Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:24

cherie78 schreef:
Vaak is het wel iets lastiger bij "oververhitte" paarden om ze consequent te laten reageren op een been/zithulp en zo min mogelijk de controle met de teugel te bewerkstelligen.

Wat doe jij met een paard wat gaat lopen, omdat ie "oververhit" is?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:24

setteke schreef:
cherie78 schreef:
Om op bovenstaand te reageren; daar heb ik eigenlijk nog nooit mee te maken gehad, dat liever lui als moe
Wel de "vlotte" reactie op een beenhulp aan het begin van een training

Mooi, ik wel. Misschien wel door meerdere factoren, maar er zitten ook tussen paarden werkers en die hun haver ook zo wel verdienen :D

Ik denk dat ik blijkbaar altijd hetzelfde type paarden(veulens) koop :D
Mijn dochter heeft best wel moeite met het sensibele van de paarden (gehad) en zijn we "uitgeweken" naar een meer gelders type ;) maar die is net zo "sensibel" gebleken :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:28

cherie78 schreef:
Dat heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt.

Accepteren die dan ook aan de hand geen aanraking in dat gebied, bv met de hand?
En hoe reageren die dan op de singel?

Ok, ik wel :D .
Jawel, alsof er een vlieg zit.
Singel wordt redelijk goed geaccepteerd. Beter als been.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:29

setteke schreef:
cherie78 schreef:
Vaak is het wel iets lastiger bij "oververhitte" paarden om ze consequent te laten reageren op een been/zithulp en zo min mogelijk de controle met de teugel te bewerkstelligen.

Wat doe jij met een paard wat gaat lopen, omdat ie "oververhit" is?

Teugels "losgooien" :D

En eerst maar weer dat kookpunt lager zetten.
Terwijl ik die teugels "losgooi", kriebel ik net voor de schoft op de manenkam en fluister ze kalmerend toe.

Maar het belangrijkste is, dat kookpunt niet opzoeken en ze ontspannen en met voorwaartse drang trainen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:31

setteke schreef:
cherie78 schreef:
Dat heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt.

Accepteren die dan ook aan de hand geen aanraking in dat gebied, bv met de hand?
En hoe reageren die dan op de singel?

Ok, ik wel :D .
Jawel, alsof er een vlieg zit.
Singel wordt redelijk goed geaccepteerd. Beter als been.

Dan eerst leren dat een handaanraking goed verdragen wordt.
En met stem(training), die beenhulp leren accepteren.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:34

cherie78 schreef:
Teugels "losgooien"

Terwijl ik die teugels "losgooi", kriebel ik net voor de schoft op de manenkam en fluister ze kalmerend toe.

Maar het belangrijkste is, dat kookpunt niet opzoeken en ze ontspannen en met voorwaartse drang trainen.

Ja, dat klinkt ideaal.
Maar je laatste zin, ontspannen met voorwaartse drang trainen, dat wil toch iedereen?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:36

cherie78 schreef:
Ik denk dat ik blijkbaar altijd hetzelfde type paarden(veulens) koop
Mijn dochter heeft best wel moeite met het sensibele van de paarden (gehad) en zijn we "uitgeweken" naar een meer gelders type maar die is net zo "sensibel" gebleken

Ik had je gelijk uit de droom kunnen helpen :z .

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:39

setteke schreef:
cherie78 schreef:
Ik denk dat ik blijkbaar altijd hetzelfde type paarden(veulens) koop
Mijn dochter heeft best wel moeite met het sensibele van de paarden (gehad) en zijn we "uitgeweken" naar een meer gelders type maar die is net zo "sensibel" gebleken

Ik had je gelijk uit de droom kunnen helpen :z .

:D Had het maar gedaan, zo'n 6 jaar geleden :D

setteke

Re: Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:40

Zat ik nog niet op Bokt :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:43

setteke schreef:
cherie78 schreef:
Teugels "losgooien"

Ja, dat klinkt ideaal.
Maar je laatste zin, ontspannen met voorwaartse drang trainen, dat wil toch iedereen?

