wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:13

Moll schreef:
Basis kennis is ver te zoeken net zoals de verbastering van vaktermen,

Ik verbaas me elke keer weer op bokt over de bizarre interpretaties die mensen van definities maken. En dat vooral ook verdedigen met "ik vind dat het zus of zo is".
Terwijl als je de definities kent heel veel zaken veel duidelijker worden. Natuurlijk moet je dan nog leren voelen en de theorie aan de praktijk leren koppelen, maar als jij er een rare eigen versie op nahoud van wat nageeflijkheid is of wat rechtrichten inhoudt dan kom je nooit bij je doel uit.
Daarom vinden al die rare goeroe's met hun eigen wondermethodes volgens mij zo gretig aftrek. Het mag niet te moeilijk zijn en je mag ook vooral geen kritiek krijgen }:0

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:20

Equimotion schreef:
Moll schreef:
Basis kennis is ver te zoeken net zoals de verbastering van vaktermen,

Ik verbaas me elke keer weer op bokt over de bizarre interpretaties die mensen van definities maken. En dat vooral ook verdedigen met "ik vind dat het zus of zo is".
Terwijl als je de definities kent heel veel zaken veel duidelijker worden. Natuurlijk moet je dan nog leren voelen en de theorie aan de praktijk leren koppelen, maar als jij er een rare eigen versie op nahoud van wat nageeflijkheid is of wat rechtrichten inhoudt dan kom je nooit bij je doel uit.
Daarom vinden al die rare goeroe's met hun eigen wondermethodes volgens mij zo gretig aftrek. Het mag niet te moeilijk zijn en je mag ook vooral geen kritiek krijgen }:0

:D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:54

Zooist schreef:
Nou, persoonlijk heb ik wel de ervaring dat dubbele punten om de oren komen vliegen. En dat met een paard wat bijzonder scheef was, nog niet in evenwicht was, net niet nagaf. Maar bloedjemooi hè.

Vond het wel leuk maar ben gelukkig zelf snugger genoeg om in te zien dat dit echt flauwekul was.
Was overigens selectie L2. Dus niet een klein wedstrijdje om de hoek.

Dat is dus ook de reden dat ik nog geen L1 ga. Heb regelmatig goede punten of dubbele wp, maar hij moet toch echt eerst aan de L1 toe zijn voordat ik over ga.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:57

Tendance schreef:
Zooist schreef:
Nou, persoonlijk heb ik wel de ervaring dat dubbele punten om de oren komen vliegen. En dat met een paard wat bijzonder scheef was, nog niet in evenwicht was, net niet nagaf. Maar bloedjemooi hè.

Vond het wel leuk maar ben gelukkig zelf snugger genoeg om in te zien dat dit echt flauwekul was.
Was overigens selectie L2. Dus niet een klein wedstrijdje om de hoek.

Dat is dus ook de reden dat ik nog geen L1 ga. Heb regelmatig goede punten of dubbele wp, maar hij moet toch echt eerst aan de L1 toe zijn voordat ik over ga.

juist ,dit is dus wat ik bedoel..; jij vind dat je paard er nog niet aan toe is,en wacht dus met overgaan naar een volgende klasse ongeacht de punten die je rijdt ! complimenten +:)+
Maar.. hoeveel zijn er wel niet die denken 'ik rij dikke punten ,dus ik kan over?" wat dat is wat ik signaleer...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:57

vlooike schreef:
Moll schreef:
Zoo dat een jong paard dit kan ben ik helemaal met je eens, de fout ligt ook niet bij het paard, maar bij de gebrek aan kennis en rijkunstig gevoel van de ruiter, en de drive om maar in de wedstrijd ring te willen/ móet presteren

Er zijn ook mensen die niet naar een wedstrijd gaan omdat ze dan door de mand vallen Moll. ;)
Die bijv. zelf nog maar 5 jaar op een paard zitten maar ondertussen zichzelf wel voorstellen als professional en instructeur. Ze plaatsen foto's van zichzelf op een prachtig barok paard maar rijkunstig ontbreekt er behoorlijk wat aan. En het zelf maar een hoogstandje van dressuur vinden. Triest hoor. >;)
Wat mij betreft Moll heb je er nog weinig van begrepen. Een 3 jarige komt niet op concours en een paard in de B kan al best een paar passen verruiming laten zien.

