LDR en/of Rollkur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:00

Professor schreef:
Citaat:
Dat is uw interpretatie van de Theorie. Hoeft niet een correcte mening te zijn in de praktijk.
Vooral de laatste zin is suggestief en vooral ook heel beledigend richting de ruiters welke deze technische oefening toepassen. Ik vind dat dus echt uitspraken van leken, kan er niks meer of minder van maken

Nee dat is een beoordeling van de praktijk, technische of rijtechnische oefeningen dat is juist het verschil die nuance die begrijpt u niet, technisch is mechanisch.
En beledigen doe ik de ruiters niet, maar hun denkwijze verfoei ik.
Zij rijden geen van alle "licht", geven geen moment na, en hangen achterover om de mechanische kracht te kunnen weerstaan.
De paarden hebben geen buiging in de grote gewrichten en blijven statisch, in de verzamelde oefeningen.
De lengtebuiging word verdoezeld bij het appuyeren door de voorhand veel te ver voor te zetten.
De verzamelde draf word niet meer gereden het is een veredelde Arbeidsdraf, waarom, omdat anders de paarden in een zweefdraf zouden overgaan, rijtechnisch is het nl een Kunst om de verschillende draf tempi te kunnen rijden.

dat is dus echt grote kolder!De verfoeide foto van Cherie hier geplaatst, vind u dat de ruiter daar trekt? en dan is dat nog niet eens een ldr foto!
Als u niet eens kan zien wanneer een ruiter wel of niet correct rijd ongeacht wat de hoofd halshouding is, dan is het nog erger gesteld met uw kennis als ik voor mogelijk had gehouden.
Ik vind het bijzonder dan een man (volgens uzelf van enig kaliber) dit niet zien kan! Het bevreemd mij zeer dat u zo denkt, en het blijkt dat u geen kennis heeft van biochemica aangezien lichtrijden zwaarder is voor een paard dan doorzitten, slechter voor het lijf ook. maar dat is een andere discussie.
Nee sorrie professor, hoe meer u uw stelling probeert te verdedigen hoe meer u door de mand valt.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:02

murphy102 schreef:
tjoppie schreef:
dat heb ik op je vorige vragen beantwoord murphy.

En ik heb ook gezegd wat ik ervan vind, staat twee bladzijdes terug uitgebreid beschreven, dus ik snap het punt van deze post niet zo heel erg. Behalve dat er misschien wat frustratie bij jou uit moet?

Ik had je toch iets slimmer geacht...!
Dit was natuurlijk een "grapje" van mijn zijde, omdat die zgn. antwoorden inhoudloos zijn...!

net zo inhoudsloos als jouw laatste twee/3/4/5 (of alle) posts?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:04

Zooist schreef:
Is er geen middenweg mogelijk?

Tuurlijk! Er is toch geen vaststaande gegevensbron bij levende wezens. Alles is dynamisch nooit statisch dus er zal altijd gezocht moeten worden naar de beste techniek op dat moment bij dat paard onder die ruiter. Het is een constant proces van comprimissen/technieken en methodes.
Niks is absoluut, geen methode, geen techniek en geen mening.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:05

...een kat in het nauw...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:06

Citaat:
samen te stellen, het enige wat u doet is hele passages uit boeken overtypen al dan niet gekleurd met een eigen ondeskundige mening van de praktijk

Geeft u eens 1 voorbeeld, denkt u nu werkelijk dat ik dat doen zou, helaas voor u, dat is mij te vermoeiend om passages van boeken over te typen.
Heeft u nooit onthouden wat u geleerd heeft? Wat u geleerd heeft op school?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:08

tjoppie schreef:
Zooist schreef:
Is er geen middenweg mogelijk?

Tuurlijk! Er is toch geen vaststaande gegevensbron bij levende wezens. Alles is dynamisch nooit statisch dus er zal altijd gezocht moeten worden naar de beste techniek op dat moment bij dat paard onder die ruiter. Het is een constant proces van comprimissen/technieken en methodes.

