Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:22

Misschien moet je dan goed lezen. Ze heeft het over mensen die eetverslaafd zijn en zich daarbij niet verdiepen in wat ze eten. En laten we wel wezen: 90% van de mensen in Nederland heeft geen benúl van wat ze allemaal eten. Geen flauw idee waar hun vlees vandaan komt, of het fruit/de groente wel of niet bespoten is, hoe het groeit, waar het vandaan komt, wat de beste groente is voor dit seizoen, of er chemische middelen aan hun eten toegevoegd is of niet.......
Mensen eten teveel en te vet, te zoet. Veel mensen zijn verslaafd aan vetten (slechte vetten met name) en koolhydraten (en weer de slechte). Ons eten is verzadigd met vet, met suiker, met conserveringsmiddelen, met ik weet niet wat....... De helft van de mensen heeft overgewicht. Dat zegt iets....
Dat het jullie raakt: ik heb bijna de neiging om te zeggen: stel je niet zo aan. Het gaat er helemaal niet om wie er gekwetst wordt, het is ook niet de bedoeling om te kwetsen, het gaat er hier om wat er gezond en goed is voor het paard. Kom niet elke keer met die gekwetste ego's aanzetten, maar ga gewoon eens eerlijk kijken wat je kan doen, hoe je het beter kan doen voor het paard.
Jij wilde paardrijden. Daarmee kreeg je ook een verantwoordelijkheid op je nek, maar iedere keer dat mensen serieus op die verantwoordelijkheid aangesproken worden, komen die zielige egootjes weer om de hoek....... kom op zeg, daar gaat het helemaal niet om. Neem je verantwoordelijkheid eens serieus.
En die slappe smoezen van: als het paard er maar geen last van heeft, ben ik nu ook wel een beetje zat. Het paard moet het rijden net zo goed leuk vinden, en misschien nog wel leuker, want die heeft geen keuze in dit hele verhaal, maar moet wel de consequenties dragen van de keuzes van de eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:25

piezze schreef:
;) Graag gedaan hoor.
Ik zit juist een boek te lezen over eetverslaving. (Monster & Mo, nooit meer op dieet van Monique Rosier), een echte eyeopener en echte aanrader voor mensen met eetproblemen. Ik moest hier gewoon even op reageren. Denk niet dat er veel mensen bewust voor kiezen om zwaar overgewicht te hebben, het is alleen bar lastig om er weer vanaf te komen.

Offtopic gelul dit, spijt me wel. Daar gaat dit hele topic niet over, gaat over mensen die te zwaar zijn voor hun paard.
Het interesseert me geen bal waardoor mensen te dik zijn geworden, echt helemaal niks. Maar je moet gewoon niet willen paardrijden als je meer dan een paar kilo overgewicht hebt, want dat is slecht voor je paard.
JIj hebt geen récht op rijden. Dat is nonsens. Het paard heeft er wel recht op om goed en eerlijk behandeld te worden.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:29

Als je wat stevig bent moet je gewoon op een wat steviger paard *D
Een paard kan veel hebben maar soms is het wel teveel.
Omdat een paard er niet zelf voor kan opkomen vind ik dat je als je te dik bent zelf moet nagaan
of dat wel eerlijk voor je paard is om erop te gaan.
Laatst bijgewerkt door Tara_Jenny op 23-01-11 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Re: Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:32

Ik zeg nergens dat iemand recht heeft op paardrijden. Dat is pas gel*l, sorry voor offtopic.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:36

kellymeup84 schreef:
Hallo mensen,

Ik wil even een discussie uitlokken en ben erg benieuwd naar jullie mening.
Deze discussie is niet om mensen te beledigen of te kleineren maar om te zorgen dat er meer begrip komt voor stevige/forse mensen in de paardensport.