Euh vlooike, ik reed ook met mijn 3 jarige op concours hoor!
Geboren 25-06-2007 en startte op 02-10-2010 op concours. Oke 3 jaar en 4 maanden, maar dat is toch ook 3 jaar?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:01

Moll schreef:
maradhja schreef:
Waar ik mezelf ooit aan erger is nog niet zo direct de jury welke me jureerd.
Meer de omgeving die zich niet rustig kan houden.
Ja je behoort je paard in de hand te hebben, maar rennende gillende kinderen, blaffende honden e.d. hoort volgens mijn weten niet naast een wedstrijd ring.
Tenminste ik zorg er zelf voor dat wanneer iemand zich in de ring begeeft ik rustig ben.

En verder hebben we het er toevallig van de week over gehad, dressuur is en blijft een jury sport. Een jury kan je maken en breken.
Een jurylid, kan gewenst zelf bepalen welke ruiter wint en welke niet. (gezien de punten telling tijdens de proef).
Dat is iets wat ik jammer vind, maar helaas ga je dat niet uit de weg.
onzin vind ik dat, je móet als ruiter je paard onder controller hebben in elke cituatie, en de enge rust bij dressuur wedstrijden is niet gepast, kijk nu eens bij spring wedstrijden bijvoorbeeld.

Ik vind mijn paard altijd fijner met wat drukte om de ring dan met die doodse stilte, daar kan ik namelijk zelf niet tegen en dan gaat die van mij kabouters zien.
Liever daadwerkelijke kinderen (kabouters) rond de ring, dan dat er niets te zien is en mijn paard zelf kabouters gaat zien.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:06

knollentuin schreef:
juist ,dit is dus wat ik bedoel..; jij vind dat je paard er nog niet aan toe is,en wacht dus met overgaan naar een volgende klasse ongeacht de punten die je rijdt ! complimenten +:)+
Maar.. hoeveel zijn er wel niet die denken 'ik rij dikke punten ,dus ik kan over?" wat dat is wat ik signaleer...

Dat zijn meestal de mensen met te weinig ervaring of te weinig hulp vanaf de grond of de verkeerde hulp vanaf de grond.
Vaak zijn dat ook de mensen, die uiteindelijk verbaasd zijn als hun paard blessures krijgt.

Ik rijd in ieder geval door tot de 30 punten en als ik daar te snel ben, dan rijd ik gewoon een tijdje geen wedstrijden, totdat hij er wel aan toe is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 13:31

Moll schreef:
of je móet echt helemaal overstappen naar klassiek, een paard bepaald de snelheid en duur van de opleiding, en niet de ruiter nog de instructie.

De KNHS dressuur is klassieke dressuur. Het skala der ausbildung is vertaald naar proeven (examens). Elk niveau staat voor een fase in het skala en zo staan er al naar gelang het niveau vordert meer basisaspecten centraal. Kijk even op www.knhs.nl voor de volledige opbouw.

Dat sommige ruiters nog niet weten wanneer ze toe zijn aan een hoger niveau is meestal te wijten aan onervarenheid en de overvloed aan matige instructie. En op zich is het helemaal niet erg als ruiters een keer hun neus stoten door te vroeg te promoveren. Ook daar leren ze van (de betere in ieder geval wel). De verstandige ruiters blijven dan weer even thuis om door te trainen voor ze weer op wedstrijd gaan. Ook ik ben in het verleden wel eens te snel gepromoveerd. Nu ik de gehele basis met meerdere paarden doorlopen heb, weet ik beter wat er in de klasses daadwerkelijk verwacht wordt en gebeurd mij dat niet meer zo snel.

vlooike schreef:
Er zijn ook mensen die niet naar een wedstrijd gaan omdat ze dan door de mand vallen Moll.
Die bijv. zelf nog maar 5 jaar op een paard zitten maar ondertussen zichzelf wel voorstellen als professional en instructeur. Ze plaatsen foto's van zichzelf op een prachtig barok paard maar rijkunstig ontbreekt er behoorlijk wat aan. En het zelf maar een hoogstandje van dressuur vinden. Triest hoor.

