Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LizzieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:59

ik ben het met je eens,
vallen hoort erbij,
& ik denk dat je ervan kan leren,
want dan doe je het de volgende keer anders,
tot dat het goed gaat:)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 20:00

VAN VALLEN LEER JE
Ik ken mensen die vinden het NU fijn dat zij vroeger een pony hebben gehad waar zij vanaf vielen. Zij kunnen nu namelijk GOED vallen. (bestaat goed vallen:? ) De TOP van NL valt ook wel eens hoor!! Nee, als je valt.rij je dus niet direct slecht hoor!! (kan wel ;) )

Minaj

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:11

Nee, dat ben je zeker niet.. Ik vind dat vallen niks te maken heeft met goed kunnen rijden of niet :=

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:25

Anoniem schreef:
ojeej dan zou ik toch een verschrikkelijk slechte ruiter zijn.. Ben er namelijk wel eens 3 keer in 1 uur vanaf gevallen.

Maar ik denk dat ik er juister beter van ben gaan rijden. Ik kan inmiddels flink wat bokken achter elkaar uit zitten zonder moeite (zie link naar mijn SGW-ITP topic)Dus ik denk dat als je valt je geen slechte ruiter bent.. iedereen valt weleens van zijn paard af..

Dan ben ik een héééééééle slechte ruiter, ik ben er 3x in 10 min afgevallen :')
Pony had een bok-ren-en-scherpe-draaien-maken bui :+

ben alle 3 de keren weer opgestapt en verder gereden.

Ik ben er vandeweek nog een x afgevallen in het bos, ik galopeer aan, pony wou naar links, ik naar rechts en toen lag ik daar }>

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:03

Hoe was die gezegde van vroeger nou?... Je bent pas een ruiter als je 7 keer van een paard bent gevallen :+ Tenminste dit is mij vroeger eens verteld en ben het nooit meer vergeten en ben al tig keer in het zand beland dus... :D :+

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 20:06

Mijn instructrice zegt altijd gekscherend:"je bent pas een ervaren ruiter als je minimaal honderd keer van je paard/ pony bent afgelazerd") Zelf kan ik altijd wel lachen om die opmerking. Ergens heeft ze gelijk ook. Is dat niet bij alles zo? Vallen en opstaan.

bartm112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:58

iedereen valt wel eens van een paard omdat hij bokt of iets anders doet zelfs de beste ruiters vallen dus ze hoeven je dan niet een slechte ruiter te noemen in het begin toen ik mijn paard aan het inrijden was ben ik ook wel een paar keer gevallen maar dat hoort er bij

SuuZ_AnnuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:44

Paarden zijn dieren en reageren onverwachts dus nee ik vind dan iemand geen slechte rijder, helemaal als je er stoer weer opstapt (indien je niks mankeert of course :P)

Mijn pony kan niet bokken en ik lag dr uit als ze het doet, maar ik ken ook iemand van wie haar paard zulke gemene bokken maakt dat niemand kan blijven zitten!

Eemseleemse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:56

hihi wat een onzin ofniet van dat meisje!
Zelfs de beste ruiters vallen toch nog? :P Jij krijgt nu toch
ook juist de ervaring, die je tot een goede ruiter kan maken?

sweety1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:05

onzin!,als je vaa valt hoef je echt geen slechte ruiter te zijn,tis maar net wat er gebeurd op het moment,ik ben er laast ook vanaf gevallen,hij keerde echt zonder enige aanleiding om,nou die had ik niet verwacht en boem daar lag ik,hahah
dus als mensen dat zeggen lekker laten kletsen,de beste stuurlui staan aan wal toch?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 14:33

Wamhorse schreef:
Mijn instructrice zegt altijd gekscherend:"je bent pas een ervaren ruiter als je minimaal honderd keer van je paard/ pony bent afgelazerd") Zelf kan ik altijd wel lachen om die opmerking. Ergens heeft ze gelijk ook. Is dat niet bij alles zo? Vallen en opstaan.

Hahaha ja dat zeggen ze bij mij ook ;)
Ik was de eerste van m'n lesgroepje die viel maar ik zat er ook zo weer op :D

jasmijnertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:32

je bent een slechte ruiter als je nog nooit bent gevallen

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 00:04

Nou, ik ben heel wat keren in mijn leven eraf gelazert.
Zeker van mijn engels volbloedje die de meest idiote capriolen met me uithaalde en binnen een halve seconde overeind kwam en meteen een halve slag draaide.
Daar blijf je gewoon niet opzitten.
Meestal is mij standaart kreet als ik eraf lazer..."hoppaaaaaaaaa" :+ en lig meestal zelf dan in een deuk.
Heb vroeger, ver in de vorige eeuw zelfs val lessen gehad en daar heb ik zeker van geleerd.
Merk je dat je gaat, jezelf klein maken(foutus houding)
Nou ben ik ook niet snel bang aangelegt (wel wat voorzichtiger dan in mijn jonge wilde jaren) maar ik zoek de uitdaging nog steeds graag op hoor.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 00:14

tsja wat is goed en wat is slecht.

het ligt er inderdaad ook wel degelijk aan wat voor paarden je rijd naar mijn mening.
Ik heb ook wel redelijk gevlogen , maar dat waren over het algemeen de jonge dieren die lang heel braaf waren , en het plotseling deden.
juist omdat je er dan minder op verdacht bent.
De laatste keer een maand geleden, waar ik iets minder fijn naast kwam te liggen.

