Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:23

Professor schreef:
fransje23 schreef:
Ik zou graag wat meer uitleg over de schoolstap krijgen. Heb pas enkele maanden geleden van deze term gehoord maar wil er graag meer over weten :)

De schoolstap (pas d´école) is een stap met de diogonale beenzetting van de draf, echter zonder zweefmoment.
Het is een oefening voor de juiste werking van de rug en daardoor tot verhoging van de impuls en van de lichtheid. De oefening is zeer nuttig om het juiste verband te krijgen tussen achterhand en voorhand.

kunt u deze oefening beschrijven hoe daze tot stand gebragt word en hoed deze correct gereden word?

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:19

Schoolstap kende ik ook nog niet.

Mooi om de meningen te horen over de invloed van bouw van het paard. Ik kan mij idd voorstellen dat de invloed van de ruiter een grotere rol speelt (er worden tenslotte ook aardig wat goed gebouwde paarden in de soep gereden)hoewel ik dus echt het idee had dat de mogelijkheden van een niet zo goed gebouwd paard minder waren. Maar ik zit er dus naast, in zoverre dat een minder gebouwd paard er langer over zal doen.

Toch jammer dan dat ik nog niet zo ver ben.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:23

Schoolstap: In de schoolstap is de beenzetting van het paard diagonaal als in de draf, het verschil met de draf is dat er geen zweefmoment is.
Het rechter diagonale benenpaard wordt daarom neergezet voor dat het linker is opgelicht. Een ogenblik staan dus alle 4 benen gelijk op de grond. De laterale en tripedale ondersteuning van de stap zijn dus opgeheven.
Om de diagonalestap te ontwikkelen moet dus het neerzetten van b.v. het linkervoorbeen en het rechterachterbeen gelijktijdig plaats vinden, het neer zetten van het linkervorbeen moet daarom vertraagd worden en dat van het rechterachterbeen moet versneld worden. Het neerzetten van het linkervoorbeen word vertraagd door licht weerstand te bieden met de linkerteugel, beide kuiten onderhouden de impuls,terwijl de rechterkuit door een iets krachtigewerking het rechtachterbeen aktiveert tot vlugger neerzetten.
Op deze wijze word de diagonaal met elkaar in gelijkklang gebracht.
Op dezelfde wijze doet men dit met de rechterdiagonaal.
Voor het verkrijgen van de schoolstap dient men erop te letten dat het paard licht in de hand blijft, de graad van het in de handstellen staat op een zeer hoge graad.
Het is een enorm goede oefening voor de ruiter de samenwerking drijvenvende en weerstandbiedende hulpen op elkaar af te stemmen.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:26

nou ik vind echt niet dat je er naast zit , heel heel grof voorbeeld met een trekpaard ga je geen dressuur rijden , de opleiding van een paard houd niet op bij piaffe alleen het gaat om het hele beeld erom heen en een slecht paard word gewoon nooit zo goed als een correct gebouwd paard.
Daarom kan zo een paard nog wel een enorme emotionele waarde hebben alleen minder geschikt voor in dit geval dressuur Dat neemt niet weg dat ook deze paarden het respect verdienen en gezond getraind horen te worden.

Het zitten alleen al op zulke paarden is al zo een verschil

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:31

Professor schreef:
Schoolstap: In de schoolstap is de beenzetting van het paard diagonaal als in de draf, het verschil met de draf is dat er geen zweefmoment is.
Het rechter diagonale benenpaard wordt daarom neergezet voor dat het linker is opgelicht. Een ogenblik staan dus alle 4 benen gelijk op de grond. De laterale en tripedale ondersteuning van de stap zijn dus opgeheven.
Om de diagonalestap te ontwikkelen moet dus het neerzetten van b.v. het linkervoorbeen en het rechterachterbeen gelijktijdig plaats vinden, het neer zetten van het linkervorbeen moet daarom vertraagd worden en dat van het rechterachterbeen moet versneld worden. Het neerzetten van het linkervoorbeen word vertraagd door licht weerstand te bieden met de linkerteugel, beide kuiten onderhouden de impuls,terwijl de rechterkuit door een iets krachtigewerking het rechtachterbeen aktiveert tot vlugger neerzetten.
Op deze wijze word de diagonaal met elkaar in gelijkklang gebracht.
Op dezelfde wijze doet men dit met de rechterdiagonaal.
Voor het verkrijgen van de schoolstap dient men erop te letten dat het paard licht in de hand blijft, de graad van het in de handstellen staat op een zeer hoge graad.
Het is een enorm goede oefening voor de ruiter de samenwerking drijvenvende en weerstandbiedende hulpen op elkaar af te stemmen.


