TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:49

Helaas zijn er echt mensen die een bit zielig vinden en dus met een hackamore rijden.
Dat is het grote nadeel van een "modeverschijnsel". Dat mensen zich beter gaan verdiepen en heel bewust keuzes maken, daar zal niemand iets op tegen hebben.
Maar het aantal dat de klok heeft horen luiden, maar geen idee heeft waar de klepel hangt wordt ook steeds groter.
Dat in combinatie met de steeds verminderende zelfkennis, of het onvermogen kritisch naar jezelf te kijken zorgt ervoor dat teveel mensen bitloos om de verkeede reden kiezen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:29

Ik kan niet voor elke bitloze ruiter spreken natuurlijk ;) , dat wil ik ook helemaal niet, maar mij valt juist op (in mijn eigen directe omgeving) dat mensen bewust voor bitloos kiezen (of afwisselen met met bit rijden) en zich wel degelijk verdiepen in het bitloos rijden en de diverse optomingen op dat gebied. Dan heb ik het ook over verstandige, volwassen mensen ;) . Ik vind het heel kwalijk dat traditionele winkels hacks gaan verkopen, terwijl ze er de ballen verstand van hebben (die ken ik dus ook :( ). Hetzelfde geldt voor touwhalsters. Hoe vaak ik van (jonge) kinderen niet de vraag krijg 'waar koop je zo'n halster?' en dan leg ik ze vriendelijk uit dat ik geen touwhalster heb voor de 'mooi', maar omdat ik er veel mee werk (voor het grondwerk en mijn pony staat verder altijd los bij de dagelijkse verzorging, dus ik gebruik mijn gewone stalhalster eigenlijk nooit, soms rij ik er ook mee). Kinderen hebben daar dus niets aan en ik moet er ook niet aan denken dat die met hun handen aan een touwhalster hangen/trekken. :\
Ik ga het ze dus ook niet vertellen, wat voor fijn adresje ik heb voor al mijn kleurige touwhalsters. :P

Het begint dus al bij de verkoop, denk ik. Want als je een bit 'zielig' vindt, waarom ga je dan met een hack rijden? Dat snap ik ook niet helemaal......

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:34

op dit moment ga ik dus echt nog niet bitloos rijden.
Mijn paard is soms echt sterk!
dan geef ik liever zachte commando's met bit.
Dan dat ik zonder bit aan zijn neus zit te sorren, omdat hij anders echt niet luisterd :n

ponypak

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 13:36

ik rij ook bitloos, ik heb het gevoel dat het paard dit ook een stuk fijner vind.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:47

Ik rijd ook zowel met bit als met een bitloze optoming. Maar ik merk eerlijk gezegd weinig verschil, de reacties op mijn teugelhulpen zijn ongeveer hetzelfde en op teveel druk krijg ik ook een zelfde geirriteerde reactie. Maar er zijn vast ook wel paarden of ruiters die het een fijner vinden dan het ander.

Er zijn trouwens volgens mij wel beduidend veel mensen meer tegen aangespannen bitloos rijden, als dat er echt mensen fel tegen bitloos onder het zadel zijn. Daar hoor ik het ook wel van mensen die het wel eens geprobeerd hebben trouwens (of iig instructeurs waarvan leerlingen het geprobeerd hebben). Ik heb het idee dat het ohz vaak mensen zijn die het nooit gedaan hebben die het gevaarlijk oid vinden.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 13:57

Ik zie niet zoveel kwaads in met bit rijden, een bit is in mijn ogen ook niet bedoelt om eens lekker aan te sjorren maar meer als een hulp middel. Ik rijd zelf meestal met een vrij losse teugel, er is wel contact maar niet te veel druk op de mond. Ik zie ook mensen vol op in de mond trekken met een bit. Ik weet zelf niet zoveel van bitloos, maar het lijkt me ook dat niet alle paarden geschikt zijn om zonder bit gereden te worden.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:15

Ik ben er niet op tegen , maar ik rijd er niet mee.
Die hoofdstellen zijn een beetje te duur om te proberen , en als Orlando er dan helemaal niet fijn op reageert heb ik het hoofdstel ook voor niks gekocht ;)
En je mag er maar tot de L wedstrijden mee rijden toch ?

