Sodeletuut schreef:Haha wat een reacties op mij..Ik zal even 1 voor 1 gaan reageren. Moment aub.
hihi, niet naast je laarzen gaan lopen nou hoor...
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Mindfields schreef:Sodeletuut schreef:Ja maar als je er voor zorgt dat het werk voor een paard aangenaam en prettig is, doet het paard dat dus niet..
Waarom kom ik niet over??????????????????????????????????????
Ik deel je mening volledig hoor.
Ik was vandaag weer met mijn jonge beest aan het werk, hangen, hupsen en op een krukje naast hem staan, tegen hem aan hangen en overal aanraken en bedacht me toen weer dat hij dit straks allemaal al zo normaal vindt dat hetgeen wat ie zal doen alleen maar 'jonge paarden stouterig gedrag' zal zijn, wat elk paard doet, maar geen angst zal hij hebben en in opstand komen zal hij straks geen enkele reden toe zien omdat ik net zo lang wacht tot hij zuchtend naast me staat van...mens stap toch alsjeblieft op want ik vindt dat gedoe echt totaal niet boeiend meer inmiddels.
Mensen die voor Gert kiezen, is ieders eigen keuze. Gert bewonder ik voor het feit dat hij niet bang is en overal op gaat en blijft zitten, en dat hij ook op echte uitgeprocedeerde draken durft te gaan zitten, maar niet om zijn manier van werken met groene paarden. Die verafschuw ik, heb ik hem ooit ook verteld, heb hem vaak gesproken. Tis een hele toffe peer waar je onwijs mee kunt lachen overigens.
Dankjewel! Ik vind het top hoe jij het goed met je jonkie.
piezze schreef:Sodeletuut schreef:Haha wat een reacties op mij..Ik zal even 1 voor 1 gaan reageren. Moment aub.
hihi, niet naast je laarzen gaan lopen nou hoor...
VivaLaVida schreef:sodeletuut:
ik heb vanavond voor die van mij iemand in het midden gezet die haar een voorwaartse opvoedkundige tik heeft gegeven toen ze bedacht "als ik niet rechtsaf naar de uitgang mag kom ik wel omhoog" ... nou lopen dat ze deed....
best moeilijk om het werk leuk te maken als ze bij voorbaat al niet willen....
ze heeft problemen gehad, die zijn nu over maar nu wist ze wel dat als ze zou steigeren, ik eraf zou gaan.. tot nu dus. Nou ze loopt als een trein......
dus ik ben het niet helemaal met je eens (wel voor een groot gedeelte w.b de paarden die door het eentonige werk gaan steigeren of lichamelijk iets hebben die zou ik ook niet zo doorpakken) maar ik vind wel dat paarden bepaalde dingen dondersgoed onthouden...
bijv pas dacht iemand van stal laat ik het nat verband eens nat gaan maken (zoals ik elke dag deed, met de gieter) maar mijn paard dacht er anders over en liep weg.
Nou dacht diegene, laat dan maar.
Volgende ochtend kwam ik fluitend op stal, pakte nietsvermoedend mijn paard en........de gieter. DRAMA!!!! zich los willen rukken, steigeren, wegspringen enz...... echt typisch mijn sierra, kom ik er 1 keer onderuit, kan ik er altijd onderuit...
vervolgens in een hoek gezet met dr kont en toen stond ze als een brave ezel (no offence) erbij te zuchten
piezze schreef:Sodeletuut schreef:Ja ik ben het er zeker mee eens dat mensen goede en slechte ervaringen kunnen onthouden. Maar een paard kan niet DENKEN: 'ik heb even geen zin vandaag'. Een paard luistert niet naar jou omdat het lichamelijke of psychische problemen heeft opgelopen door eerdere ervaringen. En ja, ook succes ervaringen bij een paard (die bij jou geen succes ervaring zijn), worden onthouden. Daarom is het inderdaad belangrijk om altijd goed af te sluiten. Maar betekent niet dat je op een bokkend paard door moet pakken en gestoord moet gaan doen tot het einde. Ik ben van mening dat het ook prima werkt om dan wat anders te gaan doen en daar goed mee af te sluiten. Grondwerk bijvoorbeeld.
