Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:03

StefenYnia schreef:
Ja, maar wat wil je dan ook, meid? Ik bedoel het echt niet rot, hoor, maar je valt alleen maar in herhaling, en als men je probeert te helpen, val je wel weer over iets anders... Snap je dan dat het een beetje vervelend wordt om naar te luisteren? Het is net alsof je op dat moment blij bent de zondebok te zijn, en je die positie koesterd. (Ik zeg niet dat dat ook zo is, maar zo komt het op dat moment wel over.)

Je hoeft het ook niet te lezen, je mag het ook gewoon overslaan. Ik krijg wel genoeg normale antwoorden van anderen :) . Ik begrijp best wat je bedoeld, maar als je het écht zo vervelend vind, reageer dan gewoon niet!

Edit: wat is zondebok ?

Anne_GTIJarig

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:05

IndianLady schreef:
Mijn auto is ook prima afgericht, kan meestal sturen met slechts mn knie

Als oom agent dat ziet krijg je ook een boete, ondanks dat het al 20 jaar goed gaat.

Zou me niks verbazen als je dezelfde boete krijgt als fietsen zonder handen als je door een agent staande wordt gehouden met een paard zonder hoofdstel/rijhalster/iets aan zijn hoofd.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:08

MaritAriel schreef:
StefenYnia schreef:
Ja, maar wat wil je dan ook, meid? Ik bedoel het echt niet rot, hoor, maar je valt alleen maar in herhaling, en als men je probeert te helpen, val je wel weer over iets anders... Snap je dan dat het een beetje vervelend wordt om naar te luisteren? Het is net alsof je op dat moment blij bent de zondebok te zijn, en je die positie koesterd. (Ik zeg niet dat dat ook zo is, maar zo komt het op dat moment wel over.)

Je hoeft het ook niet te lezen, je mag het ook gewoon overslaan. Ik krijg wel genoeg normale antwoorden van anderen :) . Ik begrijp best wat je bedoeld, maar als je het écht zo vervelend vind, reageer dan gewoon niet!

Weet je wat het is, ik probeer ook maar te helpen, ik snap best dat het hebben van een pony waar geen 'noodrem' op zit heel vervelend is, dat je daar misschien zelfs af en toe moedeloos van wordt. Het feit dat je dan elke keer in herhaling valt, komt op mij over als een roep om eventuele ideeen, en sterker nog, je hebt een paar keer gevraagd wat je hier dan eventueel aan kan doen.

Als men dan aangeeft wat je eventueel nog kan proberen, maar je blijft maar doorhameren op hetzelfde, komt dat voor degene die dan probeert te helpen nogal onhebbelijk over. Nogmaals, ik zeg niet dat het ook opzettelijk zo door jou bedoelt is, maar, zo komt het wel bij mij binnen.

Als jij inderdaad aangeeft alleen maar te willen doorzagen op het onderwerp, zou ik je willen vragen de roep om eventuele ideeen of hulp niet meer te uitten, en je alleen nog te posten dat jouw pony niet op de noodrem reageert. Wat je nu namelijk afgeeft, in mijn ogen, zijn gemixte signalen. Dat is in geen enkele communicatie goed.

En op mijn beurt, zal ik je eventuele roep om hulp gewoon negeren. :+

Edit: Een zondebok is iemand die in de slachtoffer rol zit. Dit door eigen toedoen, of door het toedoen van anderen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:12

StefenYnia schreef:
Weet je wat het is, ik probeer ook maar te helpen, ik snap best dat het hebben van een pony waar geen 'noodrem' op zit heel vervelend is, dat je daar misschien zelfs af en toe moedeloos van wordt. Het feit dat je dan elke keer in herhaling valt, komt op mij over als een roep om eventuele ideeen, en sterker nog, je hebt een paar keer gevraagd wat je hier dan eventueel aan kan doen.

