Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 00:30

Tendance schreef:
Elco schreef:
Waar ik mij dood aan erger is, dat er bij mij in de regio gewoon paarden in de ring lopen die gewoon niet rad lopen, en gewoon door mogen gaan van de jury en dan ook nog eens winst rijden.. :?

Dan vraag ik mij toch echt af wat die jury bezielt, inclusief degene die er op zit.. :(

Naar mij is vertelt mag een jury hier een opmerking over maken, maar een deelnemer niet verbieden te starten, daar een jurylid geen veearts is.
Wel is mij vertelt, dat het voor onderdeel 3 nog een uitsluiting of verwijdering uit de ring mag zijn, maar daarna bepaald een ruiter zelf.
Is er een jury die dit kan bevestigen of weerleggen???

Als een paard niet rad is mag een jury die combinatie uitbellen..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 00:34

Elco schreef:

Maar volgens het KNHS niet meer na een bepaald punt. Tenzij het op 3 benen loopt.
We hebben ze er namelijk een keer over gebeld.

Bij twijfel zegt de KNHS ook aan eigenaar overlaten, omdat ze geen dierenarts zijn en dus niet exact over een "aandoening" kunnen en mogen oordelen. Hoop dat iedereen begrijpt wat ik bedoel
Laatst bijgewerkt door Tendance op 06-07-11 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 00:34

Moderatoropmerking:
enkele persoonlijke aanvallen verwijderd. Graag op de bal spelen, niet op de man. Het is niet nodig om modder te gaan gooien en anderen dingen te verwijten. Als je het idee hebt dat iemand je niet snapt: wees dan duidelijker in plaats meteen neer te kijken op die ander.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 00:37

Tendance schreef:
Elco schreef:

Maar volgens het KNHS niet meer na een bepaald punt. Tenzij het op 3 benen loopt.

Bij twijfel zegt de KNHS ook aan eigenaar overlaten, omdat ze geen dierenarts zijn en dus niet exact over een "aandoening" kunnen en mogen oordelen. Hoop dat iedereen begrijpt wat ik bedoel

Dit heeft een jury mij vertelt toen ik navraag ging doen..( dit was bij een jury die iemand uitgebelt had buiten mijn regio )

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 00:39

Elco schreef:
Dit heeft een jury mij vertelt toen ik navraag ging doen..( dit was bij een jury die iemand uitgebelt had buiten mijn regio )

Dat hadden wij dus ook een keer en hebben toen KNHS gebeld, die hebben de jury gebeld en hem een uitleg gegeven.
Tenminste, dat is wat werd gezegd en verliespunt werd ingetrokken.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 00:44

Tendance schreef:
Elco schreef:

Dat hadden wij dus ook een keer en hebben toen KNHS gebeld, die hebben de jury gebeld en hem een uitleg gegeven.
Tenminste, dat is wat werd gezegd en verliespunt werd ingetrokken.

Dat vind ik echt heel apart.. :?
Zal de reglementen er nog eens op na slaan..
Maar goed ik vind het al erg genoeg dat je als ruiter dat zelf niet voelt als je paard niet rad is en toch gaat starten..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 00:46

Dat ben ik helemaal met je eens!!!
Maar goed, dat onze verliespunt werd teruggedraaid zegt denk ik genoeg.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 01:02

Ik vind het ook erg jammer dat paarden vaak maar en gtebruiksvoorwerp zij en geef je volkomen gelijk.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:00

franka75 schreef:
Ik vind het ook erg jammer dat paarden vaak maar en gtebruiksvoorwerp zij en geef je volkomen gelijk.

Waarom vaak? Vaak klinkt als bij meer dan de helft van de mensen....
Ik zie velen, die van hun dier houden en er beter mee omgaan, dan met hun eigen familie en er ook meer zorg voor hebben.
Een enkeling ziet zij paard als een gebruiksmiddel..
Waarom worden dingen altijd overdreven als ze niet in iemands straatje passen.
De paardensport is een sport die in de harten van velen zit. Denk daar ook eens aan!
Het is niet zo, dat als 1 iemand zijn paard onrecht aandoet er gelijk een heleboel mensen hun paard onrecht aandoen....