Dat iedereen dat wil, dat denk ik ook.
En dan zal de ruiter uit moeten vissen waar het paard van ontspant en toch met voorwaartse drang loopt.
En wat dan voor mijn paarden en Cob's het best werkt, is ze zelf de aanleuning laten opzoeken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:46

setteke schreef:
Zat ik nog niet op Bokt :D

Jammer :D
Hadden we op zoek kunnen gaan naar een "liever lui als moe" paard :D

Ik ga mijn bed opzoeken, ik ben wel "moe" :+

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:05

cherie78 schreef:
Hadden we op zoek kunnen gaan naar een "liever lui als moe" paard

Geen belangstelling voor, helaas. Truste verder Modie :z

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:21

Als eerste wil ik zeggen dat wanneer een paard op zijn voorhand loopt zit zeer slecht is voor het paard!
Een paard kan het gewicht van de ruiter namelijk niet dragen op zijn voorhand. Ze kunnen hierdoor
Kissing Spines en (klinisch) hoefkatrol krijgen en teugelkreupel en kreupel worden.

De eerste stap ik jk dat een paard op zijn eigen benen loopt, dus niet op jou teugel loopt.
Dit is heel belangrijk om het gewicht op de achterhand te krijgen.
Dit is heel makkelijk te testen.
Ga draven en maak je teugels lang, als je paard sneller gaat draven dan loopt hij dus niet op zijn eigen
benen maar op jou teugel en heeft hij zijn gewicht op de voorhand.
Daarom is het zo belangrijk dat je niet zoveel druk op de je teugel hebt.

Bij het inrijden kan je hier heel goed mee beginnen. Neem de teugel los en ga op je zit overgangen rijden, dit kan erg lang duren als je dat nooit
gedaan hebt. Je paard moet dit leren, maar later zul je er zo veel winst van hebben. Ook moet je veel geduld hebben ;-).
Als je paard goed op de "losse teugel" en daarmee overgangen maken reageert kan je op de volte gaan oefenen.
Als een paard in de buiging loopt op de volte kan hij motorisch niet met zijn hoofd omhoog lopen en zal hij dus zakken en aan je teugel gaan lopen.
Ook zal niet in een keer goed gaan, maar met kleine stukjes steeds beter worden.
Je stuurt je paard dus met je zit op de volte (buitenbeen naar achterleggen, in de richting kijken waar je heen wilt en met je heupen indraaien)
Dan geef je een kneepje in je binnenteugel en doe je je binnenhand iets naar binnen opzij (niet naar achter) daardoor buigt de hals van je paard in. Hier
zal je paard op zakken. Denk eraan, altijd weer loslaten. Je kan je hand wel iets naar binnen houden zodat het paard weet wat de bedoeling is maar niet vast blijven houden.
tussendoor kan je natuurlijk telkens "testen" of je paard nog steeds goed op zijn eigen benen loopt.
Zo niet, weer de overgangen maken.

beheers je dit goed dan kan je gaan beginnen met de schouderbinnenwaarts en de traverre want daarmee train je de achterbenen van je paard en
dat is stap 2 van het rechtrichten van je paard.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:27

Wowie misskriss, dank voor het meededelen :D .
Ik heb er helaas niets aan. Te ongeloofwaardig.

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:28

Aanvulling:
De schouderbinnenwaarts en de traverre zijn zo belangrijk voor je paard en het rechtrichten daarvan.
Ik heb een beetje het idee dat er vaak proef gericht gereden word dat is heel begrijpelijk maar vergeet alsjeblieft deze oefeningen niet.
Dus ook als B ruiter.

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:28

Hoezo ongeloofwaardig?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:31

Traverre?

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:40

Tja Travers is het nog altijd, dat krijg je na 3 nachtdiensten en nog 2 te gaan pfff

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 01:40

Maar dat doet uiteraard geen afbreuk aan wat ik getikt hebt ;-)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:41

ehm misskriss: heb je het topic wel gevolgd/gelezen? Er is momenteel een vrij andere discussie gaande en jou onderwerpen zijn al wel degelijk besproken..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:35

cherie78 schreef:
Ik word hier echt niet blij van (en ook dat mag hier).
Nergens zie ik het "van achter naar voor" rijden van het paard door de ruiter.
Alleen al die eng korte hals, regelmatig horizontale stang (en dan te weten wat zoiets voor druk op de tong legt ;( )

Dat er nergens meer ophoudingen of gepruts aan de mond te zien is, is ook niet zo gek.
Daar is geen ruimte meer voor :( letterlijk en figuurlijk ;(

Hoe komt het eigenlijk dat velen hier bij het van achter naar voren rijden alleen naar de hals en de handhouding van de ruiter kijken en niet naar de beenzetting? Want als je naar de beenzetting van totilas kijkt in betreffend filmpje, zie je precies wat er met van achter naar voren bedoeld wordt...... Hij schuift letterlijk achter onder. Maar da's mijn mening.

