Waarom moet alles zo snel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:21

Klopt jasmijn, geen paard of mens is gelijk. Ieder heeft overeenkomsten, maar allemaal hebben we ons eigen gouden draadje!

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:37

wat fijn dat dit topic een positieve leerzame draai heeft gekregen. Denk dat we daar met z,n allen meer aan hebben dan alleen maar constateren wat een ander allemaal fout doet!

Ik vraag me wel vaker af waarom we i.p.v te constateren dat iets fout is, ons niet meer afvragen waarom iemand een bepaalde keuze maakt. En desnoods degene vragen! Er zijn immers altijd meer wegen die naar Rome lijden, en omdat iemand het misschien anders doet dan jij, wil nog niet zeggen dat het fout is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:40

tteettt schreef:
Ik vraag me wel vaker af waarom we i.p.v te constateren dat iets fout is, ons niet meer afvragen waarom iemand een bepaalde keuze maakt. En desnoods degene vragen!

Lijkt mij ook veel beter :D

Daarom was ik het ook ECHT niet eens met de openingspost van dit topic. Zo negatief, bevooroordelend en stemmingmakend!

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:46

Het lijkt in de paarden wereld soms wel of je niet toe mag geven dat je dingen gewoon nog niet weet! Raar want leren moet iedereen, en leren doe je juist door fouten te maken. toch?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:22

- en er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden..
- en sommige mensen gaan liever naar Berlijn of New York...

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:41

en daar is niks mis mee, toch?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:17

Mag karpathos ook? Of gewoon naar de stapel? Lekker bij mijn paardjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:23

tteettt schreef:
Het lijkt in de paarden wereld soms wel of je niet toe mag geven dat je dingen gewoon nog niet weet! Raar want leren moet iedereen, en leren doe je juist door fouten te maken. toch?

En dat dus ten nadele van het paard?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:24

Joolien schreef:
tteettt schreef:

Dat doen we allemaal en hebben we op zijn minst allemaal gedaan. ;) Als je dat per se niet wil moet je gewoon met je tengels van paarden afblijven en er al helemaal niet op gaan zitten. :D

Sowieso is erop gaan zitten 'ten nadele' van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:27

Skygirl schreef:
Joolien schreef:

Dat doen we allemaal en hebben we op zijn minst allemaal gedaan. ;) Als je dat per se niet wil moet je gewoon met je tengels van paarden afblijven en er al helemaal niet op gaan zitten. :D

Sowieso is erop gaan zitten 'ten nadele' van het paard.

Klopt, maar als we het dan toch doen, laten we dan vriendelijk zijn voor het paard. Heb ik ook niet altijd gedaan hoor, dat geef ik toe, maar toch. Ik heb erover nagedacht om te stoppen met rijden... (zo serieus ben ik hier dus mee bezig...)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:32

tteettt schreef:

Helemaal gek als je sommige dingen eigenlijk helemaal niet kan "weten". Een heleboel dingen om en rond een paard zijn gewoon helemaal niet bewezen of makkelijk vast te stellen dus gaat iedereen van zijn eigen ervaring (en de ervaring om hen heen) uit en die is ook voor iedereen anders. Het is niet voor niets dat er heel lang gedacht is dat stalondeugenden besmettelijk waren bijv.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:50

Melanie_B schreef:
Joolien schreef:
Dus Melanie B jij hebt een paard om geld mee te verdienen? Dus dan gaat geld voor op het paardenwelzijn als ik het goed begrijp wnat als het te lang duurt loop je geld mis.

.

Ho! Heb je ergens kunnen lezen dat ik dat schreef? Dat het geld boven het paardenwelzijn gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:52

Melanie_B schreef:
Melanie_B schreef:
]

Ho! Heb je ergens kunnen lezen dat ik dat schreef? Dat het geld boven het paardenwelzijn gaat?

Huh ik was er van overtuigd dat jij dat had gezegd, sorry.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:39

Tendance schreef:
Mag karpathos ook? Of gewoon naar de stapel? Lekker bij mijn paardjes?

Ja, Karpathos...hoewel de behoefte vorige week groter was dan nu, eindelijk ook een beetje zon hier.