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:10

Tendance schreef:
Elco schreef:

En wat als een paard teugelkreupel is?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:13

En dat is dus de reden, dat een jury niet mag zeggen: Je paard is kreupel.
Een jurylid heeft daar niet voor gestudeerd en mag het dus ook niet officieel bevestigen, dat het kreupel is, dat moet aan een veearts overgelaten worden.

Dit heb ik puur van mensen van de KNHS, omdat ik er ooit mijn vraagtekens bij had.

En op 3 benen lopen, dan bedoel ik echt 1 been niet aan de grond zetten. En daar zit wel degelijk verschil in met dat ze teugelkreupel zijn.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:27

Dit is weer zo'n "moeilijke" discussie.
Degenen die zeggen dat het er beroerd aan toe gaat, nemen daarin ook vaak de toegepaste trainingsmethode mee (lees maar terug: "kin op de borst").
Degenen die zeggen dat het "allemaal wel meevalt", rijden wellicht zelf ook modern of moderner, waardoor zij dat "normaal" vinden. Dus door welke bril kijk je.

In elk geval is het zo dat een leek (breed begrip) wel degelijk kan zien of er lichtheid, ongedwongenheid en dus medewerking van het paard, waardoor er harmonie ontstaat, aanwezig is bij de combinatie.
De leek kan echter niet verklaren waaróm het beeld er zo prettig en fijn uitziet.

Gelukkig zijn er naast de vele Sinterklazen ook zeer gedegen juryleden die wél aan de hand van het Scala jureren en zich verbazen hoe het toch bestaat dat zovele combinaties in het Z en hoger hun "kunsten" aan kunnen bieden, waarvan je je afvraagt hoe die combinaties er in hemelsnaam terecht gekomen zijn.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:35

Tendance schreef:
Een jurylid heeft daar niet voor gestudeerd en mag het dus ook niet officieel bevestigen, dat het kreupel is, dat moet aan een veearts overgelaten worden.

Dit heb ik puur van mensen van de KNHS, omdat ik er ooit mijn vraagtekens bij had.

En op 3 benen lopen, dan bedoel ik echt 1 been niet aan de grond zetten. En daar zit wel degelijk verschil in met dat ze teugelkreupel zijn.

Op 3 benen is duidelijk voor iedereen, op 3 benen is stokkreupel. Dus dan zou je als jury niet mogen handelen bij alle andere gevallen, de meeste gevallen?
Daarom heb ik ook niet zo'n hoge pet op van de KNHS en de KNHS waarschijnlijk ook niet van zichzelf, want anders zou men in de bijscholingen daar veel aandacht aan besteden, zodat een jury dat verschil leert te herkennen. Deze zou dan ook tenallentijde bevoegd moeten zijn om daar naar te handelen. Die bijscholingen stellen echter niets voor.

karlijn1985

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:20

Ik heb begrepen dat een jury tegenwoordig niet meer mag zeggen dat een paard kreupel is, maar wel dat het paard niet regelmatig is/onregelmatig.
En ze mag adviseren de ring te verlaten, omdat door 'het niet regelmatig' lopen alle cijfers beinvloed kunnen worden. (en dus de punten laag uit kunnen vallen) Maar eruit sturen zou niet meer mogen.

Belachelijk vind ik zelf!

Ik ben weleens gestart waarbij mijn paard met zn achterbeen zijn voorbeen aantikte met losrijden en meteen op 3 benen liep, dat verbeterde wel. Ik heb hem rustig wat rondjes laten draven, maar ik vond hem niet goed genoeg. Dus meldde me af.
Het eerste wat 2 mederuiters zeiden was; "joh je ziet bijna niets, ik zou gewoon gaan en wie weet ziet ze jury het niet eens." Mn mond viel open van verbazing. Over de omgang met paarden gesproken!

