Lesgeefster op je paard laten rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Lesgeefster op je paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:04

Voor de duidelijkheid, ik kreeg les, ik gaf les en ik trainde paarden en ik bekijk het dus van meerdere kanten.
Een paard (misschien meer maar deze staat me nu even bij) had ik zowel in training als in de les. Daar ging ik echt niet op tijdens een les, ik kende het immers al door en door.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:51

pff ben nu ziek helaas..en heb mijn instructrice gevraagt of ze mijn knollie een week wilt rijden .. ze rijd super goed / rustig ze heeft al een paar keer op hem gereden toen ze me les gaf daarna was ie zeer fijn te rijden voor mij

duss luci mijn knollie word nu 5 keer gereden door haar :D kan ik even uitzieken

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:38

Ik rijd in principe mijn paard altijd zelf. Een paar maandjes geleden heeft mijn instructrice er een keertje 10 minuutjes op gezeten. Ik snapte iets niet helemaal maar nadat ik het gezien had ging het ook bij mezelf goed. Verder vind ik dat je als instructeur (ben ik zelf ook) soms nog best kan worden misleid door het beeld. Het is niet áltijd zo dat het gevoel bij het beeld past. Dan kan het wel eens nuttig zijn om ook even te voelen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:47

Mijn instructrice reed ook een keer op mijn pony. Heeft veel geholpen want ze kwam er toen achter dat ze ontzettend sterk is en dat het er makkelijker uit zag dan het was bij mijn pony. Nu krijg ik duidelijkere tips over hoe ik haar moet rijden...

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:50

Mijn lesgeefster is buiten mijn vriend de enige die ook op mijn paard mag. Waarom? ze is mijn dochter en heeft samen met mijn vriend m'n paard zadelmak gemaakt en ingereden/doorgereden. Paard (en ik ) hebben er baat bij als zij haar ook rijdt (helaas komt dat maar zelden voor omdat ze het veel te druk heeft ;( )

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:57

Ik wil zelfs graag dat mijn trainer even mijn paard voelt, dan kan hij veel beter beoordelen waar mijn fouten liggen etc

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:59

mijn instructrice heeft laatst nog een keertje op mijn pony gereden.
pony liep super de volgende dag!
ik voel echt verschil, en dat is nu nog niet erg.
want het is logisch dat ze hem nu nog beter kan rijden dan ik.
dat komt nog wel, en tot die tijd heb ik afentoe profijt dat ze mijn pony even onder handen neemt

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 20:34

mijn instructeurs (een hoog dressuur andere hoog springen) rijden mijn paard als ik op vakantie ben ook als ik een dag niet kan. mijn paard is met slof beleerd dus kon amper ontspannen mijn instructeurs hebben hem in het begin voordat ik erop ging gereden om te kijken hoe hij die dag voelde en wat die les het beste kon doen. ik vind het heel fijn dat ik die mogelijkheid heb

Capricornia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 13:52

Ik heb het liefst dat mijn instructeur een keer op mijn paard zit, zodat zij ook voelt waar ik tegen aanloop en zo mij beter kan begeleiden, maar dan heb ik niet over iedere week, maar hoogstens als er een keer echt een probleem is wat ik zelf niet op kan lossen, dan kan zij kijken wat er is, en dan mij verder helpen, niet dat zij het probleem voor me oplost :P want dan leer ik nog niks.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:01

Lusitana schreef:
Mijn instructeurs mogen onder geen beding op mijn paarden, maar dat komt omdat ik over het algemeen meer ervaring heb dan mijn instructeurs en omdat ik meestal aparte paarden heb die bang zijn voor anderen. :+

Verder ben ik tegen het principe, hoewel er wat uitzonderingen zijn.
Ik vind dus niet dat je instructeur je paard moet trainen, maar jou. Als je iemand nodig hebt die je paard wat leert, moet je een trainer nemen. Hier in Portugal gaat een en ander strikt gescheiden, in Nederland weet ik dat het wat vager is.

Maar:
Een instructeur kan er best (heel even) op om te voelen wat je in handen hebt/onder je hebt om gerichter instructies te kunnen geven.
Een instructeur kan ook even wat voordoen. Dat werkt soms veel beter dan eindeloos proberen uit te leggen terwijl een ruiter zit te ploeteren.

Maar dat zijn dan wel momentjes. Ik geloof niet in het doorpakken of rechtzetten van een paard. Nogmaals, dan maar zorgen dat je een trainer hebt die je paard bijhoudt zodat jij er beter op kunt rijden.
De taak van de instructeur is bovenal om jou te leren hoe je je paard zover krijgt dat hij doet wat je wilt.

Allemaal leuk en aardig. Maar een instructeur kan ook trainer zijn. Het is niet zo dat als je les geeft je geen paarden zou kunnen trainen en als je paarden traint je geen les kan geven.
Fijn dat het in portugal meer gescheiden is. Maar dat wil niet zeggen dat het 1 beter is dan het ander.

Mandy85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:14

ligt enigzins aan de situatie... Is het puur om om je lesgever te laten voelen waar je tegen aanloopt of bij een beide jonge combinatie en het net niet van de ruiter het paard het laten voelen wat er verwacht word ben ik een voorstander... kan heel wat dingen vooruit helpen en verhelderen...

Aan de anadere kant (en ja die heb ik helaas ook gekend) heb je ook 'lesgevers' die er enkel zelf op willen kruipen en op die manier een uur betaald willen rijden... Ook als het iets is waarbij bij de lesgever bekend is waar het fout loopt in de combinatie en enkel de lesgever het paard 'aankan' en bij de eigen ruiter verder gaat lopen kloten en dat het geen enkele opheldering geeft heb je er ook weinig aan.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:35

Mijn instructrice is er een keertje opgestapt, en toen heeft madam besloten dat ze dat géén goed idee vond... Kop in de lucht en crossen was het enige dat ze nog deed, en toen ik er weer opging was het een engeltje... Mijn intructrice stapt niet veel op een ander paard, alleen een enkel keertje als het echt even niet gaat. Maar dat stuk eigenwijs van mij, dat doet ze niet meer.

