Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:13

quadripes schreef:
ik rijd alleen in wendingen en hoeken van binnenbeen naar buitenhand. en op de rechte lijnen in stelling.

idem

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:22

Dat is ook mijn ervaring dat téveel ruiters de buitenhand gesloten houden "voor het geval dat", dus voorbarig zijn en "standaard" die buitenteugel er "goed aan hebben" en daardoor vergeten ruimte te creëren om die beweging toe te laten in de hals aan de buitenzijde!

murphy102

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:29

...in hals én buitenschouder...

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:33

Ja snap wel wat je bedoeld. Je ziet dan een boze ruiter omdat die vind dat het paard niet buigt. Maar het beestje kan nu eenmaal niet anders omdat de buitenhand zo star is.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:36

Whinnylando schreef:
Ja snap wel wat je bedoeld. Je ziet dan een boze ruiter omdat die vind dat het paard niet buigt. Maar het beestje kan nu eenmaal niet anders omdat de buitenhand zo star is.

Ja, je vangt op indien nodig en geeft direct weer na met die buitenhand. Dat doe je vanuit je gevoel.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 09:38

Het is eigenlijk makkelijk de teugelhulpen worden in het Duits zo geleerd:
Annehmende- Nagebende- Durchhaltende- en de Verwahrende Zügelführung.

En die Verwahrende die komt in wezen te kort veel te kort dat is een verbinding als een elastiekje, altijd in verbinding maar licht.

Deze is op een volte, en de wendingen juist zo belangrijk, hij waakt en reageerd allen op het moment dat, en dat is ruitergevoel wanneer men hem op het juiste moment kan inzetten.

Daarom mijn opmerking de handen zijn het zenuwcentrum van de hulpen, wanneer deze uitvalt valllen alle hulpen uit en lopen vast.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:00

Dat is waar ik dus uitviel in het uitproberen van het werken a/d hand via de AR. Ik kon de "handhulpen" niet zo juist geven zoals dat ik kan vanuit het zadel. Dacht dat ik het dan wel verkeerd gedaan zou hebben maar heb hier dus gelezen dat het geen ideale methode is.

Timing blijf je mee leren, de ruiters met de juiste timing haal je er precies uit. En degene die het niet kunnen ook. Altijd net te laat, nooit eens iets voor zijn maar het juist laten gebeuren. Je ziet het aankomen en denkt "ja nu dit of dat doen" maar dan ben je al te laat met het te zeggen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:03

Professor schreef:
Het is eigenlijk makkelijk de teugelhulpen worden in het Duits zo geleerd:
Annehmende- Nagebende- Durchhaltende- en de Verwahrende Zügelführung.

En die Verwahrende die komt in wezen te kort veel te kort dat is een verbinding als een elastiekje, altijd in verbinding maar licht.

Deze is op een volte, en de wendingen juist zo belangrijk, hij waakt en reageerd allen op het moment dat, en dat is ruitergevoel wanneer men hem op het juiste moment kan inzetten.

Daarom mijn opmerking de handen zijn het zenuwcentrum van de hulpen, wanneer deze uitvalt valllen alle hulpen uit en lopen vast.

En daarom vind ik dat de zit het zenuwcentrum is van de hulpen, wanneer deze uitvalt, vallen alle hulpen uit *D
De zit is niet voor niets de belangrijkste hulp, de andere hulpen zijn niet voor niets "aanvullend" :j

Als de ruiter van het principe uitgaat, dat een paard ZELF de aanleuning moet nemen, is het ook niet zo gek, dat de teugelhulpen "aanvullend" zijn.

De rug en achterhand zorgen niet voor niets voor de JUISTE hoofd/halshouding.

