Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:10

Ik niet voor zover ik weet. Maar misschien wel maar waarvan ik niet besef dat ze uit NH of centered riding komen.

Veel dingen van NH zijn dingen die ik gewoon vind en geen naam hoef te geven.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:12

Moll schreef:
Dressuur betekent letterlijk dresseren, maar als we over dressuur praten zoals dressuur bedoeld is, hebben we het over opleiden .

Precies.... zoals ook een circusarties zijn paarden opleidt?

(Dt toch?)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:12

murphy102 schreef:
liljebo schreef:

Als het goed is, gebruik je altijd voertjes uitsluitend als beloning bij een training, nooit als lokmiddel. Voer als lokmiddel is een voorwaarde voor problemen.
En als je het heel goed wil doen, beloon je exact dat moment waarop je dat ziet wat je wil zien.
Hoe beter je daarin bent, hoe meer je een dier kunt leren.
Want idd... een paard is een gewoontedier. En beloond gedrag wordt herhaalt. Per definitie.

Helemaal waar.
Binnen de dressuur echter belonen we door het ontspannen van onze hand en ons lichaam.

Ook door middel van voer beloning, kijk in wenen daar gaan kilo's suikerklontjes door.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:15

Zooist schreef:
Moll schreef:
Dressuur betekent letterlijk dresseren, maar als we over dressuur praten zoals dressuur bedoeld is, hebben we het over opleiden .

Precies.... zoals ook een circusarties zijn paarden opleidt?

(Dt toch?)

Nee zoals een klassiek ruiter zijn paard opleid,en een circusartiest zijn paard traint, TOT kunstjes.

Zooist

Re: Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:25

Je leert ze allemaal iets...... dus ik zie echt geen verschil.
MITS het op een paardvriendelijke manier gedaan wordt.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:55

Zooist schreef:
murphy102 schreef:
Helemaal waar.
Binnen de dressuur echter belonen we door het ontspannen van onze hand en ons lichaam.

En de stem? En de aai over de hals?

Prima, altijd doen (als die aai niet ten koste gaat van je aanleuning natuurlijk, he).
Het is een bevestiging voor een paard.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:04

murphy102 schreef:
Zooist schreef:
En de stem? En de aai over de hals?

Prima, altijd doen (als die aai niet ten koste gaat van je aanleuning natuurlijk, he).
Het is een bevestiging voor een paard.

Mooooie beloning voorafgaand aan een proef om vertrouwen te bevestigen met paardetende bloembakken <3
Afbeelding

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:10

Het doet me deugd, als ik zo e.e.a. teruglees, dat de invloed van Professor uit het KR-topic, toch bij bepaalde mensen is door gedrongen en ik zelfs zijn eigen bewoordingen terugzie.
Het zal hem sieren als hij zou weten dat hij mensen toch heeft kunnen raken, waardoor mensen erover na zijn gaan denken. Want dat was zijn insteek.
Ik denk dat zijn invloed op Bokt heel groot was en nog stees is, zo terug te lezen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:30

piepenfiets schreef:
L
Liljebo,beloning vind ik wel interessant. Het brok op moment supreme bij het rijden doe ik niet ivm idd kunsten aanleren.Wel de stem/aai.

?

Alle respekt hoor... kan me voorstellen dat een aai/stem handiger is. Maar beloning is beloning en het lijkt me stug dat eenzelfde oefening een opleiding is als je op moment supreme beloont met een aai en een kunstje is als je moment supreme beloont met iets lekkers.

Wenen beloont trouwens ook met lekkers, begrijp ik van Moll. Voert de Weense Rijschool dan ook kunstjes uit?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:32

Zooist schreef:

Ik dus ook niet.
Paardvriendelijkheid is wel een voorwaarde. En dan niet alleen paardvriendelijk iets aanleren, maar ook ervoor zorgen dat hetgeen je het paard aanleert op zijn minst geen schade aan zijn lijf kan aanbrengen. Liever nog gewoon goed is voor zijn lijf. Ook dat is paardvriendelijk.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:58

liljebo schreef:
piepenfiets schreef:
L
Liljebo,beloning vind ik wel interessant. Het brok op moment supreme bij het rijden doe ik niet ivm idd kunsten aanleren.Wel de stem/aai.

?

Alle respekt hoor... kan me voorstellen dat een aai/stem handiger is. Maar beloning is beloning en het lijkt me stug dat eenzelfde oefening een opleiding is als je op moment supreme beloont met een aai en een kunstje is als je moment supreme beloont met iets lekkers.

