Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:04

BMI is ook niet altijd een goede graadmeter. Met een goed BMI kun je te dik zijn, maar met een te hoog BMI kun je ook nog slank zijn. Heeft ook met vetpercentage te maken. :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:05

@ dakotah:
Ik had het over die punten die je mij had vertelt. Daar ging mij het niet om. Het ging om die reactie.
Laatst bijgewerkt door SuzanH op 11-07-11 12:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:05

@Killyenn
Klopt ook hoor.
Het komt voor dat 2 vrouwen met dezelfde lengte en gewicht een verschil van 2 kledingmaten kunnen hebben.
Beide dus dezelfde BMI maar de 1 wel volgens "het plaatje" een stuk(je) dikker dan de ander.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:06

Amanda schreef:
loulou86 schreef:
Ik heb een beetje her en der meegelezen en wil toch reageren op dit topic. Het is en blijft een moeilijk onderwerp en mensen horen nooit graag de directe waarheid, maar ik vind dat je je er niet voor kunt of mag afsluiten.

Natuurlijk mag iedereen zijn zoals hij is, dun of iets steviger, het is hoe je je erbij voelt. Zo kun je overgewicht hebben en je hier lekker bij voelen of dun zijn en je hier ongelukkig bij voelen ( en uiteraard andersom, maar dat is denk ik de meerderheid ). Maar dat is niet zozeer waar dit topic over gaat, het gaat om mensen met overgewicht die paardrijden. Natuurlijk moet hier voorzichtig mee worden omgegaan, omdat je de achterliggende reden niet weet, maar wel vind ik dat je verplicht bent rekening te houden met wat je paard aankan.

Een van de redenen dat ik trekpaarden heb, is omdat ik zelf gekampt heb met zwaar overgewicht. Naast dat ik vrij snel verliefd ben geraakt met het ras, was ik mij er zeer van bewust dat ik nooit op een slank arabiertje zou kunnen rijden, maar altijd de wat stevigere rassen. Ik vind het niet meer dan normaal om je aan te passen aan je postuur, omdat je paard wel de ruimte moet krijgen en geen hinder aan zijn ruiter mag ondervinden tijdens het rijden.

Ook wil ik even wat anders kwijt, namelijk dat mensen met overgewicht geen excuses moeten verzinnen door te zeggen dat afvallen niet kan ( situaties van overmacht door bijv medicatie achterwege gelaten ). Makkelijk is het niet, maar ook niet onmogelijk. Ik ben zelf 40 kilo afgevallen en heb nu een gezond gewicht en het steekt mij een beetje dat men afvallen afpoeierd met "Afvallen kan ik niet" of "Het is te duur om af te vallen". Dit is wel heel makkelijk om te zeggen, zeg dan gewoon eerlijk "Ik heb er geen zin in".

Maar of het samen te vatten: je dient altijd rekening te houden met het paard dat je rijdt, anders vind ik het egoïstisch.

Ik ben het grotendeels met je eens.
Maar niet iedereen is in staat om af te vallen.
Door medicijnen of ander lichamelijk gebrek. In dat geval is het geen afpoeieren of niet willen, maar echt niet kunnen.

Verder ben ik zeker met je eens dat als je tot de doelgroep met overgewicht behoort, je wel moet kijken wat voor paard je rijdt of niet eens rijden maar andere dingen doen.
Wat overigens ook precies de reden is waarom ik een haflinger heb gekocht met een stevige robuuste bouw en 1.50m hoog.
Dat past gewoon beter bij me dan een arabiertje. Hoe leuk ik dat ras overigens ook vind.

Grotendeels mee eens, maar ik kruip dus wel op een arabiertje. Maar wel nadat ik flink ben afgevallen :)) Een van onze hengsten is er met zijn 6 jonge jaren aan toe om ingereden te worden. Ik fiets en wandel elke dag ruim een uur (wat volgens sommigen hier geen sport is). Waar een wil is is een weg. Maar met 70 Kg ben ik volgens TS en aanhangers hier met maatje 40 wel te dik, voor het plaatje. Dan vraag ik me toch af. Wat doet er toe? Een paard, correct ingereden zodat hij op concours zijn focus op de wedstrijd en mij houd, of een paard onder een prachtige magere ruiter van maatje 32-34 onder wie hij gewoon zijn eigen gang gaat? (Met een hengst met alle gevolgen van dien?)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:08

MLoeser schreef:
Amanda schreef:
Ik ben het grotendeels met je eens.
Maar niet iedereen is in staat om af te vallen.
Door medicijnen of ander lichamelijk gebrek. In dat geval is het geen afpoeieren of niet willen, maar echt niet kunnen.