Het paard moet ook, door oefeningen, de beide teugels GELIJK gaan aannemen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:08

Whinnylando schreef:
Dat is waar ik dus uitviel in het uitproberen van het werken a/d hand via de AR. Ik kon de "handhulpen" niet zo juist geven zoals dat ik kan vanuit het zadel. Dacht dat ik het dan wel verkeerd gedaan zou hebben maar heb hier dus gelezen dat het geen ideale methode is.

Timing blijf je mee leren, de ruiters met de juiste timing haal je er precies uit. En degene die het niet kunnen ook. Altijd net te laat, nooit eens iets voor zijn maar het juist laten gebeuren. Je ziet het aankomen en denkt "ja nu dit of dat doen" maar dan ben je al te laat met het te zeggen.

Training aan de hand icm lange lijnen vind ik wel belangrijk in het opleiden van paarden.
Zo heb ik onze "grote" ruin, die extreem scheef is door verschillende oorzaken, redelijk goed gekregen.
Maar dat is mijn ervaring hierin.
Ik gebruik dan ook geen bit, maar gewoon aan het halster.
Ik heb, in het werk met hem, ook heel goed gemerkt dat de JUISTE hoofd/halshouding vanzelf kwam.

Timing is iets wat een "talent" voelt aankomen en waarin veel ruiters veel te laat zijn.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:18

Lange lijnen heb ik mijn huidige paard mee leren lopen. Klinkt heel raar maar ze snapte niet dat ze kon lopen met mij op haar rug. Toen ben ik met lange lijnen gaan werken zodat ze mij niet meer zag en zelfstandig moest gaan lopen. (ipv mij te zien aan de longe) Ze liep trouwens heerlijk met lange lijnen.

Wat ik in mijn eerdere post bedoelde met het werken a/d hand op de AR manier is het ernaast lopen bij de schouder. Dan vind ik de teugelhulpen geven wel erg lastig om juist uit te voeren.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:22

Whinnylando schreef:
Lange lijnen heb ik mijn huidige paard mee leren lopen. Klinkt heel raar maar ze snapte niet dat ze kon lopen met mij op haar rug. Toen ben ik met lange lijnen gaan werken zodat ze mij niet meer zag en zelfstandig moest gaan lopen. (ipv mij te zien aan de longe) Ze liep trouwens heerlijk met lange lijnen.

Wat ik in mijn eerdere post bedoelde met het werken a/d hand op de AR manier is het ernaast lopen bij de schouder. Dan vind ik de teugelhulpen geven wel erg lastig om juist uit te voeren.

Ik vind lange lijnen ook ideaal om een paard op te leiden.

Het werken aan de hand zie ik meer om oefeningen voor het paard om sterker te worden, aan te leren.
Zo heb ik met mijn grote ruin, aan de hand leren wijken, übertreten. leren achterwaarts te gaan enz

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:30

cherie78 schreef:
En daarom vind ik dat de zit het zenuwcentrum is van de hulpen, wanneer deze uitvalt, vallen alle hulpen uit *D
De zit is niet voor niets de belangrijkste hulp, de andere hulpen zijn niet voor niets "aanvullend" :j

Als de ruiter van het principe uitgaat, dat een paard ZELF de aanleuning moet nemen, is het ook niet zo gek, dat de teugelhulpen "aanvullend" zijn.

De drijvende hulpen en gewichts hulpen zijn de bassen, de handen de viool.
Wanneer men dit niet begrijpt dat het orkest geen orkest is wanneer 1 van beide uitvalt?
Dat de muziek er blijft wanneer de viool speelt, maar er geen ritme is wanneer de bassen uitvallen.
Wanneer de viool uitvalt is er geen melodie, aangezien de bassen deze niet geven.
Wanneer u eens nadenkt wat u zegt dan druist het in tegen het hele rijden, een paard rijdt men tegen de teugel aan, het paard neemt dan aanleuning dit is een rijtechnisch gezegde.
De hand dus de teugelhulpen zijn essentieel, men kan niet mennen zonder deze men kan niet aan de langelijnen werken zonder deze, en met mennen en aan de langeteugel werken heeft men geen zit, waar stoelt uw theorie???
Wanneer men de hulpen de gewichts- (zit) de beenhulpen nog zo goed geeft wanneer de teugelhulpen (handen) maar iets verkeerd geeft zijn alle andere hulpen voor niets gegeven, dat is wat ik er mee bedoel, en bovendien voelt men met de handen het hele paard, de zit voelt de beweging.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:38

