Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
murphy102 schreef:liljebo schreef:
Als het goed is, gebruik je altijd voertjes uitsluitend als beloning bij een training, nooit als lokmiddel. Voer als lokmiddel is een voorwaarde voor problemen.
En als je het heel goed wil doen, beloon je exact dat moment waarop je dat ziet wat je wil zien.
Hoe beter je daarin bent, hoe meer je een dier kunt leren.
Want idd... een paard is een gewoontedier. En beloond gedrag wordt herhaalt. Per definitie.
Helemaal waar.
Binnen de dressuur echter belonen we door het ontspannen van onze hand en ons lichaam.
Zooist schreef:Moll schreef:Dressuur betekent letterlijk dresseren, maar als we over dressuur praten zoals dressuur bedoeld is, hebben we het over opleiden .
Precies.... zoals ook een circusarties zijn paarden opleidt?
(Dt toch?)
piepenfiets schreef:L
Liljebo,beloning vind ik wel interessant. Het brok op moment supreme bij het rijden doe ik niet ivm idd kunsten aanleren.Wel de stem/aai.
?
Zooist schreef:Je leert ze allemaal iets...... dus ik zie echt geen verschil.
MITS het op een paardvriendelijke manier gedaan wordt.
liljebo schreef:piepenfiets schreef:L
Liljebo,beloning vind ik wel interessant. Het brok op moment supreme bij het rijden doe ik niet ivm idd kunsten aanleren.Wel de stem/aai.
?
Alle respekt hoor... kan me voorstellen dat een aai/stem handiger is. Maar beloning is beloning en het lijkt me stug dat eenzelfde oefening een opleiding is als je op moment supreme beloont met een aai en een kunstje is als je moment supreme beloont met iets lekkers.
Wenen beloont trouwens ook met lekkers, begrijp ik van Moll. Voert de Weense Rijschool dan ook kunstjes uit?
piepenfiets schreef:@ Hermelientje: Ik zeg dat mc Lean het niet alleen heeft over gas en rem.Hij legt veel uitgebreider de hulpen uit, tevens is zijn hele stuk lang niet zo zwart/wit als velen hier doen voorkomen.Begrenzing,ondersteuning,gewichtsverplaatsing,laterale verplaatsing etc dienen ook allemaal hun doel en hebben niets te maken met gas en rem,noch zijn ze tegenstrijdig. Windsurfen dat is mijn eigen metafoor/visualisatie.
De dressuur is in de eerste plaats ontwikkeld om paarden beter in staat te maken hun werk(de ruiter verplaatsen of als bv strijdros) beter te kunnen doen en lang fysiek goed te blijven,het paard was immers kostbaar. Dressuur gaat niet om de kunstjes maar om het gymnasticeren!
Vergelijk met een hond kunstjes leren gaat scheef en met een kind opvoeden?...werkelijk ..
Een kunstje en een gymnastische oefening zijn verschillende dingen.
Overigens beloon ik mijn paard ook wel eens met een brok,meestal aan het einde van de training.
Mensen met een fysieke beperking opvoeren als argument voor een methode?Shame on you
ben wel heel benieuwd welk boek dat móet zijn dan, denk niet van de oude meesters, en tuurlijk is het zo dat het tempo het zelfde is, en ook in je tempi, echter is het zo dat geen 1 paard constant is hoe goed geschoold deze ook mag zijn, en zoals we allemaal behoren te weten is de halve ophouding niet alleen voor het tempi controle, maar ook om de kaak te laten ontspannen en het paard na te laten geven, of als we een oefening in zetten of een tempo wisseling gaan maken , wanneer we 60 meter gaan strekken is het niet mogelijk het paard al die tijd los in het lijf te behouden zonder dat we een halve op houding maken, het frame verlengt en paard komt op de voorhand, en word stuwende, wanneer we dus de halve ophouding toepassen word het paard weer terug geplaatst op het achterbeen en kan het been weer aanvullen naar voren.Citaat:uitgestrekte draf en wat je zegt over dat het in de klassieke dressuur ook zo is. Ik denk dat dat nu wel zo is maar ik kan me toch herinneren dat toen mijn oudste dochter reed (en ik nog niet) we toch boeken hadden waarin stond dat je bijvoorbeeld in stap elke pas om en om moest drijven om het ritme aan tegeven.En wekunnen ons ookverdernog eenhele opsomming aan hulpen herinneren die je moest geven om een wending in te rijden. ik dacht niet dat er nu nog iemand is die zegt dat je elke pas moet drijven of wel? Als je je paard kunt leren altijd het aangegeven tempo enz. te behouden in een gewone draf dan zou dat theoretisch ook moeten kunnen in een uitgestrekte draf. Dat je paard dan in de praktijk na 30 meter of zo ondersteuning nodig heeft is zeer wel mogelijk. Maar ik neem aan dat je er dan pas mee begint en niet op het moment dat het paard nog prima alles in stand houdt of doe jij het anders?
Hermelientje schreef:[Wat vinden jullie dan van die hele klassiek africhters die het paard alles aan de hand leren. Zo was de hengst Weyden helemaal afgericht tot Grand Prix niveau met grondwerk. Dat is dus nog veel beter voor het paard want dat paard was al sterk en recht en in balans voordat er ooit een ruiter op ging zitten. Volgens mij is Moll ook wel bekend met het werk van bijvoorbeeld Freddie Knie die alle paarden eerst een jaar lang leerde hoe ze hun lichaam goed moesten gebruiken voordat er zelf maar een ruiter op mocht. En dat trainen ging met erg veel braaf en goed zo.
Liljebo ik zit helemaal op jouw lijn. .
piepenfiets schreef:Als alles conditionering is hoe is het dan mogelijk dat een talentvol ruiter binnen 10 minuten een verreden paard fantastisch aan het lopen krijgt?Zo snel leren paarden toch niet?
Zooist schreef:I
Verder leeft bij mij nog steeds het idee om eens irl me elkaar te discussiëren over de verschillende trainingsmethodes. Dan low profile maar met paarden.