Leg eens uit HÓE en WÁT het werkt, wát doe je precies, wélke oefeningen??
Nu is het alleen maar blablablablablaaaa...!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:10

tjoppie schreef:

Haalt u hier niet vele dingen door elkaar, u heeft het weer over technieken, compromissen zijn er niet wij werken hier met paarden die hebben een ander denken een veel eerlijker denken die kennen geen grijs die kennen zwart of wit.
En de biomechanica van het paard is niet veranderd en zijn instinct ook niet.
Een samenspel tussen dier en mens dient de mens zich aan te passen aan het dier, om daarop in te gaan.
LDR is knechten hersenspoeling wat vele paarden kost, maar daar word niet over gesproken, da er zoveel paarden aan kapot gaan bij de zg topruiters.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:11

Mee eens dat er geen zwart en geen wit is!
Ik vind het klassieke fascinerend om te lezen en grotendeels rijd ik zo maar ik varieer zeker in hoofd-hals houding en pas dit volledig aan op het paard.

Maar soms lijkt het alsof je op de brandstapel moet als je iets probeert te leren of een andere zienswijze hebt om de training.

Ik rijd geen LDR, maar vraag echt wel eens mijn paard wat ronder, ik rijd geen klassiek maar werk wel met zit, been en halve ophoudingen.

Alles afgestemd op mijn paarden.

Maar goed, ik 'klets' met alle stromingen mee volgens murf maar dat is puur omdat ik vind dat je van alles en iedereen kan leren.

En wellicht wordt ooit begrepen dat je met stroop meer vliegen vangt dan zonder :P
Laatst bijgewerkt door Zooist op 17-06-11 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:12

ik kan het toch niet laten (mijn ouders zijn op bezoek dus ik hoor eigenlijk niet online te zijn), maar valt niemand dan die geknakte nek van Totilas op? op die foto? ziet niemand dan hoe die bovenlijn onderbroken is, kapot? achter die derde nekwervel? dat is een typisch teken van een valse knik... in NL zie je dat bij zoveel paarden :(

en iedereen vindt HP normaal rijden met een slofteugel zo strak en diep aangetrokken?

En die foto van Anky is ook om te huilen... een paard dat automatisch al zo gaat staan...

weten jullie dat Flex uit angst dat ook een keer heeft gedaan bij een instructrice? Die had die positie bij hem een keer afgedwongen, de keer daarna kwam ze nog maar in de buurt of hij ging al. Zo bang was ie voor die druk. had niets met eerlijke training te maken, gewoon pure angst van het paard.

mensen mensen mensen.... hoe erg kan het zijn... hoe erg is het dat mensen dit normaal vinden en nog denken dat het trainingsdoelen heeft???

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:12

Professor schreef:
Citaat:
samen te stellen, het enige wat u doet is hele passages uit boeken overtypen al dan niet gekleurd met een eigen ondeskundige mening van de praktijk

Geeft u eens 1 voorbeeld, denkt u nu werkelijk dat ik dat doen zou, helaas voor u, dat is mij te vermoeiend om passages van boeken over te typen.
Heeft u nooit onthouden wat u geleerd heeft? Wat u geleerd heeft op school?

Professor, u weet heel goed wat u typt, en u weet heel goed dat het allemaal boekenwijsheid is. Al dan niet letterlijk overgenomen uit een boek. Practisch laat u zien enige steken hier en daar te laten vallen. Geeft niet, u kan niet overal goed in zijn.

Mijn school staat helemaal buiten deze discussie, want deze had geen enkele samenhang met het wezen paard.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:14

murphy102 schreef:
tjoppie schreef:

Leg eens uit HÓE en WÁT het werkt, wát doe je precies, wélke oefeningen??
Nu is het alleen maar blablablablablaaaa...!

IK doe niks, ik ben niet op dat niveau bezig. Hoe jij er nou weer bijkomt dat IK voorstander ben van LDR vind ik ook ernstig byzonder. Ik zie hier alleen stomme posts voorbij komen en daar reageer ik op

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:15

Citaat:
En wellicht wordt ooit begrepen dat je met stroop meer vliegen vangt dan zonder

Met stront kan het ook, dan krijg je de strontvliegen. *\o/* _/-\o_

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:17

Quadripes, foto's zijn momentopnames. In het kr vs ar staan ook veel foto's van paarden die dit zelf doen. Ik vind het zo naar dat er op zo'n denegrerende wijze gesproken wordt op basis van plaatjes. Het betreft hier wel de Nederlandse dressuurtop. Alleen het lef al om dit te doen. Ik zou het niet durven, alleen al uit beleefdheid.

Als je een goed instructeur bent kan je je mening niet baseren op een foto??!!