Wenen beloont trouwens ook met lekkers, begrijp ik van Moll. Voert de Weense Rijschool dan ook kunstjes uit?

Mijn paard reageert sterker op brok dan op aai stem.Indien hij iets nieuws/moeilijks uitvoert krijgt hij die beloning van aai/stem.Zou ik vaker bij dezelfde oefening belonen conditioneer ik hem en wordt het een kunstje,overigens kan ik hem met brok heel snel een kunstje leren met stem e.d. is dat nog niet zo gelukt.

Ieder paard moet anders gemotiveerd worden om te werken,in dat opzicht is voor mij NH wel helpvol geweest,m.n. doordat bepaalde dingen die je wel weet/aanvoelt
benoemd en gecategoriseerd worden waardoor je sneller een "diagnose"hebt in nieuwe situaties.

Hoe dit in Wenen werkt weet ik niet, Je doet al zo lang mee in dit soort topics dat je vast zelf kan beoordelen of die kunstjes uitvoeren toch? ;)
Overigens denk ik wel dat gezien alles wat er gaande is in Wenen we de huidige stand van het instituut dan niet als standaard moeten nemen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:00

Zooist schreef:

Eens, waar bij mij dan het preserveren van het paard en liefst nog verbeteren ervan onder paardvriendelijk valt

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:18

Komt van de meelees stoel af.

Interessante zaken komen er voorbij.
Circus en dressuur 2 verschillende zaken. Voor mij ligt het boek Hooge school, van H.J. lijsen uit 1943( beetje discutabele druk datum ) daarin staat beschreven hoe de dresseur het paard een aantal zaken leert en waar het aan moet voldoen. Wat hier omschreven wordt is pure klassieke training! Eerst doorloopt het paard de campagne school waarna het hij pas met de hoge school begint.
Dit is pure dressuur voor een optreden.
(toentertijd)

Naast de hoge school is er nog het onderdeel vrijheidsdressuur, tja dit zijn de kunstjes. Leuk om naar te kijken. Met de voeten op een pisterand etc.

Ik denk dat je een paard met een voedsel beloning gemotiveerd kan houden. Natuurlijk is er eerst de ontspanning van de hand of lichaam, de stem en een aai. Op het moment supreme een snoepje geven is altijd te laat, (snoepje moet nog uit je zak , paard moet stilstaan etc) Hier komt de ontspanning eerst.
Ik geef mijn jongen gewoon een snoepje en soms vraagt hij er onbeschoft ook om maar ach ik wil het samen met hem doen dus als het helpt waarom niet.
Hij kan kunstjes voor snoep (spaanse pas, knielen), echter dressuur is dressuur. Ik heb hem nog steeds niet in de piaffe hoeveel snoep ik hem ook geef :D . Hier moet eerst het een en ander nog voor getraind worden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:54

Vosroy, voor de exacte timing is dan dus weer een clicker perfect. :) Met gewoon snoep geven ben je nooit snel genoeg, als je daarmee het moment supreme moet oppikken.
Ik denk ook dat circusdressuur wordt onderschat mbt opleiding. Goed uitgevoerd is die opleiding ook echt een opleiding tgv lichaam
VD is idd gewoon leuk om naar te kijken, maar geen training. Hoewel het wel weer leuk kan zijn voor het stretchen, mits goed uitgevoerd.

Piepenfiets, volgens mij is opleiding van het paard altijd conditionering. Van nature luistert hij niet naar hulpen. Dat leert hij. Of het dan werkelijk kwalijk is om een extra motivator te gebruiken, valt volgens mij te betwijfelen, maar daarover zullen we dan mogelijk in mening verschillen.
Ik kan mij overigens wel voorstellen dat het in praktische uitvoering gewoon veel lastiger is om met voer te werken. Dat dan weer wel.

Hoe het in wenen zit, weet ik niet. Moll noemde de klontjes daar. Verder kan ik er weinig zinnigs over zeggen. Net zo min als over de huidige stand van zaken daar.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:24

piepenfiets schreef:
@ Hermelientje: Ik zeg dat mc Lean het niet alleen heeft over gas en rem.Hij legt veel uitgebreider de hulpen uit, tevens is zijn hele stuk lang niet zo zwart/wit als velen hier doen voorkomen.Begrenzing,ondersteuning,gewichtsverplaatsing,laterale verplaatsing etc dienen ook allemaal hun doel en hebben niets te maken met gas en rem,noch zijn ze tegenstrijdig. Windsurfen dat is mijn eigen metafoor/visualisatie.