Als men dan aangeeft wat je eventueel nog kan proberen, maar je blijft maar doorhameren op hetzelfde, komt dat voor degene die dan probeert te helpen nogal onhebbelijk over. Nogmaals, ik zeg niet dat het ook opzettelijk zo door jou bedoelt is, maar, zo komt het wel bij mij binnen.

Als jij inderdaad aangeeft alleen maar te willen doorzagen op het onderwerp, zou ik je willen vragen de roep om eventuele ideeen of hulp niet meer te uitten, en je alleen nog te posten dat jouw pony niet op de noodrem reageert. Wat je nu namelijk afgeeft, in mijn ogen, zijn gemixte signalen. Dat is in geen enkele communicatie goed.

Het is geen bewuste roep om hulp aangezien ik mijn paard niet kan rijden, dus ik niks aan die informatie heb op dit moment. Wat ik eigenlijk meer bedoel, is dat ik me afvraag hoe iemand over het algemeen dat moeten doen. Ik heb zo vaak gezien dat er een paard aan de kletter ging het de ruiter kon doen wat ie wou maar dat er gewoon geen rem op zat.

Wat ik wil aangeven is dat het hoofdstel niet altijd de noodrem is, dat er paarden zijn die je sneller stil krijgt op halsring dan op hoofdstel, want ik weet zeker dat mijn paard niet de enige is.

Jammer, dat het bij jou zo binnen komt, zo is het namelijk niet bedoeld.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:16

MaritAriel schreef:
StefenYnia schreef:

Het is geen bewuste roep om hulp aangezien ik mijn paard niet kan rijden, dus ik niks aan die informatie heb op dit moment. Wat ik eigenlijk meer bedoel, is dat ik me afvraag hoe iemand over het algemeen dat moeten doen. Ik heb zo vaak gezien dat er een paard aan de kletter ging het de ruiter kon doen wat ie wou maar dat er gewoon geen rem op zat.

Wat ik wil aangeven is dat het hoofdstel niet altijd de noodrem is, dat er paarden zijn die je sneller stil krijgt op halsring dan op hoofdstel, want ik weet zeker dat mijn paard niet de enige is.

En dan toch vraag ik mij ergens af (ik neem aan dat het over je palomino paardje uit je profiel gaat). Als je paard beter stopt op de halsring, waarom ga je dan met hoofdstel naar het strand :o?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:22

Marjoow schreef:
En dan toch vraag ik mij ergens af (ik neem aan dat het over je palomino paardje uit je profiel gaat). Als je paard beter stopt op de halsring, waarom ga je dan met hoofdstel naar het strand :o?

Hihi die foto is 2,5 jaar geleden. Toen reed ik nog geweoon met bit. Ze ging er in die tijd constant vandoor en was niet te houden op het bit. Toen ben ik bitloos gaan rijden, het ging beter, maar was lang niet genoeg. Daarna ben ik over gegaan op dingen als op neckrope rijden, dit ging nog beter dan op het bitloos hoofdstel. En toen werd ze ziek en zijn we gestopt. Maar aangezien ik de eerste 6 jaar dat ik haar heb gehad dus met hoofdstel en bit heb gereden omdat ik nooit had gedacht dat ik haar bitloos of op neckrope kon houden ( ik had verwacht dat ik haar dan helemaal niet meer terug kon krijgen, nog slechter dan op bit) heb ik daar de meeste foto's van en daar dus ook de meeste foto's van in mijn profiel staan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:25

MaritAriel schreef:
Marjoow schreef:

Hihi die foto is 2,5 jaar geleden. Toen reed ik nog geweoon met bit. Ze ging er in die tijd constant vandoor en was niet te houden op het bit. Toen ben ik bitloos gaan rijden, het ging beter, maar was lang niet genoeg. Daarna ben ik over gegaan op dingen als op neckrope rijden, dit ging nog beter dan op het bitloos hoofdstel. En toen werd ze ziek en zijn we gestopt. Maar aangezien ik de eerste 6 jaar dat ik haar heb gehad dus met hoofdstel en bit heb gereden omdat ik nooit had gedacht dat ik haar bitloos of op neckrope kon houden ( ik had verwacht dat ik haar dan helemaal niet meer terug kon krijgen, nog slechter dan op bit) heb ik daar de meeste foto's van en daar dus ook de meeste foto's van in mijn profiel staan.