Ga dan filmpjes analyseren.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:17

Professor schreef:
tjoppie schreef:

Haalt u hier niet vele dingen door elkaar, u heeft het weer over technieken, compromissen zijn er niet wij werken hier met paarden die hebben een ander denken een veel eerlijker denken die kennen geen grijs die kennen zwart of wit.
En de biomechanica van het paard is niet veranderd en zijn instinct ook niet.
Een samenspel tussen dier en mens dient de mens zich aan te passen aan het dier, om daarop in te gaan.
LDR is knechten hersenspoeling wat vele paarden kost, maar daar word niet over gesproken, da er zoveel paarden aan kapot gaan bij de zg topruiters.

Dus u sluit nooit een compromis met uw paard? En dan zegt u dat LDR ruiters een paard breken, de wil opleggen? Dat vind ik eigenlijk best stoer om dat dan te beweren.
Maar hieruit blijkt dat lezen wellicht toch ook niet een van uw sterke punten is, want naar mijn mening is deze hele quote van mij wel heel duidelijk mbt samenspel en dynamiek

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:18

Professor schreef:
Citaat:
En wellicht wordt ooit begrepen dat je met stroop meer vliegen vangt dan zonder

Met stront kan het ook, dan krijg je de strontvliegen. *\o/* _/-\o_

_O-

Maar als die strontvliegen komen benne ge ook niet blij :n

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:19

Zooist schreef:
Ik vind het klassieke fascinerend om te lezen en grotendeels rijd ik zo maar ik varieer zeker in hoofd-hals houding en pas dit volledig aan op het paard.

Maar soms lijkt het alsof je op de brandstapel moet als je iets probeert te leren of een andere zienswijze hebt om de training.

Ik rijd geen LDR, maar vraag echt wel eens mijn paard wat ronder, ik rijd geen klassiek maar werk wel met zit, been en halve ophoudingen.

Maar goed, ik 'klets' met alle stromingen mee volgens murf maar dat is puur omdat ik vind dat je van alles en iedereen kan leren.

En wellicht wordt ooit begrepen dat je met stroop meer vliegen vangt dan zonder :P

En ik denk dat jij dan een van de betere begrijpers/ruiters bent uit dit topic. Ik neem mijn petje voor je af! Super. Kijken naar het paard, kijken naar wat deze wel of niet nodig heeft en daarop anticiperen. Dat is de enige manier waarop je correct kan paardrijden.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:21

quadripes schreef:
ik kan het toch niet laten (mijn ouders zijn op bezoek dus ik hoor eigenlijk niet online te zijn), maar valt niemand dan die geknakte nek van Totilas op? op die foto? ziet niemand dan hoe die bovenlijn onderbroken is, kapot? achter die derde nekwervel? dat is een typisch teken van een valse knik... in NL zie je dat bij zoveel paarden :(

en iedereen vindt HP normaal rijden met een slofteugel zo strak en diep aangetrokken?

En die foto van Anky is ook om te huilen... een paard dat automatisch al zo gaat staan...

weten jullie dat Flex uit angst dat ook een keer heeft gedaan bij een instructrice? Die had die positie bij hem een keer afgedwongen, de keer daarna kwam ze nog maar in de buurt of hij ging al. Zo bang was ie voor die druk. had niets met eerlijke training te maken, gewoon pure angst van het paard.

mensen mensen mensen.... hoe erg kan het zijn... hoe erg is het dat mensen dit normaal vinden en nog denken dat het trainingsdoelen heeft???

Speculerend, suggestief en een mening, geen feit.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:22

Citaat:
Dus u sluit nooit een compromis met uw paard? En dan zegt u dat LDR ruiters een paard breken, de wil opleggen? Dat vind ik eigenlijk best stoer om dat dan te beweren.
Maar hieruit blijkt dat lezen wellicht toch ook niet een van uw sterke punten is, want naar mijn mening is deze hele quote van mij wel heel duidelijk mbt samenspel en dynamiek

Het is wat murphy steeds weer schrijft u onduikt de kern of u bent zo onnozel dat u de kern niet begrijpt.
U valt de Klassieke dressuur aan, maar onderbouwd niets.
Compromis in het rijden sluit ik niet, er zijn honderden mogelijk heden om het paard iets te leren in de Klassiek opleiding, men dient alleen te weten wat men doet op dat moment, en weten hoe het paard reageerd en waarom.
Dit sluit de LDR uit, omdat ze de verzameling omgaan, die is nl geheel niet aanwezig.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:22

Zooist schreef:

En Murf zegt dat omdat als je góed meegelezen zou hebben, jij tot de conclusie had kunnen komen dat een beetje Klassiek en een beetje LDR níet samen gaan, die 2 zaken staan haaks op elkaar nl.!
Die conclusie trek jij echter niet, dus vraag ik mij af of jij de rijtechniek wel begrijpt...!

tjoppie

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:25

Dat zegt inderdaad een leek met boekenwijsheid. Ik kan me wel voorstellen dat jij dat zo ziet en denkt murphy

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:26

Er is geen zwart en geen wit Murf. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Jij hebt mij een stempeltje LDR gegeven.