De dressuur is in de eerste plaats ontwikkeld om paarden beter in staat te maken hun werk(de ruiter verplaatsen of als bv strijdros) beter te kunnen doen en lang fysiek goed te blijven,het paard was immers kostbaar. Dressuur gaat niet om de kunstjes maar om het gymnasticeren!
Vergelijk met een hond kunstjes leren gaat scheef en met een kind opvoeden?...werkelijk ..
Een kunstje en een gymnastische oefening zijn verschillende dingen.
Overigens beloon ik mijn paard ook wel eens met een brok,meestal aan het einde van de training.

Mensen met een fysieke beperking opvoeren als argument voor een methode?Shame on you

Zo jij zit lekker op je "high horse" zoals ze in het Engels zeggen. Ik haal niemand aan als voorbeeld van een "methode". ik zeg slechts dat het kennelijk ook zonder lichaam dat biomechanisch alles perfect kan uitvoeren mogelijk is om een paard zodanig af te richten dat het paard zijn lijf wel goed gebruikt. maar als dat te grof voor je is dan geef ik een ander voorbeeld. Er zijn ruiters die in amazonezit hun paard perfect en heerlijk over de rug laten lopen. Maar dat zal dan ook wel circusdressuur zijn. Maar ik hou er vanaf nu mee op om op dit soort posts in te gaan.

Wat vinden jullie dan van die hele klassiek africhters die het paard alles aan de hand leren. Zo was de hengst Weyden helemaal afgericht tot Grand Prix niveau met grondwerk. Dat is dus nog veel beter voor het paard want dat paard was al sterk en recht en in balans voordat er ooit een ruiter op ging zitten. Volgens mij is Moll ook wel bekend met het werk van bijvoorbeeld Freddie Knie die alle paarden eerst een jaar lang leerde hoe ze hun lichaam goed moesten gebruiken voordat er zelf maar een ruiter op mocht. En dat trainen ging met erg veel braaf en goed zo.

Even over belonen in de zin van iets toevoegen zoals een aai of een snoepje. Af en toe belonen versterkt het gedrag. Nooit belonen of juist altijd belonen dooft het gedrag uit! De beloning in de zin van bijvoorbeeld het been weghalen is een ander soort beloning psychologisch gezien. dat moet je natuurlijk altijd doen zodra de gewenste reactie wordt getoond.

Moll om even in te gaan op die uitgestrekte draf en wat je zegt over dat het in de klassieke dressuur ook zo is. Ik denk dat dat nu wel zo is maar ik kan me toch herinneren dat toen mijn oudste dochter reed (en ik nog niet) we toch boeken hadden waarin stond dat je bijvoorbeeld in stap elke pas om en om moest drijven om het ritme aan te geven. En we kunnen ons ook verder nog een hele opsomming aan hulpen herinneren die je moest geven om een wending in te rijden. ik dacht niet dat er nu nog iemand is die zegt dat je elke pas moet drijven of wel? Als je je paard kunt leren altijd het aangegeven tempo enz. te behouden in een gewone draf dan zou dat theoretisch ook moeten kunnen in een uitgestrekte draf. Dat je paard dan in de praktijk na 30 meter of zo ondersteuning nodig heeft is zeer wel mogelijk. Maar ik neem aan dat je er dan pas mee begint en niet op het moment dat het paard nog prima alles in stand houdt of doe jij het anders?

De leerpsychologie van mens en dier heeft zeer veel overeenkomsten dus waarom of ik een kind niet als voorbeeld zou mogen gebruiken is mij een raadsel dus ik doe het gewoon weer. Mijn dochter deed altijd haar huiswerk op tijd en volgens planning. Ik heb nooit in zes jaar middelbare school hoeven zeggen "is je huiswerk al af" of "ga je huiswerk maken" of nog erger "als je je huiswerk niet doet, dan ....". Als ik om me heen kijk dan realiseer ik me dat dat redelijk uniek is. Dat mag men van mij rustig dresseren noemen of circusdressuur of gemakzuchtig maar ik zie alleen maar voordelen. Op deze manier hielden we allebei lekker veel tijd en energie over voor paardrijden. En zeg nou zelf Moll gezien het feit dat ze altijd deed wat van haar verlangd werd zou ik toch wel gek zijn geweest als ik haar volgens de "klassieke" methode van opvoeden "ondersteund" had met aansporingen om haar huiswerk te gaan doen. Wel kreeg ze natuurlijk regelmatig complimenten of zelfs een keer een beloning in de vorm van een nieuw zadel. :D

Zooist ik vind je foto´s prachtig. Volgens mij geniet jij ook echt van het rijden. Sorry maar ik doe niet aan foto´s op Bokt en heb ook geen facebook. Ik was al bijna 50 toen ik begon met paardrijden en dan is dat hele biomechanische aspect van de rijderij best lastig onder de knie te krijgen. En daarom heb ik ook geen tijd te verliezen en ben ik gewoon oprecht geïnteresseerd in alle aspecten van training en tips om het rijden te verbeteren.