Goh?

pearlie schreef:
Hier in de buurt werd ook zo'n ORUN opleiding gegeven, het laagste niveau geloof ik, maar dat doet er niet toe...

Ik ken ook dat soort voorbeelden... Ik wil in de toekomst ook wel les gaan geven, maar ik ga dus echt geen ORUN doen. Ik vind dat zo zonde van mijn tijd! Wat denk jij dat de KNHS er aan moet doen zodat de kwaliteit verbeterd wordt? Ik denk dat ze de opleiding 1 geheel moeten maken (dus geen verschillende fasen) en het instapniveau van ruiters dratisch omhoog moeten gooien. Bijvoorbeeld dat een ruiter aan moet kunnen tonen dat hij minimaal 2 paarden zelf opgeleid heeft tot minimaal Z. En voor de onontdekte supertalenten onder ons die nooit wedstrijd hebben gereden een zwaar toelatingsexamen. Bewijs dan maar dat je met twee zelf opgeleidde paarden een goede Z2 proef af kunt leggen voor een examencommissie of zo.

knollentuin schreef:
juist ,dit is dus wat ik bedoel..; jij vind dat je paard er nog niet aan toe is,en wacht dus met overgaan naar een volgende klasse ongeacht de punten die je rijdt ! complimenten

Dat is dus de vraag... Van een afstand kun je er niet altijd over oordelen. Ik denk dat de meeste wedstrijdruiters die zich hier melden hun promoveren echt niet alleen van scores af laten hangen. En zoals gezegd: het is vaak ook een kwestie van onervarenheid dat ruiters te snel promoveren. Mijn vraag is: hoe erg is dat? Mi op zich niet zo erg, als je daarna als ruiter maar je conclusies trekt en weer een tijdje thuis blijft.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:38

Of zo gezegd KNHS dressuur klassieke dressuur is is een discussie die al eerder is gevoerd in een ander topic, omdat ze het skala hebben over genomen wil niet zeggen dat het klassiek is.

Tendance

Re: wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:51

Ik ken heel veel mensen, die het ene na het andere paard opleiden tot de Z, maar die echt geen les moeten gaan geven.
Je moet het ook kunnen overbrengen op je leerlingen en dat is vaak het grootste probleem. Het is niet voor niets, dat er een opleiding tot docent gevolgd moet worden om op een school les te mogen geven...
En zelfs dat is nog niet altijd een garantie voor een goede docent.
Ga dus alleen lesgeven als je daadwerkelijk iets denkt te kunnen overbrengen en dit ook op de juiste manier kan doen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:47

Tendance schreef:
Ik ken heel veel mensen, die het ene na het andere paard opleiden tot de Z, maar die echt geen les moeten gaan geven.
Je moet het ook kunnen overbrengen op je leerlingen en dat is vaak het grootste probleem. Het is niet voor niets, dat er een opleiding tot docent gevolgd moet worden om op een school les te mogen geven...
En zelfs dat is nog niet altijd een garantie voor een goede docent.
Ga dus alleen lesgeven als je daadwerkelijk iets denkt te kunnen overbrengen en dit ook op de juiste manier kan doen.

Ik val weer even binnen, want ik denk dat je hier een verschrikkelijk goed punt hebt namelijk!!

Ik zie heel regelmatig instructeurs die weliswaar lijken te weten wat ze vertellen, maar de manier waarop is gewoon om te janken! Geen logische opbouw, niet controleren of kennis overgekomen is bij de leerling en gewoon heel lomp of grof zijn lijkt volgens sommigen ook de manier...Om nog maar niet te beginnen over al de instructeurs die aan de kant precies staan te vertellen wat de leerling moet doen en wanneer, maar nooit het waarom vermelden....Hoe kan iemand beter leren rijden als hij niet weet wat hij aan het doen is of hoe het komt dat iets ineens wel beter lukt?