Met excuses voor het off topic gaan.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:54

Ik ben het helemaal met je eens, ik krijg op de manege vaak genoeg te horen waarom ik niet vaker rijd. Ik rijd niet zo vaak omdat mijn pony nog jong is en we elkaar nog moeten vertrouwen. Ik krijg ook vaak genoeg te horen waarom ik niet wat meer train dat mijn paard netter aan de teugel loop. Waarom ik mijn teugel altijd zo losjes heb en niet mijn paard zo wat in de krul trek. Ik doe het rustig aan, het komt nog wel. Je hebt lang genoeg plezier van een paard en hopelijk heeft dat paard ook plezier van jouw. :)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 08:27

Joolien schreef:
tteettt schreef:

Als ik naar jouw filmpjes in je profiel kijk dan word ik daar ook niet blij van. Je hebt een slechte coordinatie over je bovenlijf, je benen en handen vliegen alle kanten op waardoor jouw paarden niet over de rug gaan. Als je een paard altijd zo rijdt krijgt een paard zeker last van zijn lijf en zal leiden tot kreupelheden.

Maar asl beginnend ruiter moet je nog heel veel leren en dus maak je fouten. Fouten maken is niet zo heel erg, zo lang je maar enkent dat je er nog lang niet bent, nog vele moet leren en blijft investeren in je eigen ontwikkeling. Met zo'n instelling zul je ook veel milder naar je paard zijn en dikwijls sorry tegen je paard zeggen als er weer iets mis gaat.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 10:24

Abacab schreef:
Als ik naar jouw filmpjes in je profiel kijk dan word ik daar ook niet blij van. Je hebt een slechte coordinatie over je bovenlijf, je benen en handen vliegen alle kanten op waardoor jouw paarden niet over de rug gaan. Als je een paard altijd zo rijdt krijgt een paard zeker last van zijn lijf en zal leiden tot kreupelheden.

En dit is nu wel een beetje kenmerkend... Zelf de rijkunst nog lang niet onder de knie hebben, maar wel allerlei ongezouten kritiek en commentaar op anderen hebben. En dat dan goed praten met:
Joolien schreef:
Klopt, maar als we het dan toch doen, laten we dan vriendelijk zijn voor het paard. Heb ik ook niet altijd gedaan hoor, dat geef ik toe, maar toch.

Joolien schreef:
Ik heb erover nagedacht om te stoppen met rijden... (zo serieus ben ik hier dus mee bezig...)

Joolien: hoe kun jij deze uitspraak van jou rijmen met het gegeven dat jij je aanbiedt als instructie? Wat hebben mensen aan een instructrice die dus blijkbaar zo twijfelt aan haar eigen kunnen, dat zij er over denkt te stoppen met rijden?

Abacab schreef:
Maar asl beginnend ruiter moet je nog heel veel leren en dus maak je fouten. Fouten maken is niet zo heel erg, zo lang je maar enkent dat je er nog lang niet bent, nog vele moet leren en blijft investeren in je eigen ontwikkeling. Met zo'n instelling zul je ook veel milder naar je paard zijn en dikwijls sorry tegen je paard zeggen als er weer iets mis gaat.

Eens. We maken allemaal fouten, en onze fouten zijn allemaal per definitie ten nadele van ons paard. Ik vraag mij altijd af wat nu het moment is om je te gaan aanbieden als instructie? Dat moet je toch al het idee hebben dat je 'er al bent'? Dat je zelf als ruiter in ieder geval in een ver gevorderd stadium bevindt? Of in ieder geval de basis heel goed onder de knie hebt? Wat heb je je lesklanten anders te bieden?

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 11:43

Ik denk dat je,in de buurt komt van instuctrice als je inderdaad instaat bent om te analyseren wat er mis gaat, maar daarnaast ook de analyse kunt neerleggen hoe het probleem aan te pakken. Want misschien is de basis wel voor iedereen hetzelfde, maar ieder Combinatie loopt toch echt tegen z,n eigen uitdagingen aan. Geen paard is gelijk, en ruiters zijn immers ook allemaal verschillend.

kellymeup84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:39

Ik ben het helemaal met je eens.
Jammer dat de meeste mensen nog steeds het probleem bij het paard zoeken en niet bij zich zelf.Dat is al WAAROM het vaak mis gaat.
Ik snap niet wat er mis mee is om een paard pas op 4 jarige leeftijd op te pakken.Als je kijkt naar de fries dan is dit echt een paard dat pas heel laat tot ontwikkeling komt.Zulke paarden moet je echt per paard gaan beoordelen en dan pas inrijden als ze er klaar voor zijn.
Als iedereen eens op deze manier met een paard om gaat en niet de dagen gaat aftellen tot een paard 3 jaar is en aan de bak "moet"dan krijgen de paarden ook minder problemen in hun verdere leven.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:44

kellymeup84 schreef:
Jammer dat de meeste mensen nog steeds het probleem bij het paard zoeken en niet bij zich zelf.Dat is al WAAROM het vaak mis gaat.

