De juiste nageeflijkheid....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:34

Professor schreef:
Citaat:
leuk, maar hoe bereik je de tong dan bitloos?

Niet opgepast nombrado?
Met het been, het binnenbeen.
Bovendien druk op het neusbeen, net zo als druk op de onderkaak.
Dat u dat niet wist.

en zonder hoofdstel? zonder iets?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:34

setteke schreef:
Ook dit is supersimpel aan te leren, onze partners staan echt overal voor open.

Nou bij deze, Modie, leg eens uit. Er zitten niets voor niets zoveel mensen op Bokt als ze alles uit boeken kunnen halen. Zou zo stil zijn hier :D
Wat doe jij met je beenhulp om een paard na te laten geven, welke reflex prikkel je?

Je kan de response van nageven van een paard stimuleren stimuleren door vlak voor de singel op III. de juiste spier aan te raken. Dat doe je niet met de achterkant van de voet. Omdat III. gekoppeld is met IV. en IV. een koppeling heeft met het tongbeen, kan je een paard stimuleren om de onderkaak los te laten en het bit te gaan afkauwen. Ook dit doet het paard niet automatisch. Je leert een paard dit in een paar minuten. Dus 1. aanleren, duidelijk maken, 2. begrijpen, en 3. bevestigen (het mag geen toevallige reactie zijn). Een zure appel, een snoepje, een suikerklontje is niet nodig.

De brede rugspier vanuit de rug naar de opperarm, is de spier die door het bovenbeen van de ruiter en de zit belast wordt. Deze spier (m. Latissimus Dorsi) is belangrijk bij de bewegingen, maar geeft ook aan de ruiter belangrijke informatie over de plaats van het voorbeen, tijdens de beweging. Het is in het zitgebied een drukke bedoening met spiergroepen rond de schoudergordel

lezen en begrijpen, Setteke ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:36

Citaat:
nee, gebruik ik niet
heb ik niet nodig..
ik vind de tekening ook erg onlogisch en vergezocht
welk boek is dat?

Wat de boer niet kent vreet hij niet.
Dan bent u erg onbeleerd op het gebied van de hulpen geving.
Iedereen leert dat het binnenbeen op of net achter de singel ligt, bij een wending.
Dat dat ook zo is met de zijgangen.
Waarom zou dit wel zo zijn? Juist om die reflexen op te wekken, omdat het paard dan ook automatisch de reflex krijgt om het hoofd in die richting te brengen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:38

Professor schreef:
Citaat:
nee, gebruik ik niet
heb ik niet nodig..
ik vind de tekening ook erg onlogisch en vergezocht
welk boek is dat?

Wat de boer niet kent vreet hij niet.
Dan bent u erg onbeleerd op het gebied van de hulpen geving.
Iedereen leert dat het binnenbeen op of net achter de singel ligt, bij een wending.
Dat dat ook zo is met de zijgangen.
Waarom zou dit wel zo zijn? Juist om die reflexen op te wekken, omdat het paard dan ook automatisch de reflex krijgt om het hoofd in die richting te brengen.

ik vroeg welk boek komt die tekening uit.
beenhulp is duidelijk
het in verbinding staan met tongzenuw erg onlogisch

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:41

Citaat:
Te arrogant, Prof

Van iemand anders op Bokt gelezen, zei toch al "zomaar even wat tekst gekopiërd" *D

U bent zeer kort van gedachte, de eerste die u op dit idee gebracht heeft was wel ik toevallig, nu heeft u de uitgebreide vorm ervan gequote, en daarom beschreef ik al eerder lezen kunt u, maar niet bestuderen, dat is net als over ophoudingen en nageven en nageeflijkheid.
Daar deze alles met deze hulp te doen hebben.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:43

setteke schreef:
Dank je Modie, ben hier de enige onnozele :+ , dus vetgedrukte tekst heb ik niet nodig.

Jij hebt het ook al over rugspieren, en volgens Prof bestaan die niet :D

Niet die de mens dragen, lezen en begrijpen heeft u daar moeilijkheden mee, waarschijnlijk omdat veel uit de context gehaald word.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:46

net ff zitten prikken met mijn vinger in de buikspier van 1van mijn paarden
hij ging niet kauwen }:0

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:56

setteke schreef:
Dank je Modie, ben hier de enige onnozele :+ , dus vetgedrukte tekst heb ik niet nodig.