oke ikdoe dit al aan de longe, wist niet dat dit zo genoemd werd, ik vind het ook een mooie oefening om het het paard ook goed leerd wachten op de ruiter.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:40

Citaat:
oke ikdoe dit al aan de longe, wist niet dat dit zo genoemd werd, ik vind het ook een mooie oefening om het het paard ook goed leerd wachten op de ruiter.

Hiermee komt u niet zo snel mee door, nu uw kans om te beschrijven hoe en wat.
Hoe vertaagd u het voorbeen en versneld het achterbeen???

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:43

Professor schreef:
Citaat:
oke ikdoe dit al aan de longe, wist niet dat dit zo genoemd werd, ik vind het ook een mooie oefening om het het paard ook goed leerd wachten op de ruiter.

Hiermee komt u niet zo snel mee door, nu uw kans om te beschrijven hoe en wat.
Hoe vertaagd u het voorbeen en versneld het achterbeen???

door rustig op de croup te toucheren

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:47

Moll schreef:
Hiermee komt u niet zo snel mee door, nu uw kans om te beschrijven hoe en wat.
Hoe vertaagd u het voorbeen en versneld het achterbeen???

door rustig op de croup te toucheren[/quote]
Dan versneld u het achterbeen. Waarom op de croup???

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:49

waarom de croup, ten eerste is het me zo geleerd zodat de bekken iets kantelen, en het achter been wat versnelt, en zoals u beschrijft vertraag ik het voor been met de teugel

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:01

liberty22 schreef:
nou ik vind echt niet dat je er naast zit , heel heel grof voorbeeld met een trekpaard ga je geen dressuur rijden ,


Maar dressuur is toch per definitie geschikt voor ieder paard en bedoelt om het haalbaar te maken om zonder schade de ruiter te dragen?

(vooropgesteld dat je dan op dat trekpaard gaat rijden)

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:05

liljebo schreef:
liberty22 schreef:
nou ik vind echt niet dat je er naast zit , heel heel grof voorbeeld met een trekpaard ga je geen dressuur rijden ,


Maar dressuur is toch per definitie geschikt voor ieder paard en bedoelt om het haalbaar te maken om zonder schade de ruiter te dragen?

(vooropgesteld dat je dan op dat trekpaard gaat rijden)



ja ben ik idd en dat hoort het doel te zijn maar daarom zit er toch wel erg veel verschil tussen paarden , als je paard het bekken zo heeft staan als bijv, een lusitano anda , of zou heeft staan als een arabier daar zit me nogal wat verschil tussen

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:12

liberty22 schreef:
Daarom kan zo een paard nog wel een enorme emotionele waarde hebben alleen minder geschikt voor in dit geval dressuur Dat neemt niet weg dat ook deze paarden het respect verdienen en gezond getraind horen te worden.

Het zitten alleen al op zulke paarden is al zo een verschil


Absoluut zit er een groot verschil in de manier waarop een paard aanvoelt als je erop zit en ik ben het met je eens dat er ook een verschil in resultaat in de beweging zal zijn.

Maar dat wil dan niet zeggen dat een paard minder geschikt is voor de dressuur. Zoals ik het zie, is dressuur bedoelt voor het paard. Voor ieder paard, opdat het ons kan dragen zonder schade op te lopen.

