Waar is de rijkunst gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:26

Je moet het moderne rijden niet vergelijken met het rijden van 40 a 50 jaar geleden, maar met 20 jaar geleden. In een ander topic een link gezien naar Anky met Bonfire in 1992. Als je alleen al kijkt naar haar handen, dan zie je het verschil al. De handen zijn stil aan de mond en dus is er een verende verbinding met de mond. Dat zie je terug in een losgelaten bovenlijn en dus een deinende hals en rug. Echte harmonie dus.

Trouwens, met een vlug paard, kun je ook eens proberen om op een grote volte veel overgangen te rijden van draf naar stap. Op het moment dat je paard stapt, meteen weer aandraven. Probeer dus maar 1 pas te stappen en dan meteen weer aan te draven. Dan vervolgens draven totdat je voelt dat je paard weer versnelt en vervolgens meteen weer naar die ene stappas. Als dat lukt, dan ga je op de volte juist weer lekker voorwaarts draven.
Verder moet je proberen je been gewoon aan het lichaam van je paard te houden zodat ie vertrouwen in je been krijgt.
Voorwaarts rijden met een vlug paard moet je trouwens niet verwaarlozen. Als je alleen maar afremt zodat je paard dan niet meer in verbinding naar de hand toe gaat, dan wordt ie alleen maar heter en drukker. ;)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:45

[quote="vur"]Je moet het moderne rijden niet vergelijken met het rijden van 40 a 50 jaar geleden, maar met 20 jaar geleden. In een ander topic een link gezien naar Anky met Bonfire in 1992. Als je alleen al kijkt naar haar handen, dan zie je het verschil al. De handen zijn stil aan de mond en dus is er een verende verbinding met de mond. Dat zie je terug in een losgelaten bovenlijn en dus een deinende hals en rug. Echte harmonie dus.

Het is maar om aan te geven, Vur, dat het feit dat je iets al heel lang doet op een bepaalde manier, je het dan ook wéét en kán, zoals Jasmijn stelt. Dat hoeft nl. niet automatisch ook correct te zijn.

En nu geef jij dus precies een voorbeeld van iemand die ooít in de negentiger jaren, vóór de komst van Sjef, een geweldige klassiek geschoolde amazone was, maar die nu ervaren heeft dat een gevulde portemonnee wel "erg fijn" is. Dat ze daarmee haar achtergrond verloochent én het belang van het paard, is dan kennelijk van minder belang.
Het zijn de sterke benen die de weelde kunnen dragen ....
Zie jij trouwens diezelfde harmonie, die deinende hals en rug etc. ect. nu nog terug bij de paarden van Anky, en de rest?? Ik niet.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 09-06-12 10:55, in het totaal 2 keer bewerkt

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:46

Ik weet niet hoe jullie er over denken,maar ik heb wel eens het idee dat het nivo bij de jeugd ruiters vaak hoger is als bij de volwassenen...ik zie bij de ponys nog wel eens een verrassing,bij de paarden maar zelden.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:45

Het nivo ligt niet hoger, ze forceren de boel om zoveel mogelijk te winnen met dat paard voor ze een nieuwe moeten kopen.

Laat ons gewoon een nieuwe stroming maken,met al het goede van AR en LDR samen:
laat het paard ontspannen in de rug, maak een compromis tussen de waslijntjes van ar en te harde hand van ldr, we maken er een licht contact van. Laat dankzij dit licht contact het hoofd omhoog komen het door de nek in de houding gaan en xo met ontspannen rug de achterhand laten ondertreden ( het is namelijk anatomisch onmogelijk om de neus in het zand te steken en de achterhand onder te brengen, de rug is geen rubber, maar een benige structuur die enkel op bepaalde plaatsen kan buigen). Laat het paard de achterhand onderbrengen en de voorhand verlichten zodat die voorbenen omhoog kunnen en we show krijgen. Dankzij deze ondertredende achterhand is overtempo lopen overbodig om het zo te laten lijken.
We smijten er nog wat western is, en leer het paard reageren op de zit en gewichtshulpen zodat we niet meer hardd moeten zijn met benen en handen, maar genoeg hebben aan lichte hulpen ...
Ach verdorie, mijn nieuwe stroming lijkt net op klassiek,pffff

horseyfries

Re: Waar is de rijkunst gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:59

Als je toch eens in de praktijk kon doen wat je in de theorie vertelt JerichO, wat zou het leven dan toch mooi zijn hé!

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:15

We gaan het meemaken met de komende spelen, hebben we opeens een Belgische gouden plak winnaar!
En alleen wíj weten dat dat Jerich0 is. *\o/*

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:20

Jericho, ik moet lachen om je humor, waarmee zóóó de spijker op zijn kop slaat!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:21

horseyfries schreef:
Als je toch eens in de praktijk kon doen wat je in de theorie vertelt JerichO, wat zou het leven dan toch mooi zijn hé!