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:47

Naast de prestatiemaatschappij denk ik ook dat paardrijden, en dan vooral een eigen paard in bezit hebben veel te toegankelijk is. Ik bedoel, iedereen rijdt tegenwoordig paard en daar hoort na een tijdje een eigen paard bij. Een meisje die ik kende kreeg na twee jaar al haar eigen paard en ze was twaalf jaar. Schat van een kind maar ze was er duidelijk nog niet klaar voor en ze wilde ook graag wedstrijden rijden. Dan krijg je dus van die rijtechnisch bedroevende praktijken in de ring. Dat is later nog goedgekomen, maar toch.

Vroeger was het anders. Veel minder mensen hadden een eigen paard, en dan ook nog 'boerenverstand'. Mijn opa had ook eigen paarden en ging wel eens op concours, (mennen) maar verkeek zich echt niet op winnen of winstpunten (of hoe dat vroeger ook ging ;) ) Als zijn paarden het maar goed hadden.

Mijn conclusie: omdat een eigen paard hebben te toegankelijk is gaat het gewoon veel sneller fout, zowel in de ring als in de omgang met het paard.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:52

Ben ik ook wel met je eens Jitske. Een paard kopen is snel gedaan. Onderhoud en stalling zijn relatief erg hoog. Darbij realiseren mensen zich niet dat goede training ook veel geld kost.

Ik las hier al reacties van mensen die geen €75,- konden betalen voor een training. Er wordt beknibbeld op de training en dat zie je terug: ruiters rijden met mooie zadels, bijkleurende hoofdstellen en ditto laarzen, hebben de kast vol liggen met kleur-setjes, maar voor een training houden ze de hand op de knip.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:16

Ik vindt het allemaal een beetje overdreven wat Ts geschreven heeft. Absoluut komt het af en toe voor dat je denkt, nou nou kan het wat minder. Daar moeten we ook onze ogen niet voor sluiten, iemand er (vriendelijk) op aanspreken kan dan geen kwaad. Maar eigenlijk is het de taak van de federatie, en niet die van ons als mede ruiter. Of het moet natuurlijke pure dieren mishandeling zijn. Gelukkig zijn paarden vergevingsgezinde dieren. Anders hadden wij allemaal nooit paardrijden geleerd. (Zielige manege pony´s!! ;-))

Wat betreft het teugelkreupel, Ik rij een paard in het Z springen wat gigantisch teugelkreupel is op wedstrijd in stap. Helemaal als ik in de ring ben en nog een rondje stap voordat de bel gaat. Dit komt omdat ze zich dan zo druk maakt en ik haar tegen hou, gevolg teugelkreupel en niet een klein beetje ook. Thuis is niets aan de hand, is stap niet haar beste gang maar is het er vrij makkelijk uit te rijden. Ik wordt er op wedstrijd regelmatig op aangesproken dat m´n paard kreupel is. En af en toe is dat prima en af en toe denk je (pfff weer één) bemoei je met je eigen zaken. De jury´s uit de regio kennen dit paard en weten dat ze dit doet.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:54

Jitske87 schreef:
Een meisje die ik kende kreeg na twee jaar al haar eigen paard en ze was twaalf jaar.

Ik heb zelf mijn pony gekregen toen ik 10 was, ik reed ook net 2 jaar. Als het meisje goed voor de pony zorgt is dit toch geen probleem? Misschien is ze nog geen goede amazone, maar dat komt als ze goed begeleid wordt nog wel.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:59

Ik kreeg vroeger ook al een eigen shet hoor, toen reed ik niet eens :Y)

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:36

suus_pepper schreef:
Jitske87 schreef:
Een meisje die ik kende kreeg na twee jaar al haar eigen paard en ze was twaalf jaar.