In die zin spreek je, met alle respekt, jezelf een beetje tegen. Je geeft aan dat ook deze paarden het respect verdienen gezond getraind te worden.
Gezond trainen is dan toch dressuurtraining.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:14

Moll schreef:
waarom de croup, ten eerste is het me zo geleerd zodat de bekken iets kantelen, en het achter been wat versnelt, en zoals u beschrijft vertraag ik het voor been met de teugel

Kantelt het bekken niet eerst wanneer het achterbeen meer onder de massa grijpt?
Mij is geleerd wanneer men op de croup toucheerd de achterhand juist omhoog komt.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:15

ik denk idd dat we het zelfde bedoelen , ieder paard is geschikt voor dressuur daar dressuur is gemaakt voor een paard maar ik dacht dat we het over hoge school rijden hadden en dan denk ik jah dan blijven sommige paarden achter.
HEus ik maak er mijn levensdoel van om het beste uit een paard te halen , of deze nu zeer correct gebouwd is of een haflinger ik noem maar wat , kijk in mijn profiel wat mijn allerbeste vriendie .
Nee een goed paard bestaat bij mij ook heus niet uit botten en spieren allen

Ik moet specefieker in mijn woordkeus zijn ws opdat u niet een verkeerd beeld van mij krijgt

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:21

liberty22 schreef:
ik denk idd dat we het zelfde bedoelen , ieder paard is geschikt voor dressuur daar dressuur is gemaakt voor een paard maar ik dacht dat we het over hoge school rijden hadden en dan denk ik jah dan blijven sommige paarden achter.
HEus ik maak er mijn levensdoel van om het beste uit een paard te halen , of deze nu zeer correct gebouwd is of een haflinger ik noem maar wat , kijk in mijn profiel wat mijn allerbeste vriendie .
Nee een goed paard bestaat bij mij ook heus niet uit botten en spieren allen


Nee, daar ging ik ook absoluut niet van uit hoor. Ben ervan overtuigd dat je het beste voor hebt met je paard en je bent ongetwijfeld een heel stuk verder in de dressuur dan ik.
Ik vond het alleen een beetje vreemde stelling, maar ik denk dat het gewoon wat anders in je inlage stond dan je bedoelde.

We zijn het dan idd eens. Een slecht gebouwd paard zal nooit een correct gebouwd paard worden, maar je kunt wel energie steken in het goed trainen van dit paard, zodat de bewegingen optimaal zijn en dan zal het wellicht evengoed een heel eind komen.

Mits er een goede ruiter op zit
Mag wel zeggen dat je onderschrift helemaal klopt.

In dat opzicht vind ik het dan toch weer erg jammer dat ik in kennis en kunde te kort schiet. De tijd dat ik wekelijks dressuurlessen kreeg ligt lang achter me. Ik heb heel erg veel les gehad, maar ik sta hier tegenwoordig aardig met mijn oren te klapperen.

Ik vond dressuur vroeger ook redelijk saai. Als ik toen toch eens had geweten wat ik nu leer....

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:32

Schoolstap, kende ik niet, ga morgen mijn instructeur uithoren.
Krijg ineens een idee, bij een bepaald gevoel.

Wat betreft bouw paard, geschiktheid dressuur.
Naar mijn idee, kan je mits rekening houdend met sterke en zwakke punten van je paard en daar op in te spelen,
best een heel eind komen. Voorwaarden daarvoor zijn hier al vaak genoeg genoemd.

Heb 2 niet bijzonder getalenteerde paarden (qua karakter goud waard en daar heb ik ze op uitgezocht),
waarbij de eerste vol goede wil is en te veel eigen mening heeft, maar heel veel voor je wil doen.
Ben nooit zover gekomen als hogeschool oefeningen.
De tweede snap ik nog niet helemaal, zoek nog naar de routekaart, maar hij kan alles eigenlijk veel "makkelijker" waarmee ik niet zeg,
dat je het er makkelijker uit haalt, maar dat hij het zelf makkelijker kan. (overigens vind ik het helemaal geen verkeerd paard :o ,
maar hij zal buiten het ideaal beeld van velen vallen, qua maat, bouw en gangwerk.)
Lichamelijk geen toptalent ,maar er zit ook zeker niets in de weg. (en hij is zeker niet perfect.)

