zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zoofje

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:05

ik gebruik mijn zweep nauwelijks, het is al genoeg als ik m vast heb. maar als ik hem gebruik is het om het paard wakker te maken als hij begint in te zakken en soms om de achterhand actiever te krijgen.

schwieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:43

Ik gebruik mijn zweep niet veel, meestal om dr wakker te houden. :)
En ook wel eens om haar schouder te begrenzen.

Juicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:44

Als je - je zweep niet voor elk wissewasje gebruikt is een zweep helemaal niet zielig, en is het ook geen straf. Het is meer als teken dat je paard moet opletten. Maar als je - je zweep voor elke pas die je paard fout zet gebruikt, vindt ik het toch wel een beetje zielig worden.

Playle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:24

Lastig een zweep maar bij jonge paarden is het wel een hulpmiddel waar nodig als ze even in slaap vallen..

TinaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:25

Een zweep is niet zielig... als je er correct mee omgaat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:54

Van de week heeft mijn vzp wel echt een oplawaai van mij gehad. Ze viel nl een andere pony in de bak aan.. tja en dat beest is echt een sulletje eerste klas, die deed een mini sprongetje opzij toen zij keihard uithaalde. Sorry maar da's gevaarlijk voor ruiters en paarden, andere paarden aanvallen tolereer ik gewoon niet.

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:04

Een zweep is niet zielig en hoeft ook niet alleen als straf te dienen.
Ik gebruik mijn zweep persoonlijk als ondersteuning van mijn hulpen, die komen niet altijd even snel door namelijk.
Bij mijn oude merrie gebruikte ik een zweep dan wel als straf. Maar dat was omdat ze nogal graag uitprobeert.

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 18:36

TinaT schreef:

Helemaal mee eens!

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:41

Ik denk dat een zweep soms toch wel als straf kan dienen. Je hoeft natuurlijk niet meteen de striemen op de kont van je paard te slaan. Maar als mijn paard echt kliert om onder het werk uit te komen dan krijgt hij wel een tik ja.
Een corrigerende tik om het maar even een term te geven.
Ik heb ook wel eens op een paard gezeten die andere paarden in de bak echt opjaagde en aanviel. Dat vond ik echt niet zielig hoor om die een tik te geven.

Het probleem is trouwens dat als ik geen zweep heb het als volgt gaat:
Pony heeft geen zin meer en gaat stil staan.
Als ik dan benen blijf geven gaat hij alleen maar achteruit of zelfs gewoon helemaal niet.
Als er dan geen consequentie aan zit dan krijg je hem echt niet meer op gang hoor.
Vandaar dat ik wel eens de zweep gebruik.
Laatst bijgewerkt door xAlice op 26-03-12 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

xPiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:43

Ik gebruik de zweep niet om mijn paard klappen te geven op haar kont. Ik gebruik het als extra hulp, wat soms heel handig kan zijn. Als ze bijv. afsnijdt, leg ik mijn zweep in de volgende bocht op haar schouder, waardoor ze niet meer afsnijdt. Ook bij oefeningen zoals schouder binnenwaarts of wijken kan het heel handig zijn als hulp.

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:47

Ik reed laatst op een merrie die eigenlijk met sporen gereden word maar omdat mijn benen daar nog te wiebelig voor zijn reed ik zonder maar wel met zweep. Ze is nogal sloom. We moesten aangalopperen en madame dacht daar anders over. Ik zat vreselijk ongemakkelijk omdat ze vreselijk hoog opgooit dus na 5 minuten was ik het zat en gaf ik haar een redelijke tik. Ze galoppeerde mooi aan en de rest van de les heb ik hem niet meer nodig gehad. Toch een stukje respect leek het wel :)

quincy1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:07

Heeey

Ik vind het niet ziellig hooor zolang je er maar geen misbruik van gaat maken kan het toch wel het is gewoon om de hulp duidelijker temaken

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:51

xEmilieLx schreef:
Ik reed laatst op een merrie die eigenlijk met sporen gereden word maar omdat mijn benen daar nog te wiebelig voor zijn reed ik zonder maar wel met zweep. Ze is nogal sloom. We moesten aangalopperen en madame dacht daar anders over. Ik zat vreselijk ongemakkelijk omdat ze vreselijk hoog opgooit dus na 5 minuten was ik het zat en gaf ik haar een redelijke tik. Ze galoppeerde mooi aan en de rest van de les heb ik hem niet meer nodig gehad. Toch een stukje respect leek het wel :)

Precies :j dat merk ik ook vaak.
1x een tik en dan weten ze ineens dat het misschien wel loont om netjes te luisteren :)*

En ja ik vind het af en toe leuk om zo'n penny te zijn die bij elk goed pasje beloont :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:57

Ik gebruik geen zweep, wel een carrot stick. (verschil is de inwerking ervan) Even los daarvan gebruik ik de stick als verlengstuk van mijn eigen lichaam. (arm dus) Ik beloon er mee, maar kan er ook mee aansporen.

Ruitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:39

Zweep is ter ondersteuning van de hulpen. Luisterd paardlief niet naar je been, geef je tikje bij.

Brilsmurf94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:06

Het gebruiken van een zweep vind ik persoonlijk geen mishandeling.
Het ene paard is ook gevoeliger voor de zweep dan de andere. Beter 1 goede tik dan 10 keer hard schoppen... of denken jullie hier andrs over? Dat kan natuurlijk ook ;)

Rianne_prins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:02

Brilsmurf94 schreef:
Beter 1 goede tik dan 10 keer hard schoppen... of denken jullie hier andrs over? Dat kan natuurlijk ook ;)

Inderdaad, als je je zweep op de juiste manier gebuikt, is dat alles behalve mishanding. Wat is erger, honderd keer een schop is je maag of een keer en tik? Dan zou ik gaan voor een tikje...

nicollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:03

Iedereen denkt er anders over.. Als je het op een consequente manier gebruikt.. En op de juiste manier kom je veder dan elke keer maar weer drijven met je benen ( of sporen..). Ik heb sporen nodig omdat het me niet lukt om met een zweep een zijwaardse gang te krijgen :P... Maar voorwaards krijgen van mijn verzorgpaard gebruik ik een zweep...

Enn ben helemaal eens met het bericht hierboven haha..

welshkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:31

julialovevip schreef:
TinaT schreef:

Helemaal mee eens!

hier ben ik het ook helemaal mee eens :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 23:11

Ik denk dat er een slotje op kan, volgens mij vindt iedereen het wel ok zolang je 'n consequent, correct gebruikt en niet als afranseling. :j

noekie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:38

Ik denk dat het niet erg is om met een zweep te rijden zolang je je paard maar niet 'martelt' /3

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:54

ik rijd zelf zonder zweep of sporen...neem soms alleen een zweep mee als ik alleen op buitenrit ga...van de manege waar ik eerst stond, werd ik niet gelukkig van. de zweep werd daar heel makkelijk gebruikt en er werden ook flinke tikken uitgedeeld! vooral de eigenaresse kan er wat van... die heeft zoiets van ik zal het er wel eens uitslaan en ik sloop het paard!
vreselijk daarom ben ik weggegaan daar...iemand die het eruit moet slaan of wat dan ook is voor mij geen goede ruiter en weet niet hoe rij technische problemen goed opgelost moeten worden! maar ja je kan een plaat voor je hoofd hebben en denken dat je de beste bent...die mensen zijn moeilijk te overtuigen!!!!!
nee zweep is voor mij correctie en een HULPmiddel om een paard wat te leren , dmv gewoon aanleggen of zacht bijtikken!

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:00

Rianne_prins schreef:
Brilsmurf94 schreef:
Beter 1 goede tik dan 10 keer hard schoppen... of denken jullie hier andrs over? Dat kan natuurlijk ook ;)

Inderdaad, als je je zweep op de juiste manier gebuikt, is dat alles behalve mishanding. Wat is erger, honderd keer een schop is je maag of een keer en tik? Dan zou ik gaan voor een tikje...

Ik denk ook dan juist zweep (en spoor) gebruik de training ook een stuk duidelijker kan maken voor het paard.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-04-12 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spam verwijderd.

Eithne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 13:49

Ik ben het eens met TinaT. Als je er correct mee omgaat zie ik geen problemen

Alyss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:18

Dat hangt helemaal van het gebruik af.
Als iemand een minder voorwaarts paard heeft, dan zie ik liever dat diegene 1x een tik geeft, dan wanneer diegene de hele tijd blijft 'schoppen'.
Maar wanneer je een paard echt keihard met een zweep gaat lopen slaan, dan vind ik dat heel erg om te zien...