russel schreef:Er zal tussen jouw en die +100 best nog wel een flink gat zitten, schat ik zo. Dan is het fijn dat jouw DA een indicatie voor JOUW paard heeft kunnen geven. Is ook weer een gerusttelling voor jouw en jij hebt het gevraagd, dus je bent er wel mee bezig.

zo groot is het gat niet hoor, ik ben er nog maar een paar kilo van verwijderd helaas. Maar voor mij en mijn paard is dat de grens, boven de 100 ga ik er niet op. Ik hoop van de zomer ook weer wat kilo's kwijt te zijn, zodat ik rond de 85-90 weer ben, daar voel ik mij beter bij. Maar goed, ik denk dat je het inderdaad per paard moet bekijken, ik ben bij mijn paard er zeker ook mee bezig. Ik stap met kruk op, als een stalgenoot van rond de 70 kilo zonder kruk op mijn paard wil stappen, vind ik dat niet zo erg, maar ik ga er zelf niet aan hangen met 98 kilo! Maar nomgaals, voor iedereen is de grens anders. Ik heb een stalgenootje, zij weegt een paar kilo minder dan ik. Zij heeft al een half jaar niet meer op haar draver van 1.55 gereden, omdat zij zichzelf voor dat paardje te zwaar vindt. Ik heb haar aangeboden om af en toe een bosritje op mijn paard te maken tot ze zelf weer op gewicht is en op haar paardje kan. Ik zou met mijn gewicht ook niet op haar paard stappen. Maar van mijn paard weet ik dat zijn rug in orde is, de DA het verantwoord vindt, fysio 2x per jaar preventief komt, ik een goed passend zadel heb, inclusief een 18,5 inch maat zitvlak, want in een 17,5 of 18 inch krijg ik mijn kont niet in hoor.. Dus voor mij voelt het ok en ben ik van mening dat het gewicht mijn paard niet schaadt..
Maar ieder zijn mening natuurlijk, een ander kan denken, ik zou met dat gewicht niet opstappen, ieder bepaald zelf wat hij verantwoordelijk vindt voor zijn paard.