Jij hebt het ook al over rugspieren, en volgens Prof bestaan die niet :D

Onnozel is het echt niet, hoor Setteke.

De lange rugspier draagt ook niet, want het is een bewegingsspier.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:12

modie schreef:
[
Misschien is er wel een boek "mens in beweging" :+

De meeste tekst staat ook in het boek van Sara Wyche "paard in beweging" ;)

staat dat plaatje ook in dat boek dan?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:15

nombrado schreef:
modie schreef:
[
Misschien is er wel een boek "mens in beweging" :+

De meeste tekst staat ook in het boek van Sara Wyche "paard in beweging" ;)

staat dat plaatje ook in dat boek dan?

Volgens mij, staat dat plaatje al "eeuwen" op Bokt :+ andere leden van Bokt hebben dat ooit eens gebruikt in hun uitleg.

Juist van die leden van Bokt heb ik wat opgestoken en niet van de Prof ;)
En volgens mij, stond dit plaatje bij de uitleg van Nancy Nicholson op het i-net. Maar dat weet ik niet meer zeker.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:18

nog een mooie quote uit het Bokt-archief ;)

De hulpen zijn aangeleerde reacties. Het is wel zo dat bij een goed gereden paard de hulpen die via "het dashbord" van het paard gegeven worden, specifieke spiergroepen aanspreken. De plaatsen en de manier waarop je hulpen geeft, zijn niet toevallig gekozen. Bij een echte rijopleiding leer theoretisch en in de praktijk, welke spieren geactiveerd worden en op welke manier je de hulpen het beste kan geven. Als je drijft kun je met de kuit drukken of meer aanleggen, maak je de kuit wat dikker door de hak te laten zakken dan wordt de druk iets groter op de buikwand veroorzaakt door de afhangende benen. Door de schacht van de laars iets naar voren te laten werken, is de reflex van het paard op de hulp sterker. Dat is een fysiologische reactie waar gebruik van wordt gemaakt. Bij de "moderne instructie" wordt hier nauwelijks of geen aandacht aan besteed.

Op dezelfde manier kun je aangeven wat de impact is van bepaalde dressuur bewegingen op de anatomie, fysiologie en bio-mechanica van het paard. Als je dat begrijpt, weet je bij bepaalde problemen precies wat voer oefeningen je moet rijden en wat het effect er van zou moeten zijn.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:30

Volgens mij haalt Prof al het onnozele door elkaar.

Maar ik ben er nog steeds niet uit, na talloze plaatjes en praatjes, op welke spier we zitten. Of zitten we niet op een spier, maar op botjes? Deze vraag heb ik al gesteld voor het weekend. En zou antwoord krijgen. Dus niet. Elk vakblad, praat over rugspieren, laatst nog een extra bijlage binnengekregen van de Paardenkrant, Extra dressuur, daarin staat een artikel over Stretchen voor atletisch vermogen en daarin staat een stukje, quote Een nog belangrijkere bevinding uit ons onderzoek is dat de rugspieren van het paard extra geactiveerd worden door de oefeningen, einde quote.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:34

setteke schreef:
Volgens mij haalt Prof al het onnozele door elkaar.

Maar ik ben er nog steeds niet uit, na talloze plaatjes en praatjes, op welke spier we zitten. Of zitten we niet op een spier, maar op botjes? Deze vraag heb ik al gesteld voor het weekend. En zou antwoord krijgen. Dus niet. Elk vakblad, praat over rugspieren, laatst nog een extra bijlage binnengekregen van de Paardenkrant, Extra dressuur, daarin staat een artikel over Stretchen voor atletisch vermogen en daarin staat een stukje, quote Een nog belangrijkere bevinding uit ons onderzoek is dat de rugspieren van het paard extra geactiveerd worden door de oefeningen, einde quote.

In het boek van Gerd Heuschmann staat het uitgelegd over de rugspieren.
Zal het morgen eens opzoeken en hier neerzetten voor je.

Maar we zitten dus wel op oa spieren, maar niet alle spieren waar we op zitten, zijn bedoeld om te dragen.
Dat heeft weer met ligamenten enz te maken.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 18-05-10 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:37

Dank, ze bestaan dus wel, rugspieren.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:38

setteke schreef:
Dank, ze bestaan dus wel, rugspieren.