Ik heb geen ervaring met de ORUN of andere opleidingen, dus ben wel benieuwd of iemand kan vertellen wat er aan didactische kennis en vaardigheden meegegeven word. Voor mijn gevoel is dat in ieder geval een beetje te weinig zegmaar...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:02

Vergeet niet, dat Pedagogische en didactische vaardigheden eigenlijk een manier van leven zijn en niet te leren. Je kunt het misschien een tijdje nabootsen, maar als het niet je manier van denken en doen is, dan wordt het zeer vermoeiend en houdt je het niet vol.
Dat is niet erg, want niet iedereen kan het en dat is maar goed ook, want anders was iedereen docent en/of instructeur, maar geef het toe als je het niet kunt en laat het dan aan een ander over.
Je kan misschien nog zo goed rijden en het ene na het andere paard Grandprix gereden hebben, maar dat maakt je nog geen docent, die zijn kennis ook kan overbrengen.

Ook hier op bokt zie ik soms bij HAW mensen zeer negatief reageren over het rijden van een paard, maar wat bereik je daarmee? Opstand en negativiteit.
Als je niet op een fatsoenlijke manier, onderbouwt met uitleg opbouwende kritiek kunt geven, doe het dan ook niet!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:19

Zo heb ik iig wel tijdens de ORUN ontdekt dat lesgeven niet mijn ding is. Ik vond de ORUN ook van dramatisch niveau, en adviseer iedereen om het vooral niet te doen maar je geld in privélessen te stoppen, daar heb je meer aan.
Als ik hier soms lees wat staat les te geven, dan heb ik plaatsvervangende schaamte voor de paardensport. Grietjes van 18 die denken de wijsheid in pacht te hebben, terwijl ze amper ervaring hebben en nog niet eens fatsoenlijk een L-proef door kunnen sturen. Tja, dat soort mensen tilt de paardensport niet naar een hoger niveau.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:20

Tendance schreef:
Vergeet niet, dat Pedagogische en didactische vaardigheden eigenlijk een manier van leven zijn en niet te leren. Je kunt het misschien een tijdje nabootsen, maar als het niet je manier van denken en doen is, dan wordt het zeer vermoeiend en houdt je het niet vol.
Dat is niet erg, want niet iedereen kan het en dat is maar goed ook, want anders was iedereen docent en/of instructeur, maar geef het toe als je het niet kunt en laat het dan aan een ander over.
Je kan misschien nog zo goed rijden en het ene na het andere paard Grandprix gereden hebben, maar dat maakt je nog geen docent, die zijn kennis ook kan overbrengen.

Ook hier op bokt zie ik soms bij HAW mensen zeer negatief reageren over het rijden van een paard, maar wat bereik je daarmee? Opstand en negativiteit.
Als je niet op een fatsoenlijke manier, onderbouwt met uitleg opbouwende kritiek kunt geven, doe het dan ook niet!

Ik ben het helemaal met je eens...ik doe zelf de lerarenopleiding dus wat didactische vaardigheden betreft zit het bij mij redelijk goed en ben ik vooral nog heel erg lerende. Ik ben op het moment alvast een beetje aan het kijken voor een opleiding tot instructrice (voor volgende jaar als ik klaar ben met studeren) maar de Orun is zeker al enige tijd afgevallen....Toch als je goed zoekt, zijn er nog wel mogelijkheden hoor, echter moet je dan wel bereid zijn om écht iets te willen leren en niet gewoon simpel even een papiertje te halen. Ik zie het straks ook echt als verruiming van mijn eigen kennis, hopelijk ook verbeteren van mijn eigen rijden, als ik daarbij ook een beter oog ontwikkel en anderen daarmee verder kan helpen zou dat erg mooi meegenomen zijn (ik vind lesgeven uiteraard ontzettend leuk, anders deed ik er ook geen opleiding in) maar dan wil ik het wel het idee hebben ook wat toe te kunnen voegen.
Ik denk dat lesgeven gewoon heel veel gezien word als gemakkelijke bijverdienste.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 19:09

Moll schreef:
Of zo gezegd KNHS dressuur klassieke dressuur is is een discussie die al eerder is gevoerd in een ander topic, omdat ze het skala hebben over genomen wil niet zeggen dat het klassiek is

Dit topic is niet bedoeld voor discussie over de verschillende stromingen binnen de dressuur. De criteria en de opgaven die getoetst worden op wedstrijden zijn duidelijk beschreven in de verschillende reglementen. Ik kan mij prima vinden in die reglementen en in de opbouw van de niveau's en proeven. Ik vind het een logische opbouw en ik denk dat de proeven en citeria een prima kader vormen om de graad van africhting volgens het skala te kunnen toetsen.