als je je paard opsluit tussen buitenteugel en binnenbeen, heb je nooit een aanleuning op twee teugels en ook niet met beide benen even veel, waardoor je waarschijnlijk dus ook in je zit niet 50/50 verdeeld zult zijn. maar je maakt je paard dan telkens holler aan de binnenzijde. (in feite rijd je je paard dan telkens in buiging, ook op rechte lijnen)

als je beide teugels evenveel aanleuning hebt dan is de buitenteugel niet 'eraan' dat hoeft dan namelijk niet meer. het paard kan dan werkelijk ontspannen op zowel de binnen als de buitenteugel.

je been heb je maar weinig nodig, slechts de positie van het been bepaalt de verzameling of de oefening of de richting. de teugels geven door hoe het in het lichaam gaat en zorgen dat het paard nageeflijk blijft. je gewichtshulpen en zit zorgen voor dat het paard van achteren naar voren blijft bewegen, ook in de verzameling en in de overgangen. je mag niet overdreven op 1 kant gaan zitten. maar je moet wel in de gaten houden dat je altijd op 1 kant gegooid wordt door het paard. dus dat moet je wel corrigeren.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:49

Professor schreef:
cherie78 schreef:

De drijvende hulpen en gewichts hulpen zijn de bassen, de handen de viool.
Wanneer men dit niet begrijpt dat het orkest geen orkest is wanneer 1 van beide uitvalt?
Dat de muziek er blijft wanneer de viool speelt, maar er geen ritme is wanneer de bassen uitvallen.
Wanneer de viool uitvalt is er geen melodie, aangezien de bassen deze niet geven.
Wanneer u eens nadenkt wat u zegt dan druist het in tegen het hele rijden, een paard rijdt men tegen de teugel aan, het paard neemt dan aanleuning dit is een rijtechnisch gezegde.
De hand dus de teugelhulpen zijn essentieel, men kan niet mennen zonder deze men kan niet aan de langelijnen werken zonder deze, en met mennen en aan de langeteugel werken heeft men geen zit, waar stoelt uw theorie???
Wanneer men de hulpen de gewichts- (zit) de beenhulpen nog zo goed geeft wanneer de teugelhulpen (handen) maar iets verkeerd geeft zijn alle andere hulpen voor niets gegeven, dat is wat ik er mee bedoel, en bovendien voelt men met de handen het hele paard, de zit voelt de beweging.

Allereerst even ingaan op je laatste zin.
Als de beweging niet GOED voelt met de zit, heeft het geen zin, om dit op te lossen met teugelhulpen.
De enige hulp die aan de beweging iets op kan lossen, zijn de beenhulpen ;)

Dat een paard de "aanleuning" zelf durft nemen is natuurlijk een rijtechnisch gezegde *D
Op rijtechnische gezegden is de hele rjikunst gebaseerd. Hoe moet anders iets uitgelegd worden??

Maar, doordat ik dus uitga van het principe dat het paard ZELF de aanleuning moet nemen en niet dat de ruiter de aanleuning neemt, praten wij vanuit een net iets andere benadering.
Ik probeer door oefeningen mijn paard uit te nodigen om de aanleuning te nemen.
En blijf zoveel mogelijk van de voorkant AF.
Als een paard de gelegenheid krijgt om zijn hoofd/hals te gebruiken waar die voor bedoeld is, krijgt het paard ook de gelegenheid om zijn rug- en achterhand te gebruiken en te ontspannen.

