Tendance schreef:Wel is mij vertelt, dat het voor onderdeel 3 nog een uitsluiting of verwijdering uit de ring mag zijn, maar daarna bepaald een ruiter zelf.
Is er een jury die dit kan bevestigen of weerleggen???
Een jury mag een combi mer een kreupel/onregelmatig paard diskwalificeren. Ik heb ook wel meegemaakt dat de betreffende gediskwalificeerde ruiter probeerde haar tweede proef te rijden. Die jury die haar had gediskwalificeerd is toen uit haar auto gesprongen, naar de andere jury gelopen en toen werd ze alsnog voor de tweede proef ook uitgesloten.
Idem heb ik wel eens vernomen van een jury die een paard constateerde die 'lek' was geprikt. De tweede jury had het niet gezien, waardoor ze toch de proef had uitgereden, maar ze werd met terugwerkende kracht gediskwlificeerd.
Tendance schreef:Bij twijfel zegt de KNHS ook aan eigenaar overlaten, omdat ze geen dierenarts zijn en dus niet exact over een "aandoening" kunnen en mogen oordelen.
Ze mogen inderdaad geen 'diagnose' stellen. Maar niet-rad is reden genoeg om te diskwalificeren. En soms is het niet zo eenvoudig te constateren, met name bij paarden met minder goede kwalitatieve bewegingen (lees van nature weinig tact) en wanneer die ook nog eens niet zo heel bijzonder gereden worden is het soms gewoon de vraag: mankeert het dier nu wat, of loopt hij van zichzelf gewoon zo brak?
Elco schreef:Maar goed ik vind het al erg genoeg dat je als ruiter dat zelf niet voelt als je paard niet rad is en toch gaat starten..
Dat is te simpel gesteld. Als jij niet weet hoe een goed gaand paard aanvoelt (en dat is vaak het geval, met name bij ruiters in de lagere klassen, want die staan nu eenmaal aan het begin van hun leerproces) dan zul je misschien ook niet zo snel opmerken dat je paard niet helemaal rad is. Bovendien kunnen onervaren/beginnende wedstrijdruiters zo met hun omgeving en 'de wedstrijd' bezig zijn dat ze het gewoon niet goed kunnen opmerken. Zeker niet als het om een lichte onregelmatigheid gaat. Dus ik denk dat je zulke ruiters niet meteen te hard moet veroordelen. Als je het een keertje ziet tijdens het losrijden kun je hooguit een keer zo'n ruiter (vriendelijk!) aanspreken van: goh, je paard lijkt niet helemaal rad volgens mij...
franka75 schreef:Ik vind het ook erg jammer dat paarden vaak maar en gtebruiksvoorwerp zij en geef je volkomen gelijk.
het is altijd zo jammer dat veel van dit soort discussies altijd zo worden 'vervuild' met van die 'meeuwenflatsen'. Een loze kreet, zonder onderbouwing die totaal niet aansluit op wat anderen hier posten. Ik vind zulks eigenlijk ronduit onbeleefd.
Tendance schreef:Ik zie velen, die van hun dier houden en er beter mee omgaan, dan met hun eigen familie en er ook meer zorg voor hebben.
Een enkeling ziet zij paard als een gebruiksmiddel..
Ik denk ook dat voor 95% van de wedstrijdruiters hun paard toch hun kindje is. Waarom ga je anders paardrijden? Als je niets hebt met het wezen paard kun je toch net zo goed gaan mountainbiken of zo? Dat sommige niet zo goed weten hoe ze op een paardgerichte manier kunnen houden van een paard is weer een andere discussie.
Tendance schreef:Het is niet zo, dat als 1 iemand zijn paard onrecht aandoet er gelijk een heleboel mensen hun paard onrecht aandoen....
En wanneer een paard onrecht wordt aangedaan is onwetendheid nog altijd de meest voorkomende oorzaak.
murphy102 schreef:Op 3 benen is duidelijk voor iedereen, op 3 benen is stokkreupel. Dus dan zou je als jury niet mogen handelen bij alle andere gevallen, de meeste gevallen?Daarom heb ik ook niet zo'n hoge pet op van de KNHS en de KNHS waarschijnlijk ook niet van zichzelf, want anders zou men in de bijscholingen daar veel aandacht aan besteden, zodat een jury dat verschil leert te herkennen. Deze zou dan ook tenallentijde bevoegd moeten zijn om daar naar te handelen.