Ik heb zelf mijn pony gekregen toen ik 10 was, ik reed ook net 2 jaar. Als het meisje goed voor de pony zorgt is dit toch geen probleem? Misschien is ze nog geen goede amazone, maar dat komt als ze goed begeleid wordt nog wel.

Ze zorgde ook goed voor de pony, dat was geen probleem. Maar het probleem is dat ze ook op wedstrijd wilde terwijl ze daar nog niet klaar voor was en niet genoeg voor had geoefend. het meisje had twee jaar op de manege gereden. Dan vind ik dat er dan nog een hoop in de theorie geleerd moet worden, zoals het herkennen van een paard wat netjes over de rug loopt en zijn hals draagt ipv een valse knik. En zo zijn er nog ontzettend veel van die gevallen in Nederland te vinden en dat haalt duidelijk het wedstrijdniveau omlaag, vind ik... ondanks dat er goed genoeg voor ponylief gezorgd wordt.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:37

DDW1190 schreef:
Ik kreeg vroeger ook al een eigen shet hoor, toen reed ik niet eens :Y)

dierenbeul ;)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:41

Wij moesten vroeger bij de ponyclub eerst een proef rijden en dan ging de instructeur/trice bepalen of je al naar wedstrijd mocht. De resultaten van deze club waren ook altijd heel goed. Maar dat kan je natuurlijk in deze tijd wel vergeten, de meeste komen niet eens meer op clublessen etc.

Wat kinderen betreft ligt de verantwoordelijkheid bij de ouders. PUNT :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:46

Dat lijkt mij ook wel wat, achteraf ben ik ook veel te snel gestart! nu kan ik pas zeggen dat het gaat zoals het hoort te gaan :)
Tegenwoordig kunnen ruiters steeds slechter tegen kritiek en spiegelen we ons steeds minder!
denk dat daar ook het een en ander in verbeterd kan worden!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:30

Tendance schreef:
Wel is mij vertelt, dat het voor onderdeel 3 nog een uitsluiting of verwijdering uit de ring mag zijn, maar daarna bepaald een ruiter zelf.
Is er een jury die dit kan bevestigen of weerleggen???

Een jury mag een combi mer een kreupel/onregelmatig paard diskwalificeren. Ik heb ook wel meegemaakt dat de betreffende gediskwalificeerde ruiter probeerde haar tweede proef te rijden. Die jury die haar had gediskwalificeerd is toen uit haar auto gesprongen, naar de andere jury gelopen en toen werd ze alsnog voor de tweede proef ook uitgesloten.

Idem heb ik wel eens vernomen van een jury die een paard constateerde die 'lek' was geprikt. De tweede jury had het niet gezien, waardoor ze toch de proef had uitgereden, maar ze werd met terugwerkende kracht gediskwlificeerd.

Tendance schreef:
Bij twijfel zegt de KNHS ook aan eigenaar overlaten, omdat ze geen dierenarts zijn en dus niet exact over een "aandoening" kunnen en mogen oordelen.

Ze mogen inderdaad geen 'diagnose' stellen. Maar niet-rad is reden genoeg om te diskwalificeren. En soms is het niet zo eenvoudig te constateren, met name bij paarden met minder goede kwalitatieve bewegingen (lees van nature weinig tact) en wanneer die ook nog eens niet zo heel bijzonder gereden worden is het soms gewoon de vraag: mankeert het dier nu wat, of loopt hij van zichzelf gewoon zo brak?

Elco schreef:
Maar goed ik vind het al erg genoeg dat je als ruiter dat zelf niet voelt als je paard niet rad is en toch gaat starten..