Het werk aan de hand (bij mij) heeft niet de intentie om de hoofd/halshouding te bepalen maar om het paard meer te laten werken van achteruit.
Daarom ook altijd gewoon aan het halster.
Ook het longeerwerk gewoon aan het halster.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:54

quadripes schreef:
als je je paard opsluit tussen buitenteugel en binnenbeen, heb je nooit een aanleuning op twee teugels en ook niet met beide benen even veel, waardoor je waarschijnlijk dus ook in je zit niet 50/50 verdeeld zult zijn. maar je maakt je paard dan telkens holler aan de binnenzijde. (in feite rijd je je paard dan telkens in buiging, ook op rechte lijnen)

als je beide teugels evenveel aanleuning hebt dan is de buitenteugel niet 'eraan' dat hoeft dan namelijk niet meer. het paard kan dan werkelijk ontspannen op zowel de binnen als de buitenteugel.

je been heb je maar weinig nodig, slechts de positie van het been bepaalt de verzameling of de oefening of de richting. de teugels geven door hoe het in het lichaam gaat en zorgen dat het paard nageeflijk blijft. je gewichtshulpen en zit zorgen voor dat het paard van achteren naar voren blijft bewegen, ook in de verzameling en in de overgangen. je mag niet overdreven op 1 kant gaan zitten. maar je moet wel in de gaten houden dat je altijd op 1 kant gegooid wordt door het paard. dus dat moet je wel corrigeren.

dat is de fout die het merendeel maakt
een paard is pas op 2 teugels te rijden als het recht is/beweegt.
is dat niet het geval, dan zal een paard je altijd uitnodigen om aan 1 teugel vast te houden.
dat teugelgedoe is dus voor de ruiter een controle middel om te kijken of het paard recht is.
is het paard recht onder de ruiter, dan hoef je je niet eens meer druk te maken om de druk voor.
en ook niet meer belangrijk.
op dat moment is de zit en zithulp/been van de ruiter hetgeen waarmee gereden wordt.
en de handen de gevende factor.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:54

Citaat:
Timing is meer het aanrijden van een sprong en daar heeft een talent voor het springen geen moeilijkheden mee.

Timing kan je ook gebruiken in de context van: "Timing voor de hulpen" Een juiste hulp op het verkeerde moment gegeven heeft altijd een minder effect.

Citaat:

Het is voor mij ook niet de bedoeling om een paar op te sluiten tussen binnen en buitenhand, maar je rijd hem van binnenbeen naar buitenhand. Dat is een heel andere benadering. Je rijd hem dan dus niet hol maar leert hem te buigen om je binnenbeen. Zoals Nombrado aangeeft is het een controle.
Laatst bijgewerkt door Whinnylando op 11-06-11 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:06

Citaat:

Legt u dat eens uit?
Dacht dat u zonder teugels en handen reedt, en nu ineens een scheef paard niet tussen twee teugels te rijden???
Dacht toch echt dat dat gaat, juist bij zulke paarden, maar scheefheid is niet erg, men wil het niet om het paard niet eenzijdig meer te laten verslijten, en de motor (achterhand) optimaal te laten functioneren.
Dat rechte paard krijgt men alleen wanneer het tussen twee teugels gereden word.

Citaat:
dat teugelgedoe is dus voor de ruiter een controle middel om te kijken of het paard recht is.
is het paard recht onder de ruiter, dan hoef je je niet eens meer druk te maken om de druk voor.