Verder ben ik zeker met je eens dat als je tot de doelgroep met overgewicht behoort, je wel moet kijken wat voor paard je rijdt of niet eens rijden maar andere dingen doen.
Wat overigens ook precies de reden is waarom ik een haflinger heb gekocht met een stevige robuuste bouw en 1.50m hoog.
Dat past gewoon beter bij me dan een arabiertje. Hoe leuk ik dat ras overigens ook vind.

Grotendeels mee eens, maar ik kruip dus wel op een arabiertje. Maar wel nadat ik flink ben afgevallen :)) Een van onze hengsten is er met zijn 6 jonge jaren aan toe om ingereden te worden. Ik fiets en wandel elke dag ruim een uur (wat volgens sommigen hier geen sport is). Waar een wil is is een weg. Maar met 70 Kg ben ik volgens TS en aanhangers hier met maatje 40 wel te dik, voor het plaatje. Dan vraag ik me toch af. Wat doet er toe? Een paard, correct ingereden zodat hij op concours zijn focus op de wedstrijd en mij houd, of een paard onder een prachtige magere ruiter van maatje 32-34 onder wie hij gewoon zijn eigen gang gaat?

Ik vraag me af waarom jij jezelf in het hokje te dik stopt en er daarna zelf weer tegenin gaat.
En nogmaals: die tegenstelling gaat nergens over, de disucssie is enkel interessant als we het hebben over het verschil tussen 'dikke goede ruiters' en 'dunne goede ruiters'.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:08

Maar MLoeser waar haal je het toch steeds vandaan dat 'magere' ruiters niet kunnen rijden :+ daar gaat het hier toch helemaal niet om?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:09

MLoeser schreef:
Grotendeels mee eens, maar ik kruip dus wel op een arabiertje. Maar wel nadat ik flink ben afgevallen :)) Een van onze hengsten is er met zijn 6 jonge jaren aan toe om ingereden te worden. Ik fiets en wandel elke dag ruim een uur (wat volgens sommigen hier geen sport is). Waar een wil is is een weg. Maar met 70 Kg ben ik volgens TS en aanhangers hier met maatje 40 wel te dik, voor het plaatje. Dan vraag ik me toch af. Wat doet er toe? Een paard, correct ingereden zodat hij op concours zijn focus op de wedstrijd en mij houd, of een paard onder een prachtige magere ruiter van maatje 32-34 onder wie hij gewoon zijn eigen gang gaat?

Als ik zou afvallen zou ik er ook wel op kruipen :D
Maar ik val niet verder af dan ik nu ben afgevallen. Jammer genoeg, want ik ben nog steeds te zwaar en wil best nog 10 kilo kwijt.
Maar dit gaat niet.
Dus ben ik zeer tevreden met mijn haflinger, zorg ik dat ik ondanks mijn overgewicht een goede conditie heb en let zeer streng op mijn rijden, houding en zit.
Ik zie ook liever een goed getraind paard wat los door zijn lijf loopt met een iets te stevige ruiter die zijn paard niet in de weg zit dan een paard dat zich vasthoudt in zijn lijf om welke reden dan ook en een ruiter die het niet oplost.

Yv_

Mloeser: Waarom ben je constant de 2 uitersten aan het vergelijken? Zoals al een paar keer eerder is gezegd: er is een heeeeel groot grijs vak, waar jij naar mijn idee invalt, hoe ik je posts mag begrijpen. Jij bent degene die jezelf in het hokje dik plaatst, niet bokt?

Edit: Oeps, zie dat er al een soortgelijke post boven me is geplaatst.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 11-07-11 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

gezien het antal paarden met rugproblemen en slijtages kun je stellen dat er iets mis is.
en dat het paard het op dat moment niet meer kan hebben.

en verder, het kiezen tussen een persoon met overgewicht of een sprietje dat aan de teugels trekt is het keizen tussen 2 extremen.
er is ook nog een tussenweg.

mensen voelen zich veel te veel en veel te snel aangevallen als het over gewicht gaat.
wees reeel en eerlijk, tegenover jezelf en je paard.
je kan niet met 120 kilo op een iel arabiertje of een dravertje.
neem dan een paard wat bij je postuur past.