....Dan hebben we géén LDR/Rollkur en AR meer nodig ....!
Ja, wat zou het leven van een paard er dan beter uit gaan zien!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:27

jerich0 schreef:
laat het paard ontspannen in de rug, maak een compromis tussen de waslijntjes van ar en te harde hand van ldr, we maken er een licht contact van. Laat dankzij dit licht contact het hoofd omhoog komen het door de nek in de houding gaan en xo met ontspannen rug de achterhand laten ondertreden ( het is namelijk anatomisch onmogelijk om de neus in het zand te steken en de achterhand onder te brengen, de rug is geen rubber, maar een benige structuur die enkel op bepaalde plaatsen kan buigen). Laat het paard de achterhand onderbrengen en de voorhand verlichten zodat die voorbenen omhoog kunnen en we show krijgen. Dankzij deze ondertredende achterhand is overtempo lopen overbodig om het zo te laten lijken.
We smijten er nog wat western is, en leer het paard reageren op de zit en gewichtshulpen zodat we niet meer hardd moeten zijn met benen en handen, maar genoeg hebben aan lichte hulpen ...

Vandaar dat er zoveel stromingen zijn in het "net klassieke" :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:30

murphy102 schreef:
Jericho, ik moet lachen om je humor, waarmee zóóó de spijker op zijn kop slaat!

Je bent niet de enige....
En ja de wereld zou een stuk beter zijn voor de paarden als er meer ruiters deze theorie snappen en toe zouden passen.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:34

horseyfries schreef:

Ik rij klassiek, dus ik doe het ook in de praktijk. Het zijn diegene die het niet doen, en vooral het niet willen zien...
U kent mij njet en trekt dus zaken onterecht in twijfel. Als u dat bij alles en iedereen doet, dan heeft u een lastig leven...
grote verschil met het hedendaagse, ik KEN tenminste nog de theorie.... ( nu bent u terug aan zet)
Laatst bijgewerkt door jerich0 op 09-06-12 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:35

HolyPope schreef:
We gaan het meemaken met de komende spelen, hebben we opeens een Belgische gouden plak winnaar!
En alleen wíj weten dat dat Jerich0 is. *\o/*

En hierbij bevestigd u weer eens dat het winnen op zich een doel is geworden.
En dan vraagt men zich af waar die rijkunst heen is, hahaha

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:38

cherie78 schreef:
Vandaar dat er zoveel stromingen zijn in het "net klassieke" :D

Moesten mensen alweer voor 80-90% correct klassiek rijden, het zou al veel beter zijn dan dat winnersmentaliteitje en trek en sleur werk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:39

@sombra, bedankt voor je uitgebreide verhaal. Ik ga het eens even goed op mij in laten werken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-06-12 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:47

jerich0 schreef:
En hierbij bevestigd u weer eens dat het winnen op zich een doel is geworden.
En dan vraagt men zich af waar die rijkunst heen is, hahaha

En dit is inderdaad geen ramp, zeker niet als U in ogenschouw neemt dat het maar ééns in de vier jaar kan gebeuren.
Het is U van harte gegund. -O-

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 15:01

Ik heb weleens op een protocol van een zeeeer nette amazone die haar paard heel netjes en ontspannen gereden had zien staan dat ze haar hulpen meer zichtbaar moest geven, aangezien het paard dit zelf leek te doen (ofzoiets). Inieder geval moesten de hulpen zichtbaar. Dit was m2 niveau en de amazone reed op haar zit het paard uitgestrekte draf, arbeidsdraf etc.
Vond het bizar commentaar. Is het juist niet zo dat hoe minder zichtbare hulpen hoe beter?
Alsof haar paard het zelf allemaal zomaar deed?? Nee, ze had haar super goed getraind!
Ziet de jury dan liever iedere stap priksporen er in??!!
De keer daarna heeft ze bij diezelfde jury de hulpen duidelijk laten zien en veel slechter gereden.
En jawel.. Veeeel betere punten en goede winst.
Dat snap ik dus niet!
Ook zie ik vaak zaag-werk tussendoor en weggedrukte ruggen.. En die mensen krijgen gewoon nette punten. Dat begrijp ik ook niet. Als ik zo zou rijden, zou ik absoluut slechte punten verwachten!

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 15:09

Gelijk heeft u, hulpen moeten altijd fijner worden, als dit niet zo is, dan is uw paard niet fijn genoeg geleerd en gereden.
het zaag werk ziet men vaak, het is enkel de vorm die lijkt te tellen op wedstrijd...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:00

murphy102 schreef:
vur schreef:
Je moet het moderne rijden niet vergelijken met het rijden van 40 a 50 jaar geleden, maar met 20 jaar geleden. In een ander topic een link gezien naar Anky met Bonfire in 1992. Als je alleen al kijkt naar haar handen, dan zie je het verschil al. De handen zijn stil aan de mond en dus is er een verende verbinding met de mond. Dat zie je terug in een losgelaten bovenlijn en dus een deinende hals en rug. Echte harmonie dus.

Het is maar om aan te geven, Vur, dat het feit dat je iets al heel lang doet op een bepaalde manier, je het dan ook wéét en kán, zoals Jasmijn stelt. Dat hoeft nl. niet automatisch ook correct te zijn.