Klinkt dus als een typisch "gevalletje apart".
Want de meeste paarden reageren toch echt andersom. Nu begrijp ik wel meer jou standpunt, maar ik weet zeker dat er meer paarden zijn die níet zo op neckrope reageren ;)

Vind het trouwens raar dat je dan alleen maar fotos mét hoofdstel hebt, als hij nu op Neckrope beter reageert. Ik zou apetrots zijn en juist fotos van de neckrope in mijn profiel plaatsen, en iig fotos die up to date zijn ;)
Laatst bijgewerkt door Marjo op 08-04-12 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:26

MaritAriel schreef:
Het is geen bewuste roep om hulp aangezien ik mijn paard niet kan rijden op dit moment. Wat ik eigenlijk meer bedoel, is dat ik me afvraag hoe iemand over het algemeen dat moeten doen. Ik heb zo vaak gezien dat er een paard aan de kletter ging het de ruiter kon doen wat ie wou maar dat er gewoon geen rem op zat.

Kijk, nu beginnen we duidelijkheid te krijgen. De emoties vervagen en nu komen we op een punt waarbij we allebei (ik was ook een beetje ongeduldig geworden, dat was mijn fout, geef ik ook gerust toe) tot een goede communicatie kunnen komen.

Jij geeft aan dat je je afvraagt hoe iemand om zou moeten gaan met een paard waar geen 'noodrem' op zit.

Ik zou voorstellen, op zo'n moment, om eerst alle vormen van eventuele pijn uit te sluiten. Het feit dat er geen noodrem op zit, kan met van alles en nog wat te maken hebben, dus ik zou te werk gaan volgens het 'afstrepen'. Ik maak een lijst van alle eventuele oorzaken die dit zou kunnen hebben:
- Pijn (misschien een wolfstandje, of een wond in de mond, of een ontsteking - ga zo maar door)
Oplossing: Tandards / DA laten nakijken.
Als dit als punt afvalt, zou ik naar het volgende gaan kijken:
- Bit (misschien te scherp, misschien liever helemaal geen bit)
Oplossing: Kijk eens of je een ander, zachter bitje kan proberen, of anders een bitloze optoming
Als dit punt afvalt, naar het volgende kijken.
- Relatie paard/ruiter (Luistert je paard wel goed naar je in de bak, heeft het paard vertrouwen in je etc)

En zo maak je je lijst langer en langer, sluit elke keer een punt uit, tot je het punt gevonden hebt. Dit in het geval dat een paard helemaal niet op een noodrem reageert, hetgeen los staat van de hele discussie.

Over de stelling van een neckrope versus een hoofdstel (bitloos of met bit) zijn de meningen verdeeld. Jij kan niet feitelijk aantonen dat paarden beter reageren op een neckrope, en ik kan niet feitelijk aantonen dat het met een hoofdstel beter gaat. Daarvoor zouden we met een hele groep een test voor moeten doen.

Voor elk argument dat de ene partij maakt over een neckrope, komt de tegenpartij met een argument voor een hoofdstel.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:30

StefenYnia schreef:
MaritAriel schreef:
Het is geen bewuste roep om hulp aangezien ik mijn paard niet kan rijden op dit moment. Wat ik eigenlijk meer bedoel, is dat ik me afvraag hoe iemand over het algemeen dat moeten doen. Ik heb zo vaak gezien dat er een paard aan de kletter ging het de ruiter kon doen wat ie wou maar dat er gewoon geen rem op zat.

Kijk, nu beginnen we duidelijkheid te krijgen. De emoties vervagen en nu komen we op een punt waarbij we allebei (ik was ook een beetje ongeduldig geworden, dat was mijn fout, geef ik ook gerust toe) tot een goede communicatie kunnen komen.