Over de verschillende zienswijze van juryleden kunnen de meeste ruiters hier wel een boek schrijven. Dus het euvel dat juryleden niet altijd eenduidig jureren wordt door de meesten hier wel onderkend. Voor een deel vind ik dat acceptabel omdat het nu eenmaal een jurysport is en blijft. Hoe goed je zaken ook dichttimmert; er zal altijd wel wat sprake blijven van verschil in interpretatie.

Voor een deel ben ik ook van mening dat er gewoon een categorie juryleden is die er ook gewoon geen kaas van heeft gegeten en/of zich niet meer ontwikkelen. De KNHS onderkent dat ook en heeft de selectieprocedure van juryleden al aangescherpt. Maar het zal nog wel even duren voordat de resultaten van die maatregelen echt zichtbaar zijn. Ik moet ook wel eens rijden bij juryleden, met name in de lagere klassen, waarvan ik gewoon weet dat zij ooit met hangen en wurgen een keer een wp in de M hebben gereden en daardoor nu B/L mogen jureren. Of hun jurybrevet ooit in de prehistorie hebben gehaald omdat ze ooit met 1 paard een blauwe maandag in de wedstrijdsport actief zijn geweest, en de laatse 30 jaar al niet meer op een paard hebben gezeten. Als je lang wedstrijden rijdt weet je ondertussen wel wie wie is.
Van bepaalde juryleden ben ik dus geneigd de beoordeling niet echt serieus te nemen. Ik mag inmiddels elk paard in elke klasse van de basis uitbrengen, dus ik vind het dan wel jammer als ik bij zo'n jury moet rijden (want ik wordt liever beoordeeld door iemand die echt verstand van zaken heeft) maar het maakt mij verder niet zo veel uit. Ik ga namelijk ook op wedstrijd voor de ervaring, training en opleiding van mijn paard. Ik hoef niet op wp jacht, dus ik ga ook niet anders rijden bij jury a dan bij jury b. Als ik denk dat mijn paard toe is aan promotie, dan doe ik dat. Zo niet dan niet. Mijn ervaring is wel dat de juryleden beter/kundiger worden al naar gelang het niveau vorderd. En gelukkig zie je steeds meer ruiters, die zelf ook verdienstelijk gereden hebben, en nog steeds rijden, dat zij ook gaan jureren.

Tendance schreef:

Maar als je als docent nederlands het abc niet eens foutloos kan schrijven, dan kun je didacties misschien wel heel goed zijn, maar dan heb je voor de klas niets te zoeken. Idem voor instructeurs. Ik stelde dat ruiters voor toelating van een instructeursopleiding dus minimaal de ervaring zouden moeten hebben van de totale basis (dus 2 zelf opgeleidde paarden in het Z2 bijvoorbeeld). HOE ze dat over moeten brengen op een leerling; DAT moeten ze dan juist in de opleiding leren (plus dan misschien nog wat fine-tuning van de eigen rijkunsten en de theorie achter de dressuur...)

Fitzroy schreef:
Grietjes van 18 die denken de wijsheid in pacht te hebben, terwijl ze amper ervaring hebben en nog niet eens fatsoenlijk een L-proef door kunnen sturen. Tja, dat soort mensen tilt de paardensport niet naar een hoger niveau.

Eens... Maar ook die zelfbenoemde goeroe's die je nu als paddestoelen uit de grond ziet opduiken; die met sneren naar de wedstrijdsport/wedstrijdruiters en continu benadrukken dat zij wel vanuit respect en rechtrichten en nog meer van die feel-good termen falende/beginnende wedstrijd/dressuuruiters proberen te lokken. Van die goeroe's die zelf nog nooit een ring van binnen hebben gezien, of ook ooit als wedstrijdruiter falende of niet noemenswaardig waren. Van die goeroe's die je vooral niet naar hun cv mag vragen of die nooit iets van zichzelf willen/kunnen laten zien. Ik denk ook niet dat zij een positieve bijdrage leveren aan het niveau van paardensport.