Natuurlijk bestaan de rugspieren.
De lange rugspier is één ervan, maar wel een lange dus ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:19

modie schreef:
nog een mooie quote uit het Bokt-archief ;)

Als je drijft kun je met de kuit drukken of meer aanleggen, maak je de kuit wat dikker door de hak te laten zakken dan wordt de druk iets groter op de buikwand veroorzaakt door de afhangende benen. Door de schacht van de laars iets naar voren te laten werken, is de reflex van het paard op de hulp sterker. .

wordt lastig
ik rijd nooit met laarzen

wat vreselijk ingewikkeld allemaal zeg.
ik kan me er totaal niet in vinden in die uitleg.

Revanches

Re: De juiste nageeflijkheid....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:28

Moderatoropmerking:
Graag wel ontopic houden en niet allerlei andere zaken, die er niets mee te maken hebben en eigenlijk zinloos zijn, erbij betrekken. Dit bederft de sfeer in het topic en de mogelijkheid tot vragen, en discussieren over het onderwerp waar het hier om draait

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:53

Revanches, de bijdragen over de reflexen van een paard hebben wel degelijk te maken met dit topic.

Daarom heb ik die bijdragen er ook gequote.
Daarom is het ook zo, dat zonder de teugelhulpen noemenswaardig te gebruiken een paard kan nageven c.q. zich loslaat.
Daar gaat het ook om in dit topic "de juiste nageeflijkheid"

De juiste nageeflijkheid ontstaat als alle blokkaden losgelaten zijn. De hulpen "weerstandsloos" door het paard geaccepteerd worden.
En dan hebben we de "juiste nageeflijkheid", die overgaat/samenvloeit in de dürchlassigkeit van het paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:05

vanmiddag met rijden, zat ik eens te denken over het kauwen en nageven (overgeven) van een paard.
doen ze dat ook niet als ze zich "overgeven/onderdanig"zijn in een kudde? dan kauwen ze ook.
schrok er behoorlijk van , dat houd dus in, dat ze zich aan ons onderwerpen?
en das nou net wat ik niet wil.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 19-05-10 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gedeelte uit post verwijderd aangezien dit niet van toepassing is in dit topic.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:10

Maar dan kauwen ze met hun mond open toch? Dat tanden bijna niet elkaar raken?

Mijn paard kauwt niet op die manier, die knabbeltje meer zachtjes...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:11

MyWishMax schreef:

kijk maar eens naar een nh/monty/parelli methode
bij het opjagen, gaat het paard zich uiteindelijk aan de opjager onderwerpen door kauwgedrag

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:13

nombrado schreef:
Vanmiddag met rijden, zat ik eens te denken over het kauwen en nageven (overgeven) van een paard.
doen ze dat ook niet als ze zich "overgeven/onderdanig"zijn in een kudde? dan kauwen ze ook.
schrok er behoorlijk van , dat houd dus in, dat ze zich aan ons onderwerpen?
en das nou net wat ik niet wil.

Volgens mij, lijkt het daar ook op.
Dat "weerstandsloze" overgeven is/kan ook uitgelegd worden als ontspanning.

Maar met teugelhulpen dus niet, dan is er geen echte ontspanning/nageven. Dan lijkt het meer op "onderwerpen"
Daarom is het rijden voor mij, veranderd door de bijdragen van LB van Fokt.

Door gewoon "uit te proberen", de raad van LB, ging alles met veel meer ontspanning en zonder blokkade's in het lichaam

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 15:16

Mijn paard kauwt toch echt anders naar andere paarden dan onder het rijden?

En hij is niet vastgesnoerd hoor _O- Heb een aansnoerneusriem en sperriem, waar makkelijk 3 of 4 vingers tussenkunnen

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 17:24

nombrado schreef:
MyWishMax schreef:

kijk maar eens naar een nh/monty/parelli methode
bij het opjagen, gaat het paard zich uiteindelijk aan de opjager onderwerpen door kauwgedrag

Daarom had ik al eerder afkauwen en nageven aangegeven, niet opgelet blijkbaar? Afkauwen is wat anders dan nageven?

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:06

Natuurlijk onderwerpt een paard zich wanneer hij kauwt, dat is de natuur van het paard, dat is niet vriendjes op gelijk niveau, maar een leven van rangordes, niets mis mee, daar voelt het paard zich goed bij, dat is duidelijkheid.
Leider en volger, degene die leiding geeft is de ruiter, pard is de volger, zou het andersom zijn dan maakt het paard de dienst uit en dat is met rijden niet helemaal de bedoeling.