Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:21

randie schreef:
Citaat:
Of jij zal te mager zijn Die 17.5 inch is perfect voor mij.

wat heeft te mager nou weer te maken met het goed passen in een 17 inch :Y) , die link zie ik even niet

Ik had het gevoel dat zei zij dat het wat ongeloofwaardag was om in een 17.5 inch te passen terwijl zei goed zit in een 17 inch. Ik voelde me aangevallen dat zei mijn achterwerk te groot vond voor een zadel.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:23

Citaat:
Ik had het gevoel dat zei zij dat het wat ongeloofwaardag was om in een 17.5 inch te passen terwijl zei goed zit in een 17 inch. Ik voelde me aangevallen dat zei mijn achterwerk te groot vond voor een zadel.

.
Heb geen foto's er van gezien dus kan ik niet over oordelen, maar het was gewoon even hardop denken. Ik weeg onder het gemiddelde en pas goed in een 17 inch, jij weegt wat boven het gemiddelde en hebt een halve maat groter..Vraag ik me af, hoeveel is een halve inch bij een zadel eigenlijk en wat is de gemiddelde maat van de nederlandse ruiter.

BePa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:26

beantsje schreef:
BePa schreef:
Zoals al eerder is gezegd vind ik dat je het per paard moet bekijken en een grens moet bepalen. Het lijkt echter alsof die grens wel eens wordt verschoven wanneer de ruiter in kwestie wat zwaarder (dreigt) te worden; "ik zit goed mee met de beweging", "de fysio komt regelmatig", "mijn paard geeft het heus wel aan als ik te zwaar ben"....etc.

Overgewicht van de ruiter hoeft niet altijd te veel gewicht voor het paard te betekenen maar per paard is er een bepaalde grens.
Ik vind: Wees eerlijk en kijk goed naar je paard, bepaal die grens voor je eigen specifieke paard en houd je eraan.

Edit: typfout :o

Op zich ben ik het met je eens hoor. maar als jij genoemde argumenten niet steekhoudend vindt, op basis waarvan bepaal jij dan die grens voor je eigen specifieke paard?

Ik zeg niet dat de argumenten niet steekhoudend zijn maar er is altijd een grens (bijvoorbeeld:je kan als de beste meezitten in de beweging en geweldig kunnen rijden, als je 130 kg weegt ben en blijf je te zwaar) ik vind dat je als ruiter de grens moet stellen en er voor moet waken dat deze niet geleidelijk aan verschuift.

De grens voor mijn eigen specifieke paard is gebaseerd op bouw (iel) bespiering en conditie (wat door blessures niet al te best was).
Tel daarbij een rugprobleem in het verleden (vastgelegen in box) en een lichte HKO op en je begrijpt waarom in voorzichtig ben/was.

Equidea

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:32

Wil graag inhaken op het inchmaat - gewicht gebeuren.
Denk namelijk dat het meer met je bouw te maken heeft, dan met je gewicht.

Ik zwem zelf in een 17,5 inch zadel, terwijl ik normaal ook zo rond de 46 kilo weeg *nu even niet ivm zwangerschap*. Ik rij in een 16 inch zadeltje met een bontje omdat het anders nog te groot is. (terwijl een andere poster weer 17 inch nodig heeft).

Dus denk persoonlijk niet dat het zozeer met je gewicht te maken heeft, meer met je bouw.

Verder niet aanvallend bedoeld.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:33

dat was het van mij ook niet hoor :), je kunt die foto van mij bekijken en ik ben ook best wel ielig gebouwd. dus daarom vroeg ik me het af. Zijn inchmaten universeel of wijken die ook nog af per merk zadel?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 12:35

Ik heb geen flauw idee of die afwijken per merk, goede vraag.
Bij een diep zadel kan ik een hele inchmaat groter gebruiken trouwens. Dus zal ook deels vorm van het zadel zijn.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:24

russel schreef:
Iedereen die roept dat het paard er last van heeft, is dat eigen beoordeling? Of wordt het paard beoordeelt met ruiter er op door bv een DA? De conditie van het paard, voor en na de rit, eventueel foto's van de rug om beginnende KS uit te sluiten?