Daarnaast vind ik het nog steeds frapant dat de combinatie die de hoogste score ooit heeft gereden, toch overal behoorlijk wordt bekritiseerd op houding en zit, aanleuning, gangen, etc. Uiteraard mag dat, ik vind het alleen wat merkwaardig. Je zou toch denken dat, als deze man en dit paard de basis niet onder de knie hebben, ze vooral geen kampioen worden...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:54

Ik zie het al twee losse dingen die pas later in de africhting samen komen.
Been is voor voorwaarts.
Druk of geen druk met je handen is voor het leren nageven.
Waarom zou een paard bij meer been/voorwaarts, fijner in de handen/aanleuning worden. Vaak krijgen ze het dan juist moeilijker om hun balans te houden en komen juist meer op de voorhand.
Als het paard geleerd heeft om onder je actief te draven dan kun je hem gaan actieveren om actiever/verzamelder te gaan lopen zonder onder je vandaan te rennen en dus ook nageeflijk te blijven.
(dit is even heel in het kort want de theorie gaat uiteraard veel verder en er komen nog veel meer zaken bij kijken).
Het roepen dus je rijdt hem van achter naar voeren vind ik te kort door de bocht. Uiteraard heb je niks aan een nageeflijk paard dat achter sloft.

Imke Bartels heeft hier overigens een heel mooi artikel over geschreven in de hoeflag Balans en Nageeflijkheid (zie link hieronder, als je scan opent en vergroot is het te lezen. Voor geinteresserden, pb me even je mailadres dan mail ik het even.)
http://www.mijnalbum.nl/Album=NWPDMJK8

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:02

Sterker nog: sommige mensen drijven zich een ongeluk, en klagen vervolgens dat het paard zwaar in de hand wordt.... Gaan dan nog meer been geven, en verergeren het aantal kilo's van voren nogmaals.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:09

met drijven activeer je het stuwen alleen maar erger.. funest voor een goede 'aanleuning' inderdaad. Ik zal de wind wel van voren krijgen maar ik ben van mening dat je echt niet altijd aanleuning hoeft te hebben. Als je paard op zn eigen benen loopt kan je wat mij betreft de teugeles zelfs helemaal loslaten maar goed dat is mijn mening.

Vind het filmpje van david prachtig! En een groot voorbeeld

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:38

Naar mijn idee draait deze hele discussie om een verschil in einddoel:
David de Wispelaere (fijne ruiter overigens) c.s. : RIJKUNST
Anky van Grunsven c.s.: SPORT
Sport vraagt om een hogere vormspanning, een hoger energieniveau van het paard (en de ruiter), de nadruk ligt meer op impuls en schwung.
Bij ruiters die puur streven naar rijkunst ligt de nadruk meer op harmonie vanuit ontspanning.

In beide heb je naast genoeg goede ook slechte voorbeelden. Soms zie je te veel spanning in de dressuursport. Te veel de nadruk op spektakel. Bij klassieke ruiters zie je dan soms juist weer te weinig impuls en voorwaartse drang.
Bij beide is de basis echter gelijk: van achteren naar voren rijden. Dat is toch het universele beginsel van ALLE vormen van paardrijden?

Zie het zo:
Dressuurruiters die sportgericht trainen, wekken daarbij meer impuls op met hun drijvende (been)hulpen en moeten daardoor ook wat meer begrenzen aan de voorkant. Ze laten de energiestroom a.h.w. wat sneller stromen dan klassiek georiënteerde ruiters zonder sportdoel. Die wekken minder impuls op, zodat het paard minder vormspanning heeft en het totaalbeeld meer rust uitstraalt. Zij rijden doorgaans ook op (barokke) paarden die van nature gemakkelijk verzamelen en dus sowieso minder vormspanning en energie nodig hebben om verheven gangen te vertonen.

Jammer dat dit verschil in benadering en einddoel in dit soort discussies vaak niet als zodanig wordt erkend (en gerespecteerd), en dat een en ander al snel weer ontaardt in het halen van het eigen gelijk (de eigen benadering is de enige juiste).
Daarbij willen sommige 'klassiekers' nog wel eens roomser zijn dan de paus, in de zin van dat zij elke vorm van druk en spanning lijken af te doen als volstrekt paardonvriendelijk. Een paard is geen porseleinen poppetje. Nodeloos hard inwerken is natuurlijk altijd fout, maar je hoeft echt niet met teugels als waslijnen of natte kranten te rijden om je paard happy te houden onder het zadel.