Misschien als ik een goedkope vind , dan ga ik er mee springen :D
Mag je met Bitloos ook springwedstrijden rijden ?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:44

xxOrlando schreef:
Misschien als ik een goedkope vind , dan ga ik er mee springen :D
Mag je met Bitloos ook springwedstrijden rijden ?

Touwhalster is heel goedkoop :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:13

Er zijn diverse 'uitprobeer' acties bij een aantal bitloos websites, hoor. ;)
Dan kun je voor een klein bedragje diverse bitloze optomingen uitproberen. Dus dat argument is niet meer nodig. ;)

Verder mag je met een touwhalster geen wedstrijden rijden. ;)
Dus, helaas...... En die van de ruitersportshop kost rond de 50 euro, dat lijkt mij nog best te doen. (al hoewel ik dat hoofdstel gauw doorverkocht heb ;), maar er zijn mensen die er wel fijn mee kunnen rijden).

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:40

Nouja , kijk bij divoza ( bij ons ) zijn ze dus nog steeds 70/80 euro. En bij EJ heb ik ze NOG niet gezien :P

& zo'n touwhalster heb ik nog niet gezien eigenlijk :')
Maar met welke mag je dan springwedstrijden rijden ?
EDIT : Heb even op google gekeken , denk dat ik er zelf een ga maken :D , maar scheurt dat niet op zijn hoofd ?
En eigenlijk kan ik dus ook wel met een gewoonhalster rijden :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:14

Ik rijdt met een gewoon halster. Op een hengst:
foto

Van springen weet ik alleen dat vanaf de Z alles mag en dat in andere rubrieken dispensatie kan worden aangevraagd als het paard een mondprobleem heeft bv. Maar wellicht is het tegenwoordig al weer anders.
Het is op bokt vaker voorbij gekomen, dus als je de zoekfunctie gebruikt, vind je wellicht een uitgebreider antwoord.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:28

kamsel schreef:
Helaas zijn er echt mensen die een bit zielig vinden en dus met een hackamore rijden.
Dat is het grote nadeel van een "modeverschijnsel". Dat mensen zich beter gaan verdiepen en heel bewust keuzes maken, daar zal niemand iets op tegen hebben.
Maar het aantal dat de klok heeft horen luiden, maar geen idee heeft waar de klepel hangt wordt ook steeds groter.
Dat in combinatie met de steeds verminderende zelfkennis, of het onvermogen kritisch naar jezelf te kijken zorgt ervoor dat teveel mensen bitloos om de verkeede reden kiezen.

Een hackamore is echt niet paardvriendelijker dan een bit.
Het zijn hele apparaten die op de neus drukken, ik heb toevallig laatst een paard gezien die er een droeg.
Het kan ook niet anders dan dat ze veel druk kunnen zetten op de neus anders kunnen top springruiters geen parcours springen van 1.60 met een hackamore met die hete paarden die ze op de achterbenen moeten houden.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:16

Ik rij bitloos omdat ik dan meer vrijheid voel!

bobbie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:18

Ik rijd in het bos gewoon met bit enzo, omdat mijn pony er nog niet op ingesteld is om bitloos te rijden. Maar terreinritjes gaan wel gewoon bitloos en dat vind ik ook heerlijk dan voel je gewoon 100% vertrouwen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:21

Maar je hebt natuurlijk ook allerlei soorten manieren van bitloos paardrijden.
Van een halster met twee touwtjes tot een hackamore.
Net zo verschillend en paard(on)vriendelijk als er soorten bitten bestaan.
En natuurlijk van de ruiter die erop zit, dat is denk ik nog het meest belangrijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 22:41

xxOrlando schreef:
Nouja , kijk bij divoza ( bij ons ) zijn ze dus nog steeds 70/80 euro. En bij EJ heb ik ze NOG niet gezien :P

& zo'n touwhalster heb ik nog niet gezien eigenlijk :')
Maar met welke mag je dan springwedstrijden rijden ?
EDIT : Heb even op google gekeken , denk dat ik er zelf een ga maken :D , maar scheurt dat niet op zijn hoofd ?
En eigenlijk kan ik dus ook wel met een gewoonhalster rijden :')

Nee, ik bedoel die van de ruitersportshop.com! ;)
Daar ben ik destijds mee begonnen. Maar bij mijn paard werkte de release niet goed en was dus onduidelijk. Dat is niet zo handig als je je paard er mee inrijden wilt. :')
Dus ik heb destijds WEL heel wat geld uitgegeven aan bitloze uitprobeersels, aangezien je toen nog geen testservice had in bitloze hoofdstellen. Die heb je tegenwoordig wel bij o.a. www.bitloos.nl en www.bitloosrijden.nl (als dat nog steeds zo is).