Bij mij is het geen eigen beoordeling, maar heb ik mening gevraagd aan zowel DA en fysio, omdat ik benieuwd was wat de grens was. DA heeft paard zijn hele rug vorig jaar op de foto gezet. Niet vanwege mijn gewicht, maar omdat paard op de wei een flinke glijer heeft gemaakt en ijzer heeft afgetrapt. Kreupel, ging niet helemaal over. Benen uitverdoofd, kwam uit de rug. Hele rug op de foto, zag er keurig uit. Fysio moest er bij komen omdat het door die glijer een spierkwestie was. Idd, na 1 behandeling van de fysio liep hij weer als een zonnetje. Toen de rug op de foto ging, heb ik ook mijn gewicht bij de DA ter sprake gebracht. Zijn oordeel was, dat dit geen belemmering was en dat het van zoveel meer afhankelijk was, maar als ik er dan perse een gewicht aan wilde hangen, hij adviseerde om met +100 er niet meer op te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:15

Er zal tussen jouw en die +100 best nog wel een flink gat zitten, schat ik zo. Dan is het fijn dat jouw DA een indicatie voor JOUW paard heeft kunnen geven. Is ook weer een gerusttelling voor jouw en jij hebt het gevraagd, dus je bent er wel mee bezig. +:)+

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:38

russel schreef:
Er zal tussen jouw en die +100 best nog wel een flink gat zitten, schat ik zo. Dan is het fijn dat jouw DA een indicatie voor JOUW paard heeft kunnen geven. Is ook weer een gerusttelling voor jouw en jij hebt het gevraagd, dus je bent er wel mee bezig. +:)+

:o zo groot is het gat niet hoor, ik ben er nog maar een paar kilo van verwijderd helaas. Maar voor mij en mijn paard is dat de grens, boven de 100 ga ik er niet op. Ik hoop van de zomer ook weer wat kilo's kwijt te zijn, zodat ik rond de 85-90 weer ben, daar voel ik mij beter bij. Maar goed, ik denk dat je het inderdaad per paard moet bekijken, ik ben bij mijn paard er zeker ook mee bezig. Ik stap met kruk op, als een stalgenoot van rond de 70 kilo zonder kruk op mijn paard wil stappen, vind ik dat niet zo erg, maar ik ga er zelf niet aan hangen met 98 kilo! Maar nomgaals, voor iedereen is de grens anders. Ik heb een stalgenootje, zij weegt een paar kilo minder dan ik. Zij heeft al een half jaar niet meer op haar draver van 1.55 gereden, omdat zij zichzelf voor dat paardje te zwaar vindt. Ik heb haar aangeboden om af en toe een bosritje op mijn paard te maken tot ze zelf weer op gewicht is en op haar paardje kan. Ik zou met mijn gewicht ook niet op haar paard stappen. Maar van mijn paard weet ik dat zijn rug in orde is, de DA het verantwoord vindt, fysio 2x per jaar preventief komt, ik een goed passend zadel heb, inclusief een 18,5 inch maat zitvlak, want in een 17,5 of 18 inch krijg ik mijn kont niet in hoor.. Dus voor mij voelt het ok en ben ik van mening dat het gewicht mijn paard niet schaadt..

Maar ieder zijn mening natuurlijk, een ander kan denken, ik zou met dat gewicht niet opstappen, ieder bepaald zelf wat hij verantwoordelijk vindt voor zijn paard.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:47

bandita schreef:
Citaat:
'Het overgewicht van de ruiter heeft een negatief effect op het paard'

Wat vinden jullie hiervan?