Jij geeft aan dat je je afvraagt hoe iemand om zou moeten gaan met een paard waar geen 'noodrem' op zit.

Ik zou voorstellen, op zo'n moment, om eerst alle vormen van eventuele pijn uit te sluiten. Het feit dat er geen noodrem op zit, kan met van alles en nog wat te maken hebben, dus ik zou te werk gaan volgens het 'afstrepen'. Ik maak een lijst van alle eventuele oorzaken die dit zou kunnen hebben:
- Pijn (misschien een wolfstandje, of een wond in de mond, of een ontsteking - ga zo maar door)
Oplossing: Tandards / DA laten nakijken.
Als dit als punt afvalt, zou ik naar het volgende gaan kijken:
- Bit (misschien te scherp, misschien liever helemaal geen bit)
Oplossing: Kijk eens of je een ander, zachter bitje kan proberen, of anders een bitloze optoming
Als dit punt afvalt, naar het volgende kijken.
- Relatie paard/ruiter (Luistert je paard wel goed naar je in de bak, heeft het paard vertrouwen in je etc)

En zo maak je je lijst langer en langer, sluit elke keer een punt uit, tot je het punt gevonden hebt. Dit in het geval dat een paard helemaal niet op een noodrem reageert, hetgeen los staat van de hele discussie.

Over de stelling van een neckrope versus een hoofdstel (bitloos of met bit) zijn de meningen verdeeld. Jij kan niet feitelijk aantonen dat paarden beter reageren op een neckrope, en ik kan niet feitelijk aantonen dat het met een hoofdstel beter gaat. Daarvoor zouden we met een hele groep een test voor moeten doen.

Voor elk argument dat de ene partij maakt over een neckrope, komt de tegenpartij met een argument voor een hoofdstel.

Ik begrijp wat je bedoelt, en ik ben het ook met je eens nu ik het rustig lees, wat ik net dus niet deed.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:36

Marjoow schreef:
Want de meeste paarden reageren toch echt andersom. Nu begrijp ik wel meer jou standpunt, maar ik weet zeker dat er meer paarden zijn die níet zo op neckrope reageren ;)

Vind het trouwens raar dat je dan alleen maar fotos mét hoofdstel hebt, als hij nu op Neckrope beter reageert. Ik zou apetrots zijn en juist fotos van de neckrope in mijn profiel plaatsen, en iig fotos die up to date zijn ;)

Ttrots ben ik inderdaad op, maar toch ook weer niet. Mijn paard linkte het bit met pijn, waardoor ik genoodzaakt was om het bit er uit te halen. Zo ben ik uiteindelijk dus op de neckrope uit gekomen, omdat ze het hoofdstel uiteindelijk toch ook linkte met pijn (wat nu tijdens longeren beter gaat) Al had mijn paard het bit niet gelinkt met pijn, was ik nooit op het idee gekomen om een neckrope te gebruiken en had ik nu lekker rond gehobbelt met hoofdstel en bit. Maar goed, dat is niet het geval. En alle foto's die ik heb met halsring zijn niet moeders mooiste, omdat ze vaak wat met haar hoofd gaat hangen (ziet er een beetje lomp uit ). De foto's met hoofdstel zijn mooier, actiever, en ik heb de mooiste er uitgepakt om in mijn profiel te gebruiken.

Edit: Foto's van bijvoorbeeld met halsring op het strand heb ik niet, omdat ik dat nog nooit heb gedaan. Toen wij op halsring naar buiten konden werd ze kort daarna ziek.
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 08-04-12 21:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:38

MaritAriel schreef:
Marjoow schreef:

Tja, ik zal je heel eerlijk vertellen dat ik er niet heel veel foto's van heb omdat ik vaak gewoon mijn bitloze hoofdstel pak (daar moet ze weer aan wennen). Dus je moet niet denken dat ik altijd maar overal naar toe rijd op neckrope want dat is dus echt niet het geval. En trots ben ik inderdaad op, maar toch ook weer niet. Mijn paard linkte het bit met pijn, waardoor ik genoodzaakt was om het bit er uit te halen. Zo ben ik uiteindelijk dus op de neckrope uit gekomen, omdat ze het hoofdstel uiteindelijk toch ook linkte met pijn (wat nu tijdens longeren beter gaat) Al had mijn paard het bit niet gelinkt met pijn, was ik nooit op het idee gekomen om een neckrope te gebruiken en had ik nu lekker rond gehobbelt met hoofdstel en bit. Maar goed, dat is niet het geval. En alle foto's die ik heb met halsring zijn niet moeders mooiste, omdat ze vaak wat met haar hoofd gaat hangen (ziet er een beetje lomp uit ). De foto's met hoofdstel zijn mooier, actiever, en ik heb de mooiste er uitgepakt om in mijn profiel te gebruiken.

Nouja, dat ligt denk ik het meeste aan hoe je de fotos wilt bekijken :P Een ontspannen paard, op een halsring, met zijn hoofd laag vind ik toch best een net beeld ;) Maargoed, das afdwalen van het onderwerp :P
Ik heb van mijn verzorgpaard ook een paar fotos waar ik er zonder tuig (niet eens een neckrope) op zit, maar dat durfde ik alleen in de bak.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:43

Marjoow schreef:
Nouja, dat ligt denk ik het meeste aan hoe je de fotos wilt bekijken :P Een ontspannen paard, op een halsring, met zijn hoofd laag vind ik toch best een net beeld ;) Maargoed, das afdwalen van het onderwerp :P
Ik heb van mijn verzorgpaard ook een paar fotos waar ik er zonder tuig (niet eens een neckrope) op zit, maar dat durfde ik alleen in de bak.

Zonder neckrope zou ik dus echt niet durven, ook niet in de bak. Het geeft mij toch wat houvast :P. Ja foto's van een ontspannen paard zijn mooi, maar dit is echt een beetje hangerig. Ze doet het er buiten goed op, omdat ze rustiger blijft. Maar actief is ze er niet op en dan krijg je echt zo'n sloom paard dat maar een beetje rond sjokt. Ik zou het dus ook niet kunnen gebruiken voor dressuur oefeningen. Het lukt mij gewoon niet om haar goed actief te krijgen op halsring. Nou, ik kan je vertellen dat dat niet echt een mooi plaatje geeft. Dan toch echt liever een foto met hoofdstel om een paard dat wel lekker actief en ontspannen loopt.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:43

MaritAriel schreef:
Ik begrijp wat je bedoelt, en ik ben het ook met je eens nu ik het rustig lees, wat ik net dus niet deed.

Doen we allemaal wel eens niet. (Errr, wel... eens... niet... rare stelling eigenlijk, maar goed! ;-) )

Zeker bij paardenmensen, willen de emoties nogal eens hoog oplopen, misschien omdat het een deel van ons leven dirigeert wat erg belangrijk voor ons is. En voelen we ons al gauw aangevallen. (Niet bij iedereen het geval, maar ik denk dat het vaak wel de hoofdzaak is waardoor de gemoederen hoog op kunnen lopen.)

Uiteindelijk denk ik niet dat iemand het ook maar slecht bedoelt, ikzelf inclusief. Ik ben echter erg direct, zoals je al gemerkt hebt. (En misschien kan ik me daarom juist heel erg vinden in de manieren van Rick Gore, da's ook niet de makkelijkste om van te leren!) Maar ik bedoel het echt niet verkeerd. :-)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:49

StefenYnia schreef:
MaritAriel schreef:

Doen we allemaal wel eens niet. (Errr, wel... eens... niet... rare stelling eigenlijk, maar goed! ;-) )

Zeker bij paardenmensen, willen de emoties nogal eens hoog oplopen, misschien omdat het een deel van ons leven dirigeert wat erg belangrijk voor ons is. En voelen we ons al gauw aangevallen. (Niet bij iedereen het geval, maar ik denk dat het vaak wel de hoofdzaak is waardoor de gemoederen hoog op kunnen lopen.)

