Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Teigetje008 schreef:wat een hadnige link is dat themuisje!
ik val bij sommige paarden soms voorover (ik ben dan in onbalans). Ik dacht dat dat door mijn bekken kwam, maar ik denk nu na het lezen van dit topic en die link dat het ook (mede) door het paard kan komen. Ik rij vaak verschillende paarden...
themuisje schreef:Teigetje008 schreef:wat een hadnige link is dat themuisje!
ik val bij sommige paarden soms voorover (ik ben dan in onbalans). Ik dacht dat dat door mijn bekken kwam, maar ik denk nu na het lezen van dit topic en die link dat het ook (mede) door het paard kan komen. Ik rij vaak verschillende paarden...
Vaak ga je samen vooroverhet is moeilijk op het achterbeen te gaan zitten terwijl je paard aanbied het zwaartepunt meer naar voren te brengen. Zodra jij rechter boven je paard gaat zitten zal het paard opnieuw zoeken waar de balans voor hem het fijnst is. Wanneer je dan voldoende activiteit heb opgewekt (die je er vervolgens aan de voorkant niet uit moet laten lopen! maar begrenzen met je zit, zodat je tempo onveranderlijk blijft) zal het paard vanzelf meet in horizontale balans komen
![]()
Nu klinkt het simpel, maar ik weet hoe moeilijk het is... het is een vicieuze cirkel waar je samen uit moet klimmen
loulou schreef:themuisje: maar bij een jong paard kun je toch eigenlijk nooit al helemaal recht op je paard gaan zitten om hem opnieuw zijn balans te laten zoeken? zolang een jong paard niet sterk genoeg is van achter zal hij op de voorhand blijven lopen en de ruiter zal dan ook wat meer voorover zitten, omdat je anders niet samen in balans bent?
Teigetje008 schreef:dat is idd ook mijn gevoel, dat we dan samen voorover kieperenIk rij op manegepaarden, maar heb 2 waar ik regelmatig op rij. De ene gaat prima, kan ik goed op zitten en kieper ik niet. Bij de ander voel ik me soms net een beginner! (ik rij meer dan 20 jaar, heb ook altijd eigen jonge paarden gehad) Het is wel vaak juist bij een overgang en dan hups, kieper ik zo voorover...Nu is het vaak wel als mijn bekken net gekraakt is en die spieren waarschijnlijk wat slapper zijn.
Nu ik jouw stuk lees: dit paard heeft problemen met de knieën gehad! Is er nu voor behandeld en nu heeft het geen last meer, maar het kan zijn dat het daardoor (wellicht onbewust nog steeds) het zwaartepunt op de voorhand wil hebben.
ah, hier ben ik best blij mee!Ik heb best lopen piekeren hoe dat voor over vallen nou toch kan en wat ik er mee aan moest...(tenminste als het zit zoals ik denk)
edit:
ik wil dan ook beide paarden eens laten zien...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HQZPAI6C.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8XRPX4TS.jpg
en
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WJT8Q3BU.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SXAA66KA.jpg
themuisje schreef:Grappig dat nu allemaal foto's worden beoordeeld waarvan je met zekerheid kan zeggen dat de paarden meer stuwen dan dragen. Dit is namelijk niet meer dan natuurlijk, en zolang en nog niet aan verzameling gedacht wordt (B/L/M Niveau) zal een paard nooit gaan dragen. Naar mate de graad van africhting hoger wordt, en het paard dus sterker en meer in staat te dragen zal dit vanzelf gebeuren. Je kunt een paard niet afdwingen meer te gaan dragen dan stuwen (denk aan piaffe en passage, oefeningen waarbij het paard meer draagt dan stuwt, dus meer opwaarts dan voorwaarts beweegt) Hiervoor moeten ze voldoende kracht hebben.