Ik denk dat gewicht (tot een bepaald punt natuurlijk) niet geheel een probleem hoeft te zijn.
Iemand die gewoon stevig is en 100kg bijv. weegt zal denk ik meer balans hebben op het paard dan iemand die 100 kg weegt en "los vet" heeft.Dan zal de menselijke massa meer bewegen en zal voor ruiter én paard hinderlijk kunnen zijn.
Bovendien moet elk paard toch getraint worden om te kunnen dragen en persoonlijk vind ik als een ruiter de 100 kg ver gepasseerd is dat deze niet meer op de rug van een paard zou moeten klimmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:01

barbara28 schreef:
russel schreef:

:o zo groot is het gat niet hoor, ik ben er nog maar een paar kilo van verwijderd helaas. Maar voor mij en mijn paard is dat de grens, boven de 100 ga ik er niet op. Ik hoop van de zomer ook weer wat kilo's kwijt te zijn, zodat ik rond de 85-90 weer ben, daar voel ik mij beter bij. Maar goed, ik denk dat je het inderdaad per paard moet bekijken, ik ben bij mijn paard er zeker ook mee bezig. Ik stap met kruk op, als een stalgenoot van rond de 70 kilo zonder kruk op mijn paard wil stappen, vind ik dat niet zo erg, maar ik ga er zelf niet aan hangen met 98 kilo! Maar nomgaals, voor iedereen is de grens anders. Ik heb een stalgenootje, zij weegt een paar kilo minder dan ik. Zij heeft al een half jaar niet meer op haar draver van 1.55 gereden, omdat zij zichzelf voor dat paardje te zwaar vindt. Ik heb haar aangeboden om af en toe een bosritje op mijn paard te maken tot ze zelf weer op gewicht is en op haar paardje kan. Ik zou met mijn gewicht ook niet op haar paard stappen. Maar van mijn paard weet ik dat zijn rug in orde is, de DA het verantwoord vindt, fysio 2x per jaar preventief komt, ik een goed passend zadel heb, inclusief een 18,5 inch maat zitvlak, want in een 17,5 of 18 inch krijg ik mijn kont niet in hoor.. Dus voor mij voelt het ok en ben ik van mening dat het gewicht mijn paard niet schaadt..

Maar ieder zijn mening natuurlijk, een ander kan denken, ik zou met dat gewicht niet opstappen, ieder bepaald zelf wat hij verantwoordelijk vindt voor zijn paard.

Dan sorry voor mijn eerdere commentaar, zo is het idd heel verantwoord.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:08

Maar ieder zijn mening natuurlijk, een ander kan denken, ik zou met dat gewicht niet opstappen, ieder bepaald zelf wat hij verantwoordelijk vindt voor zijn paard.[/quote]
Dan sorry voor mijn eerdere commentaar, zo is het idd heel verantwoord.[/quote]

Dank je wel! :o

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:01

beantsje schreef:
(ik heb het hieronder even niet over de troosteters eetstoornissen en medische afwijkingen maar iemand die 'gewoon' te zwaar is geworden door steeds iets teveel eten, zoals ik.)

Volgens mij ben jij de eerste die aangeeft dat je langzaam aan gegroeid bent, de meeste mensen die zich aangesproken voelen hebben een ziekte zeggen ze. Ik vind het wel karakter dat je zegt dat het je eigen schuld is en je nergens achter verschuilt +:)+

Barbara, jij gaat heel verstandig met je paard om en hebt voor jezelf een grens getrokken.

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:06

russel schreef:
Bandita, ik weet niet waar jij gelijk in zou moeten hebben, want ik heb niet al jouw posts gelezen.

Ik had je post daarvoor verkeerd gelezen... maar we zitten op 1 lijn hoor! :) Ik geef je namelijk helemaal gelijk in wat je zegt, dat was dus ook wat ik bedoelde met waar we gelijk in moeten hebben!

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:09

Citaat:
Maar goed dat die mensen niet op de manege's rijden waar de 90 kilo grens van toepassing is..goh waarom zou dat nu toch zijn denken jullie..????

Tja ruiters die niet zo goed kunnen rijden ,weinig ervaring, paarden die veelal binnen staan en steeds de zelfde rondjes in de bak rijden en mogen ze naar buiten dan is het ook vaak het zelfde rondje.
Daarbij rijden ze meerdere keren per dag. Dus niet zo gek dat ze een grens in gewicht hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:16

Marall schreef:
Citaat:
Maar goed dat die mensen niet op de manege's rijden waar de 90 kilo grens van toepassing is..goh waarom zou dat nu toch zijn denken jullie..????