In de paardensport is er helaas een ideaal beeld van een ruiter.Het gebruikelijke ruiterbeeld is een slanke en niet te lange ruiter.
Een ruiter met veel overgewicht of een stevige bouw wordt al snel beledigd of gekleineerd.Deze mensen krijgen dan te horen dat de rug van het paard doorzakt als ze er op gaan zitten of dat het geen gezicht is om zo'n dikzak op het paard te zetten.Hier ben ik zelf erg op tegen.Zelf hou ik er helemaal niet van om iemand te kleineren of te beledigen.Ik ben van mening dat iedereen van deze mooie sport moet kunnen genieten.En dat iedereen eventueel aan de wedstrijdsport moet kunnen deelnemen?
Hebben deze mensen ook niet gewoon het recht om te genieten van de paardensport?????Worden ze al niet genoeg beledigd en gekleineerd in de maatschappij?

Graag wil ik weten wanneer jullie een ruiter te fors/stevig/dik vinden voor het rijden op een paard.En wat jullie vinden van deze stelling?

Groetjes van een jurylid die graag wil dat iedereen gelijk is!!!!!!!!!!!!!!!

Dit is de vraag, mijn on-topic reactie is dat "wij" niet te bepalen hebben of iemand te fors/stevig/dik is maar dat de persoon dat zelf doet. Iedereen is verantwoordelijk voor de eigen keuzes en daden en als iemand om raad vraagt kun je je advies geven. Iedereen is verder gelijk in mijn ogen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:38

Ik ontken ook niet dat echt te zware mensen beter niet meer op hun paard stappen, ik heb enkel moeite met de reactie van die betreffende bokker (kwetsend en grof), waar ik ook problemen mee heb is de norm die altijd maar verlaagt word kwa gewicht. In de maatschappij wordt er al zo een druk uitgeoefend om een "perfect maatje" te hebben, ik vind het erg dat men hier ook heel zwart/wit denkt, ik erken als je wedstrijden rijd dat je over een goed conditie moet beschikken. Maar om een wandelingetje te maken kan dit minder kwaad.

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:39

@Jasmijn78 en @Yamcha
Je kan wel blijven proberen om je standpunt duidelijk te maken maar blijkt helaas toch niet te werken. Zodra het woord "dik" in van de berichten staat dan schieten de dikkere mensen direct in de verdediging.

We kunnen wel 100x uitleggen dat het niet gaat om mensen met een paar pondjes meer maar juist om de mensen met zwaar overgewicht. Blijkbaar kan dat niet los van elkaar worden gezien waardoor de discussie zich na elke 3 pagina's weer herhaalt....

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:43

Heweco: wat vind jij zwaar overgewicht, echt concreet? Is dit voor u 5 kilo, 10 kilo,.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:50

chanel1985 schreef:
Ik ontken ook niet dat echt te zware mensen beter niet meer op hun paard stappen, ik heb enkel moeite met de reactie van die betreffende bokker (kwetsend en grof), waar ik ook problemen mee heb is de norm die altijd maar verlaagt word kwa gewicht. In de maatschappij wordt er al zo een druk uitgeoefend om een "perfect maatje" te hebben, ik vind het erg dat men hier ook heel zwart/wit denkt, ik erken als je wedstrijden rijd dat je over een goed conditie moet beschikken. Maar om een wandelingetje te maken kan dit minder kwaad.

Oh kom op, we weten allemaal dat je het over Jasmijn hebt, zeg dat dan gewoon.

De norm wordt niet verlaagd, dat is nonsens. De mensen worden alleen groter, dikker en dus zwaarder. En daardoor lijkt de norm lager, maar die is al jaren hetzelfde. Maar nogmaals: het gaat helemaal niet om jou, het gaat om de gezondheid van het paard. En er zijn normen voor wat een paard kan dragen en wat niet. En dat jij daar niet aan voldoet betekent niet dat die norm nergens op slaat, het betekent dan dat jij iets verkeerd aan het doen bent. Alleen omdat je blijkbaar wat moeite hebt omdat te aanvaarden, ga je dat afreageren op Jasmijn, en ik vind dat niet helemaal eerlijk. Want het is niet Jasmijn die hier persoonlijk wordt (want die praat nog steeds in het algemeen) maar jij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:56

chanel1985 schreef:
Heweco: wat vind jij zwaar overgewicht, echt concreet? Is dit voor u 5 kilo, 10 kilo,.....