Dat is te simpel gesteld. Als jij niet weet hoe een goed gaand paard aanvoelt (en dat is vaak het geval, met name bij ruiters in de lagere klassen, want die staan nu eenmaal aan het begin van hun leerproces) dan zul je misschien ook niet zo snel opmerken dat je paard niet helemaal rad is. Bovendien kunnen onervaren/beginnende wedstrijdruiters zo met hun omgeving en 'de wedstrijd' bezig zijn dat ze het gewoon niet goed kunnen opmerken. Zeker niet als het om een lichte onregelmatigheid gaat. Dus ik denk dat je zulke ruiters niet meteen te hard moet veroordelen. Als je het een keertje ziet tijdens het losrijden kun je hooguit een keer zo'n ruiter (vriendelijk!) aanspreken van: goh, je paard lijkt niet helemaal rad volgens mij...

franka75 schreef:

het is altijd zo jammer dat veel van dit soort discussies altijd zo worden 'vervuild' met van die 'meeuwenflatsen'. Een loze kreet, zonder onderbouwing die totaal niet aansluit op wat anderen hier posten. Ik vind zulks eigenlijk ronduit onbeleefd.

Tendance schreef:
Ik zie velen, die van hun dier houden en er beter mee omgaan, dan met hun eigen familie en er ook meer zorg voor hebben.
Een enkeling ziet zij paard als een gebruiksmiddel..

Ik denk ook dat voor 95% van de wedstrijdruiters hun paard toch hun kindje is. Waarom ga je anders paardrijden? Als je niets hebt met het wezen paard kun je toch net zo goed gaan mountainbiken of zo? Dat sommige niet zo goed weten hoe ze op een paardgerichte manier kunnen houden van een paard is weer een andere discussie.

Tendance schreef:
Het is niet zo, dat als 1 iemand zijn paard onrecht aandoet er gelijk een heleboel mensen hun paard onrecht aandoen....

En wanneer een paard onrecht wordt aangedaan is onwetendheid nog altijd de meest voorkomende oorzaak.

murphy102 schreef:
Op 3 benen is duidelijk voor iedereen, op 3 benen is stokkreupel. Dus dan zou je als jury niet mogen handelen bij alle andere gevallen, de meeste gevallen?Daarom heb ik ook niet zo'n hoge pet op van de KNHS en de KNHS waarschijnlijk ook niet van zichzelf, want anders zou men in de bijscholingen daar veel aandacht aan besteden, zodat een jury dat verschil leert te herkennen. Deze zou dan ook tenallentijde bevoegd moeten zijn om daar naar te handelen.

Murphy: de oplossing is al meerdere keren aangedragen: Wordt federatievertegenwoordiger! Dan heb je de bevoegdheid om te handelen in dergelijke gevallen. Heb je het masterplan van de KNHS gelezen? Ik heb even terug een link geplaatst. een plan waarin zij aangeven hoe zij meer en beter opgeleidde officials in kunnen zetten teneinde fairplay te bevorderen.

Het verbaasd mij altijd van mensen die zeggen zo op de hoogte te zijn van de dressuursport en de manier waarop die beoefend wordt, totaal niet op de hoogte zijn van reglementen en ander beleid vanuit de KNHS. (btw: de jury mag echt wel ten alle tijden een combinatie uitsluiten als de jury van mening is dat het paard niet rad is. Ongeacht wat de oorzaak van het niet rad zijn is. Daarvoor hoeft het paard echt niet op twee benen te gaan. het paard van het voorbeeld wat ik hierboven schetste was ook maar licht onregelmatig en toch werd deze uitgesloten.

karlijn1985 schreef:
En ze mag adviseren de ring te verlaten, omdat door 'het niet regelmatig' lopen alle cijfers beinvloed kunnen worden. (en dus de punten laag uit kunnen vallen) Maar eruit sturen zou niet meer mogen.

En dat klopt dus niet. Je bent verkeerd geinformeerd.