_Esther_87_ schreef:
Ik ben op het moment alvast een beetje aan het kijken voor een opleiding tot instructrice (voor volgende jaar als ik klaar ben met studeren) maar de Orun is zeker al enige tijd afgevallen....

Er blijft verder weinig over in Nederland... Of heeft iemand nog een suggestie voor een goede instructeursopleiding MET erkend diploma?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:15

Ik ben het ermee eens dat de Orun echt een aanfluiting is.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:17

Wat betreft opleiding, dat ligt eraan wat voor diploma je wilt denk ik. Erkend is een beetje een lastig begrip, het gaat vooral om het verzekeringsaspect. Ik kan me niet voorstellen dat alleen de Orun goed genoeg is, maar je zal wel een papiertje moeten hebben natuurlijk, je moet kunnen bewijzen dat je weet waar je mee bezig bent, verstand van zaken hebt en dan moet het toch mogelijk zijn je gewoon te verzekeren lijkt me zo...maargoed, ook dat heb ik dus nog niet bij de hand gehad.
Ik heb zelf wel interesse in de rijschool van Anne Muller, Akasha. Ik vind het een interessant concept en ben me er nu wat verder in aan het verdiepen, ik weet dat zij in ieder geval ook mensen opleid. Daarnaast is John Swaab iets aan het opzetten, mocht dat verder van de grond komen kan dat ook zeer interessant worden. (ik geloof niet dat het nu echt een opleiding is in ieder geval) Verder hoop ik stiekem dat er iets gaat ontstaan dat meer opleid richting coach/begeleider, dus wat breder is dan instructeur (breder dan het rijtechnisch aspect alleen dus) dat zou me pas echt interessant lijken!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:34

Citaat:
Er blijft verder weinig over in Nederland... Of heeft iemand nog een suggestie voor een goede instructeursopleiding MET erkend diploma?
Door wie of wat zou dat erkend moeten zijn? ORUN is dé opleiding volgens de KNHS. Dan blijft er niet veel meer over. Er zijn ook andere instructeursopleidingen, maar vast niet erkend door KNHS of FNRS en dan kun je misschien wel goed leren lesgeven, maar vanuit verzekeringstechnisch er niks aan hebben omdát het dus niet door één van die twee instanties erkend is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:43

MarChak schreef:
Citaat:
Door wie of wat zou dat erkend moeten zijn? ORUN is dé opleiding volgens de KNHS. Dan blijft er niet veel meer over. Er zijn ook andere instructeursopleidingen, maar vast niet erkend door KNHS of FNRS en dan kun je misschien wel goed leren lesgeven, maar vanuit verzekeringstechnisch er niks aan hebben omdát het dus niet door één van die twee instanties erkend is.

Dan komt het hier op neer...
Als je zelf goed genoeg bent, ga je ergens waar het wel intressant is je kennis opdoen, of heb je die daar opgedaan.
Vervolgend ga je 1 x Orun 2 doen, je haalt je papiertje en je mag lesgeven..
Niet leuk misschien, maar ja, dan moet je je daar maar overheen zetten en hem gaan halen.

Moet zeggen, ken de inhoud van de Orun cursus niet.
Wel sommige instr. die hem gevolgd hebben, waarbij je echt niet wilt rijden, diegenen waar ik wel bij wil rijden,
wou ik zonder hun Orun ook wel bij rijden, aangezien die blijkbaar elders hun kennis hebben opgedaan.

Jammer eigenlijk..... KNHS zou toch best de Orun kunnen upgraden en intresanter maken, ik zou hem dan bv.
best willen volgen (niet om les te gaan geven), gewoon voor mezelf om bij te leren.
Maar dan moet ie wel op de schop als ik dat zo hoor hier.

Zooist schreef:
mika11 schreef:
Eigenlijk zou een jong paard (3, 4 jaar) vooral gehoorzaamheid, ontspanning en voorwaarts zijn, moeten laten zien. En inderdaad op zijn eigen benen kunnen lopen.
Als je dat kan met zo'n jong paard ben je al goed bezig, volgens mij.