Ik stem mijn rijden af op wat mijn paard kan. Ik dwing mijn paard niet. Maar ach, ik sta voor jou toch op de brandstapel. Maar nu gelukkig niet meer alleen!
Gezellig hè Tjoppie? :')

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:27

Professor schreef:
Citaat:

Het is wat murphy steeds weer schrijft u onduikt de kern of u bent zo onnozel dat u de kern niet begrijpt.
U valt de Klassieke dressuur aan, maar onderbouwd niets.
Compromis in het rijden sluit ik niet, er zijn honderden mogelijk heden om het paard iets te leren in de Klassiek opleiding, men dient alleen te weten wat men doet op dat moment, en weten hoe het paard reageerd en waarom.
Dit sluit de LDR uit, omdat ze de verzameling omgaan, die is nl geheel niet aanwezig.

En daar gaan we weer, ik van de klassieke dressuur niet aan, ik vind het gek dat u zegt dat er geen compromis met het paard nodig is, daarmee val ik een methode niet aan, maar uw denkwijze. Een stugge starre denkwijze zal nooit leiden tot enige samenwerking met een dynamisch dier (of dat nou een mens of een paard is)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:28

Zooist schreef:
Er is geen zwart en geen wit Murf. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Jij hebt mij een stempeltje LDR gegeven.

Ik stem mijn rijden af op wat mijn paard kan. Ik dwing mijn paard niet. Maar ach, ik sta voor jou toch op de brandstapel. Maar nu gelukkig niet meer alleen!
Gezellig hè Tjoppie? :')

Beter samen in de verdomhoek dan alleen op dat krukje. En ook ik ben een vanalleswatje, watje.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:31

Citaat:
En daar gaan we weer, ik van de klassieke dressuur niet aan, ik vind het gek dat u zegt dat er geen compromis met het paard nodig is, daarmee val ik een methode niet aan, maar uw denkwijze. Een stugge starre denkwijze zal nooit leiden tot enige samenwerking met een dynamisch dier (of dat nou een mens of een paard is)

En nu wat anders dan uw eindeloose leegte van opmerkingen die nergens over gaan.
Waarom zitten of beter hangen de toppers die LDR trainen zo scheef op hun paard?
Waarom klemmen ze met hun bovenbenen?
En hoe kan men door scheef op een paard te zitten kampioen worden, van Gal is daar een geweldig voorbeeld van, hij zit niet, hij hangt en zit constant op de rechterzijde.
Dit klemmen met het bovenbeen hebben allen die zo trainen, het onderbeen hangt erbij en is vaak verbogen een ander woord heb ik er niet voor, hoe komt dit dan?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 20:34

Professor schreef:
Citaat:

En nu wat anders dan uw eindeloose leegte van opmerkingen die nergens over gaan.
Waarom zitten of beter hangen de toppers die LDR trainen zo scheef op hun paard?
Waarom klemmen ze met hun bovenbenen?
En hoe kan men door scheef op een paard te zitten kampioen worden, van Gal is daar een geweldig voorbeeld van, hij zit niet, hij hangt en zit constant op de rechterzijde.
Dit klemmen met het bovenbeen hebben allen die zo trainen, het onderbeen hangt erbij en is vaak verbogen een ander woord heb ik er niet voor, hoe komt dit dan?

Waarom doet u zo onnozel over hangen op het paard van de toppers, ik zie dat behoudens enkele momenten helemaal niet terug. Waar klemmen de toppers met hun bovenbenen? Dat gal niet helemaal correct op een paard zit ben ik met u eens, maar schijnbaar kan hij zijn lichamelijk ongemak zonder enige moeite corrigeren, en dat dan goed genoeg om toch het paard optimaal voor te stellen.
Ik vind dat de onderbenen zoals het hoort in de klasieke dressuur mooi afhangen. Maargoed dat is weer het verschil van het vermogen van inzicht