Tja ruiters die niet zo goed kunnen rijden ,weinig ervaring, paarden die veelal binnen staan en steeds de zelfde rondjes in de bak rijden en mogen ze naar buiten dan is het ook vaak het zelfde rondje.
Daarbij rijden ze meerdere keren per dag. Dus niet zo gek dat ze een grens in gewicht hebben.

Klopt, en er zijn organisatoren van oa trektochten die een meerprijs vragen voor zwaardere mensen (zodat ze andere, "zwaardere" paarden in kunnen huren).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:27

Tja, voor mijzelf heb ik een grens getrokken. Ik ben 1,77m en ongeveer 74 kilo (schat ik) en ik ga niet op paarden van onder de 1,55m en als ze rond 1,55 zijn maar erg tenger (AV ofziets) dan nog niet :P Dit vooral vanwege m'n lengte, want dan steken m'n benen er gewoon te ver onderuit en ook deels door het gewicht. Ik zit paarden dan niet in de weg, maar ik ga echt niet op een D'tje zitten.
Verder heb ik de ervaring dat je het wel degelijk aan het paard kunt zien/voelen als de ruiter te zwaar is. Paard zal dan korter gaan lopen, rug wegdrukken en vooral de galop kunnen ze dan niet lang volhouden.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:29

zonder te zeggen hoe lang ik ben en wat ik weeg ben ik wel benieuwd naar de mening op mijn foto van mij op mijn paard (paard is 1,76)

Done of not done :)
Deze is van ergens in oktober vorig jaar. Was mijn paard nog een stukje minder ontwikkeld als nu
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XXLB4PFZ.jpg

Deze is van vorige maand ben zelf een aantal kilo kwijt in de tussen tijd, is niet echt een duidelijke foto maar kun je wel zien dat mijn paard inmiddels meer ontwikkelt is.
http://img.photobucket.com/albums/v641/ ... 1274045134

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 00:57

Ook ik ben heel wat kilo's te zwaar, al jaren, en ik rijd al meer dan 14 jaar op dezelfde Quarter Horse en heb nooit aan mijn paard gemerkt dat ze het niet prettig vind of er last van heeft. Zou ik dat wel gaan merken dan stop ik meteen met haar te rijden. Ze loopt met een lichter persoon niet anders dan bij mij. Ik rijd de laatste 2 jaar niet zo intensief meer, doe vooral grondwerk en af en toe een buitenrit. Maar ze heeft in die 14 jaar nog nooit last van d'r rug o.i.d. gehad, dus ik denk ook dat het eraan ligt hoe je zit is. En een westernzadel zal ook wel schelen denk ik ivm de verdeling van het gewicht.

Kent iemand dan een paard dat wel last van zijn rug heeft gekregen door een ruiter met overgewicht vraag ik me af? Ik heb er zelf nog nooit verhalen over gehoord, behalve dan dat mensen denken, dat een paard er last van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:12

__Nathalie__ schreef:
zonder te zeggen hoe lang ik ben en wat ik weeg ben ik wel benieuwd naar de mening op mijn foto van mij op mijn paard (paard is 1,76)

Done of not done :)
Deze is van ergens in oktober vorig jaar. Was mijn paard nog een stukje minder ontwikkeld als nu
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XXLB4PFZ.jpg

Deze is van vorige maand ben zelf een aantal kilo kwijt in de tussen tijd, is niet echt een duidelijke foto maar kun je wel zien dat mijn paard inmiddels meer ontwikkelt is.
http://img.photobucket.com/albums/v641/ ... 1274045134

Volgens mij is dit topic niet bedoeld om te kijken of je te zwaar bent voor je paard en hoe het lijkt, daar is al een ander topic voor.
Naar mijn mening mag het zadel groter want lijk je te veel op de lepel te zitten.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:20

Ook ik ben te zwaar door de afgelopen jaren verkeerd en onregelmatig te eten. Ik werk daaraan maar tegelijkertijd geloof ik niet dat mijn paard daar last van heeft. Ik zal nooit superslank worden en ik ben lang, waardoor ik al snel meer weeg dan wat gemiddelden die hier voorbij komen. Ik zal me ook niet meten aan dat soort staatjes, daar heb ik niets aan.