IK denk 90% van de gevallen heb je gelijk, de overige niet. Een paard hoeft echt niet altijd lichamelijke of psychische problemen te hebben opgelopen door eerdere ervaringen als ze een keer niet doen wat jij vraagt.
Soms moet je wat bokken uitzitten voor het paard door heeft dat bokken geen zin heeft. In de echte paardenwereld kan je niet altijd alles oplossen door eindeloos grondwerk. Meestal zit de fout wel in de basis maar niet altijd. Er zijn ook onder de paarden wel dieren die echt niet willen werken of die je er echt af willen hebben al heb je er nog zo lang mee getutteld.
Sodeletuut schreef:Ik ben het compleet eens met _Heleen. Jammer dat er echt mensen zijn die deze manier van paarden trainen kunnen accepteren, of zelfs réspecteren..... Maar goed, ik heb gister avond mijn mening gegeven, en kan volgens mij de mensen die er van overtuigd zijn dat hij goed is, niet van gedachte veranderen. Dat vind ik jammer, maar goed op de lange of korte termijn komt iedereen er wel achter dat dit écht niet oke is.
Noem mij maar iemand die zevert en zeikt volgens sommigen in dit topic, maar ik ben wel iemand met respect voor een paard, en die z'n paard de tijd gunt die hij nodig heeft. Deden maar meer mensen dit. Ik wil mezelf echt niet heilig maken of zo, ik maak ook fouten, maar ik doe altijd mijn best het paard zo gelukkig mogelijk te maken. En dat vind ik zelf eigenlijk de standaard. Dat zou iedereen moeten doen.
Nee, wat gert doet vind ik niet acceptabel en dat zal ik ook nooit gaan vinden. Krijg er nog steeds de rillingen van, al die stress die die paarden krijgen, de negatieve inprent die ze meteen hebben, zo jammer.
ponylies schreef:Sodeletuut schreef:Ik ben het compleet eens met _Heleen. Jammer dat er echt mensen zijn die deze manier van paarden trainen kunnen accepteren, of zelfs réspecteren..... Maar goed, ik heb gister avond mijn mening gegeven, en kan volgens mij de mensen die er van overtuigd zijn dat hij goed is, niet van gedachte veranderen. Dat vind ik jammer, maar goed op de lange of korte termijn komt iedereen er wel achter dat dit écht niet oke is.
Noem mij maar iemand die zevert en zeikt volgens sommigen in dit topic, maar ik ben wel iemand met respect voor een paard, en die z'n paard de tijd gunt die hij nodig heeft. Deden maar meer mensen dit. Ik wil mezelf echt niet heilig maken of zo, ik maak ook fouten, maar ik doe altijd mijn best het paard zo gelukkig mogelijk te maken. En dat vind ik zelf eigenlijk de standaard. Dat zou iedereen moeten doen.
Nee, wat gert doet vind ik niet acceptabel en dat zal ik ook nooit gaan vinden. Krijg er nog steeds de rillingen van, al die stress die die paarden krijgen, de negatieve inprent die ze meteen hebben, zo jammer.
hoho ik zeg niet dat ik mijn paarden niet respecteer hoor,
en ik zal dit ook zeker niet bij mijn eigen paarden laten doen nee hoor,
ik heb er wel het respect voor dat hij gewoon zijn eigen maniet/mening heeft !
heb jij ook toch?
Electra63 schreef:Je hoeft niet iedere pony/paard naar Gert te brengen, maar er zijn altijd wel probleempaarden en als het Gert dan wel lukt, dan is dat IMO altijd nog beter dan naar de slager.
Ik denk, dat iedereen het liefst haar eigen paard op een rustige manier zadelmak maakt, maar sommige paarden zijn daar (door verschillende oorzaken) niet geschikt voor en dan is Gert soms de oplossing.
_zwikkie_ schreef:Sodeletuut schreef:Bah, ik snap niet dat er mensen zijn die dit fijn kunnen vinden voor een paard.
![]()
![]()
Echt waar, al hou hij geld toe geven, hij komt niet eens in de buurt van mijn paarden.