Uiteindelijk denk ik niet dat iemand het ook maar slecht bedoelt, ikzelf inclusief. Ik ben echter erg direct, zoals je al gemerkt hebt. (En misschien kan ik me daarom juist heel erg vinden in de manieren van Rick Gore, da's ook niet de makkelijkste om van te leren!) Maar ik bedoel het echt niet verkeerd. :-)

Ik begrijp ook dat je het niet verkeerd bedoeld hoor, en dat je direct bent had ik bij je eerste berichtje al door haha. Maar ik vind het wel eens lastig als je ineens iemand voor je krijgt die heel direct is. De meeste draaien er wat omheen en dan kom jij ineens BAM, en als je dan ook nog eens niet goed leest, kunnen de frustraties (onnodig) wat hoog oplopen. En dan ben ik ook niet zo goed in uitleggen en ben ik een exper in tegenstrijdige dingen vertellen, en tja... Dan is het op een gegeven moment voor de mensen er om heen bijna onmogelijk nog te begrijpen wat ik bedoel. Maar goed, het is voor mij nu duidelijk, heb al je berichtjes nog een keer RUSTIG door gelezen :=

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:55

MaritAriel schreef:
StefenYnia schreef:

Ik begrijp ook dat je het niet verkeerd bedoeld hoor, en dat je direct bent had ik bij je eerste berichtje al door haha. Maar ik vind het wel eens lastig als je ineens iemand voor je krijgt die heel direct is. De meeste draaien er wat omheen en dan kom jij ineens BAM, en als je dan ook nog eens niet goed leest, kunnen de frustraties (onnodig) wat hoog oplopen. En dan ben ik ook niet zo goed in uitleggen en ben ik een exper in tegenstrijdige dingen vertellen, en tja... Dan is het op een gegeven moment voor de mensen er om heen bijna onmogelijk nog te begrijpen wat ik bedoel. Maar goed, het is voor mij nu duidelijk, heb al je berichtjes nog een keer RUSTIG door gelezen :=

Hehe, geen probleem, ben ook de beroerdste niet, en als je me nog eens direct uit de bocht ziet komen, mag je dat gerust zeggen hoor, op topic, of PB. Mijn fout is dat ik niet altijd in de gaten heb dat mensen moeite kunnen hebben met het directe, en daar mag ik best op gewezen worden, word ik niet boos om, en bijten doe ik (meestal) ook niet. :P

Op het internet is het niet altijd even makkelijk om mensen in te schatten, dat is nu eenmaal een feit, en dat kan tot communicatie stoornissen leiden. Gelukkig is het in dit geval helemaal opgelost, ben ik erg blij om, want ik vind het echt vervelend als ik door mijn directheid iemand voor het hoofd stoot, dat is NOOIT mijn bedoeling.

Ik duik nu echter wel mijn bedje in... koorts wil maar niet zakken. :s

Trusten iedereen!!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 07:18

Anne_GTI schreef:
IndianLady schreef:
Mijn auto is ook prima afgericht, kan meestal sturen met slechts mn knie

Als oom agent dat ziet krijg je ook een boete, ondanks dat het al 20 jaar goed gaat.

Zou me niks verbazen als je dezelfde boete krijgt als fietsen zonder handen als je door een agent staande wordt gehouden met een paard zonder hoofdstel/rijhalster/iets aan zijn hoofd.

Dat was slechts een voorbeeld, denk je nou echt dat ik constant achter het stuur zit en dan stuur met mn knie? Ik ben niet levensmoe :n
Bovendien heb ik niet mn rijbewijs 'al' 20 jaar :+

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:25

Maartje1990 schreef:
Juut schreef:
Een discussie kan je pas voeren als een ander open staat voor je opvattingen. Naar mijn mening is dit hier praten tegen de Berlijnse muur.