Jitske87 schreef:
Een meisje die ik kende kreeg na twee jaar al haar eigen paard en ze was twaalf jaar. Schat van een kind maar ze was er duidelijk nog niet klaar voor en ze wilde ook graag wedstrijden rijden. Dan krijg je dus van die rijtechnisch bedroevende praktijken in de ring. Dat is later nog goedgekomen, maar toch.

Dit vind ik echt ZO arrogant! Wie ben jij om te beoordelen of iemand nu wel of niet klaar is voor een eigen paard? Echt; als een of andere 15-jarige snotneus 'out of the blue' naar mij toe zou komen om mij te gaan vertellen dat ik geen paard voor mijn dochter mag kopen omdat zij meent dat mijn dochter daar niet voor klaar is, dan zou ze echt de wind van voren krijgen. Los van of het nu wel of niet zo is. Dan wil ik vooraf toch echt graag even een hele goede verklaring horen waarom diegene van mening is dat die van zulke goede deskundige huize komt om mij ongevraagd met zulk 'advies' te bestoken.

Het erge op bokt vind ik dat de meeste mensen dan ook nog zulk soort reacties als van Jitske87 gewoon maar klakkeloos aannemen, zonder enige kritische vragen te gaan stellen waarom zij zich zo deskundig acht om voor een ander te kunnen oordelen of die nu wel of niet aan een eigen paard toe is. Zonder verdere achtergronden te kennen. Dat verbaasd mij echt.

Abacab schreef:
Ik las hier al reacties van mensen die geen €75,- konden betalen voor een training. Er wordt beknibbeld op de training en dat zie je terug: ruiters rijden met mooie zadels, bijkleurende hoofdstellen en ditto laarzen, hebben de kast vol liggen met kleur-setjes, maar voor een training houden ze de hand op de knip.

Ik zal niet ontkennen dat dat gebeurd. Maar je kunt niet zomaar over een situatie gaan oordelen zonder verdere achtergronden te kennen.

muc schreef:
Maar eigenlijk is het de taak van de federatie, en niet die van ons als mede ruiter.

Dat denk ik niet. Het is de verantwoordelijkheid van beide. Het is alleen wel de toon die de muziek maakt. En de huidige trent is ook dat iedereen maar meent overal wat van te moeten zeggen of vinden, terwijl het soms gewoon de vraag is of ze er wel een goede kijk op hebben. Daarom pleit ik er gewoon voor dat mensen eerst gewoon even nadenken voordat ze zomaar wat roepen. Sociale omgangsvormen en communicatieve vaardigheden zijn soms ver te zoeken (ongeacht wie er nu wel/niet gelijk heeft)

muc schreef:
Wij moesten vroeger bij de ponyclub eerst een proef rijden en dan ging de instructeur/trice bepalen of je al naar wedstrijd mocht. De resultaten van deze club waren ook altijd heel goed.

Het zou wel goed zijn als daar vanuit verenigingsinstrcutie daar weer meer aandacht voor komt. Dat vraagt extra vaardigheden van een instructie...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:12

murphy102 schreef:
Tendance schreef:

Op 3 benen is duidelijk voor iedereen, op 3 benen is stokkreupel. Dus dan zou je als jury niet mogen handelen bij alle andere gevallen, de meeste gevallen?
Daarom heb ik ook niet zo'n hoge pet op van de KNHS en de KNHS waarschijnlijk ook niet van zichzelf, want anders zou men in de bijscholingen daar veel aandacht aan besteden, zodat een jury dat verschil leert te herkennen. Deze zou dan ook tenallentijde bevoegd moeten zijn om daar naar te handelen. Die bijscholingen stellen echter niets voor.

De gedachte die erachter zit, is dat een jury geen veearts is en dan iedere combinatie zonder pardon de ring uit zou kunnen sturen.
Met een bijscholing maak je van een jury echt niet zo ineens een veearts.
Een paard dat even teugelkreupel loopt, maar waar de rest van de proef niets mee is, kun je op die onderdelen lager beoordelen, maar daarom hoef je ze niet te diskwalificeren...