Ja joh, zo krijgt een paard een goede eerste indruk van een zadel, hoofdstel, ruiter, zweep en been. Lijkt me helemaal prima.
Zo laat je je paard toch niet inrijden?? How low could yo go? Direct zadel er op misschien half uur later hupps er zelf ook benen er bij gebruiken.. Ja echt toppie voor zo`n paard om kennis te maken met zn nieuwe leventje.. Bah
Sodeletuut schreef:paardenfreak schreef:hoofdstel heeft hij daar niet in hoor.. dat is dat halster.
Hoofdstel/halster, wat dan ook. Het gaat me om de hele inprent van het rijden die een paard krijgt.
Sodeletuut schreef:Electra63 schreef:Je hoeft niet iedere pony/paard naar Gert te brengen, maar er zijn altijd wel probleempaarden en als het Gert dan wel lukt, dan is dat IMO altijd nog beter dan naar de slager.
Ik denk, dat iedereen het liefst haar eigen paard op een rustige manier zadelmak maakt, maar sommige paarden zijn daar (door verschillende oorzaken) niet geschikt voor en dan is Gert soms de oplossing.
Maar je bekijkt het nu zo zwart-wit.
Alsof er maar 2 opties zijn: Gert en keihard aanpakken of slager? Dat is natuurlijk onzin.
Mijn instructrice werkt ook met probleempaarden, op een paardvriendelijke manier. Alleen ja, dat duurt langer, en daar hebben mensen geen zin in.
Asyaa schreef:En dan verwijs ik terug naar Asther De Jeu. Blijkbaar heeft die ook geen slechte indruk van het rijden gekregen.
Mindfields schreef:Dat ben ik dus een beetje met Electra eens. Uitgeprocedeerde paarden waar echt medisch niks mis mee is die gewoon puur dominant zijn, ok. Maar dan nog zeg ik dan als eigenaar: Dit paard WIL gewoon niet. Wie ben ik dan om te zeggen: Maar ik heb je gekocht als wedstrijdpaard en wedstrijden zul je gaan lopen ook. Dan neem ik of zelf mijn verwantwoordelijkheid voor het einde of ik geef het zelf pensioen op de weide. Heb ik overigens met mijn vorige paard ook gedaan. Die had een heleboel meegemaakt, ik ben een heel eind met hem gekomen waar trainingsstallen er geen heil meer in zagen, uiteindelijk op vertrouwen Z2 geworden met winst, piaffe, passage wissels om de pas, maar na mijn zwangerschap bleek dat hij door de verschillende ruiters die hem hadden gereden dat hij toch weer een knopje om had gezet en toen heb ik besloten dat hij genoeg aan me had gegeven, en dat hij rust verdiende. Nu staat hij 24/7 op de wei, paard van 16 en kerngezond, maar er hoeft nooit meer iemand op zijn rug.
Mindfields schreef:Asyaa schreef:En dan verwijs ik terug naar Asther De Jeu. Blijkbaar heeft die ook geen slechte indruk van het rijden gekregen.
Tegenover de uitzonderingen die er zijn staan veel voorbeelden van paarden die er toch echt door getraumatiseerd zijn.
Ik heb ook meerdere paarden gereden die door ofwel Gert ofwel Herman ingereden zijn. Je hebt geen stuur, geen rem en geen beenhulpen, geen communicatie en geen contact. Het paard gaat flink voorwaarts want dat heeftie geleerd, maar verder is het 1 bonk spanning, die je niet via communicatie kan afvloeien want communicatie kent het paard niet. Hij weet alleen dattie lopen moet. Ik vind dat geen fijne manier van een paard inrijden, dat de rest van zijn gezonde leven nog met ruiters moet rondlopen. De basis leg je maar 1 keer.
Mindfields schreef:Nee gert of herman had er dan een keer of 3, 4 opgezeten. En ja een paard moet voorwaarts, maar niet gespannen voorwaarts. Ik werk liever vanuit de ontspanning en installeer de benodigde knopjes zoals stuur, rem etc al lang voordat er iemand op gaat.
Mindfields schreef:Ja we zien dan elk iets anders denk ik. Ik zie een paard wat compleet overdonderd maar doet wat er gezegd wordt.