Mijn paarden hun grootste beperking is hun ruiter.....
Ga ervan uit dat ik niet te oud ben om te leren, jij ook niet liljebo ;) , dus lees ik hier dapper mee en hoop wijzer te worden.

liberty22

Berichten: 1858
Geregistreerd: 05-10-07

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:36

ja helaas bij iedereen is dat het geval zie mijn onderschrift en niemand is te oud om te leren als je maar wilt

fransje23

Berichten: 15465
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:07

Komt het paard bij de schoolstap ook meer omhoog met de voorhand, gaat meer dragen?

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 09:52

Sjolvir schreef:
Mijn paarden hun grootste beperking is hun ruiter.....
Ga ervan uit dat ik niet te oud ben om te leren, jij ook niet liljebo ;) , dus lees ik hier dapper mee en hoop wijzer te worden.


Vertel mij wat..... ;(
Klopt dat je nooit te oud bent om te leren en dat probeer ik zeer zeker ook (vind ook dat ik dat mijn paarden verschuldigd ben), maar lichamelijk wil het niet altijd even goed (slechte rug etc) , mijn zelfvertrouwen is lang niet meer dat wat het is geweest (kroop vroeger op iedere mogelijke knol, ook op de paarden waar anderen liever niet op zaten) en ik heb momenteel hier geen lesmogelijkheid.
Ik heb eens gesurft gisteren en de mensen die les geven in klassiek dressuur zitten hier minstens een paar honderd kilometer vandaan. Daar ga je niet ff naartoe.


Maar goed... wat ik kan leren, pa ik mee.Daarom lees ik hier dapper verder, lees boeken en kijk dvd
En als de ondergrond weer goed is, begin ik weer met netjes stapoefeningen onder het zadel en kijk vandaar uit verder
(silja moet tenslotte nog vrijwel alles leren, ondanks haar 15 jaar en heeft toch al een sterke eigen mening en Modig heeft ruim een jaar geleerd dat ruiters en begeleiders totaal onbelangrijk zijn en er niet toe doen. :+ )

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:07

Ik reageer wat laat, want ik ben niet zo veel online.

Volgens mij heb ik gezegd of het was in elk geval de bedoeling te zeggen, dat er voor elk paard een plafond is aan wat ie kan bereiken. Maar dat het voor het gezondhouden van een recreatiepaard genoeg is om tot aan schouderbinnenwaarts te geraken. Niet dat dat voor een recreatiepaard het plafond is. Het ging er hier meer om, dat als je gewoon een paard hebt omdat je het leuk vindt om alleen wat in het bos te rijden, dat je dan genoeg hebt aan de arbeid die ik daar had beschreven.

Daarbij: de piaffe is naar mijn mening een basisoefening waarmee slechts de basisafrichting wordt afgesloten. Elk paard kan dus piafferen.

Met de piaffe wordt immers de eerste steen gelegd voor een betere galop en een goede passage. Vandaar dat de piaffe in de klassieke dressuur komt voor de galoparbeid. Mijn EV heeft ook leren piafferen om zijn galop te verbeteren. Echter, hij zat daarmee wel aan zijn plafond, want het zou jaren gaan kosten om vandaaruit de galop zoveel sterker te maken, dat hij ook in de galop meer aan zou kunnen dan een verzamelde galop. En omdat ie al ouder was en dampig begon te worden - hij had al een sportcarriere achter de rug voor zijn dressuurcarriere, heb ik besloten om met hem te stoppen. Met een jonger paard had dit wellicht nog wel gekund.

Ik heb volgens mij ook niet gezegd, dat een minder talentvol of minder goed gebouwd paard per se minder zou kunnen bereiken. Alleen, dat een talentvol paard een heel ander gevoel zal geven dan een minder talentvol paard. En dat als je dus van plan bent om de hogeschool te bereiken, je er beter een geschikt paard voor kunt kopen. Ik heb niet gezegd, dat je dat niet met elk paard zou kunnen bereiken.