Dus je hebt echt wel goedkope mogelijkheden. ;)
Een touwhalster scheurt niet. Daarom mag je daar ook nooit een paard aan vast zetten of zonder toezicht mee rond laten lopen. Ze zijn sterker dan het gemiddelde hoofdstel. ;)
Niet zelf gaan prutsen. Zou ik niet doen. :n

Je kunt ook met een gewoon halster rijden, maar ik vind ze persoonlijk te onduidelijk voor de meeste paarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:03

Wat is er onduidelijk aan links, rechts, ho en ga? Dat is hetzelfde met elk materiaal of er nou bit of bitloos is. Ik rijdt bv ook zijgangen en wendingen om de achterhand... dus zo onduidelijk lijkt me dat niet.
Overigens ligt een en ander vooral aan de rijkunst van de ruiter. Er is wel meer dan tekens naar het hoofd toe om aan te geven wat er verlangd wordt.
als iets dus onduidelijk voor het paard lijkt, is het wellicht omdat de ruiter onduidelijk is met de hele hulpen combinatie. Want ook zonder hoofdstel moet een ruiter prima in staat zijn te rijden.
Uiteraard zijn niet alle paarden even slim, maar zelfs een koe kun je rijden aan een halster...

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 01:08

Ik heb nog een aardig filmpje gevonden, over wat een bit (verschillende) in een mond doet, als je het niet goed kan hanteren. Verder gaat het ook nog even in over het hanteren van een rijzweepje...

Iljaa1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 03:04

Het móet voor het paard fijn zijn.
Hier is 1 pony die bitloos gereden word maar dat is omdat ze maar een halve tong heeft..
(Afgebeten door ander paard)
Gr

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 03:08

Zo zie je maar, hoe gevaarlijk tongzoenen kan zijn.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 10:41

@twiggy2008
bedankt voor die site's ga ik zeker eens op kijken :D En hopen dat ze die actie nog hebben!
ikzelf heb met mijn pony wel vaker met halster gereden,het nadeel is nog wel dat ik hem niet echt nagevelijk krijg :')
nouja oefening baart kunst (tog :'))

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:27

MaXcomX
Zo zie je dat als je het bit verkeerd gebruikt het niet goed is.
Maar dat geldt wel voor alle soorten manieren van omgaan met het paard.
Bij bitloos rijden komt de druk die je in het filmpje ziet op de buitenkant van de neus.
Daar is een paard ook heel gevoelig dus bij verkeerd gebruik even pijnlijk als een verkeerd gebruikt bit.
Dus bij bitloos rijden wil niet zeggen dat je de druk die je in het filmpje ziet, niet hebt.
De enige manier om zonder druk op het paardenhoofd te rijden is zonder hoofdstel of halster.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:19

Lusitana schreef:
Wat is er onduidelijk aan links, rechts, ho en ga? Dat is hetzelfde met elk materiaal of er nou bit of bitloos is. Ik rijdt bv ook zijgangen en wendingen om de achterhand... dus zo onduidelijk lijkt me dat niet.
Overigens ligt een en ander vooral aan de rijkunst van de ruiter. Er is wel meer dan tekens naar het hoofd toe om aan te geven wat er verlangd wordt.
als iets dus onduidelijk voor het paard lijkt, is het wellicht omdat de ruiter onduidelijk is met de hele hulpen combinatie. Want ook zonder hoofdstel moet een ruiter prima in staat zijn te rijden.
Uiteraard zijn niet alle paarden even slim, maar zelfs een koe kun je rijden aan een halster...

Je moet ten alle tijde met je zit rijden, tuurlijk, helemaal mee eens, maar niet elk (jong) paard reageert meteen 100% op je zit of teugelhulpen.
Ik vind dat een optoming, bitloos of niet, geen ruis mag geven. En helaas heb ik ervaren dat sommige bitloze optomingen teveel ruis geven. Mijn Sam heeft echt wijken voor druk moeten leren en dat is ook een oefening die je goed moet bijhouden bij hem, aangezien hij niet erg gevoelig is voor bepaalde zaken :+ . Hij heeft iets teveel eigen initiatief, wat je gelukkig ook positief om kan buigen, maar het vereist wel wat van je als ruiter. ;)
Voor mij een geweldige leerschool, maar ik ga ook niet roepen dat ik perfect ben. ;)

Ik heb mijn paard bitloos ingereden en dat vereist meteen een goede, duidelijke optoming. Als een paard wat verder is in zijn/haar opleiding kun je wat meer verwachten natuurlijk, maar ik vond een optoming die de hulpen direct doorgeeft zonder teveel 'ruis' superbelangrijk.

Ik ken zat paarden die je zo met halster wegrijdt, ken er ook die daar minder goed op reageren. Ongeacht je zit. ;)
Lusitana, ik denk dat jij gemiddeld wat 'gevoeligere' paarden rijdt, dan bv de mijne van nature is (wat gelukkig niet wil zeggen dat je hem niet een hoop kunt aanleren ;) ). Ik heb een halve Fjord, die een moeder had die door 'onhandelbaarheid' uiteindelijk naar de slacht gegaan is op 5-jarige leeftijd. Ik kan daar ook niets mee, hoor, denk dat die merrie totaal verkeerd benaderd is (ik ben er zelf niet bijgeweest), maar het zegt wel iets over wat voor karakter sommige paarden hebben en daar moet je direct goed mee omgaan, anders gaat het fout. ;)
Die van mij heeft absoluut haar karakter, maar is inmiddels 7 en het is een heerlijk paard, waarbij je wel moet weten hoe er mee om te gaan. Duidelijkheid, consequent zijn is daarbij een vereiste en een goede optoming is daarbij even belangrijk.

Maar goed, dat is een persoonlijk verhaal. Ik denk dat iedereen die bitloos wil gaan rijden, gebaat is bij een optoming die daar ook goed bij past. En een bitloze optoming is heel persoonlijk, dat heb ik wel gemerkt tijdens mijn zoektocht destijds. :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:21

xxOrlando schreef:
@twiggy2008
bedankt voor die site's ga ik zeker eens op kijken :D En hopen dat ze die actie nog hebben!
ikzelf heb met mijn pony wel vaker met halster gereden,het nadeel is nog wel dat ik hem niet echt nagevelijk krijg :')
nouja oefening baart kunst (tog :'))

Leuk dat je er voor open staat in elk geval en succes met je zoektocht!!
Ik rij zelf met een Marylot sidepull, is een hele fijne optoming (vriendelijk en duidelijk).
Wordt o.a. gebruikt in de endurance.

Oefening baart kunst. Nageeflijk rijden heeft niets te maken met een bit. ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:39

Twiggy2008, ik was Catita aan het inrijden met halster, ze is me helaas ontnomen door een ongeluk. Maar dat kan dus ook best. Het paard weet immers niet beter. Aan de hand wordt het immers ook door een halster geleid.
Ik denk dat je wellicht gelijk hebt wat verschil in soort paard betreft. De Lusitano is van nature werkwillig, onderdanig, en op zijn ruiter gericht.

Ik ben het ook met je eens dat men een soort bitloos hoofdstel moet zoeken dat ruiter en paard "past" in gebruik en niet moet gaan voor wat het goedkoopst is, of de buurman op stal gebruikt.

Andere soorten (dan een halster) werken bv op meerder punten in, en je kunt zeggen dat het duidelijker is, maar ik zie alleen meer "dwang". Dat is wellicht nodig bij diverse paarden, ik accepteer dat feit, maar dan kun je niet zeggen dat het aan het middel ligt.
Een halster is een prima middel om het bitloos rijden op zich uit te proberen. Je kunt het ook nog eens simpel onder je hoofdstel doen, zodat je het bit erbij kunt hebben als je het niet helemaal vertrouwd.
Niet iedereen durft van bit naar bitloos zonder tussenstap.

maXcomX het is leuk om een filmpje te laten zien van verkeerd gebruik van wat dan ook, we moeten immers alles correct gebruiken, dus we kunnen er van leren, maar het is geen argument om bitloos te gaan rijden.
Verkeerd gebruik van bitloos, verkeerd gebruik van je zit, verkeerd gebruik van wat dan ook, is even slecht.
Fout is fout en het is niet zo dat als iets fout gaat, dat zonder bit meteen maar goed gaat, want de fout zit meestal in de ruiter.

Bitloos is alleen beter dan met bit als er een mondprobleem is. Voor de rest is het gewoon een keus.