Maar goed, even ene stukje geheel uit mezelf;
op de manege rijd ik een quarter; leuk beestje, goed op zit, en (nou komt ie) ook te rijden op neckrope. Iets wat ik dus regelmatig doe.
Hartstikke leuk en leerzaam, aangezien ik hiermee meer op mijn zit wordt terug gewordpen, maar er zijn een paar feiten;
- met hoofstel kan ik veel kortere wendingen rijden
- met neckrope kan paard veel makkelijker onder me vandaan rennen (recht op een ander paard af...heel fijn. Ik heb het geluk in een groep te rijden die veel van elkaar kan hebben)
- met hoofdstel kan ik meer verzameling vragen.

In een bak maakt het me niet zoveel uit als paard het op een rennen zet; verder als de 4 muren komt ie niet. Maar buiten wil ik een noodrem. Voor mijn veiligheid, voor de veiligheid van paard, en voor de veiligheid van anderen. En die noodrem zit dus niet op de neckrope, aangezien meneer daarmee op andere paarden af kan rennen.

goed, dat geld dus voor dát paard, betekend niet dat dat voor alle paarden per direct geld natuurlijk. Imo als je paard echt góed getraint is gebeurt dat dus niet.

Maybe we should just agree to disagree :Y)

Toch is dit paard met een andere ruiter op neckrope buiten geweest. (even voor de duidelijkheid; een actie waar ik voor bedank; buiten eis ik een noodrem)
Maar dat is dus mijn punt; wanneer is het paard goed genoeg getraind om in iedere situatie veilig buiten op neckrope te rijden? Kan de ruiter dit wel zo goed bepalen? Immers, die andere ruiter op het bovengenoemde manegepaard vond dat het prima kon. Ook manege eigenaar vond dat het prima kon. Toch is dat ritje niet zo heel relaxed verlopen, naar ik hoorde.

Ik ben het met je eens, dat we het oneens zijn. Maar wat ik zo moeilijk vind, is dat er zo makkelijk geroepen wordt 'ik ken mijn paard' en 'op bit kan hij net zo goed wegrennen' Wie kent zijn/ haar paard 100%? Het manege paard; als hij andere paarden probeerd te rammen heb ik hem veel sneller en makkelijker gestopt op bit als op neckrope. Ik heb het gevoel dat dit punten zijn waar fanatieke neckrope-ruiters hun hoofd voor in het zand steken.

Of je nu schrijft 'mijn paard stopt het beste op neckrope', of 'als hij wilt gaan, maakt neckrope of bit niet uit; je houdt hem toch niet' Toch is het vooral de laatste opmerking die ik tegenkom.

Anne_GTIJarig

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:21

Als degene die met neckrope rijdt om wat voor reden ook van zijn paard valt en het paard komt alleen los in het verkeer is het sowieso een stuk lastiger vangen voor de omstanders die doorgaans geen doorgewinterde paardenmensen zijn.

Daarnaast geef je voor de paardensport een compleet verkeerd beeld af. Het komt voor de buitenstaander over of je geen controle genoeg kan hebben en de rest van het verkeer zich maar moet aanpassen aan de amazone die hoog te paard zit.

Ook de aansprakelijkheidsverzekering zal hier een reden in zien om door jouw actie veroorzaakte schade niet uit te betalen maar je daar zelf voor op laten draaien. Als je echt pech hebt raakt er iemand invalide door en kan je de rest van je leven voor de schade opdraaien.

KWIBBELxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:28

Ik ben er tegen, ookal heb je et braafste paard ter wereld, als er iets zou gebeuren is het veiliger voor paard, ruiter en alle andere weggebruikers

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:46

Anne_GTI schreef:
Als degene die met neckrope rijdt om wat voor reden ook van zijn paard valt en het paard komt alleen los in het verkeer is het sowieso een stuk lastiger vangen voor de omstanders die doorgaans geen doorgewinterde paardenmensen zijn.