Het is echter ook helemaal niet wenselijk dat een paard constant enkel draagt. Het streven is dat een paard in optimale balans voorwaarts gaat. Voor deze optimale balans wordt horizontaal evenwicht aangehouden. Ga eerst daar maar vanuit, voordat je überhaupt aan meer dragen dan stuwen denkt
Pletje123 schreef:Ik vind het steeds weer wonderlijk wat voor analyses sommige bokkers hier op foto's los laten.. Een foto is leuk, maar daarmee kan je een paard of een combinatie maken of kraken. Ik waag me er niet aan om te beoordelen aan de hand van een foto of een paard wel of niet voldoende tot dragen komt. Daar heb je, mijns inziens, toch echt bewegende beelden voor nodig.
Grove fouten zijn makkelijk op te sporen, maar het fine tunen? Nee.
ponyparadijs schreef:themuisje schreef:Grappig dat nu allemaal foto's worden beoordeeld waarvan je met zekerheid kan zeggen dat de paarden meer stuwen dan dragen. Dit is namelijk niet meer dan natuurlijk, en zolang en nog niet aan verzameling gedacht wordt (B/L/M Niveau) zal een paard nooit gaan dragen. Naar mate de graad van africhting hoger wordt, en het paard dus sterker en meer in staat te dragen zal dit vanzelf gebeuren. Je kunt een paard niet afdwingen meer te gaan dragen dan stuwen (denk aan piaffe en passage, oefeningen waarbij het paard meer draagt dan stuwt, dus meer opwaarts dan voorwaarts beweegt) Hiervoor moeten ze voldoende kracht hebben.
Het is echter ook helemaal niet wenselijk dat een paard constant enkel draagt. Het streven is dat een paard in optimale balans voorwaarts gaat. Voor deze optimale balans wordt horizontaal evenwicht aangehouden. Ga eerst daar maar vanuit, voordat je überhaupt aan meer dragen dan stuwen denkt
Wil ik toch even op terug haken.
We hadden dit namelijk al eens eerder ter sprake gebracht. En waren toen tot de conclusie gekomen dat het niet zo zeer de graag van africhting maar de manier van africhting is.
Kijk eens naar de foto van Toot die Yamcha had aangeleverd, paard is hoog afgericht. Maar draagt daar absoluut niet.
En zo zie ik er veel in het Z en hoger die het paard in de oprichting tillen met de handen zonder de achterhand te laten zakken en de voorhand te doen rijzen.
*nu nog even verder bijlezen*
loulou schreef:heb zelf overigens nog wel twee foto's als dat mag.
(ter info: paard is op de foto's 4 jaar en net weer opgepakt na een half jaar niks te hebben gedaan. op mijn houding moet je maar ff niet letten)
zie je hier gewoon de buikspier, of gaat het daadwerkelijk om een aangespannen buikspier?
en nog een fotootje
lijkt mij stuwend, volgens mij geen gekanteld bekken of aangespannen buikspier?
themuisje schreef:Pletje123 schreef:Ik vind het steeds weer wonderlijk wat voor analyses sommige bokkers hier op foto's los laten.. Een foto is leuk, maar daarmee kan je een paard of een combinatie maken of kraken. Ik waag me er niet aan om te beoordelen aan de hand van een foto of een paard wel of niet voldoende tot dragen komt. Daar heb je, mijns inziens, toch echt bewegende beelden voor nodig.
Grove fouten zijn makkelijk op te sporen, maar het fine tunen? Nee.
Je kunt vaak al voor dat je de foto gezien hebt 99,9% zeker zeggen dat een paard meer stuwt dan draagt :D echt dragen komt namelijk pas in de hogere klasses aan de orde. Foto's zijn niet altijd een goede indicatie inderdaadMijn Z1 pony liep op een filmpje best leuk, maar zodra je foto's ging maken was slechts 1 op de 100 goed gelukt
en toch heeft het wel mijn ogen geopend. Op foto's liep mijn pony altijd in 3 delen. Op film was dit niet echt te zien, maar het was wel echt zo.
Pletje123 schreef:Ja, dat is dan dus een inkopperhaha!
Je moet het geheel zien van een paard in beweging. Een foto is slechts een fragment en nog een stilstaand beeld ook.