Ik weeg 60 kg. Als ik 10 kilo zou aankomen en ik zou een paard hebben die maximaal 80 kg mag dragen (kledij en zadel wegen ook 10 kg samen) dan is 10 kg te zwaar. Dan kan ik dan niet meer op het paard. Dan heb je het over een warmbloed van 1.65, zoiets.

Zou ik een paard van 1.75 hebben, dan kan ik daar ook met 10 kg meer wel op. Want die kan meer dragen, zonder dat hij er een probleem van krijgt. Zo simpel ligt het voor mij eigenlijk.

Zie ook hoe dan ook niet in wat daar kwetsend aan is, eigenlijk. Wat kan er in hemelsnaam zo kwetsend zijn aan een rekensom?
hecowo schreef:
@Jasmijn78 en @Yamcha
Je kan wel blijven proberen om je standpunt duidelijk te maken maar blijkt helaas toch niet te werken. Zodra het woord "dik" in van de berichten staat dan schieten de dikkere mensen direct in de verdediging.

We kunnen wel 100x uitleggen dat het niet gaat om mensen met een paar pondjes meer maar juist om de mensen met zwaar overgewicht. Blijkbaar kan dat niet los van elkaar worden gezien waardoor de discussie zich na elke 3 pagina's weer herhaalt....

Zegt dan toch meer over die mensen dan over mij, denk ik zo.......
Het zijn gewoon feiten, niks meer of minder. Dan kun je je ook gekwetst gaan voelen door de weegschaal, dat is van hetzelfde kaliber ongeveer :') Sorry, maar ik vind het een beetje aanstelleritis. Feiten zijn feiten, niks anders. Het gaat helemaal niet om die ruiter in de eerste plaats.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:59

ten eerste ik heb haar ook in een vorige post bij naam genoemd, ten tweede ik ga ook voor een groot stuk akkoord wat ze zegt, alleen de manier waarop heb ik problemen mee ( zit precis terug in het eerste leerjaar) dit is iets heel anders en ten derde ik voel mij helemaal niet aangesproken en ben helemaal niets verkeerd aan het doen,zoals jij het zo mooi omschrijft en als ik dat wel aan het doen ben zijn het jouw zaken nog niet eens en zodoende heb ik geen moeite om iets te aanvaarden waar ik geen last van heb.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 23-01-11 19:00, in het totaal 2 keer bewerkt

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:59

@Chanel1985 Dat valt niet in Kilo's uit te drukken aangezien 5 of 10 of 20kg op een persoon van 1,60 een heel ander verhaal is dan bij iemand van 1,85m.

Om toch een idee te geven, iemand met een gewicht tegen van +/- 90kg vind ik zeer discutabel, ongeacht hoe groot of sterk de paard/pony is die hij of zij rijdt!!!!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:00

LenaBaars schreef:
moet zeggen dat ik het inderdaad vreemd vind dat er rijbroeken maat 54 bestaan, welk paard kan hierdoor gegymnastiseerd worden? Lijkt me voor een belg net zo zielig als de volgepakte ezeltjes in derde wereldlanden...

Misschien voor diegenen die door omstandigheden niet meer kunnen rijden, maar wel in tenue les geven?

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:01

Ja prima, maar de gezondheid en het welzijn van het paard mogen niet in gevaar komen door het gewicht van de ruiter.
Denkt de topic-opener hier anders over?

Als je wil rijden, prima, maar doe dat wel op een paard die jouw gewicht aan kan, ga hierbij na dat je nóóit meer dan 20% van
het gewicht van de pony/het paard mag wegen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:08

jasmijn78 schreef:
Verder zijn mensen met zwaar overgewicht niet van de lucht dit geworden. ieder pondje door het mondje. Als jij als mens er al een ongezond eetpatroon op nahoud, je nooit in verdiept hebt in voedingsstoffen, wat ze doen etc. Als dat je interesse niet heeft, hoe kun je dan voor je paard een gezond voedingspatroon bedenken? En voor iedereen die meent dat ze dat wel kunnen: waarom doe je het voor jezelf dan niet?