_/-\o_ voor loulou86

en mloeser, ga idd lekker katten op de "magere ruiters" lekker volwassen.
maat 40 is helemaal niet dik.
ga even werken aan je zelfbeeld inplaats van af te geven op anderen.
Laatst bijgewerkt door minikatje op 11-07-11 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:10

Natuurlijk gaat een paard waarschijnlijk veel liever ruiter vrij door het leven. Maarja,, we willen wel rijden dus moeten we het paard wel zo fijn mogenlijk houden.
Ik ga ook liever niet naar school of het huis doen ;)

s6801881

Killyenn schreef:
MLoeser schreef:

Ik vraag me af waarom jij jezelf in het hokje te dik stopt en er daarna zelf weer tegenin gaat.
En nogmaals: die tegenstelling gaat nergens over, de disucssie is enkel interessant als we het hebben over het verschil tussen 'dikke goede ruiters' en 'dunne goede ruiters'.

Omdat ik wel wordt aangezien als te dik, en ik denk dat er vast meerdere rutiers zijn met dit verhaal, die ook door jullie in het hokje "te dik" worden geplaatst.

Kahawa

MLoeser schreef:
Grotendeels mee eens, maar ik kruip dus wel op een arabiertje. Maar wel nadat ik flink ben afgevallen :)) Een van onze hengsten is er met zijn 6 jonge jaren aan toe om ingereden te worden. Ik fiets en wandel elke dag ruim een uur (wat volgens sommigen hier geen sport is). Waar een wil is is een weg. Maar met 70 Kg ben ik volgens TS en aanhangers hier met maatje 40 wel te dik, voor het plaatje. Dan vraag ik me toch af. Wat doet er toe? Een paard, correct ingereden zodat hij op concours zijn focus op de wedstrijd en mij houd, of een paard onder een prachtige magere ruiter van maatje 32-34 onder wie hij gewoon zijn eigen gang gaat? (Met een hengst met alle gevolgen van dien?)

Op je gewicht en maten kan niemand jou beoordelen. Met brede heupen(dus gewoon bot) kun je als je slank bent al maat 42 hebben.

Sowieso vind ik al dat matengeneuzel daardoor ook heel onzinnig. :o Dat kan voor jezelf wel een goede graadmeter zijn, maar om mensen te vergelijken is het waardeloos. Heb zelf bijv. een vrij brede rug. Hoe dun ik ook word, het word echt niet minder dan maatje 38, want dan zit het op mijn rug bijna altijd te strak. Iemand die heel tenger gebouwd is, kan met maat 38 al net overgewicht hebben.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:11

Het ligt ook veel aan de bouw van je familie.

Mijn ouders zijn ook niet 1 van de magerste dus dat zullen mijn zusje en ik ook nooit zijn. Daarbij
is onze hele familie gezet

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:12

Maar sinds wanneer komen die rugproblemen en slijtage van te zware ruiters.
Het lijkt mij dat de wedstrijdsport daar de oorzaak van is.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:13

Dat weet je niet. Mijn hele familie heeft overgewicht, en ik ben te mager.

050206051012

MLoeser schreef:
Omdat ik wel wordt aangezien als te dik, en ik denk dat er vast meerdere rutiers zijn met dit verhaal, die ook door jullie in het hokje "te dik" worden geplaatst.

Door wie? Ik heb nog niemand hier zien zeggen dat jij te dik bent?

Yv_

rienne schreef:
Het ligt ook veel aan de bouw van je familie.

Mijn ouders zijn ook niet 1 van de magerste dus dat zullen mijn zusje en ik ook nooit zijn. Daarbij
is onze hele familie gezet

Dat is niet waar. Vader, moeder en vriendinnetje van mij, uit hetzelfde gezin, zijn allemaal aan de zware kant.
Broerlief daarentegen is gewoon normaal, en redelijk gespierd. Waarom dat verschil? Hij weigert om zwaar te worden, hij sport veel en eet niet mee met de kookgewoontes van het gezin.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:14

Dakotah schreef:
Maar sinds wanneer komen die rugproblemen en slijtage van te zware ruiters.
Het lijkt mij dat de wedstrijdsport daar de oorzaak van is.

verkeerd belasten, en dat kan ook door te zware ruiters.
ik zeg ook, dus niet dat eht alleen aan te zware ruiters ligt.

en aangezien het ook bij niet wedstrijdpaarden voorkomt.
Laatst bijgewerkt door minikatje op 11-07-11 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:14