En wat ik dan nog knapper vind: vanuit een schuine hoek beoordelen hoe het bekken staat van een paard!Sorry dat is zo sceptisch ben hoor, maar ik geloof hier echt niet in
ponyparadijs schreef:Wat ik me nou afvraag bij deze 2 foto's is of die buikspier op de eerste foto niet ook deels aan het moment van foto nemen ligt.
Natuurlijk wordt het dijbeen naar de buik getrokken maar is het bekken gekanteld? Ik denk dat dat komt omdat ze net een stap maakt met dat been.
qua been zetting zit er bij de 2de foto iets meer lengte dus een grotere (langere) stap.
Meer verder is het niet zo heel verschillend. En ben ik dus ook van mening dat de bekken op beide foto's bijna exact gelijk zijn gekanteld.
Overigens vindt ik het paard beter over de rug lopen op de 2de foto.
De 1ste is niet slecht wat betreft rug. Maar lijkt wat strak achter het zadel
themuisje schreef:Teigetje008 schreef:dat is idd ook mijn gevoel, dat we dan samen voorover kieperenIk rij op manegepaarden, maar heb 2 waar ik regelmatig op rij. De ene gaat prima, kan ik goed op zitten en kieper ik niet. Bij de ander voel ik me soms net een beginner! (ik rij meer dan 20 jaar, heb ook altijd eigen jonge paarden gehad) Het is wel vaak juist bij een overgang en dan hups, kieper ik zo voorover...Nu is het vaak wel als mijn bekken net gekraakt is en die spieren waarschijnlijk wat slapper zijn.
Nu ik jouw stuk lees: dit paard heeft problemen met de knieën gehad! Is er nu voor behandeld en nu heeft het geen last meer, maar het kan zijn dat het daardoor (wellicht onbewust nog steeds) het zwaartepunt op de voorhand wil hebben.
ah, hier ben ik best blij mee!Ik heb best lopen piekeren hoe dat voor over vallen nou toch kan en wat ik er mee aan moest...(tenminste als het zit zoals ik denk)
edit:
ik wil dan ook beide paarden eens laten zien...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HQZPAI6C.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8XRPX4TS.jpg
en
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WJT8Q3BU.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SXAA66KA.jpg
De eerste foto valt me echt mee! Het dier is nog wat strak, maar je moet niet vergeten dat het niet makkelijk is een manegepaard, dat door veel verschillende mensen, op veel verschillende manieren gereden wordt, heel correct na te rijden. De beenzetting is correct, de takt lijkt goed behouden (beide diagonale benen wikkelen op hetzelfde moment af!) en de verbinding lijkt best fijn
Hoe voelde het op dit moment? Alleen zelf nog wat rechter er boven zitten
de tweede foto lijk je wat teveel te forceren op de voorhand. Hierbij vergeet je dat je paard een achterhand heeft, en je paard lijkt dit zelf ook even te vergetenProbeer in de wendingen met je binnenhand meer lucht te geven. Op die manier kan je paard met het binnenachterbeen beter doortreden en zal hij meer in evenwicht blijven
jullie zijn hier even samen uit balans, maar het is mooi dat je dat zelf ook in de gaten hebt! Bewustwording is de eerste stap naar verbetering
![]()
Op het tweede paard vind ik je houding minder. Je zit niet in het diepste punt van je zadel. Hierdoor kun je met je zit niet correct op je paard inwerken. Doordat je been teveel naar voren ligt, en niet onder je lichaam afhangt kun je de buikspieren niet voldoende stimuleren aan te spannen. Het plaatje ziet er wel lekker vrolijk en blij uit!dát is het allerbelangrijkste
loulou schreef:https://lh6.googleusercontent.com/-SZvm ... G_1853.JPG
ik zie dat meerdere mensen zien dat het paard hier de rug weg drukt. kunnen jullie vertellen hoe je dat ziet, want ik zie het niet
themuisje schreef:Ik vond nog een fijne galop foto van mezelf een jaar geleden
ben benieuwd wat jullie kunnen vinden, ik zie genoeg puntjes