De discussie verliep de laatste pagina's gelukkig al een stuk genuanceerder dan geklaag over 'de meesten' en 'ze' en 'hun'... Jammer dat je dat gemist hebt....

kellymeup84 schreef:
Ik snap niet wat er mis mee is om een paard pas op 4 jarige leeftijd op te pakken.Als je kijkt naar de fries dan is dit echt een paard dat pas heel laat tot ontwikkeling komt.Zulke paarden moet je echt per paard gaan beoordelen en dan pas inrijden als ze er klaar voor zijn.
Als iedereen eens op deze manier met een paard om gaat en niet de dagen gaat aftellen tot een paard 3 jaar is en aan de bak "moet"dan krijgen de paarden ook minder problemen in hun verdere leven.

Wie ben jij om te oordelen dat 'men' in het algemeen zijn paard pas op 4 jarige leeftijd 'op' zou moeten pakken? Welke kennis en ervaring breng jij daarvoor mee? Geen aanval hoor, gewoon nieuwschierig... Lees voor de context van de discussie anders de laatste paar pagina's even door. Ook bijvoorbeeld het verloop van de discussie over de mevrouw die haar 3 jarige merrie naar een proffessionele stal brengt voor de keuring en het zadelmakmaken.

Misschien dat je dan een genuanceerdere bijdrage aan deze discussie kunt leveren? Anders zijn we namelijk weer terug bij af.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:21

Het is idd het 'probleem' dat elk paard verschillend is. Oude pony kon ik nog wel 'doorpakken', als daar iets niet mee ging moest je wat duidelijker zijn. Met huidige paard gaat dat niet, die raakt helemaal over zijn toeren en moet je dus het of helemaal anders aanpakken, of het even niet meer doen. En dat heeft toch wel half jaar tot jaar geduurd voordat ik dat doorkreeg. En ja, voor paard is dat heel sneu, maar je ontkomt er niet aan om fouten te maken. Zolang je ze zelf maar in gaat zien, niemand is perfect en iedereen moet leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:26

Joolien schreef:
tteettt schreef:

Dat hou je. We zijn niet perfect, dus dat doe je toch, hoe je het ook wendt of keert.
Denk wel dat je juist daarin eerlijk tegen jezelf en je paard moet zijn. Sorry kunnen zeggen tegen je paard, je fout toegeven. Dat is imo wat iemand wel of niet tot een eerlijke ruiter maakt.

Denk dat het helemaal niet slecht is dat je erover nadenkt TS, beter rijden en beter omgaan met je paard begint bij nadenken en kritisch zijn. Je bewust worden van wat je doet. Maar persoonlijk denk ik dat het wijs is om vragen te stellen, hoe en waarom. Schort je oordeel op, er is nog zoveel te leren en te weten....... meningen veranderen steeds weer, en hoe meer je leert, hoe meer je erachter komt dat je heel veel nog niet weet..... nu al oordelen is wat voorbarig imo.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:42

Yamcha schreef:
Denk dat het helemaal niet slecht is dat je erover nadenkt TS, beter rijden en beter omgaan met je paard begint bij nadenken en kritisch zijn. Je bewust worden van wat je doet. Maar persoonlijk denk ik dat het wijs is om vragen te stellen, hoe en waarom. Schort je oordeel op, er is nog zoveel te leren en te weten....... meningen veranderen steeds weer, en hoe meer je leert, hoe meer je erachter komt dat je heel veel nog niet weet..... nu al oordelen is wat voorbarig imo.

Daar kan ik me wel in vinden. In het begin moet je alles zelf nog ontdekken en de logica van alles begrijpen. Daarnaast heb je nog je eigen rijden, kun je hetgeen je in theorie weet zelf wel in de praktijk brengen?
Wat mij enorm stoort aan TS is dat ze rijtechnisch maar heel zwak is maar het ergste van alles is dat ze de theorie en de logica in de hedendaagse dressuur niet begrijpt en heel erg op zoek is naar een 'andere' of 'eigen' weg waarbij ze zelfs twijfelt aan het rijden an sich maar zichzelf wel verkoopt als instructrice die zeer resultaat gericht werkt. :n
Als je zelf al niet eens weet welke weg je moet bewandelen, hoe wil je dan iets aan een ander overbrengen? Als je twijfelt over het rijden, prima. Ik denk dat het heel goed is om overal kritisch over na te denken, maar vervolgens moet je je wel verre houden van het lesgeven. Je laten leiden door iemand die zelf de weg niet eens weet 8)7