Dit is wat onnodig kwetsend is in mijn ogen. Verder voel ik me met mijn 65 kilootjes niet aangesproken. Dus waar jullie dat op baseren? Een beetje tegengas moeten jullie tegen kunnen hoor dames.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:09

piezze schreef:
jasmijn78 schreef:
Verder zijn mensen met zwaar overgewicht niet van de lucht dit geworden. ieder pondje door het mondje. Als jij als mens er al een ongezond eetpatroon op nahoud, je nooit in verdiept hebt in voedingsstoffen, wat ze doen etc. Als dat je interesse niet heeft, hoe kun je dan voor je paard een gezond voedingspatroon bedenken? En voor iedereen die meent dat ze dat wel kunnen: waarom doe je het voor jezelf dan niet?

Dit is wat onnodig kwetsend is in mijn ogen. Verder voel ik me met mijn 65 kilootjes niet aangesproken. Dus waar jullie dat op baseren? Een beetje tegengas moeten jullie tegen kunnen hoor dames.

vind ik idd ook,
ik snap het eerste deel wel, maar het 2e deel vind ik een beetje onzin.
wel vind ik, dat wanneer je niet op je eten WILT letten (dus niet iedereen moet zich aangesproken voelen),
dat het dan je eigen 'schuld' is dat je niet kan rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:13

chanel1985 schreef:
ten eerste ik heb haar ook in een vorige post bij naam genoemd, ten tweede ik ga ook voor een groot stuk akkoord wat ze zegt, alleen de manier waarop heb ik problemen mee ( zit precis terug in het eerste leerjaar) dit is iets heel anders en ten derde ik voel mij helemaal niet aangesproken en ben helemaal niets verkeerd aan het doen,zoals jij het zo mooi omschrijft en als ik dat wel aan het doen ben zijn het jouw zaken nog niet eens en zodoende heb ik geen moeite om iets te aanvaarden waar ik geen last van heb.

Je reageert wel enorm aangebrand voor iemand zich totaal niet aangesproken voelt :')

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:15

Yamcha schreef:
Misschien moet je dan goed lezen. Ze heeft het over mensen die eetverslaafd zijn en zich daarbij niet verdiepen in wat ze eten. En laten we wel wezen: 90% van de mensen in Nederland heeft geen benúl van wat ze allemaal eten. Geen flauw idee waar hun vlees vandaan komt, of het fruit/de groente wel of niet bespoten is, hoe het groeit, waar het vandaan komt, wat de beste groente is voor dit seizoen, of er chemische middelen aan hun eten toegevoegd is of niet.......
Mensen eten teveel en te vet, te zoet. Veel mensen zijn verslaafd aan vetten (slechte vetten met name) en koolhydraten (en weer de slechte). Ons eten is verzadigd met vet, met suiker, met conserveringsmiddelen, met ik weet niet wat....... De helft van de mensen heeft overgewicht. Dat zegt iets....

En dus???

Dat het jullie raakt: ik heb bijna de neiging om te zeggen: stel je niet zo aan. Het gaat er helemaal niet om wie er gekwetst wordt, het is ook niet de bedoeling om te kwetsen, het gaat er hier om wat er gezond en goed is voor het paard. Kom niet elke keer met die gekwetste ego's aanzetten, maar ga gewoon eens eerlijk kijken wat je kan doen, hoe je het beter kan doen voor het paard.

[u]Dat doe ik[/u] en toch vind ik de tekst onnodig kwetsend voor mensen met overgewicht. Dit zelfs terwijl ik er zelf totaal geen last van heb.

Jij wilde paardrijden. Daarmee kreeg je ook een verantwoordelijkheid op je nek, maar iedere keer dat mensen serieus op die verantwoordelijkheid aangesproken worden, komen die zielige egootjes weer om de hoek....... kom op zeg, daar gaat het helemaal niet om. Neem je verantwoordelijkheid eens serieus.
En die slappe smoezen van: als het paard er maar geen last van heeft, ben ik nu ook wel een beetje zat. Het paard moet het rijden net zo goed leuk vinden, en misschien nog wel leuker, want die heeft geen keuze in dit hele verhaal, maar moet wel de consequenties dragen van de keuzes van de eigenaar.