Nu blijkt dus hieruit dat u niet geheel weet wat de teugelhulpen doen.
Hoe rijdt men een paard recht?? Juist 1 van de mooiste oefeningen is SB en die kan men werkelijk niet zonder het besturen van de voorhand tot stand brengen, dito de wendingen.
De besturing kan men niet van achteruit.
Laatst bijgewerkt door Professor op 11-06-11 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:11

prof, ik ga vanmiddag je opmerkingen beantwoorden.
Mijn paarden wachten in de wei om "aan het werk" te mogen :D

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:11

Professor schreef:
Citaat:

Legt u dat eens uit?
Dacht dat u zonder teugels en handen reedt, en nu ineens een scheef paard niet tussen twee teugels te rijden???
Dacht toch echt dat dat gaat, juist bij zulke paarden, maar scheefheid is niet erg, men wil het niet om het paard niet eenzijdig meer te laten verslijten, en de motor (achterhand) optimaal te laten functioneren.
Dat rechte paard krijgt men alleen wanneer het tussen twee teugels gereden word.

Dat wordt toch verder uitgelegd in het zinnetje eronder? : is dat niet het geval, dan zal een paard je altijd uitnodigen om aan 1 teugel vast te houden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:16

Whinnylando schreef:
Dat wordt toch verder uitgelegd in het zinnetje eronder? : is dat niet het geval, dan zal een paard je altijd uitnodigen om aan 1 teugel vast te houden.

Dat is geen uitleg, omdat ik dan daarop niet in ga op wat het paard wil, ik stel hem in de hand, en dat is toch bekend hoe dat gedaan word, het woord is een beetje krom maar zo heet het wel.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:18

Het is beter als hij op jouw uitnodiging ingaat op zo'n moment dat klopt. Men praat langs elkaar heen maar bedoeld hetzelfde ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:27

Professor schreef:
Legt u dat eens uit?

Nu blijkt dus hieruit dat u niet geheel weet wat de teugelhulpen doen.
Hoe rijdt men een paard recht?? Juist 1 van de mooiste oefeningen is SB en die kan men werkelijk niet zonder het besturen van de voorhand tot stand brengen, dito de wendingen.
De besturing kan men niet van achteruit.

ik herhaal even mijn eerder geposte stukje
is dat niet het geval, dan zal een paard je altijd uitnodigen om aan 1 teugel vast te houden.
en ook niet meer belangrijk.
op dat moment is de zit en zithulp/been van de ruiter hetgeen waarmee gereden wordt.
en de handen de gevende factor.

een paard rijd men recht met je zithulpen.
niet met teugelhulpen.
zoals je al zegt, de motor zit vanachter, als die achterzijde recht is, is er voor niets meer aan de hand. Dan kan je ook pas met wendingen beginnen.
het sturen is even een ander onderwerp, eerst maar eens een recht paard

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:29

Professor schreef:
Dat is geen uitleg, omdat ik dan daarop niet in ga op wat het paard wil, ik stel hem in de hand, en dat is toch bekend hoe dat gedaan word, het woord is een beetje krom maar zo heet het wel.

het wordt dus wel door sommige begrepen.
Je werkt dus van voor naar achter , niet vanachter naar voor....wat in alle boeken na te lezen is.
"een paard in de hand stellen" kan ik niks mee
voor mij is het het paard om zijn zit/been hulpen laten reageren.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:44

Professor schreef:

nombrado schreef:
het wordt dus wel door sommige begrepen.
Je werkt dus van voor naar achter , niet vanachter naar voor....wat in alle boeken na te lezen is.
"een paard in de hand stellen" kan ik niks mee
voor mij is het het paard om zijn zit/been hulpen laten reageren.

Kijk en dan zijn we er dus met van binnenbeen naar buitenhand rijden :) Je gaat niet in op het aanbieden van het paard om de binnenteugel sterker aan te nemen maar rijd dan hem van binnenbeen naar buitenhand. Dat wat de professor dan weer in de hand stellen noemt (denk ik) Het paard neemt namelijk meer druk op de binnenteugel en dat wil je niet, dat maak je dan op die manier weer gelijk. Kost wat tijd want je hebt een holle kant niet ineens bol en andersom.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:07

professor,
kan jij, als je rijd, met je teugels lang en het neusje laten waar het is, allerlei oefeningen rijden?
als volte, tempowisselingen , wendingen?