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:20

Ik sta op een pensionstal, en daar komt het toch regelmatig voor dat een instructrice op het paard gaat zitten om het voor te doen. Ik weet niet goed wat ik ervan vind. Zelf vind ik het irritant toen ik nog les kreeg en heb dus ook gezegd dat ik het liever zelf doe. Van anderen hoor ik dat ze het soms prettig vinden omdat ze dan beter kunnen zien hoe hun paard/pony erop reageert. Ik heb het liever niet.

equilife

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:53

Mijn 2 paardjes worden allebei af en toe door mijn lesgever gereden.

Ze zijn allebei nog jong en kennen nog niet super veel, hetzelfde geldt voor mij... Daarom vind ik het wel goed als er af en toe eens iemand op gaat zitten die meer bekwaam is om ze dingen aan te leren of om ze terug even 'correct te zetten'.

Ze gaan er dan niet meteen opzitten om voor te doen hoe ik iets moet doen maar meer om het aan te voelen hoe je het best te werk gaat met dit paard en dit dan op mij over te brengen.

Ik ben er dus wel voor! ;)

lisalotn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:19

Ik zie ook wel graag eens hoe mn paardje loopt bij iemand anders, kan wel interessant zijn. Zeker als iemand meer ervaring heeft, dan kunnen ze je vaak nog beter helpen om je problemen op te lossen of rapper vooruit te gaan. :o

Sunshine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:14

Ik zou het ook doen hoor... van voor veel opheldering zorgen..

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:18

Ik zou het niet erg vinden als mijn instructeur op het paard stapt, mits dit maar even is, gewoon om aan te voelen waar ik mee te maken heb, of het van mijn kant niet wil lukken of vanaf de kant van het paard, puur om betere en gerichtere aanwijzingen door te geven.

zolang de instructeur alleen even erop gaat om aan te voelen hoe het paard is en waar je mee te maken hebt vind ik het niet erg, zolang hij er maar geen uur op gaat zitten om mijn paard voor deze training helemaal klaar te maken en mij daarna nog even vertellen hoe ik iets moet doen, het is de bedoeling dat IK verder kom met het desbetreffende paard, niet dat mijn instructeur verder komt met het paard.

zolang dit niet gebeurd heb ik er totaal geen probleem mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:01

In mijn manegetijd had ik aan het begin een instructrice die de leerlingen even les liet geven en vervolgens zelf even op één van de paarden klom. Dit waren dan de vervelende, slome beginnerspaarden die even dat extra zetje nodig hadden om te willen werken (lees: de paarden die stoppen in de hoek en ineens omdraaien. als klein poppetje van amper 30 kilo kan je daar weinig tegenin brengen). Ik vond het altijd heel vervelend om van mijn paard af te moeten.

Nu heb ik tijdelijk niks te rijden, maar ik zou het denk ik niet fijn vinden als mijn instructrice zomaar op mijn paard zou gaan. Iemand heeft toch een andere werkwijze dan jij en als je probeert jou eigen werkwijze bij een paard erin te krijgen, is het vervelend als iemand anders het op een andere manier doet, die jij niet fijn vind. Nou is het natuurlijk de truuc om een instructrice te vinden die precies jou werkwijze heeft, maar toch.. Het lijkt me lastig.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:08

Mijn Palomino word door helemaal niemand anders gereden dandoor mij!
En dan echt door niemand anders!

Behalve door me zusje als ik er even af moet maar dat is stappen aan een lang teugeltje....

Op MIjn hengst word door mij of mijn moeder gereden!

En mijn jonge hengst word afentoe gereden door mijn zusje om het eens een keer uit te proberen!

Mijn zusje haar pony rijd ik afentoe op!
Als ie een keer vervelend is(bokken na de hindernis) ga ik er even op(vooral in het begin)
ze heeft hem nl nog maar net en het is een schijtertje! :j

Mijn Moeder= mijn instructrice!

Mag Dat ook?

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:08

Als ik wel een eche instructrice had dan zou die Nooit op mijn pony's mogen!

Loesol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:18

Dat kan nooit geen kwaad. Dan kan ze voelen hoe jou paard reageert en weet wat jij dan anders moet doen. Voor een keer is dat echt niet erg

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:29

Citaat:
Mijn Moeder= mijn instructrice!

Mag Dat ook?
Waarom niet? Mijn dochter = mijn instructrice :D

mam80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:04

Mijn instructrice en ik zijn er allebei voor om het gewoon zelf te doen.
Maar toen ik mijn pony net had was hij me vreselijk aan het uitproberen, en niks wat mijn instructrice zei hielp, toen heeft ze er een keer op gereden om toch even te voelen wat ik eraan kon doen, dat bleek dus wat anders dan ze vanaf de kant zei.
Vanaf die tijd doe ik het weer zelf, en het gaat nu heel goed, ben dus toch blij dat ze even gereden heeft anders was ik nu nog aan het klungelen waarschijnlijk.

maysancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:20

Mijn lesgeefster rijd wel eens op mijne, want dan kan ze ook voelen hoe die rijd.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 18:20

Mijn lesgeefster reed ook met mijn paard.
Als we nieuwe oefeninegn moesten leren (bijvoorbeeld vliegende wissels) zorgde zij ervoor dat mijn paard ze eerst deftig kende voor ik ze op hem ging leren. Ik mag ook op haar paard dat st georges loopt rijden om nieuwe dingen te leren die mijn paard nog niet kan.