Er komt bij mij alleen wel een vraag op naar aanleiding van wat posten hier, stel nou dat je zoals hierboven een grens stelt van dat je als je boven een bepaald gewicht zit, je niet meer op je paard stapt. Wat dan? Laat je m stilstaan? Laat je m door iemand anders rijden? Wordt ie dan maar helemaal niet meer gereden?

Ik vind dat namelijk nogal ongeloofwaardig, geloof niet dat er iemand is die dan zegt, ach wat sneu ik zoek wel iemand anders die mijn paard gaat rijden.....

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:27

Ik heb mijn paard inderdaad stil laten staan. Ik ben van de zomer over de 100 gegaan. Dit kwam omdat ik in juni van mijn paard ben afgevallen en daarbij mijn rug heb gebroken. Ik sport normaal heel veel, dus omdat ik 2 maanden plat lag, viel mijn sport weg. Ook ging ik extra snaaien uit verveling, waardoor ik 8 kilo ben aangekomen. Ik ben toen ook boven de 100 gegaan. Ik wilde daar eerst weer onder zitten, voor ik het rijden weer op ging pakken. Paard stond toch al stil, dus die paar weken extra konden geen kwaad. Paard werd in die tijd door zusje gereden en vriendin, dus kreeg zo’n 3 / 4 keer per week zijn beweging. Verder longeerde ik hem als ik op stal was. Verder de hele dag op de weide. Ik heb er zelf nooit zo’n moeite mee om paard stil te laten staan, zolang ze weidegang krijgen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:37

Maar dat is dan denk ik een paard wat voor recreatie gebruikt wordt? Een paard wat getraind wordt, kun je toch niet zomaar stilzetten....dat kost m al zijn spieren en daar wordt ie niet beter van. Als ik dan moet kiezen tussen twee "kwaden" is rijden en op de juiste manier trainen toch altijd beter dan stilzetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:41

daffodil schreef:
Maar dat is dan denk ik een paard wat voor recreatie gebruikt wordt? Een paard wat getraind wordt, kun je toch niet zomaar stilzetten....dat kost m al zijn spieren en daar wordt ie niet beter van. Als ik dan moet kiezen tussen twee "kwaden" is rijden en op de juiste manier trainen toch altijd beter dan stilzetten?

Dan liet ik hem rijden door iemand die op hetzelfde niveau zou zitten als ik. Zijn spieren en rug wordt er ook niet beter van als je er met een goede 100+ op gaat zitten hoor. Als je hem wilt laten doortrainen voor zijn eigen welzijn, moet je ook zijn welzijn in acht nemen en er zelf niet op stappen en de moeite nemen om een bijrijder te zoeken van je eigen niveau.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:43

Het paard wordt inderdaad voornamelijk voor recreatie gebruikt en verder dressuur, maar niet heel fanatiek hoor! Ik rijd zelf B en start zo’n 3 / 4 x per jaar. Hij is wel iets in spieren terug gegaan inderdaad en ook in conditie. Normaal wordt paard namelijk elke dag wel bereden of grondwerk, ik leste ook etc, maar ik heb het vrij makkelijk weer opgepakt. Wel was paard iets te dik geworden door zijn semi-vakantie, maar inmiddels is hij weer helemaal in shape.

Overigens kan ik niet eens rijden als ik over mijn grens van 100 heen ga, dan pas ik namelijk niet meer in mijn broeken. Mijn rijbroeken zijn maat 46 en gekocht toen ik 95 woog. Ik zit nu op 98 en dat gaat nog net, maar als ik boven de 100 weeg, pas ik niet meer eens meer in broeken 