Murphy: de oplossing is al meerdere keren aangedragen: Wordt federatievertegenwoordiger! Dan heb je de bevoegdheid om te handelen in dergelijke gevallen. Heb je het masterplan van de KNHS gelezen? Ik heb even terug een link geplaatst. een plan waarin zij aangeven hoe zij meer en beter opgeleidde officials in kunnen zetten teneinde fairplay te bevorderen.
Het verbaasd mij altijd van mensen die zeggen zo op de hoogte te zijn van de dressuursport en de manier waarop die beoefend wordt, totaal niet op de hoogte zijn van reglementen en ander beleid vanuit de KNHS. (btw: de jury mag echt wel ten alle tijden een combinatie uitsluiten als de jury van mening is dat het paard niet rad is. Ongeacht wat de oorzaak van het niet rad zijn is. Daarvoor hoeft het paard echt niet op twee benen te gaan. het paard van het voorbeeld wat ik hierboven schetste was ook maar licht onregelmatig en toch werd deze uitgesloten.
karlijn1985 schreef:En ze mag adviseren de ring te verlaten, omdat door 'het niet regelmatig' lopen alle cijfers beinvloed kunnen worden. (en dus de punten laag uit kunnen vallen) Maar eruit sturen zou niet meer mogen.
En dat klopt dus niet. Je bent verkeerd geinformeerd.
Jitske87 schreef:Een meisje die ik kende kreeg na twee jaar al haar eigen paard en ze was twaalf jaar. Schat van een kind maar ze was er duidelijk nog niet klaar voor en ze wilde ook graag wedstrijden rijden. Dan krijg je dus van die rijtechnisch bedroevende praktijken in de ring. Dat is later nog goedgekomen, maar toch.
Dit vind ik echt ZO arrogant! Wie ben jij om te beoordelen of iemand nu wel of niet klaar is voor een eigen paard? Echt; als een of andere 15-jarige snotneus 'out of the blue' naar mij toe zou komen om mij te gaan vertellen dat ik geen paard voor mijn dochter mag kopen omdat zij meent dat mijn dochter daar niet voor klaar is, dan zou ze echt de wind van voren krijgen. Los van of het nu wel of niet zo is. Dan wil ik vooraf toch echt graag even een hele goede verklaring horen waarom diegene van mening is dat die van zulke goede deskundige huize komt om mij ongevraagd met zulk 'advies' te bestoken.
Het erge op bokt vind ik dat de meeste mensen dan ook nog zulk soort reacties als van Jitske87 gewoon maar klakkeloos aannemen, zonder enige kritische vragen te gaan stellen waarom zij zich zo deskundig acht om voor een ander te kunnen oordelen of die nu wel of niet aan een eigen paard toe is. Zonder verdere achtergronden te kennen. Dat verbaasd mij echt.
Abacab schreef:Ik las hier al reacties van mensen die geen €75,- konden betalen voor een training. Er wordt beknibbeld op de training en dat zie je terug: ruiters rijden met mooie zadels, bijkleurende hoofdstellen en ditto laarzen, hebben de kast vol liggen met kleur-setjes, maar voor een training houden ze de hand op de knip.
Ik zal niet ontkennen dat dat gebeurd. Maar je kunt niet zomaar over een situatie gaan oordelen zonder verdere achtergronden te kennen.
muc schreef:Maar eigenlijk is het de taak van de federatie, en niet die van ons als mede ruiter.
Dat denk ik niet. Het is de verantwoordelijkheid van beide. Het is alleen wel de toon die de muziek maakt. En de huidige trent is ook dat iedereen maar meent overal wat van te moeten zeggen of vinden, terwijl het soms gewoon de vraag is of ze er wel een goede kijk op hebben. Daarom pleit ik er gewoon voor dat mensen eerst gewoon even nadenken voordat ze zomaar wat roepen. Sociale omgangsvormen en communicatieve vaardigheden zijn soms ver te zoeken (ongeacht wie er nu wel/niet gelijk heeft)
muc schreef:Wij moesten vroeger bij de ponyclub eerst een proef rijden en dan ging de instructeur/trice bepalen of je al naar wedstrijd mocht. De resultaten van deze club waren ook altijd heel goed.
Het zou wel goed zijn als daar vanuit verenigingsinstrcutie daar weer meer aandacht voor komt. Dat vraagt extra vaardigheden van een instructie...