Amber bedankt voor de tip.
Liljebo ik zit helemaal op jouw lijn. Alles is conditionering. Het is gewoon voor de mens handig om daar hand, been en zit enz. voor te gebruiken omdat je die altijd bij je hebt. En als je dan door de subtiele inwerking en samenwerking van deze hulpen die beroemde "circle of aids" bereikt dan is dat natuurlijk prima. Maar op een andere wijze kun je je paard even goed dezelfde dingen leren. Overigens deelde Theodorescu (zeer klassiek trainer) altijd wortelschijfjes uit. Dan is hij dus nu postuum circusartiest geworden volgens de leer van Piepenfiets.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:51

Citaat:
uitgestrekte draf en wat je zegt over dat het in de klassieke dressuur ook zo is. Ik denk dat dat nu wel zo is maar ik kan me toch herinneren dat toen mijn oudste dochter reed (en ik nog niet) we toch boeken hadden waarin stond dat je bijvoorbeeld in stap elke pas om en om moest drijven om het ritme aan tegeven.En wekunnen ons ookverdernog eenhele opsomming aan hulpen herinneren die je moest geven om een wending in te rijden. ik dacht niet dat er nu nog iemand is die zegt dat je elke pas moet drijven of wel? Als je je paard kunt leren altijd het aangegeven tempo enz. te behouden in een gewone draf dan zou dat theoretisch ook moeten kunnen in een uitgestrekte draf. Dat je paard dan in de praktijk na 30 meter of zo ondersteuning nodig heeft is zeer wel mogelijk. Maar ik neem aan dat je er dan pas mee begint en niet op het moment dat het paard nog prima alles in stand houdt of doe jij het anders?
ben wel heel benieuwd welk boek dat móet zijn dan, denk niet van de oude meesters, en tuurlijk is het zo dat het tempo het zelfde is, en ook in je tempi, echter is het zo dat geen 1 paard constant is hoe goed geschoold deze ook mag zijn, en zoals we allemaal behoren te weten is de halve ophouding niet alleen voor het tempi controle, maar ook om de kaak te laten ontspannen en het paard na te laten geven, of als we een oefening in zetten of een tempo wisseling gaan maken , wanneer we 60 meter gaan strekken is het niet mogelijk het paard al die tijd los in het lijf te behouden zonder dat we een halve op houding maken, het frame verlengt en paard komt op de voorhand, en word stuwende, wanneer we dus de halve ophouding toepassen word het paard weer terug geplaatst op het achterbeen en kan het been weer aanvullen naar voren.

We kunnen ook in tempi de passen uit tellen om het paard verder op het achterbeen te plaatsen door te beginnen met tellen op het buiten voorbeen, dat is 1, halve ophouding buiten teugel vervolgens tellen we door naar 4 binnen voorbeen binnenhand halve ophouding, we tellen door naar 7 buiten voorbeen halve ophouding en tellen door naar 10 daar komt dan een arrêté, door dit toe te passen Komt het paard in tempi zo ver op het achter been dat de relatieve oprichting aanwezig is.

Dan in de bochten wil je het binnen achter been verder onder de massa plaatsje, door middel van binnen been buiten teugel, wanneer je binnen bill zakt geef je met je binnen been een eenzijdige kuithulp met het binnen been, door dat het paard zij buikspier actieveerd en je je biinnen been aanleggen komt het binnen achter been verder onder de massa, om dit op te vangen komt er een halve ophouding op de buiten teugel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 08:39

Hermelientje schreef:
[Wat vinden jullie dan van die hele klassiek africhters die het paard alles aan de hand leren. Zo was de hengst Weyden helemaal afgericht tot Grand Prix niveau met grondwerk. Dat is dus nog veel beter voor het paard want dat paard was al sterk en recht en in balans voordat er ooit een ruiter op ging zitten. Volgens mij is Moll ook wel bekend met het werk van bijvoorbeeld Freddie Knie die alle paarden eerst een jaar lang leerde hoe ze hun lichaam goed moesten gebruiken voordat er zelf maar een ruiter op mocht. En dat trainen ging met erg veel braaf en goed zo.