Een verwijderd HAW topic ;) Overigens was ik toen nog onder de 70 maar altijd met een stel kussens tussen mijn bekken en het zadel :Y)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:15

MLoeser schreef:
Killyenn schreef:

Er is hier geen 'jullie' en 'ons', ik ben zelf 1.70 en 69 kilo, met kledingmaat 40 en een BMI die boven de 22 moet blijven, omdat ik anders vanwege mijn bouw ondergewicht zou hebben. Net als dat er ruiters zijn van 1.70 die geen BMI boven de 22 moeten hebben omdat ze anders overgewicht zouden hebben. Maar daar gaat deze discussie niet over. De vraag is of overtollig vet nadelig is bij het rijden en zoja, is het eerlijk om topsport van een paard te verwachten terwijl je zelf niets aan je conditie doet?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:16

En wat heeft dat HAW topic met dit topic te maken? Meid, leer dingen vergeten en opnieuw beginnen.. Vind het erg cru van je dat je alle mensen hier in dit topic maar gelijk onder dezelfde noemer laat vallen, omdat ze je in een ander topic (blijkbaar) hebben afgezeken.

Als jij blij met jezelf bent, so be it en laat ze lekker denken wat ze willen. Ben je niet blij met jezelf, doe er dan wat aan. Zo simpel is het.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:16

Moderatoropmerking:
Het is jammer dat deze discussie af en toe toch lijkt te ontsporen. Probeer zaken niet te persoonlijk op te vatten. Het lijkt mij dat hier in het topic heel goed algemeen gesproken wordt en dat niemand zich dus in een hokje geplaatst hoeft te voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:17

MLoeser schreef:
Rivaldo schreef:
Je hoeft ook niet mager te zijn, en in jou geval vind ik het geweldig dat je gewoon door blijft sporten en doen wat je leuk vindt! Maar ik vind het tegen het egoistische aan als je echt te dik bent, er niks aan WIL doen en blijft paardrijden!

Wauw :wow: Wat ben jij kortzichtig zeg! :oo

Er zijn genoeg mensen die bijvoorbeeld door een ziekte (schilklierproblemen zijn een voorbeeld) of door medicatie (prednison is een voorbeeld) steviger zijn dan "mooi" is voor het plaatje. Deze mensen willen over het algemeen GRAAG afvallen, maar door medische problemen kan het simpelweg niet. En wie ben jij om deze mensen de lol van het paardrijden niet te gunnen? :x

Dat is toch niet het probleem van het paard?

Voor het paard maakt het geen bal uit waarom je te zwaar bent voor hem.
Voor het paard maakt het uit dát je te zwaar bent. Als je te zwaar bent voor je paard, een ongezond BMI hebt waardoor je gewoon niet mee kunt gaan in de beweging, moet je er niet op gaan zitten, zo simpel is het.

Het is jouw probleem, en niet dat van je paard. De rest zijn smoesjes.

Wat betreft iemand de lol van het paardrijden niet gunnen: ik gun het paard óók de lol van het paardrijden, en de lol van een goede rug, zonder klachten, en een soepel, sterk, lenig lichaam.

@ Killyenn: Juist :j heel goed gezegd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-07-11 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:20

okee niet alle 16 pagina's gelezen maar okee.
Ik vind het knap van TS dat hij dit topic durft te openen, er zijn er genoeg die het denken maar niets zeggen, TS wil wel de mening van een ander horen en wie weet denk hij er daarna anders over.
TS valt niemand aan die overgewicht hebben door medicatie, ziekte oid. zie OP.
Ik kijk zelf naar het uiterste, ik vind als iemand echt veel te zwaar is voor het type paard waar hij/zij op rijdt de ruiter hier iets aan kan doen, dit kan ook door de rug van je paard ect goed in de gate te houden.
En dan bedoel ik niet dat iemand 5 kilo te zwaar is maar echt te zwaar en het paard hier mee kan belemmeren.
Wel denk ik dat de meeste ruiters dit doen.
Ik vind het goed dat iedereen lekker in beweging is en iedereen moet dat ook zo blijven doen.
Tja voor het plaatje zal het misschien niet zo mooi zijn, maar dat maakt niets uit, het is maar een "perfect" plaatje. Als iedereen maar plezier beleeft aan de sport.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:21

MLoeser niemand valt jou hier persoonlijk aan toch? Hoe kun je met 70 kg en maat 40 te dik zijn dan? Ben je 1 meter 50 lang dat zal toch wel niet ;-)