wat moet er precies nog bij komen.. En ik wil wel dat het even nagekeken word dan hahaha! :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 00:41

LoveUggs schreef:
Zijn er nog mensen onder ons die iets voor de site willen schrijven..? -O-
Helaas van niemand (behalve anatomie stukje van iDj) iets gehad :( Niemand die wil helpen..?
Wil geen foute info op de site zetten :+ Die fout heb ik vanmiddag al in dit topic gemaakt!

Ik heb daar ook eens over zitten denken. Vind het initiatief namelijk wel leuk, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog geen goed, nuttig idee heb gehad voor de uitvoering. Want dingen zoals de anatomie die al genoemd werd, die staan vast. Maar het rijden...Dat staat nooit vast. Ieder paard, iedere ruiter en iedere situatie is anders. Ik ben zelf bang dat als ik iets ga schrijven, dat dat verhaal teveel gekleurd is door mijn ervaringen. En er zijn zo weinig algemene dingen die je kunt schrijven. Of ja, die zijn er wel, maar die staan allemaal al op papier vrees ik...Er zijn een hoop goede boeken en ik denk niet dat ik daar iets nieuws aan kan toevoegen. Hoewel ik wel het idee heb dat er behoefte is aan een simpel geschreven boek, waarin voorbeelden worden gebruikt van alledaagse combinaties in plaats van steeds maar het perfecte plaatje te laten zien. Dat is wel iets dat (overigens niet zozeer aan dit topic gerelateerd) ergens ver weg een plekje in mijn hoofd heeft veroverd.

Sorry, geen echt zinnig antwoord op je vraag, maar wel een overweging die misschien een beetje laat zien waarom het zo moeilijk is om iets op papier te krijgen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:38

Joolien schreef:

[ Afbeelding ]

Dat klopt. Niet achter het bit/teugel. Alhoewel dit natuurlijk ook niet goed is, want hij hangt in de hand. Loopt op de voorhand en hier is de verbinding van achteren naar voren dus ook niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:24

Babootje schreef:
Joolien schreef:

[ Afbeelding ]

Dat klopt. Niet achter het bit/teugel. Alhoewel dit natuurlijk ook niet goed is, want hij hangt in de hand. Loopt op de voorhand en hier is de verbinding van achteren naar voren dus ook niet goed.

Idd, hij komt hier mooi van de achterhand af :P Hangen doet ie trouwens niet echt, wel de mond open doen wat iets meer druk op de teugels geeft. Deze deed vaak de mond open door dat ie t moeilijk vond.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 14:06

Ook weer even een update van mij!

Net na 2 maanden niet te starten weer eens gestart, gewoon om het wedstrijdritme
maar weer eens op te pakken. Het inrijden ging redelijk maar eenmaal in de ring ging hij weer veel
te diep en compleet op de voorhand. Toch maar gewoon de proef uitgereden. Proef twee ging iets beter maar nog steeds was meneer een duikboot.

De afgelopen dagen ging het eigenlijk wat beter thuis, minder diep. Maar in zo'n proef lijkt het wel onmogelijk! :(

Toen maar wachten op de punten: 180 en 187. Twee keer winst en niks gezegd over mijn veel te diep lopende paard. Apart vind ik dat dan! Zien ze dat niet of vinden ze het niet belangrijk? Voel ik iets wat helemaal niet zo is? Ik ben verward! Ben natuurlijk blij met mijn winstpunten maar ben totaal niet naar mijn eigen gevoel beoordeeld.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:41

Stille aanleuning? Nette figuren? Geen protest? Dan kan je prima met een paard wat iets te diep loopt winstpunten halen in de L1. Met 180 heb je allemaal 6-jes gehaald dus zo geweldig was het nou ook weer niet.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:14

Bedankt voor jullie reactie's :) Hier ga ik echt hard mee aan de slag :)

Paardengek, de foto's zien er "opgepropt" uit.
Ik ben benieuwd naar echte rij foto's, om dan vervolgens daarop beter te kunnen reageren.

Ik lees enorm veel informatieve en nuttige teksten. Bedankt daar voor. Dit is echt een leerzaam topic :)

Joolien, knap dat je deze foto's online durft te zetten.
(ik ben jaloers op je rechte rug) Mooie voorbeeld foto's :)

LoveUggs, haflingers zijn leuk om te rijden hoor <3 fijn om te lezen dat het zo lekker ging!

Vanmiddag heb ik gereden, en iemand wou me helpen tijdens het rijden.
(Ze gaf iedere keer aan als ik recht op moest zitten, achterover, handen, voeten etc. Heerlijk!! Dat wil ik wel vaker!)
Ook heeft ze foto's gemaakt en wil ik twee foto's met jullie delen.

Afbeelding
Afbeelding

Mijn commentaar:
Op eerste gezicht loopt Athos netjes, is gehoorzaam en loopt lekker.
Hij laat zijn hals op een nette lengte, kropt niet op, oogt relaxt.
Mijn houding, wat Athos wat verstoord: Ik moet net iets meer achterover gaan zitten.
Meer mijn bekken kantelen (hier kwam ik tijdens het rijden achter), want volgens mij zit hier het grootste probleem bij mij.

Op de tweede foto zie je dat ik meer voorover val en ik moet naar voren kijken i.p.v. mijn toppertje ;)

( mijn volgende stap is: Athos wat voorwaartser/actiever laten lopen. Iets meer op de achterhand. Maar wat ik nu al bereikt heb, vandaag, vind ik al een grote vooruitgang!)

En nu jullie *\o/*