En nu geef jij dus precies een voorbeeld van iemand die ooít in de negentiger jaren, vóór de komst van Sjef, een geweldige klassiek geschoolde amazone was, maar die nu ervaren heeft dat een gevulde portemonnee wel "erg fijn" is. Dat ze daarmee haar achtergrond verloochent én het belang van het paard, is dan kennelijk van minder belang.
Het zijn de sterke benen die de weelde kunnen dragen ....
Zie jij trouwens diezelfde harmonie, die deinende hals en rug etc. ect. nu nog terug bij de paarden van Anky, en de rest?? Ik niet.

Soms. De deinende hals zag ik wel bij Donna Silver en Happie in de GP. En heel soms meende ik die te zien bij Salinero in zijn goede dagen, maar ja, hij is nu een schim van zichzelf en dat is toch wel erg zonde.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:34

Slaat stuk tekst over, gaat zich niet verlagen tot.

Is toch een reeele gedachte?
Dat het hebben van theoretische kennis, niet vanzelfsprekend zoals in de boeken in praktijk gebracht kan worden door iedereen?

En is het niet leuk om bv nu een flimpje te maken van het slecht gereden door ldr manne paard?
En dat steeds weer te doen, totdat het door u gewenste resultaat is behaald?
En deze dan allemaal te plaatsen, zodat wij deel kunnen nemen aan het leerproces?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:30

Slotje voor overleg.

En weer open. Het lijkt me helder dat de discussie op een normale manier gevoerd kan worden, zonder persoonlijk op elkaar in te hakken.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 07:54

Jammer dat het topic door ingrijpen van een moderator weer uitgeblust is. Wanneer een topic een week op slot geweest is en daarna weer open gaat is de animo om te reageren en te discusieren wel over bij iedereen.
Het was mijn insziens niet nodig om in te grijpen aangezien er normaal werd gediscussierd. En discussie betekent nu eenmaal dat je het niet altijd met elkaar eens bent, anders had het geen discussie geheten. -O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:56

jerich0 schreef:
Het nivo ligt niet hoger, ze forceren de boel om zoveel mogelijk te winnen met dat paard voor ze een nieuwe moeten kopen.

_O- _O- _O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 09:58

Doma_clasica schreef:
Jammer dat het topic door ingrijpen van een moderator weer uitgeblust is. Wanneer een topic een week op slot geweest is en daarna weer open gaat is de animo om te reageren en te discusieren wel over bij iedereen.
Het was mijn insziens niet nodig om in te grijpen aangezien er normaal werd gediscussierd. En discussie betekent nu eenmaal dat je het niet altijd met elkaar eens bent, anders had het geen discussie geheten. -O-

Ja dat vind ik ook DC. Ik was hogelijk verbaasd dat het topic op slot ging en heb nog even teruggekeken waar we zo ontspoord raakten in de discussie, maar heb t niet kunnen vinden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:06

Fijn, Doma Classica, dat we het tenminste over een punt helemaal eens zijn! Nu is de discussie gefrustreerd; wie durft nu duidelijk voor zijn/haar mening uit te komen over rijkunst.

Ofschoon ik van mening ben (en daar in het verleden veelvuldig over gefulmineerd heb), dat beschuldigingen aan wiens adres ook, dat hij/zij met zijn/haar methode het paard tekort doet, de discussie bederven (niemand wil voor dierenbeul uitgemaakt worden). En juist op dat vlak is een blinde vlek in het blinkveld van de moderatoren overduidelijk. Maar dan geef ik er de voorkeur aan, als dergelijk gedrag niet gecorrigeerd wordt, men het dan ook maar helemaal laat, tot aan het moment dat de grens van het legale bereikt is.
De reden waarom het wel zo verstandig is iemand niet openlijk voor dierenbeul uit te maken, of dat te insinueren, ligt daarin dat bij veel gelijkgestemden (=beledigden) de zin vergaat hun mening openbaar te maken. Ook zij hebben geen zin hetzelfde lot te ondergaan. Op die manier ontstaat een grote groep van 'zwijgers' die zich liever terugtrekken uit elke discussie over rijkunst of erger.
Zulks voor een discussie schadelijk, onnodig beledigend gedrag kan ook met een pb geregeld worden.

Amsterdam_30; datzelfde commentaar heb ik een keer op een protocol van mijn gp gekregen :"Duidelijkere Hulpen!! Het paard wordt niet gereden, het lijkt het uit zichzelf te doen!!" . En van een andere jury bij de enige internationale wedstijd die ik gereden heb: "In de passage teveel verzameling." Van zo'n beoordeling zakt je de broek af!! Mijn trainer moest aan de beademing, vanwege de lachkramp.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 12:13

ach en als je hier je stem laat horen wordt je niet alleen door bokkers onderuit gehaald, maar ook op het poetsplaats forum,dus de pot verwijt hier een beetje de ketel dat ie zwart ziet kd