Daarnaast geef je voor de paardensport een compleet verkeerd beeld af. Het komt voor de buitenstaander over of je geen controle genoeg kan hebben en de rest van het verkeer zich maar moet aanpassen aan de amazone die hoog te paard zit.

Ook de aansprakelijkheidsverzekering zal hier een reden in zien om door jouw actie veroorzaakte schade niet uit te betalen maar je daar zelf voor op laten draaien. Als je echt pech hebt raakt er iemand invalide door en kan je de rest van je leven voor de schade opdraaien.

Helemaal mee eens.

Vooral dat eerste. Je kan er altijd afvallen en met een optoming durven omstanders een paard eerder te pakken, laat staan dat ze weten dat je een paard dat net is weggerend kan vasthouden aan een touwtje aan zijn nek.

Twisterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:09

Marjoow schreef:
Ikzelf ben er tegen. Niet omdat je jezelf in gevaar brengt (dat moet je helemaal zelf weten), maar omdat je andere weggebruikers in gevaar kunt brengen. Mét hoofdstel heb je vaak toch meer controle over je paard, al is het alleen maar het stuur.
Ook voor de verzekering maakt het nogal veel uit, volgens mij ben je slechter verzekerd als je een groter risico neemt, en dat vind ik ook zeer logisch.

Ik ben het eens met Marjoow :j.
Zelf zou ik het ook niet durven hoor, om bovenstaande redenen.

Maartje1990

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:14

Niet om 't een of 't ander, maar 't is onderzocht dat paarden door bijv. het trekken aan een bit = pijn júist harder gaan rennen, dus dat is niet alleen 't paard van MaritAriel hoor..... Maar Stefenyia, blijf vooral volhouden dat dat een uitzondering is.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:18

Maartje1990 schreef:
Niet om 't een of 't ander, maar 't is onderzocht dat paarden door bijv. het trekken aan een bit = pijn júist harder gaan rennen, dus dat is niet alleen 't paard van MaritAriel hoor..... Maar Stefenyia, blijf vooral volhouden dat dat een uitzondering is.

Agossie, ben ik nu de enige die dit beweerd? Meisje toch, leer eens lezen en geen onzin uit te kramen... als je had gelezen, ECHT had gelezen, had je allang gezien dat MaritAriel en ik er allang uit waren en elkaar allang hadden begrepen. Dit soort opmerkingen als je jouwe zijn alleen goed voor het schoppen van rellen. Jammer, ben je bij mij aan het verkeerde adres.

Geef mij dan maar eens MEERDERE, KLINISCH ONDERSTEUNDE, MEDISCHE onderzoeks raporten waaruit jouw stelling een feit blijkt te zijn. En nee, een artiekeltje in de Penny telt niet mee.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:27

Sorry? Reageer eerst eens een beetje volwassen zeg, alsjeblieft. En niet zo ontzettend denegrerend, niet alleen in deze post maar in meerdere van je posts.

Ja er waren inderdaad meerdere die dat beweren, jij riep dit echter het hardst.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:30

Skygirl schreef:
Je kan er altijd afvallen en met een optoming durven omstanders een paard eerder te pakken, laat staan dat ze weten dat je een paard dat net is weggerend kan vasthouden aan een touwtje aan zijn nek.

Een paard is potentieel ongeleid projectiel van 500 kilo.
Dat probleem hoort NIET bij omstanders neergelegd te worden -:(-
Met een paard wat wegrent hoor je niet in de openbare ruimte.
Idem ´vluchtdieren´; die horen niet in de openbare ruimte!
´Aanvalsdieren´ ook niet, maar dat is nóg een brug te verder (bb) :D

De mate van bereidheid van een paard om de ruiterleiding te volgen is de mate van veiligheid :)*
Bij paarden welke zijn beleerd tot betrouwbaar veilig rijdier en welke de ruiter als de veiligste plek weten is de eventuele optoming niet de crux; dat is dan slechts een communicatiemiddel waar de ruiter wel/niet voor gekozen heeft.

Zie meer op homocaballus.eu