Liljebo ik zit helemaal op jouw lijn. .

Over het werk aan de hand... Dat wist ik niet, maar vind ik erg leuk te lezen. Nu mag ik nog niet eens snuiven aan de Grand Prix, maar het principe hierachter is mooi om te horen.

Het is nl zo dat mijn eigen, nieuwe merrie enorm scheef is. Niet zo vreemd. Ze kwam binnen met een veel te nauw, scheef zadel wat ook nog eens verschrikkelijk slecht wat gestopt (allemaal harde knobbel), uiteraard met singeldwang, maar dus ook zo scheef als een hoepel (alleen mee door de bossen gecrosd met dat zadel) en onze andere merrie is een koudbloeddraver die heel erg lang succesvol op de baan heeft gelopen en dus eigenlijk geen rijpaard en wat stijf omdat ze na die drafcarriere als fokmerrie opeens op rust stond.

Nu heb ik zelf al heel erg lang geen les meer gehad en ik heb niet de illusie een perfecte zit te hebben. Integendeel.
Ik wil echter ook de paarden weer in beweging zetten en wat soepeler hebben en Hälga recht, puur omdat ze ongemak hebben van hun lijf, zelfs in de wei. Ze struikelden vaak en waren stijf. Maar ook omdat ik er graag op ga zitten voor buitenritjes en dat alleen wil doen als ze goed in balans zijn (paden hier zijn pittig en ik heb geen zin om op een struikelend paard op mijn snufferd te gaan)

Ik kan nu wel thuis wat oefeningen gaan doen onder het zadel, maar om dan zelf, met mijn zit die vast te wensen over laat, op een ongebalanceerd paard te zitten, leek mij geen goed plan omdat je elkaar dan volgens mij versterkt.
Mijn idee is dus idd om het paard eerst soepeler en sterker te maken en voor een betere balans te zorgen dmv grondwerk, alvorens evt de volgende stap te zetten (op wat stapritjes in het bos na)

Dat is geen noodzaak (ik hoef niet perse in een hoog tempo door de bossen) maar ik vind het boeiend en leuk en ik vind het mooi te zien als de paarden een betere balans krijgen, zonder mij. En wat soepeler worden.
Nu ben ik bij lange na niet zo goed als mensen die hun paard hoog opleiden, maar voor mijn doel zal het voldoende zijn.
Ik zit al vanaf mijn 8e tussen de paarden (wel met paardloze pauzes ertussen) en ben nu 51 en dus niet helemaal blue.
Mijn achterliggende gedachte is echter hetzelfde. Eerst het paard soepel, sterk en gebalanceerd, voordat het ook nog eens met mij op de rug moet rondwandelen. Bovendien denk ik dat ik mijn eigen balans en zit makkelijker verbeter op een gebalanceerd paard dan op een wokkel.

Of het ooit werkelijk zo ver komt, weet ik niet. Boeit me ook niet.
Ondanks dat ik dan dus aan circusdressuur doe, gaat het mij puur om de weg erheen. En dat mag best jaren duren. Kan me niet schelen. Zolang ik maar beetje voor beetje verbetering zie.

En ja Hermelientje... ik denk ook dat we op dezelfde lijn zitten. Ik kan mij erg vinden in je posts. Leuk.
Zal de leeftijd wel zijn. :=

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:14

Theodorescu ken ik alleen maar in de hoek van de baan,lesgevend met suikerklontjes in de zak.
Hoe klassiek de goede man werkte was ik me niet van bewust,die tegenstellingen waren toen nog niet zo prominent.
Ondanks dat ik toen alleen met springsport bezig was dacht ik mij dat hij zeer begenadigd paardenmens was en dat hij dressuur leuk maakte.

Als alles conditionering is hoe is het dan mogelijk dat een talentvol ruiter binnen 10 minuten een verreden paard fantastisch aan het lopen krijgt?Zo snel leren paarden toch niet?