Mijn EV had erg veel moeite met balans vanwege zijn bouw. Zelfs na twee jaar intensieve training, bleef dat moeilijk. Natuurlijk kon ik dat wel opvangen, maar het gevoel is toch heel anders met mijn Lipizzaner die heeft daar helemaal geen moeite mee. Dat scheelt zoveel moeite voor je paard en jezelf! Ik heb in de Lipizzaner een paard gevonden dat lijkt op de EV qua karakter en temperament, maar dat qua bouw veel meer geschikt is voor wat ik wil. En niet te vergeten: het ook leuk vindt! Flex vond het echt helemaal niets dat dressuurwerk. Hij deed het voor mij, maar niet omdat zijn hart daar lag. Conversano wil echt graag leren en biedt zelf dingen aan en schudt het allemaal zo uit zijn mouw. Dat is zoveel leuker om mee te werken. Je moet dan wel goed opletten, dat je de goede reactie krijgt en die beloont, want anders wordt het voor het paard onduidelijk. Maar het is echt geweldig. Ik kan met dat paard in weken bereiken, waar ik met Flex jaren voor nodig zou hebben.

Ik vind het dus niet eerlijk naar het paard toe, als de oefeningen 'verworden' tot dagelijkse fitness om 'het lijf beter te krijgen'. Natuurlijk, elk paard wordt er beter van, maar eigenlijk moet je het dan niet hebben over 'rijkunst' of 'dressuur', vind ik. Net zoals dat balkjes draven voor elk paard heel veel goeds doet, maar je kunt dan moeilijk zeggen dat je met je paard aan springtraining doet.
Mijn vorige instructeur zei ook toen ik met Flex aan het trainen was: het is geen dressuur wat je doet, maar gewoon noodzakelijk werk om de basis te leggen voor dressuurrijden. Die ziet de klassen t/m Z2 niet als dressuurrijden, maar als noodzakelijk basiswerk. En ik begin steeds meer die mening te delen, eerlijk gezegd.

@fransje23: de voorhand komt nooit 'meer' omhoog, het is de achterhand die moet zakken. Als de voorhand omhoog komt, dan komt dat doordat het paard zich 'opdrukt' en dit is een teken van foutieve training, meestal doordat de 'verzameling' gevraagd wordt met de hand en de ruiter er dan het achterbeen onderdrijft. Dan gaat het paard wel omhoog, maar niet omdat hij het bekken kantelt.
Alleen de levade is een oefening waarbij absolute oprichting nodig is, om het paard te ondersteunen, nadat het door relatieve oprichting het gewicht volledig op de achterhand heeft genomen.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 29-01-11 10:26, in het totaal 2 keer bewerkt

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:19

Quadripes, dat ben ik met je eens. Dacht ook wel dat je dat bedoelde. Maar is het dan ook niet zo dat als je het met een moeilijk gebouwd paard kan bereiken dat je het dan makkelijker met andere paarden kan bereiken? Ik wil mijn paard ook alles tot en met piaffe en passage aanleren (zijn we nog lang niet) en dat zal ons veel moeite gaan kosten. Vooral omdat ik toch meer recreatief bezig ben. En hij zal nooit kunnen presteren als een correct en talentvol paard. Maar het houdt hem gezond en we zijn lekker bezig.
En we hebben een stuk academisch meegepakt in de opleiding en ik vind het nog steeds leuk om aan de hand te werken, maar ik denk dat inderdaad niet alles uit klassiek wordt meegenomen. Dat het niet alle onderdelen of anders misschien in een andere volgorde meepakt. En daar loop ik inderdaad tegenaan dat mijn paard activiteit verliest. Al gaf mijn eigen gevoel aan dat dat niet goed was en was ik daar zelf al mee aan de slag gegaan.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:50

Citaat:
Alleen de levade is een oefening waarbij absolute oprichting nodig is, om het paard te ondersteunen, nadat het door relatieve oprichting het gewicht volledig op de achterhand heeft genomen.

Volgens de Klassieke opvatting is absolute oprichting fout, dat is de oprichting die door middel van de hand word verkregen.
In tegenstelling van de Relatieve oprichting die in relatie staat met de gevraagde verzameling.
Hier word misschien bedoeld de maximale oprichting voor het paard aangezien de Levade het gewicht geheel word overgenomen op de achterhand.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:56

Citaat:
Ik vind het dus niet eerlijk naar het paard toe, als de oefeningen 'verworden' tot dagelijkse fitness om 'het lijf beter te krijgen'. Natuurlijk, elk paard wordt er beter van, maar eigenlijk moet je het dan niet hebben over 'rijkunst' of 'dressuur', vind ik.