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:53

De openingstekst van dit topic geeft mij een beetje een raar gevoel. Ik denk dat dat komt omdat ik het gevoel heb dat dit topic aangemaakt is onder andere vanwege mij en mijn pony en de graad van africhting waar wij op dit moment mee bezig zijn. Het jammere is dat je zonder dat je iemand écht kent, je geen reëel beeld van diegene krijgt. Laat staan over internet. Wat er dus gebeurd is vooral speculeren over hoe de training zal kúnnen zijn, en hoe het op wedstrijd aan toe zal gaan. Vaak gebaseerd op eigen ervaring. De manier waarop het bij jouw is gelopen zegt vrij weinig over hoe het er bij een ander aan toe zal gaan.

Jammer dat er zo om de feiten heen gedraaid word en alles zo vaag gehouden word. Ik had graag wat concrete voorbeelden uit jouw naaste omgeving gehad. Naar mijn idee valt het namelijk erg mee hoe snel 'het' altijd allemaal moet. Ja, sommige paarden lopen op hun 4e al een L proefje. L is niets meer dan de basis. Van achter uit naar de hand wat oefeningen rijden, een grote volte in galop en 5 meter opzij voor de eenzijdige kuit druk. Een beetje handige ruiter stuurt een beetje talentvol paard zo en L rondje door. Je moet niet rijden om er bij te horen (zoals je aangeeft in je OP) je moet rijden omdat je het leuk vind en jezelf wil verbeteren. En daarbij wil je uiteraard je paard zo min mogelijk tot last zijn en zo weinig mogelijk fouten maken. Helemaal met een jong dier. Maar als je per ongeluk toch een fout maakt, en dat gebeurt zeker weten. Moet je jezelf daarbij neer kunnen leggen en proberen je fouten te verbeteren. Daarbij heeft andere ruiters dingen verwijten geen zin.
De reden waarom sommige paarden op hun 4e al een L proefje of parcoursje kunnen is omdat de ruiters door wie deze paarden beleerd zijn dusdanig handig zijn dat ze in staat zijn het paard goed te kunnen begeleiden met zo min mogelijk fouten. Een paard wat beleerd is met een iets minder handige ruiter zal misschien eerst fouten moeten afleren, en ja dat kost tijd. Een 4 á 5 jarige die makkelijk door de klassen stroomt en die voor zich zelf in bescherming moet worden genomen heb ik liever dan de mensen die week in week uit op concours gaan om de puntjes te sprokkelen en bij 10 over gaan. Want die heb ík iets te vaak gezien.

Het lijkt me leuk om eens iemand als de TS een week in huis te nemen en een kijkje te laten nemen over hoe het er bij ons aan toe gaat. Het is onmogelijk om via het internet een reëel beeld van zaken te krijgen. Misschien lijkt een 4 jarige in de L veel gevraagd. Maar zodra je zelf kunt zien hoe en wat zal je zien dat er vanuit niemand druk op de pony noch mij gelegd word en dat de aandacht tijdens het rijden en de omgang vooral gelegd word op de basis. Want daar kom je verder mee. :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:03

Vandaag ontdekt, dat 3 weken rust mijn 4 jarige goed gedaan heeft.
Ik ben persoonlijk niet voor maanden stilzetten, maar een paar weekjes, omdat ik toch op vakantie ga wel.

Vanmorgen het zadel erop gedaan. Singel vond ik een spannend moment, want ja hij heeft wel singeldwang gehad.
Hij bleef geweldig goed staan en ontplofte niet bij het wegstappen. Dus er maar opgestapt. Bij de bak kwam er ineens heel veel spanning, dus ik zag zo'n filmpje voorbij komen, waarin ik het zand van heel dichtbij zag...
Voortijdig maar even afgestapt toen hij nog rustig was en de longeerlijn eraan gebonden. 2 keer bokken, toen erop gestapt en hij liep geweldig. Ik mocht zelfs stukjes doorzitten en wijken. Beter nog dan voor zijn vakantie.

Bij mijn paardje werkt een tijdje rust dus. Het leek alsof hij het ineens allemaal begreep.

Hihi helemaal blij!!!