Precies een B proefje, of L1. Daar zit nauwelijks verschil in.

Bovenstaande is niet alleen voor jonge paarden. Voor alle paarden zou dit een doel op zich moeten zijn.

Met 3 en 4 stond die van mij nog gewoon gras te eten met zijn familieleden :+ .
Vind het lastige dat je ook regelmatig wordt geconfronteerd, met op die en die leeftijd moet ie dat en dat....
Individuele dier delft daar vaak het onderspit.

Ben het overigens eens dat tussen B en L weinig verschil zit, behalve 5 m wijken en een overgang van halt naar draf.

Las ook ergens dat je thuis moest blijven tot je echt alles bevestigd had.
Is een optie, persoonlijk ben ik op stap gegaan voor hij er "klaar" voor was, nu nog...
Echter al doende leert men ook, wedstrijd ervaring opdoen is voor ruiter en paard ook een vorm van training.
En nuttig commentaar met tips van een jury is altijd welkom.
Helaas moet die van mij toch mee op wedstrijd of naar het bos, want op welk vreemd terein dan ook, dan wordt hij terughoudend,
in zich zelf getrokken en stuk lastiger te rijden, niet raar, moet hij leren, maar thuis leert hij dat niet, dus dan maar op wedstrijd.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 21:32

_Esther_87_ schreef:
Erkend is een beetje een lastig begrip, het gaat vooral om het verzekeringsaspect.

Daar gaat het om inderdaad... Maar ik vind het een beetje zonde van mijn tijd op een opleiding te volgen die ik kwalitatief niet goed vind. Fase 2 is al 6 maanden lang 1 avond per week. Voor iemand met een gewone baan, een gezin en een aantal paarden is dat een flinke hap uit de spaarzame tijd... Dan wil ik er wel het maximale uit kunnen halen.

Als ik nu verder niets te doen had, dan was het niet zo erg om zo'n cursusje te doen enkel voor het papiertje. Dan bleef er genoeg tijd over om elders inhoudelijk/rijtechnisch mijn licht op te steken.

_Esther_87_ schreef:
Ik heb zelf wel interesse in de rijschool van Anne Muller, Akasha. Ik vind het een interessant concept en ben me er nu wat verder in aan het verdiepen, ik weet dat zij in ieder geval ook mensen opleid.

Ken ik niet? Heb je een link of zo? Ik heb ook wel opleidingen gezien, maar die neigen dan toch meer naar de academische, spaanse of andersoortige alternatieve hoek en dat is niet wat ik ambieer. Ik wil een opleiding tot 'gewoon' dressuur instructeur ;)

_Esther_87_ schreef:
Verder hoop ik stiekem dat er iets gaat ontstaan dat meer opleid richting coach/begeleider, dus wat breder is dan instructeur (breder dan het rijtechnisch aspect alleen dus) dat zou me pas echt interessant lijken!

Personal coaching is hot. Het barst van de opleidingen tot coach/personal coach. (maar dan niet perse paardensportgerelateerd, maar dat hoeft ook niet als je de juiste achtergrond hebt) Een goed instructeur die ontwikkelingen bijblijft heeft allang ergens zo'n module gevolgd.

Sjolvir schreef:
Als je zelf goed genoeg bent, ga je ergens waar het wel intressant is je kennis opdoen, of heb je die daar opgedaan.
Vervolgend ga je 1 x Orun 2 doen, je haalt je papiertje en je mag lesgeven..
Niet leuk misschien, maar ja, dan moet je je daar maar overheen zetten en hem gaan halen.

Dat is inderdaad de meest handige routing voor nu...

Sjolvir schreef:
Vind het lastige dat je ook regelmatig wordt geconfronteerd, met op die en die leeftijd moet ie dat en dat....
Individuele dier delft daar vaak het onderspit.

