MaritAriel schreef:Het is geen bewuste roep om hulp aangezien ik mijn paard niet kan rijden op dit moment. Wat ik eigenlijk meer bedoel, is dat ik me afvraag hoe iemand over het algemeen dat moeten doen. Ik heb zo vaak gezien dat er een paard aan de kletter ging het de ruiter kon doen wat ie wou maar dat er gewoon geen rem op zat.
Wat ik wil aangeven is dat het hoofdstel niet altijd de noodrem is, dat er paarden zijn die je sneller stil krijgt op halsring dan op hoofdstel, want ik weet zeker dat mijn paard niet de enige is.
Jammer, dat het bij jou zo binnen komt, zo is het namelijk niet bedoeld.
Kijk, nu beginnen we duidelijkheid te krijgen. De emoties vervagen en nu komen we op een punt waarbij we allebei (ik was ook een beetje ongeduldig geworden, dat was mijn fout, geef ik ook gerust toe) tot een goede communicatie kunnen komen.
Jij geeft aan dat je je afvraagt hoe iemand om zou moeten gaan met een paard waar geen 'noodrem' op zit.
Ik zou voorstellen, op zo'n moment, om eerst alle vormen van eventuele pijn uit te sluiten. Het feit dat er geen noodrem op zit, kan met van alles en nog wat te maken hebben, dus ik zou te werk gaan volgens het 'afstrepen'. Ik maak een lijst van alle eventuele oorzaken die dit zou kunnen hebben:
- Pijn (misschien een wolfstandje, of een wond in de mond, of een ontsteking - ga zo maar door)
Oplossing: Tandards / DA laten nakijken.
Als dit als punt afvalt, zou ik naar het volgende gaan kijken:
- Bit (misschien te scherp, misschien liever helemaal geen bit)
Oplossing: Kijk eens of je een ander, zachter bitje kan proberen, of anders een bitloze optoming
Als dit punt afvalt, naar het volgende kijken.
- Relatie paard/ruiter (Luistert je paard wel goed naar je in de bak, heeft het paard vertrouwen in je etc)
En zo maak je je lijst langer en langer, sluit elke keer een punt uit, tot je het punt gevonden hebt. Dit in het geval dat een paard helemaal niet op een noodrem reageert, hetgeen los staat van de hele discussie.
Over de stelling van een neckrope versus een hoofdstel (bitloos of met bit) zijn de meningen verdeeld. Jij kan niet feitelijk aantonen dat paarden beter reageren op een neckrope, en ik kan niet feitelijk aantonen dat het met een hoofdstel beter gaat. Daarvoor zouden we met een hele groep een test voor moeten doen.
Voor elk argument dat de ene partij maakt over een neckrope, komt de tegenpartij met een argument voor een hoofdstel.