Achterbeengebruik Totilas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:17

Dan is het zeker net op het moment dat hij vertrekt?
Weet je uit welke proef het komt?

timilon schreef:
wel leuk dat je duidelijk ziet dat totilas verbeterd is qua ruggebruik :D
ik zie op de foto met edward namelijk GEEN deukje achter het zadel.

En geen spanning in de onderhals, wellicht zijn dat de redenen dat hij nu hoger komt met het voorbeen.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 21-07-10 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samen gevoegd

Bomba

Re: Achterbeengebruik Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:19

Komt uit de Grand Prix of Grand Prix Spécial van Windsor..

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:37

Allereerst: ben het helemaal eens met timilon over dat deukje achter het zadel.
Ten tweede, er waren hier mensen die zeiden dat hij zn rug wel bolt op die trainingsfoto in de piaffe, waarbij hij ook ontzettend ging zitten. Hoe kun je dan nog beweren dat Totilas verkeerd getraind wordt? Een paard dat verkeerd getraind wordt kan echt niet zon piaffe laten zien. Als ie zn rug zo vaak zou wegdrukken betekend dat dat zn spieren niet zo sterk zijn dat hij dit kan. En hij kan het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:39

JessicaD88 schreef:
Allereerst: ben het helemaal eens met timilon over dat deukje achter het zadel.
Ten tweede, er waren hier mensen die zeiden dat hij zn rug wel bolt op die trainingsfoto in de piaffe, waarbij hij ook ontzettend ging zitten. Hoe kun je dan nog beweren dat Totilas verkeerd getraind wordt? Een paard dat verkeerd getraind wordt kan echt niet zon piaffe laten zien. Als ie zn rug zo vaak zou wegdrukken betekend dat dat zn spieren niet zo sterk zijn dat hij dit kan. En hij kan het wel.

Dat suggereren al veel meer mensen hier...

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:44

Tja en nog zijn er mensen die geloven in een slechte training en slecht ruggebruik van Totilas :n mja iedereen heeft recht op een mening he :D

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:11

Waarom kunnen we niet gewoon met z'n allen trots zijn op wat ons kikkerlandje in deze sport internationaal bereikt heeft? Plaats 1, 2 en 3 bezet door ónze ruiters, hoe geweldig is dat? Denk eens aan het WK voetbal, heel Nederland was in de ban van Oranje en stond achter ons team. Ik geloof niet dat er toen veel burgers waren die het hadden over de slechte techniek van die of het slechte beengebruik van die. Nee, toen steunden wij ons team (enkele uitzonderingen daargelaten) en duimden wij allemaal mee in de hoop dat we de finale zouden winnen.

Waarom is dit niet zo in de paardensport? Hebben paardenmensen geen gevoel van nationalisme? Het lijkt wel alsof buitenlandse paardenmensen onze paarden (vooral Totilas) geweldiger vinden dan wij zelf! Dat klopt niet toch?

Het is toch niet aan ons om te oordelen over wat Totilas in de ring laat zien? Daar is een jury voor.

En ómdat het volgens de jury ook nog niet perfect is wat Totilas doet, scoort hij ook (nog) geen 100%. Er is dus nog ruimte om punten te verbeteren en om dat aan de jury te tonen.

Natuurlijk spreekt het ene paard je meer aan dan een ander, maar het gaat toch wel een beetje ver om iemand die zijn best doet voor óns land, zo af te kraken.,

EN dat is wel degelijk wat er gebeurt hier, als ik reacties lees over walgen van Totilas en ervan moeten kotsen of dat het niks meer met dressuur te maken heeft. Dat is geen onderbouwde kritiek meer, dat is onderuithalen.

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:17

Ik snap niet waar sommigen het LEF vandaan halen om over zo'n combinatie te oordelen.
Bijna niemand is beter als hun, ik vind het zo laag en triest als je hier negatief over praat.
Doe het beter ga dan zeiken.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:17

E_dicky schreef:
Waarom kunnen we niet gewoon met z'n allen trots zijn op wat ons kikkerlandje in deze sport internationaal bereikt heeft? Plaats 1, 2 en 3 bezet door ónze ruiters, hoe geweldig is dat? Denk eens aan het WK voetbal, heel Nederland was in de ban van Oranje en stond achter ons team. Ik geloof niet dat er toen veel burgers waren die het hadden over de slechte techniek van die of het slechte beengebruik van die. Nee, toen steunden wij ons team (enkele uitzonderingen daargelaten) en duimden wij allemaal mee in de hoop dat we de finale zouden winnen.

Waarom is dit niet zo in de paardensport? Hebben paardenmensen geen gevoel van nationalisme? Het lijkt wel alsof buitenlandse paardenmensen onze paarden (vooral Totilas) geweldiger vinden dan wij zelf! Dat klopt niet toch?

Het is toch niet aan ons om te oordelen over wat Totilas in de ring laat zien? Daar is een jury voor.

En ómdat het volgens de jury ook nog niet perfect is wat Totilas doet, scoort hij ook (nog) geen 100%. Er is dus nog ruimte om punten te verbeteren en om dat aan de jury te tonen.

Natuurlijk spreekt het ene paard je meer aan dan een ander, maar het gaat toch wel een beetje ver om iemand die zijn best doet voor óns land, zo af te kraken.,

EN dat is wel degelijk wat er gebeurt hier, als ik reacties lees over walgen van Totilas en ervan moeten kotsen of dat het niks meer met dressuur te maken heeft. Dat is geen onderbouwde kritiek meer, dat is onderuithalen.

_/-\o_ inderdaad! Waarom gelijk zoveel kritiek? Geniet ervan en laten we trots zijn! Vind je het niks, ook prima je hoeft er niet naar te kijken, maar ga het niet lopen afkraken. Vind het fantastisch wat Edward doet, hoop dat we nog lang van zn prestaties met Totilas kunnen genieten!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:28

Watch_Me schreef:
Ik snap niet waar sommigen het LEF vandaan halen om over zo'n combinatie te oordelen.
Bijna niemand is beter als hun, ik vind het zo laag en triest als je hier negatief over praat.

dat vind ik een drogreden...

Kijk...ik ben ook niet in staat om een huis te bouwen. Als nu iemand anders dat huis wel kan bouwen....dan ben ik, als het huis klaar is, best in staat om dat huis mooi of lelijk te vinden.
En dat staat dan zelfs helemaal los van het feit dat ik megaveel respect heb voor de capaciteiten van diegene om zoiets moeilijks te kunnen...
Dus hetis echt onzin, dat je persé zelf hetzelfde moet kunnen om er iets van te vinden.

Een paar pagina's terug zei ik al dat ik in de jaren negentig echt gegrepen werd door de dressuur op dat niveau.
En nu word ik er onrustig van en irriteert het me. Ik vind het niet mooi, zoals er tegenwoordig dressuur gereden wordt. Maar ook dat doet niks af aan dat ik het wel reuzeknap vindt dat je dat überhaupt kunt....dat uit een paard rijden.... En op dat niveau keer op keer blijven meedraaien. Ik weet hoe hard er voor gewerkt wordt door de ruiters (ik ken een aantal topruiters van dichtbij, ook van andere disciplines, dus ik weet hoe ze er dingen voor doen en laten). Maar het eindresultaat spreekt mij persoonlijk niet meer aan. Net als bij dat voorbeeld van het te bouwe huis.

En wat betreft trots zijn omdat het Nederlanders zijn....sorry....maar daar heb ik ook niks mee. Ik ben niet trots daarover...net zo min als dat het voetbal me een moer kan schelen... Ik vind het fijn voor hen, en ik snap dat ze zelf trots zijn, hun trainers trots op ze zijn...familieleden...etc....maar waarom moet ik trots zijn op iets waar ik zelf geen inspanning voor heb geleverd? Zodat ik me een beetje kan koesteren aan de glorie van een ander, om me er zelf beter en waardevoller door te voelen???? Want dat is het...de trotsheid op "onze jongens van de voetbal" en "onze dressuurruiters" ....maar er zit helemaal niks van mij in...dus waarom dan "ons"?
Dus ook dat staat er helemaal los van en doet niks af aan de waardering die ik heb voor hun inspanningen...

Ik heb zelf jarenlang in een andere tak van sport in de top gezeten (tot ik het niveau niet meer waar kon maken en moest afhaken) en had het echt heel raar gevonden as volslagen vreemden trots op mij waren, puur omdat ik uit hetzelfde land kwam (of dorp, of provincie)....

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:29

Ik vind het achterbeengebruik van Totilas absoluut niet slecht!
Als hij niet goed op de achterhand zou worden gezet, en slecht ruggebruik zou hebben, zou hij niet zo'n geweldige piaffe uit kunnen voeren.

Dat er bij een krachtsexplosie, in de uitgestrekte draf, de verhoudingen niet kloppen ben ik het mee eens, maar de energie die van achteruit naar voren wordt opgewekt (IMPULS, en verzameling) moeten toch ergens heen?? Zeker met zo'n krachtpatser als Totilas!

Mensen die beweren dat Totilas over en paar jaar op zal zijn, beseffen niet hoe zo'n paard gemanaged wordt. In de training loopt hij echt niet zo spectaculair als tijdens een wedstrijd, waar het inspanningsniveau veel hoger ligt. En Edward trekt hem natuurlijk ook niet voor niets terug van Hickstead!

Ik heb niets anders dan diep respect voor de combinatie Edward en Totilas, en hoop er nog veel van te mogen genieten.

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:33

polly2 schreef:
Watch_Me schreef:

Kijk...ik ben ook niet in staat om een huis te bouwen. Als nu iemand anders dat huis wel kan bouwen....dan ben ik, als het huis klaar is, best in staat om dat huis mooi of lelijk te vinden.
En dat staat dan zelfs helemaal los van het feit dat ik megaveel respect heb voor de capaciteiten van diegene om zoiets moeilijks te kunnen...
Dus hetis echt onzin, dat je persé zelf hetzelfde moet kunnen om er iets van te vinden.

Een paar pagina's terug zei ik al dat ik in de jaren negentig echt gegrepen werd door de dressuur op dat niveau.
En nu word ik er onrustig van en irriteert het me. Ik vind het niet mooi, zoals er tegenwoordig dressuur gereden wordt. Maar ook dat doet niks af aan dat ik het wel reuzeknap vindt dat je dat überhaupt kunt....dat uit een paard rijden.... En op dat niveau keer op keer blijven meedraaien. Ik weet hoe hard er voor gewerkt wordt door de ruiters (ik ken een aantal topruiters van dichtbij, ook van andere disciplines, dus ik weet hoe ze er dingen voor doen en laten). Maar het eindresultaat spreekt mij persoonlijk niet meer aan. Net als bij dat voorbeeld van het te bouwe huis.

En wat betreft trots zijn omdat het Nederlanders zijn....sorry....maar daar heb ik ook niks mee. Ik ben niet trots daarover...net zo min als dat het voetbal me een moer kan schelen... Ik vind het fijn voor hen, en ik snap dat ze zelf trots zijn, hun trainers trots op ze zijn...familieleden...etc....maar waarom moet ik trots zijn op iets waar ik zelf geen inspanning voor heb geleverd? Zodat ik me een beetje kan koesteren aan de glorie van een ander, om me er zelf beter en waardevoller door te voelen???? Want dat is het...de trotsheid op "onze jongens van de voetbal" en "onze dressuurruiters" ....maar er zit helemaal niks van mij in...dus waarom dan "ons"?
Dus ook dat staat er helemaal los van en doet niks af aan de waardering die ik heb voor hun inspanningen...

Ik heb zelf jarenlang in een andere tak van sport in de top gezeten (tot ik het niveau niet meer waar kon maken en moest afhaken) en had het echt heel raar gevonden as volslagen vreemden trots op mij waren, puur omdat ik uit hetzelfde land kwam (of dorp, of provincie)....

En daarom staat er in mijn post ook: Uitzonderingen daargelaten. ;) Natuurlijk zijn er altijd mensen die deze trotse gevoelens niet hebben, bij welke sport dan ook.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:35

Watch_Me schreef:

Waarom moeten mensen hun mond houden als ze het er niet mee eens zijn? Ik mag blijkbaar niks zeggen, want in mijn profiel staan geen foto's die aantonen of ik zelf goed of slecht rijdt en er wel of geen verstand van heb, dus krijg ik de stempel leek opgeplakt en mag ik geen commentaar hebben. Zeiken doe ik overigens wel op de wc.

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:47

Bomba schreef:
Watch_Me schreef:

Waarom moeten mensen hun mond houden als ze het er niet mee eens zijn? Ik mag blijkbaar niks zeggen, want in mijn profiel staan geen foto's die aantonen of ik zelf goed of slecht rijdt en er wel of geen verstand van heb, dus krijg ik de stempel leek opgeplakt en mag ik geen commentaar hebben. Zeiken doe ik overigens wel op de wc.

Ik wil hier even op reageren. Ik ben van mening dat je niet altijd je mond hoeft te houden als je het ergens niet mee eens bent, maar je kunt ook je mening uiten op een beleefde manier. Er zijn hier mensen die Totilas uitkotsen en van hem walgen en dat ook gewoon zeggen. Totilas is dan wel een paard, maar het lijkt me niet helemaal eerlijk om het zo te zeggen. Er zijn vast ook wel mensen met wie je niet zo goed op kan schieten maar het lijkt me sterk dat je tegen die mensen zegt dat je van ze moet kotsen.

Niet persoonlijk bedoeld uiteraard, gaat mij meer om de algemene manier van meningen uiten in dit topic.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 18:11

@E_Dicky, Watch_Me en Lante.

Nog één keer:
Het gaat hier over het beengebruik. Niet per se negatief, maar het valt op en daardoor vertekend het. Ik heb persoonlijk veel opgestoken van het begin van dit topic met de slowmotionfilmpjes. Maar waarom komt het dan iedere keer terug dat dit topic is bedoelt om de combinatie/het paard/de ruiter naar beneden te halen?

Dat is het niet! Dat je ergens kritisch naar kijkt betekend niet dat je het anderzijds een superknappe prestatie kan vinden en dat je er trots op bent wat dit kleine landje in de dressuur betekent.

Wat jullie doen is net zo goed gezeik. Ononderbouwde posts moet je negeren en post dan zelf vervolgens wel iets inhoudelijks posten? Het gaat hier alleen nog maar over de offtopic slecht onderbouwde reacties. Ga daar gewoon niet op in a.u.b., dit topic had absoluut mooie momenten waarin dingen degelijk uitgelegd werden.

Ik hoop dat dit topic verder kan:
1. Zonder achterlijke aannames dat men de hele combinatie gelijk slecht vind (sommige vinden het beeld niet fijn, maar daar kun je niet gelijk hele conclusies uit trekken).
2. Met innhoudelijke posts. Geen offtopic reacties meer en ook niet op offtopic reacties/ononderbouwde reacties reageren.
3. Zonder drogredenen.
Citaat:
Bij de drogreden ad verecundiam gebruikt men de (veronderstelde) autoriteit van een externe persoon of instantie als argument voor de juistheid van een bewering. Op zichzelf is het autoriteitsargument geen drogreden. Het steunt echter op een onderliggende, verborgen aanname, namelijk dat spreker en toehoorders de betreffende autoriteit ook als zodanig erkennen. Klopt die verborgen aanname niet, dan is logischerwijs ook het autoriteitsargument niet correct. In dat geval is sprake van een drogreden.

Dus omdat de jury het goed vindt is het goed is géén argument. Helaas is de jury hier niet om te reageren, dus de jury aanvallen op hun visie is in dit topic dan ook niet de bedoeling.

Voor een discussie over het neerhalen van toppers in de sport en nationalisme open je maar een nieuw topic. ;)

Ik persoonlijk heb wel wat van dit topic opgestoken door bijvoorbeeld x_Marr die me uitgelegd heeft wat slingerwerking is en horseyfries die de moeite heeft genomen extra filmpjes te uploaden. :)

Ben alleen bang dat dit topic zijn beste tijd gehad heeft en dat er nu weinig zinnigs meer bij komt.

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:38

Nee gelukkig is dit topic niet bedoeld om Edward en Totilas naar beneden te halen, maar dat is juist waarom ik mijn post schreef! Omdat dat in mijn ogen wel gebeurde en alsof iedereen lijkt te vergeten dat het hier wel om iemand gaat die verschrikkelijk zijn best doet, record na record breekt en er zelf heel erg hard voor werkt.

Ik vind dat er in deze discussie te weinig onderbouwde kritieken voorbij komen. Er zijn overigens wel een aantal die dat wel heel goed doen, maar ik ga ervanuit dat zij zich ook niet aangesproken voelen door mijn posts.

Ik wilde er eigenlijk voor zorgen met mijn post dat de bokkers hier even hun ogen openen en twee keer nadenken voordat ze iets posten wat als kwetsend of beledigend kan worden opgevat.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:57

Ik denk ook dat ik in mijn berichten nergens de ruiters (of Edward) of het paard oneruit haal.
Als dit wel zo overgekomen is, was dat zeker niet de bedoeling.
Ik geef alleen weer wat ik er zelf van vind en of het is wat ik graag zie of niet.

Dat staat volkomen los van de prestaties an sich. Dat was toch wel duidelijk dat ik dat zo vind?

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:18

Citaat:
wel leuk dat je duidelijk ziet dat totilas verbeterd is qua ruggebruik
ik zie op de foto met edward namelijk GEEN deukje achter het zadel.

De 1e foto is van een jonge Totilas, daar zijn z'n lendenen nog niet zo ontwikkeld en gespierd als nu, daar komt dat deukje achter t zadel vandaan, en daarom heeft hij dat nu niet meer. Heeft niks met ruggebruik te maken. Heel veel jonge paarden zijn arm bespierd op de rug met name bij de lendenen partij en hebben dus een "deukje" achter t zadel. Als ze ouder worden, meer uitgegroeid zijn, en door training zwaarder bespierd worden, verdwijnt vaak dat deukje. Dan is Totilas ook nog hengst en die worden naar mate ze ouder worden ook meer bespiert.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:02

Watch_Me schreef:

inderdaad, en als je vraagt hoe het beter moet, heeft niemand een duidelijk antwoord..

tjaa alleen maar lopen trekken in die onderzoekjes! ze kunnen me nog geen duidelijk beeldmateriaal tonen van hoe het ''wel'' moet!
bedoel de mensen over een paar pagina's terug!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:05

Dat komt omdat het er geen 'beter' materiaal voor handen is, je kunt wel zeggen dat het voorbeengebruik moet zijn zoals van Salinero of Satchmo maar die hebben een heel andere bewegingsvorm dus dat is niet vergelijkbaar.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:02

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:11

polly2 schreef:
Watch_Me schreef:

Kijk...ik ben ook niet in staat om een huis te bouwen. Als nu iemand anders dat huis wel kan bouwen....dan ben ik, als het huis klaar is, best in staat om dat huis mooi of lelijk te vinden.En dat staat dan zelfs helemaal los van het feit dat ik megaveel respect heb voor de capaciteiten van diegene om zoiets moeilijks te kunnen...

Ja en dit is nu het mooie.

Jij kant inderdaad prima beoordelen of je dat huis mooi of lelijk vind. Maar je kunt niet beoordelen of dat huis goed of slecht gebouwd is, tenzij het echt op instorten staat.

En dat is typisch bokt. De meeste bokkers denken behalve te kunnen beoordelen of het mooi of lelijk is, dat ze kunnen beoordelen of het goed op slecht is. En daar komt wel wat meer bij kijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:17

Bomba schreef:
Het ideale dressuurpaard naar mijn mening: http://www.youtube.com/watch?v=PH2Zr10J7wE

:~

Daar valt overigens ook nog genoeg op aan te merken hoor, alleen valt dit meer binnen de categorie 'normale verbetering'.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:18

Bomba schreef:
Het ideale dressuurpaard naar mijn mening: http://www.youtube.com/watch?v=PH2Zr10J7wE

Hoe weet je of dit paard perfecte piaffe/passage en galoppirouettes kan tonen?
Ik ken zoveel paarden die met dit bewegingsmechanisme tot Lichte Tour alles winnen, maar dan de capaciteiten blijken te
missen om ook op topniveau Grand Prix te lopen, dat ik nooit van zo'n paard zou durven zeggen dat dit "het ideale dressuurpaard" is,
voor ik heb gezien dat hij ook piaffe en passage perfect kan, en een galoppirouette op een dubbeltje kan draaien.
Kijk maar bijv. naar het paard van de zoon van Koschel, een prachtig paard met geweldige bewegingen, maar wereldtop zal hij nooit worden
vanwege die piaffe.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:18

@ Sporter: Dat is niet typisch bokt hoor.
Dat is typisch menselijk.... En niet alleen wat dit soort dingen betreft. Mensen wijzen nu eenmaal graag van zich af. Dat geeft namelijk een goed gevoel. Je positioneert je zelf daarmee boven een ander...dus het geeft je leven meer glans...althans...zo lijkt het...in feite is dat natuurlijk schijn.

Ik kan idd niet beoordelen of het goed of slecht is. Een paar pagina's terug vraag ik zelfs als de relatie wordt gelegd met de fokkerij van paarden die aan dit moderne dressuurbeeld voldoen: wie bepaalt dan wat goed of slecht is????

Ik vind de huidige dressuur niet meer fijn en mooi om naar te kijken. En dat staat los van goed of slecht...en los van knap of niet knap gedaan.

Net als ik tuigers ook niet fijn vind om naar te kijken. En puissance springen ook niet....maar doet opnieuw niks af aan de prestatie...en zo lang er vraag naar is...zal het aanbod blijven.... Maar ik kijk tegenwoordig bijna niet meer. Soms weer even...om te kijken wat ik er op dat moment van vind...om vervolgens weer heel lang niet te kijken...

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:51

In Aken waren de scores in de Grand Prix direct zichtbaar voor het publiek. Van een aantal juryleden kreeg de combinatie steeds een 7 voor de uitgestrekte draf: net zo veel als de Lusitano die daarna kwam. De meeste gaven een 8, een enkeling een 9: de uitgestrekte draf trekt de score van Totilas vaak omlaag en niet omhoog zoals men hier lijkt te denken (alleen een 10 kan de score van Totilas omhoog trekken nl).

In de slomo is duidelijk te zien wat er aan de hand is: het achterbeen komt op het maximale punt super goed onder de massa, maar is een fractie later op dit punt dan het voorbeen: als je een foto neemt op het moment dat het voorbeen maximaal naar voren is, is de achterhand nog achter de massa. Als je een foto neemt op het moment dat het achterbeen maximaal naar voren is, is het voorbeen al weer op de weg terug en krijg je een prachtige foto met gelijke driehoeken.
In wezen hebben we het hier dus over taktfouten, waarschijnlijk veroorzaakt door overijverigheid en spanning. De taktfouten zijn zo klein dat je ze eigenlijk alleen in de slomo, of op een foto goed kan zien. Een jury die heel goed kan kijken mag hem hiervoor een 7 geven.