Als de ruiter gevoelig is voor die 'druk' wel ja. Maar dat hoeft helemaal niet toch? Zeker onervaren ruiters moeten er op rekenen dat ze geen klasse per jaar uitrijden. Ik vind het eigenlijk meer een beetje een richtlijn voor meer gevorderde/ervaren/proffessionele ruiters met meerdere (kwalitatief betere) paarden. Het is ook een richtlijn die wat meer relevant is voor de handel. Als ik een paard te koop zie van 12 jaar, die aangeboden wordt als 'talentvol' sportpaard, en het dier heeft nooit hoger dan L gelopen... Dan gaan bij mij wel belletjes rinkelen. Dan is ie OF niet talentvol OF niet correct opgeleid OF oorzaken als blessures etc... Maar mi is er op sportgebied dat in ieder geval iets niet goed gegaan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:38

Oeps, ik heb voor mezelf tot het Z zelfs de richtlijn van 2 klassen per jaar, 1 per seizoen.
Maar er kunnen nog meer redenen zijn waarom paarden op iets oudere leeftijd nog niet hoger dan L of helemaal niet uitgebracht zijn, zoals ingezet zijn als fokmerrie of in de recreatieve hoek terecht gekomen.

Voor betreft je opmerking over de snel opkomende goeroes; ook daar sluit ik me volledig bij aan. Als het goed is, houdt iedere zichzelf respecterende instructie zich bezig met dingen als rechtrichten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:45

@ester-87, heb je aleens een les bij anne muller gevolgd? ik vind t idd een goed theorie met onderbouwing die ze neerzet maar in de les miste ik veel,met als belangrijkste de koppeling van ruiter naar paard.
een starre benadering durf ik haast te zeggen. ik vond het jammer had er meer van verwacht eigenlijk...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:53

Ik denk dat je ook gewoon heel veel situaties mee moet maken om goed les te kunnen geven, dat je ahw uit je potje ervaringen de dingen kunt halen.

Verder vind ik zelf basis erg belangrijk als die voor elkaar is kun je verder. Ik zie ook wel instructeurs die de leerlingen al laten verzamelen terwijl het paard scheef loopt, of die alvast mogen travers rijden terwijl de basis niet in orde is. Ik hoordde tot die categorie leerlingen die zonder basis kunstjes kon rijden :D maar niet normaal meer bij A de baan binnen kon komen.
Nu ik begrijp wat basis is en hem ook juist toe kan passen is het paardrijden ineens heel veel makkelijker geworden en dat wil je graag verder brengen.
De eerste opmerking van mijn nieuwe lesgever was je zult straks heel blij zijn als je je paard goed voor elkaar hebt maar dan nu eerst de basis leren toepassen.

Het wedstrijdniveau kan dus lager liggen dan het werkelijk niveau om heel veel redenen. Ik zelf vergeet altijd te rijden tijdens de wedstrijd en daar moet ik echt aan werken dat je niet braaf braaf behouden en netjes de ring rond gaat maar ook daar er voor moet gaan en moet rijden.

Ik moet gewoon leren een dressuurproef te rijden. Ik start nu voor het eerst sinds drie jaar weer na een zwangerschaps en kinderpauze voor mezelf. Een nieuwe instructrice voor mezelf en een nieuwe rijwijze vanuit de basis voor mezelf. Mijn 19 jarige is M1 goed gezond en heeft dit weekend in de stromende regen en de dikke blubber met mij direct een wp gescoord terwijl ik heel voorzichtig gereden heb bang om uit te glijden en daarom niks heb laten zien. De jury vond dat mijn paard wel meer kon gezien zijn manier van bewegen dus moeten we meer leren een dressuurproef te rijden.

Dan nog heb je hier weinig wedstrijden, en dan veel door de week in de avonduren nou en als je kleine kinderen hebt en werkzaam bent in de avonduren kun je dat vergeten.

Er zijn dus heel veel mogelijkheden waardoor het niveau thuis anders is dan op de wedstrijden

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:55

Even een irritatiemomentje vanavond gehad. Wat een baggerbende in nieuwleusen. Ik snap niet, dat ze dat concours door laten gaan!
Gelukkig wel fijn kunnen rijden in de ring, want losrijden was prut!!

Proef 1: 192 (ietwat sloom) 4e prijs
Proef 2: 198 (had even de prikkers er een keer tegenaan gelegd, sorry paard!) 1e prijs
Laatst bijgewerkt door Tendance op 26-07-11 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:03

Ja soms snap ik dat ook niet. Maar had je vanavond concours dan?