Het werken aan de hand kan zeker voordelen hebben,gebruik ik ook(dan wel kunstig met veel lekkers)
Voor mij doet het niet zo veel omdat mijn paard (idd ja :') )erg groot is waardoor het een stuk lastiger aan de hand werken is

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:48

De halve ophouding wordt idd gebruikt om het paard op het achterbeen te plaatsen. Vroeger (voordat de rijbaan letters er waren) waren dit punten voor een halve ophouding.
Een halve ophouding wordt dus steeds gegeven om een paard attent te maken op de te komen opdracht en idd om het nageefelijk te houden

Het werken aan de hand om een paard soepel te maken en sterk vind ik een behulzame training. Ik ben wel van mening dat wanneer we er als mens weer op gaan zitten er opnieuw getraind meot worden, Het paard moet zijn balans immers weer vinden met de mens op zijn rug.
Dressuur omder het zadel en dressuur aan de hand zijn imo dan ook 2 verschillende zaken. Het is een welkome afwisseling in training en kan bijdragen aan soepelheid etc net als longeren dat doet.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:57

Ik werk niet aan de hand. En longeer ook niet zoveel. Maar heb wel gedurende een lange tijd een van mijn merries zeer regelmatig aan de dubbele longe gewerkt in plaats van gereden. Dat werkte heel fijn.
Ook mijn jonge paarden beleer ik eerst aan de dubbele longe voordat ik ermee ga rijden. Ben ik ook echt een voorstander van :j

Zo zag ik gisteren iemand trainen op de westernmanier. Daar heb ik helemaal geen verstand van maar het enorm scherpe bit viel mij op wat met handsmukken bediend werd en daarbij werd het paard met pizzasnijders continue geprikt :n

Dan zie ik liever rollkur hoor!

Verder leeft bij mij nog steeds het idee om eens irl me elkaar te discussiëren over de verschillende trainingsmethodes. Dan low profile maar met paarden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:02

Das altijd een leuk idee.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:41

Ben er bij!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:43

piepenfiets schreef:
Als alles conditionering is hoe is het dan mogelijk dat een talentvol ruiter binnen 10 minuten een verreden paard fantastisch aan het lopen krijgt?Zo snel leren paarden toch niet?

Volgens Mclean nav zijn onderzoek, gebeurt dat heel snel. Max 5 herh mits perfect uitgevoerd(dus exact dezelfde hulp met exact dezelfde verwachting etc etc) is voldoende om te conditioneren.

Ik heb de proef op de som genomen en dat uitgeprobeerd met mijn minishet (jaja, ik weet het... heel wat anders als waar jullie mee werken :') ) die tijdelijk 'uit huis' is geweest en bij terugkomst zeer slechte manieren had. Zo liep hij bv wel mee haar het halster, maar bleef het ene moment achter, om het volgende moment weer voorbij te rennen. Bij halt liep hij net ff door of draaide hij zich net een beetje .
Ik heb van te voren voor mijzelf zeer duidelijke signalen afgesproken om aan te geven wat ik wil, de takt gebruikt die McLean aangeeft voor het instellen van de vraag, en de toepassing in dit geval van negatief reinforcement (absoluut niet te verwarren met correctie of straf)
Ik had nog geen 5 herh. nodig en toen deed hij het perfect en dat doet hij nog steeds, mits ik zeer secuur ben met mijn signalen.
Zo snel gaat dat dus. En het is conditionering.
Nu kan ik mij dus voorstellen dat een zeer goede ruiter zich juist onderscheid omdat hij/zij exact weet wat z/h wil, secuur is met de hulpen en nog secuurder is met het onmiddellijk loslaten van evt druk bij de eerste goede poging van het paard. Kennis, kunde, ervaring en timing dus.

Nu weet ik natuurlijk bij lange na niet alles, maar ik denk dan in die richting.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:44

Zooist schreef:
I
Verder leeft bij mij nog steeds het idee om eens irl me elkaar te discussiëren over de verschillende trainingsmethodes. Dan low profile maar met paarden.

Zou heel boeiend zijn, al zou ik mij absoluut moeten beperken tot mijn vlak.
Maar ook lastig uitvoerbaar voor mij. Ik zit maar heel erg weinig in nederland en als dat zo is, heb ik zeer weinig tijd.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:46

Zo ben ik eens aanwezig geweest bij een les die Johan Hamminga gaf aan een kennis van me. Zij kreeg het paard niet fijn in de hand gesteld.

Toen Johan Hamminga er op stapte was dat paard binnen 5 minuten los in zijn hele lijf, een halve meter korter in het frame zonder eng te worden en super aan de hulpen.

We hadden hem zo overdwars in de anderhalfpaardstrailer mee naar huis kunnen nemen. Had nog n ooit zoiets gezien en er werd niet geschopt, getrokken of geslagen.

Ik vond het prachtig!