Dat onderstreepte geld voor iedere combinatie. Daar moet je altijd je best voor doen. Nergens is gezegd dat paarden het rijden niet leuk vinden als de persoon dikker is, dat is een aanname. Niemand weet echt wat een paard vindt of voelt. (edit spelfoutje, niet vind maar vindt)

Daarom zei ik ook al eerder dat het ieders eigen verantwoording is de keuzes te maken van te dik of niet te dik. Er is geen onafhankelijke instantie waar je je toe kan wenden.
Laatst bijgewerkt door piezze op 23-01-11 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:17

Ik voel mij niet aangesproken, maar moet iedereen alleen maar ja schudden en akkoord gaan? Dan zou er geen forum meer moeten bestaan he en uw post was ook niet al te vriendelijk.

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:23

verbaas me elke keer weer over die eeuwige strijdt tussen vrouwen onderling, over wie zich wel of niet aangesproken moet voelen!... Het is een forum, just deal with it!!!!!
Sorry dames, niet om iedereen over een kam te scheren maar gaarne wel on-topic blijven....
Vindt deze discussie een grillig karakter krijgen en vraag me dan ook sterk af wat de laatste pagina's dan ook nog hebben toegevoegd aan de hoofdvraag!!

Laten we ons met zijn allen meer richten waarom, je juist moet oppassen voor overgewicht en wat daarvan de consequenties voor het paard of pony kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:26

@ piezze: maar dat zegt dan imo meer over jou dan over de tekst hoor, want die was gewoon in het algemeen gesteld. Buiten dat: het gaat om het paard. En wat zij noemt zijn gewoon feiten. Ik kan werkelijk niet begrijpen wat daar nu zo kwetsend aan is.

Het is ook een feit, dat als je obesitas hebt, dat je kans op diabetes, een hartaanval en artrose vele malen vergroot wordt. Dat kun je ook kwetsend vinden, en het dan niet willen horen, je kunt het ook ter harte nemen, en eventueel hulp inschakelen om die kans te verkleinen. Wat is verstandiger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:29

chanel1985 schreef:
Ik voel mij niet aangesproken, maar moet iedereen alleen maar ja schudden en akkoord gaan? Dan zou er geen forum meer moeten bestaan he en uw post was ook niet al te vriendelijk.

Ik heb ook werkelijk geen flauw idee hoe ik op een vriendelijke manier moet zeggen dat je je niet zo moet aanstellen, en je niet af moet reageren op de boodschapper (in dit geval Jasmijn).

Echt, terug ontopic, please, en vraag je af wanneer een ruiter te zwaar is. En bij mij ligt die grens ook bij 90 kg.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:30

Ik snap niet waar iedereen over valt hoor.. Het is toch logisch dat zo min mogelijk extra ballast het fijnst is voor een paard? 20 kg ballast is ook prettiger voor een paard dan 50kg. :D Dus ik snap niet waarom je zelf niet zou willen streven naar zo min mogelijk onnodige ballast (overgewicht).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:32

Jij snapt het :D Dat lijkt mij nu ook :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:36

Yamcha schreef:
chanel1985 schreef:

Ik heb ook werkelijk geen flauw idee hoe ik op een vriendelijke manier moet zeggen dat je je niet zo moet aanstellen, en je niet af moet reageren op de boodschapper (in dit geval Jasmijn).

Echt, terug ontopic, please, en vraag je af wanneer een ruiter te zwaar is. En bij mij ligt die grens ook bij 90 kg.

Lezen kan je precies ook niet hé (of alleen wat je wilt lezen), ik reageer mij niet af op jasmijn maar ik mag toch vinden dat sommige reactie anders geschreven had kunnen worden (ik ga eigenlijk akkoord met haar) of mag ik geen mening hebben?
Nu ga ik op mijn handen zitten want alles wat ik zeg wordt toch verkeerd opgepakt.