Daarnaast ligt het ook nog aan wat voor manier van "lancering" je genoten hebt.
en welke tak van de sport je beoefend.

Dus mijn mening , er komen teveel factoren bij kijken om een mening te geven over goede of slechte ruiter door enkel te vallen.

Meara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 15:31

Ben het eens met het bovenstaande, er komen veel meer factoren bij kijken. Ook denk ik dat als je een paar x valt je geen slechte ruiter bent daar komt wel meer bij kijken. En wat dan nog oefening baart kunst en van vallen leer je. :)

trimmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:50

vallen en opstaan.
van elke val leer je, ik vind dat het erbij hoort de beste ruiters vallen ook weleens van hun paard

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:36

trimmer schreef:
vallen en opstaan.
van elke val leer je, ik vind dat het erbij hoort de beste ruiters vallen ook weleens van hun paard

Als dat nog lukt := :+

Lovebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:57

ik denk altijd'; van vallen leer je rijden ;)
Als je valt en je stapt er weer op, is toch hetzelfde als dat je een supermakkelijke pony berijdt, en er niet afvalt?

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:08

oh ik voel wat gevoelligeheid van vroeger opkomen....ahhhh, ik heb ook al heeeeeeeeeeel wat keren grondinspectie gedaan..sommige wat grondiger dan andere :D , altijd goed afgelopen...
Als ik dan weer eens onder de modder thuis kwam, samen met zusje die er nog uit zag om door een ringetje te halen...kreeg ik altijd die meedelijden blik...hahahah die blik hebben ze al heeeel lang niet meer.
Ik heb er veel van geleerd, stap op elk paard en ben ermee weg. ( En niet perfect hoor!! hou me ten goede...maar ik ben zelden bang..en stap meestal ook zo weg...)

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:57

Ze hebben mij ooit eens verteld.

een goede ruiter is minstens 10 keer van zijn paard gevallen.

Ik heb de grond al wel iets vaker gezien, maar of mij dit nou een goede ruiter maakt.
Ach ik rijd zogoed als ik zelf vind en als mensen door een verhaal van iemand te lezen vinden
dat die niet goed kan rijden vind ik dat je op z'n mist toch de persoon in kwestie moet hebben zien rijden
voordat je dit soort uitspraken doet

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:46

Sorry hoor, maar van vallen leer je juist rijden vind ik ;)

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:05

Je bent zeker geen slechte ruiter als je valt.
Ben zelf met mn vorige pony over de kop gegaan met springen,en dan lijkt me dat moeilijk blijven zitten, als je pony over de grond rolt :')
Dus al kan je nog zo geweldig rijden, je kan er altijd afvallen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:17

mariz schreef:
en ben al tig keer in het zand beland dus... :D :+

Daar kan ik alleen maar van drómen hier in de bergen. Berg = paar kilometer hoge stapel rots en keien daarop. Oh en met harde, doornige droogtebestendige struiken overal :D

Leren vallen is een basisvoorwaarde voor paardrijden.
Zonder valtechniek en -ervaring zijn er twee problemen;
- valangst
- gevolgschade door de val

Indien de ruiter heeft leren vallen kan hij/zij de grenzen van rijtechniek verkennen en opstaan na het vallen.
Dan kan je ook zonder risico besluiten vóór de boel escaleert soort van gecontroleerd 'af te stappen'.
Kunnen afstappen is namelijk de meest primaire basisvoorwaarde van al: altijd en overal gecontroleerd van alle kanten af kunnen stappen.
Je moet er eerst gecontroleerd veilig af kunnen VOOR je erop stapt. Vallen is door de zwaartekracht gedomineerd ongecontroleerd afstappen :)*
Goede valtechniek geeft je controle over het vallen, maakt er soort van gecontroleerd afstappen van en dat maakt je dus een betere ruiter.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:43

dan moet ik denk ik eens op valcursus. ondanks de ontelbare vlieglessen met mijn verzorgpony's tijdens de springles, weet ik toch nog altijd niet hoe te vallen. ik ben in de voorbije 2 jaar er slechts 2x afgevallen, maar in beide gevallen had ik toch niet het idee dat ik veel keuze had :+

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 17:31

:)* Beste idee van Nederland :)*

Cursus 'val van je paard'!

Het verbaast me nog geregeld over hoe veel tijd je hebt om natedenken voor je valt. Vanaf de kant gebeurt het in een flits maar ik kan me de laatste 2 val partijen nog goed herinneren. Volgens mij heb ik een keer of honderd tegen me zelf gezegd, blijf zitten, blijf zitten!!!!! Die stuiter tijd lijkt (voormij) wel lang te duren!