Rijkunst is het zo volmaakt mogelijk rijden van de hogeschool.
Daarvoor moet men het paard "fit" maken anders zou deze de hogeschool oefeningen de uitvoerende Passage Piaffe Pirouette laat staan de schoolsprongen niet kunnen uitvoeren.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:14

ik zeg hetzelfde, professor, als u: het paard neemt in de levade met relatieve oprichting, het gehele gewicht op de achterhand. Echter, de ruiter dient in de levade het paard wel degelijk met de hand te ondersteunen. Dit laatste (= het ondersteunen met de hand) noemt men absolute oprichting en kan alleen in die oefening als correct toegepast gezien worden vlgs de klassieke leer.

Natuurlijk moet men een paard 'fit' maken, dat bedoel ik met basiswerk doen, maar ik doel op iets anders met mijn uitspraken. Ik zie in de AR mensen jarenlang stappen om een paard beter te krijgen. Ik persoonlijk zie die paarden niet verbeteren, maar juist verslechteren in gangwerk.

Verder is de basis natuurlijk heel erg belangrijk, maar dan moet je een paard wel een goede basis geven dmv krachttraining in alle gangen. En daarna pas met de verzamelende arbeid beginnen. In de AR zie ik mensen oefeningen tot in den treure herhalen en herhalen, omdat het paard er beter van zou worden. Natuurlijk wordt het paard gegymnastiseerd, maar ik vind niet dat de paarden er een betere basis van zouden krijgen dan wanneer je een paard gewoon opleidt in de duitsklassieke opleiding met de eerste twee jaar alleen werk op lange lijnen, gebogen lijnen in alle gangen en de schouderbinnenwaarts in de draf om de achterhand al wat dragend te krijgen.

Ik zie juist paarden die steeds minder in staat zijn om zichzelf te dragen, met een slepende achterhand, nauwelijks gebruik van de rug. Doorhangende teugels als bewijs dat er geen verbinding is tussen achterhand en de ruiterhand. Verzameling die door de ruiterhand wordt gevraagd dmv de kandare, en dat is dus geen verzameling. Paarden die niet meer galopperen, maar in een 'oprichting' zonder ruggebruik in een viertakt huppelgalop lopen. De zgn 'meeloop-galop' zoals Steinbrecht het zegt, waarbij de achterhand meehuppelt achter de massa aan.
Het mooiste bewijs is dat als ze 'uit de verzameling' naar een 'uitgestrekte draf' gaan, het paard volledig op de voorhand valt en veel te hard gaat. Terwijl de uitgestrekte draf juist een verzamelde gang moet zijn: vanuit een 'zittende' achterhand gereden, kan het paard niet op de voorhand gaan.

En volgens mij was dat het uitgangspunt van het hele topic?

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:26

Citaat:
ik zeg hetzelfde, professor, als u: het paard neemt in de levade met relatieve oprichting, het gehele gewicht op de achterhand. Echter, de ruiter dient in de levade het paard wel degelijk met de hand te ondersteunen. Dit laatste (= het ondersteunen met de hand) noemt men absolute oprichting en kan alleen in die oefening als correct toegepast gezien worden vlgs de klassieke leer.

Nee u zegt dat er absolute oprichting bestaat ik wijs dit af, die bestaat niet volgens de Klassieke leer, bij de Levade is het paard wanneer goed uitgevoerd niet ondersteund door de hand dan is het een "falsche" dus de Pessade.

Citaat:
Natuurlijk moet men een paard 'fit' maken, dat bedoel ik met basiswerk doen, maar ik doel op iets anders met mijn uitspraken. Ik zie in de AR mensen jarenlang stappen om een paard beter te krijgen. Ik persoonlijk zie die paarden niet verbeteren, maar juist verslechteren in gangwerk.

Dan dient u dat duidelijkere naar voren te brengen, u schrijft veel maar ook tegenstrijdig, AR bestaat daarin kunstjes te leren zonder werkelijk te gymnastieseren, uit uw vorige verhaal leek mij dat u gymnastieseren het sterken door oefeningen afwees.
Laatst bijgewerkt door Professor op 29-01-11 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt