Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lady1969

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 07:25

Ik heb eigenlijk maar 1 vraag

WELK boekje...:D

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 07:26

Lady1969 schreef:

:+

sam_lub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:45

hahaha geweldig topic ik heb ooit eens zo'n foto topic gopent met mijn friesje en bij een foto waarbij ik halthoud heeft ze net haar ogen even dicht
kreeg gelijk over me heen dat ik teveel aan mijn bit trok en mijn paard verging van de pijn................
echt zo'n gelul knippert hun paard nooit!!

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:36

Ik vind dat je wel eens mag ingrijpen als je paard/pony niet luistert.
Ik ben nu bijvoorbeeld met een jong paard bezig, deze denk dat ie alles mag doen wat ik niet wil. Hem moet ik vaker wel eens streng aanpakken anders gaat hij het helemaal fout aanleren

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:21

simoneehl schreef:
malloesje schreef:
Of een paard wat aan de kletter gaat met je zit terug rijden. Nog zo'n dooddoener is met trailerladen, een keer met de bats eroverheen werkt vaak beter dan ervoor gaan staan om op je allerliefst te vragen of ie alsjeblief de trailer in wil :=

daar ben ik het niet mee eens als ik een paard de trailer in wil krijgen dan ga ik hem niet dwingen..
ervoor staan paar snoepjes doet mevrouw/meneer een stap naar voren? braaf belonen doet hij het niet of een stap terug? ook goed maar dan geen snoepje..
moet zeggen werkt bij mij altijd en heb geen problemen met trailers :Y)
verder ben ik een ruiter volgens het boekje..??
uhm nee =]
ik heb heel veel geduld (ben ook 'te lief' volgens de rest)
maar als het nodig is en een paard neemt een loopje met me zet ik hem wel ff (zo nodig op een 'paardonvriendelijke manier') terug op zijn plek.

dusja ik voldoe ook niet aan de bokt-regeltjes :z

Oeee. Als ik mensen dat zie doen dat begint het bij mij echt te kriebelen. Schiet toch alsjeblieft es op, zo creeer je ook watjes. Maar ieder z'n ding natuurlijk. Maar zoveel vrije tijd en geduld om het snoepjes op te lossen heb ik niet hoor.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:23

Lusitana schreef:
Ik ben dan misschien een van de weinigen die een paard NOOIT in de mond zal straffen. Je wilt immers wel dat een paard vertrouwen in je hand houdt. Ik ben ook van alles voorwaarts oplossen dus daar past trekken ook niet bij.
Straffen doe ik zoveel mogelijk correct en dat is dus op het juiste moment, op de juiste plek en in de juiste mate.
Maar ik ben ook wel eens gewoon "paard" vooral als ik er niet op zit en een paard me schopt of duwt of bijt of wat dan ook. Dan kan hij een stomp, of kneep verwachten, ik betaal dan in gelijke munt terug.
Maar als ik er op zit ga ik geen krachtmeting aan of een paard op zijn plek zetten met pijnlijke acties.
Ik ben niet vies van een tik uitdelen, maar wat ik zeg, op het juiste moment, op de juiste plek en in de juiste mate en nooit uit nijd.
De enige keer dat ik een paard een tik heb gegeven uit frustratie (en er ook jankend af ben gegaan omdat ik dat zo oneerlijk vond naar mijn paard) was toen een instructrice me gek zat te maken. Paard werd er trouwens niet beter, maar slechter van, en dat wist ook ook van te voren, reden waarom ik nog kwaaier was op mezelf.
Ik neem dan ook nooit meer les van een instructrice van haar soort.

Overigens heb ik ook wel oplossingen voor problemen die niet volgens het boekje zijn maar dan gaat het ook meestal om problemen die niet volgens het boekje zijn. Zoal bij omkeren gewoon doordraaien en bij steegsheid een paard dan maar gewoon achterwaarts van het erf af krijgen etc etc, maar altijd gewoon met slimmigheid. Wij hebben hersens, laten we ze alsjeblieft gebruiken. :D

Ik geloof wel in toevallig vastgelegde foto's die niet echt vertellen wat er werkelijk gebeurde, en dat het niet eens altijd de ruiter is die het bewerkstelligt. Een paard kan bv door plots draaien van zijn hoofd naar een vlieg het bit door de mond getrokken krijgen!
Maar ik geloof niet dat een paard na ruw ingrijpen onmiddelijk ontspant en dat dan het plaatje erna er prettiger uitziet. Hoewel, als het maar genoeg pijn heeft, komt er endorfine vrij. Maar als dat de basis van paardrijden moet zijn...

Het ging er toch ook niet om of je je paard in de mond trok? Ofwel?
Dan heb ik daaroverheen gelezen. Dat ik mijn paarden straf wil niet zeggen dat ik dat in de mond doe. Alsjeblieft niet, zo'n stug bekkie rijdt niet allerprettigst.

Dussss

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:29

Maar ik vind wel dat heel veel fouten bij de ruiter liggen en dan toch het paard straffen. Heel veel paarden doen erg hun best en de ruiter geeft dan verkeerde hulp en paard doet wat hij denkt dat hij moet doen maar word dan toch gestraft terwijl het dus wel de fout van de ruiter is! Dat vind ik wel heel oneerlijk en vind ook echt dat je daar wel op moet letten.

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:34

valt me vooral zo op dat bokkers zich bij voorbaat al indekken door bij elke foto die ze van zichzelf plaatsen hardop de pro's en cons te noemen.
tis zo erg dat ik het zelf al niet nodig vind om foto's te plaatsen: moet ik me zeker ook gelijk gaan verontschuldigen?
een foto is een moment opname. laten we met zn allen lekker rijden en live lesnemen.

en ja: een correctie op zn tijd hoort erbij als de positieve (braaaaaaf-klopje-goedzooooo-klets, +:)+ knuffel etc) maar de overhand hebben. dus boos als je boos moet zijn maar blij als je blij mag zijn. (en ik ben sneller blij dan boos B-)

@eciara: daar heb je helemaal gelijk in. eerst nadenken voordat we boos worden dus. mijn paard doet ook wel eens wat ik haar onbewust vraag. (ik denk dan: waarom doet ze dat? oh ik zit te .. nou dan is dat een goede reactie en dan ipv correctie: braaaaaaf en nog een keer proberen met de goede hulpen)

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:37

m_ss schreef:
valt me vooral zo op dat bokkers zich bij voorbaat al indekken door bij elke foto die ze van zichzelf plaatsen hardop de pro's en cons te noemen.
tis zo erg dat ik het zelf al niet nodig vind om foto's te plaatsen: moet ik me zeker ook gelijk gaan verontschuldigen?
een foto is een moment opname. laten we met zn allen lekker rijden en live lesnemen.

en ja: een correctie op zn tijd hoort erbij als de positieve (braaaaaaf-klopje-goedzooooo-klets, +:)+ knuffel etc) maar de overhand hebben. dus boos als je boos moet zijn maar blij als je blij mag zijn. (en ik ben sneller blij dan boos B-)

@eciara: daar heb je helemaal gelijk in. eerst nadenken voordat we boos worden dus. mijn paard doet ook wel eens wat ik haar onbewust vraag. (ik denk dan: waarom doet ze dat? oh ik zit te .. nou dan is dat een goede reactie en dan ipv correctie: braaaaaaf en nog een keer proberen met de goede hulpen)

Precies eerst goed nadenken waarom je paard dat doet! Want ze willen graag hun best voor je doen en doen dingen vaak niet zomaar. Tuurlijk als ze gaan lopen klieren ben ik ook streng maar eerst nadenken of jij niet gekke dingen doet. En idd heel veel belonen.

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:38

moet ik wel zeggen dat ik mn paard de oren van zn hoofd banketstaaf tijdens het rijden . haha
misschien staat ie wel met tuitende oren op stal na het rijden

*wat gaaf mijn l*l werd automatisch vervangen door een banketstaaf!*

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:40

m_ss schreef:
moet ik wel zeggen dat ik mn paard de oren van zn hoofd banketstaaf tijdens het rijden . haha
misschien staat ie wel met tuitende oren op stal na het rijden

*wat gaaf mijn l*l werd automatisch vervangen door een banketstaaf!*

Hahaha ja stom is dat he!

Hahah misschien straf je hem daar wel mee met je getuit! Denkt hij houd je nou eens op! :+
Nee maar ik praat ook veel met me paard hoor, vind het altijd leuk als ik dan beloon gaat zo lief de oortjes even naar voren en daarna let ze weer op :D

jilverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:01

Lady1969 schreef:

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:19

@chaos. Ik weet niet waarom je denkt dat ik denk dat JIJ je paard in de mond trekt. Misschien kwam mijn post toevallig onder de jouwe, maar ik reageerde algemener, op diverse post die er stonden en de beginpost over de doorgeslagen stang.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.

@jilverbeek. Een post van alleen een quote voegt niks toe, maar ik wil wel even ene van de mogelijke antwoorden geven.

"Het boekje" is op de eerste plaats een term voor normaal gedrag. We weten immers ook wat het tegenovergestelde "buiten het boekje gaan" betekent.

Verder geldt het bij paarden zo dat er voor ruiterkunst en ruiterschap (horsemanship) redelijk duidelijke regels zijn die oa gebaseerd zijn op het gebruik maken van de natuurlijke instincten en eigenschappen van het paard, het vertrouwen winnen en vormen tot een gehoorzaam paard dat graag wil werken en waarmee je een eenheid wordt.
Deze leidraad is in diverse boeken door de eeuwen heen vastgelegd.

Als je buiten die regels gaat door geweld te gebruiken, kun je eigenlijk ook geen goed eind resultaat verwachten. Geen enkel paard dat bruut wordt behandeld wil voor je werken en van eenheid is er geen sprake.

Het lijkt mij dat veel van jullie niet met rijkunst bezig zijn, maar er plezier in hebben om een paard dwingen om te doen wat je wilt via een soort machtstrijd. Dat lijkt mij eerder een soort afreageren van iets waar het paard totaal geen schuld aan heeft, dan echt trainen om een doel te bereiken of het paard iets te leren.

Het voorbeeld van op de trailer zetten kan trouwens ook zonder snoep, maar gewoon wachten als een paard weifeld, en achteruit gaan straffen.
de mensne die geen geduld hebben en iets hebben van ik sla hem er wel in, zullen eerder problemen creëren dan oplossen.
Met geduld duurt het gek genoeg meestal ook niet langer dan als je geweld gaat gebruiken. Het paard geeft vaak eerder toe als het tijd geeft dan als je het opjaagt.
De meeste paarden verzetten zich tegen geweld, dus ik zie echt niet hoe dat een oplossing kan zijn.

Het is ook onzin om te denken dat de andere weg meteen maar alleen maar lief zijn is. Dat is net zo kwalijk.
Het gaat om die gulden midden weg.

ik heb vroeger wel eens om mijn oren gekregen dat ik geen zweepjes wilde gebruiken bij mijn ponies. Dat was niet waar, ze waren simpoelweg niet nodig en dan zie ik het nut niet. Dit kwam van leerlingen van een manege waar ponies zowat elke pas gemept werden door kinderen met zweterige rode gezichten van kwaadheid. Die het nodig vonden dat je een paard vooruit mept. Het is maar wat je aangeleerd hebt en het lijt mij dat teveel maneges tegenwoordig mensen leren meppen en te weinig maneges echt leren rijden.
Dit komt mede doordat ze niet de meest gewillige dieren hebben omdat die teveel uren lopen of niet in orde of slecht passend tuig hebben of wat dan ook. Als je een fijn paard hebt om te rijden, leer je ook niet aan om maar te meppen en te trekken en te schoppen, lijkt mij.
Het is jammer dat het normaal wordt gevonden om geweld te gebruiken.

Ik wil even van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat de Grieken en de Romeinen voor Christus al deze discussie hadden. :D
De Grieken waren veel zachter en de dressuur is daar uiteindelijk ook uit ontstaan. De Romeinen waren de lomperikken. Deze twee soorten hebben altijd door elkaar bestaan en dat zal ook wel blijven.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:24

Lusitana schreef:
@chaos. Ik weet niet waarom je denkt dat ik denk dat JIJ je paard in de mond trekt. Misschien kwam mijn post toevallig onder de jouwe, maar ik reageerde algemener, op diverse post die er stonden en de beginpost over de doorgeslagen stang.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.

@jilverbeek. Een post van alleen een quote voegt niks toe, maar ik wil wel even ene van de mogelijke antwoorden geven.

"Het boekje" is op de eerste plaats een term voor normaal gedrag. We weten immers ook wat het tegenovergestelde "buiten het boekje gaan" betekent.

Verder geldt het bij paarden zo dat er voor ruiterkunst en ruiterschap (horsemanship) redelijk duidelijke regels zijn die oa gebaseerd zijn op het gebruik maken van de natuurlijke instincten en eigenschappen van het paard, het vertrouwen winnen en vormen tot een gehoorzaam paard dat graag wil werken en waarmee je een eenheid wordt.
Deze leidraad is in diverse boeken door de eeuwen heen vastgelegd.

Als je buiten die regels gaat door geweld te gebruiken, kun je eigenlijk ook geen goed eind resultaat verwachten. Geen enkel paard dat bruut wordt behandeld wil voor je werken en van eenheid is er geen sprake.

Het lijkt mij dat veel van jullie niet met rijkunst bezig zijn, maar er plezier in hebben om een paard dwingen om te doen wat je wilt via een soort machtstrijd. Dat lijkt mij eerder een soort afreageren van iets waar het paard totaal geen schuld aan heeft, dan echt trainen om een doel te bereiken of het paard iets te leren.

Het voorbeeld van op de trailer zetten kan trouwens ook zonder snoep, maar gewoon wachten als een paard weifeld, en achteruit gaan straffen.
de mensne die geen geduld hebben en iets hebben van ik sla hem er wel in, zullen eerder problemen creëren dan oplossen.
Met geduld duurt het gek genoeg meestal ook niet langer dan als je geweld gaat gebruiken. Het paard geeft vaak eerder toe als het tijd geeft dan als je het opjaagt.
De meeste paarden verzetten zich tegen geweld, dus ik zie echt niet hoe dat een oplossing kan zijn.

Het is ook onzin om te denken dat de andere weg meteen maar alleen maar lief zijn is. Dat is net zo kwalijk.
Het gaat om die gulden midden weg.

ik heb vroeger wel eens om mijn oren gekregen dat ik geen zweepjes wilde gebruiken bij mijn ponies. Dat was niet waar, ze waren simpoelweg niet nodig en dan zie ik het nut niet. Dit kwam van leerlingen van een manege waar ponies zowat elke pas gemept werden door kinderen met zweterige rode gezichten van kwaadheid. Die het nodig vonden dat je een paard vooruit mept. Het is maar wat je aangeleerd hebt en het lijt mij dat teveel maneges tegenwoordig mensen leren meppen en te weinig maneges echt leren rijden.
Dit komt mede doordat ze niet de meest gewillige dieren hebben omdat die teveel uren lopen of niet in orde of slecht passend tuig hebben of wat dan ook. Als je een fijn paard hebt om te rijden, leer je ook niet aan om maar te meppen en te trekken en te schoppen, lijkt mij.
Het is jammer dat het normaal wordt gevonden om geweld te gebruiken.

Ik wil even van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat de Grieken en de Romeinen voor Christus al deze discussie hadden. :D
De Grieken waren veel zachter en de dressuur is daar uiteindelijk ook uit ontstaan. De Romeinen waren de lomperikken. Deze twee soorten hebben altijd door elkaar bestaan en dat zal ook wel blijven.

Ja dat van die manege komt me bekend voor. Mijn nichtje van 11 ging een keer rijden op mijn paard en ze schopte hem vooruit en trok hem om, ik hoooooooooooooo rustig aan. Onze paarden luisteren naar kleine singalen en die hoef je echt niet vooruit te schoppen.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:46

Ik durf wel toe te geven dat ik mijn geduld weleens verlies. Nou heb ik een vreselijk dominant paard die niet bepaald gevoelig voor signalen. Als zij door loopt te denderen wordt ze dus weleens op de rem getrokken. Anders beland ik aan de andere kant van het hek vrees ik. Als het niet nodig is gebeurd het ook niet maar soms heeft alleen een hardere aanpak effect.

jilverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:50

ik heb niet zoveel geduld nee,
en ik doe ook niet alles ''volges het boekje'' dan.
maar meestal komt t goed, en t komt niet zo vaak voor ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:52

Michel123 schreef:
kimmie88 schreef:
Maar ik kan haar alleen straffen wanneer ze echt iets fout doet, anders straft zij mij 2x zo hard terug

Vaak is dat inderdaad het nadeel, je bereikt er niet altijd wat mee.

Ik vind het geen nadeel.
Ze weet donders goed wanneer ze iets fout doet en als ik haar dan 'straf' ervoor, is ze ook btraaf erna.
Maar geef ik haar op haar donder wanneer ze het wel goed doet,maar omdat ik niet redelijk ben bijvoorbeeld, straft ze mij met een rot bok.
Vind ik eigenlijk heel prettig

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:53

Ik meld me! }>

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:54

door dit topic te lezen moet ik weer terugdenken aan een reactie die ik ooit geplaatst had. Het ging dus over een paard dat aan de kletter sloeg en ik antwoordde dat als hij niet luisterde en je kon geen volte rijdzen (buitenrit) ze maar moest trekken tot ie stilstond.
krijg ik een tegenreactie in de zin dat ik een dierenbeul was en dat je nooit mocht trekken. Nou laten we lekker paardje ongecontroleerd rennen tot hij op de weg rent en onder een auto belandt :+

Ik word voor de rest absoluut niet snel boos, dus als mijn paard kliert blijf ik rustig en dan houdt het (meestal) vanzelf op. Zoniet is hij echt serieus te ver gegaan :Y) Mijn paard heb ik overigens nog nooit geslagen of getrapt, en heb hem nu 3 jaar.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:59

Ik beken ook schuld! :wave:
Het kan ook niet altijd volgens "het boekje" gaan, sommige paarden moet je gewoon af en toe even laten merken wie de baas is!
En als dat niets goedschiks kan, dan maar een keertje kwaadschiks! ~~}>

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:02

Dorienn schreef:
door dit topic te lezen moet ik weer terugdenken aan een reactie die ik ooit geplaatst had. Het ging dus over een paard dat aan de kletter sloeg en ik antwoordde dat als hij niet luisterde en je kon geen volte rijdzen (buitenrit) ze maar moest trekken tot ie stilstond.
krijg ik een tegenreactie in de zin dat ik een dierenbeul was en dat je nooit mocht trekken. Nou laten we lekker paardje ongecontroleerd rennen tot hij op de weg rent en onder een auto belandt :+

Haha, zulke reacties moet ik ook altijd zo om lachen.
Je maakt mij echt niet wijs dat mensen bij wie normaal het paard aan de kletter gaat rustig met hun zit en een klein beetje druk op de mond gaan proberen dat paard terug te rijden, want dat gaat 9 van de 10 keer niet lukken. Net zoals wanneer ze onder je vandaan lopen om onder het werk uit te komen, dat is een paar keer netjes proberen om ze terug te rijden maar als dat de na een paar keer nog steeds niet lukt is het toch echt een keer goed HO. Op wat voor manier dan ook.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:04

Appieee schreef:
Dorienn schreef:

Haha, zulke reacties moet ik ook altijd zo om lachen.
Je maakt mij echt niet wijs dat mensen bij wie normaal het paard aan de kletter gaat rustig met hun zit en een klein beetje druk op de mond gaan proberen dat paard terug te rijden, want dat gaat 9 van de 10 keer niet lukken. Net zoals wanneer ze onder je vandaan lopen om onder het werk uit te komen, dat is een paar keer netjes proberen om ze terug te rijden maar als dat de na een paar keer nog steeds niet lukt is het toch echt een keer goed HO. Op wat voor manier dan ook.

ja idd. Ikwil niet zeggen dat ik me paard alle hoeken van de bak laat zien, maar ze moeten wel resect hebben voor jou als jij dat ook voor hun hebt.
Ho is Ho en niet verder

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:11

Ik meld me ook.
Ben heel lief voor m'n paardje en ze krijgt niet snel op d'r donder, maar ze kan soms zó strontvervelend zijn. Als ze geen zin heeft om te werken zijn er ineens ontzettend veel bak kabouters.. :+ Dus dan krijg ze er wel eens van langs als ik het zat word, daarna is het ook meteen over en gedraagt ze zich voorbeeldig. Heb d'r al 9 jaar en ik weet heel goed wanneer ze iets echt eng vind en wanneer ze toneelspeelt.

3llen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:15

Ik meld me ook.
Soms is het hele boekjes gebeuren eventjes uit mijn hoofd verdwenen. O:)
moet kunnen, paard doet ook niet alles volgens het boekje.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:33

Geen geduld hebben is natuurlijk geen excuus. Ga dan niet op een paard zitten. Stap af, ga met dingen gooien, kalmeer en stap weer op, zou ik zeggen.
Als je je paard slaat omdat je het zat bent, heb je een eerdere gelegenheid om het op te lossen niet opgepakt. Dat is jouw schuld, niet dat van het paard.

Op hol slaan is een buitengewone situatie en overigens is ook bewezen dat hard aan de teugels trekken zo'n paard meestal niet stopt. Het gekke is dat als je niet trekt ze helemaal niet zo lang blijven galopperen, als de oorzaak schrik was.
Andere oorzaken van op hol slaan zijn vaak pijn signalen en ook dan is het miet logisch om die te verergeren.
Ik wil niet zeggen dat je in zo'n situatie niet zou mogen trekken, want dat doet iedereen instinctief en je moet toch wat als je op een snelweg afdenderd (of bokkend een berg afgaat :oo ;) .
Maar als je de ruimte hebt kun je het een keer testen. Gewoon in verlichte zit gaan, doen of je zelf zo hard wilt en binnen een paar meter heb je je paard weer terug. Mede omdat een op hol geslagen paard meestal het hoofd heel hoog houd en zo onder de druk van het bit uitkomt en in verlichte zit kun je de handen mooi extra laag houden, zodat de druk op de lagen blijft.

Als een paard onder werk uit probeert te komen, heeft hij daar wellicht ook een reden voor?
Ik zie bv dat er rustig van 3 jarigen een uur werk wordt verwacht. En in de krul. Dat kan niet, punt. Dus krijg je verzet.
Een paard moet ook leren werken, training moet progressief zijn en ook begrijpbaar blijven. Je moet pas verder als het eerdere bevestigd is. Daar gaan veel ruiters ook de mist in. Ze zijn geen goede "coaches" van hun paard. Zelfs instructeurs kunnen totaal onlogisch bezig zijn. Je moet weten hoeveel je kunt vragen en wanneer en wanneer te stoppen.

Wat paarden betreft die niet alles volgens het boekje doen:
Paarden doen over het algemeen wat wij er in stoppen. Bijna elke actie van het paard is een reactie van wat wij doen, of dat nou bewust of onbewust is.
Als je een verkeerde actie doet (of het paard weet niet beter door verkeerd aangeleerd), krijg je een verkeerde reactie. Logica. Reden waarom het de moeite waard is om na te gaan of je wel correct hebt gevraagd. En je kunt ook nog eens duidelijk herhalen zonder dat het meteen ruw is, en je kunt dan ook nog een tik geven of spoor gebruiken om door te komen.
En nogmaals veel is op te lossen door gewoon slim te zijn.
En ja een paard kan ook een slecht humeur hebben, maar dat verbetert niet als je dan maar in gevecht gaat.

Toegeven, een paard dat doordenderd is een lastige catagorie om te corrigeren en ik heb ook wel enige clementie bij dat soort, maar niet op wedstrijden en niet als je op een hoog niveau rijdt.
Als je aan wedstrijden meedoet verwacht ik dat het betekent dat je je paard onder controle hebt en dat hij aan de hulpen staat. Dat is immers het hele doel van de dressuur, een gehoorzaam paard dat uit vrije wil lijkt te doen wat hem gevraagd wordt? Lees de reglementen maar eens na. Als je daaraan niet kunt voldoen, moet je niet meedoen.
Met andere woorden, als je al zo hoog bent geklommen dat je stang en trens kunt gebruiken en dus het paard op de trens al af hebt gericht tot dat niveau, is het voor mijn totaal onbegrijpelijk dat je dan ruw zou moeten zijn met die stang.

Je richt zelf je paard af je stelt zelf je paard in op jouw hulpen dus je bent zelf verantwoordelijk voor wat je paard verkeerd doet.
En dan, nogmaals, is de juiste manier om te corrigeren op het juiste moment (onmiddelijk), de juiste plek (voor voorwaarts achter de kuit, voor straf op de bil), en in de juiste mate. Je hoeft niet je zweep te breken omdat je paard een overgang niet zo vlot deed als je wilde bv, maar als hij staakt, kun je best drie tikken achter elkaar geven om duidelijk te maken dat dát not done is.
Slaan uit machteloosheid, uit boosheid of simpelweg omdat je geduld op is, is wel te begrijpen, maar niet fair, hoe je het ook bekijkt. Dan krijgt een paard een lading die hij totaal niet verdiend heeft.

Stel, je komt in china aan, een man grijpt je bij de hand en sleurt je mee. Je verzet je, hij geeft je een mep en schreeuwt tegen je, wat is dan logischer, dat je ineens mee gaat werken of dat je los probeert te komen?
Stel, diezelfde man neemt je aan de hand met een glimlach en wijst naar een limo en probeert duidelijk te maken dat hij je komt halen voor een fotosessie.
Ga je dan ook terugtrekken en verzetten?
Het gaat om welke signalen jezelf afgeeft naar je paard.

Het doel wordt wel bereikt, die chinees krijgt je ook wel met geweld in die limo, maar ik wil wedden dat je dan best een tijd bang blijft voor wat er gaat gebeuren en je nou niet echt meer in een goed humeur bent.
Persoonlijk wordt ik liever aan de hand genomen dan meegesleurd.
Dus ben ik persoonlijk ook liever vriendelijk en geduldig duidelijk naar mijn paard.

Ik weet ook niet wat er met de paarden in Nederland aan de hand is, maar toen ik daar nog reed heb ik toch zeker meer dan 500 paarden gereden, waarvan het grootste deel manegepaarden en meestal de lastigsten, maar ik heb nog nooit hoeven meppen of scheuren.
Dus of jullie paarden deugen niet meer (en hoe zou dan dan kunnen) of wellicht telt het mee dat veel een eigen paard of pony kopen na tien lessen of totaal zonder lessen?

Het is heus waar dat een goede actie beter werkt dan getut, maar overdonderen met een slimmigheidje geeft een beter resultaat dan overdonderen met geweld.
Ik heb nu zo'n paard in bruikleen dat ruw gereden in geweest. Die durft het bit niet eens aan te nemen. Als er een ander op gaat, slaat hij al achterover bij het opstijgen uit angst voor het bit. Maakte muizepasjes met een weggedrukte rug, durfde zich amper te bewegen. Raakte totaal in paniek bij het zien van een zweep (nu kan ik hem er overal mee aaien en ook een tik geven). Doof voor mijn beenhulpen omdat hij zich hardmaakte omdat hij schopen verwacht...
Ik zou zoiets niet op mijn geweten willen hebben, dat ik een paard zo gemaakt heb omdat ik geen geduld had.
Jullie doen het willens en wetens een paard aan omdat je hem liever onderwerpt dan voor je laat werken uit vrije wil?
En een ander mag jullie verpeste paard weer proberen recht te breien?
Ik heb de mijne via een geduldige weg via een stappen plan nu weer redelijk normaal, maar als ik hem een tik uit boosheid zou geven, kan ik echt opnieuw beginnen of hij is nooit meer te rijden.

Ik heb totaal geen kracht. Ik stel paarden af op lichte hulpen. Dat red ik zonder geweld. Tot nu toe bij meer honderden paarden. Dus voor mij is het moeilijk te geloven dat andere paarden geweld nodig hebben.

Geduld verliezen en boos worden is bij mij een teken van onkunde.